تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۵  ، 
کد خبر : ۲۷۴۱۰۱

اعتراض جهانی به جنایات سعودی‌ها در یمن

در حالی که عربستان سعودی خود را ناگزیر از یک حمله زمینی به یمن می‌بیند، ائتلاف غیرقانونی حامی این کشور برای تجاوز به یمن دچار شکاف‌های تازه‌ای شده است.

به گزارش گروه بین الملل بصیرت به نقل از جام جم آنلاین، در این میان برخی از کشورها خواستار توقف عملیات و روی آوردن به راه حل های سیاسی بوده و برخی دیگر برای حمله زمینی اعلام آمادگی می کنند. در همین حال اعتراضات جهانی به تجاوزات سعودی ها به یمن همچنان ادامه دارد.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در سخنانی اعلام کرد شورای امنیت باید موضع مناسب و اصولی را درخصوص حل بحران یمن و پایان دادن به خشونت ها در این کشور اتخاذ کند. به گزارش ایسنا و به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، لاوروف که در دوشنبه پایتخت تاجیکستان با خبرنگاران صحبت می کرد، گفت: برخی از کشور ها پیش نویس قطعنامه در زمینه بحران یمن را به شورای امنیت ارائه کرده اند، اما متاسفانه این پیش نویس پس از وقوع درگیری های خشونت بار و به دنبال آغاز عملیات ائتلاف عربی به رهبری عربستان انجام شد. ما ترجیح می دادیم که پیش از این اقدام نظامی، اقداماتی در شورای امنیت برای حل بحران یمن صورت بگیرد. لاوروف خاطر نشان کرد: ما تلاش می کنیم تمامی طرف های درگیر از جمله رئیس جمهور یمن، حوثی ها و دیگر طرف های سیاسی بر سر میز مذاکرات بنشینند.

همچنین ترکیه خواستار پیدا شدن یک راه حل سیاسی برای بحران یمن شد. به گزارش رویترز، مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه گفت در عین حال که ما از عملیات عربستان سعودی حمایت می کنیم، خواستار یک راه حل سیاسی برای بحران این کشور هستیم. وی که در یک کنفرانس مطبوعاتی در خلال دیدار خود از لیتوانی سخن می گفت، افزود: با این که ترکیه حمایت های لجستیک و اطلاعاتی می کند، اما در عین حال خواستار یک راه حل سیاسی است.

از سوی دیگر، عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان اعلام کرد این کشور از حمله عربستان به یمن پشتیبانی نمی کند. عبدالله گفت: ما از عربستان حمایت می کنیم، اما در شرایط کنونی از حمله نظامی عربستان به یمن حمایت نمی کنیم. وی این اظهارات را در جواب سوال خبرنگاران در حاشیه افتتاح یک موسسه تحصیلات عالی خصوصی بیان کرد. این در حالی است که چند روز پیش دفتر ریاست جمهوری افغانستان با انتشار بیانیه ای اعلام کرد پس از رایزنی و برگزاری اجلاس شورای امنیت ملی این کشور، دولت کابل از ائتلافی به رهبری عربستان در تحولات منطقه و جنگ یمن پشتیبانی می کند. عبدالله عبدالله گفته است با توجه به این که افغانستان از جنگ و ناامنی به شدت صدمه دیده از دولت های یمن، عربستان و دیگر کشورهای عربی می خواهد اختلافات خود را از طریق مذاکرات سیاسی حل کنند.

در تحولی دیگر عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر در اظهاراتی گفته است: ارتش مصر فقط متعلق به ملت مصر است و برای تامین امنیت مصر باقی خواهد ماند. همه کسانی که این کشور را دوست دارند باید این مساله را بدانند. وی این سخنان را در گفت وگو با روزنامه النشره بیان کرد. این سخنان در شرایطی بیان می شود که عربستان سعودی خود را برای یک حمله زمینی به یمن آماده می کند و انتظار دارد دیگر کشورهای عرب از جمله مصر نیز این کشور را در این حمله یاری دهند. سخنان السیسی به این معنا خواهد بود که مصر هر چند در حملات هوایی علیه یمن مشارکت داشته، اما حاضر به درگیری زمینی در این کشور نیست. به گفته کارشناسان، مصر نیز خواستار پیدا کردن یک راه حل سیاسی برای بحران یمن و از جمله برگزاری یک کنفرانس مشترک برای حل بحران یمن در قاهره است. هفته گذشته الجزایر نیز اعلام کرد در ائتلاف سعودی برای حمله به یمن شرکت نخواهد کرد.

اعتراضات خارجی و داخلی

روز گذشته ده ها نفر از مسلمانان مالزی پس از اقامه نماز جمعه با تجمع مقابل سفارت عربستان سعودی در کوالالامپور پایتخت مالزی، تجاوز سعودی ها و هم پیمانانش به یمن را محکوم کردند. به گزارش ایرنا، در این تجمع اعتراض آمیز شهروندان مالزیایی، فعالان حقوق بشر و اعضای سازمان های مختلف غیردولتی حضور داشتند. در تجاوز هوایی گسترده به یمن، هواپیماهای ده کشور از جمله کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس (به استثنای عمان) جنگنده های ارتش عربستان را همراهی می کنند. براساس آمار سازمان ملل تاکنون 519 نفر طی دو هفته گذشته و به ویژه پس از تجاوز عربستان و متحدانش به یمن جان باخته اند که بسیاری از آنها غیرنظامی و 90 نفر نیز کودک بوده اند.

به گزارش فارس و به نقل از المیادین، روز گذشته همچنین مردم یمن بعد از نماز جمعه در اعتراض به ادامه تجاوزات عربستان در صنعا تظاهرات کرده و با سر دادن شعارهایی جنایات سعودی را محکوم کردند. معترضان یمنی ضمن سر دادن شعارهایی علیه آمریکا و عربستان، توقف فوری تجاوزات هوایی را که به کشته و زخمی شدن صدها نفر از مردم بی گناه یمن از جمله کودکان منجرشده است، خواستار شدند. تظاهرات گسترده یمنی ها در حالی برگزار شد که تجاوزات ائتلاف متجاوز سعودی علیه یمن برای نهمین روز متوالی ادامه داشت.

خبرهای رسیده از یمن حاکی از آن است که حوثی ها کاخ ریاست جمهوری یمن در بندر عدن را به تصرف خود درآورده اند. گفته می شود هم اکنون کاخ ریاست جمهوری عدن در اختیار نیروهای ارتش و کمیته های مردمی وابسته به جنبش انصارالله یمن است. ارتش یمن روز گذشته اعلام کرد؛ بر مناطق مختلف عدن مسلط شده و پس از پیشروی گسترده در این شهر جنوبی، کنترل کاخ ریاست جمهوری در این شهر را در دست گرفته است. از سوی دیگر از مرز یمن و عربستان هم خبر رسیده که یک مامور مرزی عربستان در تیراندازی ها از مرز یمن، کشته و چند نفر هم زخمی شده اند. در شرق عدن هم درگیری هایی روی داده و نیروهای القاعده با حمله به زندانی، ۳۰۰ زندانی را که در میان آنها یک مقام ارشد القاعده نیز وجود داشت، آزاد کرده اند.یک روزنامه صهیونیستی نیز فاش کرد در ائتلاف متجاوزانه سعودی علیه یمن، یک اسکادران از جنگنده های رژیم صهیونیستی نیز در کشتن مردم بی گناه یمن همکاری دارند. همچنین گفته می شود حزب اصلاح یمن که شاخه اخوان المسلمین در این کشور است با نیروهای سعودی در حملات به شهر عدن همکاری می کند.

در یک خبر دیگر مربوط به یمن اعلام شد چین با خروج شهروندان خود از یمن اعلام کرد آماده است به ده کشور در خصوص خروج شهروندان خود از یمن کمک کند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از القدس العربی، این در حالی است که چین روز پنجشنبه 571 نفر از شهروندان خود را از این کشور خارج کرد. آخرین خبر مربوط به یمن این که روز گذشته یک بار دیگر مردم یمن در اعتراض به ادامه جنایات عربستان سعودی در مناطق مختلف یمن در شهر صنعا تظاهرات کردند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات