تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۸  ، 
کد خبر : ۲۷۴۹۲۱

یادداشت: ابعاد توقیف کشتی تجاری ازسوی ایران


پایگاه بصیرت: گروه ترجمه- روزنامه واشنگتن‌پست 29 آوریل 2015 (۹ اردیبهشت) در مقاله‌ای به توقیف کشتی تجاری ازسوی ایران در تنگه‌هرمز پرداخت و نوشت: بنا بر اعلام پنتاگون در روز سه‌شنبه، ارتش آمریکا برای محافظت از کشتی تجاری که نیروهای ایرانی به آن شلیک کردند و وارد آن شدند، ناوی را اعزام کرد. این کشتی که مارسک تیگریس نام دارد و با پرچم جزایر مارشال در حرکت بود، ازسوی کشتی‌های گشتی نیروی دریایی سپاه پاسداران رهگیری شد. هیچ‌یک از شهروندان آمریکایی، در میان بیش از 30 خدمه این کشتی نیستند. پس از سرپیچی این کشتی از دستور ایران مبنی‌بر واردنشدن به آب‌های سرزمینی این کشور، یکی از کشتی‌های گشتی ایران به این کشتی تجاری شلیک کرد.

در ادامه مقاله آمده است: این کشتی تجاری که در زمان رهگیری به‌سوی خلیج‌فارس در حرکت بود، مطابق دستور کشتی‌های ایرانی به منطقه‌ای نزدیک جزیره‌لارک (در شمال تنگه‌هرمز) هدایت شد. به گزارش خبرگزاری فارس، کشتی مارسک تیگریس به درخواست سازمان بنادر و کشتیرانی ایران متوقف شد. این خبرگزاری به نقل از منبعی نوشت: «تأکید می‌شود که سازمان بنادر و کشتیرانی ایران، اختلاف‌های مالی با مالک این کشتی داشته است». پرس‌تی‌وی نیز خبر داد، گویا این کشتی پس از ورود به آب‌های ایران، با واکنش ایران مواجه شد. امی هاوسر، مدیر کل بازاریابی شرکت مارسک لاین ال‌تی‌دی (شرکت آمریکایی مستقر در نورفولک) می‌گوید: شرکت ریکمارس شیپ منیجمنت، مالک این کشتی است و اطلاعاتی درباره محموله یا تابعیت خدمه این کشتی ندارد. هاوسر گفت، درباره اختلاف مالی که رسانه‌های ایرانی از آن یاد می‌کنند، نمی‌تواند توضیح دهد. مطابق گزارش پایگاه اینترنتی رهگیری کشتی‌ها، کشتی مارسک تیگریس در مسیر جبل‌علی در امارات متحده‌عربی بود. مقامات آمریکایی می‌گویند، کشتی‌های تجاری عبوری از تنگه‌هرمز درواقع از آب‌های ایران عبور می‌کنند؛ اما مادامی که منافع ایران را تهدید نکنند، به آنها اجازه تردد داده می‌شود.

در پایان مقاله آمده است: یک مقام وزارت خارجه گفت، مطابق توافق دوجانبه، آمریکا مسئولیت امنیت جزایر مارشال، از جمله دفاع از کشتی‌هایی را که با پرچم این جزیره کوچک تردد می‌کنند، برعهده دارد. ارتش آمریکا پس از دریافت تماس اضطراری از این کشتی، هواپیمای شناسایی خود را به‌منظور نظارت بر شرایط فرستاد و دستور داد، ناوشکن یو‌اس‌اس فاراگات به‌سوی مارسک تیگریس برود. سخنگوی پنتاگون گفت: «در نگاه نخست، به نظر می‌رسد که این اقدام ایران رفتاری تحریک‌آمیز است؛ اما با این‌حال ما از تمام زوایای واقعیت مطلع نیستیم». یک مقام نیروی دریایی آمریکا نیز گفت، این حوادث برای مقامات آمریکایی هشداردهنده است.

اخبار و تحلیل‌ها: خودداری هاوسر، مدیرکل بازاریابی شرکت مارسک از توضیح درباره اختلاف مالی که رسانه‌های ایران از آن سخن می‌گویند، از قانونی‌بودن اقدام ایران حکایت دارد و سبب شده است، مقامات آمریکا نتوانند درباره این رخداد جوسازی جدی بکنند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات