تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۵:۰۱  ، 
کد خبر : ۲۷۵۶۰۳

اخبار ویژه روزنامه‌ها 6 خرداد


روزنامه کیهان **

رفتن زیر بار پروتکل الحاقی یعنی تحریم‌ها لغو نخواهد شد

بیشتر اعضای ان‌پی‌تی فاقد صنایع و تاسیسات هسته‌ای هستند، اگرچه که 124 کشور پروتکل الحاقی را پذیرفته‌اند. بنابراین امکان بازرسی‌های ویژه بر روی این کشورها به دلیل فقدان تاسیسات و صنایع هسته‌ای اساسا امکان‌پذیر نبوده و بنابراین عضویت آنها یک امر تشریفاتی است.

به گزارش رجانیوز کشورهای دارای صنایع و تاسیسات هسته‌ای جهان سومی هم اگرچه تحت فشار کشورهای غربی برای عضویت در پروتکل قرار گرفته‌اند اما برخی از آنان از پذیرش پروتکل امتناع نموده‌اند و این دعوا همواره میان کشورهای غربی، آژانس و این کشورها برای اجبار آنها به پذیرش پروتکل الحاقی وجود داشته است. اما تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای معتقد است مقررات موجود مانع از سوءاستفاده آژانس از پروتکل الحاقی می‌شود.

ظریف در نشست خبری با همتای مجارستانی خود می‌گوید: «مقررات پروتکل الحاقی به نوعی امکان بازرسی‌ مدیریت شده ‌(managed access)  را برای کشور میزبان محفوظ می‌دارد ولی با افزودن شرط لزوم کسب رضایتمندی( satisfy agency requirements )در انجام بازرسی‌ها، عملا کشور میزبان را مجبور می‌کند که برای متهم نشدن به عدم همکاری با آژانس همه خواسته‌های آژانس را برآورده کند تا بدین صورت «رضایتمندی» آژانس را کسب کرده باشد.

براساس مواد صریح پروتکل الحاقی، کشور مورد بازرسی امکان این را دارد که به جای مکان مورد نظر آژانس بازرسان را برای نمونه‌برداری به مکانی نزدیک آن محل هدایت کند و یا حتی تنها به بخش‌هایی از مکان مورد نظر آژانس اجازه دسترسی دهد، اما این تنها یک بخش ماجراست، آنچه تمام‌کننده است، عنصر «لزوم اخذ رضایتمندی آژانس» (satisy Agency requirements) است که در پروتکل به آن تصریح شده و اگر در دسترسی‌های مدیریت شده این رضایتمندی حاصل نشد، آژانس کشور مورد بازرسی را متهم به عدم همکاری خواهد نمود و لذا برای دوری از اتهام، کشور میزبان مجبور است دسترسی‌ها به امکان مورد نظر آژانس (نظامی و غیرنظامی) را تامین کند. این در حالی است که رویه آژانس در قبال کشورهای عضو نشان داده، این نهاد هرگز رضایتمندی خود را اعلام نمی‌کند.

نکته بسیار مهم و قابل توجه آنجاست که طبق ماده 5 پروتکل، آژانس امکان درخواست بازرسی از تاسیسات نظامی کشور را خواهد داشت که این موضوع اطلاعات نظامی ایران را در معرض افشاء قرار خواهد داد.

با توجه به رویه‌ای که  آژانس تحت فشار کشورهای غربی در برخورد با ایران تاکنون اتخاذ نموده مبنی بر اینکه از مسیر برخورد فنی حقوقی خارج شده و درخواستهای غیرفنی و غیرحقوقی مطرح می‌کند به نظر می‌رسد که اگرچه امکان اعمال دسترسی مدیریت شده به مراکز غیرهسته‌ای کشور (از جمله مراکز نظامی) مطابق با پروتکل الحاقی وجود دارد، ولی عدم سوءاستفاده بسیار بعید بوده بلکه در صورت پذیرش پروتکل الحاقی، ایران ملزم است تا کسب رضایتمندی کامل آژانس، موارد مدنظر این نهاد برای بازرسی از تاسیسات نظامی را در دسترس بازرسان قرار دهد. دسترسی به مراکز نظامی توسط آژانس نیز افشای اطلاعات نظامی ایران را در پی خواهد داشت و شرایط آن زمان پیچیده‌تر خواهد شد که بدانیم مکانیزم رفع تحریم‌ها به تایید آژانس منوط شده و این یعنی افتادن تعهدات غرب در یک چرخه غیرقابل اجرا. بر این اساس آژانس می‌تواند با بهانه عدم اعطای دسترسی به سایت‌های نظامی، جمهوری اسلامی ایران را متهم به عدم همکاری در چارچوب پروتکل الحاقی نماید و بدین ترتیب بهانه بازگشت خودکار تحریم‌ها را فراهم کند. از سوی دیگر بر اساس مصوبات مجلس در سال 84 و 89 ایران مجوز قانونی اعمال بازرسی‌های فراتر از پادمان را نداشته و اساسا بند توافق شده در بیانیه لوزان مبنی بر «اجرای داوطلبانه پروتکل تا زمان تصویب در مجلس»، خلاف قوانین رسمی جمهوری اسلامی است.

 از آشوب‌افکنی با مانور تجمل تا پاس طلایی به آمریکا

مشاور سابق کروبی، اظهارات سخنگوی کارگزاران را ابوعطا خواندن قورباغه و آب بستن به تاریخ توصیف کرد.

داریوش سجادی در یادداشتی نوشت: وقتی قورباغه ابوعطا می‌خواند این امر بدان معناست که آب دارد سر بالا می‌رود! آقای «حسین مرعشی» مقام ارشدحزب کارگزاران سازندگی در مصاحبه با روزنامه شرق مطلبی فرموده‌اند که بیشتر به ابراز لحیه می‌ماند! به روایت ایشان؛ «اکنون ارزش‌های واقعی کنار گذاشته شده‌اند. ارزش واقعی، سلامت نفس است، پاکی، صداقت و کم‌هزینه بودن است. ما این ارزش‌های واقعی را کنار گذاشتیم و فضا را به کسانی دادیم که آسیاب‌شان همه چیز را آرد می‌کند!»

سجادی افزود: ظاهرا جناب آقای مرعشی یا دچار نسیان شده‌اند و یا مخاطب خود را کم‌حافظه فرض کرده‌اند. مزید اطلاع ایشان باید معروض داشت: ایشان منتسب به حزبی است که بزرگ آن در خطبه نمازجمعه 18 آبان سال 69 که به خطبه «مانور تجمل» معروف شد، گفت:‌«اظهار فقر و بیچارگی کافی است. این رفتارهای درویش‌مسلکانه، وجهه جمهوری اسلامی را نزد جهانیان تخریب کرده است، زمان آن رسیده که مسئولین به مانور تجمل روی آورند. برای آنکه در دیدگان سایر ملل مسلمان و غیرمسلمان، ملتی مفلوک جلوه ننماییم، لازم است تا جلوه‌هایی از تجمل در چهره کشور و مسئولین حاکمیتی رویت شود.»

همکار سابق نشریات اصلاح‌طلب نوشت: این همان «مانور تجملی بود» که با کپی‌برداری از نسخه بانک جهانی منجر به خرد شدن کمر اقشار مستضعف و اعتراضات مشهد و قزوین و اسلام‌آباد شد!

سجادی با اشاره به اظهار نظر دیگر مرعشی مبنی بر اینکه «ظاهرا یک عده‌ای علاقه‌مندند که کشور از 88 عبور نکند و مدام آن سال را سال فتنه می‌گویند... حرف ما این است که تا کی می‌خواهند کشور در آن فضا بماند؟ این یک اختلاف نظر بود که تمام شد»! می‌نویسد: به همین سادگی!؟ یک «اختلاف نظر بود که تمام شد»!؟ مملکت را 8 ماه در بحران امنیتی فرو بردید و سنگین‌ترین خسارات را به منافع ملی ایران زدید و با تمهید فضا اقدام به دادن پاسی طلایی به آمریکا و متحدینش جهت کوبیدن آبشار تحریم‌های فلج‌کننده اقتصادی در یک سوم زمین ایران کردید و با اتخاذ شعارهای انحلال‌طلب و ساختارشکن از قبیل «تقلب بهانه است- اصل نظام نشانه است» تا مرز رویارویی با کلیت نظام رفتید و وقتی دیدید خیارتان کونه نکرد حالا زاهد شده و دغدغه آشتی ملی و ببخشیم و فراموش کنیم پیدا کرده‌اید!؟ مگر ملکداری و لوازمش از جنس «خاله بازی» است که یک روز زیاده‌خواهانه بگوئيد «قهر قهر تا روز قیامت»! و فردا روزی هم ناز فروشانه بفرمائيد «آشتی آشتی فردا بریم تو کشتی»!؟ خیر جناب مرعشی! به این می‌گویند آب بستن به تاریخ و با این شیوه نمی‌توان واقعیت‌ها را پنهان کرد.

 پورنجاتی: جامعه هیچ ارزیابی مثبتی نسبت به دولت ندارد

عضو جمعیت دفاع از ارزشها که بعدها از فراکسیون مشارکت در مجلس ششم سر درآورد می‌گوید، ضمن تعیین تکلیف برای روحانی خواستار تغییر برخی وزرای غیراصلاح‌طلب از جمله وزرای کشور و ورزش شد.

احمد پورنجاتی در مصاحبه با آفتاب یزد مدعی آوانس دادن روحانی به رقبا شد و در ادامه خواستار تغییرات در کابینه شد و گفت: تصور نبض جامعه و بررسی احساس خرسندی یا ناخرسندی مردم نسبت به رویکرد دولت، اگر شخص روحانی را از مجموعه دولت کنار بگذاریم، هیچ چیز در ذهنیت جامعه برای یک ارزیابی امیدوارکننده نسبت به آینده دولت، باقی نمی‌ماند.

وی می افزاید: منظورم این نیست که دولت کاری انجام نداده، بلکه دولت کارهای بسیار مهم و بزرگی در حوزه‌های مختلف از جمله زیرساخت‌های اقتصادی، اصلاحاتی، حوزه خدمات عمومی، حوزه بهداشت و درمان و همچنین سیاست خارجی که ملموس است، انجام داده و واقعیت این است که قدم‌های بزرگی برداشته شده، اما مهم‌تر از اینکه شما چه می‌کنید و چه می‌گویید، باید بررسی کرد که در ارزیابی و تلقی مخاطب این چه می‌گویید و چه می‌کنید، چه وزنی دارد؟ اگر وزن آن با واقعیت منطبق نیست، چرا؟ احساس اکنون جامعه، این است آقای روحانی همچنان تکرار می‌کند«من بر سر وعده‌های خود هستم.» بیان اینکه «من بر سر وعده‌های خود هستم.» اگر تا پایان یک دوره‌ای از دولت ادامه پیدا کند، چیزی شبیه جایگزین کردن صدور چک تاریخ‌دار جدید با چک تاریخ گذشته‌ای است که هنوز وصول نشده! ممکن است این سخنان دلگرمی به طلبکار دهد اما برای او پول نمی‌شود.

وی سپس با حمله به وزیر کشور گفت: آقای روحانی! شما براساس چه تعاملی با معدل پشتیبانان خودتان در انتخابات (نه فقط اصلاح طلبان) طیفی که رویکردشان انتخاب شما و کمک به انتخاب شما بود، مهم‌ترین دستگاه سیاسی و اجرایی کشور که در گذشته همواره در اختیار شیخ‌الوزراء بود را به دست چه کسی دادید؟

پورنجاتی در این تعیین تکلیف برای روحانی و در حالی که ظرف 2 سال گذشته اصلاح‌طلبان از دولت طلبکار بوده‌اند، گفت: آقای روحانی در مورد انتخابات نفرات و تدوین برنامه‌هایش تحت هیچ فشار و مطالبه‌ای از سوی اصلاح‌طلبان نبوده است.

 ایهود باراک: در جنگ با حزب‌الله  اسرائيل از هر نظر شکست خورد

نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی در واکنش به برخی انتقادهای داخلی از عقب‌نشینی نیروهای این رژیم از خاک لبنان در سال 2000، گفت: تقویت توان حزب‌الله نتیجه سال‌ها حضور نیروهای اسرائيل در خاک لبنان است نه نتیجه عقب‌نشینی سال 2000 از لبنان.

ایهود باراک در گفت‌وگوی رادیو اسرائیل تصریح کرد:‌ «زرادخانه تسلیحاتی گسترده حزب‌الله نتیجه حضور 18 ساله نیروهای ارتش اسرائيل در خاک لبنان است و به عقب‌نشینی نیروهایمان از جنوب این کشور ارتباطی ندارد.»

باراک گفت:‌«جنگ دوم با حزب‌الله لبنان از هر نظر جنگی شکست خورده و تصمیمی اشتباه بود. در مدیریت این جنگ چه از بعد امنیتی و چه بعد سیاسی سستی شده بود. این غیرمنطقی است که دولتی به سبب کشته یا اسیر شدن تعدادی از نظامیانش به یک سازمان یا کشور حمله کند.»

 وقتی روزنامه اجاره‌ای درباره اصلاح‌طلبان بدلی هشدار می‌دهد

یک روزنامه اجاره‌ای- زنجیره‌ای مجدداً بحث «اصلاح‌طلبان بدلی» را پیش کشید.

اصلاح‌طلب بدلی چماقی است که افراطیون و پدرخوانده‌های آنان برای ارعاب افراد نسبتاً مستقل‌تر در طیف اصلاح‌طلبان و وادار کردن آنها به اطاعت و تسلیم استفاده می‌کنند. این طیف پیش از این از نمادین مشابه برای کسانی چون عارف، کروبی و... استفاده کرده است.

روزنامه آرمان در تحلیلی با عنوان «مراقب اصلاح‌طلبان بدلی باشید» نوشت: پس از استقرار دولت تدبیر و امید فضا برای حضور و نقش‌آفرینی جریان اصلاح‌طلب باز شد و آنها تازه نفس‌تر از همیشه ورود خود به رقابت‌های انتخاباتی کشور را اعلام کردند اما پربیراه نیست چند سال رکود اجازه حضور پرقدرت و مثبت در تمام عرصه‌ها را نمی‌دهد و خواه ناخواه استقرار نظم قبلی نیازمند برنامه‌ریزی است. در چنین فضایی اقلیتی که طی چند سال سکوت اصلاحات برای خود جایگاهی به این عنوان تعریف کرده بودند، اکنون به دنبال تصاحب اکثریت کرسی‌های انتخاباتی هستند و مشخص نیست بر چه اساس خود را بیشتر از تشکل‌های اصیل جریان اصلاحات ذی‌نفع می‌دانند. گروه‌هایی که در زمان سکوت اصلاحات برای خودنمایی، اقداماتی در جهت خوشایند رقیب را فرصتی برای خودنمایی در عرصه سیاسی می‌دانستند، نمی‌دانستند. این خوشی کوتاه‌مدت خواهد بود؛ چراکه از یک سو جریان‌های غیر اصلاح‌طلب حامی آنها پس از پایان مأموریت پیش‌بینی شده برای این دسته افراد توجهی به آنها نکردند و زمینه‌ای را فراهم کردند تا آنها نه‌تنها در اردوگاه اصلی جایگاهی نداشته باشند بلکه تعابیری از آنها شود که دیگر نتوانند در جهت فعالیت سیاسی موثر به ایفای نقش بپردازند. گروه دیگری هم بودند که نسبت به کلیت اعضای اصلاحات دارای شرایط بهتری بودند، آنها زیر چتر شخصیت‌های باتجربه البته در عرصه سیاست خارجی قرار گرفتند البته بعید بود در فضایی که فعالیت اصلاح‌طلبان اصیل از سوی رقیب محدود شده است. آنها با دریافت مجوز، به فعالیت جداگانه بپردازند و به طبل کاندیداتوری برای هر انتخاباتی با عنوان اصلاحات بکوبند! با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و حضور اصلاح‌طلبان اصیل، عرصه بر اصلاح‌طلبان بدلی تنگ شد. لذا درصدد رایزنی با بزرگان اصیل جریان اصلاح‌طلبی برآمدند تا شاید گذشته آنها فراموش شود و بتوانند به آغوش اصلاح‌طلبی اصیل بازگردند.

 *********************************

روزنامه قدس **

جزییات فلج شدن دختر ۶ ساله لرستانی

تسنیم: امین بهاروند، مدیر درمان تأمین اجتماعی استان لرستان در مورد خبر منتشر شده مبنی بر فلج شدن دختر ۶ ساله خرم‌آبادی در اثر تزریق آمپول گفت: کودک خرم ‌آبادی بر اثر بیماری گلو درد به پزشک مراجعه کرده که بعد از معالجه، پزشک برای وی تزریق پنی سیلین تجویز شده است. وی با بیان‌اینکه بعد از تزریق پنی سیلین به کودک، وی از ناحیه نیم تنه پائین فلج شده افزود: در ماه‌های قبل به‌این کودک پنی سیلین تزریق شده بود و نیازی به تست دوباره نبود. وی افزود: تا قبل از اعلام اظهارات متخصصان مغز و اعصاب کمیسیون، هیچ قضاوتی نمی‌توان درباره موضوع و علت صریح‌این ضایعه داشت.

 شهید شهریاری مصاحبه نکرد

تسنیم: فریدون عباسی، رئیس سابق سازمان انرژی اتمی در پاسخ به برخی شایعات مبنی بر‌اینکه شهید شهریاری قبل از شهادت، با بازرسان آژانس گفت وگو کرده است، تصریح کرد: شهید مجید شهریاری هیچ‌گاه مصاحبه‌ای با بازرسان آژانس انرژی اتمی نداشته‌ و خبرهایی مبنی بر مصاحبه وی با بازرسان آژانس انرژی اتمی به هیچ عنوان صحت ندارد.

 فساد برخی مؤسسه‌های مالی واعتباری

عصرایران: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برخی مؤسسه‌های مالی که با نام ائمه (ع) و از طریق سرمایه‌های ملت به فسادهای مالی می‌پردازند، گفت: متأسفانه گاهی فکر می‌کنیم، گویا فساد اداری بتدریج در حال نهادینه شدن است، ولی باید توجه داشت که اگر رشوه خواری در سیستم و دستگاهی راه افتد و نهادینه شود، هیچ چیزی برایمان باقی نمی ماند.

 شکایت جمعی از نمایندگان مجلس

ایرنا: علیرضا منادی، عضو هیأت رئیسه مجلس گفت: جمعی از نمایندگان به هیأت رئیسه مجلس مراجعه کردند و به‌این موضوع که چرا فیلم جلسه غیرعلنی در فضای مجازی پخش شده، شکایت کردند. وی افزود:‌این نمایندگان بیان کردند که شکایتشان را به هیأت نظارت بر نمایندگان نیز ارایه می‌کنند، زیرا کسی حقی ندارد از جلسه غیرعلنی مجلس فیلم بگیرد.‌این اقدام خلاف اصل 25 قانون اساسی است و به منزله استراق سمع است.

 تالابها منشأ گرد وغبار!

فردا: معصومه ابتکار در حاشیه گردهمایی مدیران کل محیط‌ زیست کشور با تأکید بر ظرفیتهای محدود آبی و خاکی‌ایران، گفت: درنتیجه بی‌توجهی امروزبرخی مسؤولان و مردم، بسیاری از تالابها به منشأ گردوغبار تبدیل ‌شده‌اند.

 سکته بازار خودرو

قدس آنلاین: یکی از فعالان بازار خودرو که خواست نامش عنوان نشود، در خصوص وضعیت فعلی بازار خودرو گفت: طی هفته‌های اخیر بازار خودرو با‌ایست عجیبی در معاملات روبه‌رو شده، بطوری‌که در بیشتر نمایشگاه‌های خودرو طی یک هفته وحتی یک ماه، یک مورد خرید وفروش صورت گرفته است.

 مسمومیت ۱۱۸نفر درپارس‌ جنوبی

جهان: دکتر عبدالرحیم دادجو، رئیس مرکز فوریتهای پزشکی استان بوشهر گفت: ۱۱۸ نفر از کارکنان شرکت گاما، پیمانکار فاز ۱۹ طرح توسعه‌ای میدان گازی پارس جنوبی مسموم شده اند. وی افزود: از آب و غذای مصرفی کارکنان شرکت یادشده نمونه گیری شده است تا علت مسمومیت به طور دقیق مشخص شود.

 تشییع شهید مدافع حرم در قم

ابنا: پیکرمطهر«ساجد حسین»، یکی از شهدای مدافع حرم مطهر حضرت زینب(س) روز دوشنبه در شهر مقدس قم تشییع و در بهشت معصومه(س) به خاک سپرده شد.

 بانکها مصوبه شورا را دور ‌زدند

فارس: مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: اقتصاد‌ایران همچنان بانک محور است و دخالت دستوری دولت در بازار پول مشکل‌ساز شده و بخشنامه اخیر شورای پول و اعتبار برای تعیین نرخ سود بانکی، یک روز هم اجرا نشد.

 ممنوعیت به کارگیری معلم حق‌التدریس

واحد مرکزی خبر: اسفندیار چهاربند، مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران گفت: آموزش و پرورش امسال هیچ نیروی جدید حق التدریسی را به کار نمی‌گیرد.

 پاپ 25 سال تلویزیون ندیده است!

ایسنا: پاپ فرانسیس آرژانتینی، رهبر کاتولیکهای جهان اذعان کرد که وی 25 سال است حتی برای دیدن بازی فوتبال تیم محبوبش، تلویزیون تماشا نکرده است.

 فقر در کشور زنانه شده است

ایلنا: سيد پرويز فتاح، رئيس کميته امداد امام‌خميني(ره) با اشاره به افزايش تعداد زنان سرپرست خانوار، روند فقر در بين خانواده‌هاي اين زنان را رو به فزوني عنوان کرد و در مورد زنانه شدن فقر در کشور هشدار داد.

 می‌‌گویند زیر دستشویی اورانیوم است!

تسنيم: محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با طرح‌این پرسش که کدام یک از اتهامات آژانس علیه ما درست بوده است، گفت:‌هر روز به ما می‌گویند، فلان جا را ندیده‌ایم، اگر می‌دیدیم می‌توانستیم گزارش بهتری بدهیم. لاریجانی تصریح کرد: اصلاً پس فردا می‌گویند، زیر دستشویی خانه فلان مسؤول محل دپوی اورانیوم غنی شده بالای 50 درصد است؛‌ می‌توانند ادعا کنند ما از‌اینها همه چیز دیده‌ایم.

 ایران گرم‌تر وخشک تر می‌شود

فرارو: گری لوئیس، هماهنگ‌کننده مقیم سازمان‌ملل در‌ایران، در مصاحبه‌ای با نشریه تایمز مدعی شد که‌ایران در‌آینده گرمتر و خشکتر خواهد شد و‌این حاصل تغییرات آب و هوایی است.

 آن آدم فاسدی که‌این فیلم را گرفته...

ایرنا: مهدی کوچک زاده، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: انتشار فیلم از جلسه غیر علنی مجلس شورای اسلامی، اقدامی غیر اخلاقی است. آن آدم فاسد و مفسدی که‌این فیلم خصوصی را گرفته و آن آدم مفسدی که آمده‌این فیلم را گرفته و پخش کرده، ما بنا نداشتیم در تریبون عمومی و علنی حرفهایی را که باید خصوصی باشد، بگوییم. وی همچنین گفت: حالا یک نماینده دو روز در حوزه انتخابیه دویده‌این ور آن ور، آخر سر بلیت گیرش نیامده با اتوبوس آمده، یک لحظه در صحن علنی چرتش می‌گیرد، عکس‌این را می‌گیرید در روزنامه می‌گذارید،‌این فساد است.

 مجلسی‌ها مانع تغییر مدیران می‌شوند

ایرنا: محمدرحیم نوروزیان، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان شمالی گفت: ابقای برخی مدیران دولت گذشته در مسؤولیت خود -به رغم قبول نداشتن گفتمان اعتدال- ناشی از فشار برخی از نمایندگان استان در مجلس به وزیران بوده است.

 تجمع اعتراضی

ایرنا: جمعی از دانشجویان دانشگاه علوم اقتصادی در اعتراض به ادغام‌این دانشگاه با دانشگاه خوارزمی، روز گذشته مقابل مجلس تجمع کردند.

 محاکمه جیسون رضاییان

ایرنا: نخستین جلسه محاکمه جیسون رضاییان، خبرنگار روزنامه واشنگتن پست و دو متهم همراه وی، در شعبه 15 دادسرا و دادگاه انقلاب اسلامی برگزارشد.

*********************************

روزنامه جمهوری اسلامی **

* مهندس محسن هاشمی به یک خبر سایت مشرق، درباره خانواده آیت‌الله هاشمی رفسنجانی پاسخ داد. وی نوشت: «سایت مشرق که ظاهراً منتسب به برخی نهادها می‌باشد در گزارشی با عنوان «لغو تحریم‌ها بیشتر به نفع خاندان هاشمی است» مطالب کذبی را به نقل از یک رسانه بیگانه منتشر کرد. اینکه گردانندگان آن رسانه و سایر رسانه‌های همسو برخلاف اکثریت مردم، از لغو تحریم‌ها ناراضی باشند، قابل درک است اما این موضوع که برای نشان دادن نارضایتی خود از لغو تحریم‌ها اقدام به انتشار مطالب کذب و افترا به نقل از رسانه‌های بیگانه کنند قابل پذیرش نیست. مشرق در گزارش مذکور به نقل از رسانه بیگانه و فردی خارجی ناشناخته‌ای، مدعی شده است که هواپیمایی ماهان متعلق به خانواده هاشمی است، این درحالی است که این ادعای کذب بارها و بارها هم از سوی هواپیمایی ماهان و هم از طرف اعضای خانواده هاشمی تکذیب شده و تصریح شده است که مالکیت هواپیمایی ماهان کاملاً شفاف و متعلق به موسسه‌ای عام‌المنفعه و عمومی است و خانواده هاشمی و هیچ خانواده دیگری سهمی در آن ندارند و این موضوع بارها از سوی نهادهای نظارتی نظام بررسی و به مقامات عالی‌رتبه نظام گزارش شده است. اگر مسئولان مشرق، مدعی هستند که قصد تخریب ندارند و انتشار این گزارش بدون بررسی صحت و سقم آن و صرفاً به نقل از رسانه‌های بیگانه انجام شده است،‌ چرا از انتشار گزارشات و شایعات مشابه دیگر رسانه‌های بیگانه، در مورد دیگر مسئولان نظام و خانواده آنها، خودداری می‌کنند. متاسفانه عصبانیت جناحی که مشرق و ده‌ها رسانه دیگر به آن منتسب است از لغو تحریم‌ها به حدی است که متوجه نشده‌اند که در این گزارش حتی نام آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نیز اشتباه نوشته شده است و زمانی که یک فرد نام آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که در سایت ایشان و رسانه‌های داخلی و خارجی هزاران بار منتشر شده است را نمی‌داند چگونه می‌توان به سایر ادعاهای وی در مورد ایشان اعتماد کرده آنها را منتشر نمود.»

* دستگاه اطلاعاتی اسرائیل برای اجرای عملیات تروریستی در یکی از مساجد اهل تسنن در ایران همانند حادثه تروریستی انفجار مسجد «امام علی(ع)» در قطیف واقع در شرق عربستان برنامه‌ریزی کرده است. به گزارش شفاف به نقل از فارس، یک منبع امنیتی فلسطین به خبرنگار پایگاه خبری «الوعی نیوز» گفت موساد، این توطئه را با هدف تحریک اهل تسنن علیه شیعیان و دولت ایران دنبال می‌کند. این منبع امنیتی تاکید کرد موساد با اجرای این توطئه می‌خواهد نقطه طایفه‌گری را در مقابل انفجار تروریستی اخیر در قطیف عربستان قرار دهد. وی با تاکید بر اینکه امت اسلامی باید مراقب باشند که در دام اسرائیلی‌ها نیفتند، افزود: اسرائیل تبحر خاصی در ایجاد فتنه و جنگ‌های طایفه‌ای و مذهبی دارد و تاکنون چندین عملیات در مناطق مختلف خاورمیانه برنامه‌ریزی و اجرا کرده است. یک عامل انتحاری جمعه گذشته مسجد «امام علی(ع)» در قطیف عربستان را منفجر کرد که در آن بیش از 100 نفر از شیعیان شهید و مجروح شدند.

* محمد العریفی، شیخ وهابی سعودی با نوشتن فتوای جدیدی در مورد حلال بودن خوردن تمساح و خزندگانی همچون مار دریایی باعث ایجاد جنجال بزرگی در میان کاربران اینترنتی شد. به گزارش شفقنا به نقل از پایگاه الوطن، وی برای توجیه صحت فتوای خود به یکی از آیات قرآن (احل لکم صید البحر و طعامه) استناد کرد که در آن خداوند بر حلال بودن خوردن و صید جانداران دریایی تاکید کرده است. وی همچنین برای اثبات فتوای خود به شرح ابن عثیمیین استناد نمود و خاطرنشان کرد: خوردن تمساح در آیه و شرح آن استثنا نشده، بنابر این خوردنش حلال است، و اما مار با وجود آن که خوردنش حرام می‌باشد، اما حرمت جاندارانی که در خشکی زندگی می‌کنند، نمی‌تواند دال بر حرمت همان جانداران از نوع دریایی شود زیرا تمام حیواناتی که تنها در آب زندگی می‌کنند اعم از زنده و مرده حلال هستند. انتشار فتوا بر روی پایگاه‌های اینترنتی باعث جنجال زیادی شد، به طوری که برخی از کاربران با نام بردن از نام حیواناتی همچون لاک پشت، جویای حلال بودن و یا نبودن آن شدند و برخی دیگر با انتقاد از گفته‌های العریفی نوشتند تمساح نه تنها حیوان دریایی نیست بلکه دو زیست می‌باشد.

* اداره فتوای تونس با صدور بیانیه‌ای صدور مجوز قانونی فعالیت برای جمعیت مدافع همجنس گرایی «شمس» در این کشور را محکوم کرد و گفت:‌ این اقدام انحراف خطرناک از سنن هستی و طبیعی و خدشه وارد کردن به ارزش‌های اسلام و مبانی جامعه ریشه‌دار تونس است. به گزارش سی. ان. ان، جمعیت «شمس» که خواهان لغو جرم بودن همجنس گرایی در تونس است، هفته گذشته مجوز قانونی خود را دریافت کرد. این مجوز جمعیت مذکور را قادر می‌سازد فعالیت‌های خود را به طور قانونی دنبال کند و بتواند خواهان بازنگری در فصل 230 قانون کیفری تونس شود که همجنس گرایی را جرم می‌داند و سه سال زندان برای آن در نظر گرفته است. در بیانیه اداره فتوای تونس آمده است: این جمعیت انحراف خطرناکی را در ارزش‌ها و اخلاق و طبیعت بشریت از طریق رسانه‌ها ترویج می‌کند و از جوامعی تاسی می‌جوید که دعوت به آزادی در آنها باعث شده است که شان و منزلت بشر از مرتبه انسانیت پایین بیاید، انسانیتی که در همه ادیان سماوی بویژه اسلام بزرگ داشته شده و مورد تکریم قرار گرفته است. اداره فتوای تونس در این بیانیه خواستار بازنگری در صدور مجوز برای چنین رفتارهای انحرافی و خطرناک شده است که نسل‌های آینده را تهدید و پایه‌های اعتدال و میانه‌روی را تضعیف می‌کند.

*********************************

روزنامه خراسان**

مجوز دولت به ظريف و حجتي درباره همکاري با استراليا

بر اساس ابلاغيه روزهاي اخير يک مسئول ارشد اجرايي به محمد جواد ظريف و محمود حجتي، اعلام شده است که طبق مجوز هيئت دولت، وزارت جهاد کشاورزي موظف است با هماهنگي وزارت امور خارجه نسبت به انجام مذاکره، پاراف و امضاي موقت موافقتنامه همکاري در زمينه بهداشت دام و دامپزشکي بين دولت جمهوري اسلامي ايران و دولت استراليا ظرف سه سال از تاريخ ابلاغ اين تصويب نامه، اقدام و مراحل قانوني را تا تصويب نهايي پيگيري کند.

 الف نوشت

 

احمد توکلي در يادداشتي با عنوان " سپاس سردار " در اين سايت نوشت: طرفاي عصر بود که يکي از جوانان متدين و لوطي مجيديه به من خبر داد که دوستي ارمني دارم که کارواش دارد. امروز چند مأمور نيروي انتظامي براي شستشوي خودروي گشت کلانتري محل به کارواش آمدند. روي ديوار پوستري نصب شده بود در اعتراض به کشتار ارامنه ترکيه عثماني در ۲۴ آوريل ۱۹۱۴ ميلادي. افسر گشت رو به دوست ارمني من کرد و گفت اين پوستر را چرا زدي به ديوار؟ برش دار. او در پاسخ مي‌گويد خليفه گري ما گفته ما زديم. افسر نسبت به وي اهانت مي‌کند ولي با دفاع به حق هم وطن ارمني روبرو مي‌شود. افسر جسور سيلي به گوش ارمني مي زند بعد سه نفري او را به دفتر کارواش مي‌کشانند و به باد کتک مي‌گيرند. وقتي داستان اين ستم وقيحانه را شنيدم به سردار اشتري زنگ زدم نه او و نه مسئول دفترش را پيدا نکردم. ارتباطات برقرارشد و حسين، همان جوان مؤمن مجيديه هم مسئول پيگيري شد. يکي دو روز نگذشت که فيلم آن ستمکاري را رئيس دفتر سردار اشتري، فرمانده ناجا مي‌بيند و با گزارش ماجرا به دستور فوري فرمانده، بازرس ويژه اي مأمور رسيدگي مي‌گردد. آن سه مأمور بي پروا و رئيس کلانتري و سرکلانتر منطقه از کار معلق و تحويل دادگاه داده مي‌شوند و رسماً از مظلوم ماجرا عذرخواهي مي‌شود.

 خبرآنلاين مدعي شد

 

يک عضو فراکسيون رهروان ولايت مي گويد: دليل راي آوردن مجدد محمدرضا باهنر براي نائب رئيسي مجلس،به قسمي مربوط است که وي در جلسه شب گذشته اين فراکسيون ياد کرد. در اين جلسه انتقادات تندي نسبت به عملکرد محمدرضا باهنر درخصوص همراهي با فراکسيون اصولگرايان وبرخي نمايندگان منتسب به جبهه پايداري مجلس مطرح شد که باهنر نيز ضمن پذيرفتن انتقادات قسم خورد که در آينده همراه با فراکسيون رهروان و لاريجاني باشد و زماني که نمايندگان قسم وي را شنيدند مجاب شدند که دوباره به او راي بدهند.

*********************************

روزنامه ایران**

محاکمه جیسون رضاییان آغاز شد

 نخستین جلسه محاکمه جیسون رضاییان خبرنگار روزنامه «واشنگتن پست» و دو متهم همراه وی، برگزار شد. به گزارش «ایران» ساعت 30/9 دیروز، دادگاه در محل شعبه 15 دادسرا و دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی و با حضور نماینده دادستان تهران و وکیل مدافع متهم برای رسیدگی به اتهامات سه متهم (جیسون رضاییان، یگانه صالحی همسر متهم و همچنین یکی از دوستان متهم اصلی) تشکیل جلسه داد. دادگاه پس از دو ساعت رسیدگی به این پرونده، ادامه جلسه را به روز دیگری موکول کرد.

 مطهری: تندروها نمی‌خواهند فضای جامعه عادی شود

 نماینده مردم تهران در مجلس گفت: «تندروها می خواهند فضای جامعه به حالت عادی بازنگردد چون در فضای باز نمی توانند با رقبای خود رقابت کنند». علی مطهری در گفت وگو با «ایرنا»، افزود: «آنها دوست دارند که همیشه در یک فضای امنیتی و اضطراری باشیم تا بتوانند محدودیت ایجاد کنند و در نتیجه، رقبای خود را کنار بزنند، چون در شرایط عادی این افراد نمی توانند با رقبای سیاسی خود رقابت سالم داشته باشند».

 کوچک‌زاده: خبرنگاران را دلسوز انقلاب نمی‌بینم

 مهدی کوچک‌زاده دیروز در جمع خبرنگاران مجلس که مکرر از او می‌پرسیدند «رهبری کی به شما گفتند مذاکرات باید متوقف شود؟»، پاسخ داد: «من از بین شما خبرنگاران کسی را دلسوز انقلاب، نظام و رهبری نمی‌بینم که بگویم رهبر معظم انقلاب کی این حرف را به من زده.»

به گزارش «ایران»، کوچک‌زاده افزود: «اگر می‌خواهید توضیح دهم، ابتدا باید به من ثابت کنید که نگران آبروی رهبری و نظام هستید.»

 روایتی از موانع تغییر مدیران دولت قبل

 معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان شمالی از فشار برخی نمایندگان مجلس برای جلوگیری از تغییر بعضی مدیران اجرایی خبر داد و گفت: «ابقای برخی مدیران دولت گذشته در مسئولیت خود- با وجود قبول نداشتن گفتمان اعتدال- ناشی از فشار برخی از نمایندگان استان در مجلس به وزیران بوده است.» به گزارش ایرنا، محمدرحیم نوروزیان تأکید کرد: «دخالت نمایندگان در عزل و نصب‌های قوه مجریه مخالف اصل تفکیک قوا در قانون اساسی است.»

 برخورد با اقدام نابجای 3 مأمور «ناجا»

احمد توکلی با انتشار یادداشتی در سایت «الف» به روایت اقدام خطاکارانه سه مأمور نیروی انتظامی پرداخت و بابت تسریع در برخورد با این مأموران خاطی از سردار اشتری فرمانده نیروی انتظامی قدردانی کرد.

براساس روایت توکلی چند هفته پیش چند مأمور نیروی انتظامی که برای شست‌وشوی خودرو در کارواش یک شهروند ارمنی حضور یافته بودند، به خاطر نصب پوستر «اعتراض به کشتار ارامنه ترکیه عثمانی» او را مورد ضرب و شتم قرار دادند که با توجه به فیلم دوربین مدار بسته کارواش و محرز شدن این خطا و با پیگیری توکلی؛ مأموران خاطی، رئیس کلانتری و سرکلانتر منطقه از کار معلق و تحویل دادگاه شدند. برخی مخاطبان «الف» در واکنش به این یادداشت، آن را مصداق سخنان روحانی درباره اینکه وظیفه نیروی انتظامی صرفاً اجرای قانون است، دانستند.

 

درخواست برگزاری علنی دادگاه تجدید نظر مهدی هاشمی

 وکیل مدافع مهدی هاشمی گفت: «با قضات دادگاه تجدید نظر درخصوص پرونده موکلم (مهدی هاشمی) صحبت کردم و مصرانه از آنها خواستم تا جلسه رسیدگی را به صورت علنی برگزار کنند.» به گزارش ایرنا، سید محمود علیزاده طباطبایی افزود: «همچنین از دادگاه خواستیم که استماع شهادت شهود انجام شود که تاکنون پاسخی به این درخواست‌های ما داده نشده است.» وی گفت: «تاکنون زمانی برای دادگاه تعیین نشده است.»

*********************************

روزنامه جام جم **

هشدار سرلشکر فیروزآبادی به تهدیدکنندگان نظامی

 در پی فرمایشات فرماندهی معظم کل قوا در دانشگاه امام حسین(ع)، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با صدور پیامی بر ضرورت پیروی از بیانات مقام معظم رهبری تاکید کرد.

به گزارش فارس، سردار سرلشکر حسن فیروزآبادی، در پیام خود آورده است: مرور مذاکرات هسته‌ای طی ماه‌های گذشته حکایت از آن دارد که مواضع پنهان و آشکار دشمنان نظام جمهوری اسلامی همواره بر نابودی تاسیسات هسته‌ای صلح‌آمیز ایران استوار است و همچنان از ابراز توقعات زیاده‌خواهانه و غیرمنطقی خود نیز ابایی ندارند که از جمله ادعای غیرقابل تحقق بازرسی از مراکز حساس و نظامی، گفت‌وگو با دانشمندان و محققان هسته‌ای و سایر موارد قابل اشاره می‌باشند. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح افزوده است: در چنین شرایطی ارتقای توانمندی‌های دفاعی کشور که نیروهای مسلح را به درجه عالی بازدارندگی پشیمان‌کننده برای دشمن برساند، امر بدیهی و ضروری به حساب می‌آید و چنانچه دشمن بخواهد تهدیدات نظامی مشمئزکننده و مضحک خود را عملیاتی سازد، قطعا آتش آن برای آغاز‌کنندگانش سوزان و وحشتناک خواهد بود و جمهوری اسلامی ایران و جبهه بزرگ مقاومت این را حق مسلم و قانونی خود می‌داند.

آغاز دور جدید گفت‌وگوهای هسته‌ای

دور جدید گفت‌وگوهای هسته‌ای به منظور ادامه نگارش پیش‌نویس متن برنامه جامع اقدام مشترک از امروز در هتل کوبورگ وین از سرگرفته می‌شود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، در این دور از گفت‌وگوها سیدعباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی معاونان وزیر امور خارجه ایران و هلگا اشمید، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که به نمایندگی از کشورهای 1+5 در مذاکرات هسته‌ای حضور دارد؛ شرکت می‌کنند. این دور از مذاکرات هسته‌ای تا روز جمعه ادامه خواهد داشت.

سفر ظریف به عمان و کویت

وزیر امور خارجه کشورمان امروز به عمان و کویت می‌رود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، انتظار می‌رود گفت‌وگو با مقامات عالی رتبه عمانی درباره بحران یمن و جنگ افروزی آل‌سعود و نیز دستیابی به راه حلی برای تسریع در ارسال کمک‌های انساندوستانه به مردم مظلوم و بی دفاع این کشور از اهداف این سفر باشد. همچنین قرار است مسئول ارشد دستگاه دیپلماسی کشورمان در چهل و دومین اجلاس سالانه وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی که امروز و فردا در کویت برگزار می‌شود، شرکت کند.

***************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات