تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۲:۳۸  ، 
کد خبر : ۲۷۳۶۷۳
لغو جلسه رهبران جامعتین با آیت‌الله مصباح یزدی

ایست قطار وحدت اصولگرایان در ایستگاه «پایداری»


گروه سیاسی: وحدت میان اصولگرایان برای انتخاب آینده مجلس به معمایی چند مجهولی تبدیل شده است. در حالی که برخی رهبران این جناح سیاسی دوست داشتند همایش مهرماه در محل سفارت پیشین آمریکا در تهران را تصویر تمام و کمالی از وحدت جلوه دهند، از همان زمان، گروه‌ها و شخصیت‌های زیادی، از دشوار و یا حتی غیرممکن بودن این وحدت سخن گفتند.

دلیل این ناامیدی‌ها هم، مهمان ویژه همان مراسم لانه جاسوسی بود، آیت‌الله مصباح یزدی پدر معنوی جبهه پایداری.

رهبری که از انتخابات مجلس هشتم با تهیه لیستی جداگانه از میان هواداران محمود احمدی‌نژاد خرج خود را از فهرست انتخاباتی اصولگرایان سنتی جدا کرد هر چند آن  انتخابات و انتخابات بعدی یعنی مجلس نهم به میمنت حضور کمرنگ نامزدهای اصلاح‌طلب، با پیروزی اصولگرایان تندرو و معتدل به پایان رسید اما مخالف‌خوانی جبهه پایداری در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته و معرفی نامزد مستقل، زمینه‌های باخت سرنوشت‌ساز آن‌ها در جدال بر سر تصاحب کلید‌دار پاستور را فراهم ساخت؛

شکستی که دست که خود رهبران اصلوگرا، آن را از چشم تندروهای «پایداری» می‌دانند.

اصولگرایان جوان به نمایندگان جبهه پایداری از همان تابستان سال 90 یعنی در اوج قدرت محمود احمدی‌نژاد در حالی اعلام موجودیت کردند که سنگ بنای هویت خود را بر اختلاف ریشه‌ای با اصولگرایان سنتی قرار دادند

همین اختلاف‌های، ماهوی به همراه نیروی جوانی که این طیف تازه راه رسیده از آن بخوردار بود، نیازش برای ائتلاف با قدیمی‌های اصولگرا را از میان برد؛ رهبران سالخورده‌ای که حال سال‌هاست به جای جذبه در میان بدنه اجتماعی اصولگرایان، گرد ناتوانی از گرفتن رای مردم بر چهر‌ه‌های‌شان نشسته است.

زنگ وحدت با نوای «پایداری»

با پیروزی حسن روحانی در آوردگاه 24 خردادماه سال گذشته، زنگ خطر را برای محافظه‌کاران به صدا در آورد؛ اگر در انتخابات مجالس هشتم و نهم، اصولگرایان از تندرو و میانه‌رو، می‌توانستند در غیاب حریف اصلاح‌طلب خود، کرسی‌های قدرت را از آن خود کنند، این بار اسب تازه نفس این جناح برای رقابت با محافظه‌کارن در حال آماده شدن است.

همین نگرانی ناشی از باختن قافیه‌بازی در دل اصولگرایان سنتی، آن‌ها را به صراحت‌ اتحاد با جبهه‌پایداری انداخته است. همایش مهر ماه اتحاد اصولگرایان که بخش بزرگی از مهمانان آن از چهر‌ه‌های «پایداری» تشکیل می‌دادند، مانور آنان برای نمایش از میان رفتن اختلاف‌ها بود، گو این که درهان نشست جای بسیاری از چهره‌‌های با نفوذ جریان اصولگرا از جمله محمدباقر قالیباف، علی‌اکبر ولایتی سیدجلیلی و بسیاری دیگر خالی بود.

گذشته از غیبت چهره‌های نام آشنای اصولگرایی در همایش وحدت، برخی دیگر از چهره‌های اصولگرا نیز حضور آیت‌الله مصباح یزدی به عنوان مهمان ویژه مراسم را سنگ بنای اختلاف‌های جدید در جناح سیاسی دانستند از نگاه آنان، گروهی که در سه انتخابات پی‌درپی، حاضر به پذیرش‌ساز و کار اصولگرایان برای ائتلاف نشد، این بار نیز نمی‌تواند بانی ائتلاف در میان محافظه‌کاران باشد، چنان که حتی خود آقای محمد‌تقی مصباح یزدی نیز، از اتحاد «مشروط» فرزندان سیاسی خود با اصولگرایان سنتی سخن گفت.

آقای سیدرضا تقوی رئیس به عنوان مبتکر همایش‌های وحدت اصولگرایان اما همچنان تلاش خود برای کنار زدن غبار اختلاف‌ها را ادامه داد.

نوید برگزاری جلسه سه نفره میان آیت‌الله موحدی کرمانی، آیت‌الله یزدی و آیت‌الله مصباح یزدی به عنوان نمایندگان جامعتین اصولگرا با پدر معنوی جبهه پایداری، حرکت جدید رئیس شورای سیاست‌گزاری ائمه جمعه برای به سر منزل رساندن بار سنگین وحدت اصولگرایان بود.

این وسط البته، همایشی دیگر برای اصولگرایان برگزار شد که این بار نه تنها چهره‌های «پایداری» که بسیاری شخصیت‌های اصولگرا غایب بودند.

قطار وحدت در ایستگاه پایداری توقف طولانی را تجربه می‌کرد، تنها امید اما همان جلسه سه نفره بود که ماه‌ها آقای سیدرضا تقوی قول برگزاری آن را می‌داد.

روح‌الله حسینیان: با هدایت یکی از افراد موثر و «مسئول» جلسه سه نفره لغو شد

آن‌‌گونه که از افشاگری اخیر روح‌الله حسینیان، چهره مجلس‌نشین جبهه‌ پایداری بر می‌آید، جلسه میان شیوخ جامعتین و مصباح‌یزدی دیگر هیچ‌گاه برگزار نخواهد شد تا کلاف سر در گم «وحدت» اصولگرایان باز هم پیچیده‌تر شود.

این عضو ارشد جبهه پایداری از جمله چهره‌هایی است که از لغو جلسه مهم سه چهره‌ شاخص اصولگرایان پرده برمی‌دارد و می‌گوید: اختلاف در مجموعه اصولگرایی طوری است که جلسه مربوط به آیت‌الله یزدی، آیت‌الله موحدی کرمانی و آیت‌الله مصباح‌یزدی، با هدایت غلط فکری یکی از افراد موثر و مسئول لغو شد.

وی همچنین درباره ترکیب مجلس دهم هم می‌گوید: عوامل مختلفی بر ترکیب آینده مجلس موثر است. نتیجه مذاکرات، نحوه رویارویی آقای روحانی با منتقدان با هدف درگیری و دوقطبی کردن جامعه و به صحنه آوردن قشر خاکستری، اختلاف یا عدم اختلاف در گروههای مختلف اصولگرایی مواردی است که در ترکیب آینده مجلس موثر می‌باشند.

روح‌الله حسینیان همچنین به علت برخورد تند اصولگرایان با محمود احمدی‌نژاد اشاره کرده و گفته است: احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری بود که خدمات بسیار فراوانی در دولت وی انجام شد. عزت ملی جمهوری اسلامی در دوران وی به صورت چشمگیری در میان ملت‌ها و حتی دولت‌های مختلف بالا رفت. 

طوری که رئیس‌جمهور بولیوی در ایام انتخابات ریاست جموری‌اش از آقای احمدی‌نژاد به این علت که دیدار با وی در رای آوری‌اش موثر است، دعوت می‌کرد.

وی اظهار داشت: انتقاد رفتار سختگیرانه با آقای احمدی‌نژاد را قبول دارم و معتقدم که این رفتار نتایج بدی را در پی‌داشت که شاهد بودیم. اما بعضا تصمیمات بد و لجاجت وی باعث شد که این رویکرد از برخی اصولگرایان شعله‌ور شد.

عضو ارشد جبهه پایداری درباره خانه‌نشینی 11 روزه احمدی‌نژاد، تاکید کرد: بنده در دوران خانه‌نشینی احمدی‌نژاد تاکید کرد: بنده در دوران خانه‌نشینی احمدی‌نژاد ساعت‌ها با وی صحبت کردم و گفتم بهتر است به این روال پایان دهید اما وی تاکید  داشت که من به ولایت نزدیک تر هستم و حضرت آقا را بیشتر از شما دوست دارم.

حسینیان گفت: البته به اعتقاد بنده است که رابطه احمدی‌نژاد با رهبری به قول خودش رابطه پدر و پسری است و اشتباهات وی منجر نمی‌شود که او را ضد ولایت بنامیم. او حقیقتا مرید حضرت آقا و ولایت است در طول تاریخ هم مصادیقی وجود دارد که برخی از یاران حضرت امیر(ع) در مقابل ایشان بدخلقی می‌کردند اما هیچگاه از ولایت خارج نشدند. معتقدم که احمدی‌نژاد در رابطه با حضرت آقا یک بچه تخس بود و هیچ غرض واقعی وجود نداشت.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات