تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۰  ، 
کد خبر : ۲۷۴۲۱۷
گزارش تحلیلی آفتاب یزد

پایداری در رهروان یا رهرو پایداری شدن!


سپهر پاشایی‌خامنه: جریان پایداری این روزها همچون روزهای پیش از انتخابات ریاست جمهوری 92 مانع اصلی وحدت اصولگرایان شده است. آنها هر چقدر در ایام انتخابات ریاست جمهوری با استمرار خود اجازه ندادند تا اصولگرایان با یک یا نهایت دو کاندیدا وارد انتخابات شوند حالا تصمیم گرفته‌اند برای انتخابات مجلس از ظرفیت دیگر اصولگرایان بهره ببرند.

البته این تغییر راهبرد به معنای عقب‌نشینی پایداری‌ها نیست چرا که با سخنرانی آیت‌الله مصباح‌یزدی در همایش همگرایی اصولگرایان و حضور پررنگ چهره‌های وابسته به این گروه، به نظر می‌رسد دیگر اصولگرایان تن به مطالبات و خواسته‌های پایداری‌ها داده‌اند؛ موضوعی که خمیرمایه اصلی گلایه و ناراحتی برخی شاخه‌های سنتی و معتدل این جریان همچون محمدباقر قالیباف، علی لاریجانی، علی‌اکبر ولایتی و محسن رضایی شده است. چنانچه این چهره‌های سرشناس اصولگرا و گروه‌های سیاسی‌شان در هیچ یک از جلسات وحدت اصولگرایان شرکت نکرده و با سکوت و غیبت خود، ‌عدم رضایت‌شان از این مساله را نشان داده‌اند.

در بحث اجماع اصولگرایان در زمان باقی مانده تا انتخابات مجلس شورای اسلامی باید آنان را به دو دسته تقسیم کرد، یک اصولگرایان شناخته شده‌ای که در جامعه نیز با همین عنوان "اصولگرا" شناخته می‌شوند، دیگری اصولگرایانی تحت عنوان فراکسیون رهروان ولایت. اکنون باید بررسی کنیم که آیا این دو تشکل در انتخابات آتی با یکدیگر هم‌پیمان خواهند شد یا خیر؟ آیا به یک جمع‌بندی نهایی خواهند رسید که بتوانند لیست واحدی را برای انتخابات سال آتی ارائه دهند یا مجدد پراشتباه سال گذشته خود استمرار ورزیده و با چندگانگی و چنددستگی وارد کارزار رقابت خواهند شد؟

پیش‌بینی خواهد شد که این اتفاق رخ نخواهد داد، یعنی شاهد نخواهیم بود که میان فراکسیون اصولگرایان و فراکسیون رهروان ولایت نوعی ائتلاف و وحدت شکل بگیرد. زیرا در حال حاضر اختلاف‌نظرهای میان این دو فراکسیون در مجلس شورای اسلامی وجود دارد که مانع تجمیع آنها می‌شود. لذا اینکه بتوان در انتخابات آتی لیست واحدی را از این دو فراکسیون مشاهده کرد بعید است. اما این احتمال نیز وجود دارد که اسامی بعضی از افراد در لیست فراکسیون مقابل قرار گیرد.

اما این بار انشقاقی در حال ایجاد شدن در فراکسیون رهروان ولایت است که سرمنشا آن شخصی به نام "محمدرضا باهنر" است. هر چقدر افرادی نظیر وی ائتلاف با اصولگرایانی که تندرو خطاب می‌شوند را ممکن و لازم می‌داند دیگر اصولگرایان از حضور پررنگ پایداری‌ها در اردوگاه اصولگرایان و رفت و آمدهایشان نگران و ناراحتند.

باهنر با بازی دادن به پایداری‌ها و تعامل با آنها به دنبال بی‌‌اثر کردن ائتلاف احتمالی معتدلین دو جناح برای انتخابات مجلس دهم و تقویت موقعیت خود در میان جبهه راست سیاسی است. او می‌داند که علی لاریجانی به رهبری جناح راست بی‌تمایل نیست و همین مساله، موجبات تحرکات اخیر باهنر را رقم زده است. آن طور که شنیده شده، ‌عزم باهنر برای ائتلاف با طیف تندرو در انتخابات پیش رو از آن رو جدی‌تر شده است که او سودای تکیه بر ریاست مجلس را در سر دارد. این همان دلیلی است که میان لاریجانی و باهنر و تندروهای مجلس فاصله انداخته است. به این ترتیب به نظر می‌رسد ریشه اختلاف در همین جا پدیدار میشود که دو عضو برجسته مجلس که هر دو در یک فراکسیون حضور دارند؛ فراکسیونی که حداکثر کرسی مجلس را در اختیار دارد؛ نسبت به تعامل با جبهه پایداری دو دیدگاه متفاوت دارند. این فاصله و اختلاف که از زمان استیضاح فرجی‌دانا کلید خورد به انتخاب مجلس آتی نیز کشیده شده تا یک شکاف جدی در میان اصولگرایان مجلس بروز پیدا کند.

به نظر می‌رسد این فاصله پرنشدنی باشد چرا که لاریجانی و طیف نزدیک به او در مجلس ترجیح می‌دهند به اصول فراکسیون رهروان ولایت وفادار مانده و برای نتیجه بهتر با جبهه پایداری و تندروها همراه نشوند.

لاریجانی مخالف استفاده از ظرفیت جبهه پایداری برای ایجاد وحدت میان اصولگرایان در انتخابات سال آینده مجلس است، به نظر می‌رسد وی حیات سیاسی خود در دولت تدبیر و امید را در گرو ائتلاف با اعتدالیون دانسته و بر این امر که مجلس آینده در دست حامیان دولت خواهد بود پی برده است و با چینش مهره‌های شطرنج خود به سمت دولت سعی در جذب حمایت اصولگرایان معتدل و اصلاح‌طلبان میانه‌رو دارد تا بتواند مجدداً بر کرسی ریاست مجلس چشم بدوزد. این گمانه‌زنی زمانی به خود رنگ حقیقت می‌گیرد که به تازگی برخی رسانه‌ها مدعی شده‌اند علی لاریجانی برای ایجاد وحدت و اجماع میان اصولگرایان در انتخابات آینده طرحی جدید ارایه داده است. این طرح جدید وحدت بدون جبهه پایداری است.

ریشه اختلاف میان علی لاریجانی و جبهه پایداری به مخالفت این جبهه به رهبری آیت‌الله مصباح‌یزدی، با ریاست لاریجانی بر مجلس شورای اسلامی برمی‌گردد. بر این اساس از هم‌اکنون وحدت میان اصولگرایان بر پایه چنین اختلافی به جلو می‌رود. اختلافاتی که هر روز بر پیچیدگی‌های وضعیتی اردوگاه اصولگرایان می‌افزاید.

در تازه‌ترین اظهارنظر سخنگو و عضو شورای مرکزی فراکسیون رهروان ولایت، در جلسات آتی این فراکسیون انتخابات مجلس سال آینده یکی از دستور کارهای اصلی خواهد بود.

با این حال به نظر می‌رسد که با توجه به این اختلاف نظر عمیق شرایط برای این فراکسیون به منظور رسیدن به هدف بسیار سخت‌تر از اصولگرایان بیرون مجلس است.

با وجود این اختلاف اما همچنان اعضای این فراکسیون همصدا با سایر اصولگرایان شعار وحدت سر می‌دهند و از وحدت به عنوان موثرترین راهکار برای پیروزی در این انتخابات یاد می‌کنند.

با این حال اعضای فراکسیون رهروان ولایت اما نگرانی از بابت چنین شکافی ندارند چرا که آنها معتقدند زاویه گرفتن باهنر با این فراکسیون از وزن سیاسی، رهروان و لاریجانی نخواهد کاست. غلامعلی جعفرزاده نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این مساله در گفت‌وگویی اعلام داشته است که: "زمانش که برسد نشان خواهیم داد تفکر حاکم بر مجلس چیست."

وی در ادامه بر عدم پایبندی باهنر به اصول فراکسیون اشاره‌ای داشته و چنین گفته بود: "باهنر که هیچ وقت رهروانی نبوده و تنها در جلسات شرکت کرده اکنون از این فراکسیون فاصله گرفته و با جبهه پایداری‌ها نزدیک‌تر شده است. طبیعی است که آنان می‌تواند گزینه‌های خود را برای ریاست مجلس نیز داشته باشند اما مهم این است که کدام تفکر پیروز و چه کسی رئیس می‌شود".

عضو کمیسیون برنامه‌ریزی و بودجه مجلس با تاکید بر اینکه لازمه کار سیاسی پذیرفتن همه گروه‌ها و احزاب فعال کشور است، گفت: "کسی که فقط خودش و اطرافیانش را می‌بیند؛ گروهی که نه اصلاح‌طلبان را قبول دارد، نه تابع رهبری گروه است نمی‌تواند آرای قابل توجهی کسب کند."

وی در رابطه با جلسات فراکسیون رهروان در خصوص نحوه حضور در انتخابات نیز گفت: "به صورت جدی و جزئی به این مساله وارد نشده‌ایم و تنها کلیات آن بررسی شده است."

فعالان سیاسی اصولگرا نیز اعتقاد دارند که بهترین کار برای کاهش آسیب‌های احتمالی شکاف در این جریان و ائتلاف گروه‌های منفعت‌طلب اصولگرا این است که میانه‌روها و معتدل‌ترها فعالیت انتخاباتی خود را آغاز کنند. با توجه به سخنان جعفرزاده و مسائل ذکر شده نکته قابل اهمیت این است که نزدیکی باهنر و این گروه تا پیش از تعیین کاندیداها دوام خواهد آورد. دورانی فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به اینکه قبل از رسیدن به مرحله تهیه فهرست کاندیداها یک شورا تشکیل می‌شود که نقش کارگزاری برای اصولگرایان را دارد و باهنر همیشه تمایل داشته عضو این شورا و در دایره اصلی تصمیم‌گیری باشد، در اظهارنظری گفته است: "باهنر نسبت به پررنگ بودن حضور خود حساسیت دارد و به همین خاطر نزدیکی وی به پایداری‌ها در حد لابی‌گری و توافقات پشت پرده باقی می‌ماند."

به گفته وی در مورد ائتلاف اصولگرایان معتدل با اصلاح‌طلبان میانه‌رو لازم نیست همه همکاری‌ها در قالب ائتلاف باشد، گاهی همراهی نیروهای معتدل دو جریان به نحوی که هوای هم را در انتخابات داشته باشند کافی است تا از ورود نیروهای متعصب و نگاه‌های قبیله‌گرایانه و تندرو در مجلس ممانعت شود. در مجموع و با نگاهی گذرا به مطالب مطروحه، درمی‌یابیم که انتخابات آینده پرتنش‌ترین و شاید جالب‌ترین انتخابات مجلس شورای اسلامی خواهد بود. جالب از این منظر که احتمال دارد ائتلاف‌هایی دور از ذهن ظاهر شوند که تاکنون در هیچ تحلیلی گنجانده نشده است و احتمال پشت کردن برخی از نمایندگان به گروه‌ها و تشکل‌های خود به منظور کسب آرای بیشتر نیز دور از ذهن نخواهد بود.

اکنون باید منتظر ماند و دید که آیا لیست جبهه پایداری به اسم "محمدرضا باهنر" مزین خواهد شد یا خیر؟؟!!!

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات