تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۲  ، 
کد خبر : ۲۷۳۲۹۵

روز بصیرت در چنبره جناحی!


حسین عبداللهی‌فر

این هفته به مناسبت حماسه ماندگار 9 دی و روز بصیرت، فرصت مناسبی برای بصیرت‌افزایی در اختیار مطبوعه‌های کشورمان قرار داشت که متأسفانه به دلیل چیرگی نگاه جناحی، برخی از روزنامه‌های خاص در جهت منافع گروهی خود به تفصیل سطح منازعه پرداختند و از بردن نام فتنه نیز همچنان ابا کردند.

«مردم‌سالاری» در همین ارتباط تیتر اول روز اول هفته(۶/۱۰/) خود را به موضوع فتنه 88 اختصاص داد و بی‌آنکه نامی از فتنه ببرد با اشاره به مناظره‌های تلویزیونی نوشت: «ریشه حوادث 88 را باید در بداخلاقی مناظرات انتخاباتی جست‌وجو کرد.»

«آفتاب یزد» هم در همین روز تیتری را در راستای تطهیر فتنه‌گران تنظیم کرد و از قول فیاض زاهد نوشت: «نگذاریم ماجرای 88 به کینه تاریخی تبدیل شود.»

با همین نگاه در روز سه‌شنبه(۹/۱۰/) که سالروز حماسه غرورآفرین 9 دی بود، روزنامه‌های اصلاح‌طلب «شرق»، «اعتماد»، «شهروند» و ... بدون هیچ اشاره‌ای به حماسه تاریخی 9 دی در صفحه نخست خود، به‌سادگی از کنار این موضوع گذشتند و «آفتاب یزد» تنها با حروف کوچکی به ذکر «بیانیه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در مورد حماسه 9 دی» بسنده کرد.

«شهروند» هم با یک روز تأخیر «بزرگداشت 9 دی با حضور چهره‌های آشنا» را تیتر کرد.

«شرق» نیز در این روز به نقل از محسن رضایی تیتر زد: «مسئله حصر با تدبیر نظام حل می‌شود.»

در روز پایانی هفته(۱۱/۱۰/) نیز «اعتماد» با حروف درشتی از قول روحانی نوشت: «نهم دی حمایت از یک حزب و جناح نبود.»

و این در حالی است که روزنامه‌های وابسته به اصولگرایان حال و هوای کاملاًً متفاوتی داشتند.

«رسالت» که تیترهای اول اغلب روزهای هفته خود را به موضوع فتنه اختصاص داده بود، در تیتر اول روز سه‌شنبه (۹/۱۰) خود به ارزیابی فتنه 88 پس از پنج سال پرداخت و زیر تیتر «چرخش‌های پنج‌گانه موسوی، چرا و چگونه؟» نوشت: «موسوی تبدیل به زیرمجموعه گفتمان سرمایه‌سالاری لیبرال معترض به روند انقلابی‌گری شد.»

این روزنامه در سرمقاله همین روزش با عنوان «ماهیت فتنه 88» به ابعاد جدیدی از فتنه 88 من‌جمله ماهیت کودتایی، همکاری‌های ضدانقلاب و نقش بیگانگان اشاره کرد و درباره جنبه‌های مادی جرم بزرگ فتنه‌گران نوشت: «محصول همکاری موسوی و کروبی با گروه‌های ضدانقلاب ده‌ها کشته و 22 شهیدی است که از فتنه بر روی دست مردم باقی ماند... برآورد خسارت‌های مادی فتنه 324 هزار میلیارد تومان است که می‌توانست دو میلیون و 162 هزار فرصت شغلی پدید آورد.»

«وطن امروز» یک روز پیش(۸/۱۰/) با اشاره به تأثیر فتنه بر مشکلات اقتصادی کشور از جمله تحریم‌های غرب و «نان تحریم در تنور فتنه» را به عنوان تیتر اول خود برگزید و نوشت: «نه مقام‌های دولتی آمریکا و نه رسانه‌ها و تحلیلگران حامی آنها، در آن مقطع، ابهامی در این باره باقی نگذاشته‌اند که هدف اصلی، اثرگذاری بر محیط داخلی ایران، احیا و قدرتمندسازی فتنه سبز و نهایتاًً محقق کردن اهداف کلان آمریکا در ایران از طریق این جنبش است.»

این روزنامه یک روز بعد(۹/۱۰/) هم سرمقاله خود را به همین موضوع اختصاص داد و با عنوان «9 دی! به گوشی یوم‌الله؟!» نوشت: «از سررسیدم که پر از عکس پرکشیده‌هاست، غدیر را با تقدیر غم ورق زدم. عاشورا را با آشوب اشک، تاسوعا را بی‌دست، زینب[س] را با پیام، رقیه را با عشق و چند برگ آن طرف‌تر، صفحه[روزنامه تاریخ] 9/10 را برداشتم و با آن موشکی درست کردم و انداختمش از پنجره بیرون تا بلکه بچه‌های کربلای 4، امشب در شلمچه، خیلی هم بی‌دفاع نباشند. آه! دل من امشب پیش حاج حسین خرازی است.»

روزنامه «جوان» جمله «9 دی بیعت مجدد با رهبری و اصل ولایت فقیه بود» را به نقل از رئیس‌جمهور تیتر اول خود برگزید و در سرمقاله‌اش در پاسخ به این پرسش که «آیا حصر برداشته شده است؟» به انتشار مطالبی به نقل از سران فتنه اشاره کرد و درباره صحت این مطالب نوشت: «واقعیت صحنه از دو حال خارج نیست؛ یا حقیقتاًً تلاش‌هایی پنهانی برای مهیا شدن فضا برای فتنه‌گران در حال پیگیری است که اولاًً ملت بصیر ایران نخواهند گذاشت به موفقیت بینجامد و در فرض موفقیت هم بازنده اصلی آن همان جریانی است که نابخردانه این مسیر را فراهم آورده است. حالت دیگر آن است که اتفاقاًً جریان بازیگر میدان، هوشمندانه در این صحنه فعال شده و با تاکتیک کج‌دار و مریز اولاًً مانع از شکست سرمایه اجتماعی خود شده و از طرف دیگر نمی‌گذارد با حضور فتنه‌گران رقیبی برای خود در عرصه سیاسی پیدا شود. در این حالت می‌توان گفت فتنه‌گران و حامیان همان‌گونه که یک‌بار فریب نظام سلطه را خورده و پیاده نظام مطامع استکبار و صهیونیسم شدند، این بار نیز بازیچه جریان هوشمند سیاسی‌ای شده‌اند که به خوبی می‌داند از مهره‌ها چگونه استفاده کند.»

«کیهان» با اختصاص چند تیتر اول و سرمقاله به موضوع فتنه، «یوم‌الله 9 دی آخرین میخ بر تابوت فتنه» را تیتر اول خود در روز بصیرت قرار داد و در سرمقاله‌اش با عنوان «روز جمهور» نوشت: «فتنه خط قرمز نظام است چون خط قرمز جمهور است. فتنه خط قرمز نظام است چون به تصریح قرآن کریم «الفتنه اکبر من القتل» و«الفتنه اشد من القتل» فتنه قتل‌عام ارزش‌ها و فضیلت‌ها و منافع و مصالح یک ملت بود. همچنان که دشمن‌ترین دشمنان ملت ایران در آمریکا و انگلیس و اسرائیل را امیدوار کرد که می‌توانند منفذی در داخل پیدا کنند و شبیخون بزنند و ...

این روزنامه در سرمقاله روز آخر هفته(۱۱/۱۰/) خود به «چرایی تداوم 9 دی؟» اشاره کرد و نوشت: «فتنه شکست‌خورده ولی توطئه در اشکال دیگری می‌تواند ادامه داشته باشد و از همین روست که حماسه 9 دی باید برای همیشه به عنوان یک حماسه ماندگار و عبرت‌انگیز و درس‌آموز مطرح باشد.» 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات