تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۹  ، 
کد خبر : ۲۷۲۹۸۹

اخبار ویژه روزنامه های شنبه 2 اسفند


 *کیهان

افتضاح روزنامه زنجیره‌ای در عملیات روانی علیه اصولگرایان

عضو فراکسیون رهروان و از حامیان علی لاریجانی، تیتر اول روزنامه آفتاب یزد درباره ائتلاف لاریجانی با اصلاح‌طلبان را تکذیب کرد.این روزنامه زنجیره‌ای- که سردبیر آن از فعالان فتنه در ستاد کروبی بود و اکنون در آمریکا پناهندگی گرفته- اخیراً در تیتر اول خود مدعی شده بود چون لاریجانی دلخوری‌هایی در زمان ریاست جمهوری احمدی‌نژاد داشته، بنابراین در حال رایزنی و قرار و مدار با اصلاح‌طلبان برای ائتلاف انتخاباتی است. آفتاب یزد سعی کرده بود با القای زاویه گرفتن لاریجانی از اصولگرایی، به اختلاف در میان این جریان دامن بزند.روزنامه زنجیره‌ای برای القای ادعای خود، از قول جواد جهانگیرزاده نماینده ارومیه (قائم‌ مقام مرکز پژوهش‌های مجلس و از حامیان علی لاریجانی) ادعاهایی را مطرح کرده بود اما جهانگیرزاده با ارسال توضیحی تصریح کرد: مصاحبه انجام گرفته با بنده با متن پیاده شده توسط خبرنگار این روزنامه مطابقت ندارد به طوری که پس از انتشار این مطلب و بیان اعتراض، آنچه که به‌عنوان متن گفت‌وگو با این خبرنگار ارائه شد خلاف مطالب منتشر شده بود و متاسفانه روزنامه آفتاب یزد حتی حاضر به ارائه فایل صوتی مصاحبه نشد.

وی تاکید کرد: در این مصاحبه به صحبت‌هایی از جانب بنده در خصوص رایزنی‌های دکتر علی لاریجانی ریاست محترم مجلس با دکتر عارف اشاره شده است که از اساس کذب است و هیچ‌گونه صحت و سندیت ندارد.وی خاطرنشان کرده است: در این مصاحبه جمله‌ای تحت عنوان «گلایه‌های تاریخی علی لاریجانی از جریان اصولگرا» بیان شده است که کاملا نادرست و بیان آنها به دور از واقعیت است، چرا که بنده عنوان کرده بودم که آقای دکتر لاریجانی قطعا هر کاری برای به وحدت رسیدن اصولگرایی انجام خواهد داد و حتی صراحتا عنوان نمودم که جناب آقای دکتر لاریجانی ستون فقرات جریان اصولگرایی هستند و مایه امید و محل اتکای اصولگرایان بوده و خواهند بود چنانچه در جریان دوم خرداد و 8 سال دولت اصلاحات ایشان محور فعالیت اصولگرایان بودند. اینجانب در مصاحبه خود تاکید کرده بودم که هیچ‌گونه برنامه‌ای برای مذاکره با اصلاح‌طلبان وجود ندارد که این عرایض هم به طور کلی از مصاحبه حذف شده ‌است.

جهانگیرزاده تاکید کرد: «دکتر لاریجانی گفت‌وگو با اصلاح‌طلبان ولایتمدار را در برنامه دارد» تیتری کذب است که به نقل از بنده در آن روزنامه آمده و از اساس در سخنان من نبوده است.آفتاب یزد در واکنش به این تکذیب اذعان کرد تیتر و خبر کذایی «گمانه‌زنی و تحلیل‌های گزارشگر»(!!) بوده است. این روزنامه اذعان کرد: در بخشی از توضیحات آقای جهانگیرزاده بر اشتباه بودن میان تیتر «لاریجانی گفت‌وگو با اصلاح‌طلبان ولایتمدار را در برنامه دارد» تاکید شده که درست می‌باشد. جمله درست آقای جهانگیرزاده این می‌باشد، ‌«اصولگرایان معتدل از جمله آقای لاریجانی از گفت‌وگو با اصلاح‌طلبان ولایتمدار و میانه‌رو نیز پرهیز نخواهد کرد.» متاسفانه گزارشگر در انتخاب میان تیتر دچار اشتباه سهوی شده است... ضمنا به دلیل محدودیت فضا، گزارشگر برای درج کامل اظهارات آقای دکتر جهانگیرزاده با معذوریت مواجه بوده است[! ]

وقتی ارگان دولت درباره ساماندهی یارانه‌ها دست پیش می‌گیرد

روزنامه دولتی ایران می‌گوید بهتر است کمیسیون مجلس به جای تعیین سطح درآمدی، ملاک‌های دیگری را برای شناسایی اقشار مرفه و حذف یارانه آنها در نظر بگیرد.«ایران» در سرمقاله خود با نامناسب خواند سقف درآمدی 2/5 میلیون تومانی برای پرداخت یارانه و حذف یارانه خانواده‌های دارای درآمد بیشتر نوشت: طبق اعلام اخیر رئیس سازمان هدفمندی یارانه‌ها، اطلاعات 7 تا 15 میلیون نفر در هیچ بانک اطلاعاتی وجود ندارد. بر این اساس بهتر بود کمیسیون مربوطه به جای تعیین سطح درآمدی برای دریافت یارانه، ملاک تعیین را به کارشناسان دولت واگذار می‌کرد یا وضعیت هزینه خانوارها را نیز در کنار درآمد آنها ملاک قرار می‌داد.این روزنامه دولتی می‌افزاید: اغلب کشورهای دنیا برای مشخص کردن افراد یا خانوارهایی که مشمول دریافت مساعدت‌های مالی در قالب یارانه‌ها هستند، فرم‌هایی طراحی کرده‌اند که بر حسب میزان درآمد و همچنین اطلاعات قابل احراز و اثبات‌پذیر، گروه‌های مشمول را شناسایی می‌کند. تعداد خانوار، سن و  جنسیت سرپرست خانوار همچنین سطح زیربنای واحد مسکونی و محل سکونت از جمله این اطلاعات هستند. در کشور ما هم این الگو قابل اجراست و می‌توان خانوارهای شایسته دریافت یارانه را بر حسب ویژگی‌شان شناسایی و برحسب میزان آسیب‌پذیری رتبه‌بندی کرد.

نویسنده در عین حال خاطرنشان کرد: تردیدی نیست که شیوه کنونی پرداخت یارانه نیازمند بازنگری و اصلاح است، زیرا توزیع غلط و غیرکارشناسی فعلی موجب شده تا حال حاضر 190 هزار میلیارد تومان از اعتبارات عمومی در قالب یارانه نقدی به افرادی پرداخت شود که به اذعان افراد بسیاری استحقاق دریافتش را نداشتند.آنچه در این یادداشت قابل تامل است اما مسکوت مانده، چند پرسش است: 1- چرا دولت برای جمع‌آوری اطلاعات آن 7 تا 15 میلیون نفر هیچ‌کاری انجام نداده است؟ 2- اگر ساماندهی و هدفمندی یارانه‌ها و حذف افراد غیرنیازمند ضروری است  - که روزنامه ایران با اشاره به رقم 190 هزار میلیارد تومان یارانه پرداختی به آن اذعان دارد - و دولتی‌ها نظر مجلس را نمی‌پسندند، چرا در طول 18 ماه گذشته از عمر دولت یازدهم هیچ اهتمامی برای تعیین ملاک‌های مورد اشاره روزنامه ایران انجام نگرفته است؟ آیا به صرف این تلقی سخنگوی دولت که نمی‌خواهیم مردم (پردرآمدها) را برنجانیم، می‌شود 11 ماهه پس از فراخوان انصراف از یارانه‌ها را به بی‌برنامگی گذراند و از صرفه‌جویی حداقل 5400میلیارد تومانی طفره رفت؟ در حقیقت هر روزنامه و کارشناسی محق باشد که مثلا پیشنهاد مجلس را تخطئه کند، ارگان دولت چنین اجازه‌ای ندارد مگر اینکه در ادامه، مسئولیت معطل مانده دولتمردان را در این زمینه به عنوان یک تکلیف ملی مطالبه کند. به عبارت دیگر طفره دولت از یک اقدام ضروری است که موجب شده نمایندگان مجلس وارد عرصه شوند وگرنه دولت می‌توانست در این زمینه اهتمام بورزد و پیشنهاد خود را به مجلس ارائه دهد؛ نه اینکه از یک سو مدام در شیپور کمبود بودجه و خالی بودن خزانه بدمد و از طرف دیگر مانند آدم پولدارهای بی‌دغدغه رفتار کند.

یادآور می‌شود حسین راغفر نویسنده یادداشت روزنامه ایران، ضمن مصاحبه با روزنامه آرمان تصریح کرد: محاسبات انجام شده نشان می‌دهد که حداکثر 40 درصد جمعیت کشور باید مشمول دریافت یارانه باشند و البته این پرداخت هم نباید به صورت یکسان باشد بلکه خانوارهایی که آسیب‌پذیری بیشتری دارند باید سهم بیشتری بگیرند و خانوارهایی که آسیب‌پذیری کمتری دارند. سهم کمتری را باید بگیرند. وی می‌افزاید: لازم نیست که سطح درآمد را از خانوارها پرسید بلکه ویژگی‌هایی باید سوال شود که فقط خانوارها بر اساس ویژگی آنها رتبه‌بندی شوند و طی این رتبه‌بندی به همه گروه‌های آسیب‌پذیر تنها یارانه پرداخت شود. همچنین درپایان سال مالی باید مجددا افراد متقاضی فرم‌ها را پر کنند و دوباره ارزیابی شود روش کاملا مشخص است و با توجه به اینکه در ماه پایانی هستیم باید افراد شناسایی شوند و یک عزم سیاسی برای آن صورت بگیرد.

33 درصد افزایش هزینه‌های دولت لایحه بودجه مخالف اقتصاد مقاومتی است

این روزها اخبار و تحلیل‌های فراوانی که همگی از کم‌توجهی دولت به راهبرد اقتصاد مقاومتی و فقدان هدفگذاری صحیح  حکایت می‌کند، در اظهارنظرها و نوشته‌های مختلف دیده می‌شود.با آنکه تعداد زیادی از نمایندگان مجلس در این باره به تفصیل سخن گفته‌اند، اما این نگاه و ابراز این نگرانی، از زبان کارشناسان اقتصادی واقعی‌تر و باور‌پذیرتر است. در تازه‌ترین نمونه دکتر فرشاد مومنی در نشستی تخصصی، لایحه بودجه را مورد تحلیل و بررسی قرار داد.درباره بودجه 94 می‌گوید: دولت در این سند هدف‌گذاری مشخصی نکرده است، در حالی که بودجه، عنوان برنامه یک ساله دولت را یدک می‌کشد و برنامه‌ای را که در آن هدف‌گذاری‌های صریح و مشخصی وجود نداشته باشد، نمی‌توان برنامه اطلاق کرد. نکته دوم آنکه راهبردهای مشخصی هم در این سند مشاهده نمی‌شود. علاوه بر آن در این سند، بخش اعظم سیاست‌های تاثیرگذار و تعیین‌کننده به صورت ضمنی و تلویحی و کاملا غیرشفاف ظاهر شده است.

وی درباره نسبت بودجه پیشنهادی دولت با مسئله تحریم‌های ظالمانه دشمنان کشور هم گفته: حتی در این سند با توجه به اینکه دولت بارها بر این تاکید کرده که برنامه‌های خود را با در نظر گرفتن تحریم‌ها تنظیم می‌کند، اما هیچ نشانه‌ای از این هدف در جهت‌گیری‌های دولت دیده نمی‌شود. وقتی مشکلی تبدیل به دور باطل شد، کانون مسئله ناشی از دو نقص سیستمی ضعف بنیه تولیدی و بهره‌وری اندک است. در این سند تقریبا هیچ تمهید قابل اعتنایی برای مواجهه با دو مسئله در نظر گرفته نشده است و به صورت‌های صریح و ضمنی بخش بزرگی از آنچه مشاهده می‌شود، این است که گویی اراده‌ای وجود دارد که دور باطل رکود تورم استمرار داشته باشد.این اقتصاددان با ابراز نگرانی از رکود حاکم بر اقتصاد درباره جهت‌گیری دولت برای برطرف کردن رکود در این لایحه گفت: با وجود عمق رکودی که کشور با آن دست به گریبان است، به جای آنکه گره‌ای از تولیدکنندگان باز شود، تقریبا تمام جهت‌گیری‌های کلیدی مستتر در این بودجه ناظر بر وارد کردن فشارهای جدید بر آنهاست. آنچه در این میان آشکار است، تداوم افزایش هزینه‌های بخش تولید است. تمایل دولت برای افزایش نرخ ارز، احتمال افزایش دوباره قیمت حامل‌های انرژی، افزایش دستمزد کارگران، استمرار واردات بی‌رویه و...، فشار بر تولید در حال افزایش خواهد بود. در عین حال در برابر بحران حاد بیکاری و وضوح اینکه ایجاد هر فرصت شغلی بر پرداخت یارانه اولویت دارد، دولت گزینه دوم را اولویت خود قرار می‌دهد، با وجودی که با شرایط موجود حداقل دستمزد، عایدی فردی که با این شرایط دارای شغل می‌شود، 15 برابر آن چیزی است که دولت برای یارانه نقدی به مردم می‌پردازد، در حالی که منافع گروه‌های رانت‌جو و غیرمولد بر این مسئله است که واردات همچنان ادامه پیدا کند و ثبات در فضای کلان اقتصاد کشور با برخوردهای سهل‌انگارانه روبه‌رو شود.

به گزارش شرق وی درباره ادعای رایج این روزهای عده‌ای که ادعا می‌کنند بودجه پیشنهادی انقباضی است، اینگونه توضیح می‌دهد: جای تاسف دارد که واژگان در کشور تا این حد به سخره گرفته می‌شوند. وقتی گفته می‌شود این بودجه، بودجه‌ای انقباضی است، این شوخی تلخ و غم‌انگیزی است. مصارف بودجه عمومی دولت در سال 1394 نسبت به پیش‌بینی عملکرد سال 1393، 33/7 درصد رشد نشان می‌دهد؛ یعنی دولت حاضر به هیچ نوع واقع‌گرایی نیست. دولت در سخنرانی‌های انتخاباتی خود بارها گفته بود بخش بزرگی از منابع ملی صرف ارضای تمایلات رانت‌جویانه در دولت قبلی شده و آنها پرداخت‌های بسیار غیرمتعارفی را در ردیف‌های بودجه گنجانده‌اند که این ردیف‌ها تنها منطق توزیع رانت دارند! اما می‌بینیم هیچ تمایلی برای اصلاح این رویکردها مشاهده نمی‌شود و دولت در این شرایط باز هم قصد دارد با بسط ید کار کند!غیرشفاف بودن، خطر سوءاستفاده از زوایا و منافذ و حفره‌های بازمانده در بودجه نکته دیگری است که مومنی درباره آن هشدار داده است: در بند «ن» تبصره ماده واحده لایحه بودجه مجوز غیرشفافی با سقف 15 هزار میلیارد تومان طلب کرده است. مضمون این بند بر این اساس است که اگر دولت نسبت به آنچه در بودجه پیش‌بینی شده درآمد بیشتری کسب کرد، به هر نحوی که بخواهم اجازه داشته باشم که آن را هزینه کنم. درآمد حاصل از خام‌فروشی چگونه ممکن است حاصل شود؟ یکی از گزینه‌ها افزایش قیمت جهانی نفت است و دیگری آن که میزان صدور نفت افزایش یابد که این دو از نامحتمل‌ترین گزینه‌ها در سال آینده هستند. اما گزینه سوم دیگری مطرح است، افزایش نرخ ارز. تکنولوژی آن نیز در گذشته بارها رونمایی شده است که بر اساس آن به یکباره بازار آزاد ارز متلاطم می‌شود. بر این اساس قیمت ارز جهش‌هایی راتجربه می‌کند و در این میان دولت با اراده‌ای جدی وارد میدان می‌شود و از صد واحد افزایش قیمت، 10 واحد را کاهش می‌دهد! بعد این مسئله متوقف می‌شود تا دوباره چه زمانی بصورت تصادفی و خودجوش این اتفاق تکرار شود!

دولت مثل ناظر بیکار با تورم برخورد می‌کند

یک سایت حامی دولت می‌گوید، با مرغ 8 هزار تومانی چگونه می‌شود کاهش تورم را باور کرد؟خبرگزاری آریا می‌نویسد؛ در حالی قیمت مرغ در بازار به مرز کیلویی 8000 تومان رسیده که شرکت پشتیبانی امور دام آمادگی خود را برای عرضه نامحدود مرغ به قیمت 5500 تومان اعلام کرد.به گزارش خبرگزاری آریا، این اعلام آماگی در حالی مطرح شده که بازار روزهای غیرقابل کنترلی را می‌گذراند. این چندمین باری است که مرغ در سال جاری با این وضعیت مواجه می‌شود.آریا می‌افزاید: نکته عجیب این است که سیاست‌های تنظیم بازار چگونه اجرا می‌شود که به یکباره قیمت مرغ تا این حد افزایش می‌یابد؟ اینکه هزینه تولید و نگهداری برای مرغدار بالا رفته البته مسئله‌ای قابل درک است، اما اینجا حتما باید نقش دولت را نادیده بگیریم؛‌ چرا که اگر در هر بخشی قرار باشد با بالا رفتن هزینه‌ها، فشار به مردم راه حل جبران باشد، نقش دولت تنها به عنوان یک ناظر بی‌کار کاهش می‌یابد. مسئولان وزارت‌خانه مربوطه مشکل را از سر خود باز می‌کنند. آریا می‌نویسد: درست در چنین وضعیتی است که دیگر مسئولان دولتی با افتخار از کاهش تورم خبر می‌دهند. سوال این‌جاست که چگونه با افزایش عجیب و غریب قیمت مرغ می‌توان این آمارها را باور کرد. قطعا مسئولان مربوطه می‌دانند که قیمت مرغ چگونه افزایش یافته و حتما آنها بیشتر از بقیه می‌دانند چگونه می‌توان آن را کنترل کرد. بیانیه‌های آبکی و سرکاری گره‌ای از این بازار آشفته باز نخواهد کرد.

*خراسان

خبرخوش به کارمندان دولت درباره سهام عدالت

بر اساس ابلاغیه یک مسئول مهم اجرایی به همه وزارتخانه‌ها و سازمان های دولتی، اعلام شده است که بر اساس تصمیم جدید مسئولان ارشد اجرایی، واگذاری سهام ترجیحی به کلیه کارکنان شاغل و بازنشسته که در زمان فروش سهام بنگاه مشمول واگذاری، واجد شرایط دریافت سهام ترجیحی بوده اند ولی از مزایای آن در مقطع مذکور برخوردار نشده اند، از محل مانده سهام ترجیحی جذب نشده بنگاه مورد واگذاری، با رعایت قوانین و مقررات مربوطه از جمله سقف حداکثر ۵ درصد مجاز شده است.

دستور دولت به کمیته امداد درباره مالکیت برخی املاک

بر اساس مصوبه روزهای اخیر هیئت دولت که توسط معاون اول رییس جمهور به تعدادی از اعضای کابینه و مسئولان کمیته امداد ابلاغ شده، اعلام شده است مجتمع‌های اقتصادی کمیته امداد امام خمینی (ره) موظف هستند پس از ابلاغ تخصیص اعتبار جدید از سوی دولت که تکلیف قانونی درج شده در قانون بودجه امسال است، نسبت به انتقال قطعی اسناد مالکیت مکان های تحت تصرف وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی، پس از تسویه مطالبات بر اساس ترتیب فوق، به نام دولت اقدام کنند.

*ایران


رحیمی در بند عمومی اوین

رئیس سازمان زندان‌ها در پاسخ به این سؤال که محمدرضا رحیمی در کدام بند نگهداری می‌شود، خبر داد: «وی مثل سایر افراد در بند عمومی است اما با متهمین پرونده بیمه در یک بند نیستند و از امکانات خاصی هم برخوردار نیستند.» به گزارش فارس،  اصغر جهانگیر درخصوص بازدید نمایندگان مجلس از زندان اوین  هم گفت: «ما به نمایندگان کمیسیون قضایی پیشنهاد دادیم که آماده‌ایم از هر زندانی که می‌خواهند بازدید کنند و چون در زمان بررسی بودجه بود و سرشان شلوغ بود، تشخیص داده بودند که به اوین بیایند.»

انتقاد علاء الدین بروجردی از بحرین

علاء الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه «نیروهای امنیتی ایران توانستند یک انبار مواد منفجره تروریست ها را در شهر سراوان کشف کنند» به شبکه تلویزیونی« المیادین» گفت:« بحرین برای خرید این تسلیحات به تروریست ها پول داده بود.»

8/6 هزار میلیارد تومان هزینه سالانه مصرف شیشه

گردش مالی بازار مواد مخدر شیشه در کشور در حالی سالانه 8/6 هزار میلیارد تومان است که با این  رقم می‌توان بسیاری از فعالیت‌ها را در کشور سامان داد  و مثلاً ۴۳ هزار شغل در کشور ایجاد کرد. همچنین این میزان پول معادل ۴۵ درصد بودجه سالانه شهرداری تهران است. بنا بر آنچه قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفته است، معتادان ایرانی سالانه ۵۰۰ تن از انواع مواد مخدر را مصرف می‌کنند و ۸۰ درصد این میزان را شیشه تشکیل می‌دهد، پس در ایران سالانه ۴۰۰ تن شیشه مصرف می‌شود. به گزارش «اقتصادنیوز»، با توجه به اینکه هر کیلو شیشه به مبلغ ۱۷ میلیون تومان فروخته می‌شود، پس معتادان ایرانی سالانه حداقل 8/6 هزار میلیارد تومان تنها برای کشیدن شیشه هزینه می‌کنند.

باهنر: احمدی‌نژاد یارانه
۲۰ هزار تومانی را نپذیرفت

نایب رئیس مجلس گفت: «هنگام اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها به آقای احمدی‌نژاد اصرارکردیم پرداخت‌ها را از 20 هزار تومان شروع کند، ولی گوش نکرد و از 40 هزار تومان آغاز کرد که این مسأله موجب شد تراز دریافتی و پرداختی یارانه‌ها تناسب نداشته باشد.» محمدرضا باهنر، پنجشنبه در همایشی با عنوان «اقتصاد مقاومتی» در محل اتاق بازرگانی اصفهان، پیش‌بینی کرد «سال آینده درآمدهای ارزی کشور کاهش می‌یابد و به 60 درصد درآمدهای امسال می‌رسد.»

دانشگاه «ماساچوست» عقب نشست

دانشگاه سرشناس در امریکا اعلام کرد تصمیم خود را درخصوص متوقف کردن پذیرش دانشجویان ایرانی در رشته‌های علوم پایه و مهندسی بعد از مشورت با مسئولان وزارت امور خارجه و وکلایش لغو کرده است. به  گزارش «انتخاب»، دانشگاه ماساچوست اوایل ماه فوریه اعلام کرده بود از پذیرش دانشجویان ایرانی در این رشته‌ها به علت نگرانی از این که چنین اقدامی نقض جدی قانون سال 2012 امریکا محسوب شود، خودداری خواهد کرد.

تکذیب «سازمان اقتصاد اسلامی ایران »

پیرو انتشار مطلبی در این ستون در تاریخ 16/11/93 و به نقل از‌ هادی قوامی نماینده مجلس، «سازمان اقتصاد اسلامی ایران» با ارسال متنی به روزنامه اعلام کرد: «نظر به اینکه مطالب عنوان شده با اهداف سازمان که ارائه خدمات از طریق قرض‌الحسنه است، مغایرت دارد، کما اینکه شخص ایشان هم در مصاحبه روز نوزدهم بهمن ماه سال جاری، آن مطالب را تکذیب کرده، لذا خواهشمند است مراتب تکذیب این سازمان را درج فرمایید.»

*جمهوری اسلامی

 * ترکیه حامی تروریست‌های النصره است. روزنامه الوطن، چاپ دمشق در گزارشی نوشت: تحرکات سیاسی مقامات دولت ترکیه در هفته‌های اخیر نشان می‌دهد که مقامات دولت این کشور سعی دارند با فشارها و توجیه‌های مختلف در کشورهای دیگر و در داخل این کشور، گروه تروریستی جبهه النصره را از لیست گروه‌های تروریستی در جهان خارج کنند. این روزنامه با استناد به اظهارات و اخباری که از دیپلمات‌های اروپایی مستقر در ترکیه منتشر می‌شود، از تلاش دولت ترکیه به دستور شخص اردوغان برای حل این مسئله خبر داد. این اقدامات درحالی انجام می‌گیرد که گروه تروریستی جبهه النصره به صورت رسمی خود را شاخه سوری گروه تروریستی بین‌المللی القاعده معرفی می‌کند. برخی کارشناسان معتقدند این تلاش‌های مقامات ترکیه پس از آن آغاز شده است که انتقادات بین‌المللی و احتمال تبعات ناشی از آنها در آینده در مورد کمک‌های تسلیحاتی و تجهیزاتی ترکیه به گروه تروریستی جبهه النصره و سایر تروریست‌های موجود در سوریه افزایش یافت.

* کُردها می‌گویند ترکیه به داعش کمک تسلیحاتی می‌کند. خبرگزاری دجله عراق با استناد به منابع امنیتی کُردی اعلام کرده است: فرمانداری شهر اورفای ترکیه به بهانه وقوع یک انفجار در اطراف چادرهای پناهندگان جنگ زده سوری کُرد در منطقه مرزی، این منطقه را منطقه نظامی و امنیتی دانست و هرگونه عبور و مرور در مناطق مرزی از ترکیه را ممنوع اعلام کرد. اکنون منابع امنیتی کُرد اعلام کرده‌اند که نگهبان‌ها و نیروهای دیده‌بان کُرد در روستاهای اطراف شهر (عین العرب) کوبانی در اطراف روستای تل الابیض که از جمله نقاط تحت اشغال داعش است و این گروه سعی دارد با مقاومت در برابر نیروهای مردمی کُرد از این منطقه بار دیگر حجمی از آتش حمله را به سوی شهر عین العرب را سازماندهی کند، کامیون‌های متعلق به سازمان امنیت ترکیه که برای انتقال مهمات از آنها استفاده می‌کند، را مشاهده کرده‌اند. این منابع گفته‌اند حضور این کامیون‌ها در منطقه حرکت ممنوع و انتقال مهمات از طریق آنها به نیروهای تحت فشار داعش از طرف مردم روستاهای اطراف و مردمی که در کمپ‌های اطراف نوار مرزی حضور دارند، در حوالی ساعت 1 بامداد دیده شده است. همچنین برخی گزارش‌ها علاوه بر حضور کامیون حامل سلاح از حضور برخی ماشین‌های پلاک ترکیه در منطقه خبر داده‌اند.

* گروه تروریستی داعش تهدید کرد اگر اروپا به هم‌پیمان این گروه در لیبی حمله کند 500 هزار مهاجر را در یک مرحله به اروپا اعزام می‌کند. به گزارش شفقنا به نقل از پایگاه خبری ایلاف، متن مکالماتی که در ایتالیا منتشر شده است نشان می‌دهد داعش این تهدید را برای به راه انداختن جنگ روانی علیه قاره اروپا مطرح کرده است. در صورت عملی شدن این تهدید بسیاری از این مهاجران در معرض خطر غرق شدن قرار دارند. پیداست که گروه تروریستی داعش با این تهدید می‌خواهد به دولت‌های اروپائی بهانه‌ای برای عدم مداخله در لیبی بدهد، گفته می‌شود داعش در پی تسلط بر لیبی است تا با استفاده از خاک این کشور به دریای مدیترانه دست یابد و از طریق این دریا خود را به اروپا برساند ولی با توجه به وابستگی داعش به غرب، بعید به نظر می‌رسد این تحلیل درست باشد. اگر لیبی به دست داعش بیافتد از آن برای ناامن کردن شمال آفریقا و کشورهای عربی استفاده خواهد کرد، اقدامی که به نفع غرب و صهیونیست‌هاست.

*قدس

توطئه بحرین برای بمب‌گذاری در ایران

آنا: علاء‌الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در مصاحبه با شبکه «المیادین» لبنان با بیان اینکه دولت بحرین از گروه‌های مسلح مخالف جمهوری اسلامی‌حمایت می‎کند، افزود: نیروهای امنیتی ایران توانستند انبار مواد منفجره تروریستها در شهر «سراوان» را کشف کنند وبحرین برای خرید این تسلیحات به تروریستها پول داده بود.

وضعیت بحرانی بودجه دولت

ایرنا: حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر ناطق نوری گفت: دکتر روحانی در شرایطی که کشور با بدهی، کاهش قیمت نفت، خشکسالی و سایر مشکلات مواجه است، دولت را تحویل گرفته که از این رو شرایط را باید درک کنیم. وی افزود: در حال حاضر وضعیت دولت از نظر بودجه بحرانی است.

پس نظارت بانک مرکزی کجاست؟

فارس: حسین صمصامی، اقتصاددان گفت: هنوز آمار دقیقی از معوقه‌های بانکی وجود ندارد و طبیعی است، در این فضا یک نفر 6500 میلیارد تومان از شبکه بانکی پول بگیرد و فقط اگر قوه قضاییه متوجه شود، آن را اعلام می‌کند. پس بانک مرکزی کجاست؟ این به هم ریختگی از کجا ناشی می‌شود.

تهران و چند شهر دیگر نشست کرد!

مهر: جهانگیر حبیبی، یک مقام مسؤول در وزارت نیرو از فرونشست دشتهای تهران، ساوجبلاغ، قزوین، مشهد و کاشان خبر داد و گفت: ۳۱۷ دشت به لحاظ ذخایر آبی، ممنوعه شد. وی افزود: بر اساس آخرین تحقیقات، دشت تهران ۱۷ سانتی‌متر، دشت ساوجبلاغ ۲۲ سانتی‌متر، دشت قزوین ۲۴ سانتی‌متر، دشت مشهد ۲۵ سانتی‌متر و دشت کاشان نیز ۳۰ سانتی‌متر فرونشست داشته اند.

اظهارات جدید حسین شریعتمداری

جهان: حسین شریعتمداری، مدیرمسؤول روزنامه کیهان در یادداشتی گفته است: بدون کمترین تردید و ابهامی‌به این نتیجه قطعی می‌رسیم که فرمول ارایه شده از سوی سخنگوی وزارت خارجه، دقیقاً و بی‌کم و کاست، همان فرمول توافق دو مرحله‌ای است که حریف پیشنهاد کرده بود.

تصادف هواپیما با تانکر در مهرآباد

عصرایران: 29 بهمن یک فروند هواپیمای RJ100 شرکت هواپیمایی ماهان هنگام پارک در فرودگاه مهرآباد با یک دستگاه کامیون حمل سوخت برخورد کرد و نوک بال آن کنده شد.

 دولت قبل خزانه را خالی کرده است

تابناک: محمد مهدی رئیس‌زاده، رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تأمین مالی اتاق بازرگانی تهران گفت: برای خروج از رکود، دولت باید هزینه‌هایی را متحمل شود، اما دولت یازدهم وارث جیب خالی دولت قبل شده است و متأسفانه به دلیل اینکه از درآمد‌های سرشار هشت سال گذشته استفاده بهینه نشده، درحال حاضر خزانه خالی است.

 نمایندگان مصادره نکنند

ایرنا: محمدناصر نیکبخت، استاندار همدان گفت: از نمایندگان انتظار می‌رود تمام خدمات صورت گرفته توسط دولتمردان و مدیران اجرایی را به اسم خود مصادره نکنند.

قطع کردن آب برخی تالاب‌های خوزستان

ایسنا: بهزاد انگورج معاون سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری قطع کردن آب برخی تالاب‌های خوزستان برای حفر چاه نفت را عامل خشک شدن خوزستان و بروز پدیده ریزگردها در این استان عنوان کرد.

*آرمان

انتقال دو زندانی ایرانی از ترکیه به کشور

شنیده شد که برای دومین‌بار پس از امضای موافقتنامه انتقال محکومان میان ایران و ترکیه، دو ایرانی محکوم به زندان به ایران منتقل شدند. سفیر ایران در آنکارا در صفحه شخصی فیس‌بوکش نوشت؛ دو ایرانی که به زندان در ترکیه محکوم شده بودند، به درخواست خودشان به ایران منتقل شدند. بعد از امضای موافقتنامه انتقال محکومان این دومین مورد انتقال بود. علیرضا بیگدلی در ادامه از این اقدام انجام‌شده ابراز خرسندی و خشنودی کرد. تعداد ایرانیان زندانی در ترکیه به بالای 400 نفر می‌رسد.

 

واژگونی اتوبوس مسافران پاکستانی در کردستان

شنیده شد که سخنگوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر از نجات 68‌سرنشین پاکستانی یک اتوبوس واژگون شده خبر داد. حسین درخشان در تشریح جزئیات امدادرسانی به 68 مسافر پاکستانی یک دستگاه اتوبوس واژگون شده، گفت: در ساعت 6:50 دقیقه روز پنجشنبه واژگونی اتوبوسی در 3 کیلومتری محور دهگلان-کردستان به سامانه امدادی 112 اعلام شد. وی با بیان اینکه امدادگران بلافاصله پس از حضور در محل حادثه متوجه شدند که سرنشینان این اتوبوس پاکستانی بوده که پس از زیارت حرم حضرت معصومه(س) در قم راهی کربلا بودند، گفت: این افراد به‌دلیل ناآشنابودن به مسیر به‌جای ورود به کرمانشاه وارد استان کردستان شده و به‌دلیل لغزندگی جاده دچار حادثه می‌شوند. وی با اشاره به مصدومیت 12 نفر از این سرنشینان، توضیح داد: تنها 3 نفر به مرکز درمانی انتقال داده شد و مابقی به‌صورت سرپایی و در محل درمان شدند.

 

پیشنهاد ترویج لباس کُردی به‌عنوان حجاب برتر

شنیده شد که امام جمعه موچش از توابع شهرستان کامیاران از لباس کُردی به‌عنوان بهترین نوع حجاب نام برد و گفت: اگر لباس کُردی را در مناطق کُردنشین ترویج دهیم، مساله حجاب درست می‌شود و دیگر با معضل بی‌حجابی روبه‌رو نخواهیم شد. ایرنا نوشت؛ ماموستا اقبال بهمنی در جلسه ستاد صیانت از امنیت عمومی و حقوق شهروندی استان افزود: لباس کُردی برای زنان و مردان دارای حجاب کامل است و درصورت ترویج و ترغیب مردم مناطق کُردنشین به پوشیدن لباس خود، دیگر شاهد بی‌حجابی در جامعه نخواهیم بود. وی با اشاره به اینکه بی‌حجابی و بدحجابی به یکی از دغدغه‌های مسئولان و روحانیون تبدیل شده است، ابراز کرد: در راستای حفظ حجاب اسلامی در جامعه همه مسئولان و دستگاه‌های اجرایی باید تلاش کنند.

 

قطع برق خمین بر اثر بارش برف

شنیده شد که برق شهر خمین از بامداد روز جمعه بر اثر خسارت برف به تاسیسات توزیع انرژی الکتریکی این شهر قطع شد. فرماندار خمین اظهار کرد: بارش برف به پست اصلی این شهر خسارت زده و موجب قطع برق از ساعت 4 بامداد جمعه در تمام نقاط شهر شده است. سیدمهدی ساداتی اضافه کرد: معاونت عمرانی فرمانداری، ستاد حوادث و اداره برق به حالت آماده‌‌باش درآمده و در تلاش برای وصل برق هستند. شهرستان خمین 45 هزار و 752 مشترک برق دارد که 38 هزار و 195 مشترک در بخش خانگی و بقیه در بخش های تجاری، کشاورزی و صنعتی هستند. 

 

قبض برق کاخ اردوغان خبرساز شد

شنیده شد که کاخ ۱۰۰۰ اتاقه اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در شهر آنکارا که پیش از این عظمت و هزینه‌های ساخت آن محور گزارش بسیاری از رسانه‌های جهان قرار گرفت. کاخ 1000 اتاقه اردوغان که گفته می‌شود چندین برابر کاخ سفید آمریکا و کاخ کرملین روسیه مساحت دارد، این‌بار با قبض برق مصرفی آن خبرساز شد. روزنامه سوزجو با انتشار قبض برق کاخ اردوغان به وضوح هزینه مصرفی برق کاخ بزرگ ریاست‌جمهوری را به تصویر کشیده است. در این قبض، مبلغی که دولت باید بابت برق کاخ پرداخت کند 114 میلیون و 56 هزار و 776 لیره است. این درحالی است که قبض ماه پیش برق که 106 هزار لیره بوده، پرداخت نشده و تاریخ مهلت پرداخت در آن ثبت شده است.

 

پیشنهاد شرکت در انتخابات به اکبر عبدی

شنیده شد که اکبر عبدی درباره پرهیزش از حضور در آموزشگاه‌های بازیگری به‌عنوان مدرس، توجیه جالبی دارد. تابناک نوشت؛ وی دستمزد آموزش بازیگری را حرام می‌داند و می‌گوید: من درآمد حاصل از شغل آموزش بازیگری را حلال نمی‌دانم، به این دلیل که نمی‌توان در کار خدا دست برد. من می‌خواهم ظرف ۶ ماه یک خانم یا آقا را تبدیل به یک هنرپیشه معروف کنم. این دست بردن در سرنوشت است. الان می‌بینیم که جوان نمی‌تواند درس بخواند و تبدیل به معضل محل شده است. خانواده با این استدلال که جوک می‌گوید و می‌خنداند، این شخص را به کلاس بازیگری می‌فرستند. عبدی با اشاره به پیشنهاد‌هایی که برای حضور در فعالیت‌های سیاسی داشته است، بیان می‌کند: بار‌ها پیشنهاد فعالیت‌های سیاسی داشته‌ام، حتی پیشنهاد شده که برای شورای شهر و مجلس کاندیدا شوم اما من فقط متعلق به قاب تصویر هستم.

 

کشف عتیقه با قدمت 2500 سال در دزفول

شنیده شد که فرمانده انتظامی دزفول، از کشف اشیای عتیقه با قدمت 2500 سال در این شهرستان خبر داد. تابناک نوشت؛ سرهنگ احمد چنداز روز پنجشنبه، گفت: اشیای کشف شده مربوط به دوره هخامنشی و عیلامی بوده که از سه قاچاقچی اشیای عتیقه کشف و ضبط گردید. وی در تشریح چگونگی کشف این اشیای باستانی، افزود: در پی کسب خبری در خصوص فعالیت یک باند خرید و فروش اشیای عتیقه در سطح حوزه استحفاظی این شهرستان، ماموران پلیس آگاهی وارد عمل شدند. این مقام انتظامی بیان داشت:کارآگاهان پلیس با اقدامات اطلاعاتی و تخصصی باند سه نفره قاچاق اشیای عتیقه را شناسایی و با هماهنگی قضایی در یک عملیات ضربتی و غافلگیرانه، متهمان را در مخفیگاهشان دستگیر کردند.

 

احمدی نژاد همسفر استقلالی‌ها شد

شنیده شد که تیم فوتبال استقلال بلافاصله پس از پایان دیدار با گسترش فولاد تبریز راهی فرودگاه شد تا با پرواز ساعت 19:40 دقیقه هواپیمایی آتا به مقصد تهران حرکت کند. آفتاب نوشت؛ نکته قابل توجه بازگشت اعضای تیم استقلال به تهران، همسفر شدن محمود احمدی‌نژاد با اعضای این تیم بود که وی نیز در این پرواز حضور داشت. بازیکنان تیم استقلال پس از دیدن احمدی‌نژاد با وی برخورد جالب توجهی داشتند که البته این مسئله موجب تعجب مسافران پرواز شده بود. تیم فوتبال استقلال دیروز در هفته بیست و یکم رقابت‌های لیگ برتر مقابل گسترش فولاد به تساوی بدون گل دست یافت.

 

قدرتمندترین زن ایرانی کیست؟

شنیده شد که معصومه ابتکار به عنوان نخستین معاون زن رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران شاید قدرتمندترین زن در این کشور باشد. اما مدتها پیش از اینکه ابتکار چنین نقشی را عهده دار شود ، آمریکاییها وی را در سال 1979 سخنگوی انگلیسی زبان دانشجویان ایرانی می شناختند که سفارت آمریکا را در تهران تسخیر کردند. فرهیختگان آنلاین نوشت؛ ابتکار می گوید که جامعه ایران برای گفتگو و تفاهم با ملت آمریکا آماده است اما همواره به دولت آمریکا بی اعتماد است به ویژه آنکه این بی اعتمادی به جنگ علیه داعش مربوط می شود.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات