تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۷  ، 
کد خبر : ۲۷۵۹۷۸
بررسی فراز و فرود واکنش‌های اجتماعی به حادثه جده

ملی‌گرایی یا صدور انقلاب؟


مهدی دنگچی

سال 94 که شروع شد خبر حمله نظامی عربستان به یمن نیز در همه جا پیچید. کشتار بی رحمانه زنان و کودکان بی گناه تا به امروز  شاید مهم ترین دستاورد آل سعود از این جنگ باشد! با خود اندیشیدم، که چنین رفتاری از سوی آل سعود پرده از نفاق چند لایه آن بر خواهد داشت و حالا همه دنیا دیدند که چگونه خادم الحرمین (!) برای کشتار مسلمین، دست رقبای اسرائیلی خود را هم از پشت بسته است. دیگر پدر نامشروع داعش نمی توانست پشت چهره به ظاهر اسلامی خود پنهان شود و داعیه ریش سفیدی دنیای اسلام را داشته باشد.

هنوز چند روزی از آغاز حملات وحشیانه آل سعود به همسایه جنوبی اش نگذشته بود که خبری تاسف بار ، غیرت ملت مسلمان ایران را خدشه دار کرد؛ خبر این بود: « دو حاجی نوجوان ایرانی در فرودگاه جده مورد آزار و اذیت ماموران سعودی قرار گرفتند...». اگرچه این بار اولی نبود که حاجیان ایرانی با اهانت و بی حرمتی سعودی ها روبرو می شدند، اما چنین رفتاری بی سابقه و در زشتی و قباحت، بی نظیر بود. هشتم فروردین ماه 94 ایران میزبان کاروانی از حجاج بود که در میان آنها دو نوجوان معصوم شاهد رفتاری غیر اخلاقی از پلیس عربستان سعودی بودند. گذشته از ابعاد این رخداد غیر انسانی که طی روزهای گذشته بارها از رسانه‌ها بررسی شده، نکته قابل تامل در این ماجرا، واکنشهایی است که از سوی دولتمردان و گروههای اجتماعی نسبت به این اتفاق صورت گرفته است.

اگرچه بیش از یک هفته از رسانه ای شدن این اتفاق جلوگیری شد، اما بنا به گفته مسئولان وزارت خارجه از همان دقایق ابتدایی،بررسی های میدانی در فرودگاه جده انجام شد و در نتیجه آن، دو مامور متخلف بازداشت شدند. در همین راستا پنج شنبه گذشته رییس سازمان حج و زیارت طی نامه ای خطاب به وزیر حج عربستان اعلام می کند تعلل بیشتر آن کشور در اعلام موضع رسمی نسبت به این حادثه شرم آور و خلاف شرع، روند اعزام عمره گزاران ایرانی را با چالش جدی مواجه می کند.

همچنین نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با محکوم کردن اقدام ماموران متخلف در فرودگاه جده عربستان، استمرار سفرهای عمره را با اما و اگر همراه کرد و آن را تابعی از واکنش مقامات سعودی به این واقعه دانست.

از سوی دیگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز با اعتقاد بر اینکه جسارت ها و بی حرمتی ها به ایرانیان در عمره افزایش یافته و در واکنش به حادثه جده، طرحی را به هیات رئیسه مجلس ارائه داده اند که بر اساس آن تا حصول اطمینان از امنیت حجاج، سفرهای عمره به عربستان لغو خواهد شد. این در حالی است که رئیس سازمان حج و زیارت نیز اعلام آمادگی کرده است این طرح از همان روز تصویب، اجرایی شود.

اگرچه تا کنون موضع گیری رسمی از سوی مقامات سعودی نسبت به حادثه جده دیده نشده، اما همچنان سفرهای عمره در حال برگزاری است. این در حالی ست که انتظار حداقلی از مقامات عربستان، عذرخواهی رسمی از مردم ایران، و قول صادق برای رساندن مجرمین به اشد مجازات می باشد.

به رغم موضع گیری های مسئولین حج کشور و وزارت امور خارجه، سوال اینجاست که اگر حادثه مذکور رسانه ای نمی شد آیا مسئولین امر باز هم اینچنین مراتب اعتراض خود را به سعودی‌ها ابراز می داشتند؟ هرچند رئیس سازمان حج و زیارت دلیل تاخیر در اطلاع رسانی را «حفظ حریم خانوادگی و آسیب دیدگان و تبعات آن در حوزه اجتماعی» بیان کرده است، اما به نظر می رسد برخی مصلحت اندیشی ها و ملاحظه ها دلیل این امر بوده است، به نحوی که می تواند بیانگر موضع انفعالی مسئولین ذی‌ربط در مواجهه با این حادثه باشد؛ که اگر در همان روزهای اول پس از حادثه، دولت عربستان مجبور به عذرخواهی رسمی از ملت ایران می شد و خاطیان را به اشد مجازات می رساند، این موضوع را بایستی از زوایای دیگری بررسی میکردیم.

همزمان با رسانه ای شدن تعرض به دو نوجوان ایرانی در عربستان، و در میان سکوت دولت و وزارت حج این کشور که تامین امنیت زائران دنیای اسلام را بر عهده دارد، شاهد اعتراضات مردمی در ایران بودیم. اعتراضاتی که از شبکه های اجتماعی و وبلاگ های شخصی شروع شد و به تجمع مقابل سفارت عربستان سعودی نیز کشید.

حادثه شرم آور و غیر انسانی جده دل هر انسان نه تنها ایرانی، بلکه مسلمانی را به درد می آورد . همچنانی که افکار عمومی نیز انتظار دارند، لازم است وزارت امور خارجه کشورمان و مسئولین سازمان حج به گونه ای این مساله را پیگیری کنند تا ماموران متخلف فرودگاه جده به اشد مجازات بر اساس قانون و شرع برسند. چراکه این حادثه نه تنها طبق دستورات دین مبین اسلام، مذموم است بلکه عرف جامعه انسانی در پذیرایی از اتباع کشورهای خارجی نیز رعایت کمال احترام و ادب را ایجاب می کند که متاسفانه با رفتار ماموران سعودی همه این شئون زیر سوال رفت.

در این میان نکاتی قابل تامل درباره پیگیری های مردمی این موضوع وجود دارد که لازم است مورد توجه قرار گیرد. به راستی چرا ماموران سعودی دو زائر «ایرانی» را مورد آزار و اذیت خود قرار دادند؟ آیا این حادثه آن قدر عجیب نیست که اتفاقی بودن آن بعید به نظر برسد و برنامه ریزی شده بودن آن محتمل بنماید؟ چرا این اتفاق همزمان با حملات عربستان به یمن صورت می گیرد؟ پاسخ به این سوال ها و سوالاتی از این دست، مشخص کننده مطالبه اساسی مردم مسلمان ایران از عربستان خواهد بود؛ ادامه مطلب را بخوانید.

در طول سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی، عربستان که همواره مواضع سیاسی اش مخالف مواضع دولت ایران بوده ، هرچند از اجرای کامل قوانین خود در مواجهه با زائران ایرانی هیچ‌گاه کوتاه نیامده است، اما عمدتا در زمینه مسائل حج برخورد محافظه کارانه‌ای داشته و ما نیز اصراری بر اعمال مواضع سیاسی مان در امور حج نداشته ایم. اما با مروری بر رفتار عربستان در حوزه حج و زیارت، شاهد تحولاتی سلسله وار از طرف دولت سعودی هستیم که گویا برآمده از تمایلات سیاسی آل سعود نسبت به خاورمیانه است.

به عنوان نمونه، عربستان در ماههای پایانی سال گذشته به بهانه کمبود نیروی  سفارتش در ایران، روند صدور ویزای زائران عمره گذار ایرانی را متوقف کرد که نتیجه آن تعطیلی ده روزه سفر عمره برای ایرانی ها بود. یا کارشکنی های آنان در پروازهای حجاج ایرانی که اواخر هفته گذشته موجب شد تا پرواز اصفهان- جده با 260 مسافر اجازه ورود به خاک عربستان پیدا نکند و یا پرواز شیراز به جده به دلیل صادر نشدن مجوز عربستان، لغو شود. چنین مواردی در کنار اهانت ماموران سعودی به دو نوجوان ایرانی نشان می دهد عربستان قصد دارد تا خشم سیاسی‌اش از ناکامی‌های منطقه‌ای را در سفرهای حج و عمره نشان دهد؛ و این رفتار از سوی عربستان مسبوق به سابقه است چراکه پیش از این نیز با زائران فلسطینی و سوری چنین رفتاری داشته است.

به نظر می رسد عربستان که موفقیت های جبهه مقاومت اسلامی در سوریه، عراق، و امروز یمن را تاب نیاورده است، خشمگین از گسترش تفکر انقلاب اسلامی ایران در کشورهای منطقه، دیوانه وار خود را به در و دیوار می زند تا بلکه بتواند به زعم خویش موفقیت ایران اسلامی را در امر صدور انقلاب ناکام بگذارد.

بر همین اساس، این نکته در خور توجه جدی است که نباید مطالبات مردم کشورمان از آل سعود را از منظر دعواهای ملی گرایانه میان ایرانیان و عرب ها نگریست. اگرچه حادثه فرودگاه جده در وقاحت تمام بود و دولتمردان کشورمان موظف به پیگیری قدرتمند آن هستند، اما نباید فراموش کنیم که امروز مطالبه اصلی ما از آل سعود، خون خواهی هزاران زن و کودک بی گناهی است که توسط نظامیان آل سعود به خاک و خون کشیده می شوند. امروز اعتراض ما به سیاست های ضد وحدت اسلامی است که توسط عربستان و به نیابت از اربابان صهیونیستی و آمریکایی اش در کشورهای اسلامی پیگیری می شود.

جای تعجب دارد که برخی از هموطنان به اعتراضات مردمی رنگ و بوی ملی می‌دهند و سخن از دعوای میان عرب و عجم به میان می آورند. حقیقت این است که ما با قاطبه مردم عربستان سعودی خصومتی نداریم چرا که آنها را برادران دینی خود می دانیم و به دستور اسلام عزیز، خود و آنان را در جبهه توحید می دانیم.  آنچه که موجب مخالفت ما با عربستان شده این نیست که آن ها «ملخ می خورند» یا هر چیز دیگر؛ بلکه امروز هم پیمانی آل سعود با اسرائیل و آمریکا، تجاوز به خاک یمن مسلمان، و برادر کشی ای که عربستان در منطقه به راه انداخته، موجبات مخالفت و اعتراض ما را به دولتمردان عربستان فراهم آورده است.  اتفاقا آل سعود نیز به خوبی این مطلب را دریافته و به همین دلیل برخورد سیاسی با حج را در پیش گرفته است و می خواهد شکست های خود در برابر جبهه مقاومت اسلامی را با زائران خانه خدا تسویه حساب کند! که این هم جلوه ای دیگر از نفاق خاندان آل سعود را برملا می سازد.

به هر حال عزت اسلامی و غیرت انقلابی مردم بزرگ ایران دست شان را برای مقابله با هر نوع اهانت و بی حرمتی باز گذاشته است. به نظر می رسد تصمیم خودجوش و مردمی مبنی بر تحریم عمره که با اشاره مراجع تقلید کلید خورده است، می تواند راهکاری مناسب برای مقابله با اهانت دولت عربستان به زائران ایرانی باشد. اگرچه به نظر برخی از کارشناسان، تحریم عمره از سوی ایرانیان تاثیر چندانی بر اقتصاد عربستان نخواهد داشت، اما روشن است که این رویه می تواند راهکار مناسبی برای نشان دادن اعتراض مردم به رفتار وقیحانه سعودی ها باشد.

کوتاه سخن آنکه، غیرت مردم مسلمان ایران همیشه بیدار است. چه آن زمان که کودکان و نوجوانان فلسطینی، سوری و یمنی مورد ظلم جبهه استکبار قرار می گیرد و چه آن زمان که نوجوانان ایرانی مورد تعرض منافقان آل سعود واقع می شوند؛ لکن خط قرمز این ملت مسلمان، اسلام و شریعت است و نه ملیت و قومیت و ... .

بر همین اساس آنچه به دغدغه عموم مردم مسلمان ایران تبدیل شده ، سیاست های استکباری آل سعود در مواجهه با کشورهای اسلامی به ویژه یمن است. جنایات عربستان در مقابل مردم مظلوم یمن که برای دفاع از استقلال خود و برقراری حکومت اسلامی به پا خاسته اند، به هیچ وجه از سوی افکار عمومی ایران اسلامی پذیرفته نیست و لذا پایان بخشیدن به خیانتکاری و نفاق علیه جبهه مقاومت اسلامی در منطقه، اساسی ترین مطالبه مردم مسلمان ایران از دولت جنایتکار آل سعود است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات