تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۶:۳۷  ، 
کد خبر : ۲۷۶۰۶
با امضای بیانیه مشترک از سوی دکتر احمدی نزاد و کرزای؛

جمهوری اسلامی ایران و افغانستان خواستار همکاری جهانی برای مبارزه با تروریسم شدند


جمهوری اسلامی ایران و افغانستان روز سه شنبه در پایان سفر رسمی یک روزه دکتر محمود احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران به این کشور، در بیانیه مشترکی خواستار همکاری جامعه جهانی در مبارزه با تروریسم شدند .

دکتر احمدی نژاد به دعوت رسمی حامد کرزی رییس جمهوری افغانستان، روز سه‌شنبه در صدر هیاتی بلند پایه به این کشور سفر کرده بود.

بر پایه این بیانیه، رییسان جمهوری دو کشور در جریان مذاکرات دو جانبه، ابعاد مختلف مناسبات سیاسی، همکاری‌های دو جانبه، روند بازسازی در افغانستان، مبارزه با مواد مخدر و تروریسم، و همکاری منطقه‌ای و بین المللی را مورد بحث قرار دادند.

در این بیانیه آمده است: کرزی در این مذاکرات ضمن خرسندی از سفر احمدی نژاد به کابل، نقش ایران را به عنوان همسایه مهم افغانستان سازنده و مثبت ارزیابی کرد.

در بیانیه دو کشور آمده است: احمدی نژاد نیز در این مذاکرات بر سیاست ثابت ایران در تقویت دولت مرکزی در کابل و برقراری ثبات، امنیت و توسعه در این کشور تاکید کرد.

"احمدی نژاد و کرزی ضمن ابراز رضایت از تلاش برای بهبود اوضاع‌افغانستان، خواستار کمک بیشتر جامعه جهانی برای بازسازی این کشور شدند".

بر پایه این بیانیه، دو طرف با اشاره به وجوه مشترک فرهنگی و تاریخی و ظرفیت‌های موجود برای همکاری در این عرصه، ضمن اظهار رضایت از اقدام‌های انجام شده در این بخش، بر ادامه همکاری تاکید کردند.

"افغانستان با استقبال از حضور شرکت‌های ایرانی در بازسازی و سرمایه گذاری، تلاش خواهد کرد تا تسهیلات لازم در فعالیت‌های اقتصادی فراهم شود".

در بیانیه مشترک، طرفین براجرایی شدن توافق‌های به عمل آمده تاکید کردند و اعلام شد که ایران ۵۰میلیون دلار کمک برای اجرای پروژه‌های بازسازی از جمله راه آهن خواف - هرات در سال ۱۳۸۶اختصاص می‌دهد. افغانستان نیز از تسریع در اجرای پروژه راه‌سازی دوغارون به هرات، احداث پل ابریشم، راه هرات به ارملک، برق رسانی به هرات و زرنج، ایجاد مرکز آموزش مخابرات و مرکز تحقیقات آب و شروع کار راه آهن خواف به هرات قدردانی کرد.

در بیانیه مشترک با تاکید بر حق مسلم کشورها و برخورداری آنها از صنایع جدید و فناوری‌ها از جمله فناوری هسته‌ای صلح آمیز در چارجوب قوانین بین المللی، ضرورت دستیابی به راه حل مسالمت آمیز در موضوع هسته‌ای ایران مورد تایید قرار گرفت.

ایران و افغانستان در بیانیه خود همکاری در مبارزه با مواد مخدر، بازسازی ارتش و پلیس و تجهیز و تسلیح آن را اقدامی ضروری جهت حمایت از دولت و استقرار امنیت در افغانستان عنوان کردند.

همچنین ایران و افغانستان گشایش مرز جدید در استان فراه در غرب این کشور را برای تسهیل مبادلات و تعاملات دو ملت مهم و موثر دانستند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات