تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۲:۰۰  ، 
کد خبر : ۲۷۴۲۰۲
دور جدید مذاکرات اتمی آغاز شد

مذاکرات نفسگیر در لوزان سوئیس


تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران یکشنبه برای دور جدید گفت‌وگوهای هسته‌ای با آمریکا و اروپا راهی لوزان سوئیس شد و در اولین گام سیدعباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیرخارجه ایران با هلگا اشمید معاون هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وندی شرمن، معاون جان کری در امور سیاسی دیدار کردند که در روز دوشنبه نیز ادامه خواهد داشت.

روز دوشنبه نیز ظریف به دعوت فدریکامو گرینی هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بروکسل با وی دیدار خواهد کرد و نشست ویژه‌ای با وزیران اروپایی عضو 1+5، فرانک والتر اشتاین مایر، فیلیپ هاموند و لوران فابیوس خواهد داشت و پس از آن سه‌شنبه به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان در سوییس ملحق خواهد شد. علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز در این دور مذاکرات تیم ایرانی را همراهی می‌کند و روز دوشنبه با ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا دیدار خواهد داشت.

این دور از مذاکرات که تا 29 اسفند ادامه خواهد داشت از آن جهت اهمیت دارد که مطابق زمانبندی مذاکرات پایان ماه مارس زمان توافق بر اصول کلی سیاسی است و چنانچه توافق کلی اعلام کرد گام اصلی و مهم مذاکرات برداشته شده است. همانگونه که پیشتر مقام‌های ایرانی اعلام کرده‌اند مانع اصلی در راه مذاکرات اراده سیاسی طرف غربی و به ویژه آمریکایی‌هاست که نتیجه مذاکرات را تهدید می‌کند و جزئیات فنی در صورت وجود اراده سیاسی نمی‌تواند سرنوشت مذاکرات را تهدید کند از همین رو نیز عراقچی تاریخ 10 فروردین یعنی پایان ماه مارس را با وجود اذعان به اختلاف نظرهای جدی روز تاریخی قلمداد می‌کند. وی تصریح می‌کند: «تاریخ دهم فروردین یا آخر مارس تاریخی است که ما بتوانیم در آخرش جمع‌بندی کنیم که آیا این توافق‌شدنی است یا خیر. اگر جمع‌بندی کنیم که شدنی است باز هم به این معنی نیست که به توافق رسیده‌ایم.» عراقچی همچنین به یک مرحله‌ای بودن توافق در کلیات و جزئیات، تصویب مفاد آن در شورای امنیت و عدم احتمال تمدید مذاکرات تاکید کرده است.

این دور از مذاکرات پس از آخرین تلاش‌های اسرائیل و جمهوری‌خواهان برای سنگ‌اندازی در راه مذاکرات صورت می‌گیرد. دو تلاش حضور و سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا و نامه 47 سناتور جمهوریخواه که خارج از عرف بین‌المللی صورت گرفت قاطع‌ترین تلاش‌های مخالفان برای تاثیرگذاری بر روند توافق هسته‌ای بود. همانگونه که مقام معظم رهبری اشاره داشتند نامه 47 سناتور آمریکایی علیه رئیس‌جمهور این کشور و حضور نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در کنگره آمریکا علی‌رغم مخالفت جدی کاخ سفید علاوه بر آنکه زیر پا گذاشتن عرف بین‌المللی بود نشان‌دهنده فروپاشی اخلاق در نظام سیاسی آمریکا تلقی گردید اما از سوی دیگر این تلاش‌ها را می‌توان نشانه‌ای از جدی شدن احتمال توافق هسته‌ای میان ایران و 1+5 قلمداد کرد که موجب برآشفتن مخالفین شده است. جان کری وزیر امور خارجه آمریکا ضمن خلاف قانون اساسی خواندن نامه 47 سناتور وعده داده درباره این نامه به مذاکره‌کنندگان ایرانی و دیگر اعضای گروه 1+5 توضیح خواهم داد که کنگره حق تغییر توافق اجرایی را ندارد و اعلام امیدواری کرده که توافق در روزهای آینده محقق شود. واشنگتن‌پست نیز در گزارشی اعلام کرد مذاکره‌کنندگان ایرانی و 1+5 در حالی در لوزان سوئیس گرد هم جمع می‌شوند که نشانه‌هایی از حاصل توافق در ماه جاری میلادی مشاهده می‌شود و به زودی توافقی کلی درباره برنامه هسته‌ای ایران اعلام می‌شود.

اما در ایران حمایت‌های قاطع مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور و گروه‌ها و جریانات سیاسی روند کارشکنی مخالفین را کند کرده است و در آستانه دور جدید مذاکرات 227 تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بیانیه‌ای به لغو تمامی تحریم‌ها، استیفای کامل حقوق هسته‌ای ملت ایران و راهکارهای ضمانت اجرایی برای توافقنامه تاکید کردند. اما کریمی قدوسی نماینده جنجالی عضو جبهه پایداری برگزاری مذاکرات در تعطیلات عید نوروز را غیرضروری و بی‌دلیل معرفی نمود با این وجود به نظر می‌رسد تنها عامل مخالفی که در روند داخل مذاکرات حضور دارد فرانسه است که تلاش دارد مدافع منافع هم‌پیمانان عرب خود باشد. همچنین نفوذ ایران در سوریه و لبنان که بنابر سنت استعماری قرن نوزدهم، کشورهای حوزه نفوذ فرانسه قلمداد می‌شوند نیز در این مسئله موثر است.

سیروس ناصری سخنگوی پیشین تیم هسته‌ای ایران احتمال دست نیافتن به توافق را در این دور از مذاکرات اندک می‌داند. وی اذعان می‌کند: «ایران با طرف اصلی دعوا مذاکره می‌کند و تمامی موارد بسیار روشن است. در حالی که در مذاکرات سعدآباد و زمانی که من در مذاکرات حضور داشتم ایران با واسطه صحبت می‌کرد و همه موارد در ابهام بود.»

در هر حال با افزایش فشارها بر دولت آمریکا و مشکلات اقتصادی که دولت یازدهم با آن درگیر است دستیابی به توافقی جامع خواست هر دو طرف است و همین امر می‌تواند عاملی برای امیدواری به سرنوشت مذاکرات بود هرچند نمی‌توان از تاثیر مخرب مخالفان توافق نیز چشم‌پوشی کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات