تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۲:۰۰  ، 
کد خبر : ۲۷۴۰۴۴

«داعش سیاسی» در عراق چه می‌کند؟


به دنبال پیروزی‌های اخیر نیروهای امنیتی، ارتش و داوطلبان مردمی و حتی نیروهای پیشمرگ کرد بر داعش، در مناطقی از شمال و شرق عراق، برخی گروههای سنی و رسانه‌های وابسته، بر شدت حملات خود به نیروهای مقاومت ضد تروریستی عراق افزوده‌اند.

این گروهها که به دلیل واکنش‌ها و موضعگیری هایشان در قبال داعش و گروههای تروریستی به «داعش سیاسی» معروف شده اند، طی روزهای اخیر اتهاماتی را به نیروهای مقاومت وارد کرده که عموما از داعش و سایر گروههای تروریستی از جمله نقشبندیه و وابستگان به حزب بعث ساخته است. در تازه‌ترین اتهام زنی، ادعا شده که تعدادی از جوانان استان دیالی در مناطق آزاد شده اعدام و خانه‌های مردم را غارت و به آتش کشیده‌اند.

موضوع بعد از آنکه حملات رسانه‌ای در روز پنجشنبه شدت یافت، به لایه فوقانی جریان سیاسی اهل سنت کشیده شد و اسامه نجیفی معاون رئیس جمهوری که پیش از این نیز در قبال این ادعاها واکنش داشته، با صدور یک بیانیه از حیدرالعبادی و کمیسیون‌های پارلمانی خواسته است کمیته‌های تحقیق تشکیل دهند. نجیفی ودیگر شخصیت‌های اهل سنت در مجلس عراق، درخصوص حادثه کشتار چند ماه پیش در مسجد مصعب بن عمیر در دیالی نیز بیانیه‌ای صادر کرده بودند که بعدا مشخص شد آن جنایت، کار داعش بوده است.

با اینحال، جریان رسانه‌ای در هفته گذشته تلاش کرد تا دیگر شخصیت‌ها از جمله نمایندگان مجلس و بویژه شخص سلیم الجبوری رئیس مجلس را برای موضع گیری در این خصوص تحریک کند، این درحالی است که از مجموع 14 نماینده این استان که نسب به روند عملیات پاکسازی استان دیالی، اشراف بیشتری نسبت به سایرین دارند، تاکنون درخصوص ادعاهای مطرح شده، واکنشی نشان نداده‌اند.

پیش از این گزارش‌های مستند زیادی از عملکرد نیروهای داعش هنگام عقب نشینی وجود داشته که براساس آن خانه‌ها را بمب‌گذاری کرده و یا ویران و تله‌گذاری می‌کنند و به همین دلیل تاکنون تعداد زیادی از نیروهای ارتش و مردمی به خاطر برخورد با این تله‌ها کشته شده‌اند.

تخریب جاده‌ها، پل‌ها و مراکز عمومی و دولتی نیز از جمله سیاست‌های داعش است، بطوری که با رفتن خود از یک منطقه، «سرزمین سوخته» و هزینه هنگفت بر دوش دولت برجا می‌گذارد. داعش حتی در الانبار و صلاح‌الدین تعداد زیادی از عشایر و اهالی منطقه را که با آنان همکاری نکرده بودند، اعدام کرده و این سابقه را برای خود به ثبت رسانده است اما در عین حال، بخشی از جریان اهل سنت بدون توجه به این حقایق همچنان موضع تند علیه ارتش و داوطلبان مردمی اتخاذ می‌کند.

این حملات در روزهای اخیر به ارتش و داوطلبان مردمی خلاصه نشد و کردها و پیشمرگ‌های آنان را نیز زیر تیغ اتهامات برد که در نهایت منطقه اقلیم کردستان مجبور شد رسما نسبت به آن واکنش نشان دهد.

به گزارش ایرنا، رئیس دفتر رئیس اقلیم کردستان عراق در گفت وگو با شبکه کردی «روودا» گزارش‌های رسانه‌ای در خصوص حمله کردها به روستاهای عرب نشین سنجار در استان نینوا را رد و آن را جنگ رسانه‌ای علیه کردها توصیف کرد. وی برای اولین بار در ماههای اخیر به نام القاعده اشاره کرد و گفت این گروه تروریستی با حمله پیشمرگان و عقب نشاندن آنان از یکی از روستاها به آن تجاوز کرده و چند تن از اهالی آن را کشته و تعدادی از خانواده‌ها را آواره کرده است.

گفته می‌شود یکشنبه گذشته یک گروه مسلح وارد یکی از روستاهای عرب نشین سنجار شده و 13 تن را به قتل رسانده‌اند که جریان رسانه‌ای اهل سنت کردها را متهم به این کشتار کرد. وی در پاسخ به اتهامات گفته که پیشمرگان هرگز به فکر انتقام جویی نبوده‌اند و پس از آزادی روستاهای منطقه همواره از اهالی آن حفاظت کرده‌اند و اتهامات اخیر یک کمپین مغرضانه رسانه‌ای علیه پیشمرگان است.

براساس گزارش‌های مستند، داعش که در حال شکست و هزیمت ازعراق است، با کشتار بیشتر سنی‌های مناطق شمال و شرق و تخریب اماکن و خانه‌های مسکونی، درصدد ایجاد اختلافات قومی و طایفی در این کشور است تا از وضعیت فعلی خود را خارج کند.

این اعتقاد درمیان کارشناسان و تحلیلگران وجود دارد که برخی جریان‌های سیاسی عراق که تحت تاثیر شیطنت‌های رسانه‌ای قرار می‌گیرند، با واکنش‌های احساسی خود، عملا آب به آسیاب داعش می‌ریزند و درحقیقت مجال و فرصت‌های جدیدی برای ایجاد فضای تنفسی داعش فراهم می‌کنند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات