تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۴  ، 
کد خبر : ۲۷۵۸۷۶

یمن؛ ویتنام آل‌سعود (بخش شانزدهم)


سرویس خارجی: اقدام نظامی عربستان علیه یمن، از سوی حقوقدانان و کارشناسان اقدامی غیر قانونی و هنجارشکنانه محسوب می شود، با پیامدهایی که در آینده بروز خواهد کرد، اما بحث تجاوز زمینی به این کشور پس از توقف صوری حملات هوایی خاورمیانه را در شرایط جدیدی قرار خواهد داد.

خاورمیانه همواره بر روی بشکه باروت قرار داشته و در سال‌های اخیر با ماجراجویی برخی بازیگران منطقه، به وضعیت به شدت ملتهبی گرفتار شده و حساسیت ها اوج گرفته است. این درحالی است که منطقه تحمل ماجراجویی های بیش از این را ندارد .در این میان زمزمه های مربوط به ورود ارتش های برخی کشورهای منطقه به خاک یمن، مورد توجه کارشناسان و تحلیلگران قرار گرفته است، با طرح این سوال که نتیجه عملیات زمینی چه خواهد بود و آینده منطقه و جهان را به کدامین سو سوق خواهد داد.

تجاوز علیه یمن از چند جنبه قابل بررسی است:

از نظر حقوقی که بطور کامل و صریح محکوم می شود؛ بطوری که اکثر کارشناسان حقوقی در تحلیل این تجاوز می گویند، اقدام عربستان هیچ وجاهت قانونی ندارد و کلیه قراردادها و مقررات و میثاق های بین المللی را نقض کرده است.

از منظر سیاسی، ادامه تجاوز به یمن و ورود نیروهای زمینی به خاک این کشور، تبعات و پیامدهای خطرناکی را در پی خواهد داشت. این اقدام اعتماد منطقه ای را بطور کامل از بین خواهد برد، کما اینکه اعتماد منطقه ای از هنگام بحران سوریه در 2011 به شدت آسیب دیده است.

در چنین شرایطی کشورها نمی توانند به هم اعتماد کنند، بطوری که وقتی بیاد می آورند، هفته‌ها قبل از شروع بحران در سوریه، پایتخت‌های منطقه چگونه رابطه ای با بشار اسد داشتند و به یکباره به دشمن او تبدیل شدند.حالا با ورود احتمالی نیروهای زمینی برخی ارتش های منطقه به یمن، این اعتماد بطرز وسیع تری صدمه خواهد دید و حاصل آن شکاف میان دولت ها و تشدید رقابت‌های تسلیحاتی خواهد بود.

در چنین شرایطی دیگر نمی توان انتظار داشت، اختلافات به راحتی پشت میز مذاکرات به بحث و حل و فصل گذاشته شود. همچنین این موضوع می تواند به ائتلاف ها و جبهه بندی های جدید در منطقه به شدت ناآرام خاورمیانه بیانجامد.

از نظر امنیتی و نظامی نیز تجاوز عربستان قابل ارزیابی است. اول اینکه آخر این داستان از هم اکنون قابل پیش بینی است و سعودی‌ها شکست خورده میدان خواهند بود، به چند دلیل بسیار ساده، ابتدا اینکه یمنی ها به رهبری جنبش مردمی انصارالله در خاک خود می جنگند و جغرافیای این سرزمین را خوب می شناسند. دلیل دیگر اینکه ملت یمن، مردمی نیستند که خفت تجاوز و اشغالگری را تحمل کنند و سعودی ها و مصری هر کدام جداگانه طعم آن را چشیده اند.

مصری ها هنوز حمله جمال عبدالناصر در 1961 به خاک یمن را که با تلفات سنگینی شکست خورد، فراموش نکرده اند.ارتش های عربستان و کشورهای خلیج فارس آنگونه که کارشناسان نظامی و امنیتی در عراق می گویند، توان شرکت در یک جنگ در خارج از مرزهای خود را ندارند، بطوری که کارشناسان امنیتی در عراق معتقدند که ارتش های حاشیه خلیج فارس دارای قابلیت شرکت در یک جنگ واقعی با ملت یمن را ندارند، چرا که به اعتقاد آنان ارتش های واقعی نیستند .اما، یکی از مهمترین پیامدهای این اقدام از منظر نظامی این خواهد بود که فرصت زمینه های شکل گیری گروههای تندرو یا بازسازی گروه‌های سنتی تر مانند القاعده در یمن را فراهم خواهد کرد.

با ادامه جنگ در یمن احتمال اینکه جریان تروریستی خطرناک تری از القاعده و داعش در این کشور سر برآورد، افزایش می یابد، بطوری که ناظران منطقه ای می گویند، مگر نه اینکه هرجا عربستان وارد شده، گروه های خطرناک و تندرو تروریستی شکل گرفته است.

این روزها، القاعده و نیروهای تکفیری در یمن با حملات هوایی عربستان فرصت تنفس دوباره یافته اند. آنها اگر چه در برابر قدرت انصارالله به عنوان یک نیروی بازدارنده ضد تروریستی، توان ادامه حیات در یمن را ندارند، اما با ادامه حملات عربستان، فرصت استثنایی به دست آورده اند، بطوری که القاعده این روزها در یمن به حال خود رها شده است.

یک حمله زمینی به یمن، این فرصت را دو چندان خواهد کرد تا منطقه و جهان هر چه بیشتر از روز قبل ناامن تر شود. به علاوه، قدرت گرفتن تندروها در یمن به معنای آن است که یکی از مهمترین آبراه‌های جهان و تنگه راهبردی باب المندب، می تواند در اختیار تروریست هایی قرار گیرد که به دنبال ایجاد پایگاه‌هایی در حاشیه آب‌های آزاد هستند و اگر چنین روزی برسد، آنگاه جهان باید برای پاکسازی منطقه هزینه های سنگین تری بپردازد. همین حالا دزدان دریایی امنیت این منطقه را تهدید می کنند و در صورت پیوند میان دزدان دریایی و نیروهای تندرو، پیش بینی وضعیت امنیتی منطقه بسیار دشوار خواهد بود.

اکنون، با توجه به اینکه اکثر کارشناسان منطقه معتقدند، سعودی ها به پشتوانه واشنگتن اقدام به دخالت نظامی در یمن کرده و حاکمان عربستان با پشتوانه آمریکا به حملات جنون آمیز خود ادامه می دهند، به نظر می رسد، این آمریکایی‌ها هستند که در شرایط یک انتخاب سخت و تعیین کننده قرار گرفته و مجبور به اتخاذ تصمیم و یک انتخاب دشوار شده اند.آیا آمریکایی‌ها می‌توانند متحد سنتی خود را برای دست برداشتن از ماجراجویی های خطرناک متقاعد کنند، یا با ادامه حمایت از تجاوز سعودی ها، جهان، بویژه آمریکا را در مخاطرات امنیتی بیشتری قرار خواهند داد، بویژه وقتی می دانیم که گروه‌های تروریستی و تندرو همچنان از عملیات حمله به برج های دوقلو حس خوبی دارند.

از طرفی،آل سعود که سیاست های مداخله جویانه اش در یمن با شکست مواجه شد وعناصری که روی آنها سرمایه گذاری کرده بود مانند عبدربه منصورهادی فرار را بر قرار ترجیح دادند، برای انتقام از مردم بی گناه یمن که جرم‌شان زانو نزدن در مقابل آن و سردادن شعارهای مرگ براسراییل وآمریکا است، تجاوز نظامی و مغایر با قوانین بین المللی علیه یمن را تحت عنوان« توفان قاطع»شروع کرد.

آل سعود برای تنها نماندن و دست و پا کردن شرکایی دراین تجاوز آشکاربه بهانه های دروغین و نخ نما مانند دخالت جمهوری اسلامی ایران متوسل شد وبا ترویج سیاست ایران هراسی وشیعه ستیزی یک ائتلاف شکننده مورد حمایت محور صهیونیستی – آمریکایی را متشکل از چند کشور منطقه تشکیل داد . آل سعود و اعضای این ائتلاف که حدود 70 سال از اشغال فلسطین و تاسیس رژیم جعلی صهیونیستی می گذرد تاکنون ارتشی عربی برای جنگ با این رژِیم و نجات فلسطین تشکیل نداده اند،برای نابود کردن یمن ونسل کشی در این کشور تجاوز نظامی هوایی و دریایی را علیه آن شروع کردند که تاکنون به تخریب زیر ساخت ها ، کشته و زخمی شدن چند هزار شهروند یمنی بی گناه به ویژه کودکان و زنان و آوارگی هزاران تن منجر شده است.

دراین میان برخی کشورهای عربی مانند الجزایر وعمان از پیوستن به ائتلاف در حال فروپاشی ضد‌ ملت یمن امتناع کردند و درلبنان بسیاری ازمردم و گروه های سیاسی و رسانه ها ضمن مخالفت با تجاوز نظامی علیه یمن و درخواست برای توقف فوری آن، به افشای اهداف و نیات شوم سعودی ها در ارتکاب این جنایت مبادرت کردند.

درحالی که در لبنان بیشتر اعضای گروه 14 مارس ( مخالف محور مقاومت ضد صهیونیستی) به ویژه حزب جریان المستقبل به ریاست سعدالحریری همپیمان اصلی آل سعود در لبنان به طور تمام قد از تجاوز نظامی علیه ملت یمن حمایت کرده‌اند، اعضای گروه 8 مارس( موافق محور مقاومت ضد صهیونیستی) به ویژه حزب الله برای دفاع از ملت مظلوم یمن صحنه را خالی نکرده اند.مقامات ارشد سیاسی و پارلمانی حزب الله لبنان به ویژه سیدحسن نصرالله دبیرکل این حزب در چندین سخنرانی و مصاحبه با رسانه‌های مختلف مبادرت به افشای اهداف تجاوز نظامی آل سعود علیه یمن کرده اند.

در روزهای گذشته ، گروه‌های مختلف مردمی و صنفی از جمله کودکان و پزشکان لبنانی در اعتراض به تجاوز نظامی آل سعود علیه یمن و برای اعلام همبستگی با ملت مظلوم این کشور به ویژه در بیروت پایتخت لبنان،تجمع‌هایی برگزار کرده اند.بسیاری از رسانه‌های لبنانی مانند السفیر ، الاخبار و البناء نیز از قافله معترضان به تجاوز نظامی آل سعود علیه ملت مظلوم یمن غافل نبوده و با اخبار و گزارش ها و تحلیل های روشنگرانه خود خشم و عصبانیت آل سعود و همپیمانان لبنانی آن را برانگیخته اند.

خشم وعصبانیت آل سعود از حزب الله به ویژه سید حسن نصرالله دبیرکل آن و رسانه های لبنانی در سخنان و مواضع همپیمانان سعودی ها و شکایت علی عواض عسیری سفیر آل سعود در بیروت از روزنامه لبنانی الاخبار به دستگاه قضایی این کشور بروز یافته است. درهمین چارچوب سفیر سعودی ها در لبنان یک « قشون کشی دیپلماتیک» برای تهدید مخالفان تجاوز نظامی علیه یمن در بیروت ترتیب داد.علی عواض عسیری در نشستی از نمایندگان دیپلماتیک کشورهای کویت، قطر، امارات ، اردن، مصر، سودان، مغرب و ترکیه و چند شخصیت سیاسی و رسانه ای لبنانی همپیمان آل سعود میزبانی و در سخنانی همه لبنانی ها را تهدید کرد .وی گفت:به مصلحت لبنانی ها نیست یک گروه در لبنان با تجاوز نظامی علیه یمن مخالفت کند.

برخی رسانه های لبنانی نوشتند که شرکت کنندگان در این نشست، حمایت کشورشان را از توفان قاطع آل سعود علیه یمن اعلام و از مخالفت‌های صورت گرفته برخی طرف های سیاسی و رسانه ای لبنانی با این تجاوزانتقاد کردند.

شرکت کنندگان در این نشست به جای اعلام همبستگی با مردم مظلوم یمن، همبستگی خود را با سفیر سعودی ها در بیروت اعلام کردند.روزنامه لبنانی السفیر، قشون کشی دیپلماتیک سفیر آل سعود در بیروت با حضور دیپلمات‌های کشورهای شریک سعودی ها در جنگ خونین علیه یمن را با قوانین وعرف دیپلماتیک مغایر دانست.السفیر نوشت ،سفیرسعودی ها در لبنان در اقدامی مغایر معاهده ها و توافقنامه های دیپلماتیک، نشستی را در بیروت برای مداخله در امور داخلی کشور میزبان برگزار کرده است.این روزنامه لبنانی از وزارت خارجه لبنان خواست تا از سفیر آل سعود در بیروت بخواهد در باره برگزاری این نشست مداخله جویانه و تهدید های صورت گرفته در آن علیه لبنان توضیح دهد.

این در حالی است که، آل سعود از تجمع بزرگ لبنانی ها در اعتراض به تجاوز نظامی علیه ملت مظلوم یمن که درمجمع سیدالشهدا (ع) ضاحیه جنوبی بیروت برگزار شد و همچنین اظهارات روشنگرانه سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله در این تجمع به شدت نگران است.ناظران تحرکات گسترده و بی سابقه سیاسی و رسانه ای علی عواض عسیری سفیرسعودی ها در بیروت و اظهارات تهدید آمیز او را ناشی از نگرانی فزاینده آل سعود ارزیابی کرده اند.کارشناسان معتقدند، رژیم سعودی که بازی را به ویژه در سوریه ، یمن، عراق و لبنان باخته است، به زعم باطل خود با تجاوز نظامی علیه یمن می کوشد تا اندکی از خسارت های وارده را جبران کند اما غافل از اینکه باتلاق یمن برگی دیگر بر شکست های آن می افزاید.

به اعتقاد این کارشناسان، رژیم سعودی تمامی تلاش خود را در سوریه ، عراق و لبنان به کار گرفت و از جمله به تروریست های تکفیری متوسل شد اما هیچ موفقیتی بدست نیاورد و اکنون به جای بررسی دلایل شکست ها و سرمایه گذاری‌های اشتباهش به دنبال فرافکنی است و ضمن تجاوز نظامی علیه ملت مظلوم یمن، نوک حمله رسانه‌ای و سیاسی خود را متوجه محورمقاومت ضد صهیونیستی کرده است.اکنون لبنان در جهان عرب به مرکز مخالفت های سیاسی و رسانه ای علیه تجاوز وحشیانه نظامی آل سعود تبدیل شده است و به همین دلیل رژیم سعودی همه عناصر خود در این کشور را در چند روز گذشته به کارگرفته است تا با حمله علیه محور مقاومت ضد صهیونیستی به ویژه جمهوری اسلامی ایران و حزب الله ، شاید بتواند جلوی این مخالفت ها را سد کند.

در همین چارچوب، سفیر سعودی ها به طوری بی سابقه با روزنامه ها و تلویزیون های لبنانی از جمله المستقبل ، السفیر و النهار گفتگو و با مقامات ارشد لبنانی مانند نبیه بری رییس مجلس، تمام سلام نخست وزیر و نهاد المشنوق وزیر کشور دیدار و گفتگو کرد و شاه بیت درخواست های او جلوگیری از افشا گری ها و مخالفت های با تجاوز نظامی علیه ملت یمن بود. سعودی ها به تحرکات بی نتیجه سفیر خود در بیروت بسنده نکردند و عناصر وابسته به خود حتی معتدل ها را مامور کردند تا با ادبیاتی کم سابقه به محور مقاومت ضد صهیونیستی به ویژه ایران و حزب‌الله حمله کنند �� برای آنها خط و نشان بکشند.

دقایقی بیشتراز پایان دهمین جلسه گفتگوی حزب الله با جریان المستقبل نگذشته بود، نهاد المشنوق وزیر کشور لبنان که به نمایندگی از جریان المستقبل در جلسه های گفتگو هم حضور دارد، محور مقاومت به ویژه جمهوری اسلامی ایران و حزب الله را به خاطرمخالفت با تجاوز سعودی ها علیه ملت یمن و همبستگی با این ملت مظلوم، آماج حملات شدید خود قرار داد.المشنوق که در مقایسه با دیگرهم حزبی هایش معمولا مواضعی ملایم تر اتخاذ می کند، این بار از شخصیت همیشگی خود فاصله گرفت و در سخنرانی اش در مراسمی که به بهانه تکریم از وی درهتل فینیسیای بیروت تشکیل شد، به شدت به ایران و حزب الله حمله و اتهام هایی را وارد کرد.

سخنرانی المشنوق در این مراسم با حضورعلی عواض عسیری سفیر عربستان در لبنان و همچنین سفیر مصر به نظر می رسد به صورت شتابزده صورت گرفت.سفیر سعودی با دقت تمام به سخنرانی المشنوق گوش داد مانند استادی که می‌خواهد از دانش آموزش امتحان بگیرد و المشنوق هم مانند دانش آموزی سخن می گفت که آرزو دارد نمره کامل را از استادش بگیرد.المشنوق حتی سفارش های نبیه بری رییس پارلمان لبنان را که میزبان و ناظر گفتگوهای حزب‌الله و جریان المستقبل است، نادیده گرفت.

نبیه بری از شرکت کنندگان در جلسه گفت وگو خواسته بود آرامش را حفظ کنند و کاری نکنند که اختلافات بالا بگیرد یا حداقل این اختلافات را به رسانه ها نکشند.گفته می شود که المشنوق هنگام ترک جلسه گفتگو به نمایندگان حزب الله خبر داده است که قصد دارد در مراسم گرامی داشت خود در هتل فینیسیا سخنرانی کند و نمایندگان حزب الله همانجا به او هشدار داده اند که در صورت جنجال به پا کردن پاسخ خود را دریافت خواهد کرد.این هشدارها باعث نشد المشنوق از تصمیم خود منصرف شود و سرانجام وی حمله شدیدش را علیه ایران و حزب الله شروع کرد. ناظران معتقدند که مخاطب اصلی سخنان المشنوق در این مراسم طرفداران حزب الله بوده اند.          ادامه دارد... 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات