تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۵  ، 
کد خبر : ۲۷۵۱۸۵

یادداشت: مقابله با طرح سنای آمریکا


پایگاه بصیرت- یکی از مهم‌ترین بخش‌های «طرح نظارت بر توافق هسته‌ای» که سنای آمریکا پنج‌شنبه گذشته با اکثریت قاطع تصویب کرد و احتمالاً در هفته آینده در کنگره نیز تصویب می‌شود، دادن حق بازنگری به کنگره درباره توافقنامه احتمالی هسته‌ای و بازداشتن رئیس‌جمهور از هرگونه اقدام تنزیلی در رژیم تحریم‌ها علیه ایران است. اگرچه در این بخشِ طرح درباره زمان نظارت کنگره، دوره سی‌روزه اعلام‌ شده، اما از روزهای اضافی هم سخن به میان آمده که بنا به تشخیص کنگره امکان‌پذیر است. درحال‌حاضر، این طرح با جزئیات عدیده و پیچیدگی‌های حقوقی که دارد، تهدید جدی برای روند مذاکرات و حتی نتایج احتمالی آن است، به‌نحوی که ضمانت توافقات احتمالی را نیز دچار تردید جدی می‌کند.

در حیص و بیص تصویب طرح مذکور در سنا تعداد زیادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز دست به کار شدند و در گام اول در این‌باره بیانیه‌ای صادر کردند که در یکی از بندهای آن چنین آمده است: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران موظف است برپایه رهنمودهای رهبر بزرگوار انقلاب اسلامی و تذکرات فوق (بندهای ذکرشده در بیانیه)، نتایج مذاکرات را به مجلس شورای اسلامی تقدیم دارد تا با دریافت نظرات نمایندگان ملت، تکلیف این پرونده براساس منافع ملی کشور روشن شود. اگرچه انتشار این بیانیه که نشانه دغدغه‌مندی نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی است، جای تقدیر و تشکر دارد؛ ولی باید توجه داشت که برای مقابله هوشمندانه و مؤثر با اقدام فشارافزای سنای آمریکا باید با لحاظ یک نکته مهم، طرحی را برای مقابله با طرح سنای آمریکا تهیه و تصویب کرد. نکته مهم اینکه آتش توپخانه طرح باید بر سر آمریکایی‌ها ریخته شود و خاکریز خودی کاملاً مصون بماند. همچنین، نکته اصلی طرح نیز باید ملزم‌ساختن دولت به نقض توافق درصورت هر نوع کوتاهی طرف مقابل از انجام تعهداتش باشد.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات