تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۶:۱۳  ، 
کد خبر : ۲۷۳۸۲۳
عربستان طرح‌هایش را به منصورهادی داد

ضد انقلاب سعودی در سودای تجزیه یمن


ریاض از طریق طرح‌هایی که به رئیس‌جمهور فراری یمن داده امیدوار است پروژه ضد انقلابی تجزیه یمن و ایجاد کشوری ‏به پایتختی عدن در برابر صنعا را پیش ببرد اگرچه فعلا رهبران جنوب یمن با تبدیل شهر «عدن» به پایتخت موقت یمن مخالفت ‏کردند. ‏

بعد از آنکه عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری مستعفی یمن روز یک‌شنبه فعالیت خود را در عدن از سر گرفت ‏و نشستی با ‏مسئولان نظامی و امنیتی و استانداران استان‌های جنوبی داشت، ‏ گروه موسوم به «هیئت عالی موقت آزادسازی و استقلال جنوب ‏یمن» اعلام کرد که با تبدیل شهر «عدن» به پایتخت موقت یمن مخالف است.

هیئت عالی موقت جنوب یمن ابراز امیدواری کرد که هادی با حضور در شهر عدن از مسئله ملت جنوب و مطالبات آنها در ‏استقلال از شمال یمن و تشکیل دولتی مستقل حمایت کند. ‏ ‏«عبدالرحمن الجفری» رئیس این هیئت طی بیانیه‌ای سیاسی که نسخه‌ای از آن به دست روزنامه اماراتی «الخلیج» رسید، گفت که ‏با استفاده از شهر عدن برای سرویس‌ها و نهادهای مختلف رژیم حاکم در یمن و تداوم تلاش برای شکستن اراده ملت جنوب و ‏تقسیم و تجزیه آن یا چپاول سرمایه‌های آن مخالف است و اجازه نمی‌دهد که عدن به میدان جنگ مذهبی یا پایتخت موقت برای ‏حکومتی که وحشیانه‌ترین جنایات غیرانسانی را علیه ملت جنوب مرتکب شده، تبدیل شود.

زیرا در این صورت به صنعای ‏دیگری بدل خواهد شد و درگیری‌های مستمری در آن شکل می‌گیرد همان‌گونه که در پایتخت‌های کشورهایی نظیر سوریه و ‏عراق در جریان است. ‏

همچنین «عبدالکریم السعدی» رئیس تجمع نیروهای مدنی جنوب و سخنگوی رسمی کمیته تدارکاتی برای کنفرانس جنوب گفت: ‏عبدربه منصور هادی، شهروندی جنوبی است و حق اوست که به کشورش [!] باز گردد و مردم جنوب از هر جنوبی‌ای که اهداف ‏انقلاب مسالمت آمیز جنوب را تأیید کند، استقبال می‌کنند.

لذا اگر هادی متقاعد شده باشد که در حق جنوبی‌ها ظلم شده و جنوبی‌ها ‏نیز حق آزادی و استقلال را دارند، ما نیز از او استقبال می‌کنیم و از او می‌خواهیم که با ایمان به اهداف این انقلاب، به ایفای نقش ‏بپردازد و زمینه را برای تشکیل حکومت جدید عربی و دوری از گزینه ایجاد چندین اقلیم در یمن فراهم کند، زیرا ایجاد چندین ‏اقلیم در یمن نیز در واقع بازگشت سیطره شمالی‌ها بر جنوبی‌هاست. ‏ وی افزود: اکنون زود است که از تماس طرف‌های جنوبی با هادی سخن گفته شود و بهتر است که جنوبی‌ها از هرگونه دل بستن ‏به مواضع هادی که هنوز ابعاد آن مشخص نیست، خودداری کنند.

من خود درباره اینکه هادی چگونه صنعا را ترک ‏کرده، مشکوکم و تصور می‌کنم که وی با علم و آگاهی طرف‌های درگیر در صنعا یا با توافق آنها به عدن آمده است. ‏ در همین حال «الشرق الاوسط» که از منابع عربستانی تغذیه می‏شود از عزم رئیس‌جمهور مستعفی یمن در «عدن» ‏برای تشکیل دولتی موقت و کوچک خبر داد. ‏

هادی نشست‌هایی را با برخی مقامات مسئول یمنی و برخی از طرفدارانش در خصوص گزینه‌های تشکیل دولت موقت به منظور ‏اداره کشور به پایتختی موقت عدن، مسئله فعالسازی یگان‌های نظامی و امنیتی موجود در جنوب یمن و برخی ‏استان‌های شمالی و تأمین مالی دولت موقت از طریق درآمدهای نفتی و. . . با کمک قبایل و شهروندان را بررسی کرد. ‏ عبدالعزیز بن حبتور، استاندار عدن اعلام کرد که رئیس‌جمهوری این کشور تصمیم دارد از دولت خالد بحاح، ‏نخست وزیر ‏مستعفی این کشور بخواهد به عدن بیاید و فعالیت‌هایش را در این شهر از سر بگیرد.

هادی که در ژانویه گذشته تحت فشارهای عربستان سعودی به منظور ناکام گذاشتن تلاش‌های انصارالله، استعفا کرد و پارلمان ‏استعفای او را نپذیرفت چند روز پس از فرار از صنعا و به محض ورود به عدن تمام تصمیمات اتخاذی از سوی انقلابیون را لغو و غیرقانونی دانست. ‏

دیدار هیئت سعودی با هادی

هیئتی متشکل از افسران اطلاعاتی و کمیته ویژه امور یمن در عربستان با هادی در عدن دیدار و با وی درباره طرح ایجاد دولت یمن جنوبی و قطع رابطه با صنعا بحث و گفت‌وگو کرد. ‏ به نوشته پایگاه یمنی «حور نیوز» این هیئت شامل اعضای کمیته ویژه امور یمن در ‏عربستان که ریاست آن بر عهده امیر محمد بن نایف بن عبدالعزیز آل سعود جانشین ولیعهد و وزیر کشور عربستان است با ‏منصور هادی و چند تن از نزدیکان وی دیدار و با پیشنهاد طرح جدایی جنوب از شمال یمن حمایت سیاسی و مالی خود را از وی ‏برای اجرای این طرح اعلام نمود. ‏

در همین حال منابع آگاه اعلام کردند که «احمد عوض بن مبارک» رئیس دفتر سابق «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی یمن خود ‏‏را برای بازگشت از کشور عربستان سعودی و پیوستن به هادی در «عدن» آماده می‌کند. ‏ به نوشته روزنامه یمنی «الامناء»، بن مبارک که 27 ژانویه گذشته پس از چند روز بازداشت در دست نیروهای انصارالله، به ‏‏شرط ترک یمن آزاد شد، طی چند روز آینده به عدن خواهد آمد. ‏

انصارالله: هادی کودتا کرده است

در واکنش به اقدام عبد ربه منصور هادی در از سرگیری فعالیتش در عدن به عنوان رئیس‌جمهور یمن، جنبش مردمی انصارالله ‏اعلام کرد که این اقدام وی کودتایی علیه توافق صلح و شراکت است. در همین حال روزنامه الشرق الاوسط گزارش داد که ‏عبدربه منصور هادی به دنبال تشکیل«دولت کوچک» جهت اداره امور کشور و فراهم کردن مقدمات انتقال موقت پایتخت به عدن ‏است. ‏ از سوی دیگر انصارالله یمن نیز مخالفت خود را با این تحرکات هادی نشان داد و «حمزه الحوثی» از رهبران این جنبش تهدید ‏‏کرد که انصارالله به عدن حمله و هادی را دستگیر خواهد کرد. ‏

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات