تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۲  ، 
کد خبر : ۲۷۴۶۴۲
حجت‌الاسلام هاشمي‌ناد در گفت‌وگو با آرمان:

مدعیان در مقابل هاشمی هستند

علی شاملو - اشاره: هاشمی زنده است تا انقلاب زنده است، هیچ کس برای من مانند هاشمی نخواهد شد. این جملات سخنان حکیمانه دو شخصیت مطرح و برتر انقلاب یعنی بنیانگذار انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری در مورد آيت‌اللههاشمی رفسنجانی است کسی که نقش بالایی در پیروزی و هدایت انقلاب و مدیریت انقلاب اسلامی داشته است. هاشمی رفسنجانی همواره تیری در چشم مخالفین نظام بوده است هر چند عده‌ای در مقاطعی کوشیده‌اند نشان دهند مقام معظم رهبری و آيت‌الله هاشمی با یک دیگر اختلاف نظر دارند ولی تا به امروز این دو شخصیت برجسته مانند ستون‌های انقلاب در کنار یکدیگر ایستاده‌اند و نگذاشته‌اند به انقلاب آسیبی برسد. موضوع درخواست برای ریاست هاشمی برخبرگان رهبری دیرزمانی است بعد از رحلت آيت‌الله مهدوی کنی عنوان می‌شود کاندیداتوری ایشان برای ریاست خبرگان رهبری با واکنش‌های مختلفی روبه‌رو شده است. یاران امام و رهبری از ریاست احتمالی ایشان برخبرگان رهبری حمایت می‌کنند و مکررا از وی می‌خواهند که این عنوان را بپذیرد ولی جوان‌ترهای مجلس خبرگان رهبری تلاش می‌کنند گزینه‌های مختلفی را در مقابل ایشان قرار دهند به هر طرق قرار است در روزهای آینده تکلیف ریاست آینده مجلس خبرگان مشخص شود. به بهانه این موضوع با یار دیرینه امام(ره) حجت‌الاسلام هاشمی نژاده به گفت‌وگو پرداختیم.

* آيت‌الله هاشمی چه نقشی در مبارزه علیه شاه به رهبری امام خمینی داشتند؟

** آيت‌الله هاشمی از شخصیت‌های مهم و تأثیرگذار انقلاب هستند. آيت‌الله هاشمی از جایگاه بالایی برخوردار بوده و هستند. وی از سال 42 از همراهان امام بودند و در جهت تحقق خواسته‌های امام که همان خواسته‌های انقلاب بودحرکت کرده‌اند. آيت‌اللههاشمی هرگز شخصا به دنبال پست و مقام و موقعیت اجتماعی نبودند و نیستند. آيت‌الله هاشمی جزء کادرهای اصلی نظام و انقلاب بودند و برای تحقق اهداف اسلام سال‌ها در زندان و زیر بدترین شکنجه‌ها بوده‌اند.

بنده در زمانی که آقای هاشمی زندان بودند با ایشان در یک سلول بودم و مقاومت‌های جانانه‌ای از ایشان دیدم. آقای هاشمی شخصیتی است که در به ثمر نشستن انقلاب نقش مهمی داشتند. وی ازمحدود افرادی بودند که درکنارامام نقش بسیار والایی در پیروزی انقلاب داشتند.

* چقدر احتمال می‌دهید که آیت الله هاشمی برای ریاست خبرگان کاندیدا شوند؟

** درزمانی که آیت الله مشکینی ریاست خبرگان را برعهده داشتند آقای هاشمی نایب رئیس خبرگان بودند و بعد از آقای مشکینی به عنوان رئیس خبرگان رهبری انتخاب شدند. آیت الله مهدوی کنی در روزافتتاحیه مجلس خبرگان رهبری مطرح کردند که آقای هاشمی بنای آمدن نداشتند و آيت‌الله هاشمی شخصاً مسئولیت خبرگان رهبری را به من تنفیذ کردند. این تعبیر خیلی مهم است یعنی خود آقای هاشمی از مرحوم آيت‌الله مهدوی کنی خواستند برای جلوگیری از بسیاری از جوسازی‌ها کاندیدا شوند چرا که روحیه آيت‌الله هاشمی این‌گونه است که به‌هیچ‌وجه دوست ندارند فضای سیاسی کشور خصوصاً فضای خبرگان فضای جنجال شود.

* بعضاً شنیده می‌شود که افراد مختلفی بر آيت‌الله هاشمی فشار می‌آورند که ریاست خبرگان را برعهده بگیرند. به نظر شما موضع ایشان در برابر این‌گونه درخواست‌ها چگونه است؟

** فشار‌های زیادی از طرف مردم برای ریاست ایشان برخبرگان درگذشته وارد می‌شد و آقای هاشمی حاضر نمی‌شدند به‌هیچ‌وجه زیر باراین گونه فشارها بروند. آقای هاشمی هر بار که ریاست خبرگان را برعهده گرفتند توانستند با شایستگی وبه بهترین شکل خبرگان را اداره کنند. ریاست آقای هاشمی مایه اعتبارخبرگان است یعنی آقای هاشمی هیچ گاه نیازی به این مسئولیت‌ها ندارد بلکه ممکن است اعضای مجلس خبرگان بخواهند وی کاندیدای ریاست خبرگان شود.

اگر ایشان را با اصرار زیاد راضی به کاندیداتوری کنند طبعاً خود اعضای خبرگان در بالا بردن اعتبار مجلس خبرگان نقش‌آفرینی کرده‌اند. بنابراین واعضای محترم مجلس خبرگان باید با آقای هاشمی فشار بیاورند تا آقای هاشمی مجبور به کاندیدا توری شوند چرا که ریاست آقای هاشمی موجب اعتبارهرچه بیشتر این مجلس خواهد شد.

* برخی بهانه گیری می‌کنند که آیت الله هاشمی سن بالایی را برای ریاست خبرگان دارند. آیا بالابودن سن ایشان می‌تواند برای ریاست آقای هاشمی مشکلی ایجاد کند؟

** بله برخی عنوان می‌کنند که سن ایشان زیاد است و بهتر است ایشان کاندیدا نشوند. باید به آنها گفت که مجلس خبرگان محل بزرگان و خبرگان است. کار اجرایی در خبرگان صورت نمی‌گیرد که این مورد را بهانه می‌کنند. زمانی که آقای هاشمی با همین سن بالا برای ریاست جمهوری از طرف مردم زیر فشار بودند نهایتا درمقابل خواست مردم کاندیدا شدند ولی با رد صلاحیت ایشان شرایط تغییر کرد هر چند خود ایشان نتوانستند رئیس جمهور شوند ولی دولت مد نظر ایشان روی کار آمد.

* چرا عده ای اصرار دارند آیت الله هاشمی کاندیدای ریاست خبرگان شوند؟

** عده ای اصرار دارند که آیت الله هاشمی کاندیدا شوند به نظر می‌رسد هوشیاری و ذکاوت بالای آقای هاشمی باعث اصرار مردم برای کاندیدا شدن وی شده است چرا که وی بحران‌ها و خطرهای مختلف را به خوبی تشخیص می‌دهند و موضع‌گیری‌های وی نشان می‌دهد که وی مرد بحران‌هاست و در شرایط بحرانی به خوبی می‌تواند کشور را اداره کند.

* عده‌ای می‌خواهند مجلس خبرگان را جناحی کنند.این گونه عمل کرد در شان مجلس خبرگان است؟

** عده ای می‌خواهد این گونه شود و مجلس خبرگان جناحی گردد. آیت الله هاشمی به شدت از سیاسی شدن و باندی شدن مجلس خبرگان ناراضی هستند. همواره نظر آقای هاشمی این بوده است که مجلس خبرگان باید شانش رعایت شود و نباید بازیگران سیاسی بازیگردان خبرگان شوند. برای اینکه مجلس خبرگان دارای اعضایی است که ار نظر فکری و شخصیتی افراد مستقلی هستند و مستقل عمل می‌کنند و نیازی نیست که جریان‌های پشت پرده اجازه دخالت در مجلس خبرگان را بدهند و گروه فشار مرئی و نامرئی حق دخالت در مجلس خبرگان راندارند.

* چه کسانی خواهان کاندیداتوری آقای هاشمی برای ریاست خبرگان هستند؟

** من به عنوان شخصی که سابقه انقلاب و زندان دارد زمانی که در میان قشر‌های مختلف مردم حاضر می‌شوم می‌بینم که بخش‌هایی از مردم و خصوصا دانشجویان درخواست حضور ایشان را دارند. وقتی که آیت الله هاشمی درسال 58 به دست گروه منافق فرقان ترور شدند امام در آن زمان فرمودکه آنها بدانند که هاشمی زنده است چون نهضت زنده است.

* گویا امام تعابیر زیادی به آیت الله هاشمی نسبت داده‌اند در این مورد توضیح دهید؟

** بله امام مکررا از هاشمی حمایت می‌کردند و چندین بار اعلام کردند انقلاب زنده است چون هاشمی زنده است. حتی زمانی که آقای هاشمی به مسافرت می‌رفتند امام دستور می‌دادند برای سلامتی آقای هاشمی گوسفند قربانی کنند.

* شخصیت آیت الله هاشمی در نزد مقام معظم رهبری چگونه است؟

** مقام معظم رهبری همواره تأکید کرده‌اند که هیچ کس برای من هاشمی نمی‌شود. جایگاه آقای هاشمی جایگاهی است که فقط ایشان می‌دانند این جایگاه چیست. آيت‌الله هاشمی برای چندمین بار به عنوان ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام توسط مقام معظم رهبری انتخاب شده‌اند و مورد اعتماد مقام معظم رهبری هستند و من نمی‌دانم چرا یک عده مدعی با این تأکیدات در مقابل آیت الله هاشمی ایستادگی می‌کنند. رهبری در مورد آيت‌الله هاشمی می‌فرمایند که ایشان شخصیت با اخلاص و فداکاری است که اگر احساس کند انقلاب و نظام و مردم به وجود و حضور او نیاز دارند حضور خواهد داشت این جملات را رهبری در مورد هیچ کسی نگفته‌اند.

آقای هاشمی کسی است که اگر حضور پیدا کند خودش نیست بلکه خواست دیگران است. رهبری فرمودند که آقای هاشمی از اصلی ترین افراد نهضت بودو بعد از پیروزی انقلاب از مؤثرترین افراد نزد امام بودند. خود رهبری می‌فرمایند که بعد از رحلت امام هم ایشان در کنار رهبری بوده‌اند رهبری در مورد آقای هاشمی می‌فرمایند این مرد بارها تا مرز شهادت پیش رفته اند و بعد از انقلاب مسئولیت‌های زیادی داشته‌اند. رهبری می‌فرمایند: آیت الله هاشمی هشت سال رئیس جمهور بودند قبل از آن هم رئیس مجلس بعد هم مسئولیت‌های زیادی داشت که در طول این مدت هیچ موردی را سراغ ندارم که ایشان برای خود از انقلاب یک اندوخته‌ای اندوخته باشد.

رهبری می‌فرمایند:آقای هاشمی در حساس ترین مقاطع درخدمت نظام و انقلاب بودند و هستند. به نظر من امام و رهبری هیچ کس را این چنین احترام و تجلیل نکرده‌اند. من به عنوان یک طلبه انقلابی عرض می‌کنم به نفع نظام و انقلاب و مردم است که آيت‌الله‌هاشمی رفسنجانی سکاندار مجلس خبرگان رهبری شوند و اگر کاندیدا نشوند در مقابل آینده کشور مسئولند ومن از ایشان می‌خواهم که به ندای مردمی برای ریاست خبرگان آماده کنندو اطمینان داشته باشند که بالاترین رأی را در عمر خود خواهند داشت.

* آقای هاشمی اعلام کرده اند اگر کسی کاندیدا شوند که به نظر من اصلح تر هستند کاندیدا نخواهند شد. نظر شما در این مورد چیست؟

** طبق اطلاعات بنده شنیده‌ام هم اکنون آيت‌الله‌هاشمی در مقابل کسانی در مقابل ایشان زمزمه‌های آمدنشان مطرح است قطعاً بالاترین رأی را دارند و من فکر می‌کنم در حدود 50 رای در مقابل دیگران دارند. تقاضای قشر‌های مختلف مردم این است که ایشان کاندیدا شوند و اگر بشوند قطعا رای خواهند آورد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات