تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۵  ، 
کد خبر : ۲۷۵۸۳۸

نفوذ افراط‌گرایان در ارتش مالزی


«عبدالرحیم بکری»، معاون وزیر دفاع مالزی هفته گذشته از شناسایی 70 نظامی مالزیایی حامی گروه تروریستی داعش خبر داد. این خبر با واکنش مردم مالزی در شبکه‌های اجتماعی روبرو شد و یکی از کاربران شبکه‌های اجتماعی نوشت: «چرا این خبر اندوهناک را قبل از هر اقدامی علیه آن 70 نفر طرفدار داعش در سطح جهان منتشر می‌کنید؟»

ویلیام نوشت: «اگر شما این 70 نفر را شناسایی کرده‌اید پس چرا حرکت نمی‌کنید و دستگیرشان نمی‌کنید؟» شخصی در پاسخ وی نوشت: «امیدوارم مالزی به سرنوشت سوریه دچار نشود.»

معاون وزیر دفاع مالزی اعلام کرده است: «اگر اثبات شود نیروهای ارتش و پلیس با افکار داعش ارتباط دارند ما با راهنمائی و تعالیم درست، افکار این افراد را اصلاح می‌کنیم!»

یکی از کاربران شبکه‌های اجتماعی نوشت: «این سخن بسیار عجیب و خنده‌دار است. فقط با آنان مشورت می‌کنید و این نظامی‌ها را راهنمایی می‌کنید. این افراد با انواع مواد منفجره و بمب آشنا هستند و آنان به راحتی به چنین مواد خطرناکی دسترسی دارند. من واقعا از این سخنان خنده آور و عجیب از دولتمردان کشورمان شوکه شده ام، آیا دولتمردان ما از جنایات این گروه تروریستی در حوزه خود آگاه نیستند، کسانی که یک خلبان اسیر را زنده زنده می‌سوزانند و سر افراد بیگناه را می‌زنند. آیا دولتمردان مالزی راهکار بهتری برای جلوگیری از این جریان خطرناک به جز نصیحت در دست ندارند.»

یکی دیگر از کاربران نوشت: «فقط 70 نفر نظامی طرفدار داعش شناسایی شده اند، البته تعداد آنها بسیار بیشتر از این است. داعش در ادارات مختلف دولتی مالزی نیز طرفداران زیادی دارد. روش تربیتی کادرهای نظامی مالزی و دوره‌های اعتقادی آنان به گونه‌ای است که زمینه را برای تربیت طرفداران داعش فراهم می‌کند. مقامات مالزیائی باید به سراغ دوره‌های اعتقادی کادر ارتش و پلیس بروند تا سرنخ تربیت این گونه افراد را بیابند، هر اشتباهی در نوع برخورد با آنان ممکن است کشور را با بحران جدی روبرو کند.»

یکی دیگر از کاربران نوشت: «با آنان مشورت می‌کنید؟! باید آنان را در دادگاه نظامی محاکمه کنید.»

دیگری می‌نویسد: «چگونه داعش در نیروهای ارتش مالزی نفوذ کرده است؟ وزیر هیچگونه راه حلی ارائه نکرده است. چرا سیاستمداران ما در باره این موضوع سکوت می‌کنند و هیچ سخنی نمی‌گویند؟ کدام حزب سیاسی و یا گروهی با نیروهای نظامی ما ارتباط دارند و آنان را با عقاید افراط گرائی تربیت می‌کنند؟ اگر نیروهای ارتش ما با چنین نظارت‌های سخت دولتی به داعش می‌پیوندند بنابراین سرنوشت مردم عادی ما چه خواهد بود؟ آیا فکر می‌کنید که همه چیز در کنترل شما است و جای نگرانی وجود ندارد؟»

«د. عبدالرحمن سلیم»، یک کارشناس امور بین‌المللی معتقد است: «جمیل خیر بهاروم، متولد کداح و بازنشسته ارتش که در حال حاضر وزیر امور مذهبی در دفتر نخست‌وزیر مالزی و مسئول بخش اعتقادی ارتش مالزی (کاگات Kagat) است نقش مهمی در تربیت دینی نیروهای ارتش مالزی ایفا کرده است.»

وی گفت: جمیل خیر بهاروم، مدیر کاگات بعد از انتخابات سال 2013 (92ش) به عنوان یکی از وزیران کابینه نخست وزیری نجیب برگزیده شد. جمیل خیر تحصیلات دوره لیسانس خود را در دانشگاه مالایا در رشته شریعت در سال 1986 (65ش) گرفته و دوره کارشناسی ارشد درمطالعات اسلامی را از دانشکده اسلامی و علوم اجتماعی، دانشگاه کوردوبا در ایالت ویرجینیا در سال 2000 (79ش) گذرانده است.

وی خدمت سربازی خود را در سال 1986 (65ش) به عنوان ستوان در نیروی نظامی مذهبی کاگات آغاز کرد و در سال 2002 (81ش) به سرهنگی رسید و در سال 2005 (84ش) سرتیپی و سپس به سمت مدیر کاگات منصوب شد.

د. عبدالرحمن سلیم نوشت: «کاگات بخش عقیدتی - سیاسی ارتش مالزی در نیروهای زمینی، دریائی و هوائی است که خدمات مشاوره دینی را به نظامیان مالزی ارائه می‌کند. این سازمان به طور رسمی در سال 1985 (64ش) به عنوان سپاه 16 ارتش مالزی تشکیل شد. نخستین قدم برای تشکیل این سازمان در سال 1979 (58ش) برداشته شد و شورای نیروهای مسلح مالزی در سال 1980 (59ش) تشکیل این سپاه را تصویب کرد. پیش از تشکیل این سازمان اداره خدمات عمومی ارتش مسئول امور دینی اسلامی بود و همه وظایف این اداره بعدا به کاگات یا سپاه دینی ارتش منتقل شد.»

به نوشته عبدالرحمن سلیم، برخی از منتقدان سیاسی پیش از این در باره نفوذ افکار تکفیری عربستان تحت عنوان آموزش اسلام و توجیهات اعتقادی در ارتش مالزی که از جمله وظایف این سپاه مذهبی است، اعلام خطر کرده بودند. با افشای ارتباط بیش از 70 نیروی نظامی مالزی با داعش و احتمال افزایش شدید این آمار در صورت بررسی‌های میدانی، نوک بسیاری از حملات به سوی برخی مقامات مالزی و سازمان جاکیم (سازمان توسعه اسلامی) تحت فرمان این وزیر نشانه رفته است.

رخنه تروریسم به بدنه نیروهای نظامی مالزی و بازداشت تعدادی از نظامیان به جرم فعالیت‌های تروریستی باعث افزایش نظارت بر نیروهای پلیس و نظامی این کشور جنوب شرق آسیا شده است. این کارشناس نوشت: کیفیت تربیت دینی کادر ارتش و ادارت دولتی نیز اکنون زیرسوال است. پلیس و نیروهای مسلح مالزی قرار است با همکاری یکدیگر برای شناسی عناصر گروه تروریستی داعش در بین نیروهای نظامی تلاش کنند.

مالزی مدعی است از اوایل سال 2012 (91ش) تاکنون حدود 92 نفر را به اتهام ارتباط با گروه تروریستی داعش در این کشور دستگیر کرده است که در بین دستگیرشدگان کارمندان دولت و پرسنل نظامی نیز دیده می‌شوند.

تعداد واقعی افراط گرایانی که در مالزی بازداشت شده‌اند به دلیل گسترش افراط گرایی در این کشور بیش از این تعداد است و هم اکنون صدها نفر به اتهام فعالیت‌های افراطی در زندان به سر می‌برند.

یک دهه پس از حدس و گمان‌ها مبنی بر خنثی شدن فعالیت گروه‌های شبه نظامی در مالزی، حضور شماری از شبه نظامیان و افراطیون این کشور در گروه‌های تروریستی باعث شده مقامات امنیتی اعلام کنند چهار گروه شبه نظامی در این کشور ظهور پیدا کرده‌اند. هدف نهایی این گروه‌های شبه نظامی تشکیل یک خلافت به اصطلاح اسلامی با عنوان خلافت اسلامی نوسانترا متشکل از مالزی، اندونزی، سنگاپور، جنوب تایلند و جنوب فیلیپین عنوان شده است.

گفته می‌شود جنوب تایلند و پایگاهی به نام «حدیبیه» در جنوب فیلیپین از جمله مراکزی است که شبه نظامیان تروریست در آنجا آموزش‌های مختلف نظامی خود را طی کرده و سپس برای اهداف مختلف به مناطقی از جمله عراق و سوریه فرستاده می‌شوند.

«شهریزان چه مت دین»، معاون پلیس ملاکا مالزی نیز از افزایش نیروهای امنیتی در تمامی ایستگاه‌های پلیس این کشور خبر داده و اعلام کرده است تمامی افسران به حال آماده باش درآمده‌اند.

گفته می‌شود در بین دستگیرشدگان افراط گرای مالزیایی کارمندان دولت و پرسنل نظامی نیز دیده می‌شوند. یکی از این نظامیان فردی به نام «یزید صفوت»، نظامی بازنشسته مالزیائی است که در پی حوادث 11 سپتامبر هفت سال در زندان بوده و با داشتن تخصص در سلاح‌های بیولوژیک به جبهه النصره همکاری می‌کند.

وی درست در زمانی که غرب، دولت سوریه را با ادعای استفاده از بمب‌های شیمیائی تحت فشار قرار داده بود برای حمایت از افراط گرایان سوریه عازم این کشور شد. وی سال 2013 (92ش) در فرودگاه کوالالامپور دستگیر شد.

یزید صفوت به همراه یکی از معلمان دینی به نام «علی خلیفه» به اتهام فعالیت‌های تروریستی بازداشت می‌شوند و «محمد حلمی هیثم» که در یک رستوران محلی کار می‌کرد با همین اتهام در ارتباط با یزید صفوت دستگیر شده است.در اینجا نقش القاعده و سلاح‌های شیمیائی و بیولوژیک آنان در بحران سوریه و همکاری عوامل آنان در مالزی آشکار می‌شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات