تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۲:۰۰  ، 
کد خبر : ۲۷۳۱۵۰
گزارش آفتاب يزد از اتفاقات كم‌سابقه ديروز مجلس

نطقي كه ناتمام ماند


ميلاد پورعيسي

مجلس نهم دومين يكشنبه خاص خود را رقم زد؛ نخستين يكشنبه سياه روزي بود كه محمود احمدي‌نژاد براي ايجاد جنجال در جلسه استيضاح وزير كار، تعاون و رفاه اجتماعي به خيال خود، دست به افشاي اسناد خصوصي برخي مسئولان نظام زد.

دومين يكشنبه مجلس اما رنگ و بوي ديگري داشت؛ جايي كه نمايندگان حتي طاقت شنيدن انتقادهاي همكار اصولگراي خود را نيز نداشتند. نطق ميان دستور علي مطهري ديروز حرف تازه‌اي در خود نداشت اما واكنش‌ها در تاريخ ماندني شد.

از فريادهاي مرگ بر فتنه‌گر و مرگ بر منافق، تا هجوم برخي نمايندگان به جايگاه نطق براي پايين كشيدن او؛ تا دايره كساني كه از سوي اصولگرايان، لقب فتنه‌گر و منافق مي‌گيرند بزرگ و بزرگ‌تر شود.

تا زماني كه علي مطهري از جشنواره سينمايي عمار به سرپرستي وحيد جليلي و از شهرداري تهران و نيروي انتظامي به خاطر «ترافيك» تقدير مي‌كرد و وزارت كشور را براي چندمين بار به خطر عدم «اقدام قاطع» در مورد «ساپورت‌پوشان» زير سوال برد، همه در كمال آرامش به او گوش مي‌دادند.

نمايندگان اما باور نمي‌كردند، نطق ميان دستور مطهري با تقدير از شهرداري به خاطر «رعايت خطوط عابر پياده» و محكوم كردن ترورها در پاريس پايان يابد؛ پس همه همچنان گوش به زنگ ماندند تا به محض شنيدن موضعي كه با آن موافق نيستند، جلسه را به آشوب بكشند.

علي مطهري چه گفت

علي مطهري سخنان خود را با محكوم كردن ترور روزنامه‌نگاران در فرانسه آغاز كرد: «ترورهاي اخير در پاريس را محكوم مي‌كنيم اگرچه اقدامات مكرر نشريه شارلي‌ابدو در انتشار كاريكاتورهاي پيامبر اسلام نيز محكوم است.»

اين نماينده مردم تهران با اشاره به ضرورت وحدت مذاهب اسلامي يادآور شد كه اگر وحدت اسلامي آن گونه كه مرحوم آيت‌الله بروجردي و امام خميني و شهيد آيت‌الله مطهري و رهبر معظم انقلاب بيان كرده‌اند دنبال و بيشتر بر مشتركات و تشكيل جبهه واحد در مقابل دشمن مشترك تأكيد مي‌شد، امروز زمينه پيدايش گروه‌هايي مثل داعش و القاعده وجود نداشت.

علي مطهري همچنين از شهرداري تهران و پليس راهور به دليل «رعايت خط عابر پياده توسط راننده و عابر و نيز حركت خودروها بين خطوط» تقدير كرد و حتي برگزاري جشنواره سينمايي عمار به سرپرستي وحيد جليلي برادر سعيد جليلي را شايسته تمجيد دانست و از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي خواست كه از برگزاركنندگان اين‌گونه جشنواره‌ها حمايت كند. تا اينجا سخنان علي مطهري باب طبع اصولگرايان مجلس بود.

يادآوري تذكر سال گذشته به وزير كشور بابت جلوگيري نكردن از رفت و آمد زنان ساپورت‌پوش بخش ديگري از سخنان علي مطهري را تشكيل مي‌داد كه همچنان سكوت نمايندگان را با خود به همراه داشت.

او در اين‌باره گفت كه: «سال گذشته وزير كشور به خاطر جدي نگرفتن مسئله عفاف و حجاب از مجلس كارت زرد گرفت و به او هشدار داده شد كه از رسميت يافتن پوششي به نام ساپورت در خيابانها جلوگيري كند اما وي اين امر را به شوخي برگزار كرد و امروز شاهد رواج آن هستيم. بديهي است كه مجلس همچنان اين موضوع را دنبال خواهد كرد.»

انتقاد از دولت به خاطر عدم رعايت «صداقت» در موضوع برداشت از حساب ذخيره ارزي كه به اعتقاد نماينده مردم تهران موجب ايجاد تنش در كشور شد نيز يكي ديگر از انتقادهاي علي مهطري از دولت يازدهم بود.

او در اين بخش از سخنان خود در صحن علني مجلس، خطاب به دولتي‌ها گفت كه «بهتر بود دولت محترم در مسئله برداشت 4/1 ميليارد دلار از صندوق توسعه ملي به جاي مجادله با مجلس و ايجاد تنش در كشور صداقت به خرج مي‌داد و به اشتباه بانك مركزي و سپس تلاش براي جبران آن، اعتراف و سپس عذرخواهي مي‌كرد. از اين دولت انتظار نداريم كه روش‌هاي دولت گذشته را تكرار كند.»

نماينده مردم تهران در ادامه گريزي به عملكرد رسانه ملي در ايام نهم دي امسال زد و تاكيد كرد برخي رسانه‌ها از جمله صدا و سيما راه افراط پيمودند و بر طبل تفرقه كوبيدند و ماهيت 9 دي را آن‌گونه كه دوست داشتند معرفي كردند.

به نظر علي مطهري صداوسيما در حالي كه بايد روز 9 دي را ايجاد وحدت در كشور بداند، آن را به مظهر تفرقه تبديل كرده است!

او در اين بخش از سخنان خود گفت: «در حالي كه همه مي‌دانند در نهم دي سال 88 مردم با قطع نظر از تخلفات دو طرف فتنه، به دفاع از انقلاب و نظام جمهوري اسلامي پرداختند. اگر بخواهيم روز 9 دي را مظهر تفرقه ميان ملت قرار دهيم ديگر يوم‌الله نخواهد بود...»

يك درخواست از رئيس‌جمهور

پس از پايان انتقاد از دولت يازدهم بود كه سروصداها و آشوب در بهارستان آغاز شد؛ سر و صداهايي كه به درگيري فيزيكي با علي مطهري براي پايان دادن به نطق او نيز انجاميد.

او بيان اين كه «همه مي‌دانند كه من هيچ تعلق خاطري به آقايان موسوي و كروبي ندارم و در انتخابات سال 88 نيز به آقاي رضايي رأي دادم» افزود: «هدف اينجانب دفاع از يك موضوع بزرگتر و آن رفتار اسلامي با منتقدان حكومت است آنچنان كه علي عليه‌السلام رفتار مي‌كرد كه منتقدان و مخالفان تا دست به سلاح نبرده بودند آزاد و از همه حقوق اجتماعي برخوردار بودند به طوري كه در مسجد و در اثناي خطابه‌اش به او انتقاد مي‌كردند و حضرت مانع تعرض به آنها مي‌شد.»

انتقادها از برخورد با نامزدهاي اصلاح‌طلب كه شروع شد، فريادهاي «دو دو» كم‌كم فضاي مجلس را پر كرد.

فريادهاي نمايندگان از «دو دو» گفتن كه گذشت، كار خيلي سريع به شعار عليه فرزند آيت‌الله مطهري كشيده شد؛ فريادهاي مرگ بر فتنه‌گر و مرگ بر منافق بود كه فضاي پارلمان را پر كرده بود.

مطهري اما با تكرار كلمه تشكر، تشكر، آسودگي خود را در مقابل اين شعارها به رخ نمايندگان كشيد.

او حتي به ارائه راه‌حل براي پايان دادن به بحث‌هاي مربوط به حوادث سال 88 هم پرداخت: «راه‌حل اين است كه ما به اشتباهات خود در سال 88 از قبيل عدم عكس‌العمل مناسب نسبت به مناظره، اعلام جشن ملي به جاي موكول كردن مسئله به نظر...، رفتار... با معترضان و ممانعت از...، به اينها اعتراف كنيم.»

هجوم نمايندگان به جايگاه ناطقان براي پايين كشيدن علي مطهري به قدري شديد شد كه عابد فتاحي، نادر قاضي‌پور و مصباحي مقدم ميان او و مهاجمان ديوار درست كرده و خواستار اتمام سخنانش شدند.

از آن سو، چند تن ديگر تلاش مي‌كردند به صورت فيزيكي با او برخورد كنند.

در همين لحظات بود كه رئيس ديروز جلسه علني نيز به يكي از معترضان سخنان علي مطهري تبديل شد. حسن ابوترابي‌فرد با گفتن اين جمله خطاب به مطهري كه «آنچه در مورد اين افراد انجام شده با نهايتا رافت و رحمت انجام شده است» تلاش كرد انتقاد خود را از سخنان نماينده تهران اعلام كند.»

نايب رئيس مجلس ادامه با بيان اين‌كه «اين‌گونه طرح بحث‌ كردن اعتراض عمومي همه مردم را در بردارد كه نمايندگان مردم هستند و از جنابعالي انتظار مي‌رود كه مصالح ملي، احكام شرعي، قانون اساسي را در نظر بگيريد.»

علي مطهري اما با اعتراض به رئيس جلسه به خاطر قطع غيرقانوني سخنان خود، همزمان با هجوم بي‌سابقه نمايندگان تلاش كرد راه‌حل حوادث سال 88 را نيز از نظر خود اعلام كند.

او ادامه داد: از رئيس‌جمهور محترم به عنوان رئيس شوراي عالي امنيت ملي و نيز... مي‌خواهم كه با تدبير مشترك خود و هدايت رهبر حكيم انقلاب به موضوع مصر خاتمه دهند...

در همين لحظه بود كه حسن ابوترابي‌فرد پس از هجوم نمايندگان به علي مطهري، دستور قطع كار جلسه علني را اعلام كرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات