تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۵:۳۳  ، 
کد خبر : ۲۷۶۱۲۸

اخبار ویژه روزنامه‌ها 19خرداد


روزنامه کیهان **

گزارش فارن افرز از 50 سال همکاری سری آل‌سعود با اسرائیل

 یک مجله آمریکایی فاش کرد آل سعود از 50 سال پیش با رژیم صهیونیستی همکاری سری می‌کند.

فارن افرز در گزارشی نوشت: همکاری جدید عربستان سعودی و اسرائیل در نوع خود اولین همکاری نیست بلکه از دهه 1960 میلادی آغاز شده است.

مجله آمریکایی «فارن افرز» فاش کرده است که همکاری بین دو طرف اوایل دهه شصت قرن گذشته آغاز شده است.

احمد عبدالله گزارشگر شبکه المیادین در گزارشی درباره همکاری سری بین عربستان و اسرائیل، گفت: همکاری بین عربستان و اسرائیل که علنی می‌شود چند دهه سری باقی مانده و جنبه اطلاعاتی بین دو طرف به خود گرفته است.

اشر ارکابی نویسنده و پژوهشگر مارس گذشته مقاله‌ای در مجله فارن افرز با عنوان «تاریخ همکاری سری بین اسرائیل و عربستان» منتشر کرد. در این مقاله به حوادث معاصر مربوط به عادی‌سازی روابط بین ریاض و تل‌آویو اشاره می‌شود که از جمله آنها سخنان سال گذشته علی النعیمی وزیر نفت عربستان است که گفت کشورش آماده است به اسرائیل نفت بفروشد. پس از آن شاهزاده ترکی‌ الفیصل رئیس سابق دستگاه اطلاعات عربستان مقاله‌ای در روزنامه هاآرتص اسرائیل منتشر کرد.

اما مهم‌ترین صحنه همکاری غیررسمی بین عربستان و اسرائیل، همکاری بی‌سابقه در اوایل دهه شصت قرن گذشته است و بعد از موفقیت افسران یمنی در براندازی نظام پادشاهی در یمن، جمال عبدالناصر رئیس‌جمهور سابق مصر حدود 70 هزار سرباز برای حمایت از جمهوری جدید اعزام کرد و گفت قصد دارد برای حمله به عربستان، این انقلاب را به مرزهای شمالی یمن گسترش دهد. عربستان برای مقابله با این تهدیدات از قبایل طرفدار نظام پادشاهی حمایت مالی کرد اما تمایل نداشت به طور علنی از آنها حمایت کند و نگاه‌های آن به اسرائیل دوخته شد.

این گزارش می‌افزاید: اگر نیروهای مصری در یمن پیروز می‌شدند، اسرائیل تنها طرفی بود که بیشتر از عربستان زیان می‌دید. در این حال یک خلبان معروف اسرائیلی رهبری ماموریت انتقال تسلیحات را به عهده گرفت و خلبانان اسرائیلی از خاک عربستان استفاده کردند تا به طور مستقیم از یمن عبور کنند.

 

گاردین: تحرکات داعش محصول طراحی CIA و MI6  است.

یک روزنامه انگلیسی نوشت مبارزه با داعش توسط قدرت‌های غربی که خود عامل تکوین آن بوده‌اند امکان ندارد.

گاردین در تحلیل خود نوشت: جنگ بی‌پایان با تروریسم که 14 سال قبل توسط جرج بوش آغاز شد، با گذشت زمان، پیچیده‌تر می‌شود. روز دوشنبه محاکمه یک سوئدی در لندن به اتهام همکاری با تروریستها در سوریه پس از روشن شدن نقش سازمان اطلاعات انگلیس در تجهیز تسلیحاتی همان گروههای شورشی که آن فرد متهم به کمک به آنها بود، به کلی برهم خورد و آن پرونده ظاهرا به منظور اجتناب از دردسرساز شدن برای سرویس‌های اطلاعاتی بلاتکلیف رها شد. وکیل مدافع گفت که ادامه آن محاکمه در زمانی که شواهد فراوانی دال بر حمایت وسیع دولت انگلیس از جناح مخالف مسلح سوری وجود دارد، برخلاف عدالت است. آن کمک‌ها فقط شامل  به اصطلاح حمایت غیرمرگبار ادعا شده توسط دولت انگلیس (شامل لباس‌های ضدگلوله و خودروهای نظامی) نیست بلکه پشتیبانی آموزشی و تدارکاتی و انتقال سری طیف وسیعی از تسلیحات را شامل می‌شود.

گاردین می‌افزاید: در گزارش‌های موجود، ذکر شده است که MI6 با سیا در انتقال تسلیحات از انبارهای تسلیحاتی لیبی برای شورشیان سوری همکاری داشت. اکنون خاورمیانه به کانون توجهات در مسئله تروریسم تبدیل شده است و در آنجا تروریستهای امروز جنگجویان فردا بر ضد استبداد - و متحدان امروز دشمنان فردا- خواهند بود و این امر اغلب با تمایلات سیاستگذاران غربی مرتبط است.

طی سال گذشته نیروهای آمریکا، انگلیس و دیگر قدرتهای غربی به عراق بازگشته‌اند ظاهرا با این آرمان که گروه تروریستی فرقه‌گرای افراطی داعش را (که قبلا به القاعده در عراق موسوم بود) نابود کنند اما این مبارزه پیشرفت خوبی نداشته است. ماه گذشته داعش وارد شهر الرمادی عراق شد و در آن سوی مرزی که اکنون دیگر وجود ندارد، نیروهای آن شهر تدمر در سوریه را تصرف کردند.

گاردین می‌نویسد: یک گزارش اطلاعاتی سری آمریکا مورخ اوت 2012 که به تازگی فاش شد، روشن می‌سازد چگونه به اینجا رسیده‌ایم. در آن گزارش به طور مرموزی احتمال شکل‌گیری یک امیرنشین سلفی در شرق سوریه، یک «دولت اسلامی» تحت کنترل القاعده در سوریه و عراق پیش‌بینی - و عملا از آن استقبال- می‌شود. در این سند آژانس اطلاعات دفاعی در تقابل شدید با ادعاهای غربی‌ها در آن زمان، از القاعده  در عراق (که تبدیل به داعش شد) و گروههای سلفی به عنوان «نیروهای عمده شورش در سوریه»  نام برده می‌شود و روشن می‌شود که «کشورهای غربی، دولتهای خلیج‌فارس و ترکیه»  از تلاشهای جناح مخالف برای تحت کنترل درآوردن شرق سوریه حمایت می‌کنند.

در گزارش پنتاگون با طرح «احتمال تشکیل یک امیرنشین سلفی آمده است: این دقیقا همان چیزی است که قدرتهای حامی جناح مخالف به منظور منزوی ساختن رژیم سوریه که عمق راهبردی گسترده شیعه (عراق و ایران) قلمداد می‌شود، در پی‌آنند.»

گاردین افزود: این دقیقا همان چیزی است که دو سال بعد رخ داد. این گزارش به شدت سانسور شده و ابهاماتی در نگارش آن وجود دارد اما مضمون  آن به قدر کافی روشن است. با گذشت یکسال از شورش سوریه، آمریکا و متحدانش فقط از جناح مخالفی که می‌دانستند تحت کنترل گروههای فرقه افراطی است، حمایت نمی‌کردند بلکه برای حمایت از ایجاد داعش به عنوان یک سپر به منظور تضعیف سوریه- با وجود «خطرات عظیم» آن برای وحدت عراق- آماده بودند.

این روزنامه با اشاره به سابقه حمایت آمریکا از  طالبان در افغانستان و بر علیه شوروی نوشت:  عادت آمریکا و غرب در بازی با گروههای جهادی که سپس دامن‌ گیر خودشان می‌شوند، حداقل به جنگ دهه 1980 بر ضد اتحاد شوروی در افغانستان بازمی‌گردد که با پرورش القاعده  منطقه‌ای تحت کنترل سیا همراه بود. این مسئله طی اشغال عراق باز طراحی شد و نیروهای آمریکایی تحت رهبری ژنرال پترائوس در پس جنگ کثیفی به سبک جنگ السالوادور با استفاده از جوخه‌های مرگ فرقه‌ای به منظور تضعیف مقاومت عراق  بودند. پیامد آن در جنگ هماهنگ شده توسط ناتو در سال 2011 در لیبی آشکار شد که داعش هفته گذشته در آنجا شهر سرت موطن قذافی را تحت کنترل درآورد.

گاردین تصریح کرد: در واقع سیاست آمریکا و غرب در کشت و کشتاری که هم‌اکنون در خاورمیانه جریان دارد، مطابق رویه کلاسیک امپراطوری تفرقه بینداز و حکومت کن است. نیروهای آمریکایی یک جناح از شورشیان را در سوریه بمباران می‌کنند در حالی که از جناح دیگر حمایت می‌کنند. بدیهی است که داعش و ددمنشی‌های آن توسط همان قدرتهایی که آن را در وهله اول به عراق و سوریه وارد کردند یا جنگ‌افروزیهای آشکار و پنهان‌شان از آن سالها آن را پرورش داده است، شکست نخواهد خورد. مداخلات نظامی بی‌پایان غرب در خاورمیانه فقط نابودی و تشتت به همراه داشته است. فقط مردم منطقه می‌توانند این بیماری را درمان کنند نه کسانی که عامل تکوین این ویروس بوده‌اند.

 

دولت 2 ساله شد اما مسکن اجتماعی به مقصد نرسید!

«تنها کار دولتی‌ها در 2 سال گذشته انتقاد به مسکن مهر بوده، بدون اینکه طرح جایگزینی را اجرا کنند».

وبسایت فردا در تحلیلی نوشت: 22 خرداد و دومین سالگرد انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم نزدیک است اما هنوز هم بسیاری از وعده‌های انتخاباتی به مرحله عمل نرسیده و همچنان شعار باقی مانده است. این در حالی است که بی‌تردید، وعده‌های اقتصادی از کاهش نرخ بیکاری گرفته تا خروج اقتصاد ایران از رکود، از مهمترین وعده‌های روحانی در انتخابات سال 92 به شمار می‌رود. در این میان خانه‌دار کردن مردم نیز یکی از شعارهای مهم بود. شعاری که البته با روی کار آمدن دولت یازدهم جای خود را به انتقاد شدید از مسکن مهر داد و تیر انتقاد بود که به سوی این طرح شلیک می‌شد اما دریغ از یک طرح نو و جایگزین مناسب برای آن! طرحی که هرچند ایرادات جدی به آن وارد بود اما لااقل این حسن را داشت که عده‌ای از مردم را که هرگز امیدی به خانه‌دار شدن نداشتند، خانه‌دار کرد و باعث شد رویای دیرینه قشر متوسط و بعضا ضعیف به واقعیت تبدیل شود. اما دولت یازدهم تا امروز با وجود انتقادات جدی به مسکن مهر هنوز نتوانسته که طرحی جایگزین و بی‌اشکال ارائه دهد و فاز عملی آن را کلید بزند.

نویسنده می‌افزاید: هر چند وظیفه دولت یازدهم اتمام طرح‌های نیمه تمام مسکن مهر و تحویل آنها به منتظران خانه‌ها بود و ارائه دادن طرح جایگزین اما اقتصادی‌های دولت یازدهم تنها به انتقاد از مسکن مهر ادامه دادند. با این حال و با وجود این انتقادات تند از مسکن مهر، وزیر راه و شهرسازی هرگز از سیاست‌های دولت یازدهم برای خانه‌دار کردن اقشار ضعیف جامعه سخن نگفت و تنها طرحی مبهم به نام مسکن اجتماعی روی خط رسانه‌ها رفت. در واقع، دولت یازدهم یک طرح مبهم به نام مسکن اجتماعی را به عنوان جایگزین معرفی کرد و خبری هم از تحویل مسکن مهرهای نیمه‌تمام به خصوص در تهران نبود.

فردا می‌نویسد: اواخر فروردین‌ماه سال 93 بود که وزیر مسکن از طرح مسکن اجتماعی به طور کامل رونمایی کرد و گفت: براساس این طرح طی 10 سال، 1/5 میلیون واحد مسکونی احداث خواهد شد. حالا کلید خوردن طرح مسکن اجتماعی جدی‌تر شده است. جدی‌تر شدنی که البته با گذشت نزدیک به 2 سال تنها به یک طرح روی کاغذ منجر شده و هنوز از اجرا شدن آن خبری نیست که نیست! به این ترتیب بعد از کش و قوس‌های فراوان، طرح مسکن اجتماعی با نام «تامین مسکن اقشار کم‌درآمد» که با تفاهم وزارت‌های راه و شهرسازی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی نهایی شد، اسفندماه گذشته با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری در شورای عالی رفاه به تصویب رسید تا وارد فاز اجرا شود. فازی که البته با ورود به سومین سال ریاست جمهوری روحانی هنوز هم عملی نشده و معلوم نیست به این زودی‌ها عملی بشود یا خیر و در این میان کار دولتی‌ها تنها انتقاد به مسکن مهر دولت دهم بوده است و بس!

 

رابط بازداشت شده نهضت‌آزادی و باند مهدی هاشمی از کشور گریخت

یک متهم امنیتی بازداشت شده به بهانه درمان از کشور گریخت.

علیزاده طباطبایی وکیل مدافع عناصر فتنه‌گر و معاند درباره خروج عبدالحسین هراتی از کشور گفت: وکیل مدافع من برای درمان به خارج کشور رفته است.

به گزارش تسنیم، عبدالحسین هراتی در دوره مدیریت حمید میرزاده در دانشگاه آزاد با حکم طه هاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد به سمت مدیر کل اسناد و مدارک دانشگاه آزاد منصوب شد. پس از افشای مقالات عبدالحسین هراتی با محتوای هتاکی علیه امام(ره) و نظام اسلامی و انتقادات شدید رسانه‌ای و دانشجویی، مسئولان دانشگاه آزاد مجبور به عزل وی از سمتش شدند.

وی در خرداد ماه سال گذشته بازداشت شد و پرونده وی به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام و توهین به مقامات در دستور رسیدگی دادسرا قرار گرفت.

هراتی به عنوان مشاور در دیدار هاشمی رفسنجانی با هیئت پارلمانی ایتالیایی حضور داشت اما هاشمی در پاسخ اعتراض‌ها مدعی شد وی را نمی‌شناخته است.

هراتی پیش از این اذعان کرده که رابط ابراهیم یزدی رئیس گروهک نهضت آزادی با منتظری حد فاصل سال‌های 64 تا 67 (دوره تشدید تقابل منتظری و باند مهدی هاشمی با امام و نظام) بوده است. او مدتی با روزنامه ملت همکاری می‌کرد و سپس به استرالیا گریخت. نوشته‌های وی انباشته از اهانت به حضرت امام خمینی و رهبر معظم انقلاب و حمایت از فتنه‌گری‌های امثال منتظری است.

 

تایم: اوبامای ناکام در سیاست خارجی نیازمند توافق با ایران است

مجله آمریکایی تایم اذعان کرد نفرت از آمریکا حتی در کشورهای متحد کاخ‌سفید بیشتر شده و اوباما به دستاوردهایی نظیر توافق با ایران نیازمند است.

تایم در یادداشتی نوشت: باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا دوشنبه گذشته گفت «مردم به خاطر نمی‌آورند، اما زمانی که من به قدرت رسیدم، آمریکا نزد افکار عمومی جهان، رتبه‌ای پایین‌تر از چین و کمی بالاتر از روسیه داشت و امروز بار دیگر آمریکا محترم‌ترین کشور روی زمین است.» اما این نظر منطبق با واقعیات نیست.

تایم می‌افزاید: اگر به سال 2009 بازگردیم، دو جنگ ناموفق و بحران مالی جهانی، اوباما را واداشت سال‌های ریاست‌جمهوری و سرمایه سیاسی عمده‌اش را صرف احیای وجهه واشنگتن کند. با توجه به نقطه‌ای که اوباما حرکت خود را از آنجا شروع کرد، او برخی پیشرفت‌های جدی را ایجاد کرده است. اما ادعای اینکه آمریکا «بار دیگر محترم‌ترین کشور» جهان است، ادعایی پوچ است و قطعا آمارهای حاصل از نظرسنجی‌های عمومی با تحولات اخیر، آن را تایید نمی‌کند. میزان محبوبیت آمریکا از سال 2009 فقط در آلمان، 13 درصد کاهش یافته است و در ژاپن از سال 2011، 19 درصد افت داشته است. این دو کشور از متحدان اساسی آمریکا هستند، بهتر است از آمار و ارقام مشابه در روسیه صحبت نکنیم. رهبران جهان نیز متوجه بازگشت آمریکا به وضع قابل احترام نشده‌اند. متحدان آمریکا در سراسر دنیا به رغم مخالفت‌های صریح واشنگتن، برای مشارکت در بانک سرمایه‌گذاری زیرساخت آسیایی چین، سریعا اعلام آمادگی کردند. چند هفته قبل اوباما میزبان رهبران شورای همکاری خلیج‌فارس در واشنگتن بود. با توجه به بی‌اعتنایی چهار رهبر از شش رهبر اعضای این شورا از جمله پادشاه عربستان سعودی که متحد دیرین آمریکاست، «محترم» واژه مناسبی برای توصیف وضع جهانی آمریکا در دور دوم ریاست جمهوری اوباما نیست.

تایم می‌نویسد: اوباما کاملا در سیاست خارجی ناکام نبوده است. تعاملات با ایران و کوبا، اگر به درستی پیش برود (گرچه در حال حاضر نمی‌توان دراین‌باره اطمینان داشت)، می‌تواند سهم عمده‌ای در تقویت دستاورد اوباما داشته باشد.

تایم نوشت: در نظرسنجی سی‌ان‌ان/او‌آر‌سی، 52 درصد آمریکایی‌ها گفتند اوضاع در کشورشان خوب پیش نمی‌رود. و متاسفانه رتبه اوباما در مقوله «سیاست خارجی»، همچنان پایین است. این موضوع در زمانی که ادعا می‌شود «آمریکا محترم‌ترین کشور روی زمین است» اهمیت می‌یابد.

******************************************************

روزنامه قدس ***

افراد سرشناس در فهرست فساد فوتبال

واحد مرکزی خبر: محمدعلی پورمختار، رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس گفت: در گزارش این کمیسیون در خصوص فساد در فوتبال اسامی افراد مشهور و سرشناس وجود دارد.

 

نیروهایمان را به سمت ایران می‌فرستیم!

جام: در روزهای اخیر تصاویری در صفحات اجتماعی وابسته به تروریستهای داعش منتشر شده که از رؤیای تصرف ایران توسط این گروهک خبر می‌دهد. بر همین اساس ابومحمد العدنانی، سخنگوی گروه داعش، در سخنانی مدعی شده این گروهک تلاش دارد نیروهایش را به سمت ایران حرکت دهد.

 

بحران کم آبی در کوهدشت و رومشکان

مهر: بازوند، استاندار لرستان به چالش کم آبی در کوهدشت و رومشکان اشاره کرد و گفت: در این راستا سد معشوره برای رفع این مشکل باید احداث شود.

 

اراجیف سفیرسعودی‌ در لندن

تابناک: محمد بن نواف بن عبدالعزیز، سفیر عربستان سعودی در لندن در گفت و گو‌ با روزنامه «تلگراف» تأکید کرده که مذاکرات هسته‌ای باید منجر به گرفتن تعهداتی جدی از ایران شود، مبنی بر اینکه این کشور اقدام به تولید سلاح هسته‌ای نخواهد کرد. بن نواف در ادامه با لحنی تهدیدآمیز گفته که « اگر این اتفاق رخ ندهد، آن‌گاه همه گزینه‌ها برای عربستان سعودی روی میز خواهد بود»!.

 

هزاران طرح نیمه تمام در کشور

ایرنا: حجت الاسلام انصاری، معاون پارلمانی رئیس جمهور با بیان اینکه اداره کشور با سخنرانی و شعار محقق نمی شود، گفت: هزاران طرح و پروژه نیمه تمام به عنوان ارث به این دولت رسیده است.

 

شوخی فیزیکی قاضی پور با حدادعادل

فرارو: انتشارعکس روز یکشنبه شوخی فیزیکی نادرقاضی پور نماینده ارومیه با حداد عادل نماینده تهران باعث شد حداد عادل به نماینده خبر ساز 17خرداد مجلس در رسانه های خبری تبدیل شود.

 

هشدار درباره محیط زیست خلیج‌فارس

ایسنا: دکتر سعید تمدنی، عضو هیأت علمی پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان گفت: پسابهای خانگی، کشاورزی و شرایط نامطلوب رودخانه‌ها، تغییرات بیش از حد و نامطلوب از منابع زنده و غیرزنده دریایی، حمل و نقل و تردد دریایی، خطوط لوله نفت، وقوع چند جنگ منطقه‌ای و به آتش کشیده شدن چاه‌های نفت منطقه و موارد بسیار متعدد دیگر شرایط زیست‌ محیطی منطقه خلیج‌فارس و دریای عمان را به حد غیرقابل قبولی تنزل داده است.

 

اعتراض توکلی به فساد در مؤسسه‌های مالی

جهان: احمد توکلی، نماینده مجلس گفت: سود بانکهای خصوصی نسبت به سرمایه در سال ۹۰ که در بورس حضور دارند، این‌گونه است: بانک صادرات ۲۲ درصد، بانک شهر ۲۸ درصد، بانک تجارت ۳۵ درصد، بانک سینا ۴۱ درصد. وی افزود: بانک ملت ۵۰ درصد، کارآفرین 5/50 درصد، اقتصاد نوین ۶۰ درصد، پارسیان 5/60 درصد و انصار 5/99 درصد که تقاضای بالا برای سرمایه‌گذاری در مؤسسه‌های پولی به دلیل امکان فساد در این بخش است. وی با بیان اینکه موارد ذکر شده به تحریم مربوط نمی‌شوند، گفت: بهترین راهکار برای اقتصاد کشور همان اقتصاد مقاومتی است.

 

اماکن به کنسرت کلهر مجوز نداد

عصر ایران: «کیهان کلهر»، نوازنده کمانچه کشورمان قرار بود این هفته -19 خردادماه- بعد از مدتها در ایران به روی صحنه برود؛ اما مجوزِ این برنامه از طرف اداره‌ اماکن صادر نشد.

 

رکود عجیب در بازار پوشاک

قدس آنلاین: خبرها حاکی است در شهرهای بزرگ وکوچک برخی فروشندگان پوشاک وکفش برای رهایی از رکود به حراج با تخفیفات عجیب(20، 30یا 50درصد) روی آورده اند. به گفته برخی از فروشندگان پوشاک، با وجود این مسأله، مشتریان بسیار کمی برای خرید به مغازه‌ها مراجعه می‌کنند.

 

جنگنده‌های آ10برای جنگ با داعش

باشگاه خبرنگاران: نجم الجبوریُ، فرمانده عملیات استان نینوا گفت: جنگنده های آ10 آمریکا به منظور مشارکت در عملیات آزادسازی موصل ومبارزه علیه داعش وارد عراق شد.

 

آتش‌سوزی دوباره در جنگل های ایلام

ایسنا: «عماد سلامت» مسؤول روابط عمومی منابع طبیعی ایلام از وقوع یک فقره آتش‌سوزی جدید در منطقه حفاظت شده‌ «قلارنگ» خبر داد.

 

آلودگی هوای تهران از هشدار گذشت

مهر: دکتر وحید حسینی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، گفت: هوای پایتخت با ایستادن شاخص ذرات معلق کمتر از 5/2 میکرون روی عدد ۱۶۲ در وضعیت ناسالم قرار گرفت واز مرز هشدار گذشت.

 

منشأ اصلی گردوغبار عربستان است

تسنیم: معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست گفت: امروز برای رسیدگی به گردوغبار خوزستان به این استان سفر خواهم کرد، ولی به‌طور کلی باید بگویم، منشأ اصلی از عربستان سعودی است.

 

نشست ۳۶ سانتی دشت تهران!

واحد مرکزی خبر: محمد جواد بلورچی، مدیرکل مخاطرات زمین شناسی و اکتشافات سازمان زمین شناسی کشورگفت: دشت تهران (جنوب شهر تهران) ۳۶ سانتی متر مربع فرونشست زمین دارد.

 

دریاچه ارومیه کانون ریزگرد می‌شود!

ایرنا: حجت جباری، کارشناس مسؤول زیستگاه‌های خشک اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: چندین کانون ریزگرد مهم در خاورمیانه وجود دارد که دریاچه ارومیه نیز در حال تبدیل شدن به یکی از این کانونهای ریزگرد است.

 

گرما در خراسان شمالی رکورد  زد

خبرآنلاین: گرمای هوا در خراسان شمالی طی یک هفته اخیر در برخی مناطق به 41 درجه رسید، روندی که پیش از این تنها در سال 87 تجربه شده بود.

 

آغاز ساخت 200 مصلي درکشور

 واحد مرکزی خبر: حجت الاسلام والمسلمین تقوی، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشورگفت: ساخت 200 مصلی نماز جمعه درکشور با اجرای طرح ملی نهضت مصلی سازی آغاز شده است. وی افزود: ساخت این تعداد مصلی نیازمند بیش از هزار میلیارد تومان اعتبار است.

 

واکنش وزیر به حادثه مشهد

ایسنا: سیدحسن هاشمی، وزیر بهداشت‌، درباره حادثه مسمومیت گروهی از زائران غیرایرانی در یکی از هتلهای مشهد و در تشریح آخرین وضعیت مسمومان با اشاره به مرگ چهار تن تا پایان شب یکشنبه گفت:‌ در نمونه خون این بیماران علایم مسمومیت مشخص شده است. وی افزود: این موضوع به دلیل استفاده از سمی بوده که در اتاقها جهت سمپاشی استفاده شده است.

 

افزایش ۶۰ درصدی صادرات آمریکا به ایران

فارس: گزارش اداره آمار آمریکا نشان می‌دهد که میزان صادرات کالا از ایالات متحده به ایران طی چهار ماهه ابتدایی سال جاری میلادی در قیاس با سال گذشته، ۶۰ درصد افزایش یافته است.

******************************************************

روزنامه جمهوری اسلامی ****

* کارمندان موسسه منحل شده میزان، در مقابل استانداری خراسان رضوی تجمع کردند. به گزارش آفتاب، این تجمع از ساعت 10 صبح روز گذشته با حضور تعداد کثیری از کارکنان میزان و در اعتراض به انحلال این موسسه آغاز شد. ده‌ها نفر از کارکنان موسسه مالی و اعتباری منحل شده میزان با مراجعه به استانداری خراسان رضوی خواستار توجه مسئولان و استاندار خراسان رضوی درخصوص تعیین تکلیف وضعیت شغلی خود شدند. کارمندان این موسسه مالی و اعتباری با تاکید بر اینکه امنیت شغلی و خانوادگی آنها با انحلال این موسسه به خطر افتاده و بلاتکلیف هستند خواستار حمایت جدی از طرف مسئولان شدند.

* در روزهای اخیر تصاویری در صفحات اجتماعی وابسته به تروریست‌های داعش منتشر شده که از رویای تصرف ایران توسط این گروهک خبر می‌دهد. برهمین اساس «ابومحمد العدنانی» سخنگوی گروهی که با عنوان «دولت اسلامی عراق و شام» از زبان رسانه‌های جبهه غربی – عربی معرفی می‌شود، در سخنانی مدعی شده این گروهک تلاش دارد نیروهایش را به سمت ایران حرکت دهد. وی در سخنانی مدعی شده است که: «در پی پیروزی‌های متعدد دولت اسلامی، سربازان شجاع ما با حمله به ایران این سرزمین را از روافض پاک می‌کنند و سیطره دولت اسلامی را به ولایت خراسان گسترش می‌دهند.» بعد از انتشار این سخنان صفحات و گروه‌های مجازی وابسته به تروریست‌های داعش، تصاویری از فتح میدان آزادی تهران و... با آرم ولایت خراسان منتشر کرده‌اند. این یاوه گویی‌ها توسط تروریست‌های داعش درحالی صورت می‌گیرد که چندی است مواضع این گروهک در عراق و سوریه درحال فتح شدن توسط نیروهای مردمی عراق و ارتش و مجاهدان سوری است.

******************************************************

روزنامه خراسان*****

تاخير 250 روزه روحاني در ابلاغ يک مصوبه

در حالي که بهره مندي کارکنان ستاد مرکزي وزارت بهداشت از مصوبات هيئت هاي امنا و تسهيلات در نظر گرفته شده در بند "ب" ماده 20 قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه، در شهريورماه سال 93 به تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي رسيده و مقرر شده بود از زمان ابلاغ آن، اجرايي شود، اين مصوبه پس از گذشت 250 روز از زمان تصويب آن، توسط حجت الاسلام روحاني رسما ابلاغ شده است.

 

اعتبار ويژه دولت براي پژوهش دستگاه ها درباره حقوق شهروندي

بر اساس نامه يکي از اعضاي کابينه به مسئولان ارشد اجرايي، پيشنهاد شده است با توجه به اختيارات دولت در ماده ۲۲۴ قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه مبني بر تعيين اولويت‌ هاي پژوهشي دستگاه‌هاي اجرايي در بخش هاي مختلف و ضرورت توجه ويژه به برخي تاکيدات خاص دولت يازدهم، بخشي از اعتبارات پژوهشي وزارتخانه ها و سازمان ها به موضوع حقوق شهروندي اختصاص يابد که درخواست اين مسئول، با موافقت برخي مسئولان جهت تعيين اولويت و زمان طرح در جلسات کابينه، به هيئت دولت ارسال شده است.

رجا نوشت

آيت ا... جوادي آملي با بيان اينکه کسي که اختلاس مي کند از سگ پست تر است گفتند:حتي سگ شکاري قابل تربيت است که برود و شکاري مانند کبک که داراي گوشت لذيذي است را شکار کند و با وجود گرسنگي به آن امانت خيانت نکند و آن را براي شکارچي بياورد، اين شکار سگ شکاري حلال است اما کسي که اختلاس مي کند و روميزي و زير ميزي مي گيرد و در امانت خيانت مي کند از آن حيوان نيز پست تر مي شود.

 

 تابناک نوشت

پس از حدود يک هفته از اعلام توقف تأييد مدارک دانش آموختگان پزشکي ايران در آمريکا، روز جمعه نهاد مسئول اين موضوع از تصميم خود عقب نشيني کرده و روال سابق را مجدداً برقرار نمود. يک منبع آگاه گفت: ظريف، در اولين ديدار خود با جان کري، موضوع را با وي در ميان گذاشته است. به گفته اين منبع آگاه، بعد از اين تماس ها و پيگيري ها بود که نهايتاً کميسيون فارغ التحصيلان پزشکي خارجي در آمريکا اعلام کرد روند تاييد مدارک پزشکي ايران را از سرگرفته است.

 

 انتخاب نوشت

نشريه لس آنجلس تايمز نوشته اينکه آيا قلم تواناتر از شمشير است احتمالا جاي بحث دارد اما ايران هيچ فرصتي را از دست نمي دهد و از هر دو سلاح در مبارزه با تروريست هاي داعش استفاده مي کند.ايران که به دولت هاي عراق و سوريه در جنگ خود با اين گروه تروريستي کمک هاي نظامي کرده است، به تازگي ميزبان يک مسابقه کاريکاتور بود که هدف آشکار آن ، استفاده از کاريکاتور براي تمسخر داعش بود.

 

 خبر آنلاين مدعي شد

وقتي از کارمندان صداوسيما درباره سانسور هاي بازي واليبال مي پرسي مثال معروفي دارند و مي گويند: از شبي که در حين پخش بازي هاي جام کنفدراسيون ها، بعد از پنالتي پيکه، تصوير «شکيرا» روي آنتن سيما رفت و ناظر بيچاره پخش که اصلا تصوير کسي که روي آنتن رفته بود را به عمرش نديده بود براي نشان دادن اين خواننده غربي جريمه سنگيني شد.

آنا مدعي شد

استانداري فارس با توجه به در پيش بودن سالروزحماسه ۲۴ خرداد ۹۲، جلسه اي به منظور تقدير از فعالان ستاد دانشجويي استقبال از سفر رئيس جمهوري به اين استان و هم انديشي با تشکل هاي دانشجويي برگزار کرد که تشکل هاي دانشجويي اصلاح طلب، اين جلسه را تحريم کردند.طبق گفته ها، تشکل هاي اصلاح طلب دانشجويي استان فارس از عملکرد استانداري در برخي مسائل ناراضي هستند.

 

الف نوشت

حميد رسايي در يادداشتي مدعي شد : هاشمي نشان داده که مي خواهد همواره مطالبي شاذ و بر خلاف محکمات امام راحل را به نسل امروز تحميل کند. چه کنيم وقتي هاشمي، خود اصرار به چنين وضعيتي دارد!؟ با اين حساب معلوم نيست چرا برخي اصرار دارند که هاشمي را غير از آنچه هست، نشان دهند و دائماً اصرار دارند هاشمي را از برخي ويژگي هايي که او خود به آنها اصرار دارد، تبرئه و فضايلي را براي وي برشمرند که هاشمي امروز يا آن ويژگي ها را فضيلت نمي داند و يا تعريفي ديگر از مصاديق اين فضايل دارد.

 

 عصر ايران نوشت

 «کيهان کلهر» قرار بود، اين هفته -19 خردادماه- بعد از مدت ها در ايران به روي صحنه برود؛ اما مجوزِ اين برنامه از طرف اداره اماکن صادر نشد.

 

 تابناک نوشت

به گزارش خبرگزاري فرانسه از تهران، المار بروک، عصر روز يکشنبه (۱۷ خرداد-۷ ژوئن) در پايان سفر دو روزه خود و هيئت همراهش به ايران، قصد داشت در هتل محل اقامت اين هيئت با خبرنگاران گفتگو کند که اين نشست خبري از قبل برنامه ريزي شده با مخالفت مواجه شد .

******************************************************

روزنامه ایران******

توزیع اطلاعیه مشکوک

«منتظر حضور خونین امت حزب‌الله در 29 خرداد سال 94... در ورزشگاه 12 هزار نفری آزادی هستیم.» به گزارش «ایران»، این جملات آغازین اطلاعیه‌ای پرینت شده است که به صورت گسترده‌ای در تهران و بویژه مناطق جنوبی  و مرکزی پایتخت در حال توزیع است. تهیه‌کنندگان متن، هدف از فراخوان خود را «مقابله و رویارویی با حضور زنان در ورزشگاه و نهی از منکر مسئولین وزارت ورزش» اعلام کرده‌اند.

 

تأسف «اینستاگرام»  بابت یک تصمیم اشتباه 

سایت اشتراک عکس «اینستاگرام» اعلام کرد بسته شدن موقت حساب کاربری «آیت‌الله خمینی» «اشتباه» بوده است. به گزارش «بی بی سی»، یکی از سخنگویان «اینستاگرام» با ارسال «ای‌میلی» به «بی بی سی» نوشت: «ما برای اشتباهی که رخ داد بسیار متاسفیم. ما گاهی در بررسی گزارش‌هایی که از کاربران دریافت می‌کنیم دچار اشتباه می‌شویم و در این مورد به اشتباه این حساب را مسدود کردیم. ما به محض اینکه مطلع شدیم این حساب را دوباره فعال کردیم و محتوای آن را برگرداندیم». حساب کاربری «امام خمینی(ره) (emamkhomeini@) چند روز پیش از بیست و ششمین سالگرد ارتحال امام توسط «اینستاگرام » مسدود شده بود.

 

سلاح متفاوت ایران در نبرد با داعش

«لس‌آنجلس تایمز» نوشت: «اینکه آیا قلم تواناتر از شمشیر است احتمالاً جای بحث دارد اما ایران هیچ فرصتی را از دست نمی‌دهد و از هر دو سلاح در مبارزه با تروریست‌های داعش استفاده می‌کند.» به گزارش پایگاه خبری «تیک»،  این نشریه امریکایی افزود: «ایران که به دولت‌های عراق و سوریه در جنگ خود با این گروه تروریستی کمک‌های نظامی کرده است، به تازگی میزبان یک مسابقه کاریکاتور بود که هدف آشکار آن، استفاده از کاریکاتور برای تمسخر این جنگجویان بود. کاریکاتورهای برنده، هفته گذشته در تهران به نمایش درآمدند. مسعود شجاعی طباطبایی رئیس خانه کاریکاتور گفت که نمایشگاه «نمایشگاه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور داعش» با هدف نشان دادن «ماهیت واقعی» این گروه برگزار شد.»

 

دردسرهای پخش مستقیم

 خبرآنلاین نوشت: «پخش پر از سانسور بازی‌های والیبال شاید این روزها به مشکلی برای علاقه‌مندان به والیبال بدل شده و مزید بر علت بازی‌های همراه با شکست تیم ملی والیبال‌مان شده تا صدای بینندگان بیش از قبل دربیاید. این شکل پخش بازی‌ها اما به گفته مسئولان صدا و سیما تنها حالت ممکن برای پخش بازی‌هاست. البته آنها حتی نمی‌توانند این بازی‌ها را پخش نکنند چون براساس قرارداد اسپانسرینگ بازی‌ها اگر فدراسیونی بازی‌ها را پخش مستقیم نکند، تیم ملی کشورش از لیگ جهانی کنار گذاشته می‌شود... وقتی از کارمندان صدا و سیما در این باره می‌پرسی، مثال معروفی دارند از شبی که در حین پخش بازی‌های جام کنفدراسیون‌ها، بعد از پنالتی پیکه، تصویر «شکیرا» روی آنتن سیما رفت و ناظر بیچاره پخش که اصلاً تصویر کسی که روی آنتن رفته بود را به عمرش ندیده بود، برای نشان دادن این خواننده غربی جریمه سنگینی شد.»

******************************************************

روزنامه جام جم *******

تفسیرهای زیاده‌خواهانه ممنوع

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی در مصاحبه با برنامه «من طهران» شبکه خبری العالم با اشاره به بندهای مختلف پروتکل الحاقی گفت: ایران و هیچ کشور حاکمیت دار دیگری در دنیا قبول نمی‌کند آژانس در هر زمان به هر مکان و به هر نحو که می‌خواهد، مراجعه کند و مواضع کشورهایی هم که پروتکل الحاقی را پذیرفته‌اند، حتما با مواضع ایران در این زمینه همسو است.به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، کمالوندی با بیان این‌که این‌طور نیست که پروتکل یک مجوز عام داده است که آنها می‌توانند در هر زمانی به هر جایی مراجعه کنند، اظهار کرد: البته بعضی‌ها تفسیرات موسعی از پروتکل می‌کنند که به نظر می‌رسد هدف آنها ایجاد اخلال در مذاکرات است. معاون سازمان انرژی اتمی کشورمان افزود: به طور مسلم هیچ کشوری حاضر نیست حاکمیت خود را در معرض مذاکره بگذارد، بنابراین از یک طرف ما باید به سوالاتی که می‌تواند در ارتباط با فعالیت‌های کشور به‌عنوان یک عضو آژانس مطرح شود پاسخ دهیم و از طرف دیگر به حساسیت‌های موجود در رابطه با موضوعات حاکمیتی توجه داشته باشیم.

 

علیخانی: به مذاکرات خوشبین نیستم

قدرت‌الله علیخانی، مشاور پارلمانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با روزنامه شرق تصریح کرد: به مذاکرات خوشبین نیستم و مسلم است که احتمالا تا انتخابات مجلس به جایی نمی‌رسد. وی در عین حال در پاسخ به پرسشی راجع به دولت یازدهم گفت: معتقدم آقای روحانی می‌توانست بهتر عمل کند.

 

درگیری لفظی بخشایش با حدادعادل

نماینده مردم اردستان در مجلس در جریان جلسه علنی دیروز مجلس با رئیس فراکسیون اصولگرایان درگیری لفظی پیدا کرد.به گزارش خبرآنلاین، احمد بخشایش، نماینده مردم اردستان در مجلس در بخشی از نطق میان دستور خود با انتقاد از وضع اقتصاد و فساد مالی در کشور و همچنین گرانی بنزین به بودجه‌های فرهنگی اشاره کرد و گفت: چرا باید به بنیادهای سعدی، حافظ، مولانا و دعبل خزاعی در کشور بودجه‌های میلیاردی اختصاص داده شود حال آن‌که مردم با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند.پس از پایان نطق بخشایش که با استقبال برخی نمایندگان نیز مواجه شد وی در مسیر بازگشت به صندلی خود با غلامعلی حدادعادل که ریاست بنیاد سعدی را برعهده دارد نیز درگیری لفظی پیدا کرد که با پادرمیانی نمایندگان، از یکدیگر دور شده و موضوع ختم به خیر شد.

 

اصولگرایان بر کلیات راهکارهای وحدت توافق کردند

حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی، عضو جامعه روحانیت مبارز با تائید خبر برگزاری نشست همگرایی اصولگرایان گفت: در این جلسه بحث وحدت و یکپارچگی اصولگرایان مطرح و نتایج خوبی در جلسه حاصل شد و روی کلیات راهکارهای رسیدن به وحدت توافقات لازم به عمل آمد.

تقوی در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: نشست احزاب اصولگرا با حضور اعضای کمیسیون سیاسی جامعه روحانیت مبارز روز شنبه برگزار شد.عضو جامعه روحانیت مبارز تصریح کرد: همراهی و هماهنگی بسیار خوبی بین احزاب اصولگرا حاکم است و اعضای شرکت کننده در نشست اخیر، اعتقاد به همراهی و هماهنگی اصولگرایان در انتخابات داشتند.

 

بذرپاش: رهبری نبود عده‌ای آمریکا را فرشته بزرگ می‌دانستند

مهرداد بذرپاش، نماینده تهران در مجلس، در نطق میان دستور خود گفت: خدا را شکر سایه رهبری بر سر ملت است و الا این جماعت خواب‌نما خمینی بت‌شکن را طوری تحریف می‌کرد که بگوید امام آمریکا را فرشته بزرگ می‌دانست نه شیطان بزرگ.به گزارش فارس، بذرپاش گفت: حقیقتا در شرایط فعلی، رهبر معظم انقلاب خلأ وجود امام خمینی (ره) را پر کرده و نه تنها ذره‌ای از مسیر پیر جماران منحرف نشده بلکه مرتب، تعریف درستی از امام را یادآور می‌شوند.

عضو فراکسیون اصولگرایان در بخش دیگری از نطق خود اظهار کرد: در ایران همه موافق توافق هستند ولی توافق خوب و نه هر توافقی.

 

احمقانه ترین جنگ تاریخ

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان این‌که حمله آل‌ سعود به یمن احمقانه‌ترین و ناجوانمردانه‌ترین جنگ تاریخ است، گفت: حملات عربستان به یمن بخشی از نقشه آمریکا جهت بازیابی سلطه‌ خویش در جهان اسلام است.به گزارش سپاه نیوز، سردار حسین سلامی دیروز در اجلاس تشکل اساتید حوزه علمیه قم که برای حمایت از مردم یمن در مدرسه دارالشفای قم برگزار شد با تاکید بر این‌که عربستان در جنگ با یمن شکست خواهد خورد، گفت: در این تجاوز جز فساد دیده نمی‌شود و این جنگ نه تنها در فرضیات، بلکه در ذات خویش شکست خورده و به هدف اصلی نرسیده است.

وی با اشاره به این‌که عربستان فکر می‌کند با این جنگ می‌تواند یک موازنه قدرت بین خود و ایران ایجاد کند و از طریق یمن به عدن راه پیدا کند، افزود: تصوراتی که در ذهن ال سعود بود به واقعیت تبدیل نشد و تمام فرضیات آنها اشتباه بود. سلامی گفت: ‌آل سعود یک جنگ کور و بی‌هدف را آغاز کردند و حالا نمی‌دانند به کجا حمله کنند و چه نتیجه‌ای بگیرند.

*******************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات