تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۰  ، 
کد خبر : ۲۷۶۰۲۱
معاون عملیات نیروی زمینی ارتش در گفت‌وگوی اختصاصی با کیهان مطرح کرد

ورود جدی ارتش در حوزه عملیات روانی

جعفر خطیر – مقدمه: 29فروردین هرسال یادآور رشادت ها و پایمردی دلاوران نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران است که آرزوی کورکورانه دشمن برای تسخیر یک وجب از خاک ایران اسلامی را همواره ناکام گذاشته اند. در آستانه روز ارتش خبرنگار کیهان گفت وگویی را با امیر سرتیپ دوم سید علی محرابی معاون عملیات نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران ترتیب داده که شما را به خواندن آن دعوت می کنیم:

*‌ در ابتدا بفرمایید چه مولفه هایی سبب شد که سال گذشته ، سال طلایی و شکوفایی نیروی زمینی ارتش نامیده شود؟

**‌ نیروی زمینی که در حوزه نظامی به عنوان یکی از ارکان اصلی نیروهای مسلح مطرح است ، همواره در مواقع حساس پیش گام و پیش قراول بوده و برای صیانت از کشور از تمام ظرفیت های انسانی و تجهیزاتی خود استفاده می کند، لذا این جایگاه حساس ما را بر آن می دارد که همواره تلاشی مستمر و همیشگی را در راستای اعتلای میهن عزیزمان داشته باشیم و لحظه ای در اجرای ماموریت های محوله غفلت نکنیم.

سالی که گذشت سال بسیار با برکتی برای ارتش جمهوری اسلامی بویژه نیروی زمینی بوده است چرا که ما از همان ابتدای سال متعاقب فعالیت هایی که درسال 92 در جهت اجرای آموزشهای مختلف داشتیم در حوزه جنگ های منظم و نامنظم و غیره نیز به انجام وظایف پرداخته ایم. یگان‌های نیروی زمینی می‌توانند متناسب با نوع تهدیدات، ساختارهای متفاوت عملیاتی را به خود بگیرند.

*‌ در رابطه با مسئله انعطاف پذیری در نیروی زمینی توضیح بفرمایید؟

**‌ یکی از خصوصیات نیروی زمینی موفق انطباق پذیری و انعطاف‌پذیری در هر نوع شرایط اقلیمی و آب و هوایی است یعنی باید بتواند خود را با شرایط مختلف وفق بدهد و این قابلیت هم اکنون به لحاظ عملیاتی در نیروی زمینی نهادینه شده است، بدین معنا که امروز یگان های ما به سهولت قادر هستند متناسب با نوع تهدیدات، ساختارهای متفاوت عملیاتی را به خود بگیرند، یک سازمان رزمی را برای خود تعریف کنند، به شکلی سریع و ضربتی در آن قالب قرار بگیرند و در ذیل قالب جدید به نحو مطلوبی ایفای نقش کنند.

باید توجه کرد که این مسئله انعطاف‌پذیری مهم است چراکه ما نباید در سازمان رزمی خود تنها به یک قالب رزمی توجه داشته باشیم و یا اینکه ثابت باشیم، زیرا در غیر اینصورت با تغییراتی که در عرصه نبردهای کنونی رخ داده است اگر یگان های مختلف نیروی زمینی نتوانند قابلیت انطباق و انعطاف پذیری و یا تغییر استراتژیک را در خود ایجاد کنند، ممکن است با یک تغییر کوچک در صحنه نبرد با مشکلات جدی مواجه شوند و نتوانند صحنه نبرد را مدیریت کنند، که قطعا نباید اینطور باشد.

خدا راشکر یکی از اهدفی که نیروی زمینی در سال اخیر به آن پرداخته و همچنان نیز آنرا دنبال می کند بحث قابلیت انعطاف پذیری در سطح کلی نیروها است که تاکنون این تاکتیک را در سازمان هایی چون حوزه "رزم ناهمتراز” و حوزه "رزم کلاسیک” و حتی در یگان‌های مختلف رزمی که ذیل یگان‌های پیاده ما تعریف می شود توسعه داده ایم. این کار بزرگی است زیرا ما در گذشته یگان های ویژه ای داشتیم که کار خاص و ویژه را انجام می دادند مثل تیپ های تکاوری و نیروی مخصوص و هوابرد، اما این جریان امروز در همه یگان های ما تسری پیدا کرده است و یگان های پیاده ما هم با توجه به آموزش هایی که در این زمینه داشته اند می توانند عملیات های ویژه را در شرایط های مختلف انجام دهند.

در بحث دشمن شناسی و شناخت کارکنان تا پایین ترین رده به دکترین تاکتیک ها و تجهیزات و ساختارهایی که دشمنان ما در اختیار دارند و از آن بهره می برند ما بعنوان طرف مقابل از او نام می بریم بایستی شناخت لازم را نسبت به آن داشته باشیم و در این حوزه اساتید ما از طریق معاونت اطلاعات کارهای بسیار مطلوبی را صورت داده اند.

*‌ در رابطه با سرمایه گذاری، تمرکز بر جنگ الکترونیک و عملیات روانی در نیروی زمینی توضیح بفرمایید؟

**‌ یکی از موارد برای ارتقای آمادگی و حفظ توان رزمی داشتن برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت است که باید بر پایه‌های علمی استوار باشد امسال در این زمینه هم بحمدالله بیشتر از گذشته پرداخته شد و با جلسات متعددی که در شوراها، اتاق‌های فکر و مرکز مطالعات نزاجا در دو حوزه جنگال(جنگ الکترونیک) و عملیات روانی صورت گرفت فعالیت های خوبی را آغاز کردیم.

که در گذشته کمتر به آن پرداخته شده بود، ما امروز با جدیت در حوزه عملیات روانی وارد شدیم و در حوزه ستادی و ساختاری در این رابطه فعالیت‌های قابل توجهی را صورت دادیم و سعی کردیم منطبق با نیازها و با یک نگاه ویژه به این مسئله در سطح نیروی زمینی همگام با حوزه‌های مرتبط با آن همچون حوزه فرهنگ و عقیدتی بپردازیم تا در این راستا به مرز آمادگی دست یابیم. چرا که این دو حوزه در جنگ‌های آینده و حال می‌توانند بیشترین اثرگذاری را داشته باشند و لذا ما این دو حوزه را بسیار ضروری و اثرگذار ارزیابی کرده و در رزمایش‌های مختلف به طور مجزا به آن پرداخته‌ایم.

از آنجا که حوزه جنگال و عملیات روانی حوزه‌هایی ظریف، اثرگذار، فنی و علمی و دانش بنیان هستند، باید به طور ویژه به آن پرداخته شود و در جهت سدسازی در برابر هجمه های روانی دشمن و عدم اختلال در سیستم های ارتباطی در عرصه نبرد به بالاترین سطح آمادگی دست یابیم.

*‌ عملکرد پهپادها در نیروی رمینی را چگونه ارزیابی می کنید؟

**‌ نیروی زمینی در بحث پهپادها و پرنده های بدون سرنشین به پیشرفت های مطلوبی دست یافته است و در رزمایش های اخیر نیروی زمینی توانسته است از ظرفیت های لازم در این رابطه به نحو مطلوبی استفاده کند و پهپادهای مختلفی را که در زمینه های رزمی، انتحاری، شناسایی و ترابری قابلیت اجرای ماموریت عملیاتی دارند را پای کار بیاورد. بحمدالله این فناوری بطور کامل وارد نیروی زمینی شده است و به ما توانایی را داده است تا از این یگان (پهپاد) در حوزه های مختلف و متناسب با نیازها استفاده کنیم.

*‌ عملکرد هوانیروز در سال گذشته را تشریح بفرمایید؟

**‌ در حوزه هوانیروز امسال را می‌توان سال درخشش و طلایی هوانیروز عنوان کرد چرا که هوانیروز نسبت به سالهای گذشته در حوزه های مختلف(فسکا)کارگاه‌های تعمیراتی و تعمیرات و اورهال بالگردها و همچنین قطعه‌سازی به خودکفایی رسیده و در این رابطه دانش لازم را بدست آورده‌ایم. متخصصان ما در هوانیروز به لحاظ کمی و کیفی دانش فنی خود را ارتقا داده و توانستند در شرایط تحریمی به دستاردهای مورد نیاز و قابل توجهی دست یابند که این همت عالی و مقتدرانه قابل ستایش است.

یکی دیگر از خدمات این نیرو تربیت نیروی انسانی زبده و کارآمد است که توفیق ارزشمندی بود که در سال 93 این اتفاق ارزشمند در سطح هوانیروز افتاد و شاهد شرکت موثر و پرحجم در رزمایش بود.

*‌ نیروی زمینی در عرصه توپخانه به چه پیشرفت هایی دست یافته است؟

**‌ نیروی زمینی به کمک صنایع دفاعی و با بکارگیری و تولید مهمات های جدید در حوزه توپخانه توانستند برد گلوله های توپخانه خود را تا حدود زیادی افزایش بدهند، که این افزایش برد ما را در عرصه نبرد کمک کرده و دست ما را در انهدام مواضع دشمن در عمق، بلند می‌کند.

قابلیت‌های تسلیحاتی نزاجا در بخش توپخانه و راکت‌ها با افزایش برد، قدرت و سرعت در لودگیری خود را نمایان می سازد که در تمامی این موارد واحد توپخانه ای ما توانسته کارایی لازم را داشته باشد و در انهدام اهداف دشمن با دقت و سرعت و برد بلند عمل کند.

ما در این بخش سعی کردیم با ارتقای مهارت و آموزش‌ها و همچنین با اصلاحی که در ساختار سیستم موشکی و راکتی انجام دادیم توانستیم سیستم پرتاب موشک‌های نازعات و فجر را در کمترین زمان ممکن برسانیم و اجرای آتش آن را تسهیل بخشیم، که این قابلیت در رزمایش مرنجاب کاشان و نصرآباد اصفهان به معرض نمایش گذاشته شد.

*‌ امیر در رابطه با چگونگی تحقق همدلی و هم زبانی در نیروهای مسلح توضیح بفرمایید؟

**‌ وحدت و تعامل میان نیروهای مسلح به ویژه ارتش و سپاه پاسداران که الهام گرفته از تعالیم حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری(حفظه ا... تعالی) است یک الگوی تمام عیار است و به اعتقاد بنده تا همین امروز هم رمز پیروزی کشور است. مسلما اگر ما بخواهیم یک کار عملیاتی را آغاز کنیم، نیازمند هماهنگی و وحدت هستیم که اگر این مهم وجود نداشته باشد ما قطعا ضربه خواهیم خورد زیرا در دوران دفاع مقدس ما تجربه کردیم که هرگاه وحدت و همدلی میان نیروها وجود داشت، کار بنحو احسن پیش می رفت و هرگاه که این وحدت کمرنگ می‌شد متعاقبا با تضعیف نیرو مواجه بودیم.

لذا بحمدالله این وحدت و همدلی امروز در تمامی ارکان نیروهای مسلح وجود دارد و با تقسیم کاری که صورت گرفته همه نیروها ذیل ستاد کل نیروهای مسلح به انجام وظایف محوله می پردازند و در موارد مختلفی چون رزمایش ها، تجهیزات، مسائل تحقیقاتی و علمی و... با یکدیگر در تعامل و همکاری هستند.

*‌ جهادخودکفایی در نیروی زمینی ارتش را چگونه ارزیابی می‌فرمایید؟

**‌ عملیات هم عضوی از این جامعه کوچک است که تاکنون در این رابطه توانستیم یک‌سری پایه‌های علمی را در جهت تحقق اهداف آینده دنبال و برنامه های آن را تدوین کنیم و براساس این کار علمی و منطقی در جهت پیشبرد آمادگی رزمی تلاش کنیم. این کار پسندیده‌ای بود که در سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی زمینه را برای توفیقات بیشتر ما ایجاد کند.

استفاده از طرح‌های ابتکاری باعث شد که این خلاقیت‌ها در یگان‌های ما ساماندهی بشود که این واقعا جای تقدیر دارد و نشان از دلسوزی ولایتمداری و بالندگی و دانش محوری بودن این نیرو است که الحمدلله این فضا باز شده و ما شاهدیم که عزیزان مان دارند در این راستا گام برمی دارند. برای مثال امروز یگان‌های تخصصی نیروی زمینی با تکیه بر دانش و اعتقادات در حوزه های مختلف از جمله حوزه پهپاد و سلاح های کنترل از راه دور را ساخته و همچنین در کاهش هزینه‌های آموزشی با ساخت شبیه‌سازها بسترهای پیشرفت و تکامل را فراهم نموده است.

در حوزه تحرک خودروها و ساختن وسایلی که استهلاک را پایین می آورد، تلاش های بسیاری در نزاجا صورت گرفته و اینها در مرکز جهاد خودکفایی و معاونت طرح و برنامه بعنوان متولی جمع‌بندی می‌شود و در کنار هم قرار گرفته و ساماندهی می‌شود و در نهایت به یک محصول رزمی که در آمادگی رزمی ما مؤثر است تبدیل می شود و بعد از تست‌های عملیاتی به تولید انبوه می‌رسد.

*‌ درباره با تسلیحات جدید نیروی زمینی که مبتنی بر دانش بومی است توضیحاتی بفرمایید؟

**‌ نیروی زمینی امسال از چندین محصول بومی که به دست پرتوان متخصصان و فرزندان خود در سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی ساخته شده بود رونمایی شد و در مناسبت های مختلف این ها معرفی شدند مثل اسنایپرها، سلاح شاهر، خودروهای رنجر، خودروی مین پرتاب، اتوماسیون توپ 23 میلیمتری که کار بسیار ارزشمندی برای محمول کردن و اتوماتیک کردن توپ های 23 میلیمتری پدافند هوایی صورت گرفت و انواع و اقسام تانک‌ها که در قالب تانک ذوالفقار و تانک صمصام و سبلان رونمایی شدند. در بحث محصولات کوچک‌تر مثل زاویه‌یاب‌ها فعالیت‌های لازم در جهت تأمین نیازمندی‌ها در سطح نیرو انجام گرفته است.

زره‌های کامپوزیتی و خودروهای دودزا که می‌توانند کارایی لازم را در عرصه نبرد داشته باشند و محیط را با دود آلوده کنند و دید دشمن را نسبت به منطقه کور نمایند، از دیگر دستاوردهای این نیرو است که در طول سال 93 به آن پرداخته شده است.

*‌ چرا سال گذشته را سال رزمایش های دشمن شکن نامیده اند؟

**‌ در بحث اجرای رزمایش‌های موفق باید عنوان کرد این رزمایش‌ها با اهداف مختلفی از جمله تست کارایی تجهیزات در میدان و عرصه نبرد حقیقی است.

در واقع اجرای این رزمایش ها برکات زیادی برای ما دارد وقتی که ما رزمایشی را طراحی می کنیم یعنی از همان ابتدای کار آن همه نیروهای ذی‌ربط به نوعی درگیر آن می‌شوند و طراحی یک رزمایش، یک هنر ستادی و عملیاتی محسوب می‌شود.

در مرحله اول باید برآوردها صورت بگیرد شورهای ستادی و تصمیم‌سازی‌ها باید انجام شود و بعد از این مراحل باید داده‌ها را به اساس‌نامه‌ای مدون تبدیل شود که هیچ جای ابهامی وجود نداشته باشد تا همه حوزه ها و رسته‌ها بتوانند در اجرای ماموریت‌های محوله با همکاری و هماهنگی به اهداف مورد نظر دست یابند.

ما در سال گذشته نزدیک به 27 الی 28 مورد تمرینات صحرایی گردانی را برگزار کردیم و رزمایش گسترده محمد رسول الله(ص) را انجام دادیم که یک رزمایش مشترک و در نوع خود کم نظیر بود که با حضور نیروهای چهارگانه ارتش جمهوری اسلامی توانست توان‌مندی و اقتدار نیروهای مسلح را در یک منطقه دوردست و وسیع به منصه ظهور بنشاند.

*‌ چه تلاش هایی برای تحقق اقتصاد مقاومتی در حوزه آماد و پشتیبانی باید صورت گیرد؟

**‌ از آنجا که نیروی زمینی در این رزمایش‌ها رسته‌های مختلفی را به کار گرفته بود که برجسته‌ترین آنها را رسته‌های توپخانه، زرهی، مکانیزه، پهپادی، جنگال و جنگهای نوین تشکیل می داد و هرکدام از این رسته‌ها تجهیزات محور و از نظر وزنی سنگین هستند، از این رو جابه‌جایی این اداوات کار بسیار دشواری است که اجرای آن نشان از توان‌مندی بخش ترابری آماد و پشتیبانی ما دارد. ما بخشی ازادوات زرهی و تجهیزات خود را از استان قزوین، آذربایجان شرقی، استان خوزستان پای کار آوردیم، جابه‌جایی دوهزار کیلومتری ادواتی که بیش از 30 الی 40 تن وزن دارند در مواقع تست و محکی به سیستم ترابری ما بود که در این رزمایش نمره عالی را کسب کرد.

نیروی زمینی همان طوری که از نامش برمی‌آید باید در زمین بجنگد و خود را در زمین آماده رزم و مقابله با دشمن کند و زمین هم با توجه به شرایط جغرافیایی ممکن است باتلاقی، کوهستانی، رملی و شنی و یا ساحل دریا باشد که این موضوع با توجه به نوع زمین ما در رزمایش جنوب شرق داشتیم و واقعاً زمین بسیار سخت و نامناسبی بود که کار را برای ما تا حدودی دشوار می‌کرد، اما با زحماتی که دوستان ما کشیدند توانستند زمین منطقه رزمایش را آن طوری که خود می‌خواستند و مورد نیاز بود با توجه به تکنیک‌ها و تاکتیک‌هایی عملیاتی بیش از 1200 متر مکعب حفاری در زمین‌های شنی، آرایش مورد نظر در زمین پیاده کنند و یگان‌ها را در این زمین جای داده و با استفاده از این زمین آرایش یافته توانستند تکنیک‌های خود را به نمایش بگذارند.

با توجه به اینکه واحد عملیاتی و آمادی مکمل و همدیگر هستند در این رزمایش شاهد هماهنگی میان این دو واحد بودیم به نحوی که با توجه به دوری منطقه رزمایش از پادگان‌های نظامی آمادرسانی ما توانست کار ویژه‌ای را صورت دهد که به نظر من نمره عالی را در این رزمایش گرفت و شرایط لازم را برای واحد عملیاتی محیا کرد.

لذا از این جهت که سخت‌ترین منطقه را به لحاظ شرایط جغرافیایی انتخاب کردیم تا سنجش آمادگی واحدهای عملیاتی و آمادی را مورد ارزیابی قرار دهیم و مطمئناً در مناطق دیگر کارنامه بهتری خواهیم داشت. یکی از اهداف دیگر ما شناخت نقص‌ها و کمبودها و موانع است و همه این‌ها تمرین در جهت ارتقای قابلیت‌های واحدهای عملیاتی ما است و اینکه باید نیروهای عمل کننده ما در این رزمایش‌ها متوجه بشوند که در چه سطحی هستند و باید به چه مرحله‌ای از آمادگی برسند و فاصله بین مرز آمادگی تا توان‌مندی را بشناسند و با تلاش وکوشش آن را پر کنند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات