تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۳:۳۳  ، 
کد خبر : ۲۷۳۸۶۸

خدعه فصل هفتم


 واکنش‌ها به اظهارات محمد‌جواد ظریف، وزیر امور خارجه مبنی بر تایید توافق جامع هسته‌ای در یک قطعنامه فصل هفتمی منشور ملل متحد همچنان ادامه دارد. به گزارش «وطن امروز»، سخنان چندی پیش وزیر امور خارجه با یکی از هفته‌نامه‌های اصلاح‌طلب حامی دولت مبنی بر طرح توافق هسته‌ای در شورای امنیت از همان روز با انتقادات مختلفی مواجه شد. ظریف در این مصاحبه و در پاسخ به این پرسش که بر فرض رسیدن به توافق با 1+5، چه تضمینی وجود خواهد داشت که طرف مقابل ـ بویژه آمریکا ـ به تعهدات خود پایبند باشد؟ گفته بود: «بالاخره این توافقی است که در یک قطعنامه فصل هفتمی منشور ملل متحد مورد تایید قرار می‌گیرد و در نتیجه به یک توافق بین‌المللی و الزام‌آور برای همه دولت‌ها تبدیل می‌شود». «وطن امروز» در تاریخ 19 اسفند 93 در گزارشی نسبت به عواقب این اقدام هشدار داد و آن را یک اقدام بسیار خطرناک و به معنای «از چاله به چاه افتادن» دانست. خطراتی که در پی آن موجب می‌شود تمام حقوق هسته‌ای ایران در ماده 4 ان‌پی‌تی لغو و مصوبه شورای امنیت به عنوان مرجع تعیین‌کننده حقوق هسته‌ای ایران به‌رسمیت شناخته ‌شود. همین موضوع باعث شد در کنار تجربه توافق ضعیف ژنو و نقض عهدهای پی‌درپی طرف مقابل، نگرانی در منتقدان توافق هسته‌ای بیشتر شود. در همین رابطه نمایندگان مجلس شورای اسلامی، کارشناسان مسائل هسته‌ای و فعالان سیاسی در ادامه انتقادات گذشته در این زمینه نسبت به طرح توافق جامع در قطعنامه فصل هفتمی منشور ملل متحد ابراز نگرانی کرده‌اند. سیدحسین نقوی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «دانا» در خصوص آخرین وضعیت مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 و مخاطرات طرح توافق هسته‌ای قطعنامه فصل هفتمی منشور ملل متحد توضیحاتی ارائه کرد. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی گفت: مواضع و نظرات طرفین مذاکرات نشان می‌دهد روند مذاکرات مثبت است و روی نظرات هر دو طرف به نقاط مشترکی دست پیدا کرده‌اند البته هنوز مسائل مهمی باقی مانده که باید درباره آن بحث و تبادل نظر صورت گیرد تا ایران و 1+5 بتوانند به یکدیگر نزدیک شوند. نماینده مردم ورامین در مجلس اظهار داشت: بعید به نظر می‌رسد ایران و 1+5 در این دور از مذاکرات به توافق جامع دست پیدا کنند. وی همچنین به مباحث مهمی که در روند مذاکرات باید مورد تاکید طرف ایرانی قرار گیرد پرداخت و گفت: جمهوری اسلامی ایران خواهان ملغی شدن همه تحریم‌ها و به صورت یکجاست. طرف مقابل باید این نظر ایران را بپذیرد. طبق گفته مسؤولان سازمان انرژی اتمی نیز در حال حاضر 90درصد مسائل فنی مورد توافق بوده است. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره فشارهای صورت گرفته برای پذیرش قطعنامه فصل هفتمی عنوان کرد: پذیرش توافق تحت عنوان قطعنامه فصل هفتمی مشکلاتی را برای ایران به وجود می‌آورد. این قطعنامه مربوط به کشورهای جنگ‌طلب و متجاوز است و قبول چنین قطعنامه‌ای می‌تواند برای کشور ما مشکلات حقوقی ایجاد کند. نقوی در بخش پایانی اظهارات خود عنوان کرد: پرونده هسته‌ای ما فصل هفتمی نیست و اگر چنین قطعنامه‌ای را قبول کنیم به این معناست که برخی مسائل را پذیرفته‌ایم. مگر ما به کشوری تجاوز کرده‌ایم و حقوق کشوری را از بین برده‌ایم و سرزمین ملتی را تصرف کرده‌ایم که بخواهیم قطعنامه فصل هفتمی را بپذیریم؟ فعالیت‌های هسته‌ای ایران علمی و فنی در داخل کشور بوده و حد و حدود ایران در این مساله مشخص است. بنابراین مبحث هسته‌ای هیچ ارتباطی به قطعنامه فصل هفتمی ندارد.
بردن توافق به فصل هفتم شورای امنیت باطل است
محمدصالح جوکار، عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز نسبت به بردن توافق به فصل هفتم شورای امنیت واکنش نشان داد و آن را امری باطل عنوان کرد. جوکار درباره تصویب توافق نهایی در مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 در فصل هفتم منشور شورای امنیت با توجه به مواضع کنگره، اختلافات داخلی و زیر سوال بردن مشروعیت دولت آمریکا در توافقنامه ژنو به فارس گفت: طبق توافقنامه ژنو قرار بر این شد توافق نهایی به صورت مستقیم به شورای امنیت برود و در آنجا پرونده ایران را که با سیاسی‌کاری از مسیر اولیه خارج شده به حالت عادی و به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برگردانند. وی افزود: اگر تحریم‌هایی که شورای امنیت علیه کشور ما تصویب کرده لغو شود آنوقت مابقی تحریم‌ها هیچگونه ارزشی نخواهد داشت و فقط در حوزه داخلی تعداد کمی از کشورها باقی خواهد ماند. جوکار با انتقاد از تصویب توافق نهایی مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 در فصل هفتم شورای امنیت آن را مانند وضعیت کشور عراق و اشغال آن توسط قدرت‌های غربی دانست و اظهار داشت: این حرکت از نظر حقوقی مورد تایید مجلس نیست و با اینکه بارها اعلام کرده‌ایم باید از لحاظ فنی و حقوقی افراد خبره در کنار تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران حضور داشته باشند اما فقط نقیصه فنی آن با حضور علی‌اکبر صالحی رفع شده است. وی از اعضای تیم مذاکراتی ایران خواست در گفتارهای خود مراقبت بیشتری انجام دهند تا بار حقوقی منفی نتواند منافع ملی کشورمان را به خطر بیندازد.نماینده مردم یزد و صدوق در مجلس شورای اسلامی حضور صالحی را به دلیل خلأ نظرات فنی تیم مذاکراتی ایران مطلوب ارزیابی کرد و گفت: گفتارهای برخی افراد می‌تواند مشکلات و هزینه‌هایی را برای کشور ایجاد کند.جوکار در پایان اظهار داشت: باید توافق به این شرط با اعضای 1+5 نهایی شود که پرونده ایران از شورای امنیت به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بازگردد و حالت عادی به خود بگیرد.
پذیرش فصل هفتم یعنی تداوم اتهامات علیه ایران
ابراهیم کارخانه‌ای، رئیس کمیته هسته‌ای مجلس شورای اسلامی هم در سخنانی نسبت به طرح توافق هسته‌ای در یک قطعنامه فصل هفتمی منشور ملل متحد واکنش نشان داد و نسبت به عواقب آن هشدار داد. کارخانه‌ای در گفت‌وگو با فارس در این‌باره گفت: قطعنامه کنونی که تحریم‌ها را بر کشورمان اعمال کرده براساس ماده 41 فصل هفتم منشور صادر شده است.وی افزود: در ماده بعدی فصل 7 سخن از کشورهایی گفته شده است که صلح جهانی را به خطر انداخته‌اند لذا می‌توان در برابر آنها به اقدام نظامی متوسل شد، در نتیجه فصل 7 حاوی ماده‌ای شدیدتر از ماده ناظر به تحریم ایران نیز هست.کارخانه‌ای با طرح این سوال که اصلا چرا باید پرونده ایران در شورای امنیت باقی بماند که در چارچوب فصل 7 بتوان توافقی روی آن انجام داد؟ گفت: اگر قرار است پرونده هسته‌ای در شورای امنیت بماند و بررسی شود، صرفاً باید با هدف مختومه شدن آن و تبدیل آن به یک پرونده عادی باشد و تمام تحریم‌ها باید لغو شود. وی با اشاره به خدعه و نیرنگ 1+5 در قبال ایران جهت نگه داشتن پرونده ایران در وضعیت غیرعادی، تصریح کرد: اگر قرار باشد شورای امنیت ضامن اجرایی توافق میان ایران و 1+5 شود معنی آن این است که پرونده باید در شورا بماند بنابراین پس از توافق نیز دائماً ایران مورد اتهام قرار خواهد گرفت. رئیس کمیته هسته‌ای مجلس شورای اسلامی گفت: توافق در چارچوب فصل 7 منشور به معنی فعال ماندن وضعیت غیرعادی پرونده هسته‌ای ایران و تداوم اتهامات تحت عنوان تهدیدآمیز بودن فناوری هسته‌ای کشورمان است.
وطن امروز 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات