تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۴  ، 
کد خبر : ۲۷۵۱۱۴

تفاوت اهواز و شیراز در چیست!؟

از دیدگاه اسلام، انسان اشرف مخلوقات و عهده‌دار خلافت الهی و حکومت بر طبیعت است و زمین به‌صورت امانت در حالت صلاح و کمال به منظور آبادساختن دنیا و مزرعه آخرت به او سپرده شده و از هرگونه فساد و تخریب منع شده است. فساد در زمین به معنای خیانت به امانت الهی است. استفاده از طبیعت باید صرفاً در جهت رفع نیازها و نه خواسته‌های زیاده‌طلبانه و یا پرهیز از هرگونه اسراف انجام گیرد.

در هفته‌های گذشته، خبر کشته شدن تعدادی از سگ‌های ولگرد در شیراز موجب واکنش‌هایی از سوی برخی گروه‌ها و افراد شد و این رویداد به‌نوبه خود در رسانه‌های بیگانه نیز بازتاب داده شد و دستاویزی قرار گرفت که بار دیگر علیه ایران تبلیغاتی انجام شود. حضور جوانان معترض با شعارها و پلاکاردهایی همراه بوده است که عکس‌العمل‌هایی را از سوی دیگر اقشار جامعه برانگیخت.

سوال مهمی‌که در این میان می‌تواند مطرح شود این است که جوانان و مردمی‌که برای این حادثه وارد صحنه شده و دست به اعتراض زده بودند، چرا در مسائل و موضوعات مهم کشور، منطقه و جهان وارد نمی‌شوند و عکس‌العمل خود را نشان نمی‌شوند.

چندین سال است که کودکان، زنان و مردم غیرنظامی‌در فلسطین، افغانستان، پاکستان، عراق، سوریه، لبنان و غزه و اخیراً در یمن کشته می‌شوند. سالهاست که مسلمانان زیادی در کشورهای مختلف از کمترین امکانات زندگی برخوردارند و به بدترین شکل ممکن آواره‌اند، اما دلی برای آنها نمی‌سوزد و شعاری برای آنها داده نمی‌شود. در پرونده پیش‌رو در گفت‌وگو با اساتید و کارشناسان، ابعاد جامعه‌شناسی و فرهنگی از پشت‌پرده این اقدامات بررسی، تجزیه و تحلیل شده است.

تجمع-سگ

تجمع حمایت از سگ‌ها

اندکی بیش از ۹ ماه بود که این تیتر روی خروجی سایت‌ها و خبرگزاری‌های داخلی قرار گرفت؛ «سگ‌کشی در تبریز!». در آن زمان اما موضوع به‌رغم رسانه‌ای شدن، ابعاد چندانی نیافت و پس از پیگیری چند NGO حامی‌حقوق حیوانات در تبریز و انتشار چند گزارش و مصاحبه از مسئولان ذی‌ربط در این‌باره، موضوع سگ‌کشی در شهر تبریز ختم به‌خیر شد و از منظر اذهان عمومی‌کنار نهاده شد.

* آزر حیوانات در شهر ضامن آهو، ممنوع!

چند ماه بعد، اما ماجرای سگ‌کشی بار دیگر به خراسان‌رضوی کشانده شد. در اسفندماه سال گذشته بود که انتشار تصاویری از سگ‌کشی یک راننده در جاده مشهد-شاندیز جمع اندکی از حامیان حیوانات را پای کار آورد. انتشار این تصاویر پس از آنکه واکنش‌های عمومی‌مردم و مدافعان حقوق حیوانات را در پی داشت. شکایت رسمی‌انجمن حمایت از حیوانات را نیز به‌دنبال داشت. در مشهد اما مسئولین مربوطه در این باره به موضع‌گیری رسمی‌پرداختند و طرح معدوم‌سازی سگ‌ها را به‌عنوان تنها راه حفظ و ارتقا بهداشت و سلامت عمومی‌شهروندان، نشان دادند.

انتشار گزارش رسمی‌تفریغ بودجه سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد در جلسه علنی شورای اسلامی‌این شهر، به‌خوبی پرده از اقدامات نادرست شهرداری مشهد در این جریان برداشت. در این جلسه اعلام شد سازمان از محل معدوم‌کردن سگ‌های ولگرد در سال گذشته ۲۱۸ میلیون تومان درآمد داشته است!

مهندس علی نجفی، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد در این‌باره اظهار داشت: “معدوم کردن سگ‌های ولگرد درآمدی ندارد بلکه هزینه دارد، اما به‌دلیل اینکه هزینه جمع‌آوری و معدوم‌کردن سگ‌های ولگرد در محل خود ثبت نشده، اعتبار ۲۱۸ میلیون تومانی سازمان مدیریت پسماند برای جمع‌آوری سگ‌ها، به‌عنوان درآمد محاسبه شده است”. وی با بیان اینکه در پولی که شهرداری مشهد به سازمان پسماند برای جمع‌آوری از آن کسر نشده است، گفت: “به‌همین دلیل مبلغ دریافتی ما برای این کار دست نخورده مانده و در تفریغ بودجه مبلغ ۲۱۸ میلیون تومان به‌عنوان درآمد ثبت شده است. در حالی که اگر هزینه‌های جمع‌آوری سگ‌ها از آن مبلغ کسر شود، مشخص خواهد شد که ۲۱۸ میلیون تومان هزینه جمع‌آوری سگ‌های ولگرد بوده است، نه درآمد ناشی از آن!”

نجفی با اشاره به اینکه جمع‌آوری و معدوم کردن هر قلاده سگ حدود ۵۰ هزار تومان هزینه دارد، اضافه کرد: “سگ‌ها به روش مرگ با ترحم معدوم می‌شوند که از پیشرفته‌ترین روش‌های معدوم‌سازی حیوان موذی است و مانند نقاظ دیگر کشور از غذای مسموم یا سلاح گرم استفاده نمی‌شود، زیرا این روش‌ها ممکن است مشکلات امنیتی و بهداشتی در پی داشته باشد”. وی با اعلام این موضوع که مرگ با ترحم برای اولین‌بار در کشور، در مشهد اجرا شده است، افزود: “سگ‌ها پس از یک هفته تیمار در مرکز تحت نظارت شهرداری مشهد، ماده بیهوشی و بعد از آن ماده شیمیایی دیگری از راه تزریق دریافت می‌کنند که باعث سکته قلبی و مرگ آنها می‌شود و به‌دلیل اینکه در حالت بیهوشی است، دردی را تحمل نمی‌کند.”

پایگاه خبری «دیده‌بان»، با انتشار گزارشی از محل معدوم‌سازی سگ‌ها در مشهد به بررسی صحت و کذب ادعاهای مطرح شده در این باره پرداخته است. این گزارش که در شهریور ماه سال گذشته تهیه شده و هنوز روی خروجی این پایگاه خبری قابل دسترسی است. به میزان زیادی تحت ادعاهای مطرح شده از سوی مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد را زیر سوال می‌برد. در بخشی از این گزارش در خصوصی صحت ادعای کشتار سگ‌ها به‌وسیله تزریق اینگونه آمده است: “در گوشه‌ای دیگر از سوله معدوم‌سازی سگ‌ها، یک دستشویی کوچک گرفته که داخل آن چند دستکش، یک سرنگ و یک بطری نوشابه بزرگ که در آن مایعی وجود دارد، به‌چشم می‌خورد. از نگهبان می‌پرسم این همان بطری است (مایع تزریق به قلب سگ) که با تکان‌دادن سر آن را تایید می‌کند. از پسر پیمانکار سوال می‌کنم داخل بطری چیست!؟ او می‌گوید: سولفات منیزیم.”

نکته مهم در این‌باره اما بی‌توجهی معترضین به سگ‍‌کشی در شهرهای مختلف کشور است. در جریان سگ‌کشی‌های صورت گرفته در تبریز، مشخص شد که عده‌ای از حامیان حقوق حیوانات با تاسیس انجمنی برای نگهداری از سگ‌های ولگرد و عقیم‌سازی آنها، راه جایگزین این طرح را به مسئولان پیشنهاد داده‌اند. حتی این نکته در مصاحبه «ژیلا پورایرانی»، مدیر یکی از این پناهگاه‌های حیوانات ولگرد نیز مورد اشاره واقع شده است.

* در مراغه سگ‌ها را نمی‌کشتند!

پورایرانی در مصاحبه‌ای که در تیرماه سال گذشته در مصاحبه با تابناک انجام داده، اینچنین اظهار کرده است: “سالهاست از مسئولان شهری خواسته‌ایم به جای بهره‌بردن از آخرین راه و کشتن حیوانات، روند کشتار سگ‌ها را متوقف کرده و آنها را به پناهگاه انتقال دهند تا ما کار واکسیناسیون و انگل‌زدایی‌شان را انجام داده و در نهایت عقیمشان کنیم، اما گوش کسی بدهکار نیست … در حالی که مسئولان شهرهای مجاور از ایده ما الگوبرداری کرده و با حمایت مسئولان، پناهگاه‌هایی برای نگهداری از حیوانات زنده‌گیری شده ساخته‌اند و در شهری مثل مراغه موفق شده‌اند معدوم‌سازی سگ‌ها را به کل ریشه‌کن کنند. مسئولان تبریز کماکان بر استفاده از سلاح برای کشتار سگ‌ها تاکید دارند و حتی شنده‌ایم که به تازگی قرارداد جدیدی با پیمانکار در این‌باره منعقد کرده‌اند.”

پورایرانی در این مصاحبه به این نکته اشاره کرد که “سگ‌کشی در شهرهایی مثل مراغه به‌کل ریشه‌کن شده و ایده عقیم‌سازی و نگهداری از سگ‌ها در این شهرها در حال اجراسازی است”. جای تعجب اینجاست که این نکته از دیدگاه تمامی‌حامیان حقوق حیوانات و سگ‌ها در همه شهرها مخفی ماند. هیچ‌یک از حامیان حقوق حیوانات در هیچ‌یک از شهرهای ایران برای تشوق پیداده‌سازی این ایده، تجمع نکردند! این یعنی …!؟

* چه کسی باور کرد!؟

امروز اما بار دیگر شاهد به راه افتادن موجی با همین عنوان در شیراز هستیم! سگ‌کشی این‌بار در شیراز اتفاق افتاده و این‌بار نه تنها چند خبرگزاری و سایت داخلی، بلکه همه خبرگزاری‌ها و سایت‌ها و نشریات و مسئولان ذی‌ربط و بی‌ربط در این بازی وارد شده‌اند!

ماجرا از آنجا شروع شد که در اواخر فروردین ماه سال جاری، فیلمی‌در فضای مجازی منتشر شد که در آن چهار نفر به‌وسیله تزریق اسید، اقدام به معدوم‌سازی سگ‌های ولگرد می‌کردند. این افراد در مقابل دوربین مدعی می‌شوند که به‌ازای تحویل هر لاشه سگ، ۱۵ هزار تومان حق‌الزحمه می‌گیرند. این فیلم به پیمانکاران مسئول معدوم‌سازی سگ‌های ولگرد که تحت مدیریت شهرداری شیراز فعالیت می‌کنند، نسبت داده شده است. مسئولان شهرداری شیراز در ابتدای امر، این موضوع را تکذیب کردند و معدوم‌سازی سگ‌های ولگرد در این شهر به‌روش تزریق اسید را نادرست خواندند. پس از گذشت چند روز از اعتراضات مردمی، حسینعلی ابراهیمی‌کارنامی، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان فارس در بین نمایندگان اعضای انجمن‌های حمایت از حیوانات و معترضان به موضوع سگ‌کشی حضور یافت و برای آنان درباره اصل ماجرا و مسئولیت‌های محیط زیست توضیح داد.

«کارنامی» با بیان اینکه ما هم با روش‌های غیرانسانی و غیراخلاقی معدوم‌سازی سگ‌ها مخالفیم، گفت: “ما اکنون انگشت اتهام به‌سوی هیچ نهادی دراز نمی‌کنیم، اما متعقدیم هر نهادی بر اساس قانون، باید وظایف خود را انجام دهد. محیط زیست، عضو کارگروه معدوم‌سازی سگ‌های ولگرد است و اعتراضات شما را در این کارگروه منعکس می‌کند. وظیفه معدوم‌سازی و نظارت بر نحوه معدوم‌سازی، به عهده محیط نیست نیست و در این زمینه کارگروه ویژه شهرستانی و استانی تصمیم می‌گیرد.”

پس از آنکه «کارنامی» بصورت تلویحی شایعات مطرح‌شده درباره رخ دادن این حادثه در شیراز، آن هم در شهرک صنعتی بزرگ شیراز را تایید کرد، مسعود کیانی، مدیر شهرک صنعتی بزرگ شیراز در گفت‌وگو با رسانه‌ها به نکاتی چند در این‌باره اشاره کرد. کیانی اظهار کرد: “محیط شهرک صنعتی، دارای ۳ درب ورودی و هر کسی وارد و از آن خارج شود، محل مشخص شده در فیلم کشتار سگ‌ها، محیطی کوهپایه‌ای است. شهرک بزرگ صنعتی شیراز ۱۴۰۰ هکتار وسعت داشته و با کوه هم فاصله زیادی دارد. در گردش دوربین در این فیلم خبری از سوله‌ها نیست. در چند روز اخیر، پس از اعلام این خبر در سایت‌های خبری صنعت‌گرانی که خارج کشور اقامت داشته‌اند، با ما تماس گرفتند که به آنها اعلام کردیم این خبر تکذیب شده و ربطی به شهرک صنعتی شیراز ندارد. به فرمانداری و نهادهای مختلف در استان فارس و شهر شیراز اعلام کردیم که زمانی که این موضوع عمومیت پیدا کرد و ما آن را تکذیب کردیم، کسی آن را انعکاس نداد و امروز این اتفاق به نام ما و با متهم کردن ما بین همگان جا افتاده است.”

* از محیط زیست به شهرداری!

اقدام سازمان محیط زیست در این باره، یکی از واکنش‌هایی بود که در جریان اعتراضات دامنه‌دار به سگ‌کشی در شیراز، شایان توجه است. مسئولان سازمان محیط زیست، با حضور در تجمعات اعتراضی و سخنرانی برای حاضرین حمایت خود را از حقوق حیوانات و اعتراضش به این نحوه برخورد با مخلوقات خداوند را به‌صورت علنی بیان کرد و در این باره افزود: “تمام مسئولیت این مسئله بر عهده شهرداری است و شوراها و دهیاری‌ها ناظر بر آن هستند و سازمان محیط‌زیست به‌طور مستقیم در چنین موضوعی تکلیف قانونی ندارد، اما چون مدافع حقوق حیوانات هستیم به این مسئله ورود می‌کنیم و از تمام ظرفیت سازمان برای روشن‌شدن این مسئله استفاده خواهیم کرد.”

رئیس سازمان محیط زیست کشورمان، تاکید کرد: “در برابر احساسات شما و به نتیجه رسیدن مطالباتتان سال گذشته بخش‌نامه‌ای در زمینه حقوق سگ‌ها و حیوانات موذی مانند گربه و موش در محیط‌های شهری تهیه شده است. با توجه به این نظر گرفتن حقوق این حیوانات، برخی از آنها از لحاظ بهداشتی تهدید برای جامعه محسوب می‌شود، بنابرین نحوه مدیریت این حیوان بسیار مهم است که اگر حیوان بیمار به حال خود رها شوند، می‌توانند ناقل بیماری به انسان باشند.”

* ابتکار؛ از ریزگردها تا سگ‌کشی!

حضور مسئولان سازمان محیط‌زیست در جمع معترضین به سگ‌کشی در شیراز در حالی صورت گرفت که چندی پیش و در جریان اعلام وضعیت اضطراری آلودگی هوا در استان خوزستان و شهر اهواز، محیط‌زیست در این‌باره به‌گونه دیگری موضع‌گیری داشت.

مهمترین حاشیه رسانه‌ای پیرامون سگ‌کشی در شیراز با مصاحبه «مسیح علی‌نژاد» خبرنگار فراری و همکار سرویس‌های اطلاعاتی غربی رقم خورد. وی در تماس با شهردار شیراز از وی درباره کشتن سگ‌ها با تزریق اسید پرسید که «پاک‌فطرت» گفت: “من هم مثل شما شنیده‌ام و به من گفتند فیلمی‌از آن پخش شده است که من خودم ندیدم .والا بنده نمی‌دانم. این هم یک ایراد است مثل بقیه مقولات سیاسی که آن را عَلم می‌کنند، من در جریان آن نیستم ما همچنین کارهایی نمی‌کنیم اتفاقا مردم به ما خیلی متعرض هستند که در سطح شهر، حاشیه‌ها سگ زیاد است.”

در ادامه شهردار شیراز با وجود آنکه برای سوال خود که «نمی‌دانم از کجا تماس می‌گیرید» پاسخ «من مسیح علی‌نژاد هستم از لندن» را می‌شنود، اما بدون هیچ واکنشی به درخواست علی‌نژاد برای اینکه «چه پیامی‌برای مخاطبین ما دارید»، می‌گوید: “مردم شیراز مردمی‌مهربان هستند، اصلا این نیست که خدای نکرده مردم شیراز مردمی‌خشنی باشند و با طبیعت و حیوانات بخواهند اینگونه برخورد کنند. من اگر خودم به نتیجه برسم کسی در شهرداری این کار را کرده است- که نکرده چون مجانی که این کار را نمی‌کنند- برخورد شدید خواهم کرد.”

انتهای پیام/

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات