تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۱  ، 
کد خبر : ۲۷۵۱۷۲

نامه سرگشاده هفتصد استاد دانشگاه به رؤسای قوا

شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌های کشور خبر داد که «بیش از هفتصد نفر از اساتید دانشگاه‌های کشور با ارسال نامه‌ سرگشاده‌ای به رؤسای قوای سه‌گانه جمهوری اسلامی ایران خواستار صیانت از حریم دانشگاه‌ها شدند.»

در بخش‌هایی از متن این نامه که به همت انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها تهیه شده خطاب به حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی ریییس‌جمهور، آیت‌الله صادق لاریجانی رییس‌ قوه قضائیه و علی لاریجانی رییس‌ مجلس شورای اسلامی پس از عرض سلام و احترام آمده است: 

 دانایی رمز قدرت و پیشرفت جامعۀ ماست و دانشگاه نیز نقش بی‌بدیلی در تولید دانش نوین و آگاهی اجتماعی دارد. ایفاء نقش موثر در توسعه دانش‌بنیاد کشور ایجاب می‌کند که دانشگاه از استقلال کافی برای تصمیم‌گیری؛ از امنیت لازم برای اندیشه‌ورزی و آزاداندیشی و از فرصت مناسب برای مشارکت در عرصۀ سیاستگذاری برخوردار باشد. اعمال برخی از فشارها و مداخلات به ظاهر قانونی و یا فراقانونی در امور داخلی دانشگاه‌ها در تعارض آشکار با کیان دانشگاه و مسئولیت‌های خطیر آن قرار می‌گیرد. از جمله فشارهای به ظاهر قانونی در پایان سال 1393 دو اتفاق ناخوشایند بود که هر دو به رنجش و ناخشنودی گستردۀ دانشگاهیان انجامید: یکی مداخله بی‌سابقۀ یک دستگاه برای جلوگیری از اجرای یک برنامه فرهنگی دارای مجوز قانونی در دانشگاه فردوسی مشهد و دیگری ممانعت سوال‌ برانگیز دستگاهی دیگر از اجرای برنامه سخنرانی نماینده مجلس شورای اسلامی که مجوز آن از سوی مراجع قانونی دانشگاه شیرازصادرشده بود. مزید براین‌ها، فشارهای فراقانونی سازمان‌یافته‌ای توسط افراد وگروه‌های ذی‌نفوذ بطور مداوم بر دانشگاه‌ها وارد می‌شود که همگی مُخل مسئولیت‌های دانشگاه و موجب یأس و نومیدی وعدم احساس امنیت دانشگاهیان است. 
 ما ضمن تاکید بر مسئولیت همگان بویژه دانشگاهیان در صیانت از حریم دانشگاه، از رؤسای محترم قوای سه‌گانۀ کشور که بیش از همه مسئولیت قانونی دارند و خود از چهره‌های فرهیخته و مورد احترام دانشگاهیان هستند انتظار داریم از همۀ اختیارات خود بویژه در شورای محترم عالی انقلاب فرهنگی که واضعِ مقررات و قواعد حاکم بر دانشگاه است، برای حفظ استقلال و صیانت از حریم دانشگاه‌ها بهره بجویند و به صورت تضمین شده‌ای مانع مداخلات نابجا و فشارهای فراقانونی سایر دستگاه‌ها بر دانشگاه‌ها شوند. ما اطمینان داریم در سایۀ اعتماد به دانشگاه‌ و حفظ استقلال آن، قوای سه‌گانه کشور نیز تقویت خواهد شد و جامعه نیز از اعتماد به دانشگاه و حفظ حرمت دانشگاهیان، رضایت بیشتری را تجربه خواهد نمود.

منبع: پارسینه

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات