تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۴:۴۵  ، 
کد خبر : ۲۷۵۳۱۸

اخبار ویژه روزنامه‌ها 29اردیبهشت


 روزنامه کیهان **

فارین پالیسی: آمریکا نگران انفجار شیخ‌نشین‌های حاشیه خلیج‌فارس است

 یک نشریه آمریکایی اذعان کرد متحدان کاخ سفید در خلیج‌فارس در معرض انفجار داخلی قرار دارند.

فارین پالیسی در مقاله‌ای به قلم جرمی شپیرو و ریچارد سوکولسکی به روابط آمریکا و کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس پرداخته و می‌نویسد: تصویر جرج بوش رئيس جمهور پیشین ایالات متحده، دست‌ در دست ملک عبدالله پادشاه سالخورده عربستان سعودی، در باغ مزرعه‌اش در سال 2005 میلادی، به نشان و نماد روابط عربستان سعودی و آمریکا بدل شد. طی بیش از چهل سال، واشنگتن و ریاض دست در دست از میان بیشه‌زار بحران‌های خاورمیانه عبور کرده‌اند. یک بار دیگر در پس زمینه طبیعت روستایی، این بار باراک اوباما رئيس جمهوری آمریکا، چهاردهم ماه مه 2015 در کمپ دیوید، نشست ویژه‌ای با عربستان سعودی و شرکایش در شورای همکاری خلیج‌فارس برگزار کرد تا آغازگر مرحله جدیدی از روابط باشد. اما، برای نخستین بار به نظر می‌رسد تصویر دست در دست جای خود را به حرف‌های سخت داده است.

این نشریه می‌افزاید: تعهد بی‌پایان آمریکا به کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس به جای این که آنها را به استقلال عمل و توانمندی در برابر تهدیدهای خارجی تشویق کند، باعث وابستگی ناسالم آنها به آمریکا شده است. ضعف جمعی کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس به کمبودهای امنیتی در منطقه منجر شده است. همانطور که رئيس جمهوری آمریکا گفت «بزرگترین تهدیدهایی که کشورهای عرب سنی منطقه با آن روبرو هستند، ممکن است از سوی یک ایران متخاصم نباشد، و ناشی از نارضایتی‌های درون کشورهای خودشان باشد.» حمایت‌های آمریکا از این کشورها در برابر تهدیدهای خارجی باعث غفلت آنها از مشکلاتشان در خانه شده است، که شامل جمعیت رو به فزونی جوانان مأیوس، سطح بالای بیکاری مزمن، و پیشینه ضعیف حقوق بشری است. آمریکا در عوض باید آنها را برای انجام اصلاحات داخلی تحت فشار بگذارد.

نویسندگان فارین پالیسی در ادامه مقاله می‌نویسند: ایران جاه‌طلبی‌های خود برای تسلط بر منطقه را ادامه خواهد داد و سیاست‌هایی را که تهدید جدی علیه منافع آمریکا در خاورمیانه است، دنبال می‌کند. توافق هسته‌ای ‌ایران در صورت موفقیت، این امکان را به ایالات متحده می‌دهد که طرح‌ریزی سیاست نویی را با کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس آغاز کند...  هدف بلندمدت، ایجاد رابطه‌ای بسیار نزدیک میان آمریکا و ایران نیست؛ بلکه استفاده از رابطه با ایران برای کاستن از وابستگی عربستان و آمریکا به یکدیگر است.

نگرانی روزنامه حامی دولت از روند نزولی 16 ماهه بورس

«سیاست‌های اقتصادی نادرست مدیران دولتی، موجب آشفتگی بازار بورس و سرمایه شده است.»

روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد با درج این مطلب نوشت: صحبت‌های بسیاری درمورد ریزش بازار سهام وجود دارد، از حرکت عمدی دولت و خروج به یک‌باره حقوقی‌ها و همچنین ترکیدن حباب بورس تا اقدامات بانک مرکزی برای کنترل آن.

از منظر سیاست کلان اقتصادی دولت برای مهار بیماری رکود تورمی با علم به اینکه با کاهش قیمت نفت نقدینگی کافی ندارد و مردم از تورم لجام گسیخته خسته شده‌اند، هدف را برای کنترل تورم و حرکت به سوی رکود در پیش گرفت. در مدل‌های مشترک این حرکت، دولت باید نقدینگی را به هر شکل ممکن کنترل کند، باید به سمت آزادسازی قیمت‌ها و حذف سوبسیدها گام بردارد.

روزنامه حامی دولت افزود: حال با توجه به سیاست اقتصادی دولت، دماسنج اقتصاد که بازار سرمایه است دقیقاً به رفتار دولت واکنش نشان داده و حالت رکودی به خود گرفته است. البته این موضوع تنها مختص بازار سرمایه نبوده و تمامی بازارها منجمله ارز و مسکن نیز با کنترل و رکود همراه هستند. بازار سرمایه این روزها روند نزولی شدیدی به خود گرفته و تاب و توان را از سهامداران ربوده است. شرایط بازار از 16 ماه پیش روندی نزولی بوده و غالب نمادهای بازار با افت‌های سنگینی روبه‌رو شده‌اند. ارزش معاملات بازار به شدت افت کرده است و صحبت از سقف‌های قیمتی و گذشته نه‌چندان دور شاید این روزها به یک رویا شبیه باشد.

سهامدارانی که پس از اعلام موفقیت در مذاکرات و رفع موانع و مشکلات پیرامون پرونده هسته‌ای کشور با آغوش باز به کمک دولت آمده و سرمایه خود را برای درمان رکود به بازار پیشکش کردند با دست رد به سینه‌شان مواجه شدند. درصورتی که این سرمایه می‌توانست پس از رفع تحریم‌ها ابزاری برای کمک به شرکت‌های داخلی برای بهینه‌سازی خطوط تولید و ورود تکنولوژی‌های جدید و پویاتر شدن اقتصاد کشور شود. تمامی کارشناسان و مدیران متفق‌القول بر این مسئله اذعان دارند که بانک‌ها با محدودیت پرداخت تسهیلات روبه‌رو هستند و این سرمایه مردمی می‌توانست شرکت‌ها را از حیث بروکراسی‌های اداری با بانک‌ها نجات دهد که متأسفانه با سیاست‌های نادرست، بازار سرمایه به جای جذب چنین پتانسیلی با فرار سرمایه روبه‌رو شد.

اعتماد تصریح می‌کند: جو بازار درحال حاضر با روند بی‌اعتمادی و سردرگمی روبه‌رو است و این معضل مانع از رشد بازار نیز شده و از طرفی مدیریت ناکارآمد سازمان و تصمیمات خلق‌الساعه مدیران نیز بر این جو بدبینی دامن زده است. فروش‌های سنگین حقوقی و عرضه‌های رگباری نمادهای تازه وارد به بازار سرمایه و برنامه‌های مدون سازمان برای کنترل روند صعودی و هیجانی بازار و بی برنامگی و عدم حمایت در روند نزولی، مشکلات سامانه معاملاتی سهامداران را با بهت و چرایی بی‌پاسخ رو به رو کرده است.

تشکیل صندوقی به نام توسعه که می‌توانست ابزار خوبی در جهت حمایت بازار در شرایط بحرانی و خاص باشد، عملاً ابزاری در جهت خلاف اصول و اهداف بازار سرمایه شده است. درصورتی که قایل بر این باشیم که تصمیمات این صندوق قبل از شروع بازار نشر پیدا نمی‌کند و رانتی وجود ندارد باز هم این صندوق بازار را به سمت نوسان‌گیری برده است.

تسویه حساب و سهم‌خواهی در داخل ائتلاف اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان

سهم‌خواهی بیشتر در دولت و از میدان به در کردن رقبای ائتلافی در میان مدعیان حمایت از دولت افزایش یافته است. بهانه این سهم‌خواهی و تسویه‌ حساب‌های درون ائتلافی، متهم کردن مدیران به احمدی‌نژادی یا قالیبافی بودن آن هم پس از 2 سال رفتار بولدوزری علیه مدیران سابق در دولت و استانداری‌ها و فرمانداری‌هاست.

به گزارش تیک، همسو با سایت انتخاب، حسن صادقی از فعالان اصلاح‌طلب در حوزه کارگری می‌گوید: ادامه حضور وابستگان دولت‌های نهم و دهم در بدنه وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی باعث شد که دو سال پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی «همچنان نگاه مخاطبان این وزارتخانه با بدبینی همراه باشد.»

صادقی گفت: «البته این اشکال تنها در وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی نیست بلکه به جرات می‌توان گفت که در دولت یازدهم هنوز وابستگان دولت گذشته در بیشتر سمت‌های سازمانی حضور دارند.»

تیک می‌افزاید: از زمان تشکیل کابینه حسن روحانی، مسئله ادامه کار مدیران دوران محمود احمدی‌نژاد، به ویژه در وزارتخانه‌های کلیدی مانند وزارت کشور یکی از دغدغه‌های بخش بزرگی از حامیان او در جناح اصلاح‌طلبان بوده است. عبدالله ناصری، عضو شورای مشورتی اصلاح‌طلبان چند روز پیش با اشاره به حضور گسترده وابستگان و حامیان احمدی‌نژاد در وزارت کشور، حمایت احتمالی از روحانی در انتخابات آینده ریاست جمهوری را متاثر از نحوه برگزاری انتخابات مجلس دهم عنوان کرد.

مدیرعامل خبرگزاری ایرنا در دوران اصلاحات گفت: «الان 76 درصد از نیروهای احمدی‌نژاد هنوز در دستگاه اجرایی وزارت کشور حضور دارند.»

علی‌محمد غریبانی، استاندار استان آذربایجان غربی در دو سال نخست دولت اول اصلاحات، آذرماه سال پیش، از مدیران دولتی انتقاد کرد که در دولت روحانی کار می‌کنند اما با او نیستند و «مدیران احمدی‌نژاد و محمدباقر قالیباف» شهردار تهران هستند.

یکی از صریح‌ترین انتقادها به ترکیب سازمانی وزارت کشور را معاون پارلمانی وزارتخانه در دولت اصلاحات کرده که می‌گوید، در دوران احمدی‌نژاد بیش از 80 درصد صندلی‌های وزارت کشور را نظامیان اشغال کردند و «این وضع همچنان پابرجاست». محمود میرلوحی، یک سال پیش در چنین روزهایی گفته بود: «هم‌اکنون نیروهای اصلاح‌طلب در برخی استان‌ها اجازه ندارند که جلسه‌ای برگزار کنند. در صورتی که مخالفان دولت می‌گویند دولت در دست اصلاح‌طلبان است.»

صادق زیباکلام، نیز در یادداشتی که 24 اردیبهشت در روزنامه «آرمان» منتشر شد از وزیر کشور انتقاد کرد و نوشت: «اگر قرار باشد نمایندگان اصولگرا همچنان از طریق بخشدار یا فرماندار رتق و فتق امور را در دست بگیرند، دود آن در چشم خود آقای روحانی خواهد رفت.»

یادآور می‌شود پیش از این دو طیف موسوم به اصلاح‌طلب و اعتدال‌گرا روحانی را به عبور از اصلاح‌طلبان و اصلاح‌طلبان را به عبور از اعتدال‌گرایان متهم کرده‌اند. اخیرا فیاض زاهد مدعی شد اعضای اصلی دولت روحانی، تکنوکرات‌هایی با خاستگاه اشرافیت هستند که هزینه‌ای پرداخت نکرده‌اند.

نقش برخی مدیران در واردات کالاهای لوکس

«به رغم آنکه رهبر معظم انقلاب ورود کالای خارجی که مشابه آن در داخل کشور وجود دارد را جایز ندانستند، گویی شبکه‌ای که از واردات، سودهای کلان به دست می‌آورد قصد ندارد دست از فعالیت خود بکشد و همچنان بر واردکردن کالاهای خارجی که مشابه آن در داخل وجود دارد اصرار دارد.»

روزنامه جوان در گزارشی نوشت: شبکه‌ای شکل گرفته است که برخی از مسئولان و مدیران اجرایی عضو این شبکه مافیایی هستند و به قیمت نابودی تولیدکنندگان داخلی برای کالاهای خارجی غش و ضعف می‌روند زیرا برای خرید چنین کالاهایی هم چندین سفر خارجه نصیب برخی مدیران می‌شود و همین که در این بین مفسده‌هایی نیز شکل گرفته است. بدتر از همه آن است که به نظر می‌رسد آمار واردات کالاهای لوکس و غیر لوکس به مرز بحران رسیده است زیرا همین واردات بی‌رویه موجب شده بسیاری از تولیدکنندگان داخلی بازار خود را از دست دهند. با جمع کردن ارزش کالاهای وارداتی و قاچاق به این نتیجه می‌رسیم که به طور تقریبی در سال 93، نزدیک 70میلیارد دلار کالاهای خارجی در بازارهای ایران عرضه شده، ‌این در حالی است که عمده این کالاها نیز کالای مصرفی بوده‌اند.

 

نیویورک تایمز: برای آزادی الرمادی نگاه‌ها متوجه متحدان ایران است

سقوط الرمادی و فراخوان دوباره شبه نظامیان شیعه برای بازپس‌گیری این شهر، از نفوذ این جریان همسو با ایران حکایت می‌کند.

روزنامه نیویورک تایمز با انتشار این تحلیل نوشت: اتفاقات اخیر الرمادی، بار دیگر نفوذ ایران را برجسته می‌سازد. بعد از آنکه سقوط رمادی قریب الوقوع بنظر می‌رسید، شورای استانی انبار با تشکیل جلسه در بغداد تصمیم گرفت از حیدر العبادی نخست‌وزیر بخواهد نیروهای نامنظم شیعه را برای نجات انبار که یک استان عمدتا سنی است، فرابخواند. عبادی با صدور بیانیه‌ای شبه نظامیان شیعه موسوم به «نیروهای بسیج مردمی» را که متشکل از چند نیروی شیعه قدرتمند تحت حمایت ایران است، برای جنگ در انبار فراخواند.

نیویورک تایمز افزود: آمریکا که هدایت یک ائتلاف بین‌المللی را در حملات هوایی در حمایت از نیروهای عراقی برعهده دارد، با دخالت شبه نظامیان شیعه در انبار مخالف بوده است. مقامات انبار در بررسی کمک گرفتن از شبه نظامیان شیعه طی آخر هفته با استوارت جونز سفیر آمریکا در عراق ملاقات کردند تا از موضع آمریکا درخصوص این مسئله مطلع شوند. به گفته مقامات رسمی، استوارت به مقامات محلی گفت که آمریکا به حملات هوایی ادامه می‌دهد به شرط آنکه شبه نظامیان شیعه تحت فرمان عبادی باشند، نه مشاوران ایرانی.

این روزنامه می‌نویسد: در آغاز تهاجم برای آزادسازی تکریت در استان صلاح‌الدین در ماه مارس، شبه نظامیان تحت حمایت ایران هدایت عملیات زمینی را بدست داشتند و جنگنده‌های آمریکایی وارد عمل نشدند. به محض توقف نیروهای شبه نظامی، عبادی به آنها دستور عقب‌نشینی داد. در پی آن پیروزی، عبادی قول داد عملیات جدیدی در انبار آغاز شود که قرار بود تحت رهبری نیروهای امنیتی عراق و با پشتیبانی حملات هوایی آمریکا صورت گیرد و ایران و شبه نظامیان آن در حاشیه باشند. یک مولفه اصلی آن راهبرد مسلح کردن قبایل سنی محلی برای جنگ بود اما آن طرح هرگز در سطح وسیع عملی نشد.

نیویورک تایمز تصریح کرد: وخامت اوضاع انبار طی ماه گذشته ناکارآمدی ارتش عراق را که تحت آموزش مشاوران نظامی آمریکا است، برجسته ساخت و سوالاتی را درباره راهبرد آمریکا برای شکست داعش مطرح نمود. در ضمن اکنون که شبه نظامیان شیعه فراخوانده می‌شوند، سقوط رمادی بار دیگر نفوذ ایران را برجسته می‌سازد.

رهبران شبه نظامیان شیعه که اکثرا از دور نظاره‌گر سقوط انبار بودند، برای بسیج نیروهایشان فراخوانده شدند.

معین القدومی یکی از رهبران «نیروهای بسیج مردمی» و  عضو سازمان بدر که یک گروه شبه نظامی با سابقه متحد ایران است، گفت: همه جنگجویان ذخیره‌مان را فراخوانده‌ایم که هر چه زودتر برای شرکت در نبرد آینده جهت بازپس‌گیری انبار به واحدهایشان بپیوندند.

*********************************

روزنامه قدس **

بالادستی‌ام دستور داد

تابناک: گوینده ورزشگاه یادگار امام (ره) تبریز درباره حوادث اخیر این ورزشگاه در پاسخ به اینکه  چه کسی اطلاعات غلط را در ورزشگاه پخش کرد؟ گفت: ما ورزشی هستیم، نه آدمهایی سیاسی. اگر یک بار دیگر صحنه را ببینید، متوجه می‌شوید من فقط گفتم، هواداران بیایند تا مراسم را برگزار کنیم و حرفی از جام و قهرمانی نزدم. وی در پاسخ به اینکه آیا کسی به شما دستور داده بود از بلندگو این جمله را بگویید؟گفت: بله. از طریق مسؤولان بالادست به من دستور داده شد.

 

 عرضه نان به قیمت دلخواه!

 مهر: بتازگی خروج نان از شمول قیمتگذاری دردسرساز شده و دربرخی نانوایی‌ها، نان به نرخ دلخواه عرضه می شود. بر اساس این گزارش، قیمت یک قرص نان سنگک در برخی نانوایی‌های شمال شهر تهران به پنج هزار تومان هم رسیده است.

  

درحمله ایران، تل‌آویو پودر می شود

 فارس: دکتر «ماتی اوفک»، کارشناس موساد و ارتش رژیم صهیونیستی در برآوردی عجیب که فضا سازی خبری را به همراه دارد، مدعی شد که ایران قادر است با حمله هسته‌ای، تل‌آویو را به «شهری سوخته» مبدل کند.

 

 خرج خانوار ۴ نفره 2/3 میلیون تومان

 مهر: خبرها حاکیست که هزینه معیشت امسال دستکم ۲۰ درصد بیشتر شده است و هزینه یک خانوار چهار نفره از 7/2 میلیون تومان سال گذشته به 2/3 میلیون تومان رسیده است.

  

یک مقایسه جالب

 فرارو: ماهنامه تصمیم در نخستین شماره خود گزارشی مقایسه ای درباره قیمت خودروهای لوکس و هزینه های یک زندگی لوکس منتشر کرده است. در این گزارش آمده است که در حال حاضر بنز اس500 چهار نفره مدل 2015 در بازار سه میلیارد و 200 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود، در حالی‌که آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد، هزینه کل یک خانوار متوسط شهری در سال 93 که شامل تمام هزینه‌ها از جمله بهداشت و درمان،پوشاک، خورد و خوراک، تفریح و ... می‌شود، حدود 28 میلیون تومان بوده است. بنابراین برآوردها نشان می‌دهد، با هزینه خرید یک بنز اس 500می‌توان تمام هزینه‌های یک زندگی متوسط 400 نفر ایرانی را در طول یک سال تأمین کرد. درواقع 100 خانواده چهار نفره در طول یک سال می‌توانند از محل قیمت یک بنز اس 500 تمام هزینه‌های خود را تأمین کنند.

 

 احتمال لغو تحقیق از سازمان زندان‌ها

 ایسنا: میرهادی قره سید رومیانی، سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی از احتمال لغو بررسی تقاضای تحقیق و تفحص از سازمان زندانها و بازداشتگاه‌های کشور خبر داد.

 

 فیلم حادثه مهاباد چطور پخش شد؟

 جام نیوز: انتشار فیلم حادثه هتل مهاباد وحادثه سقوط دختر جوان در هتل تارای مهاباد در شبکه‌های اجتماعی، واکنش خانواده این دختر و مدیر هتل را به دنبال داشت. هژار عباسی، وکیل خانواده دختر فوت شده حادثه مهاباد انتشار فیلمهای هتل در فضای مجازی را کاری غیرقانونی و غیراخلاقی دانست و برخورد با عاملان آن را خواستار شد.

 

 این مسأله در برکناری‌ام بی‌تأثیر نبود

ایلنا: حجت‌ا... رضایی، فرماندار سابق جهرم در مورد دلایل برکناری‌اش گفت: در این مسأله اتفاقات مهمی دست به دست هم داد که یکی از مهمترین ‌آنها پیگیری بنده در مورد حادثه شیراز و اتفاقی بود که برای آقای مطهری افتاد.

 

  اعتراض جمعی از خانواده شهدا

ایسنا: ابوالفضل قناعتی، عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران با بیان اینکه در پی طرح ساماندهی قبور شهدا جمعی از خانواده شهدا نسبت به این ساماندهی اعتراض داشتند، گفت: خانواده شهدا معتقد هستند که باید قبر فرزندانشان به حالت قدیمی باقی بماند.

 

 سن بیوه گی به 17 سال رسید

فردا: امان ا... قرایی مقدم جامعه شناس واستاد دانشگاه با ابراز نگرانی از افزایش پدیده زنان خیابانی در سطح شهر تهران گفت: متأسفانه سن طلاق و بیوه گی به 17 سال رسیده است.

  

قسم  برای به‌نتیجه‌رسیدن مذاکرات

تابناک: محمدجواد کریمی‌قدوسی، نماینده مشهد که از آغاز مذاکرات تاکنون با طرح سؤالهای مکرر از وزیر خارجه و ارایه تذکرها و بیان نطقهای مختلف، خود را به‌عنوان یکی از مخالفان سرسخت مذاکرات هسته‌ای به همگان معرفی کرده است، در گفت‌وگو با «شرق»، قسم جلاله یاد کرد و گفت: «اُشهد با... من می‌خواهم مذاکرات به نتیجه برسد».

  

علت دستفروشی یک ورزشکار - بازیگر

 ایسنا: ایرج خدری که از اواخر دهه ۶۰ تا اواسط دهه ۷۰ در تیمهای ملی رده‌های مختلف بسکتبال ایران توپ زده و از اوایل دهه ۷۰ پایش به سینما و تلویزیون هم باز شده و به واسطه فیزیکش، تجربه همکاری با کارگردانان مختلف را از سر گذرانده، بر اثر بروز یک حادثه دچار تنگنای اقتصادی شده و این روزها در میدان امام حسین (ع) دستفروشی می کند. خدری در اثر آسیب‌دیدگی جسمی و آن هم حین یک بازی بسکتبال در لیگ ایران دچار ضایعه نخاعی شده و اسفناک ‌تر اینکه تشخیص نادرست پزشک فدراسیون بسکتبال باعث جدی نگرفتن این ضایعه و در نهایت معلولیت وی شده است.

 

 شگرد ترکیه برای جذب انبوه سازان ایرانی

 قدس آنلاین: خبرها حاکی است که با توجه به رکود بازار مسکن در کشور، ترکیه دست به کار شده وبا استفاده از شگردهای تبلیغاتی درصدد جذب سرمایه گذاران وانبوه سازان خارجی از جمله ایران است. همچنین گفته می شود، طی ماه‌های اخیر وبا توجه به روند رو به رشد قیمت مسکن در ترکیه، این کشور توانسته است برخی انبوه سازان خارجی از جمله ایرانیان را برای مشارکت در برخی پروژه های سود آور خود ترغیب و جذب کند وبه این افراد وعده اقامت دایم در ترکیه نیز داده شده است.

 

 به دردنمایندگی مجلس نمی‌خورم

 جهان: رضا فرجی دانا، وزیر سابق علوم با بیان اینکه مشورتهایی را به شخص رئیس‌جمهور و وزیر علوم می‌دهد، در پاسخ به این پرسش که تصمیمی برای کاندیداتوری در مجلس دارید یا خیر، اظهارداشت: خیر، من به درد نمایندگی مجلس نمی‌خورم، مجلس سیاستمدار می‌خواهد و من اگر به درد کاری بخورم، به درد دانشگاه می‌خورم.

 

 برخی اتباع غیرمجاز جاسوسی می‌کنند

ایسنا: محمدمهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: سرنخهایی به دست ما رسیده است که برخی اتباع غیرمجاز در کشور کار جاسوسی می‌کنند، همچنین برخی از آنها مسایل و جرایمی همچون قتل، سرقت مسلحانه و گروگانگیری به جهت قاچاق مواد مخدر مرتکب می‌شوند که فوق‌العاده تکان‌دهنده و سنگین است.

  

بحران بیکاری در اهر

 مهر: سید محمد عابدی، فرماندار اهر گفت: در حال حاضر معضل بیکاری و حل آن مهمترین مطالبه مردم شهرستان اهر است.

*********************************

روزنامه جمهوری اسلامی **

* به گزارش خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی از ماهشهر بیش از ده‌ها تن سویای وارداتی در انبارهای مسقف در بندر امام خمینی دچار حریق شد و در آتش سوخت و از بین رفت. این سویاها به دلایل مختلف از جمله سوءاستفاده برخی از صاحبان کالا و وارد کنندگان این محصول استراتژیک، عدم رعایت استانداردهای بندری و سهل‌انگاری برخی مدیران در بخش‌های مختلف دچار حریق شدند. متاسفانه در این حریق علاوه بر از بین رفتن میلیاردها تومان سویا، خسارات سنگینی نیز به تجهیزات و انبارهای ویژه سازمان بنادر وارد شده است. سکوت معنادار و عدم هرگونه اقدام موثر در جهت حل مشکل و عدم پیگرد قانونی مسببین و مقصران این حادثه همچنان سئوال برانگیز است و پیگیری مسئولین را می‌طلبد.

* رومل السویطی خبرنگار فلسطینی و مسئول دفتر روزنامه «الحیاه الجدیده» در نابلس، شبکه العربیه را تهدید کرد از این شبکه به خاطر پخش تصاویر وی در خبری جعلی مربوط به یمن، شکایت خواهد کرد. شبکه خبری العربیه در گزارشی مربوط به یمن تصاویر این خبرنگار فلسطینی را سوار بر الاغ منتشر کرده و آن را به کارمندان یمنی نسبت داده است که به دلیل کمبود سوخت در این کشور ناچار به استفاده از چارپایان برای رفت و آمد شده‌اند. این خبرنگار فلسطینی می‌گوید: این صحنه هیچ ارتباطی با تحولات یمن ندارد. بلکه این تصاویر، مربوط به حرکت اعتراضی من به افزایش قیمت سوخت در کرانه باختری است. رومل السویطی با ابراز شگفتی از روش غیرحرفه‌ای این بنگاه خبری خواستار عذرخواهی شبکه العربیه شد، در غیر این صورت از آن شکایت خواهد کرد. شبکه خبری العربیه در جعل اخبار سابقه طولانی دارد و بارها در گزارش‌های مختلف خود تصاویر قربانیان زلزله‌ها و مشابه آن را به حملات ارتش سوریه و عراق به اهل سنت این دو کشور نسبت داده است.

* یک شرکت تهیه و پخش مواد غذایی در انگلیس به خاطر استفاده از برند حلال روی محصول حاوی گوشت خوک از مسلمانان این کشور عذرخواهی کرد. به گزارش شفقنا این شرکت انگلیسی، در پی سوءاستفاده شرکت مواد غذایی ALDI از برند حلال و گنجاندن گوشت خوک در آن، بسیاری از مسلمانان و رهبران گروه‌های اسلامی در انگلیس اعتراض خود را اعلام کردند که نهایتاً منجر به جمع‌آوری این محصولات و عذرخواهی شرکت مورد نظر شده است. در اصل، تولید کننده اصلی این برند حلال، شرکت پنجاب پاکورا است که محصولات خود را از طریق شرکت ALDI به فروش می‌رساند. نکته قابل تامل اینست که این محصولات حاوی گوشت و خون خوک، از وزارت بهداشت و درمان انگلیس نیز مجوز گرفته‌اند و برای استفاده مسلمانان مجاز شناخته شده‌اند.

* پایگاه اینترنتی راست خبر ترکیه نوشت: در نمایشگاه مجله اسلامبول که موسسات انتشاراتی اسلامگرا آن را برپا کرده‌اند، کتاب‌های متعلق به گروه‌های افراطی و تکفیری نیز به نمایش گذاشته شده‌اند. این نمایشگاه با حمایت وزارت آموزش ملی ترکیه برپا شده است. این پایگاه با اشاره به اینکه مدیریت اسلامبول وزارت آموزش ملی ترکیه با صدور بخشنامه‌ای به مدارس این کشور خواستار بازدید دانش‌آموزان مدارس اسلامبول از این نمایشگاه شده افزود: در نمایشگاه کتاب‌های متعلق به جماعات مذهبی افراط‌گرا نیز به فروش می‌رسد. براساس همین گزارش، علاوه بر وزارت آموزش ملی ترکیه شهرداری‌های حزب عدالت و توسعه برخی مناطق اسلامبول، راه آهن دولتی ترکیه و نخست وزیری ترکیه نیز از تامین کنندگان مالی این نمایشگاه هستند.

*********************************

روزنامه خراسان**

دستور ويژه براي پلاک شدن هايلوکس اهدايي به ايران

بر اساس ابلاغيه روزهاي اخير يک مسئول ارشد اجرايي به تعدادي از دستگاه هاي اجرايي و نهادها، اعلام شده است که با توجه به موافقت هيئت وزيران که به استناد اصل 138 قانون اساسي صورت گرفته، مقرر شده است ترخيص قطعي و شماره گذاري يک دستگاه وانت تويوتا هايلوکس تک کابين که از سوي سازمان ملل متحد به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي اهدا شده است، بدون در نظر گرفتن شرط سال ساخت اين خودروها و با رعايت ساير قوانين و مقررات مربوطه، اجرايي شود.

 

انتخاب مدعي شد

خبرها حکايت از آن دارد که دو تن از وزراي دولت در «ليست سياه» قرار گرفته اند. جهانگيري براي وزارت صنعت، رضا ويسه را پيشنهاد داده که هم اکنون «معاون هماهنگي و نظارت معاون اول رييس جمهور» است. همچنين گزينه جهانگيري براي وزارت ورزش، محمود اسلاميان است که چندي پيش، با پيشنهاد خود، مديرعامل صندوق بازنشستگي کشوري شده است.

 

رجانيوز مدعي شد

برنامه «تيتر امشب» شبکه خبر با حضور مسئولان کشوري و استاني به بررسي اتفاقات مسابقه فوتبال در تبريز پرداخت. نکته حائز اهميت در اين برنامه، تکذيب برخي شايعات به شدت گسترده از جمله قطعي شبکه هاي ارتباطي در دقايق پاياني بازي و همچنين قطع پخش برنامه هاي تلويزيوني بود، به نحوي که مديرکل مخابرات استان آذربايجان غربي اعلام کرد آمادگي لازم براي انتشار پرينت مکالمات متعدد در دقايق پاياني بازي تراکتورسازي تبريز و نفت تهران را دارد.

 

 نداي ايرانيان مدعي شد

شنيده ها حاکي از آن است که آمدن مجيد انصاري به وزارت کشور به جاي رحماني فضلي در دولت قطعي است و وزير فعلي برنامه هايش براي مجلس را آماده مي کند.

 

سايت پارس مدعي شد

يک عضو برجسته طيف سنتي اصولگرايان که خواسته نامش فاش نشود، تلاش معاون رئيس جمهور براي رفع ممنوع التصويري رئيس دولت اصلاحات را براي آن دانست که دولت بنا دارد در بالاي ليست انتخاباتي خود تصاوير رئيس مجمع تشخيص مصلحت و رئيس دولت اصلاحات را منتشر کند.

 

نامه نيوز نوشت

رسولي، عضو شوراي راهبردي اصلاح طلبان در مورد برخي ادعاها درباره اختلاف بين کارگزاران و عارف گفته است: کارگزاران تابع نظر رهبري اصلاحات است و اختلافي با عارف ندارد. عارف يک گزينه بالقوه براي رياست مجلس دهم است.

 

 جهان نيوز نوشت

سيدحسن نصرا... در سخنراني روز شنبه خود به شايعه پردازي رسانه هاي مغرض در مورد سکته قلبي يا سکته مغزي يا سرطانش واکنش نشان دادو گفت: انتشار چنين مسائلي بخشي از جنگ شايعه ها و جنگ رواني و تلاش براي ضربه زدن به روحيه است. بدون شک عمر در دست خداوند سبحان است، اما از نظر سلامت خود بايد بگويم که از هيچ نوع مشکل يا بيماري رنج نمي برم.

 

بولتن نيوز گزارش داد

نيويورک پست در سرمقاله اخيرش نوشت اعتبار تهديد نظامي کاهش يافته است و ايران اکنون بيش از هر زمان اطمينان دارد که هدف حمله قرار نخواهد گرفت .

 

 نامه نيوز نوشت

آقا تهراني، دبير جبهه پايداري، درخصوص احتمالات مطرح شده پيرامون ائتلاف بخشي از اصولگرايان و اصلاح طلبان، گفته است: نمي دانم اصولگرايان و اصلاح طلبان روي چه اصولي مي توانند با هم وحدت کنند ما اصولگرايان بر سر اصولي وحدت داريم و با همديگر موضوعاتي را قبول کرده ايم و برسر آنها ايستادگي مي کنيم اما اصلاح طلبان که در فتنه حضور داشتند و هنوز هم بعضي از آن ها از فتنه برائت نداشته اند نمي دانم چگونه قرار است با اصولگرايان ائتلاف کنند و به وحدت برسند.

*********************************

روزنامه ایران**

اوباما به اعراب تضمین امنیتی نداد

 روزنامه «فایننشال تایمز» نوشت: «امریکا از ارائه تضمین امنیتی گسترده‌ای که کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس خواستار آن بودند خودداری کرد».

بر اساس گزارش این روزنامه،« امریکا به متحدان خود در منطقه خلیج (فارس) در زمینه کمک نظامی برای مقابله با حملات موشکی و سایبری احتمالی ایران پیشنهاد جدیدی داده است اما از ارائه تضمین امنیتی گسترده‌تری که برخی از کشورها خواستار آن بودند خودداری کرد».

 

علت سختی حسابرسی دولت احمدی نژاد

 مسعود پزشکیان گفت: « در دوران احمدی‌نژاد٬ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تعطیل شد٬ در نتیجه دست دولت باز بود تا هر کاری که می‌خواهند انجام دهند». نماینده تبریز در گفت و گو با «ایلنا»ادامه داد:« در دولت پیشین خیلی از بودجه‌هایی که در اختیار دولت قرار می‌گرفت، در قالب ردیف متفرقه بود و ردیف متفرقه یعنی دولت هرکاری می‌تواند با آن انجام دهد».

پزشکیان با تأکید بر لزوم توجه به پول‌های سرگردان، افزود:« وقتی پولی با ردیف بودجه متفرقه در اختیار دولت قرار می‌گیرد٬ به راحتی نمی‌توان محل‌های هزینه‌کرد آن را ردیابی و نظارت کرد».

 

تکذیب احتمال لغو تحقیق و تفحص از سازمان زندان‌ها

 یکی از طراحان طرح تحقیق و تفحص از سازمان زندان‌ها و بازداشتگاه‌های کشور گفت که این طرح به صحن علنی مجلس خواهد رفت.  مجتبی رحماندوست در گفت‌وگو با «ایسنا»، با اشاره به برخی اخبار مبنی بر منتفی شدن احتمالی طرح تحقیق و تفحص از سازمان زندان‌ها و بازداشتگاه‌های کشور گفت: «صحبتی از منتفی شدن این طرح نیست و قرار است که این طرح در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار گیرد». پیش‌تر، سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی از احتمال لغو بررسی تقاضای تحقیق و تفحص از سازمان زندان‌ها و بازداشتگاه‌های کشور خبر داده بود.

میرهادی قره سید رومیانی  ضمن اشاره به جلسه روز یکشنبه کمیسیون حقوقی با مسئولان سازمان زندان‌ها به ایسنا گفته بود: «با توجه به پاسخ‌هایی که به سؤالات مطرح شده داده شد این احتمال وجود دارد که متقاضیان اجرای این تحقیق و تفحص از پیگیری آن منصرف خواهند شد.»

 

وکلای جیسون رضاییان، منتظر تعیین وقت دادگاه

 وکیل مدافع جیسون رضاییان خبرنگار روزنامه «واشنگتن پست» از پایان مطالعه پرونده موکلش خبر داد و گفت: «منتظر تعیین وقت دادگاه هستیم».  به گزارش «تسنیم»، جیسیون رضائیان خبرنگار واشنگتن‌پست به‌همراه همسرش و دو نفر دیگر، 31 تیر سال 93 در تهران دستگیر شدند.

 

صف طولانی کامیون های عازم ایران در گمرک ترکیه

 طول صف کامیون ها و تریلرها عازم خاک جمهوری اسلامی به علت عبور کند کامیون ها و تریلرها از پایانه مرزی گوربولاغ ترکیه به 20 کیلومتر رسیده است. به گزارش « ایرنا» از«آنکارا» به نقل از رانندگان ایرانی که در مرز گوربولاغ ترکیه در مقابل پایانه مرزی بازرگان ایران در انتظار ورود به کشورمان به سر می برند، حدود یک هفته است که این تراکم ایجاد شده و هیچ یک از مسوولان ترک نیز پاسخگو نیستند.

رانندگان در شرایطی که مرز بدون هرگونه تسهیلات رفاهی و اجتماعی می باشد، روزها را تا فرارسیدن نوبتشان برای ورود به ایران، سپری می کنند. اما رانندگان ایرانی از علت اصلی ایجاد تراکم در مرز و قرار گرفتن کامیون ها و تریلرهای ایرانی در صف انتظار، آگاهی چندانی ندارند.

*********************************

روزنامه جام حم ***

رادیو صدای آمریکا تعطیل می‌شود

رادیو فارسی صدای آمریکا وابسته به وزارت امور خارجه این کشور پس از 36 سال فعالیت‌ تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران به دلیل عدم استقبال مخاطبان به کار خود پایان می‌دهد. ایرنا به نقل از پایگاه اینترنتی صدای آمریکا نوشت که این رادیو 29 اردیبهشت به فعالیت خود پایان خواهد داد.

فتوای آیت‌الله صافی برای کمک به یمن

پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله صافی‌گلپایگانی اعلام کرد پیرو سؤالات مکرر مؤمنان نسبت به کمک‌رسانی به مردم مظلوم و ستمدیده یمن، آیت‌الله صافی‌گلپایگانی فتوایی صادر کرد: «مؤمنین مجاز هستند جهت کمک به مردم مظلوم و ستمدیده یمن ـ که مورد ظلم و تجاوز رژیم وهابی سعودی قرار دارند ـ از ثلث سهم مبارک امام علیه‌السلام به مراکز مورد اعتماد بپردازند.»

عربستان روی اسرائیل را سفید کرد

آیت‌الله سیدمحمود هاشمی‌شاهرودی رئیس پیشین قوه قضاییه دیروز در درس خارج فقه خود با اشاره به آتش‌افکنی‌های دشمنان در منطقه، با بیان این‌که چهره آل‌سعود تا ابد سیاه و پلید خواهد ماند، اظهار کرد: امروز عربستان روی اسرائیل را سفید کرده و فجایع انسانی را رقم زده است؛ البته چهره این دست‌نشانده نظام سلطه، روزبه‌روز بر همگان روشن‌تر می‌شود.

به گزارش ایسنا، وی افزود: یمن ارتباط خاصی با جمهوری اسلامی ندارد؛ اما مورد دشمنی‌ها قرار گرفته و کشتارهای فجیعی در آن در حال انجام است.

افاضات ضدایرانی جمهوریخواهان

نامزدهای جمهوریخواه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در ضیافت شام ایالت «آیووا» ضمن انتقاد شدید علیه سیاست خارجی «باراک اوباما»، خواستار اتخاذ رویکرد تقابلی‌تر در قبال ایران شدند.

به گزارش فارس و به نقل از آسوشیتدپرس، «ریک سنتروم» سناتور سابق جمهوریخواه در این ضیافت گفت که «بمب‌افکن‌ها را می‌بایست بار زد و آنها (ایران) را بمباران کرد و به قرن هفت بازگرداند.»

ریک پری هم از اوباما خواست اعلام کند که «اسلام یک معضل است». جب بوش نیز تاکید کرد که صلح باید از طریق قدرت حاصل آید و گفت: روابط ما کشور به کشور در حال بدتر شدن است و کوبا و ایران تنها استثنای این قضیه هستند.

«کارلی فیورینا» تنها نامزد زن جمهوریخواه در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 آمریکا هم بیان کرد: بیایید خودمان را فریب ندهیم. چین و روسیه در میز مذاکرات با ایران، طرفدار ما نیستند. در اظهارنظر افراطی دیگری، «ریک سنتروم» سناتور سابق آمریکایی مدعی شد ایران و داعش «دو شیطان» خاورمیانه هستند و تصریح کرد: ما باید آنها را بگیریم و نابودشان کنیم!

جلالی جایگزین باهنر می‌شود؟

انتخابات هیات رئیسه مجلس در حالی چند روز دیگر برگزار می‌شود که برخی نمایندگان از احتمال ایجاد تغییراتی در ترکیب هیات رئیسه پارلمان خبر می‌دهند. در این میان گویا کاظم جلالی مهم‌ترین گزینه‌ای است که برخی در تلاشند تا جانشین محمدرضا باهنر شود. ابراهیم نکو، عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری آریا گفته احتمالا در انتخابات هیات رئیسه مجلس تغییراتی در نوابین رئیس مجلس ایجاد شود البته اگرچه آقای جلالی مدتی است برای رسیدن به نوابی ریاست مجلس تلاش‌هایی را آغاز کرده، اما تا قبل از رای‌گیری نمی‌توان گفت از میان آقایان باهنر و ابوترابی‌فرد کدامیک از هیات رئیسه جدا می‌شوند. وی درباره ریاست مجلس هم تاکید کرد: باتوجه به شرایطی که آقای لاریجانی دارند من فکر می‌کنم ایشان ابقا خواهند شد.

گمانه‌زنی درباره تغییر وزرا

سایت انتخاب با انتشار شنیده‌هایی، مدعی شده اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور طی هفته‌های اخیر فشار زیادی برای تغییر وزرای صنعت و ورزش وارد کرده؛ او معتقد است، وزیر صنعت به دلیل کبر سن و برخی اشکالات مدیریتی دیگر، مورد نقد جدی است و از دیگر سو، وزیر ورزش نیز ماه‌هاست مورد اعتراض است. براساس این گزارش، جهانگیری برای وزارت صنعت، رضا ویسه را پیشنهاد داده که اکنون «معاون هماهنگی و نظارت معاون اول رئیس‌جمهور» است. همچنین گزینه جهانگیری برای وزارت ورزش، محمود اسلامیان است که چندی پیش با پیشنهاد خود، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری شده است. در این میان گفته شده، اسلامیان تمایلی برای پذیرفتن پست وزارت ورزش ندارد و وزارت صنعت را ترجیح می‌دهد. این گمانه‌زنی‌ها در حالی است که پیش از این گمانه زنی‌هایی درباره احتمال جابه‌جایی پست وزیر کشور و معاونت پارلمانی رئیس‌جمهور و تغییر رئیس سازمان میراث فرهنگی هم منتشر شده بود.

پیشنهاد تغییر اساسنامه خانه احزاب

محسن کوهکن، عضو شورای مرکزی جبهه پیروان خط امام و رهبری به میزان گفت: ما بر تغییر اساسنامه خانه احزاب تاکید داریم و در صورت تحقق نیافتن این امر، جبهه پیروان نسبت به ادامه حضورش در خانه احزاب تجدیدنظر می‌کند.

اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی نیازمند تصویب مجلس

علاءالدین بروجردی در حاشیه نشست علنی دیروز در جمع خبرنگاران با اشاره به موضوعات مطرح شده درباره اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی افزود: در مجلس هفتم، اجرای داوطلبانه این پروتکل از جانب دولت وقت را متوقف کردیم و این مصوبه تا الان به قوت خود باقی است که این نشان می‌دهد اجرای دوباره این پروتکل تائید مجلس را می‌خواهد.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که اجرای پروتکل الحاقی در اختیار مجلس است، گفت: قطعا مجلس در این زمینه تصمیم‌گیری می‌کند، از طرف دیگر به طور حتم در صورت تحقق توافق هسته‌ای متن این توافق باید به تصویب مجلس برسد که این موضوع شامل اصول و فروع توافق است.

****************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات