تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۴  ، 
کد خبر : ۲۷۴۷۲۹

جهان سیاست در تعطیلات نوروزی (بخش دوم)


94/1/4

ـ وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، بی ثباتی سیاسی یمن واشنگتن را به تعلیق عملیات مبارزه با تروریسم مجبور نخواهد کرد. ماری هارف، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مبارزه با تروریسم را اولویت نخست واشنگتن دانست و اوضاع امنیتی یمن را خطرناک خواند و نسبت به افزایش اقدامات خشونت آمیز که برای این کشور فاجعه آمیز خواهد بود، هشدار داد .

«متیو تولر» سفیر آمریکا در یمن هم موافقت با پیشنهاد عربستان درباره میزبانی مذاکرات صلح میان گروه های یمنی درگیر در 7 آوریل (18 فروردین) در ریاض را بعید دانست.

در این حال، عملیات نیروهای جنبش انصارالله برای تسخیر عدن دومین شهر بزرگ یمن و محل استقرار عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری مستعفی این کشور، موجب درگیری های شدید با شبه نظامیان وفادار به منصور هادی شد.

با این حال، مقام های یمنی و شاهدان اعلام کردند، نیروهای انصارالله و یگان های نظامی متحد این جنبش، شهر «کرش» در 100کیلومتری شمال شهر عدن را پس از درگیری با نیروهای وفادار به منصور هادی در اختیار گرفتند.

همچنین به گفته شاهدان، نیروهای انصارالله به همراه نظامیان یک گردان وفادار به علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری پیشین، اداره های دولتی شهر «الضالع» مرکز استانی به همین نام در جنوب این کشور را تصرف کردند.

در همین حال، منابع قبایل یمنی اعلام کردند، طی درگیری‌های میان جنبش انصارالله با افراد مسلح قبایل در استان البیضا در مرکز یمن، حداقل 30 تن از طرفین جان باختند. از سوی دیگر، یکی از رهبران جنبش انصارالله ضمن هشدار نسبت به مداخله عربستان در امور داخلی یمن تاکید کرد این کشور نتیجه مداخلات خود در یمن را خواهد دید.

ـ شیخ «فاصل الزاکی» روحانی برجسته بحرینی تداوم بازداشت شیخ علی سلمان، دبیرکل جمعیت الوفاق را که مدافع صلح و پیرو روش های مسالمت آمیز است، نشان دهنده کم ظرفیتی رژیم آل خلیفه نسبت به نیروهای سیاسی طالب حق دانست.

ـ رئیس جمهوری اوکراین در دیدار با معاون دبیرکل سازمان ملل بر خواسته کی یف برای اعزام صلحبانان بین المللی به مناطق مناقشه در شرق کشورش تاکید کرد.

در چنین شرایطی، منابع نظامی اوکراین و شبه نظامیان شرق این کشور از کشته شدن پنج تن و مجروح شدن 13 تن دیگر در گلوله باران و تیراندازی های میان نیروهای دو طرف درگیر در شرق اوکراین خبر دادند.

در همین حال، مایکل فالون، وزیر دفاع انگلیس با بیان اینکه کشورش در تاسیس دو مرکز فرماندهی ناتو به دلیل افزایش نگرانی های امنیتی در منطقه دریای سیاه با رومانی مشارکت خواهد کرد، افزود: از تهدیدهای روسیه علیه ناتو نمی ترسیم .

در تحولی دیگر، براثر سقوط یک فروند بالگرد در شبه جزیره «کامچاتکا» در خاور دور روسیه پنج سرنشین آن کشته شدند. بالگرد حامل هشت سرنشین بود و سه تن هم نجات یافتند.

ـ دبیرکل سازمان ملل در سیزدهمین گزارش ماهانه خود از سوریه که به شورای امنیت ارائه کرد، گفت: فقدان حسابرسی در جنگ داخلی این کشور که چهار سال به طول انجامید منجر به افزایش ارتکاب جنایت های جنگی و جنایت های ضد بشری و افزایش موارد نقض حقوق بشر شده است. بان کی مون افزود: خشونت و بوروکراسی کمک رسانی به مردم سوریه را مختل کرده است.

در این حال، استفان هارپر، نخست وزیر کانادا اعلام کرد طرح خود مبنی بر گسترش ابعاد نظامی علیه داعش به خصوص در سوریه را بطور رسمی اعلام خواهد کرد.

معاون دبیرکل حزب الله لبنان تاکید کرد، موفقیت حزب الله در سوریه، خطر گروه‌های تروریستی تکفیری را لبنان دور کرد.

خبر دیگری حاکیست، ابراهیم جعفری، وزیر خارجه عراق در بازدید از سوریه با همتای سوری خود دیدار و در نشستی در مورد راههای مقابله با گروه های تروریستی که امنیت دو کشور را تهدید می کنند، بحث و تبادل نظر کردند.

ـ یک دیپلمات بلندپایه غربی گفت: عراق به زودی حملات هوایی ائتلاف آمریکایی ضد داعش را در نبرد برای بازپس‌گیری تکریت از گروه تروریستی داعش، درخواست خواهد کرد که در صورت پذیرفته شدن این درخواست از سوی ائئلاف ضد داعش به فرماندهی آمریکا، این گسترده ترین همکاری نیروهای مسلح و مردمی عراق و مشاوران ایرانی آنان در صحنه نبرد با آمریکا و همپیمانانش علیه گروه تروریستی داعش خواهد بود. در این حال، یکی از فرماندهان نیروهای مردمی گفت: برخی گزارش ها از حضور شماری از فرماندهان بعثی و نیز رغد صدام دختر رئیس جمهوری معدوم عراق در میان محاصره شدگان تکریت حکایت دارد و یک گروه عملیاتی به مدارکی دست یافته است که نشان می هد تروریست های حاضر در تکریت با آمریکایی ها همکاری اطلاعاتی داشته اند.

ـ رئیس دفتر باراک اوباما گفت: رژیم صهیونیستی باید به اشغال 50 ساله کرانه باختری پایان دهد. «دنیس مک داناو» به انتقاد از شهرک سازی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری پرداخت و تاکید کرد، آمریکا هرگز از الحاق این منطقه به این رژیم حمایت نخواهد کرد.

داناو با بیان اینکه اسرائیل نمی تواند ملت دیگری را برای ابد کنترل کند، هشدار داد که چنین کاری به انزوای کامل رژیم صهیونیستی منجر خواهد شد.

ـ معاون دبیرکل حزب الله لبنان خاطرنشان کرد، حزب الله هرگز با لبنان ضعیف موافقت نخواهد کرد. شیخ نعیم قاسم اظهارداشت، حزب الله به کشور قوی لبنان ایمان دارد و معتقد است که معادله قدرتمند ارتش، ملت و مقاومت از آن حمایت می کند.

ـ همزمان با سفر شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر جوان قطر به اسلام آباد، چند قرارداد مهم در زمینه های مختلف به ویژه افزایش همکاری های دوجانبه در زمینه انرژی، دفاعی و تبادل نیروی انسانی میان دو طرف امضا شد.

در این دیدار، محمد نواز شریف نخست وزیر پاکستان با بیان اینکه حجم مبادلات تجاری میان پاکستان و قطر 300 میلیون دلار است، این رقم را رضایتبخش ندانست و خواستار افزایش همکاری ها میان دو کشور شد.

ـ رئیس جمهوری آمریکا در کنفرانس مشترک با اشرف غنی همتای افغان خود گفت: شمار نیروهای آمریکایی مستقر درافغانستان کاهش نمی یابد. باراک اوباما تاکید کرد، مأموریت نظامی ارتش آمریکا در افغانستان پایان یافته است ولی تعهد آمریکا به امنیت این کشور، هنوز بر سر جای خود باقی است و 9800 نظامی آمریکا تا پایان سال 2015 در این کشور باقی خواهند ماند. در تحولی دیگر، 23 عضو گروه طالبان در عملیات نیروهای پلیس افغانستان در این روزدر مناطق مختلف این کشور کشته و 24 تن دیگر از اعضای این گروه زخمی شدند.

ـ ناو فرماندهی «بلو ریج» از ناوگروه هفتم نیروی دریایی آمریکا با ورود به هنگ کنگ، در یکی از بنادر این منطقه پهلو گرفت.

94/1/5

ـ پترو پروشنکو، رئیس جمهوری اوکراین در حالی که آتش بس در شرق اوکراین بیش از یک ماه برقرار شده است ، دستور آغاز عملیات نظامی علیه شورشیان در منطقه «ولناواخ» را صادر کرد.

این در حالی است که، شورای امنیت روسیه با انتشار بیانیه ای در مورد احتمال تلاش آمریکا برای برپایی انقلاب رنگی در روسیه هشدار داد.

وزارت خارجه روسیه نیز آمریکا را به نقض پیمان ان.پی‌.تی و واگذاری کنترل بخشی از تسلیحاتی خود به قدرت های غیر اتمی در اروپا متهم کرد. سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: جن ساکی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادعا کرده است که سلاح اتمی آمریکا در اروپا همواره تحت کنترل این کشور قرار دارد و هیچگاه به کشورهای دیگر واگذار نمی کند. «آلکساندر لوکاشویچ» افزود: ساکی با این ادعا واقعیت را تحریف می کند.

در واقع در برنامه رزمایش‌های اتمی ناتو شرکت قدرت های غیراتمی عضو این پیمان و نیز مشارکت آنها در برنامه ریزی‌ها و طراحی فناوری‌های استفاده از سلاح اتمی پیش بینی شده است.

ـ مسئولان آمریکایی اعلام کردند که عربستان سعودی ماشین جنگی سنگین خود را شامل توپخانه ها و تجهیزات زرهی به مناطق نزدیک مرز یمن منتقل کرده است، امری که خطرات کشیده شدن ریاض به گرداب بحران یمن را افزایش داده است.

گزارش رویترز حاکی است، تمرکز نظامی عربستان در مرز بعد از پیشروی های انصارالله و سیطره آنها بر تعز در مرکز یمن پس از صنعا پایتخت این کشور بیشتر شده است و همچنان در حال نزدیک شدن به پایگاه جدید جنوبی عبدربه منصور هادی در عدن هستند.

در همین حال، کاخ سفید اعلام کرد، ما از انصار الله می‌خواهیم بی ثباتی و خشونت را متوقف کند و با فرآیند تحت رهبری سازمان ملل برای حل اختلاف بین تمامی طرف ها همکاری کند.

از سوی دیگر، یک منبع نظامی یمنی اعلام کرد که جنبش انصارالله موفق شد، پایگاه هوایی راهبردی «العند» در شمال شهر عدن را تصرف کند .

این منبع نظامی گفت: نیروهای جنبش مردمی انصارالله پس از درگیری های مختصری، کنترل کامل این پایگاه هوایی که بزرگ ترین پایگاه هوایی یمن است و در استان لحج قرار دارد، به کنترل خود درآوردند و آنها در سه کیلومتری شهر الحوطه مرکز استان لحج یعنی 30 کیلومتری شهر عدن قرار گرفتند . در این حال، جنبش انصار الله اعلام کرد مخالف برگزاری گفتگوی گروه های سیاسی یمنی در دوحه پایتخت قطر است و در این گفتگو شرکت نمی کند .

در چنین شرایطی، صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) با ارائه آمار سازمان ملل افزایش 40 درصدی تلفات جانی و مجروحین در سال 2014 و افزایش 100 درصدی حملات به مدارس و بیمارستان ها را نگران کننده عنوان کرد.

به استناد آمار یونیسف، یمن همچنان بعد از افغانستان با 47درصد سوءتغذیه در کودکان جزء فقیرترین کشور های جهان محسوب می شود.

ـ مرکز اطلاعات هیات مقاومت در مقابل شهرک سازی و دیوار حائل در گزارشی، گوشه‌ای از جنایت ها و تجاوزهای رژیم صهیونیستی در سال 2014 میلادی در کرانه باختری را فاش کرد .

بنابراین گزارش ، رژیم صهیونیستی در سال 2014، 3100 واحد مسکونی در شهرک های صهیونیست نشین، 165 ساختمان عمومی و 92 ساختمان صنعتی در کرانه باختری احداث کرد و طرح ساخت 2213 واحد مسکونی دیگر را نیز به تصویب رساند .

در تحولی دیگر، روزنامه تایمز در گزارشی نوشت، درحالی که مقامات آمریکایی رژیم صهیونیستی را به جاسوسی علیه این کشور متهم می کنند، روابط میان واشنگتن و رژیم صهیونیستی نزدیکترین متحدش در خاورمیانه، به پایین تر حد خود طی یک دهه گذشته رسیده است.

ـ امیر قطر که برای دیداری دو روزه به دهلی نو سفر کرده بود، با رئیس جمهوری، نخست وزیر و وزیر خارجه هند دیدار و گفتگو کرد.در پایان این دیدار هند و قطر شش توافقنامه همکاری امضا کردند.

ـ روابط عمومی ارتش لبنان اعلام کرد که «عمر المیقاتی» معروف به ابوهریره و «بلال المیقاتی» معروف به ابوعمر الطرابلسی و یا ابوعمر اللبنانی دو عنصر خطرناک گروه تروریستی تکفیری داعش که مرتکب چندین جنایت تروریستی شده‌اند، بعداز هفته ها عملیات امنیتی ویژه، بازداشت شدند.

ـ استرالیا از سفر 200 تبعه این کشور به خاورمیانه با احتمال پیوستن به گروه های تروریستی جلوگیری کرد.

ـ ارتش پاکستان اعلام کرد در حمله جنگنده های نیروی هوایی این کشور به مواضع شبه‌نظامیان در مناطق قبایلی شمال غرب، دست کم 30 تن از شبه نظامیان و افراد مظنون به تروریست کشته شدند.

ـ وزارت دفاع افغانستان از کشته شدن 29 عضو گروه طالبان در درگیری با نیروهای دولتی در مناطق مختلف این کشور خبر داد.

ـ 15 عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای مشترک در مورد شکست گفتگوهای طرف های درگیر در سودان جنوبی و توافق صلح میان آنها، اظهار ناامیدی کردند.

ـ ساکنان شهر داماساک نیجریه که اخیرا آزاد شده اند، گفتند: تروریست های بوکوحرام 400 زن و کودک را از این شهر کوچک واقع در شمال نیجریه ربوده اند.

ـ اجساد سه تبعه ژاپنی که به همراه 14 تن از اتباع خارجی دیگر کشورها توسط یک گروه ترویستی از یک موزه در تونس ربوده شده و سربریده شده بودند، به همراه سه گردشگر دیگر زخمی شده این حادثه با هواپیما به فرودگاه ناریتای توکیو انتقال داده شدند.

ـ «حبیب العادلی» وزیر کشور دولت حسنی مبارک دیکتاتور برکنار شده مصر در پی تبرئه شدن از اتهامات مرتبط با سوءاستفاده مالی، از زندان آزاد شد. دادگاه وی را از اتهام سوءاستفاده مالی و حیف و میل وجوهات دولتی به ارزش 23 میلیون و 720 هزار دلار تبرئه کرد.                ادامه دارد...

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات