تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۶  ، 
کد خبر : ۲۷۴۵۳۱

ژنرال عون: «محور مقاومت» را بر محور «آمریکایی – صهیونیستی» ترجیح دادم


ژنرال میشل عون رئیس حزب جریان آزاد ملی بزرگترین حزب مسیحی مارونی لبنان تاکید کرد که زمانی باید از بین دو گزینه محور «آمریکایی – صهیونیستی» و محور شرقی و مقاومت یکی را انتخاب می‌کردم و من محور دوم را برگزیدم.

ژنرال هشتاد ساله لبنانی که درصدد است به عنوان رئیس جمهوری سیزدهم لبنان وارد بعبدا (کاخ ریاست جمهوری) شود و از حمایت گروه 8مارس و به ویژه حزب‌الله برخوردار است، درگفت وگو با روزنامه لبنانی الاخبار تاکید کرد که جزو محور مقاومت ضد داعش و رژیم صهیونیستی است. ژنرال عون با تاکید به اینکه نگرانی‌های او با نگرانی‌های حزب‌الله لبنان یکی است، تاکید کرد که جنگ با گروه تروریستی تکفیری داعش اولویت امروز مقاومت است.

ژنرال عون اظهارداشت: زمانی که فرمانده ارتش لبنان بودم ریچارد مورفی، دیوید نیوتن و دیوید ساترفیلد فرستادگان آمریکا به من اعلام کردند فلانی بزودی رئیس جمهور لبنان می‌شود و خواستار برگزاری انتخابات شدند و حتی تلاش کردند تا مرا قانع سازند که به سختی دمشق را در این زمینه قانع کرده‌اند اما من می‌دانستم این ادعا صحیح نبود زیرا خود سوری‌ها آن شخص را به عنوان نامزد ریاست جمهوری پیشنهاد داده بودند.

وی خاطرنشان کرد: به آمریکایی‌ها گفتم این نخستین بار نیست که برای لبنان رئیس جمهوری انتخاب می‌کنیم، اما همه می‌دانیم که کارمند درجه سه سفارت آمریکا در بیروت طوری عمل می‌کند که گویی رئیس جمهور لبنان است و همینطور سوری‌ها، اما اجازه بدهید حفظ آبرو کنیم و بگوییم لبنانی‌ها رئیس جمهوری خودشان را انتخاب کردند.

فرمانده اسبق ارتش لبنان تصریح کرد: به فرستادگان آمریکا گفتم، یک یا دو ماه فرصت دهید تا در یک روند طبیعی رئیس جمهوری را انتخاب کنیم اما جواب آنها نه بود و گفتند That is a Deal! یعنی اینکه مقابل شما هیچ گزینه‌ای بجز پذیرش آنچه ما می‌گوییم وجود ندارد و این یک معامله است.

رئیس حزب جریان آزاد ملی لبنان با بیان اینکه « یک بار سفیر آمریکا در لبنان مرا به دلیل تفاهم با حزب‌الله سرزنش کرد»، گفت: اما من با محور مقاومت ضد داعش و اسراییل هستم و بجای ورود به محور آمریکایی - اسراییلی، ریشه خود را انتخاب کردم.

ژنرال عون با تاکید به اینکه « بیشتر از همه سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله می‌داند که من اهل مقاومت بوده و هستم»، افزود: قبل از اینکه از تبعیدگاه خود یعنی فرانسه به لبنان بازگردم شبکه المنار از من سئوال کرد، اگر جنگ اسراییل علیه لبنان شروع شود با کدام طرف خواهید بود؟، گفتم، سئوال عجیبی است اما تاکید می‌کنم که در کنار مقاومت و وطنم خواهم ایستاد و این موضع را قبل از تفاهم با حزب‌الله اتخاذ و اعلام کردم. وی خاطرنشان کرد: در حالی که بیشتر طرف‌ها در جهان ضد مقاومت بودند اما من اولین سیاستمدار لبنانی بودم که در جریان جنگ 33 روزه سال 2006 و در گفت وگو با شبکه آمریکایی « الحره» اعلام کردم حزب‌الله در نبرد با دشمن صهیونیستی پیروز می‌شود.

حمایت از نبرد حزب‌الله در سوریه

رئیس حزب جریان آزاد ملی در پاسخ به این سئوال، آیا زمانی که سید حسن نصرالله می‌گوید مقاومت هرجا که لازم باشد، حضور خواهد یافت و آیا از اینکه رزمندگان حزب‌الله در سوریه می‌جنگند و کارشناس‌های آن به عراق می‌روند، نگران نمی‌شوید؟، گفت: من یک نظامی هستم که در میدان و آموزشگاه‌ها به خوبی آموخته‌ام طرف قوی و زرنگ آن است که در خارج از خاک خود با دشمن بجنگد.

فرمانده اسبق ارتش لبنان تصریح کرد: عصبانیت وخشم اسراییلی‌ها امروز برای این است که مجبور هستند در خاک فلسطین اشغالی بجنگند درحالیکه در گذشته به هر کجا و در هر زمانی که می‌خواستند، حمله می‌کردند. وی با تاکید به اینکه نمی‌توان سوریه و عراق و سوریه و لبنان را از لحاظ امنیت جداکنیم زیرا آنها به هم پیوسته اند، اظهارداشت:اکنون گروه‌های تروریستی تکفیری داعش و جبهه النصره در مرزهای ما مستقر هستند و وارد خاک لبنان شده‌اند.

وی افزود: آیا زمانی که هواپیماهای آمریکا و اسراییل برای شناسایی بر فراز وادی خالد لبنان به پرواز در می‌آیند؟ آیا می‌توان به آنها گفت که ورود شما ممنوع است و یا نمی‌توانید در خارج بجنگید؟

رئیس فراکسیون اصلاح و تغییر در مجلس لبنان تاکید کرد: آیا زمانی که برخی طرف‌ها هنگام استفاده از بندر شهر طرابلس در شمال لبنان و کشتی لطف‌الله استفاده کردند، از ما اجازه گرفتند که امروز می‌خواهند حزب‌الله از آنها اجازه بگیرد؟

گفته می‌شود گروه 14 مارس برای کمک به مخالفان نظام سوریه با استفاده از بندر طرابلس و با کشتی موسوم به لطف‌الله سلاح و تجهیزات نظامی منتقل کرده و این اقدام قبل از حضور حزب‌الله در سوریه صورت گرفته است.

مخالفت با شیعه‌هراسی

ژنرال میشل عون در پاسخ به سئوالی تاکید کرد: از قدرت شیعه به دلایل زیادی نمی‌ترسم از جمله شناختم از شیعه و معاشرت با شیعیان و به ویژه اینکه سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله را اهل توازن و تعادل دیده ام.

وی خاطرنشان کردکه شیعیان از اشتباهات سیاسی مسیحیان مارونی و اهل سنت لبنان درس گرفته‌اند.

رئیس حزب جریان آزاد ملی در پاسخ به این سئوال که چرا برای رئیس جمهور شدن اصرار دارید و هدف شما چیست؟ گفت: یک بار به نفع میشل سلیمان کوتاه آمدم و او رئیس جمهور لبنان شد و اکنون نتیجه آن را مشاهده می‌کنید که چه بر سر لبنان آمده است.

ژنرال عون افزود: هدف نهایی من دستیابی به کرسی ریاست جمهوری نیست بلکه آن را وسیله‌ای برای تحقق اهداف و اجرای اصلاحات در لبنان می‌دانم.

وی خاطرنشان کرد:لبنان به عنوان بزرگترین مخزن آب در خاورمیانه شناخته می‌شود اما در تابستان تشنه است و همه طرح‌های توسعه برای رفع مشکلات مردم لبنان متوقف شده و تاسیسات برق لبنان نیز 28 میلیارد دلار خسارت دیده است.

ژنرال عون در بخشی دیگر از این مصاحبه در باره روابطش با سوریه و بشار اسد، نقش خود در عقب نشینی سوریه از خاک لبنان سخن گفت و متن نامه‌ای را که در این زمینه به رئیس جمهوری سوریه نوشته است، برای نخستین بار فاش کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات