تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۷  ، 
کد خبر : ۲۷۴۶۹۴
مراجع تقلید، رئیس قوه قضائیه و مجلس شورای اسلامی در واکنش به تعرض مأموران سعودی به 2 نوجوان ایرانی خواستار شدند

اشد مجازات برای عاملان جنایت جده


گروه سیاسی: جنایت بی‌شرمانه جده که در پی آن 2 پلیس سعودی به 2 نوجوان ایرانی تعرض جنسی کردند با یک اجماع کم‌سابقه اعتراضی در کشور مواجه شده است. جنایتی تلخ که کوچک‌ترین اغماضی از سوی مسؤولان امر در پیگیری مجازات عاملان آن به هیچ‌وجه قابل توجیه نیست. به گزارش «وطن امروز»، بعد از انتشار خبر جنایت فرودگاه جده موجی از خشم و نفرت در میان مردم کشورمان نسبت به این اقدام شنیع ایجاد شد. اظهارات پدران قربانیان این حادثه نیز به قدری متاثر‌کننده بود که به مهم‌ترین بحث شبکه‌های اجتماعی و ایجاد خشم بین مردم نسبت به آل‌سعود تبدیل شد. 

«وطن امروز» در تیتر نخست شماره دیروز خود در گزارش مبسوطی به این موضوع پرداخت اما روز گذشته و در پی منتشر شدن ابعاد و جزئیات تکان‌دهنده این جنایت سعودی واکنش‌ها نیز نسبت به آن در سطوح مختلف نظام تداوم یافت. مراجع عظام تقلید در سخنانی با تاکید بر اینکه نباید از این ماجرا به سادگی گذشت خطاب به مسؤولان امر تاکید کردند آیا لازم است که آبرو و عزت ایران برای یک امر مستحب پایمال شود؟ آیت‌الله آملی‌لاریجانی، رئیس قوه قضائیه نیز ضمن تقبیح شدید این جنایت سعودی بر اشد مجازات برای عاملان آن تاکید کرد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز که تاکنون 2 نامه درباره جنایت فرودگاه جده به رئیس‌جمهور نوشته‌اند از تهیه طرحی در مجلس خبر دادند که براساس آن تا زمان تضمین امنیت زائران ایرانی، اعزام به عمره متوقف شود. نمایندگان ملت همچنین به صورت جداگانه در قالب تذکر، یادداشت و مصاحبه خواستار اشد مجازات برای عاملان جنایت فرودگاه جده شدند. نمایندگان تاکید کردند اینکه دولت در ماجرای علی مطهری هیاتی عالیرتبه برای رسیدگی به آن موضوع تشکیل می‌دهد اما در قبال جنایت سعودی نه‌تنها موضعی نمی‌گیرد بلکه با انکارکنندگان این جنایت هم برخورد نمی‌کند جای تعجب دارد.

در عین حال اما مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان از تشکیل پرونده در یکی از شعب دادسرای مرتبط برای ماموران سعودی متعرض به ۲ نوجوان ایرانی خبر داد اما در مهم‌ترین واکنش نسبت به جنایت فرودگاه جده آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی روز گذشته در درس خارج فقه خود در این باره نکات مهمی را یادآور شد. به گزارش فارس، این مرجع تقلید با اشاره به اینکه حادثه جده نباید رسانه‌ای می‌شد، گفت: مایل نبودم این حادثه رسانه‌ای شود اما حال که رسانه‌ای شده است باید درباره آن صحبت کنم و سوالی که از مسؤولان دارم این است آیا عمره که واجب نیست را باید برویم و زیر بار هر خفتی برویم؟ استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: از مسؤولان سعودی نیز سوال می‌کنم که اگر در فرودگاه جده امنیت نباشد در کوچه‌های جده امنیت وجود خواهد داشت؟ فرودگاه جده یک فرودگاه بین‌المللی است که اگر در آنجا امنیت نباشد به‌طور قطع مردم ترس خواهند داشت.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی با اشاره به اینکه از مسؤولان دولتی خود نیز می‌پرسم آیا نیاز است که به حج مستحب برویم، گفت: آیا لازم است که هر توهینی را بشنویم تا به یک امر مستحب عمل کنیم؟ آیت‌الله مکارم‌شیرازی یادآور شد: حادثه جده حادثه‌ای نیست که بشود از آن به راحتی گذشت، در برنامه‌هایی که می‌دانیم مایه عزت نیست باید از آن عبور کرد و باید از حق دفاع کنیم تا عزت‌مند شویم.

مسؤولان نسبت به مسأله جده بی‌تفاوت نباشند

آیت‌الله نوری‌همدانی یکی دیگر از مراجع عظام تقلید نیز ضمن محکوم کردن جنایت سعودی در جده تاکید کرد نباید به سادگی از کنار این مساله گذشت. آیت‌الله حسین نوری‌‌همدانی پیش از ظهر دیروز در جلسه خارج فقه خود که در مسجد اعظم حرم مطهر حضرت معصومه‌(س) برگزار شد، بیان داشت: تجاوز به 2 نوجوان در عربستان نباید در سکوت باشد و نباید به سادگی در برابر این مساله گذشت و از همین رو مسؤولان باید به این امر توجه نشان دهند.

تأکید قاضی‌القضات بر اشد مجازات

اما در میان واکنش‌های صورت گرفته نسبت به حادثه فرودگاه جده، به طور قطع واکنش آیت‌الله آملی‌لاریجانی به جهت ریاست وی بر قوه قضائیه جایگاه ویژه‌ای دارد. آیت‌الله آملی‌لاریجانی ضمن محکوم کردن این اقدام بر اشد مجازات برای 2 پلیس سعودی تاکید کرد. به گزارش اداره کل روابط عمومی قوه قضائیه، آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی در جلسه دیروز مسؤولان عالی قضایی با اشاره به «خبر تأسفبار تعرض مأموران سعودی به 2 زائر نوجوان ایرانی» تاکید کرد: ما نمی‌توانیم از امنیت شهروندان خود عبور کنیم و از وزارت امور خارجه قاطعانه می‌خواهیم با حساسیت و جدیت این موضوع را پیگیری کند.رئیس قوه قضائیه با محکوم کردن این اقدام و اعلام اینکه «خاطیان باید به اشد مجازات برسند» گفت: تعرض به 2 زائر در کشوری که مسؤولانش خود را خادم حرمین شریفین می‌دانند به هیچ‌وجه قابل قبول نیست و خاطیان باید به اشد مجازات برسند تا دیگر شاهد چنین جرائمی نباشیم.

2 نامه از نمایندگان خطاب به روحانی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی طی 2 نوبت نامه‌نگاری خطاب به حجت‌الاسلام روحانی خواستار مجازات عاملان تعرض جنسی به 2 نوجوان ایرانی در فرودگاه جده شدند. در نخستین نامه 18 نماینده مجلس به رئیس‌جمهور درباره لزوم برخورد جدی با عاملان حادثه فرودگاه جده تاکید کردند. در نامه دیگر نیز نمایندگان از تصویب طرحی در مجلس برای توقف موقت حج عمره تا تضمین امنیت زائران ایرانی خبر دادند. به گزارش فارس، 18تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای خطاب به حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور خواستار برخورد و مجازات عاملان تعرض به 2 نوجوان ایرانی در فرودگاه جده عربستان شدند. در این نامه آمده است: طی روزهای اخیر 2 تن از نوجوانان زائر مورد آزار و اذیت پلیس فرودگاه جده قرار گرفتند که موجب خدشه‌دار شدن احساسات و غیرت ملت ایران شد.

از شما به‌عنوان رئیس‌جمهور و عضو شورایعالی امنیت ملی خواستاریم ضمن اعتراض به دولت عربستان به خاطر این اقدام، نسبت به مجازات عاملان آن اقدام کرده و موضوع را مورد پیگیری جدی قرار دهید. بعد از انتشار این نامه محمد دهقان، عضو هیات رئیسه مجلس از دومین نامه نمایندگان به حسن روحانی درباره جنایت فرودگاه ریاض خبر داد. دهقان درباره هتک حرمت 2 نوجوان ایرانی از سوی ماموران فرودگاه جده گفت: ما در مجلس طرحی را تهیه کردیم که زیارت عمره متوقف شود.

دهقان با یادآوری اینکه در طرح پیشنهادی تاکید شده است که تا زمانی که امنیت زائران ایرانی تضمین نشود باید حج عمره مفرده متوقف شود، گفت: ما این مسیر را قطعا طی خواهیم کرد و البته ملت ما هم باید قدری تحمل کنند تا ما این موضوع را درست کنیم چرا که ما فرزندان خود را به سرزمین حج می‌فرستیم تا توشه معنوی برداشت کنند اما عربستان افراد فاسدی را در فرودگاه به کار گمارده است که آبروی اسلام و مسلمانی را برده‌اند. همچنین کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز به‌صورت جداگانه با ارسال نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور خواستار پیگیری برخورد شنیع مأموران سعودی با 2 نفر از زائران ایرانی و جلوگیری از اقدامات مشابه در آینده شد.

رسایی: جنایت جده از پیش طراحی شده بود

حمید رسایی، نماینده مردم تهران در مجلس نیز طی یادداشتی خواستار برخورد قاطع با مسببان حادثه فرودگاه جده شد. در بخشی از این یادداشت آمده است: بنا نداشتم در این باره به‌صورت علنی موضعی بگیرم اما اکنون که موضوع خبری شده و ناباورانه می‌شنوم که برخی مسؤولان با توجیه حفظ رابطه با عربستان به دنبال انکار و توجیه این عمل شنیع هستند، نمی‌توانم سکوت کنم و با صدای بلند می‌پرسم چه چیزی را انکار می‌کنید، خبری را که خودتان تایید کرده‌اید! چطور می‌توان باور کرد که این اقدام بدون طراحی صورت گرفته در حالی که مأموران مذکور در لباس مأموریت پلیس و در محل کار خود بوده‌اند؟ یک کاروان و والدین آنها منتظر این دو نوجوان بوده‌اند تا از اتاق تفتیش بدنی بیرون بیایند و طبیعی بوده که آنها بعد از اینکه چنین رفتاری با آنها صورت می‌گیرد، در حالتی طبیعی به جمع کاروان و نزد پدر و مادر خود بازنمی‌گردند! و ده‌ها دلیل دیگر که قابل تصور است.

اکنون در تعجبم چطور رئیس‌جمهور محترم که با فضاسازی تبلیغاتی و نامه‌نگاری و تجزیه و تحلیل یک اتفاق در شیراز که به علی مطهری حمله فیزیکی شده بود، هیأتی عالیرتبه تعیین می‌کند، در خصوص این موضوع نه‌تنها آن حساسیت را به خرج نمی‌دهد بلکه سوگمندانه وقتی صداهایی برای توجیه و فراموشی آن شنیده می‌شود، در دهان آنها نمی‌زند؟ چرا با کاردار عربستان متناسب با این اتفاق شنیع برخورد نمی‌شود؟ چرا وی از ایران اسلامی اخراج نمی‌شود تا با آمران و عاملان این رفتار شنیع برخورد لازم صورت گیرد؟ چرا مقامات عربستان عذرخواهی رسمی نمی‌کنند؟ عزت‌فروشی تا کی و کجا؟ قرار بود که آقایان به پاسپورت‌های ما عزت ببخشند، آقایان عزت‌بخشی پیشکش! لطفا طوری مملکت‌داری کنید که... .

چطور آقای هاشمی که همواره نسبت به تعامل با نظام عربستان‌سعودی از خود اشتیاق نشان می‌دهد و خود را تأثیرگذارترین و نزدیکترین فرد به سعودی‌ها می‌داند، درباره این اتفاق شنیع ساکت است. ایشان که درگیری چند نفر با علی مطهری در شیراز را عملی شنیع می‌دانست چرا در برابر این رفتارهای شنیع ساکت است؟ آیا آن دو نوجوان، فرزندان ما نیستند؟!

تعطیلی 2 ساله حج عمره

نماینده اهواز در مجلس هم با بیان اینکه دولت باید درباره جنایت افسران سعودی نسبت به 2 نوجوان ایرانی تصمیم انقلابی و جدی بگیرد، گفت: دولت حداقل 2 سال حج عمره را تعطیل کند. به گزارش فارس، سید شکرخدا موسوی نماینده مردم اهواز در مجلس در نشست علنی  دیروز پارلمان در تذکری خطاب به رئیس‌جمهور و وزیر ارشاد تصریح کرد: قطعاً با جنایت هولناکی که نسبت به 2 نوجوان ایرانی توسط افسران سعودی در فرودگاه جده انجام شده، دولت باید یک تصمیم انقلابی و جدی گرفته و حداقل 2 سال حج عمره را تعطیل کند، زیرا به طور حتم این پول‌ها خرج گروه‌های تروریستی شیعه‌کش می‌شود، از این رو وزارت ارشاد و ریاست جمهوری باید این وضع را سامان دهند و ما منتظر اقدام قاطعانه آنها هستیم.

افخم: برای متهمان پرونده تشکیل شده است

به دنبال بروز حادثه تلخ سوءاستفاده جنسی از 2 نوجوان ایرانی توسط ماموران سعودی در فرودگاه جده، مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: مسؤولان بخش‌های ذی‌ربط عربستان سعودی اعلام کرده‌اند موضوع را پیگیری می‌کنند و تا عصر روز سه‌شنبه نیز براساس آخرین اطلاعات دریافتی توسط سرکنسولگری ما در جده، نتایج اولیه اقدامات مسؤولان عربستان از تشکیل پرونده برای متهمان در یکی از شعب دادسرای مرتبط حکایت دارد و شواهد حاکی از پیگیری مسؤولان ذی‌ربط سعودی است و امیدواریم این روند با جدیت کامل تا صدور حکم و مجازات افراد یاد شده ادامه یابد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: وزارت امور خارجه علاوه بر اعتراض رسمی و ارسال یادداشت اعتراضی، کاردار عربستان را احضار و مراتب اعتراض شدید ایران به ایشان منتقل شده و از دولت عربستان خواستار تسریع اقدامات در روند مجازات متهمان شده‌ایم. افخم اضافه کرد: وزارت امور خارجه اقدامات خود را از همه مجاری دیپلماتیک تا حصول نتیجه به طور مستمر و جدی ادامه خواهد داد.

عربستانی‌ها دست پیش گرفته‌اند؟!

در راستای اقدامات خصمانه سعودی‌ها، حدود 300 زائر عمره که روز گذشته اصفهان را به مقصد جده با پرواز شماره 1516 شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ترک کرده ‌بودند تا به زیارت خانه خدا مشرف شوند، با ممانعت هواپیمایی عربستان به اصفهان بازگشتند و در بلاتکلیفی به سر می‌برند. به گزارش تابناک، هنوز معلوم نیست علت این اقدام عجیب عربستانی‌ها چه بوده است. ماجرا از آنجا آغاز شد که کادر پروازی بوئینگ 747 ایرانی یک ساعت از پرواز گذشته، در حوالی مرزهای هوایی عربستان متوجه شدند اجازه ورود به این کشور و فرود در جده را ندارند و ناچار به بازگشت به کشورمان شدند.

یکی از مسؤولان فرودگاه اصفهان در این باره گفت: پس از آنکه سازمان هواپیمایی کشور عربستان از ورود هواپیمای ایرانی ممانعت به عمل آورد، هواپیمای زائران ایرانی به فرودگاه اصفهان بازگشت و رایزنی‌ها برای انجام آن آغاز شد که تا این لحظه از نتیجه آن اطلاعی نداریم. به نظر می‌رسد ممانعت عربستانی‌ها از انجام این پرواز، نوعی شیطنت در واکنش به برملا شدن رسوایی رقم خورده در فرودگاه بین‌المللی جده به نظر برسد؛ حدسی که ممکن است با اعلام دلایل مسؤولان هواپیمایی عربستان برای ممانعت از ورود پرواز اصفهانی، رنگ ببازد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات