تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۳  ، 
کد خبر : ۲۷۲۹۷۵

اقدام ضدفرهنگی آموزش‌وپرورش


پایگاه بصیرت،ورودی خبر، شوک‌آور و باورنکردنی بود: «برگزاری تور آنتالیا» برای فرهنگیان. روزنامه کیهان دوشنبه (26/11/93) خبر را چنین بازتاب داد: «در بخشنامه مورخ 19/11/93 اداره کل آموزش‌وپرورش استان یزد، نمایندگی صندوق ذخیره فرهنگیان استان، از متقاضیان فرهنگی درخواست شده برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص برگزاری تور آنتالیا (ترکیه) به کانون بازنشستگان آموزش‌وپرورش مراجعه نمایند!» در گزارش کیهان درباره تسهیلات اختصاص داده شده به برگزاری تور مذکور آمده بود: در پیوست نامه مذکور نیز تفاهم‌نامه فی‌مابین شرکت خدمات مسافرتی زاگرس با معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش به پیوست نامه تورهای نوروزی 94 خارج از کشور اشاره شده که در آن، تسهیلات فرهنگیان و افراد درجه یک خانواده آن‌ها با تسهیلات 80 درصد 10 ماهه با نرخ 5 درصد ذکر گردیده است.» برنامه «پیک بامدادی» ضمیمه خبر هشت صبح رادیو ایران نیز به این موضوع پرداخت با این تفاوت که اعلام کرد این تور به همه فرهنگیان اختصاص دارد و افزون بر آنتالیا می‌توانند از تور تایلند، شهرهای پاتایا و بانکوک و... نیز استفاده کنند. پس از انتشار این خبر و انتقاد رسانه‌ها و برخی از فرهنگیان به آن، پایگاه اینترنتی وزارت آموزش‌وپرورش، مطلبی را با عنوان «عذرخواهی شرکت مسافرتی زاگرس از فرهنگیان و لغو تور آنتالیا» منتشر کرد. در بخشی از این مطلب آمده است: «...بسته تورهای خارجی شرکت زاگرس همانند سایر شرکت‌های گردشگری و مسافرتی، به‌طور معمول شامل مقاصدی از کشورهای مختلف است؛ با این حال، اگر قرار داشتن یک مقصد خاص در بین این تورها موجب آزرده شدن خاطر فرهنگیان گرانمایه شده است، شرکت زاگرس با احترام به جامعه شریف فرهنگیان، ضمن عذرخواهی از این عزیزان، تور مذکور را لغو و فرایند ثبت‌نام و اجرای آن را کان‌لم‌یکن اعلام می‌کند.»

مهم‌ترین نکته در این اقدام ضدفرهنگی آموزش‌وپرورش، انگیزه و هدف برنامه‌ریزان و طراحان آن است. چرا باید با دادن تسهیلات جذاب و اغواگر، قشر فرهنگی را مشتاق سفر به سرزمینی کرد که به فساد و عیاشی شهرت دارد؟ وظیفه ذاتی آموزش‌وپرورش، شکل دادن به شاکله دانش‌آموزان، یعنی جامعه فردای ایران است؛ شاکله‌ای که خمیرمایه آن را فرهنگ تشکیل می‌دهد و کارسازی این امر عظیم را نیز فرهنگیان نجیب و شریف به عهده دارند. سوغات فرهنگی‌ای که به آنتالیا، پاتایا، بانکوک و... می‌رود، برای دانش‌آموزان معصوم چیست؟! حتی اگر از آن محیط فاسد و مختص خوش‌گذرانی آزاد از هر قید و بندی، چیزی هم بر زبان نیاورد، آیا آثار آن در رفتارش بروز پیدا نمی‌کند و عوارضش دامان دانش‌آموزان و اولیای مدارس را نمی‌گیرد؟ واقعاً اگر اعتراض آگاهانه و هوشمندانه رسانه‌ها و فرهنگیان متدین و دغدغه‌مند و متعهد به امر فرهنگی و آموزشی نبود، محیط‌های فرهنگی و دانش‌آموزی آموزش‌وپرورش که با تلاش دلسوزانه فرهنگیان دینمدار تا حد زیادی از هجمه‌های سنگین فرهنگی دشمنان مصون مانده، با چه حوادثی مواجه می‌شد؟! با اینکه به‌راحتی نمی‌توان این برنامه‌ریزی را اشتباه سهوی دانست، اما اگر قرار باشد کاملاً خوشبینانه به آن نگاه کرد و آن را اشتباه سهوی دانست، وجود عبارت «با این حال، اگر قرار داشتن یک مقصد خاص در بین تورها موجب آزرده شدن خاطر فرهنگیان محترم شده است...»، اجازه نگاه خوشبینانه را سلب و این بعد قضیه را تقویت می‌کند که اراده جدی و هدفمندی پشت این برنامه‌ریزی بوده است. نکته مهم دیگری که باید مدنظر قرار گیرد، شانه خالی کردن آموزش‌وپرورش از زیر بار مسئولیت عذرخواهی و محول ساختن آن به شرکت مسافرتی زاگرس است که کارگزار است، نه برنامه‌ریز و تصمیم‌گیر. بنابراین اگر آموزش‌وپرورش، این اقدام را اشتباه می‌داند که حداقل نام که کم‌ظرفیت‌ترین واژه برای آن است، باید خودش مستقیماً از جامعه فرهنگی و عموم مردم عذرخواهی کند.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات