تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۸  ، 
کد خبر : ۲۷۵۲۵۴
رحمان فضلي: از طرف رسانه‌ها عذرخواهي مي‌كنم

پول‌های کثیف، بحث تمیز بهارستان


فائزه عباسی: بالاخره سرنوشت پول‌های کثیف به بهارستان و حضور وزیر کشور در جلسه علنی مجلس ختم شد. از روزی که برای اولین بار وزیر کشور بحث از پول‌های کثیف را به میان آورد، برخی یکریز و پی‌در پی به این موضوع تاختند و آن را دون شأن دانستند و این درحالی است که پرونده هایی در این زمینه همچنان در حال بررسی است و همه تا حدودی اشراف به موضوع دارند که چه پول هایی و از چه راه هایی در جریان بوده است. در هر صورت روز گذشته وزیر آمد و از پول‌های کثیف گفت. البته این جلسه آرام نبود و هنوز نمایندگانی بودند که نظر خود را به شکل دیگری منتقل کردند!

وزیر کشور پشت تریبون حاضر شد تا از مواضع خود در مورد مباحث پول‌های کثیف دفاع کند او در ابتدا به زمان حضورش در دیوان محاسبات و مسائلی که آن زمان مطرح کرده بود اشاره کرد و گفت: ما هنوز نمی‌توانیم بگوییم که کل درآمدها و هزینه‌های کشور چقدر است. رحمانی‌فضلی افزود: برای اولین بار این موضوع را در دوم اسفند سال گذشته در جمع فرماندهان مبارزه با مواد مخدر سراسر کشور مطرح کردم و در مورد آثار و عواقب مبارزه با قاچاق و درآمدهای ناشی از قاچاق صحبت کردم.

وی ادامه داد: در همان زمان گفتم که در حوزه سیاسی اگر مواظب نباشیم قاچاقچیان و کسانی که دنبال پول‌های کثیف هستند به حامی احتیاج دارند و حامی را در حوزه قدرت جستجو می کنند که اگر هوشیار نباشیم امکان دارد از طرق مختلف در حوزه سیاسی از جمله انتقال قدرت که در قالب انتخابات صورت می‌گیرد، اعمال نظر و اعمال نفوذ کنند. رحمانی‌فضلی با بیان این‌که این صحبت‌های بنده به صورت ناقص و جهت‌دار و تحریف شده منعکس شد، گفت: به همین دلیل در فردای آن روز اطلاعیه‌ای از طرف ستاد مواد مخدر منتشر شد و در آنجا بحث را مجددا توضیح دادیم مبنی بر این‌که اگر گردش ناسالم مالی مواد مخدر در هر حوزه‌ای از جمله سیاست بروز کند منجر به فساد و قدرت گرفتن عوامل قاچاق در مناسبات خواهد شد.

این موضوع ادامه پیدا کرد و باز هم رسانه‌ها از طرق مختلف آن را مطرح کردند. رحمانی فضلی افزود: در تاریخ 18اسفند سال گذشته به خبرگزاری‌ای که این خبر را منتشر کرده بود نامه‌ای نوشتیم و اعتراض خود را نسبت به عدم رعایت امانت اعلام کردیم. وی ادامه داد: بعد از پیگیری‌ها یکی از روزنامه‌ها سخنرانی بنده در جریان ملاقات با کارکنان ستاد مبارزه با مواد مخدر در 19فروردین را به‌ گونه‌ای تحلیل کرد که همان موارد گذشته را مجددا ارائه نمود. باز هم ما در نامه‌ای توضیحاتی را ارائه داده و گلایه کردیم. آن رسانه به همین دلیل مجبور شد که همین مطلب را در رسانه خود منتشر کند.

وزیر کشور بیان کرد: آخرین بار این موضوع هفته گذشته و در شورای اجتماعی و بعد از دعوت مجلس جهت حضور در صحن علنی مطرح شد، به طوری که مجددا خبرنگار از من پرسید که توضیح شما در مقابل اظهارات یکی از اعضای هیأت رئیسه مجلس مبنی بر این‌که از شما خواسته شده تا در مورد پول‌های کثیف در مجلس حضور پیدا کنید چیست؟ بنده این‌گونه پاسخ دادم که به عنوان وزیر کشور موظف‌ام وقتی مجلس از ما چیزی می‌خواهد برویم و توضیح دهیم. آمادگی کامل در این حوزه داریم. رحمانی فضلی در ادامه با بیان اینکه اجازه دهید من ریشه این مسائل را در حوزه اقتصادی بگویم گفت:مسئله‌ای که کاملا ملی بود کاملا به سمت بازیهای جناحی کشیده شده و این واقعا ظلم به حقیقت است.

آیا هزینه‌های انتخاباتی کنترل می‌شود؟!

رحمانی فضلی همچنین بیان کرد: در حوزه مواد مخدر تنها به دو مورد می‌خواهم اشاره کنم؛ نخست این که حدود 68 میلیارد دلار مواد مخدر با منشاء افغانستان وجود دارد و از این میزان 3 میلیارد دلار در ایران هزینه می‌شود و این 3 میلیارد دلار رقمی معادل 10 هزار میلیارد تومان پول است که از طریق مواد مخدر وارد عرصه می‌شود.وی همچنین تصریح کرد: اخیرا فردی با 35 سال سن، 5 کلاس سواد، در ظرف دو سال 200 تن مواد مخدر را جابجا کرده است و 2300میلیارد تومان پول در حسابهایش چرخانده، حسابی که مربوط به خودش هم نبوده و این‌ها همه خلاف است.

لذا این موضوع را برای اولین بار در طول تاریخ کشورمان در حوزه مبارزه با پولشویی در شبکه‌ بانکی پرس و جو کردیم با بررسی‌هایی که به عمل آمد نهایتا به بیش از 2هزار شماره حساب رسیدیم که همه با هم مرتبط بودند. افرادی که در حوزه‌های مختلف حق حساب دادند.وی با بیان اینکه فقط 20 میلیون لیتر در حوزه قاچاق سوخت آمار وجود دارد گفت: شرکت‌هایی به ثبت رسیدند که همه یک کد داشتند تمامی اینها مسائلی است که دغدغه‌ مقام معظم رهبری هم بوده است. بنده سوالی دارم زیرا خودم هم نماینده شما در دیوان محاسبات بودم، آیا به روند هزینه‌های انتخابات در کشور نظارت و کنترلی وجود دارد؟

آیا قدرتمندان و سودجویان به دنبال استفاده از این مساله هستند؟ بنابراین معتقدم باید با اقدامات جدی جلوی پولهای کثیف گرفته شود. وزیر کشور در ادامه اظهار کرد:‌ در حوزه قاچاق کالا بر اساس برآوردهای درست و دقیق حدود 20 تا 25 میلیون دلار در کشور سالانه از این محل آسیب می‌بینیم.وی افزود: در پی 10 سال 487 پرونده را در قوه قضاییه مورد بررسی قرار دادیم. جریمه‌ای که برای آن لحاظ شد 6هزار میلیارد تومان است. رحمانی فضلی گفت: در موضوعاتی مانند مسائل دارویی نیز رقم‌هایی در حدود 30 میلیارد و 50 میلیارد به عنوان داروها از طریق غیر گمرک وارد کشور می‌شود.

وزیر کشور در بخشی از سخنان خود اظهار کرد:‌ حتی در کمیته امداد، افرادی بودند که 27 هزار خودروی وارداتی را به اسم این افراد وارد کشور کردند از قبیل پورشه، لگزوز و .... . برای این که مالیات به گمرک ندهند و این افراد دچار این نوع سوء استفاده‌ها قرار دارند. وی افزود:‌ حتی شرکت‌هایی به ثبت رسیدند که یک کد آدرس دارند به عنوان مثال از 9 هزار و 570 شرکت ، 2هزار و 714 شرکت با یک آدرس به ثبت رسیده در واقع کد پستی 99 درصد شرکت‌های ثبت شده یک رقم بوده است و این باعث شده که حدود 200 میلیارد دلار مالیاتی که کشور می‌توانسته دریافت کند را نگیرد.

نشان دهیم دستانمان پاک است

رحمانی فضلی با اشاره به در پیش رو بودن انتخابات اظهار کرد:‌ می‌توانیم در قالب لایحه‌ای و یا از طریق نمایندگان در قالب طرح چنین موضوعاتی را مورد رسیدگی قرار دهیم که منشا و منبع کلیه هزینه‌های انتخابات کاملا مشخص باشد تا نشان دهیم دستانمان پاک است باید شیشه‌های کثیف را با دستان پاکمان تمیز کنیم .وزیر کشور در ادامه اظهار کرد: اگر برداشت شما نمایندگان از صحبت‌های من به دلیل این که آن را در بازی‌های سیاسی به عنوان تحلیل استفاده کردند بنده بارها آن را تکذیب کردم و خواهشم این است که این موضوع به دلیل اهمیت در تمامی موارد قابل بررسی باشد و ما باید کشوری سالم و پاک و فعال داشته باشیم و دست افراد سودجو را از دامنه اقتصاد کشور پاک کنیم.

عذرخواهی رحمانی فضلی

حجت‌الاسلام ابوترابی فرد که در غیاب علی لاریجانی اداره جلسه مجلس را به عهده داشت در پایان صحبت‌های رحمانی فضلی به وی گفت که از نمایندگان عذرخواهی کند و رحمانی فضلی این گونه اظهار کرد: به بنده پیشنهاد می‌کنند که اینجا بگویم اگر به دلیل انتشار بد مطالب، شما ناراحت شده‌اید از شما عذرخواهی کنم من از طرف رسانه‌ها از شما عذرخواهی می کنم!

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات