تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۷  ، 
کد خبر : ۲۷۵۴۴۵

بايد ديواره مستحکمي از عزم و توکّل و اقتدار ملّي در مقابل دشمنان بوجود آورد

گفتمان اسلامي، طرف‌دار عدالت است، طرف‌دار آزادي بشر است، طرف‌دار از بين رفتن زمينه‌هاي استکبار و استعمار است، طرف‌دار نابودي نظام سلطه در همه‌ي جهان است؛ يعني در دنيا دو جناح سلطه‌گر و سلطه‌پذير وجود نداشته باشد.

پايگاه بصيرت؛ گروه سياسي/ در آستانه‌ي روز پاسدار و همچنين سوم خرداد سالروز عمليات غرورآفرين بيت‌المقدس و فتح خرمشهر، صبح روز چهارشنبه (30/2/94) مراسم دانش‌آموختگي دانشجويان افسري و تربيت پاسداري دانشگاه امام حسين عليه‌السلام با حضور حضرت آيت‌الله خامنه‌اي فرمانده‌ي معظم کل قوا برگزار شد. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در اين مراسم در سخناني با اشاره به «گفتمان نوين اسلامي» و «گفتمان جاهليت» به‌عنوان دو گفتمان اصلي دنياي امروز، نزديکي و آشتي اين دو گفتمان را غيرممکن دانستند و با اشاره به زياده‌خواهي‌هاي جديد در مذاکرات هسته‌اي از جمله درخواست براي بازرسي از مراکز نظامي و گفتگو با دانشمندان ايراني، تأکيد کردند: اين اجازه مطلقا داده نخواهد شد و دشمنان بدانند که ملت و مسئولان ايران در مقابل زياده‌خواهي‌ها و زورگويي‌ها به هيچ وجه کوتاه نخواهند آمد.

متن محوربندي شده اين بيانات بدين شرح است:

 

***

بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحيم‌ (۱)

و صلّي الله علي محمّد و اله الطّاهرين‌

 

پرهيز از کارهاي سطحي و توجه به کارهاي عميق، پُرمغز و ماندگار

تبريک عرض ميکنم به شما جوانان عزيز و فرزندان و نور چشمان گرامي ملّت ايران؛ هم جواناني که امروز به کسوت مقدّس پاسداري درآمدند و هم کساني که سردوشي گرفتند و وارد اين مرحله‌ي پُرافتخار شدند. تشکّر مي‌کنم از برنامه‌هاي ابتکاري و زيبا و پُرمغز اين ميدان؛ آرايش ميدان و برنامه‌هاي آن، هم زيبا بود، هم پُرمضمون بود و هم نو و ابتکاري بود. در همه‌ي مسائل زندگي - در دانش، در مديريت، در پيشبرد سبک زندگي، در حفظ ارزشهاي انقلابي؛ در همه‌ي مسائل مهم - همين چند نکته، هم لازم است و هم ممکن؛ هم بايد نوآوري و ابتکار را در همه‌ي کارها مورد توجّه جدّي قرار داد، هم زيبايي و چشم‌نوازي را، هم پُرمغز بودن و پُرمضمون بودن را؛ از کارهاي سطحي در همه‌ي مسائل زندگي و مهمّ کشور بايد صرف‌نظر کرد و به کارهاي عميق، پُرمغز و ماندگار توجّه کرد.

 

شجره طيبه سپاه به بلوغ فکري و عملي رسيده است

خدا را شکر مي‌کنيم که اين شجره‌ي طيبه، يعني سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، امروز به مرحله‌ي قابل قبولي از توانايي‌ها و پيشرفتها و بلوغ فکري و عملي رسيده است. بحمدالله روزبه‌روز شما پيش رفتيد؛ روزبه‌روز ظاهر و باطن را تکامل بخشيديد.

 

موفقيت‌هاي امروز، محصول فداکاري‌هاي ديروز رزمندگان

خود اين دانشگاه يکي از نشانه‌هاي تکامل حرکتِ رو به جلوي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي است. جوانان عزيز، فرزندان عزيز من! توجّه داشته باشيد که عقبه‌ي دانشگاه شما فتح خرّمشهر است، عمليات فتح‌المبين است، عمليات فاو است، عمليات کربلاي پنج است؛ عقبه‌ي فراهم‌آورنده‌ي زمينه‌ي اين پيشرفتها آن مجاهدتها است، آن فداکاري‌ها است، آن انوار درخشاني است که در جبهه‌ها به‌وسيله‌ي پيش‌کِسوت‌هاي شما درخشيد، چشمها را خيره کرد، کشور را به حرکت درآورد، محيط زندگي جمهوري اسلامي ايران را و مردم عزيز اين کشور را متناسب با هدفها و آرمانها کرد.

 

پرچم «گفتمان نوين اسلامي» در دست‌هاي جوانان امروز

امروز دنباله‌ي حرکت انقلاب عظيم اسلامي، پرچم دست شما است. کدام پرچم؟ پرچم «گفتمان نوين اسلامي» که براي سعادت بشريت کارگشا و رهنما است. اين را همه بدانند؛ گفتمان اسلامي براي همه‌ي انسانها و براي انسانيت راهگشا است. اين گفتمان، در اختيار جوانانِ امروز است؛ اين گفتمان نو و پُرکشش و پُرجاذبه را انقلاب اسلامي به رهبري امام بزرگوار ما به‌وجود آورد، آن را در اختيار اين ملّت قرار داد؛ اين ملّت هوشمند، هوشيار، قدردان، آن را گرفتند و مغتنم شمردند، از آن پاسداري کردند تا امروز؛ و فداکاري ملّت ايران که يکي از مهم‌ترين مظاهر آن، دفاع مقدّس بود، توانست امروز اين پرچم را بلند کند.

 

گفتمان جاهليت، در برابر «گفتمان نوين اسلامي»

در مقابل اين پرچم، در مقابل اين گفتمان، گفتمان جاهليتِ امروز دنيا است. گفتمان اسلامي، طرف‌دار عدالت است، طرف‌دار آزادي بشر است، طرف‌دار از بين رفتن زمينه‌هاي استکبار و استعمار است، طرف‌دار نابودي نظام سلطه در همه‌ي جهان است؛ يعني در دنيا دو جناح سلطه‌گر و سلطه‌پذير وجود نداشته باشد؛ اين گفتمان نظام اسلامي است؛ اين همان پرچمي است که دست شما است. نقطه‌ي مقابل آن، يک گفتمان ظالمانه، زورگويانه، متکبّرانه و خودخواهانه است از سوي قدرتهاي انحصارطلب عالم، قدرتهاي سلطه‌گر عالم که متّکي به بنگاه‌هاي اقتصادي بزرگ جهانند؛ هميشه‌ي دنيا بوده‌اند، امروز هم هستند؛ در گذشته با صراحت و وقاحت آشکار زباني، حقيقت خودشان را نشان ميدادند؛ امروز در پوششهاي گوناگون الفاظ زيبا، مثل حقوق بشر، مثل عدم خشونت و امثال اينها، منافقانه و رياکارانه کار خودشان را پيش ميبرند؛ امّا چشمان تيزبين ملّتها ميتواند تشخيص بدهد؛ ميتواند اين دو گفتمان را در مقابل هم ببيند. اين دو گفتمان با هم آشتي نمي‌کنند، اين دو گفتمان به هم نزديک نمي‌شوند؛ نمي‌توانند آشتي کنند. يک گفتمان گفتمان ظلم و ستيزه‌گري با مظلومان و ملّتها است؛ يک گفتمان گفتمان حمايت از مظلومان و مقابله‌ي با ظالمان  است؛ اينها چطور ميتوانند دست به هم بدهند؟ چطور ميتوانند به هم نزديک بشوند؟ و امروز دنيا اين را ميداند، دنيا اين را مي‌فهمد.

 

تلاش دشمنان براي منزوي جلوه دادن جمهوري اسلامي

دشمنان ما در تبليغات خودشان سعي مي‌کنند وانمود کنند جمهوري اسلامي منزوي است. جمهوري اسلامي منزوي نيست؛ جمهوري اسلامي از آغاز پيدايش تا امروز در دل ملّتهاي عالم جا داشته است. بله، هرجا تبليغات باشد، سياه‌نمايي باشد، سياه‌کاري باشد، ممکن است يک حقيقتي مکتوم بماند، امّا براي مدّت محدودي مکتوم خواهد ماند. شما نگاه کنيد از اوّل انقلاب تا امروز، هرکدام از رؤساي جمهوري اسلامي ايران به کشورهاي ديگر مسافرت کردند و با ملّتها مواجه شدند، ملّتها شيفتگي خودشان را در رفتار خودشان و در گفتار خودشان نشان دادند. اين مخصوص يک دوره نيست؛ از اوّل انقلاب تا امروز اين‌جور بوده است؛ هم در شمال آفريقا، هم در اواسط آفريقا، هم در منطقه‌ي غرب آسيا - که غربي‌ها اصرار دارند اسمش را خاورميانه بگذارند - هم در منطقه‌ي شرق آسيا در منطقه‌ي شبه‌قارّه، حتّي در کشورهاي مجاور با کشورهاي اروپايي، هرجا رؤساي جمهوري اسلامي ايران رفتند و اجازه داده شد و خودشان همّت کردند که با مردم روبه‌رو بشوند، مردم آن کشورها اظهار شيفتگي کردند. امروز در همه‌جاي دنيا اين‌جوري است.

 

اقرار جهانيان به عظمت ملّت ايران و جمهوري اسلامي

امروز نام شما، نام ملّت ايران در دنيا و در ميان ملّتها و در ميان آزادگان عالم نام بلند و افتخارآميزي است. [در ميان] دولتها چطور؟ دولتها هم همين‌جور؛ دولتها هم تشکيل‌شده‌ي از انسانها است. آنهايي که خيلي سياه‌دل و تيره‌روز و سيه‌روي نباشند، آنهايي که غرق در شهوات نباشند، آنهايي که نوکري استکبار را از دل و جان قبول نکرده باشند هم اعتراف ميکنند، اقرار ميکنند به عظمت ملّت ايران و عظمت آن نظامي که توانسته است اين ملّت را اين‌جور پيش ببرد. در اجتماعاتي که در کشور ما تشکيل شده است - چه در کنفرانس اسلامي،(۲) چه در اجتماع غيرمتعهّدها(۳) - بيشترين سران و مسئولان برجسته‌ي جهان در اينجا گرد آمدند، اظهار علاقه‌مندي کردند. گفته ميشود ايران منزوي است! منزوي آن کساني هستند که فقط با زور، فقط با پول، فقط با دلار ميتوانند دلهايي را به خودشان جذب کنند؛ نه پيامشان، نه اظهارشان، نه عملشان هيچ جاذبه‌اي را در دنيا به‌وجود نمي‌آورد. جوانان عزيز من، فرزندان عزيز ملّت ايران! اين شما هستيد با اين پرچم پُرافتخار. در اين دانشگاه و در همه‌ي نقاط کشور در بخشهاي مختلف، جوانان ما مؤمنانه در اين راه حرکت ميکنند.

 

عبور جمهوري اسلامي از همه چالش‌هاي پيش رو با اعتماد به وعده‌هاي الهي و اتکاي به خود

ما عزّت خود را که به‌وسيله‌ي اسلام و نظام اسلامي و حرکت انقلابي و نگاه انقلابي و آرمانهاي انقلابي به‌دست آمده است، از دست نخواهيم داد. امروز دشمنان مشغول چالش هستند و هر روزي يک‌جور چالشي را در مقابل جمهوري اسلامي ايران قرار ميدهند؛ ما ابائي نداريم، ما بيمي نداريم. اگر ما جسم بي‌جان و بي‌تحرّکي بوديم، عليه ما چالشي وجود نداشت؛ ما متحرّکيم، ما زنده‌ايم، ما روبه‌رشديم، ما فعّاليم، بنابراين بايد انتظار داشته باشيم که در مقابل ما چالش به‌وجود بيايد و با قدرت، با توکّل به خداي متعال، با اعتماد به وعده‌ي الهي و با تکيه‌ي به نفس و اعتماد به نفس از اين چالشها عبور خواهيم کرد.

 

زورگويي دشمنان، نشانه عدم شناخت ملت ايران

دشمنان ما بد فهميدند، ملّت ايران را بد شناختند، مسئولين جمهوري اسلامي را درست نشناختند که حرف زور مي‌زنند. در همين قضاياي مذاکرات مربوط به مسائل هسته‌اي زورگويي ميکنند، حرف ميزنند؛ اين نشانه‌ي آن است که ملّت را نشناخته‌اند؛ نشانه‌ي آن است که دولت ما را نشناخته‌اند؛ دولت ما هم تسليم نخواهد شد، دولت ما هم جزو ملّت است، از سر همين ملّت است، برآمده‌ي از ميان همين ملّت است، با همين آرمانها پيش رفته‌اند، با همين آرمانها رشد پيدا کرده‌اند. هرچه يک دولتي، يک ملّتي، مسئوليني در مقابل اين دشمن عقب‌نشيني کنند، آنها جلو مي‌آيند؛ آنها زياده‌طلبند؛ آنها جز به استکبار و استعمار و سلطه‌ي بر ملّتها به چيزي قانع نيستند؛ هرچه بتوانند جلو مي‌آيند؛ بايد ديواره‌ي مستحکمي از عزم و توکّل و اقتدار ملّي در مقابل آنها به‌وجود آورد.

 

اجازه نمي‌دهيم به حريم دانشمندان هسته‌اي ما و دانشمندان در هر رشته‌ي حسّاس و مهمّي، اندک اهانتي بشود

حالا در همين مذاکرات باز حرفهاي تازه‌اي ميزنند. [مثلا] بازرسي‌ها، گفتيم که اجازه نميدهيم از هيچ‌يک از مراکز نظامي هيچ بازرسي‌اي از سوي بيگانگان صورت بگيرد. ميگويند بايستي ما بياييم با دانشمندان شما مصاحبه کنيم يعني در واقع بازجويي کنيم. ما اجازه نمي‌دهيم به حريم دانشمندان هسته‌اي ما و دانشمندان در هر رشته‌ي حسّاس و مهمّي، اندک اهانتي بشود. من اجازه نميدهم بيگانگان بيايند با داشمندان ما، با فرزندان برجسته و عزيز ملّت ايران که اين دانش گسترده را به اينجا رسانده‌اند، بخواهند بنشينند حرف بزنند. در دنيا هيچ عاقلي اجازه نمي‌دهد، هيچ دولتي اجازه نمي‌دهد؛ دانشمندانشان را مخفي مي‌کنند، نمي‌گذارند اسمهايشان را هم کسي بفهمد. دشمن پُررو و وقيح توقّع دارد اجازه بدهند راه را باز کنند و بيايند با دانشمندان ما، با اساتيد ما، با محقّقين ما گفتگو کنند، مذاکره کنند. درباره‌ي چه؟ درباره‌ي يک پيشرفت اساسي بومي علمي در کشور. اين اجازه مطلقاً داده نخواهد شد؛ اين را هم دشمنان بدانند، هم کساني که منتظرند ببينند تصميم نظام جمهوري اسلامي چه ميشود، بدانند.

 

همه وظيفه داريم در مقابل زورگويي و توقّعات بيجا ئ توطئه‌هاي دشمن با کمال قدرت و استقامت بِايستيم

مسئولين عزيز ما که در اين ميدان با شجاعت حرکت مي‌کنند، بدانند تنها راه مقابله‌ي با دشمن وقيح، عزم راسخ و عدم انفعال است؛ اينها بايد بتوانند پيام ملّت ايران و عظمت ملّت ايران را در مذاکرات نشان بدهند. همه‌ي ما - هرکدام و در هرجا - کساني هستيم که به برکت انقلاب اسلامي اين توفيق را پيدا کرديم مسئوليتي داشته باشيم. پيش‌کِسوت‌هاي شما - شما به‌عنوان يک جوان دانشجوي درس‌خوانِ داراي آرزوهاي بلند - در بخشهاي مختلف، همه‌ي اينها اين افتخار را دارند که براي نظام اسلامي، براي رسيدن به آن اهداف و آرمانهاي بلند دارند تلاش مي‌کنند؛ خدمتگزاري مي‌کنند؛ همه خدمتگزاريم؛ اين حقير هم خدمتگزار همه‌ي شما هستم. همه‌ي ما وظيفه داريم در مقابل زورگويي دشمن، در مقابل وقاحت دشمن، در مقابل توقّعات بيجاي دشمن و در مقابل توطئه‌هاي دشمن با کمال قدرت و استقامت بِايستيم.

 

دشمن به دنبال کشاندن جنگهاي نيابتي به مرزهاي کشور

بنده خبرهايي دارم از اينکه دشمنان ما با همراهي برخي از مسئولان سفيه منطقه‌ي خليج‌فارس - نه همه‌شان، بعضي - درصدد هستند که جنگهاي نيابتي را به مرزهاي ايران بکشانند. پاسداران انقلاب اسلامي و همه‌ي پاسداران حريم امنيت ملّي در سازمانهاي مختلف بيدارند، هوشيارند. اين را بدانند که اگر شيطنتي صورت بگيرد، واکنش جمهوري اسلامي بسيار سخت خواهد بود.

 

راه روشن و افق آشکار پيش روي ملت ايران

اين راه روشني است، اين راه گشوده و گشاده‌اي است، اين افق آشکاري در مقابل ملّت ايران است که ملّت ايران دارد با کمال اميدواري بحمدالله اين راه را طي ميکند؛ البتّه پيمودن راه‌ها به سوي هدفهاي بزرگ خستگي‌هايي دارد، هزينه‌هايي دارد، مشکلاتي دارد. آن کساني که انسانهاي لايق در طول تاريخ شمرده شده‌اند، آن ملّتهايي که مدال لياقت از تاريخ گرفته‌اند، آنهايي هستند که از مشکلات خسته نشدند، در مقابل چالشها به زانو درنيامدند، در مقابل دشمنان زورگو عقب‌نشيني نکردند، حصار مستحکم عزم و اراده‌ي ملّي را در مقابل هرگونه تجاوزي - تجاوز زباني، تجاوز عملي، تجاوز سخت، تجاوز نرم - در مقابل همه‌ي اين تجاوزها نشان دادند. ملّت ايران از جمله‌ي اين ملّتها است؛ ۳۵ سال است که ملّت ايران در اين راه دارد ميرود؛ امروز شما جوانان عزيز، ميوه‌هاي نورسيده‌ي اين عرصه هستيد؛ ان‌شاءالله اين بار سنگين را شما و ديگر جواناني که در سرتاسر کشور مشغول کارند، مشغول تلاشند، مشغول تحصيلند، بر دوش بگيريد؛ ان‌شاءالله اين امانت را بهتر از ماها، بهتر از نسل پيش از خودتان به پيش ببريد و چشم شهيدان عزيز و بزرگوار ما را در پيشگاه الهي و در ملکوت الهي روشن کنيد.

پروردگارا! به محمّد و آل محمّد رحمت و برکت خود را بر ارواح طيبه‌ي شهداي گران‌قدر ما و بر روح مطهّر امام بزرگوار ما نازل بفرما. پروردگارا! رحمت و برکتت را بر اين دلهاي جوان، بر اين انسانهاي پاکيزه نازل بفرما. پروردگارا! در اين ماه شعبان و در ماه رمضان که در پيش است، توفيق بندگي روزافزون و تقرّب روزافزون به اين جوانان عنايت فرما.

  والسّلام عليکم و رحمة الله و برکاته‌

 

 ۱) قبل از شروع بيانات معظّمٌ‌له، سردار سرلشکر محمّدعلي جعفري (فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي) و سردار دريادار مرتضي صفّاري (فرمانده دانشگاه امام حسين (ع)) گزارشي ارائه کردند.

۲) هشتمين اجلاس سران کشورهاي عضو سازمان کنفرانس اسلامي که طي روزهاي ۱۸ تا ۲۰ آذر ۱۳۷۶ با حضور سران بيش از ۵۵ کشور در تهران برگزار شد.

۳) شانزدهمين نشست غيرمتعهّدها که طي روزهاي ۵ تا ۱۰ شهريور ۱۳۹۱ با حضور سران بيش از صد کشور در تهران برگزار شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات