تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۷  ، 
کد خبر : ۲۷۳۷۰۵
صفارهرندی در همایش «من، رئیس‌جمهور آینده ایران»:

آنچه در مذاکرات عمان گذشت بسیار تلخ بود


به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، محمدحسین صفارهرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با حضور در پنجمین جلسه دوره علوم سیاسی با عنوان «من، رئیس‌جمهور آینده ایران» که به همت گروه سیاسی فرزندان روح‌الله (ره) در دانشگاه آزاد واحد علوم پزشکی تهران برگزار شد به سخنرانی پرداخت.

وی در ابتدای سخنان خود گفت: بخشی از دعواهای موجود در کشور ما معلول برآوردهای متفاوت است. بخشی از دعواها بر اساس کینه‌جویی‌های شخصی است که یک سیر تاریخی دارد اما در بین بعضی موضوعات در عین قبولی بعضی از موارد اختلافات مبنایی وجود دارد.

صفار هرندی در ادامه تصریح کرد: برآورد کسانی بعد از پایان جنگ این بود که فصل جدیدی از عمر نظام آغاز شده که باید متفاوت از گذشته باشد البته این موضوع را همه قبول دارند که اقتضائات دوران جنگ با پس از آن متفاوت است اما از نگاه بعضی‌ها دوره جدید به معنای پشت کردن به تمامی اصول گذشته است. بر همین اساس نیز برای فاصله گرفتن از گذشته قدم برمی‌دارند.

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطر نشان کرد: اگر تحلیل ما مبنی بر یافتن عمق مطالب و جریان‌شناسی نباشد و به شعار اکتفا کنیم هر کسی هر چه گفت می‌پذیریم برای مثال چپ‌گرایان وطنی ما با سقوط شوروی از موضع‌شان عدول کردند و در دهه 70 راست‌گرا شدند. ما باید علت این رنگ‌ عوض کردن را بشناسیم.

وی خاطر نشان کرد: عده‌ای می‌گویند امام (ره) یک چهره خاص بود و لباسی که بر تن امام(ره) به اسم ولایت فقیه آراسته شده بود اختصاصی بود و این موضوع دیگر قابل توسعه و استمرار نیست. وقتی امام(ره) فوت کردند باید دفتر تفکر ولایی را ببندیم و حتی اگر لازم باشد باید قانون اساسی را تغییر دهیم.

صفارهرندی تصریح کرد:‌ مقام معظم رهبری در جواب به کسانی که می‌گفتند نگاه علمی امروز به ما می‌گوید باید به سمت آمریکا برویم، گفتند که غیرعلمی ترین سخن را این افراد می‌زنند چرا که عقل می‌گوید آمریکا تنها گزینه‌ای نیست که ما باید به سمت آن برویم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: ما در گذشته با آمریکایی طرف بودیم که ابرقدرتی آن بر اقتصاد و سیاست جهان حاکم بود اما اطلاعات جدیدی که خود آمریکایی‌ها می‌دهند این را می‌گوید که آمریکا در سراشیبی قرار گرفته است. به لحاظ سیاسی روزی آمریکا وقتی رفقای خود را به خط می‌کرد کسی طرف مقابل قرار نمی‌گرفت اما امروز اینگونه نیست.

وی با اشاره به اتفاقاتی که در یمن افتاده است، گفت: ما شاهدیم که انصار‌الله یمن ساختار سقوط دولت شده‌اند و رئیس‌‌جمهور یمن مجبور شد علیرغم خواست عربستان و آمریکا به درخواست انصار‌الله عمل کند. آمریکا مثل سابق نیست که وقتی اراده کند بتواند اقدام کند.

صفارهرندی در همین رابطه گفت: در عراق حرف اول را جریان مردمی می‌زند که وقتی از آنان می‌پرسیم وصل به کجا هستند جمهوری اسلامی را نشان می‌دهند. امروز جریان مردمی و دستاموز جمهوری اسلامی به نام سپاه بدر توانسته است که منطقه جرف‌الصخر که حتی آمریکایی‌ها نتوانستند آنجا را بگیرند، پاکسازی کند. این نشان می‌دهد آن نظامی‌گری آمریکا که جهان از آن می‌ترسید در عراق در باربر نظامی‌گری مستشاری جمهوری اسلامی کم آورده است.

وی گفت: حاج قاسم سلیمانی کاری که در عراق می‌کند این است که سنت‌های مقاومت جمهوری اسلامی را به عراق صادر کرده است. آمریکا هر چه دلش خواسته علیه ایران انجام داده اما به نتیجه نرسیده است. برداشت آمریکا این بود که در عرض 3 ماه کار بشار اسد تمام است اما ما امروز می‌بینیم که مردم سوریه و بشاراسد با اعتماد به نفس کامل در صحنه ایستاده‌اند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه آمریکا نگران افزایش حوزه قدرت جمهوری اسلامی است، گفت: داستان اینگونه نیست که ما چاره‌ای جز تن دادن به سنت‌های آمریکا نداشته باشیم، آمریکا الان دارد منت ما را می‌کشد.

صفارهرندی با بیان اینکه بنده مخالف مذاکره نیستم، گفت: البته مذاکرات تا به امروز خوب پیش رفته و در آن تخطی از چارچوب عزت نظام نشده است و امیدواریم تا آخر نیز همین‌گونه پیش برود.

وی با انتقاد از سخن وزیر امور خارجه در این خصوص که آمریکا با یک بمب کار ما را تمام می‌کند، گفت: این سخن قابل قبول نیست چرا که اگر آمریکا می‌توانست یک بمب در عراق، لبنان یا سوریه می‌انداخت و کار را تمام می‌کرد. این برآورد ساده‌لوحانه‌ای است که تصور کنیم آمریکا هر کاری بخواهد می‌تواند انجام دهد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه اقتصاد ما بر اثر فشار تحریم‌ها دچار مشکل شده است، گفت: با این وضعیت اگر ما بخواهیم و اراده کنیم که بر تحریم‌ها غلبه کنیم آیا راهی پیش روی ما قرار ندارد؟ عده‌ای می‌گویند مقدرات اقتصادی عالم دست گروه G20 است اما در واقعیت مشاهده می‌کنیم که در همین گروه دو قطبی اقتصادهای نوظهور و غول‌های اقتصادی سابق شکل گرفته است.

وی ادامه داد: نگرش حاکم بر سیستم وزارت خارجه ما اینگونه است که فکر می‌کنند جایی که می‌تواند مشکلات ما را حل کند غرب است به همین خاطر پیشنهاداتی که از طرف شرق می‌‌آید را پس می‌زنند.

صفارهرندی ادامه داد: کار به جایی رسید که آقای هاشمی رفسنجانی هم گله کرده بودند که چرا پیشنهادهای خوب شرقی اجابت نمی‌کنند. آقایان می‌گویند که مشکل ما در عدم جذب سرمایه‌گذار خارجی است که شرق می‌گوید ما آمادگی سرمایه‌گذاری را داریم اما کسی سراغ آنها نمی‌رود.

صفارهرندی ادامه داد: کسانی تحریم را تبدیل به تابویی کرده‌اند و ادعا دارند تا زمانی که تحریم شکسته نشود کشور پیشرفت نمی‌کند که این تحلیل غلطی است. غربی‌ها گفته‌اند تحریم ایران به خاطر وجود همسایگانش امکان‌پذیر نیست.

این کارشناس مسائل سیاسی و فرهنگی در ادامه سخنان خود یادآور شد: امروز عده‌ای می‌گویند که استقلال خود را فدا کنید تا مقداری منفعت مادی کسب کنید. این عده در خصوص موضوع بدیهی استقلال هم چنین سخنی بیان می‌کنند. از اینکه می‌گویند اگر بخواهیم مستقل باشیم از نظام بین‌الملل عقب می‌مانیم. اینان مستقل بودن را به معنای عقب‌ماندگی تعبیر می‌کنند.

وی ادامه داد: تحریم‌ها سبب شد ما به دنبال استحکام ساخت داخلی خود برویم و همین موضوع در راستای اقتصاد مقاومتی قرار دارد. اقتصاد مقاومتی یعنی اینکه زندگی خود را مستقل از جهان خارج رقم بزنیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص مذاکرات هسته‌ای گفت: آنچه اخیرا" در عمان گذشت بسیار تلخ بود آن هم برای کسانی که به این مذاکرات خیلی دلبسته بودند. آمریکا در این مذاکرات حتی موارد قبلی مورد توافق را نیز پس گرفته بود البته این موضوع بدین معنی نیست که به آخر خط رسیده است. البته در 3 آذر با وضعیت موجود مذاکرات حل و فصل نخواهد شد.

وی ادامه داد: البته این موضوع بدین معنا نیست که به اول کار برگردیم بلکه باز فرصت مجددی در نظر گرفته می‌شود تا مذاکرات پیش برود. آمریکا می‌خواهد با کمترین زیان به توافق برسد این در حالی است که آمریکا در وضعیتی قرار دارد که چاره‌ای جز توافق با ما ندارد. آنان از پیشرفت ما وحشت دارند.

صفارهرندی خاطر نشان کرد: پیشنهاداتی که آمریکایی‌ها می‌دهند مسخره است و بدترین آنها نیز در مورد تحریم‌هاست که می‌گویند ما نمی‌توانیم لغو تحریم کنیم بلکه تعلیق و آن هم تدریجی است. ما شاهدیم که تحریم‌های هسته‌ای اعمال شده علیه ما در دوره دموکرات‌ها بیشتر از جمهوری‌خواه‌ها بوده است. 60 درصد تحریم‌ها مربوط به زمان اوباما و 40 درصد آن مربوط به جمهوری‌خواه‌ها بوده است.

وی پیرامون رشد و پیشرفت علمی کشور نیز گفت: تعداد مقالات علمی کشور از سال 83 تا 93 ، 10 برابر شده است و سرعت این افزایش چنان بوده است که مراکز جهانی نیز به آن اشاره کرده‌اند. حال چرا به خودمان که می‌رسیم می‌خواهیم برچسب بی‌سوادی بزنیم. جایگاه استنادی علمی دنیا رشد علمی ما را 12 برابر میانگین سرعت رشد علمی جهان عنوان کرده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: روحانی مشاورانی دارد که حاصل مشورت آنها همین موضع گیری‌هایی است که رئیس‌جمهور می‌کند و می‌گوید پایان‌نامه‌ها و مقالات علمی همان هایی است که جلوی دانشگاه تهران نیز فروخته می‌شود.

صفارهرندی خاطر نشان کرد: انتظار داریم روحانی به شعار اولی که داده بودند از اینکه بر اعتدال عمل کنند پایبند باشند اما این شعار با عملکردی که در بعضی نقاط دولت داشته نمی‌خواند گویی از آن اعتدال هیچ خبری نیست.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان پیرامون وزارت علوم نیز گفت: از اینکه وزارت علوم سهمیه اصلاح‌طلبان است، خب باشد. آیا به غیر از اصلاح‌طلبان تندرو و افراطی فرد دیگری برای وزارت علوم وجود ندارد، حتی در خود اصلاح‌طلبان آیا کسی وجود ندارد که تندرو و افراطی نباشد؟ حتما اینگونه است. وضعیت کنونی وزارت علوم پوست خربزه‌ای زیر پای روحانی است که نه به نفع دولت، نه به نفع مجلس و نه به نفع کشور است. 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات