تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۹  ، 
کد خبر : ۲۷۳۱۸۱

اولویت‌های کاری شبکه افق/مهدی سعیدی

یکی از اولویت‌های کاری این شبکه باید توجه به رهنمودهایی باشد که نظریه‌پردازان و رهبران انقلاب اسلامی در طول قریب به چهار دهه گذشته بیان داشته‌اند

پایگاه بصیرت،بدون تردید می‌توان گفت امروز رسانه‌ها به یکی از مهم ترین ابزار قدرت در نظام بین الملل تبدیل شده‌اند. هر اندیشه‌ای برای تبیین و ترویج خود نیازمند رسانه است و بدون رسانه، اندیشه‌ها در پیله مانده و بسط و گسترش و حیات نیافته و ماندگار نخواهد شد.
در این بین، انقلاب اسلامی که پیام‌آور سبکی متفاوت برای زیستن بشریت مبتنی بر آموزه وحیانی آخرین حجت خداوند است، بیش از هر اندیشه دیگری، مستحق داشتن رسانه است تا پیام خود را عالم‌گیر کند.
از سوی دیگر، انقلاب اسلامی به‌ویژه در دو دهه اخیر با هجمه سنگینی از سوی فرهنگ غرب مواجه شده که تلاش دارد تا هویت ایرانی ـ اسلامی جوانان سرزمین‌مان را که با آرمان‌های انقلاب اسلامی عجین شده است، به چالش بکشاند. در این بین، مهم‌ترین وظیفه بر دوش «رسانه ملی» است که بیشترین امکانات و تأثیرگذاری را نسبت به دیگر رسانه‌ها در اختیار دارد. انتظاری که علی‌رغم تلاش فراوان مسئولان رسانه ملی، به‌طور کامل برآورده نشده است. ملاحظه‌ قابل تأمل در این بین آن است که جنبه سرگرمی و اطلاع‌رسانی رسانه ملی به ابعاد تبیینی و گفتمان‌سازی آن غلبه داشته است و این مسئله تا حدودی این مجموعه را از رسالت اصلی خود دور ساخته است.
با این توضیح بود که از مدت‌ها پیش، ضرورت شکل‌گیری شبکه‌ای مستقل با جهت‌گیری توجه به مبانی و ابعاد گفتمان انقلاب اسلامی و تلاش برای تبیین و بسط آن در قالب برنامه‌‌ها و مستنداتی تصویری احساس می‌شد. همین مسئله ایده شکل‌گیری شبکه‌ای به نام «افق» را فراهم آورد که سرانجام پس از چندماه پخش آزمایشی، هشتم اسفندماه به‌صورت رسمی آغاز به کار کرد.
شبکه افق به گفته محمد سرافراز «برای مخاطب بزرگ ایرانی طراحی شده، زیرا وقتی نگاه مخاطبان عمق بیشتری پیدا کند، در داخل کشور باقی نمی‌ماند، بلکه تأثیرات خود را در سطح منطقه و بین‌الملل هم خواهد داشت؛ گفتمان انقلاب اسلامی موضوع بسیار مهمی است به این ترتیب که حفظ انقلاب و دستاوردهای آن و آسیب‌شناسی‌های موردنیاز در قالب‌های گوناگون از سوی شبکه افق پیگیری شود.»
با چنین هدف‌گذاری است که انتظار مخاطبان از دست‌اندرکاران این شبکه دوچندان خواهد بود. یکی از مهم‌ترین انتظارات، تبیین شاخصه‌ها و مؤلفه‌های گفتمان انقلاب اسلامی، عاری از هرگونه برداشت انحرافی و افراطی است. به‌واقع ارائه تصویری زلال و صحیح از اسلام ناب محمدی(ص) در دنیایی که همه تلاش‌ها برای ارائه چهره‌ دروغین و تحریف شده از آن توسط رسانه‌ای صهیونیستی دنبال می‌شود، اولین واجبی است که باید مورد توجه برنامه‌ریزان این شبکه قرار گیرد. البته لازمه این کار، اتصال و ارتباط مستمر و سازماندهی‌شده بخش کارشناسی این شبکه با متفکران و صاحب‌نظران اسلامی و انقلابی است تا از هرگونه تفسیر و برداشت گزینشی و انحرافی در این زمینه جلوگیری شود.
یکی از اولویت‌های کاری این شبکه باید توجه به رهنمودهایی باشد که نظریه‌پردازان و رهبران انقلاب اسلامی در طول قریب به چهار دهه گذشته بیان داشته‌اند. این بیانات، مؤلفه‌های بنیادینی هستند که ضروری است ابعاد آن در جامعه تبیین و ترویج شوند تا به گفتمان فراگیری در جامعه بدل شوند؛ از کلام بزرگانی چون مطهری و بهشتی گرفته تا بنیانگذار جمهوری اسلامی و تا به امروز که رهبر معظم انقلاب اسلامی مطالباتی محوری را در طول سال‌های اخیر مطرح ساخته‌اند. از جنبش نرم‌افزاری تا اقتصاد مقاومتی و از عدالت‌خواهی تا سبک زندگی اسلامی، موضوعات نابی هستند که در ذیل گفتمان انقلاب اسلامی قابل طرح هستند و شبکه افق باید به آنها، عنایت ویژه داشته باشد.
یکی از ملاحظات کلیدی که حتماً باید مورد توجه دست‌اندرکاران این شبکه قرار گیرد، توجه به مخاطبان است. ابعاد گفتمان انقلاب اسلامی در این شبکه قرار نیست برای نسل اول انقلاب که خود جزو انقلابیون و خالقان انقلاب بوده‌اند شرح شود، بلکه مخاطب، نسل سوم و چهارمی هستند که انقلاب را تجربه نکرده‌اند و مسائل را از زاویه‌ای متفاوت از پدران‌شان به نظاره نشسته‌اند. نسل امروز، نسل پرسش‌گری است که به انقلاب اعتماد دارد، اما این اعتماد موجب آن نیست که نپرسد و به چالش نکشد! این نسل در معرض هجمه همه‌جانبه رسانه‌های معاند انقلاب قرار گرفته که با شبهات متعدد تلاش دارد تا ایمان وی به انقلاب و ارزش‌های آن را بر باد دهد. لذا برای رویین‌تن کردن این نسل در برابر هجمه‌ها باید صبوری کرد و پرسش‌گری‌شان را به رسمیت شناخت و به پرسش‌های‌شان پاسخی درخور و قانع‌کننده داد.
بخشی از این رسالت عظیم امروز بر دوش دست‌اندرکاران شبکه افق است که راهی طولانی و مسئولیتی خطیر را بر عهده گرفته‌اند. باشد که این مجاهدان عرصه فرهنگ، با توکل و تدبیر و درایت، سربلندان این میدان پرتلاطم باشند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات