تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۲  ، 
کد خبر : ۲۷۵۴۵۷

یادنامه آئینه‌وند و سپانلو در «صدا»

عکس اصلی روی جلد شماره 35 هفته‌نامه صدا به محمدعلی سپانلو اختصاص دارد. شاعری تازه درگذشته که صدا به او لقب «حافظه روشنفکری ایران» داده است.

متن کامل مطالب برگزیده این شماره:

صدا در این شماره ضمن مرور خبرهای مهم هفته، به انتقادات از وزیر ارشاد به دنبال برگزاری نمایشگاه کتاب اشاره کرده و سپس مروری داشته بر نقدهای مهراب قاسم‌خانی به داستان‌های صمد بهرنگی که این روزها، خبرساز شده است. در کنار این، صدا در پرونده‌ای سیاسی، به بررسی استانی شدن انتخابات مجلس پرداخته و هرچند تصریح کرده که اصلاح‌طلبان به استقبال این طرح رفته‌اند، ولی برخی فعالان سیاسی هشدار داده‌اند که استانی شدن انتخابات می‌تواند به سود بی‌ریشه‌ها تمام شود. مرتضی مبلغ هم که در دولت اصلاحات معاون وزیر کشور بوده، گفته استانی شدن انتخابات به تغییر آرایش نیروهای سیاسی منتهی خواهد شد.

صدا35

در این شماره، ضمن بررسی سیاست خارجی در فرانسه و ایالات متحده و تحلیل مواضع خانواده لوپن‌ها در پاریس و کلینتون‌ها در واشگتن، انتخابات پارلمانی در بریتانیا به بحث گذاشته شده و پیامدهای بازگشت اقتدار به محافظه‌کاران انگلیسی بررسی شده است. نسبت محافظه‌کاران انگلیسی با اتحادیه اروپا نیز دیگر موضوعی است که در این رابطه مورد توجه قرار گرفته است.

صدا در این شماره ۱۰۰ صفحه‌ای که به قیمت ۵۰۰۰ تومان به چاپ رسیده، همچنین نگاهی انداخته است به معامله اوباما با کنگره آمریکا درباره مذاکرات هسته‌ای با ایران و ضمن تحلیل چرایی مخالفت‌های حزبی با مذاکرات در آمریکا، از زبان شیرین هانتر، استاد علوم سیاسی نوشته شده است که نتیجه مذاکرات هسته‌ای در کنگره آمریکا رقم نخواهد خورد. در پرونده اقتصادی این شماره هم صدا به سراغ سرمایه‌داری نوظهور ایرانی رفته و آنچه «سرمایه‌داران تقلبی» نامیده شده‌اند را نقد کرده است. در این پرونده، برخی سرمایه‌داران از شکل‌گیری طبقاتی رانتی در کشور ابراز نگرانی کرده و شکل‌گیری سرمایه‌داری تقلبی را باعث تشدید شکاف اجتماعی دانسته‌اند.

در پرونده دیگری که صدا منتشر کرده، موضوع شکل‌گیری تشکل‌های صنفی مزدبگیر به بهانه حق اعتراض صنفی، مورد توجه قرار گرفته و برخی فعالان مدنی در گفتگو با صدا تصریح کرده‌اند که نباید از ساماندهی نهادهای غیردولتی کارگری یا معلمی ترسید. در ادامه مطالب این شماره، صدا به بررسی سیاست داخلی در کره شمالی پرداخته و سپس یادنامه‌ای درباره صادق آئینه‌وند منتشر کرده است. یادی از محمدعلی سپانلو و انتشار گفتگویی منتشر نشده از او، در کنار تحلیل فیلم «قصه‌ها»ی بنی‌اعتماد نیز دیگر مطالب این شماره صدا را به خود اختصاص داده است.

صدا35-1

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات