تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۱  ، 
کد خبر : ۲۷۵۵۴۳
با افشای جلسات محرمانه نمایندگان آیپک با سناتورهای جمهوریخواه برای کاهش شرط‌های توافق آمریکا و ایران دم خروس حمایت صهیونیست‌ها از توافق هسته‌ای بیرون آمد

آیپک توافق می‌خواهد


گروه سیاسی: وقتی باب کورکر و رابرت منندز در کمیته روابط خارجی سنا طرح نظارت کنگره بر توافق هسته‌ای احتمالی میان اوباما و حسن روحانی را به تصویب دیگر اعضا رساندند، شاید کمتر کسی تصور می‌کرد در مدت زمانی کمتر از 10 روز لابی صهیونیستی آیپک، یعنی مهم‌ترین و بانفوذترین لابی در آمریکا که وظیفه پایش و همخوان کردن منافع مشترک آمریکا و صهیونیست‌ها را برعهده دارد، دست به کار شده و برای تعدیل و کم کردن فشار این طرح جلسات محرمانه با سناتورهای جمهوریخواه برگزار کند!

به گزارش «وطن امروز»، شاید برخی تصور می‌کردند طرح نظارت کنگره بر توافق احتمالی، در واقع آخرین ترفند نتانیاهو و صهیونیست‌ها برای ممانعت از توافق هسته‌ای باشد اما روز گذشته برخی خبرگزاری‌های غربی گزارش دادند یک تیم ویژه از آیپک، با برخی سناتورهای جمهوریخواه جلساتی محرمانه برگزار کرده و در آن جلسات از آنها خواسته است در طرح کورکر و منندز، شروط کنگره برای توافق کاهش یابد. نکته تامل‌برانگیز اما این است که این تیم ویژه آیپک به سناتورهای جمهوریخواه گفته‌اند شرط‌هایی مانند به‌رسمیت شناخته شدن اسرائیل توسط ایران و نیز برخی دیگر از شروط که مربوط به رژیم صهیونیستی هستند، از این طرح حذف شوند! به عبارت دقیق‌تر، آیپک در این جلسات محرمانه اعلام کرد خواستار حذف برخی متمم‌های حامی رژیم صهیونیستی از این طرح شده است.

خبرگزاری فارس به نقل از بلومبرگ گزارش داد نمایندگان آیپک برای حذف برخی متمم‌های حامی اسرائیل از طرح نظارت کنگره بر توافق هسته‌ای سناتورهای جمهوریخواه را تحت فشار قرار داده‌اند. این طرح قرار است هفته آینده در صحن عمومی سنا مورد بررسی قرار گیرد. طرح «بازبینی توافق هسته‌ای ایران» که مورد موافقت نمایندگان هر دو حزب آمریکا قرار دارد هفته گذشته به اتفاق آرا در کمیته روابط خارجی مجلس سنا تصویب شد. باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا که پیش‌تر این طرح را به وتو تهدید کرده بود هفته گذشته وعده داد آن را در صورت عدم اضافه شدن متمم‌های دیگر، امضا می‌کند. به عبارتی تیم ویژه آیپک با این اقدام نشان داد به دنبال ایجاد یک نوع هماهنگی و توافق میان کنگره و کاخ سفید بر سر توافق هسته‌ای با ایران است. این لابی صهیونیستی از یک سو نظارت کنگره بر توافق را مطلوب می‌داند اما همزمان نیز نشان داده است این نظارت را در راستای تحقق توافق هسته‌ای مطلوب می‌داند.

یعنی اینکه لابی صهیونیست‌ها نظارت کنگره برای انجام «توافق مطلوب» را خواستار هستند و هرگونه تلاشی که ممکن است توافق هسته‌ای اوباما با دولت ایران را به خطر بیندازد، مطلوب نمی‌دانند. به همین دلیل آنها به سناتورهای جمهوریخواه گفته‌اند شرط «به‌رسمیت شناخته شدن رژیم صهیونیستی توسط ایران» را به دلیل آنکه ممکن است مانع توافق هسته‌ای شود، از طرح نظارت کنگره بر توافق حذف کنند! در همین راستا کارکنان مجلس سنا به بلومبرگ گفته‌اند لابی‌گران ارشد آیپک از روز دوشنبه هفته گذشته در دیدارهای رودررو و تماس‌های تلفنی با رهبران ارشد سنا تلاش کرده‌اند آنها را از موافقت با متمم‌های پیشنهادی جمهوریخواهان منصرف کنند. «ماکو روبیو»، سناتور ارشد جمهوریخواه، هفته گذشته متممی را به این طرح اضافه کرده بود که ایران را ملزم به به‌رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی در توافق هسته‌ای می‌کرد.

روبیو در جلسه رأی‌گیری از معرفی این متمم عقب‌نشینی کرد. بلومبرگ گزارش داد لابی صهیونیستی آیپک با نسخه فعلی این طرح موافق است اما برخی از نمایندگان جمهوریخواه هنوز خواستار اضافه شدن متمم‌های بیشتر به آن هستند. به نوشته بلومبرگ، لابی آیپک به‌رغم مخالفت با این متمم‌های پیشنهادی با ایده‌های زیربنایی آنها موافق است. یک مقام این لابی می‌گوید بسیاری از متمم‌های پیشنهادی جمهوریخواهان، «ارزشمند» هستند اما موضع آیپک این است که سناتورها در وهله اول مطمئن شوند که این طرح تصویب می‌شود. این مقام آیپک گفت: «اولین و مهم‌ترین اولویت این است که مطمئن شویم این طرح تصویب می‌شود و کنگره می‌تواند بر توافق ایران نظارت کند».

شرط آزادی جیسون جاسوس!

اما در میان شرط‌هایی که سناتورهای جمهوریخواه به دنبال افزودن آن به طرح نظارت بر توافق هسته‌ای با ایران هستند، تلاش برای آزادی جیسون رضائیان نیز به چشم می‌خورد. خبرگزاری بلومبرگ می‌گوید شنیده‌ها حاکی است دست‌کم 20 متمم برای اضافه شدن به این طرح پیشنهاد خواهد شد. «جیمز رایس»، یکی از سناتورهای آمریکایی متممی را پیشنهاد خواهد کرد که خواستار آزادی برخی اتباع آمریکایی زندانی در ایران، از جمله «جیسون رضائیان»، جاسوس دستگیر شده در ایران است. به نظر می‌رسد آزادی این جاسوس آمریکایی از آن جهت برای سناتورها مهم است که او یکی از مهم‌ترین مهره‌های شبکه ارتباطی برای تغییرات فرهنگی - سیاسی موردنظر آمریکا در ایران طی مدت زمان اجرای توافق بوده است.

به همین دلیل آنها نمی‌توانند توافق هسته‌ای را منهای حفظ شبکه تغییر خود در ایران انجام دهند. به عبارت دیگر، آمریکایی‌ها پروژه شبکه‌سازی در ایران با محوریت افرادی مانند جیسون رضائیان را در راستای توافق هسته‌ای تعریف کرده‌اند و به دنبال آن هستند تا با پشتوانه توافق هسته‌ای، تغییرات مطلوب خود را از طریق این شبکه‌ها در ایران دنبال کنند. به هر حال، هر یک از متمم‌های پیشنهادی جمهوریخواهان برای اضافه شدن به طرح نظارت کنگره بر توافق هسته‌ای به 60 رأی موافق نیاز خواهد داشت. از آنجا که اکثر نمایندگان دموکرات و کورکر با این پیشنهادها مخالفت خواهند کرد، احتمال کمی برای موافقت با آنها وجود دارد.

لابی‌ آیپک برای اوباما

در ایران ابتدا این جواد ظریف بود که منتقدان آنچه او بر سر برنامه هسته‌ای ایران آورده بود را متهم به همنوایی با اسرائیل کرد. پس از او نیز این حجت‌الاسلام اکبر هاشمی رفسنجانی بود که صراحتا گفت منتقدان عملکرد هسته‌ای دولت مطبوع او با نتانیاهو همنوا شده‌اند! اگرچه این ادعای غیراخلاقی در جامعه قابل پذیرش نبود و افکار عمومی در ایران جامعه منتقدان را اساسا جامعه معتقد به انقلاب و آموزه‌های دینی می‌دانند، با این حال اما شاید بهترین راه برای اثبات انتقادات هسته‌ای منتقدان، تحلیل مذاکرات و تبعات آن از دریچه ارزیابی رفتار صهیونیست‌ها و رژیم صهیونیستی بود. اکنون که مذاکرات هسته‌ای در مرحله مکتوب کردن توافقات لوزان است، تقریبا برای همه آشکار شده که صهیونیست‌ها در صف مقدم توافق هسته‌ای هستند. طی 20 ماه گذشته بارها و بارها اخباری منتشر شد که می‌گوید مطالبات رژیم صهیونیستی در مذاکرات هسته‌ای مطرح شده است.

نتانیاهو یکی از بازیگران فعال درباره مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 بوده است و چندی پیش در کنگره آمریکا رسما خود را حامی توافق هسته‌ای با ایران نامید و گفت او به جای گزینه نظامی، به دنبال توافق هسته‌ای با ایران است. اکنون با افشای فشار بانفوذترین لابی صهیونیستی دنیا به سناتورهای جمهوریخواه برای تعدیل نظارت خود بر توافق هسته‌ای، دم خروس حمایت نتانیاهو از توافق هسته‌ای لوزان بیرون آمده است! صهیونیست‌ها حتی شرط‌هایی را که مربوط به موجودیت رژیم صهیونیستی است اما می‌تواند توافق را به شکست بکشاند نیز تحمل نکرده و خواستار حذف آنها از طرح نظارت کنگره بر توافق هستند! این در واقع یکی از مهم‌ترین گزاره‌هایی است که نشان می‌دهد نتانیاهو و جامعه صهیونیست در خط اول توافق هسته‌ای هستند.

چه کسی می‌تواند واقعیتی به این وضوح را انکار کند! البته این واقعیت از ابتدا نیز برای آنهایی که تحولات را به صورت دقیق بررسی می‌کنند پنهان نبود. بویژه اینکه رصد رفتار هاشمی رفسنجانی طی حداقل یک دهه اخیر نشان داده است در پازل او برای مناسبات با آمریکا، رژیم صهیونیستی چه جایگاه و نقشی را ایفا می‌کند. او در کتاب هاشمی بدون روتوش صراحتا گفت اسرائیل با ایجاد یک رابطه معمولی میان ایران و آمریکا موافق خواهد بود، چراکه آنها می‌دانند ایجاد رابطه میان ایران و آمریکا از خصومت ایران نسبت به این رژیم خواهد کاست! او البته طی چند سال اخیر و در قبال مسائل مختلف، مواضعی اتخاذ کرد و جملاتی بر زبان آورد که قطعا در تل‌آویو درباره آنها بررسی شده است! او تنها چند روز قبل از کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری 1392 تصریح کرد: «ما با اسرائیل سر جنگ نداریم». هاشمی در قبال تحولات سوریه نیز موضع مشابهی گرفت.

او که با اسرائیل سر جنگ ندارد، بشار اسد یعنی بازوی مقاومت علیه اسرائیل را تلویحا دیکتاتور نامید و آنگونه که برخی نزدیکانش نقل کرده‌اند در جلسه‌ای ادعا کرد سرنوشت صدام در انتظار اسد خواهد بود. در تازه‌ترین اظهارنظرش نیز صراحتا گفت هولوکاست یک واقعیت تاریخی و غیرقابل انکار است. او ادعایی را غیرقابل انکار دانست که صهیونیست‌ها با استناد به آن، رژیم صهیونیستی را بنا نهاده‌اند و غیرقابل انکار دانستن آن می‌تواند به معنای تحکیم پایه‌های رژیم صهیونیستی باشد! به هر حال با افشای فشار آیپک به سناتورهای جمهوریخواه برای کاهش شرط‌های تصویب توافق هسته‌ای احتمالی، رسما دم خروس حمایت اسرائیل از توافق هسته‌ای بیرون آمد. حمایتی که برخی عناصر داخلی طی چند سال گذشته تلاش زیادی برای جلب آن انجام داده‌اند! و گویا اکنون باید به خاطر تحقق آن خوشحال نیز باشند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات