تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۵  ، 
کد خبر : ۲۷۴۷۲۷

جهان سیاست در تعطیلات نوروزی (بخش چهارم)


94/1/8

ـ محمد عبدالسلام سخنگوی جنبش انصارالله یمن اعلام کرد، ما برای جنگی طولانی مدت آماده هستیم و اطمینان داریم که پیروز می شویم. شبکه المیادین در خبری فوری از سرنگونی یک فروند جنگنده ائتلاف ضد یمنی عربستان با آتش ضد هوایی ارتش این کشور و دستگیری خلبان آن خبر داد. پایگاه خبری الیمن السعید نیز اعلام کرد که پدافند هوایی یمن موفق شد، دو فروند جنگنده عربستانی را سرنگون کند. نیروهای جنبش مردمی انصارالله یمن به رغم حملات هوایی عربستان در حمایت از رئیس جمهوری مستعفی این کشور، به سوی مناطق جنوب و شرق یمن پیشروی کردند.

رویترز از شرم الشیخ مصر به نقل از ریاض یاسین وزیرخارجه دولت مستعفی یمن اعلام کرد، جنبش انصارالله برای حل بحران کشور، عبد ربه منصور هادی را به عنوان رییس جمهوری یمن قبول کند تا مذاکره کنیم. رسانه های پاکستانی به نقل از خبرگزاری رسمی عربستان سعودی نوشتند: نواز شریف نخست وزیر پاکستان در تماس تلفنی با پادشاه عربستان، وعده کمک و حمایت نظامی کامل از عربستان سعودی را داد. دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس در گفتگوی تلفنی با پادشاه عربستان سعودی گفت که لندن از اقدام سعودی در یمن قویا حمایت سیاسی می کند.

سعدحریری رییس جریان المستقبل لبنان در واکنشی شتاب زده به اظهارات سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان باردیگر برتبعیت بی چون و چرای خود ازعربستان سعودی تاکید و از تجاوز ظالمانه آن علیه ملت یمن دفاع کرد. سران اتحادیه عرب به منظور بررسی مسائل منطقه به ویژه یمن در شرم الشیخ مصر گردهم آمدند. مقام های دیپلماتیک کشورهای حاشیه خلیج فارس اعلام کردند که حملات هوایی اعراب علیه جنبش انصارالله در یمن ممکن است تا شش ماه به طول انجامد. نیروهای رژیم آل خلیفه، فاضل عباس دبیر کل تجمع وحدوی بحرین را به دلیل مخالفت با حمله عربستان به یمن، بازداشت کردند.

ـ امیر کویت در مراسم گشایش بیست و ششمین دوره اجلاس سران عرب در شرم الشیخ مصر از مساله فلسطین به عنوان اولویت این کشور نام برد و گفت: باید کشور فلسطین به پایتختی قدس شریف تشکیل شود. ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه با تاکید بر موضع کشورش در مساله فلسطین اعلام کرد: روسیه از حق مردم فلسطین برای تاسیس حکومت مستقل حمایت می کند.

ـ شورای امنیت با تمدید ماموریت نمایندگان سازمان ملل در لیبی و مبارزه با تروریسم موافقت کرد، اما تحریم سلاح علیه دولت این کشور را لغو نکرد. نیروهای وفادار به دولت خودخوانده لیبی، از مواضع خود در مناطق نفتی این کشور عقب نشینی کردند.

ـ دبیرکل سازمان ملل در نشست شورای امنیت سازمان ملل خواستار اقدام فوری شورای امنیت برای پایان بخشیدن به خشونت های افراط گرایان علیه اقلیت های قومی و مذهبی در خاورمیانه شد.

ـ لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه از شورای امنیت خواست تا گروه تروریستی داعش را به دلیل ارتکاب جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت، برای محاکمه به دادگاه بین المللی کیفری ارجاع دهد.

ـ شورای حقوق بشر سازمان ملل در نشستی در ژنو با درخواست کشورهای آمریکا، انگلیس، عربستان سعودی، قطر و دیگر همپیمانان آمریکا، حزب الله لبنان را با ادعای «ناقض حقوق بشر در سوریه» محکوم کرد.

ـ مجلس ترکیه لایحه جنجالی افزایش اختیارات پلیس برای مقابله با تظاهرات را به رغم اعتراض های گسترده احزاب مخالف، سازمان های حقوقی و انجمن های سیاسی، به تصویب رساند.

ـ وزارتخانه های دفاع و کشور افغانستان با انتشار بیانیه های جداگانه از کشته شدن 45 عضو گروه طالبان و زخمی شدن 15 تن از آنان در درگیری با نیروهای افغان خبر دادند.

ـ محمد سبو، معاون حزب اسلامی مالزی توسط پلیس این کشور در یک رستوران بازداشت شد.

ـ مردم نیجریه امروز پس از 16 سال در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کردند. گودلاک جاناتان، رئیس جمهوری کنونی نیجریه و ژنرال محمدو بخاری از سیاستمداران این کشور در انتخابات کنونی رقابت دارند. فیلیپ هاموند وزیر امور خارجه انگلیس اعلام کرد که این کشور پنج میلیون پوند به منظور کمک به مبارزه با گروه تروریستی بوکوحرام در شمال نیجریه اختصاص می دهد.

ـ شمار قربانیان حمله گروه تروریستی الشباب به هتلی در موگادیشو پایتخت سومالی به 15 نفر افزایش یافت.

ـ ارتش سودان در آستانه برگزاری انتخابات سراسری این کشور و به دنبال تهدید گروه های شبه نظامی، در وضع آماده باش کامل قرار گرفت. سازمان ملل اعلام کرد بر اساس آخرین آمارها بیش از 20 هزار نفر در ماه مارس جاری در ایالت کردفان سودان جنوبی آواره شده اند.

ـ رییس جمهوری کنگو از برگزاری همه پرسی برای ایجاد تغییر در قانون اساسی این کشور خبر داد. دنیس ساسو نگوئسو که از 35 سال پیش در قدرت حضور دارد، می کوشد برای سومین بار در این کشور نفت خیز آفریقایی به ریاست جمهوری دست یابد.

ـ هزاران دانشجو و شاغلان وابسته به اتحادیه‌های صنفی ایتالیا علیه سیاست های دولت در حوزه آموزشی ، اقتصادی و اشتغال در شهر رم دست به تظاهرات زدند.

ـ هیلاری کلینتون وزیر پیشین خارجه آمریکا که پیشتر متهم شده بود تمامی مکاتبات رسمی را در دوران تصدی وزارت خارجه با استفاده از ایمیل‌های شخصی خود انجام می داد، اکنون از سوی یک کمیته تحقیق متهم شده که تمامی ایمیل های رسمی را از سرور شخصی خود پاک کرده است.

9/1/94

ـ گزارش های منابع اروپایی حاکی از پیروزی نیروهای مردمی انصار الله و ارتش یمن در مرزهای یمن با عربستان حکایت دارد. صدها نفر از شیعیان استانبول با برگزاری تظاهرات، تجاوز نظامی عربستان به یمن را محکوم و با مردم یمن اعلام همبستگی کردند. میخائیل بوگدانف نماینده رئیس جمهوری روسیه در امور خاورمیانه اعلام کرد که طرف های درگیر در یمن از روسیه برای پایان مسالمت آمیز مناقشه این کشور، درخواست میانجیگری کرده اند. رژیم صهیونیستی از تجاوز ددمنشانه عربستان علیه یمن اعلام حمایت کرد.

شورای همکاری خلیج فارس برای گفتگو با جنبش مردمی انصارالله یمن و حل و فصل بحران این کشور، سه شرط تعیین کرد. عبداللطیف الزیانی دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس از انصارالله یمن خواست برای ازسرگیری مذاکرات و حل بحران یمن، تجهیزات و سلاح های خود را تحویل داده و از مراکز دولتی خارج شود و فضای مناسبی را برای انجام ماموریت های قانونی (بازگشت منصور هادی به قدرت) فراهم سازد.

ـ نیروهای ارتش سوریه با انجام عملیاتی در داخل و اطراف شهر ادلب مناطق جنوبی این شهر را بدست گرفتند تا مانع پیوستن هزاران تروریست جدید از ترکیه به این منطقه شوند.

ـ دادستان ارشد مصر با صدور بیانیه ای 18 عضو اخوان المسلمین از جمله رهبر این گروه و معاون وی را تروریست نامید.

ـ تروریست های بوکوحرام 23 تن از اهالی روستای بوراتای در شمال شرقی نیجریه را سربریدند و منازل مسکونی این روستا را آتش زدند. از سویی مقامات نیجریه از کشته شدن 25 نفر بر اثر حمله ای مسلحانه در ایالت بورنو واقع در شمال شرقی این کشور خبر دادند. شمار زیادی از پناهجویان نیجریه ای که از بیم ناآرامی های این کشور و حملات گروه تروریستی بوکوحرام به کشورهای همجوار گریخته اند، نتوانستند در حمایت از نامزد جناح مخالف در انتخابات ریاست جمهوری این کشور شرکت کنند.

ـ یک گروه شورشی در سودان ادعا کرد که یک پادگان نظامی را در منطقه ناآرام کردفان جنوبی تصرف کرده و 54 سرباز ارتش این کشور را کشته است.

ـ گینه به مدت 45 روز حالت فوق العاده بهداشتی برای جلوگیری از پیشرفت بیماری ابولا اعلام کرد.

ـ مردم ازبکستان برای تعیین رئیس جمهوری این کشور پای صندوق های رای رفتند. اسلام کریم اف رئیس جمهوری این کشور و رهبر حزب حاکم لیبرال دموکراتیک، با سه رقیب در این انتخابات رقابت می کند که هر سه آنها ریاست احزاب حاضر در پارلمان را برعهده دارند اما آشکارا از ریاست جمهوری وی حمایت می کنند.

ـ نخست وزیر تونس از هلاکت یکی از مجریان اصلی حمله تروریستی به موزه باردو در پایتخت این کشور خبر داد.

ـ دور دوم انتخابات شوراهای استانی فرانسه با پیش بینی شکست سیاسی دیگری برای حزب سوسیالیست حاکم، آغاز شد.

ـ کره شمالی با محکوم کردن قطعنامه صادر شده از سوی سازمان ملل متحد درباره وضع حقوق بشر در این کشور، آن را محصول تلاشهای تحریک آمیز آمریکا دانست.

10/1/94

ـ رسانه ها از درگیری زمینی میان نیروهای جنبش مردمی انصارالله یمن و نظامیان سعودی در برخی مناطق مرزی بین دو کشور خبر دادند. جنگنده های عربستان اردوگاه آوارگان یمنی در منطقه مرزی المرزق را بمباران کردند. سازمان بین المللی مهاجرت اعلام کرد که 45 نفر در جریان حمله هوایی به اردوگاه آوارگان در شمال غربی یمن کشته شدند. منابع یمنی اعلام کردند که نیروهای جنبش انصارالله در بحبوحه درگیری شدید با نیروهای وفادار به عبدربه منصور هادی رییس جمهوری مستعفی این کشور، به حومه شمال شرقی شهر بندری عدن پیشروی کردند.

وزیر امور خارجه عراق اتهامات برخی طرف ها مبنی بر مداخله ایران در امور یمن را تکذیب کرد و آن را بی اساس خواند. جنبش عشایر عراق در بصره، تجاوز عربستان سعودی به یمن را محکوم و آمادگی خود را برای کمک به مردم یمن اعلام کرد. پدافند هوایی ارتش یمن یک فروند جنگنده عربستان سعودی را در منطقه حوره در مسیر استان مارب به صنعا، سرنگون کرد. رسانه ها از اعزام گسترده و بسیج نیروهای جنبش مردمی انصارالله یمن و نیروهای هوادار علی عبدالله صالح رییس جمهوری سابق این کشور برای آزادسازی و تصرف عدن در جنوب این کشور و نیز کشته شدن دهها نفر در استان شبوه خبردادند.

میخائیل بوگدانوف معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت: کسانی که اوضاع یمن را بحرانی کرده اند باید پیامدهای آن را تحمل کنند. سلطان قابوس بن سعید پادشاه عمان پیش در نامه ای به ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان، جنگ کنونی این کشور علیه یمن را دام آمریکا برای کشور عربستان و تجزیه آن دانست و خواستار توقف این جنگ شد. جنبش انصارالله تهدید کرد که عربستان در روزهای آینده تحولات غیرمنتظره ای را شاهد خواهد بود و ملت یمن نقشه منطقه را تغییر خواهد داد.

عادل الجبیر سفیر عربستان در آمریکا گفت که ریاض هنوز تصمیمی درباره اعزام نیروی زمینی به یمن ندارد. ساکنان منطقه الاحساء و القطیف عربستان، با برپایی تظاهراتی تجاوز نظامی ارتش این کشور به یمن را محکوم کردند. مردم تونس در اعتراض به حملات تجاوزکارانه عربستان به یمن، تظاهرات گسترده ای برپا کردند. دیدبان حقوق بشر اعلام کرد با توجه به اینکه عربستان در درگیری با جنبش انصار الله در نوامبر 2009 از بمب های خوشه ای در بمباران استان صعده واقع در شمال یمن استفاده کرده بود بیم آن می رود بار دیگر از این سلاح ممنوعه در این درگیریها استفاده کند.

وزیر دفاع پاکستان گزارش برخی رسانه های غربی را مبنی بر اعزام نیروی نظامی به عربستان سعودی تکذیب کرد و گفت: هنوز هیچ تصمیمی برای اعزام نیروی نظامی به عربستان نگرفته ایم و به ائتلاف حمله به یمن هم ملحق نخواهیم شد. سخنگوی ارتش پاکستان هم اعلام کرد حدود 300 نفر از نیروهای این کشور در منطقه طائف عربستان سعودی درحال انجام رزمایش مشترک با نیروهای عربستان هستند اما این افراد جزو نیروهای عملیاتی نیستند.

ـ با آزادسازی 33 روستا در استان حسکه از اشغال تروریستها توسط ارتش سوریه، ساکنان این روستاها به محل زندگی خود بازگشتند. بشاراسد رییس جمهوری سوریه گفت: پس از حملات هوایی نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا به برخی مناطق در سوریه و عراق، تشکیلات تروریستی داعش توسعه بیشتری یافته است. منبع آگاه عربی اعلام کردند: عبدالفتاح السیسی رییس جمهوری مصر تصمیم داشت رهبران نظام حاکم بر سوریه را برای شرکت در اجلاس شرم الشیخ دعوت کند اما عربستان با این کار شدیدا مخالفت کرد.

ـ فلسطینیان امروز سی و نهمین سالگرد روز زمین را در شرایطی که توطئه های رژیم صهیونیستی برای مصادره سرزمین ها و تنگ کردن حلقه محاصره آنها را همچنان ادامه می دهد، راهپیمایی های جداگانه ای در مناطق الجلیل و نقب در شمال و جنوب فلسطین برگزار کردند. شهرک نشینان صهیونیست حدود 1200 اصله درخت زیتون فلسطینیان را در نزدیکی روستای الشیوخ واقع در شمال الخلیل نابود کردند.

یک منبع امنیتی در فلسطین، از کشف فناوری جدید ارتباطات جاسوسی عوامل شبکه صهیونیستی شاباک در نوارغزه خبر داد. نظامیان صهیونیست در مقابله با فلسطینیان معترض به محاصره غزه، به سوی آنها تیراندازی کردند. یک دادگاه در سرزمین های اشغالی فلسطین ایهود اولمرت نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی را به علت پذیرش غیرقانونی مبالغی پول از حامی آمریکایی خود مجددا به جرم فساد محکوم کرد.

ـ سرلشگر قاسم المحمدی فرمانده عملیات الانبار از هلاکت 30 تروریست داعش در مناطق مختلف این استان و همچنین هلاکت سه تروریست به دست تک تیرانداز پلیس محلی شهر الرمادی مرکز استان صلاح الدین خبر داد. بر اثر انفجار دو خودرو بمب گذاری شده در حومه بغداد، 11 تن کشته شدند. گروهک تروریستی تکفیری داعش مسئول امور املاک خود را در موصل به اتهام دزدی اعدام کرد. بان کی مون دبیرکل سازمان ملل امروز به منظور دیدار و گفتگو با مقام های عراقی وارد بغداد شد.

ـ سخنگوی وزارت کشور افغانستان اعلام کرد در حمله انتحاری به خودرو یک عضو مجلس نمایندگان افغانستان سه غیر نظامی کشته و 9 تن از جمله این نماینده مجلس زخمی شدند.

ـ دو افسر پلیس عربستان در ریاض پایتخت این کشور هدف حمله مهاجمان ناشناس قرار گرفته و زخمی شدند.

ـ نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری نیجریه در برخی مناطق از جمله حوزه های انتخاباتی شمالی و غربی این کشور از پیشتازی محمد بوهاری نامزد حزب مخالف موسوم به «کنگره همه ترقیخواهان» حکایت دارد. فیلیپ هاموند و جان کری وزیران خارجه انگلیس و آمریکا در بیانیه مشترکی ضمن استقبال از انتخابات نیجریه، نسبت به هرگونه تلاش و مداخله برای منحرف کردن خواسته ابراز شده توسط مردم این کشور، ابراز نگرانی کردند.

ـ احزاب راستگرا در دور دوم انتخابات شوراهای استانی فرانسه به پیروزی چشمگیری در مقابل حزب حاکم، دست یافتند.

ـ وزیر کشور اوکراین از آموزش نیروهای گارد ملی این کشور توسط چتربازان آمریکایی خبر داد. رزمایش واحدهای پدافند هوایی روسیه در مناطق شرقی این کشور آغاز شد و روسیه پیشرفته ترین موشک های پدافند هوایی خود از جمله موشکهای اس-400 را بکار می گیرد.

ـ یک وزیر کابینه ژاپن با تعلیق حکم فرماندار اوکیناوا، دستور داد تا عملیات ساخت و ساز پایگاه جدید نیروی هوایی آمریکا از سر گرفته شود.

ـ مجلس عوام انگلیس منحل و احزاب سیاسی این کشور رسما وارد کارزار انتخابات عمومی این کشور که قرار است 38 روز دیگر در روز هفتم می ( 17 اردیبهشت)‌ برگزار شود، شدند.

ـ تیراندازی به مهاجمانی که به مقر سازمان امنیت ملی آمریکا در فورت مید مریلند حمله کرده بودند، یک کشته و یک زخمی برجا گذاشت.           ادامه دارد...

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات