تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۵  ، 
کد خبر : ۲۷۵۸۹۴
نماینده ولی‌فقیه در سپاه در همایش‌‌ هادیان سیاسی مطرح کرد

چالش‌های فراروی حاکمیت دینی


حجت‌‌الاسلام والمسلمین علی سعیدی نماینده ولی‌فقیه در سپاه، در همایش سراسری هادیان سیاسی سپاه، در بیاناتی با موضوع «چالش‌های فراروی حاکمیت دینی» به برخی از این چالش‌ها چنین اشاره کرد: ۱ـ جریان نهضت آزادی ۲ـ جریان بنی‌صدر و منافقین ۳ـ جریان منتظری و مهدی هاشمی ۴ـ تکنوکرات‌ها و کارگزاران ۵ـ طیف سکولار اصلاح‌طلب و... وی در ادامه ابعاد، این چالش‌ها را در چهارحوزه اعتقادی، گفتمانی، رفتاری و ساختاری دانست و گفت: «دو برداشت متفاوت از حاکمیت دینی زمینه‌ساز این چالش‌ها بوده و عدم‌توجه به محوریت حاکمیت دینی نیز ریشه این چالش‌هاست.»

نماینده ولی‌فقیه در سپاه افزود: «در دهه اول انقلاب، تقابل میان پیروان امام(ره) و ملی‌گرایان لیبرال همچون نهضت آزادی، بنی‌صدر و... بود. در دهه دوم، تقابل در قالب تفکر رهبری و پیروان رهبری و برخی یاران و شاگردان امام(ره) و در مقابل جریان تکنوکرات، اشراف و اصلاحات و... بود. در دهه سوم، تقابل در قالب تفکر رهبری و جریان اصولگرایان و برخی یاران امام(ره) و در مقابل، طیف‌هایی از ملی‌گرایان و روشنفکران غربگرا بود.»

حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی در ادامه گفت: «در دهه چهارم با گفتمان رهبری با معیارهای پیشرفت، عدالت، عقلانیت دینی، ایستادگی در برابر نظام سلطه و از سوی دیگر در مقابل، فردگرایی، استبداد به رأی و ایفای نقش اپوزیسیون از سوی برخی صاحب منصبان و درحال حاضر، بازگشت خط تکنوکراتیک مواجهیم.»

نماینده ولی‌فقیه در سپاه همچنین با اشاره به اینکه محور تفاوت‌های گفتمانی در کشور و چالش‌ها به دو نوع عقلانیت ابزاری و الهی برمی‌گردد، برخورداری از عقلانیت الهی را شاخصه اصلی جریان انقلابی در کشور دانست و به بیان نقاط افتراق دو نوع عقلانیت در پنج حوزه اعتقادی، سیاست خارجی، اقتصادی، فرهنگی و تیم اداره کشور پرداخت.

حجت‌الاسلام سعیدی، اعتقاد به ولایت مطلقه فقیه، همسان دیدن ولی‌فقیه با امام معصوم(ع) در نصب، تبعیت، اعتبار و حجیت، باور به جامعیت و فراگیری دین، تکیه بر اسلام ناب، باور به مشروعیت الهی، باور به نقش مردم در تولید قدرت و... را از ویژگی‌های اعتقادی اصولگرایی دانست و در مقابل، باور به اشتراک رأی مردم در مشروعیت ولی‌فقیه، محدودیت اختیارات ولی‌فقیه در چارچوب قانون اساسی، مشارکت در اعمال ولایت، عدم توجه به رسالت انقلاب، تفکیک اصول و ارزش‌ها از منافع ملی و... را از شاخص‌های اعتقادی معتقدان به عقلانیت ابزاری برشمرد.

وی راهبرد استحکام درونی و نگاه تاکتیکی به بیرون، دیپلماسی جامعیت‌محور با تکیه بر عزت، حکمت و مصلحت، حفظ و حراست از عمق راهبردی نظام اسلامی، تقابل مبنایی با استکبار، حمایت از کیان اسلامی و مظلومان عالم، تجدیدنظر در قوانین نظام بین‌الملل و... را از گزاره‌های مورد توجه اصولگرایی در حوزه سیاست خارجی دانست و در مقابل نگاه به بیرون برای حل مشکلات، عدم توجه به عمق راهبردی نظام، دیپلماسی طفره، تعهد مشروط در قبال مسئله فلسطین، تقدم منافع ملی بر اصول و ارزش‌ها در عرصه بین‌الملل و... را از گزاره‌های مورد توجه معتقدان به عقلانیت ابزاری در حوزه سیاست خارجی برشمرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سعیدی در ادامه، در بیان گزاره‌های اقتصادی این دو نوع عقلانیت، آزادی اقتصادی با رویکرد عدالت اجتماعی، نگاه به درون برای استحکام نظام، اقتصاد مقاومتی و تکیه بر صرفه‌جویی و مصرف حداقلی و تولید هرچه بیشتر و... را از شاخصه‌های اقتصادی اصولگرایی و در مقابل، اقتصاد بازار، حرکت در چارچوب برنامه‌های بانک جهانی و صندوق بین‌الملل پول، توسعه اقتصادی بدون توجه به ارزش‌های دینی، تجمل‌گرایی، حرکت در متدلوژی مالزی و ژاپن و... را از شاخصه‌های اقتصادی عقلانیت ابزاری نامید و تعهد توأم با تخصص، ولایتمداری و حرکت در چارچوب تدابیر، تکلیف‌گرایی با رویکرد الزامات و... و در مقابل، رویکرد فن‌سالاری، تساهل به ارزش‌های دینی در سیستم‌های دولتی و... را به ترتیب از شاخص‌های مورد توجه اصولگرایی و عقلانیت ابزاری در حوزه تیم اداره کشور دانست.

نماینده ولی‌فقیه در پایان درخصوص شاخص‌های فرهنگی اصولگرایی، اعتدال در حوزه‌های اخلاقی (نه ریاضت و نه اباحه‌گری، نه ترک دنیا و نه دل‌بستن به دنیا)، صلابت در مرزبندی بین خودی و غیرخودی و حق و باطل، صلابت در خط امام(ره) و رهبری (نه جلوتر از خط رهبری و نه عقب‌تر) و اعتقاد به رسالت حکومت دینی در سه حوزه، دینمداری دولت، دین‌محوری ساختار و دینمداری جامعه را از شاخص‌های فرهنگی اصولگرایی ذکر کرد و در مقابل، برداشت محتوایی از دموکراسی، تساهل و تسامح در مرزبندی بین خودی و غیرخودی، اتکا به فن‌سالاری به جای تعهد، تساهل در عرصه فرهنگ، نگرش ابزاری به آزادی و... را از شاخص‌های فرهنگی عقلانیت ابزاری دانست.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات