تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۶:۲۳  ، 
کد خبر : ۲۷۲۹۱۸

نطق مطهری، مجلس را تعطیل کرد


فرشاد اعظمی / خبرنگار سیاسی اتاق خبر

روز گذشته نطق پیش از دستور علی مطهری باعث تعطیلی زود هنگام مجلس شد علی مطهری در نطق جنجالی خود که با واکنش برخی نمایندگان تندرو روبه‌رو شد به مسائل رو کشور پرداخته بود، اما اعتراض شدید نمایندگان به این نطق باعث ناگزیر محمدحسن ابوترابی رئیس جلسه برای مدتی مجلس را تعطیل کند؛ تعطیلی موقتی که نتیجه‌ای نداشت جز آنکه خبرنگاران از صحن علنی خارج شوند و فرصت مغتنمی فراهم شود تا درگیری لفظی بین علی مطهری و نمایندگان معترض که تعدادشان از 30 نفر تجاوز نمی‌کرد به درگیری فیزیکی و تلاش برای پاره کردن متن سخنرانی فرزند آیت‌الله مبدل شود؛

مجموعه اتفاقاتی که جز روایت نمایندگان از آن، مستند دیگری در اختیار خبرنگاران پارلمانی نیست. فضای جلسه علنی دیروز در ساعات ابتدایی و تا قبل از آغاز نطق میان دستور نمایندگان پیش از هر زمانی دیگری آرام بود، اما فضای آرام پیش از فرار رسیدن نطق میان دستور نمایندگان عمر نکرد، زمانی که علی مطهری به عنوان ناطق در جایگاه  سخنران جلسه حاضر شد و متن دستی نطق خود را در دستانش باز و شروع به ایراد کرد، نطقی 7 دقیقه‌ای، به جز دقایق ابتدایی آن – که با اغماض به نیمه رسید – هرگز به پایان نرسید، اتفاقی غیر منتظره که حتی خبرنگاران حاضر در جلسه را غافلگیر و رادیوی فرهنگ که همواره اتفاقات در صحن را پوشش خبری می‌داد به سانسور سخنان علی مطهری مجبور کرد علی مطهری در نطق دیروز خود ابتدا دولت را مورد انتقاد خود قرار داد و تعویق در انتخاب معاونت سیاسی وزیر کشور، ادامه روند بی‌حجابی در سطح عمومی جامعه و نداشتن صداقت دولت در موضوع برداشت از صندوق توسعه را تقصیر مسئولان اجرایی خواند تا بگوید که از این دولت انتظار نداریم تا روش‌های دولت گذشته را تکرار کند.

مجموعه انتقاداتی که با گره خوردن سخنان او در تجلیل مجریان برگزاری جشنواره فیلم عمار و در نهایت لزوم برسی مساله صدور مجوز هواپیماهای شرکت صهیونیستی اوکراین اینترنشنال چنین وانمود می‌کرد که سخنان علی مطهری چون خیلی از نمایندگان اصولگرای مجلس متمرکز بر مسائل فرهنگی می‌ماند و در پایان ختم به چند احسنت احسنت و روبوسی در جلوی جایگاه سخنرانی خواهد شد؛ اما این نطق نه به روبوسی و نه به احسنت احسنت نمایندگان که به درگیری لفظی و بعدتر درگیری فیزیکی، فحاشی و شعار ختم شد سخنان علی مطهری آهسته آهسته و قدم به قدم دوباره ضرباهنگ مواضع گذشته علی مطهری را گرفت؛

جشن میلاد پیغمبر اکرم در میان ما شیعیان نسبت به جشن میلاد حضرت مسیح در میان مسیحیان و جشن میلاد پیامبر اسلام در میان اهل سنت از شور و هیجان کمتری برخوردار است؛ گویی یک نوع تقسیم کار صورت گرفته است بزرگداشت پیغمبر اسلام به اهل سنت واگذار شده و بزرگداشت ائمه اطهار به شیعه این یک نقطه ضعف برای ماست که باید به همت روحانیت و رسانه‌ها اصلاح شود» او سپس از دل این ضرورت به اهمیت وحدت داخلی رسید جایی که گفت در خصوص وحدت اسلامی متاسفانه پیشرفت چندانی نداشته‌ایم بلکه پسرفت داشته و دشمنی‌ها بیشتر شده است علت اصلی آن این است که بیشتر حرف می‌زنیم و کمتر عمل می‌کنیم وقتی از وحدت اسلامی سخن می‌گوییم اما اجازه ساخت یک مسجد در تهران را به اهل تسنن نمی‌دهیم روشن است که دل‌ها به هم نزدیک نمی‌شود و آنها نیز در مکه و مدینه تلافی می‌کنند اگر اقداماتی نظیر آنچه رهبر انقلاب در کردستان فرمودند که مردم آن سامان مجازند اذان خود را بشنوند صورت گیرد، آنگاه آثار خبر آن را خواهیم دید.

او سخنانش درباره ضرورت وحدت اسلامی و داخلی را چنین به پایان برد: اگر وحدت اسلامی آن گونه که مرحوم آیت‌الله بروجردی و امام خمینی و شهید آیت‌الله مطهری و رهبر انقلاب بیان کرده‌اند دنبال و بیشتر بر مشترکات و تشکیل جبهه واحد  در مقابل دشمن متشرک تاکید می‌شد امروز زمینه پیدایش گروههایی مثل داعش و القاعده  وجود نداشت. مجموعه نکاتی که شاید از زعم او شروع خوبی برای اعلان نظراتش درباره موضوع حصر و تحکیم وحدت ملی توامان با آشتی ملی بود؛ چیزی که یا علی مطهری در برآورد آن اشتباه کرده بود یا نمایندگان در رسیدن به آن درک مقاومت کردند تا ورود او به حوداث سال 88 و انقادش از عملکرد صدا وسیما در یادآوری و بزرگداشت 9 دی اولین موج انتقادات را در صحن ایجاد کرد به زعم او، در ایام نهم دی امسال برخی رسانه‌ها از جمله صدا و سیما راه افراط پیمودند و بر طبل تفرقه کوبیدند و ماهیت 9 دی را آن گونه که دوست داستند معرفی کردند در حالی که همه می‌دانند در نهم دی سال 88 مردم با قطع نظر از تخلفات دو طرف فتنه، به دفاع از انقلاب و نظام جمهوری اسلامی پرداختند. به گفته‌ی مطهری اگر بخواهیم روز 9 دی را مظهر  تفرقه میان ملت قرار دهیم دیگر یوم‌الله نخواهد بود بلکه یوم‌الشیطان خواهد بود.

از همین جا بود که نمایندگان تک به تک در هیات رئیسه حاضر می‌شدند و گلایه خود را در گوش محمدحسن ابوترابی که پس از خروج علی لاریجانی، ریاست جلسه را برعهده گرفته بود زمزمه می‌کردند این زمزمه، گلایه‌ها و رفت‌ و آمدهای مکرر به هیات رئیسه شدت بیشتری گرفت زمانی که علی مطهری از پشت تریبون مجلس ادامه حصر میرحسین موسوی، زهرا رهنمود و مهدی کروبی را به زنان انقلاب دانست و اعتقاد بر آن داشت که شورای عالی امنیت ملی، ریاست جمهوری و قوه قضائیه کوتاهی کرده‌اند آخرین جمله از نطق عضو کمیسیون فرهنگی مجلس این چنین به پایان رسید که همه می‌دانند من هیج تعلق خاطری به آقایان موسوی و کروبی ندارم و در انتخابات سال 88 نیز به آقای رضایی رای دادم هدف این جانب دفاع از یک موضوع بزرگ‌تر، آن هم رفتار اسلامی با منتقدان حکومت است. فتح‌الله حسینی و مهدی موسوی‌نژاد از جمله اولین نمایندگانی بودند که پیش علی مطهری آمده و سخنانی را با او در میان گذاشته و خواستار آن شدند که سخنانش را نیمه کاره‌ رها کند؛ تقاضایی که بعدتر غلامرضا مصباحی مقدم نیز از علی مطهری خواستار شد ولی با این همه در تصمیم مطهری کارساز نبود؛ حتی زمانی که احمد توکلی پیش او رفت و در لحنی متفاوت از دیگر نمایندگان او را به قطع سخنانش دعوت کرد.

پس از این بود که نمایندگان معترض چون نادر قاضی‌پور، فتح‌الله حسینی و عزیز اکبریان احساس وظیفه‌شان گل کرد تا با هل دادن و کنار زدن مطهری نطق او را قطع کنند که این تلاش‌ها نیز با مقاومت فیزیکی راه به جایی نبرد و علی مطهری با کنار زدن نمایندگان از جایگاه سخنرانی، شرایط را برای ادامه نطق خود مجددا فراهم کرد شعارهای مرک بر ضد ولایت فقیه، فریادهای دو – دو و فحاشی نزدیک به 30 نفر از نمایندگان حاضر در جلوی هیات رئیسه فضای صحن را آن چنان متشنج کرد که محمدحسن ابوترابی فرد خارج از آیین‌نامه داخلی مجلس نطق علی مطهری را قطع و طی تذکری خطاب به او اعلام کرد جناب عالی در فضای واقعی کشور قرار دارید که آنچه در مورد این افراد انجام شده با نهایت رافت و رحمت اسلامی و با توجه به مصالح ملی انجام و اگر اراده‌ی نظام بر رافت و رحمت نبود قطعا به گونه‌ی دیگری انجام می‌شد.

ابوترابی فرد که سخنانش با احسنت احنست نمایندگان مخالف مطهری همراه واقعیت هستید این گونه احکامی که تصمیم نظام بر انجام آن تعلق گرفته براساس احکام قطعی شرعی و اختیارات قانون اساسی شکل گرفته و این گونه طرح بحث کردن اعتراض عمومی نمایندگان مردم را در پی دارد و نمایندگان مردم، نمایندگان ملت هستند از شما انتظار می‌رود که مصالح ملی احکام شرعی و قانون اساسی را رعایت کنید. در این بین مهرداد بذرباش، عضو جبهه پایداری و دبیر هیات رئیسه با ادعای اینکه وقت نطق آقای مطهری به پایان رسیده خواستار پایین آمدن علی مطهری از جایگاه نطق شد که این ادعا از سوی رئیس جلسه تکذیب شد تا مطهری در پاسخ به این ادعا بگوید: از وقت من هنوز باقی مانده است.

آقای ابوترابی نیز بهتر بود بعد از نطق من این صحبت‌ها را انجام می‌دادند.» رئیس جلسه که دیگر خودش را وارد درگیری لفظی با ناطق جلسه دید، نطق مطهری را مخل انضباط صحن علنی عنوان کرد که فرزند شهید مطهری در رد این سخنان گفت: فضای صحن علنی نباید به هم بریزد. ادعایی که این بار ابوترابی آن را رد کرد و گفت: شما باید در مذاکرات و صحبت خود طوری باشید که انضباط جلسه حفظ شود. مطهری نیز در پاسخ به ابوترابی یک بار دیگر به آیین‌نامه داخلی مجلس و نص قانون اساسی اشاره کرد و گفت: هر کسی آزاد است نظر خودش را اعلام کند. جواب مطهری به هیات رئیسه و اصرار او به ادامه سخنرانی دوباره موج جدیدی از تنش را در صحن  علنی به پا کرد تا این بار نمایندگان حاضر در هیات رئیسه شعارهای خود علیه مطهری را بلندتر اعلام کنند.

مرک بر منافق، مرگ بر ضد ولایت فقیه، و... اما این شعارها و این ازدحام جلوی هیات رئیسه و حتی هل دادن علی مطهری برای پایین آمدن از جایگاه هیات رئیسه فحاشی‌ها و... هیچ کدام باعث آن نشد تا فرزند آیت‌الله سخنانش را قطع کند او که در جواب شعارها با خونسردی آبی خورد تا گلویی تازه کند، در پاسخ هر شعار و هر فحش با خنده‌ای تلخ بر لبانش فقط به یک کلمه بسنده کرد: تشکر! اما برخی نمایندگان به سمت او رفتند که به لطف قطع صدای میکروفن او موفق شدند او را از ادامه نطق ناکام گذارند محمدحسن ابوترابی نیز که فرصت را غنیمت شمرد اعلام تنفس کرده و صحن علنی را موقتا تعطیل کرد با نواخته شدن زنگ خبرنگاران به سمت بیرون از صحن هدایت شدند تا برای دقایقی صحن علنی بدون پوشش خبری دنبال شود. نبود خبرنگاران و فرضیه‌سازی رسانه‌ها، زمینه‌ شایعات را فراهم کرد تا عده‌ای بگویند ابوترابی خواستار خروج مطهری از صحن شده که این ادعا خیلی سریع از سوی نمایندگان نزدیک به مطهری تکذیب شد. به گفته‌ی آنان، مطهری تنها برای مدتی از صحن خارج شد و پس از گفت‌وگوی کوتاهی با چند نماینده دوباره در صحن علنی حاضر شده است. نمایندگانی که در داخل صحن حضور داشتند شدت درگیری‌های صحن را هنگام اعلام تنفس بیش از قبل توصیف کردند.

عابد فتاحی که به همراه احمد توکلی، مسعود پزشکیان و صفر نعیمی‌رزد در صدد پایان دادن به درگیری‌ها بود در توصیف این اتفاقات به مردم امروز چنین می‌گوید: ابتدا قرار بود که فضای مجلس با میان‌داری نمایندگان ختم به خیر شود ولی طولی نکشید که فوجی از نمایندگان به سمت چپ آقای مطهری حرکت کردند. جواد کریمی قدوسی و علی‌اصغر زارعی که گفته می‌شود تلاش در گرفتن متن نطق علی مطهری داشتند با مقاومت مطهری از گرفتن متن نامه ناکام ماندند. اصرار علی مطهری به ادامه سخنرانی و تهدید شدن او از سوی نمایندگان دیگر حاشیه‌ای بود که حاضران در صحن، آن را به مردم امروز اعلام کردند یکی دیگر از نمایندگان حاضر در این درگیری نیز در توضیح به چگونگی پایان یافتن درگیری‌های می‌گوید: این درگیری‌ها تا جایی ادامه پیدا کرد که نمایندگان حرکت کرده به جایگاه نطق موفق شده تا علی مطهری را هل داده و تعادل او را به هم بزنند تا جایی که اگر کسی پشت سر ایشان نبود امکان داشت سلامت جسمی ایشان تهدید شود در مقابل اما ابراهیم آقامحمدی که در چند نوبت تلاش داشت تا علی مطهری را از ادامه نطق منصرف کند، چنین ادعاهایی را قبول نداشته و می‌گوید: این آقای مطهری بود که همه را کتک می‌زد اگر ما ایشان را هل دادیم تا نطق را پایان دهد، اما ایشان چند تن از نمایندگان از جمله آقای فتح‌الله حسینی را کتک زدند.

اما فقط ابراهیم آقا محمدی نبود که هنوز از سخنان مطهری ناراخت بود و سعی می‌کرد که با حمایت از قطع سخنان او، رفتار هم جناحیان خود را توجیه کند علاوه بر او حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی نیز در ضمن محکوم کردن سخنان علی مطهری، متن صریح قانون اساسی و آیین‌نامه داخلی مجلس درباره نطق نمایندگان مجلس را رد کرده و در توجیه آن به مردم امروز می‌گوید من نماینده مردم شهرم هستم موکلان من توقع عمل دارند. مطمئن باشید اگر آنان به جای من در مجلس بودند کار بدتری با علی مطهری می‌کردند و چه بسا او را به زیر می‌کشاندند و در گوش او سیلی می‌زدند. در لحظاتی که فرصت حضور خبرنگاران در راهروهای مجلس رو به اتمام می‌رفت. قریب به اتفاق خبرنگاران منتظر حضور علی مطهری بودند تا دقیق‌ترین روایت از حادثه صحن را از دست ندهند. 5 دقیقه مانده به پایان فرصت قانونی خبرنگاران و در حالی که همه منتظر علی مطهری بودند، او تا نزدیکی‌های راهروی مجلس آمد، نگاهی به من انداخت، چند قدم به سمت راهرو برداشت به فکر فرو رفت و راه خودش را کچ کرد و برگشت.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات