تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۶:۱۰  ، 
کد خبر : ۲۷۶۰۱۷

اخبار ویژه روزنامه‌ها 17 خرداد


روزنامه کیهان **

2 میلیون تومان جریمه یا بهای اهانت به پیامبر اسلام(ص)؟!

وکیل مدافع روزنامه هتاک «مردم امروز» گفت سردبیر این روزنامه تبرئه و مدیر مسئول آن نیز فقط به پرداخت 2 میلیون تومان جریمه محکوم شده است.

علیزاده طباطبایی در مصاحبه با ایسنا گفت: براساس حکم صادره در شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران احمد ستاری مدیر مسئول روزنامه به 2 میلیون تومان جزای نقدی محکوم و محمد قوچانی سردبیر این روزنامه تبرئه شد.

پرونده روزنامه مردم امروز با اعلام جرم دادستانی تهران و به اتهام توهین به مقدسات تشکیل شده بود. روزنامه مردم امروز با مدیر مسئولی احمد ستاری (از همکاران کرباسچی در روزنامه همشهری) و سردبیری محمد قوچانی، به خاطر حمایت از نشریه توهین کننده به پیامبر اعظم(ص) در نوزدهمین شماره خود با حکم بازپرس شعبه 2 دادسرای فرهنگ و رسانه توقیف شده بود. این روزنامه در حمایت از مجله شارلی ابدو و از قول یک کارگردان، تیتر بزرگ زده بود: «من هم شارلی هستم»! مجله فرانسوی مذکور که اقدام به انتشار کاریکاتورهای توهین‌آمیز علیه پیامبر(ص) کرد در سال‌های 2006 و 2011 نیز مرتکب این هتاکی بزرگ شده بود و مجله‌ای شناخته شده در حوزه جسارت علیه مقدسات اسلامی محسوب می‌شود.

صدور حکم جریمه 2 میلیون تومانی برای هتاکی نشریه مردم امروز به این معناست که می‌توان با پرداخت این جریمه ناچیز به ساحت پیامبراعظم(ص) جسارت کرد!!

محمد قوچانی پیش از نشریه مردم امروز، سردبیری روزنامه آسمان را برعهده داشت. آسمان نیز پس از توهین به حکم قرآنی قصاص و غیرانسانی خواندن آن توقیف شده بود اما رئیس شعبه 79 مدیر مسئول روزنامه آسمان را نیز در آبان 93 به جریمه 2 میلیون تومانی محکوم کرد. چند ماه بعد روزنامه مردم امروز برای اهانت‌های جدید راه‌اندازی شد!

یادآور می‌شود محمد قوچانی داماد عمادالدین باقی (از اعضای حلقه کیان و نزدیک به باند مهدی هاشمی معدوم) و عضو جدید حزب کارگزاران است که در نشریات زنجیره‌ای و توقیف شده نشاط، شرق (مجدداً منتشر می‌شود)، هم‌میهن، اعتماد ملی، مردم امروز، آسمان، شهروند امروز،‌ مهرنامه و... مسئولیت سردبیری را داشته و بنابراین بخش عمده‌ای از تخلفات این نشریات زنجیره‌ای متوجه شخص وی است و با عنایت به اصل حقوقی تشدید مجازات در صورت تکرار جرم، منطقاً باید با این طیف از گردانندگان زنجیره‌ای برخورد قاطع انجام شود اما برخی مسئولان دولتی و قضایی اتفاقاً اصل تخفیف و به حداقل- صفر- رسانی مجازات را برای مجرمان حرفه‌ای و سابقه‌دار در پیش گرفته‌اند!

قوچانی از سال 74 با نشریه سازمان مجاهدین انقلاب (عصر ما) همکاری می‌کرد. او بعدها در دوره مدیریت عطریانفر بر روزنامه همشهری، سردبیر مجله همشهری ماه شد و سال 80 به هنگام توقیف عصر ما تصریح کرد «عصر گامی بلند در راه سکولاریزه کردن سیاست بود و مدت‌ها پیش از توقیف به پایان خود رسیده بود. فراموش نکنیم همه ما بر شانه‌های عصر ما ایستاده‌ایم». تیم گرداننده نشریات زنجیره‌ای و اجاره‌ای طی 16-17 سال گذشته ضمن ارتکاب جرایم متعدد ضد امنیتی، تشویش افکار عمومی و هتاکی علیه ارزش‌های اسلامی و انقلاب و نظام، با کمترین مجازات‌ها مواجه شده و حداکثر با تغییر لوگو و عنوان نشریات، روند خیانت‌آلود خود را پی گرفته‌اند. رهبر معظم انقلاب در سال 79 نسبت به فعالیت پایگاه مطبوعاتی دشمن هشدار دادند.

 

یارانه 55 میلیون نفر حذف می‌شود؟!

روزنامه فرهیختگان از زمزمه حذف 55 میلیون نفر از فهرست یارانه خبر داد.

ارگان دانشگاه آزاد نوشت: «دولت سعی دارد، 30 هزار میلیارد تومان از منابع یارانه‌ها را آزاد کند.» این تازه‌ترین اظهارات وزیر امور اقتصادی و دارایی است که در اختتامیه همایش سیاست‌های پولی و ارزی مطرح شد. بر اساس گفته‌های وزیر امور اقتصادی و دارایی، دولت در تلاش است برای جبران کسری بودجه و بدهی‌های معوق خود به بخش خصوصی و نظام بانکی و در نهایت رفع تنگناهای مالی 30 هزار میلیارد تومان از منابع یارانه‌ها را آزاد کند. این اظهارات طیب‌نیا، به معنای آن است که دولت باید یارانه نزدیک به 55 میلیون نفر را حذف کند تا بتواند چنین رقمی را به دست آورد.

اصل انتقاد وزیر امور اقتصادی و دارایی به پرداخت سالانه 42 هزار میلیارد تومان یارانه نقدی است که این سیاست را «ظالمانه» توصیف کرده و گفته است: «در شرایطی که کشور با مشکلات جدی مواجه است نباید 42 هزار میلیارد تومان از منابع مملکت به صورت غیرهدفمند به شکل یارانه نقدی پرداخت شود.» این مقام مسئول با بیان اینکه یارانه نقدی تنها باید به افراد کم‌درآمد پرداخت شود، اضافه کرده است: «با حذف دهک‌ها از پرداخت یارانه نقدی می‌توانیم حداقل 30 هزار میلیارد تومان از این منابع را آزاد کنیم تا بدهی بخش خصوصی پرداخت شود.» طیب‌نیا در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرده است که «دولت به دنبال حذف یارانه نقدی و پرداخت آن تنها به اقشار فقیر و پایین‌دست بوده است اما مجلس مصوبه را به شکل حذف یارانه از طرف دیگر طیف یعنی پردرآمدها تصویب کرده است، در حالی که پرداخت یارانه نقدی تنها به نیازمندان به مراتب ساده‌تر از حذف افراد پردرآمد است و راحت‌تر و سریع‌تر به نتیجه می‌رسد چون اطلاعات کافی در مورد ثروتمندان وجود ندارد.»

در همین حال سایت تابناک با اشاره به اظهارات وزیر اقتصاد نوشت: این اظهارات مبنی بر آزاد کردن 30 هزار میلیارد تومان‌ از منابع یارانه‌ها  به معنای آن است که دولت باید یارانه نزدیک به 55 میلیون نفر را حذف کند تا بتواند چنین رقمی را به دست آورد. این در حالی است که دولت نتوانست حتی کار شناسایی 10 میلیون نفری را که خود وعده داده بود نیز عملی کند.

موسی‌الرضا ثروتی در گفت‌وگو با تابناک راجع به این ادعای برخی از مسئولان دولتی گفت:  صحبت‌هایی دراین‌باره شده، ولی هنوز قطعی نشده است. چند وقت پیش هم اعلام کردند که 10 میلیون نفر را شناسایی کرده‌اند و قرار است حذف کنند،  ولی همان را هم عملی نکردند؛ بنابراین، نمی‌شود روی این حرف‌ها زیاد حساب کرد.

وی در ادامه افزود: هنگامی که این حرف‌ها زده شد، پس از مدت کوتاهی، معاون اول رئیس‌جمهور آنها را نفی کرد و گفت: هیچ‌کس شناسایی نشده است. متاسفانه دولت حرف‌های ضد و نقیضی می‌زند و روی این‌گونه مطالب هم نمی‌شود حساب باز کرد.

 

پاسخ انصاری به منتقدان: یا حسودید یا نادان!

پس از انتشار تصاویر حرم امام خمینی(ره) و واکنش گسترده مردم در رسانه‌ها و فضای مجازی نسبت به ساخت چنین بنای تجملاتی برای امام خمینی(ره) که حامی کوخ‌نشینان و مستضعفان و از هرگونه اقدام تشریفاتی و تجملاتی به دور بود؛ سرانجام مسئولان امر به این انتقادات پاسخ دادند.

حمید انصاری قائم‌مقام موسسه حفظ و نشر آثار امام خمینی(ره) در این باره به شبکه اطلاع‌رسانی دانا گفت: این بنا قرار است تا 500 و یا 1000 سال آینده باقی بماند(!) انصاری ضمن بی‌ربط دانستن ساده‌زیستی امام با معماری اشرافی ساختمان حرم افزود: مگر امام(ره) زنده هستند که بخواهند از این حرم استفاده کنند! وی در ادامه بیان کرد: این حرم هر چه مجلل‌تر باشد نشانه عشق به امام(ره) است(!) قائم‌مقام موسسه حفظ و نشر آثار امام در پایان، منتقدان به این ساخت و ساز تجملاتی را افراد کوته‌فکری دانست که یا حسودند و یا نادان!

لازم به ذکر است بسیاری از کاربران فضای مجازی پس از مشاهده تصاویر منتشر شده از حرم امام(ره) ضمن بازنشر این تصاویر در شبکه‌های اجتماعی به بازخوانی بیانات امام خمینی(ره) درباره ساده‌زیستی و دوری از تجملات و تشریفات پرداختند.

در همین رابطه امام خمینی(ره) طی سخنانی در 11 شهریور 1363 خطاب به روحانیون فرمودند: «وقتی تشریفات زیاد شد، محتوا کنار می‌رود. وقتی ساختمان‌ها و ماشین‌ها و دم و دستگاه‌ها زیاد شود، موجب می‌شود بنیه فقهی اسلام صدمه ببیند... این موجب نگرانی است و واقعا نمی‌دانم با این وضع چه کنم این تشریفات اسباب آن می‌شود که روحانیت شکست بخورد.» همچنین گفتنی است امام خمینی(ره) تا پایان حیات مبارکشان اجازه ندادند مسئولان دیوار کاهگلی حسینیه جماران را گچکاری کنند.

 

مزدوران داعش نتوانستند از رعب اسرائيل نسبت به حزب‌الله بکاهند

محافل صهیونیستی می‌گویند هر چند گروه‌های تکفیری موجب ایجاد مشغله و دردسر علیه حزب‌الله و به نفع اسرائیل شده‌اند اما حزب‌الله در صورت وقوع جنگ جدید، ضربات مهلک‌تری به اسرائيل خواهد زد.

به گزارش العالم افرایم هالوی رئيس اسبق موساد گفته است: «داعش بزرگ‌ترین خدمت را به ما کرد و جنگ هر روزه این گروه با حزب‌الله، به امنیت اسرائيل کمک می‌کند.

وی افزود: حزب‌الله درگیر جنگ سختی با داعش شده و این کمک به امنیت اسرائيل است.

اما صهیونیست‌ها در سالگرد شکست مفتضحانه سال 2000 با در نظر داشتن قدرت بازدارندگی حزب‌الله، نگران آن هستند که در صورت ورود به جنگ سوم، شکست سنگین‌تری را تجربه کنند.

«عود گرانوت» تحلیلگر مسائل سیاسی و راهبردی شبکه یک تلویزیون رژیم صهیونیستی گفت:‌«حزب‌الله بیش از هر زمان دیگری سرسخت‌ترین دشمن اسرائيل به شمار می‌رود.»

وی افزود: «حزب‌الله ذخایر موشکی بسیاری در زرادخانه‌های خود دارد و تقریبا همه روستاهای جنوب لبنان مملو از ذخایر موشکی و نیروهای باتجربه است.»

«رضوان الدیب» نویسنده و تحلیلگر سیاسی لبنانی درباره این گزارش تلویزیون رژیم صهیونیستی گفت: این گزارش بیانگر میزان ترس و رعب رژیم صهیونیستی از توان و قدرت و آمادگی حزب‌الله و مقاومت است.

وی افزود: در طول کشمکش‌های کشورهای عربی با رژيم صهیونیستی هیچگاه ما چنین گزارش‌هایی را نمی‌دیدیم، و اینگونه گزارش‌ها پس از آغاز عصر مقاومت در لبنان و عصر سیدحسن نصرالله آغاز شد.

 

از انحلال شورای شهر تا نگاه اجاره‌ای به دولت

عضو حلقه افراطیون در شورای شهر منحله تهران می‌گوید، کفگیر اصولگرایان به ته دیگ خورده است.

ابراهیم اصغرزاده در شرق نوشت: کفگیر اصولگرایان تندرو به ته دیگ خورده است و هنوز از شوک آخرین شکست انتخاباتی در سال 92، که معلوم شد سقف رأی‌شان تنها چهار میلیون است، خارج نشده‌اند. بخش افراطی اصولگرایان که همیشه صدای‌شان بلندتر از دیگران است، در نزدیک به سه دهه گذشته سعی کرده‌اند عرصه سیاسی کشور را یک دست و پاستوریزه کنند. حال که با بی‌اقبالی عمومی مواجه شده‌اند، برای جلب افکارعمومی، به بهانه نگرانی از نتیجه مذاکرات هسته‌ای، تاکتیک فرار به جلو را برگزیده‌اند و همایش‌ها و سخنرانی‌ها را بر هم می‌زنند.

به کارگیری تعبیر افراطی از سوی اصغرزاده در حالی است که وی جزو افراطیون اولین شورای شهر تهران بود و این طیف کار افراطی‌گری را به حدی رساندند که وزارت کشور اصلاحات مجبور به انحلال شورای شهر شد و به تعبیر کروبی (رئیس مجلس ششم) اسباب سرشکستگی اصلاح‌طلبان را فراهم کرد.

از سوی دیگر تظاهر نامبرده به حمایت از دولت در حالی است که وی سال گذشته تصریح کرده دولت روحانی رحم اجاره‌ای اصلاح‌طل��ان است!

درباره پایگاه رأی نیز شایان یادآوری است؛ بنابر تصریح اصلاح‌طلبان بسیاری نظیر محمدعلی نجفی، عباس عبدی، رهامی و...، روحانی نامزد اصلاح‌طلبان نبود اما با توجه به آخرین نظرسنجی اصلاح‌طلبان و معلوم شدن اینکه در خوش‌بینانه‌ترین حالت 8 درصد رأی دارند، این طیف مجبور به تظاهر به حمایت از روحانی شدند.

 

حاشیه‌پردازی برای کتمان نقشه تحریف اصول امام خمینی(ره)

روزنامه‌های مختلف، بیانات مهم رهبر معظم انقلاب در سالگرد رحلت امام خمینی(ره) را به شیوه‌های مختلف پوشش دادند. اغلب روزنامه‌ها بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را به عنوان تیتر اول پوشش دادند و برخی دیگر نظیر شرق و آفتاب یزد حواشی اتفاق افتاده در حرم را تیتر یک خود کردند. که «هشدار درباره تحریف امام و مکتب او» محور اصلی بیانات رهبر معظم انقلاب بود. روزنامه‌ها این تیترها را برای بیانات رهبر انقلاب برگزیده‌اند:

- اعتماد؛ خطر تحریف شخصیت و اندیشه امام.

- جوان؛ راه امام را کنار بگذاریم سیلی می‌خوریم.

- اطلاعات؛ مکتب امام نقشه راه ما برای دستیابی به عدالت، پیشرفت و اقتدار است.

- رسالت؛ راه امام خمینی را گم کنیم ملت سیلی می‌خورد.

- جمهوری اسلامی؛ تحریف شخصیت امام، تلاش برای منحرف کردن صراط مستقیم ملت ایران است.

- خراسان؛ خطر تحریف خط امام.

- وطن امروز؛ می‌خواهند امام را تحریف کنند.

- جام‌جم: خطربزرگ تحریف شخصیت امام

- همشهری؛ هشدار جدی رهبر معظم انقلاب نسبت به خطر تحریف شخصیت امام

- مردم‌سالاری؛ امام همواره به نیرو و رأی مردم اعتقاد داشت

- فرهیختگان؛‌ امام به نیرو و رأی مردم اعتقاد داشت

- شهروند؛ لزوم مرزبندی با اسلام متحجر و سکولار

- ایران؛ امام به رأی مردم اعتقاد واقعی داشت

- آفتاب یزد؛ تلاش ناکام برای برهم زدن وحدت (تیتر دوم؛ دشمن با هر کس که در مقابل او بیشتر ایستادگی کند بیشتر مخالف است.)

شرق؛ اخلال در حریم حرم (تیتر دوم؛ امام برای تشخیص و انتخاب مردم احترام قائل بود.)

- آرمان؛ امام برای آرای مردم ارزش قائل بود.

*************************************

روزنامه قدس ***

نزول خواری مؤسسه‌های مالی غیرمجاز

 تابناک: دکتر عباس هشی، کارشناس مسایل مالی و بازار پول با بیان ریشه‌های به وجود آمدن مؤسسه‌های مالی غیرمجاز گفت: در این میان عده‌ای افراد سودجو به اسم صندوق قرض الحسنه اقدام به نزول خواری به شکل متعارف قبل از انقلاب کردند، در حالی که این رویه نزول خواری قبل از انقلاب کاملاً رسمی بود و در قالب بازار مالی و پولی موازی در جریان بود و بعد از انقلاب در قالب مؤسسه‌های مالی شروع به فعالیت کردند و بتدریج از حالت قرض الحسنه بیرون آمدند. بنابراین در این حالت که شما به دنبال بهره هستید، حالت غیر شرعی و غیر مجاز به خود می گیرد.

 

رکود تاریخی بازار مسکن

 قدس آنلاین: یکی از کارشناسان بازار مسکن با بیان اینکه رکود این بازار وارد سومین سال خود شده است، گفت: رکود عجیبی بر این بازار حاکم است، به طوری‌که اکثر بنگاه‌های املاک در طول ماه حتی یک مشتری برای اجاره یا خرید ندارند. وی که خواست نامش عنوان نشود، گفت: یکی از دلایل رکود، نبود نقدینگی در دست مردم و رکود بازار سایر کالاها عنوان می شود که به عقیده اکثر دست اندرکاران بازار، این رکود بازار مسکن در طول 40سال اخیر رکودی تاریخی محسوب می شود.

 

 ماجراي تشرحاج قاسم به افسران سوری

 فارس: سردار ناصر شعباني، جانشين مجتمع دانشگاهي امام حسين(ع) در يادواره شهداي آزران در خصوص مسایل منطقه گفت: اکنون جريان فاسق و گروه منحرفي مثل داعش در آن سوي مرزها به ۴۶ کيلومتري ما رسيده است. وي سپس به ذکر خاطره‌اي از يکي از سفیران جمهوري اسلامي در سوريه مربوط به زماني که وضعيت سوريه بحراني شده بود، پرداخت و گفت: روزي نامه‌اي به ما رسيد که در آن براي حضور در جلسه‌اي از ما دعوت شده بود و ما نيز طبق زمان مقرر در محل که تعدادي از افسران و نظاميان سوري و برخي ديگر از مسؤولان و سفيران حاضر بودند، حضور پيدا کرديم که ناگهان مجري جلسه از حضور سردار ايراني قاسم سليماني خبر داد.

  اين استاد دانشگاه ادامه داد: سردار سليماني پس از آنکه وضعيت پريشان و روحيه پايين نطاميان سوري را ديد، آنها را مورد عتاب قرار داد و گفت: چرا سرتان پايين است مردم سوريه سال‌ها ماليات را براي تأمين حقوق شما براي چنين روزي پرداخت کرده‌اند که شما از آنها دفاع کنيد؛ چرا در مقابل تعدادي فاسد که با حمايت آمريکا و رژيم صهيونيستي برابر شما قرار گرفته‌اند، روحيه خود را از دست داده‌ايد؟ شعباني افزود: در اين ميان ژنرال سوري از ميان جمعيت تقاضاي صحبت کرد، ابتدا پنداشتيم مي‌خواهد به اين عتاب سردار واکنش نشان دهد، اما ناگهان شنيديم که خطاب به سردار سليماني مي‌گويد: «ژنرال ايراني!ارزش دکمه اورکت تو بيش از درجه‌هاي ماست» و با عبارتي سردار ما را مورد تکريم قرار داد و از آنکه وي به آنها درس مقاومت و ايستادگي داد، ابراز قدرداني کرد.

  

جنگل‌های آتش‌گرفته جزو مناطق ما نبود!

 فارس: خیرا... آذرکردار، مدیر کل منابع طبیعی استان ایلام در رابطه با آتش سوزی صورت گرفته اخیر ایلام در پاسخ به پرسشی مبنی بر اظهارات رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص عدم مالکیت سازمان متبوعش بر منطقه حادثه دیده گفت: آتش سوزی منطقه «شلم» ایلام در منطقه حفاظت شده محیط زیست رخ داد. معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در نشست خبری دیروز خود گفته بود که جنگلهای آتش‌گرفته جزو مناطق حفاظتی محیط زیست نبود و مسؤولیت آن با سازمان جنگلها بود، اما ما نیز در مهار آن کمک کردیم.

 

 خودروهای لوکس نمایندگی مجاز ندارند!

 ایسنا: علیرضا راسی، رئیس اتحادیه اتوسرویس، تعمیرگاه، کارواش و پارکینگ تهران گفت: تعرفه تعمیر خودروهای لوکس توافقی است، چون خودروهای لوکس نمایندگی مجازی در کشور ندارند. گفته می شود که در تولید بیشتر خودروهای چند صد میلیونی ومیلیاردی که در چین مونتاژ می‌شوند، قطعات ساخته شده وبه کار رفته در این خودروها، بسیار بی کیفیت است.

 

 انتقاد نماینده مجلس

مهر: احمد امیرآبادی، عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس گفت: قدم زدن وزیر خارجه آمریکا و ایران در مکتب امام(ره)  نیست، متأسفانه عده‌ای خدا را ول کرده اند و به کدخدا چسبیده اند.

 

 داعش و ممنوعیت پرنده بازی

 عصرایران: گروه تروریستی تکفیری داعش با صدور بیانیه‌ای پرورش کبوتر را هم ممنوع اعلام کرد. رسانه‌های لبنانی در باره علت این تصمیم داعش نوشتند: زنها برای دیدن کبوترها به پشت بام خانه ها می روند و این اقدام آنها موجب می شود که مورد توجه همسایگان قرار گیرند.

  

نسخه برای پایان پوتین!

فرارو: اندیشکده انگلیسی مرکز سلطنتی امور بین‌الملل لندن اعلام کرده است که آمریکا و اروپا باید برای پایان همراه با آشوب حکومت 15 ساله ولادیمیر پوتین در روسیه آماده شوند؛ پایانی که احتمالاً از طریق یک کودتا، بیماری و یا ناآرامی‌های گسترده صورت می‌گیرد.

  

زمین خواری با فشار مدیران استانی!

ایرنا: ناصر مهردادی، مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران گفت که زمین خواری در میانکاله که با فشار افراد حقیقی به عنوان سرمایه گذاران بخش خصوصی و برخی از مدیران استانی و ملی انجام می شود، نگران کننده است.

 

مشاوره املاک شغلی خطرناک درآمریکا

تابناک: مقامهای پلیس آمریکا اعلام کردند که شغل مشاوران مسکن از شغلهای خطرناک در آمریکا محسوب می شود و آمار نشان می‌دهد، در سالهای اخیر بیش از 20 مشاورمسکن هنگام بازدید ا�� املاک، به قتل رسیده اند.

 

دلیل افزایش وزن «اون» فاش شد!

قدس آنلاین: آشپز سابق پدر کیم جونگ اون گفت که رهبر کنونی کره شمالی علاقه وافری به سوشی و نوعی مشروب گران‌قیمت دارد و به همین دلیل به سرعت در حال چاق شدن است.

 سردار در سوریه

 باشگاه خبرنگاران: شبکه المیادین گزارش داد که سردار قاسم سلیمانی از مناطق درگیری در سوریه بازدید کرد. المیادین افزود که تحرکات میدانی ارتش سوریه همزمان با بازدید مسؤولان سوری و ایرانی از این منطقه انجام می‎شود. منابع اختصاصی المیادین تأیید کردند: قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران از منطقه جورین در شمال غرب حماه بازدید و از اوضاع میدانی آگاهی پیدا کرد.

************************************

روزنامه جمهوری اسلامی ****

* یک منبع مطلع در امور وام‌های قرض‌الحسنه در استان همدان از کاهش چشمگیر سپرده‌های قرض‌الحسنه مردم در موسسه‌های مالی، اعتباری و بانک‌های این استان خبر داد. این منبع که مایل به اعلام نامش نبود به خبرنگار ما گفت: معمولاً منابع تسهیلات قرض‌الحسنه پرداختی به مردم از ناحیه سپرده‌های قرض‌الحسنه تامین می‌شود که سیر نزولی اینگونه سپرده‌ها در سنوات اخیر باعث شده اعطاء تسهیلات قرض‌الحسنه نیز در استان با کاهش مواجه گردد. وی خاطرنشان کرد بررسی‌ها نشان می‌دهد میزان منابع قرض‌الحسنه بانک‌های استان در سال 93 از کاهش 18 درصدی نسبت به سال 92 برخوردار بوده و حجم سپرده‌گذاری قرض‌الحسنه در بانک‌های استان در مدت گذشته از امسال نیز کاهش 85 میلیارد ریالی را تجربه کرده که بدین ترتیب میزان پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه بانک‌ها نیز در سال 93 با سیر نزولی همراه بوده است. به اعتقاد این مسئول، مشکلات اجتماعی و مالی و نرخ بالای سود سایر سپرده‌گذاری‌ها نزد شبکه بانکی از جمله دلایل کمرنگ شدن مقوله حساب‌های پس‌انداز قرض‌الحسنه در بانک‌ها می‌باشد. کارشناسان علت قطع شدن ارائه تسهیلات قرض‌الحسنه 50 میلیون ریالی ازدواج و کاهش آن به 30 میلیون ریال در نیمه دوم سال 93 توسط بانک‌ها را با این وضعیت مرتبط می‌دانند.

* به گزارش خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی از اردبیل، تعدادی از موسسات، نهادها، مراکز علمی و دانشگاهی استان اردبیل در اعتراض به عرضه مشروبات الکلی توسط یک کارخانه از جمهوری آذربایجان با نام شاه اسماعیل صفوی، با انتشار بیانیه‌هائی این اقدام خلاف را محکوم کرده و استفاده از نام شاه اسماعیل صفوی را نیز اهانت به بنیادهای تاریخی و تمدن و فرهنگ دینی دانستند. علاوه بر این، چنین اهانت بی‌شرمانه‌ای در جمهوری آذربایجان به بهانه عرضه یک محصول حرام با نام و مارک شخصیت تاثیرگذار تاریخ شیعه و چهره ملی و جهانی، اهانت به ادیان و اصول مذاهب در قانون اساسی جمهوری آذربایجان نیز می‌باشد.

* منابع رسانه‌ای از پیوستن قهرمان مسابقات جهانی بوکس سبک تایلندی به گروه تروریستی داعش خبر دادند. «روسیا الیوم» به نقل از یک مجله سوییسی خاطرنشان کرد، این بوکسور که اصالتاً آلبانیایی است، 2 بار در مسابقات جهانی بوکس تایلندی قهرمان شده بود. براساس این گزارش، این تروریست آلمانی اوایل زمستان گذشته به داعش پیوست و طی چند ماه گذشته محل استقرار خود را مخفی کرده بود به صورتی که حتی خانواده او گمان می‌کردند که او به تایلند رفته است. این شبکه سوییسی خاطرنشان کرد که گاشی اکنون در سوریه است، و درحال گشت‌زنی در منطقه‌ای در امتداد رود فرات می‌باشد و بیشترین محل فعالیت او نزدیک شهر منبج نزدیک مرزهای ترکیه است. شبکه «SRF» تاکید کرد که هواداران بوکس تایلندی با ابراز نارضایتی از این موضوع درخواست کرده‌اند که همه عناوین و نشان‌های این تبعه آلمانی در این ورزش لغو شود.

*************************************

روزنامه خراسان ***

دستور دولت به صداوسيما براي پخش رايگان برخي برنامه ها

بر اساس ابلاغيه روزهاي اخير يک مسئول ارشد اجرايي به سازمان صدا و سيما، مقرر شده با توجه به ضرورت اجراي طرح مديريت پسماند در کشور، رسانه ملي و وزارت ارشاد نسبت به ارائه حداکثر تسهيلات و پخش رايگان برنامه هايي که در راستاي ارتقاء سطح فرهنگ زيست محيطي و آگاهي هاي عمومي مردم در زمينه مديريت پسماند و نيز حفاظت سلامت جامعه و محيط زيست توسط دستگاههاي متولي امر تهيه مي شود، اقدام کنند.

سايت راه دانا مدعي شد

يک مجرم فتنه که از اعضاي ارشد سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي و از جمله تئوريسين هاي جريان اصلاحات به شمار مي رود با اين عنوان که به منظور درمان و ديدار با فرزندان خود قصد سفر به آمريکا را دارد، عازم اين کشور خواهد شد.وي که سال 88 به اتهام تبليغ عليه نظام و اقدام عليه امنيت ملي به ۵ سال حبس محکوم شده بود، اين روزها به دنبال پايان دوران محکوميت خود قصد دارد به آمريکا سفر کند.در اين باره البته لازم به ذکر است که مدت ممنوع الخروجي اين متهم فتنه 88 نيز به پايان رسيده و همين مسئله سبب شده تا مقدمات سفر به ايالات متحده را فراهم آورد.اين در حالي است که به نظر مي رسد به غير از ديدار با فرزندان و انجام امور درماني، سفر وي به آمريکا با پشت پرده هايي همراه است که جزئيات آن در آينده مشخص خواهد شد.

 

سايت 598 مدعي شد

آيت ا... گرامي از مراجع عظام تقليد با صدور بيانيه اي از حضور بانوان در فينال ليگ حرفه اي بسکتبال ايران انتقاد کردند.

 

نامه نيوز مدعي شد

عبدالرضا داوري مسئول تيم رسانه اي طيف احمدي نژاد و از نزديکان به مشايي گفت: شخص آقاي احمدي نژاد يک افق بلند در ذهن دارد، او در همان چارچوب آرمان هاي انقلاب حرکت مي کند. وي درخصوص نقش مشايي در برنامه هاي طيف احمدي نژاد اظهار داشت: آقاي مهندس مشايي اصولا فردي هستند با ويژگي فرهنگي، بارها اعلام کردند که از روي جبر مديريتي برخي از مسئوليت ها را قبول کردند و به هيچ عنوان علاقه مندي در حوزه سياست نداشتند. ايشان بعد از انتخابات سال 92 به خواست خود از صحنه سياست کنار رفتند و خواستند که به مطالعات علمي و فرهنگي خود بپردازند.وي ادامه داد: مطمئن باشيد که ديگر آقاي مشايي را نه در کنار احمدي نژاد بلکه در کنار هيچ سياستمدار ديگري نخواهيد ديد.

 

انتخاب نوشت

اخيرا بحث ايران دو فرد سرشناس يعني ديويد سانگر خبرنگار نيويورک تايمز و ماري هارف مشاور ارشد وزارت خارجه آمريکا را در برابر يکديگر قرار داد و اين دو در سايت توئيتر درگيري لفظي داشتند. ظاهرا اين درگيري توئيتري بر سر مسائل فني در مذاکرات هسته اي ايران بود. سانگر در مطلبي نوشته بود ايران سوخت هسته اي جديد توليد کرده است که به باور او دردسري جدي براي دولت آمريکاست. هارف نوشت که سانگر دچار سوء تفاهم شده و اشتباه برداشت کرده است و تحولات اخير هسته اي را به اشتباه تفسير کرده است. البته انتقادات هارف درست بود و مطلبي که سانگر نوشته بود مشکلات فني داشت و همين خود نشان مي دهد اصلا آن طور که سانگر گفته بود اين مسئله مهم نيست .

************************************

روزنامه ایران******

«در حاشیه» زندان‌ها زیر ذره بین قوه‌قضائیه

 معاون فرهنگی قوه‌قضاییه از رایزنی این معاونت و سازمان زندان‌ها با مسئولان و مدیران سیما در ارتباط با تولید و پخش فصل دوم مجموعه طنز «درحاشیه» که به مسائل و مشکلات زندانیان و زندان‌ها اختصاص دارد، خبر داد. حجت‌الاسلام والمسلمین هادی صادقی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود قرار است فصل دوم مجموعه طنز «در حاشیه» به مسائل و مشکلات زندان‌ها و زندانبان‌ها بپردازد و آیا دستگاه‌ قضایی برای پیشگیری از به‌وجود آمدن حواشی و مشکلاتی مانند حواشی فصل نخست این سریال، با عوامل آن مذاکره یا رایزنی کرده است یا خیر؟ اظهار کرد: در این ارتباط با مدیران سیما رایزنی‌هایی انجام شده است تا وقتی وارد موضوع می‌شوند، کار به نحوی از آب دربیاید که اگر هم طنزی صورت می‌گیرد، آموزنده باشد و طوری نباشد که همه حریم‌ها شکسته شود. وی  با بیان اینکه دستگاه قضایی از نقد منصفانه حمایت می‌کند و مسئولان سازمان صدا و سیما و عوامل تولید فیلم هر مقدار که بخواهند می‌توانند از این کمک‌ها و حمایت‌های قوه قضاییه استفاده کنند، گفت: برای اینکه مشکلات «در حاشیه» اول پیش نیاید باید قبل از پخش، کار بازبینی شود اما این کافی نیست یعنی باید در تمام مراحل تولید مشورت کنند.

 

ناگفتههایی درباره سفر هیأت سیاسی «طالبان» به ایران

 رئیس کمیته دفاعی مجلس ضمن تأیید سفر اخیر هیأت سیاسی طالبان به ایران گفت: نمی‌توانم جزئیات را اعلام کنم اما آن‌چیزی که هست اینکه آن��ا اعلام آمادگی کرده و آمدند صحبت کردند.

اسماعیل کوثری در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران، با بیان اینکه  این هیأت شاخه‌ای از طالبان هستند که معتقدند موضوعات از طریق «مذاکره» پیگیری و دنبال شود، افزود: این هیأتی که به ایران سفر کرد، از آن شاخه‌های طالبان نیستند که بخواهند «تُند» باشند، بلکه مذاکره را قبول دارند. وی گفت: آن شاخه‌ای از طالبان که برخورد ناشایست با مردم می‌کنند به هیچ وجه نمی‌تواند مورد قبول ما باشد.

هیأت سیاسی طالبان افغانستان پیش از این نیز دو مرتبه به منظور دیدار با مقامات امنیتی جمهوری اسلامی ایران و همچنین شرکت در کنفرانس بین‌المللی بیداری اسلامی به ایران سفر کرده بودند، اما سفر اخیر چنین هیأتی به ایران از سوی مسئولان وزارت خارجه کشورمان تأیید نشد و سخنگوی وزارت خارجه در این باره ابراز بی‌اطلاعی کرد.

 

نهاد امریکایی تأیید مدارک تحصیلی پزشکان ایرانی را از سر می‌گیرد

 کمیسیون آموزشی فارغ‌التحصیلان پزشکی خارجی در امریکا که پیش‌تر اعلام کرده بود به دلیل محدودیت‌های وضع‌شده توسط وزارت دارایی، روند تأیید مدارک دانش‌آموختگان رشته‌های پزشکی در ایران را متوقف کرده اعلام کرد با رفع ابهامات این روند را از سر می‌گیرد. بنا بر اطلاعیه این نهاد، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت دارایی امریکا (OFAC) در پاسخ به استعلام این کمیسیون اطمینان داده که بررسی روند ارزشیابی مدارک پزشکی دانش آموختگان در ایران منع قانونی ندارد.

 

محکومیت مدیرمسئول «مردم‌ امروز» به جزای نقدی

 وکیل‌مدافع مدیرمسئول روزنامه «مردم امروز» از محکومیت موکلش به جزای نقدی خبر داد.   به گزارش ایسنا، سیدمحمود علیزاده‌طباطبایی اظهار کرد: در مراجعه حضوری به شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران مطلع شدم که حکم پرونده مردم امروز صادر شده است.

وی ادامه داد: بر اساس حکم صادره، احمد ستاری مدیرمسئول روزنامه به 2 میلیون تومان جزای نقدی و محمد قوچانی سردبیر این روزنامه نیز تبرئه شد.  بنابراین گزارش، پرونده‌ روزنامه‌ مردم امروز با اعلام جرم دادستانی تهران و به اتهام توهین به مقدسات تشکیل شده بود که پس از برگزاری دادگاه، هیأت منصفه مطبوعات نظر خود را اعلام کرد. بر این اساس مدیر مسئول این نشریه با اکثریت آرا مجرم شناخته شد و مستحق تخفیف دانسته نشد.

************************************

روزنامه جام جم **

افشای همکاری عربستان و اسرائیل علیه ایران

 همزمان با مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5، مخالفان مذاکرات در واشنگتن دور هم جمع شدند تا راه‌های شکست این مذاکرات را بررسی کنند.

به گزارش فارس، در همین راستا «دوری گلد» مدیرکل وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در نشست اندیشکده شورای روابط خارجی، پرده از اتحاد عبری – عربی، علیه ایران برداشت و کشورمان را تهدید مشترک علیه تل‌آویو و ریاض معرفی و افشا کرد «تل‌آویو و ریاض ماه‌هاست که با هم به صورت محرمانه در مورد ایران گفت‌وگو می‌کنند». «انور اشکی»، از مقامات نزدیک به خاندان آل‌سعود هم در همین نشست مدعی شد: صلح با اسرائیل و تغییر رژیم ایران برای امنیت منطقه ضروری است.

وفاداری به امام با اطاعت از رهبری

غلامعلی حدادعادل، نماینده مجلس دیروز در جمع راهپیمایان 15 خرداد ورامین گفت: مردم ورامین در فتنه 88 نشان دادند که فرزندان خلف کفن‌پوشان 15 خرداد هستند. به گزارش فارس، وی افزود: امروز 26 سال از ارتحال امام گذشته و مردم ایران از میراث امام بخوبی پاسداری و نگهبانی کرده و وفاداری خود را نسبت به امام با اطاعت از رهبری نشان داده‌اند.

سیدحسن خمینی: خون‌های پاکی که ریخته شده انقلاب را بیمه کرده است

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی طی سخنانی در برنامه تلویزیونی «تمام ماه» که چهارشنبه شب از شبکه دو سیما پخش شد در پاسخ به این پرسش که برای نهضت امام(ره) چه آینده‌ای تصور می‌کنید؟ با تاکید بر این‌که این موضوع به خود ما بستگی دارد، اظهار کرد: باید ببینیم که ما چه رهروانی هستیم. خداوند وعده داده که حتما کمک می‌کند، اما این به شرطی است که ما کمک کنیم. نوه امام راحل خاطرنشان کرد: من کلا آدم امیدواری هستم و در مجموع امید دارم و به قوه و فهم و ایمان جامعه هم باور دارم و معتقدم خون‌های پاکی که در طول این سال‌ها ریخته شده به نوعی ما را بیمه کرده است؛ البته به شرطی که خودمان آن را از بین نبریم.

احتمال ادامه مذاکرات تا ۱۰ تیر

یک کارشناس عضو تیم هسته‌ای کشورمان با اشاره به مذاکرات ایران و 1+5 که در سطح معاونان وزیر خارجه و کارشناسان، در وین در حال برگزاری است به خبرگزاری صدا و سیما گفت: با پیشرفتی که در نگارش متن توافقنامه احتمالی حاصل شده، ممکن است این دور از مذاکرات، بدون وقفه تا تاریخ دهم تیر ادامه یابد.

*****************************

 

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات