پایگاه بصیرت: حجتالاسلام والمسلمین علی سعیدی، نماینده ولیفقیه در سپاه، روز گذشته در گفتوگویی مشروح با خبرگزاری فارس به موضوعات مهم داخلی و خارجی پرداخت و درباره اصرار دشمن برای بازرسی از مراکز نظامی ایران گفت: «... [آنها هدف دیگری از مذاکرات دارند] یکی اینکه ببینند توان ما چقدر است و میخواهند به اسرار نظامی ما دست پیدا کنند». نماینده ولیفقیه در تأکید جدی بر این مسئله نکته مهمی را یادآور شد: «بنده از زبان یک مسئول رسمی کشور که الآن در جایگاه حساسی قرار دارد، شنیدم که گفت: معاون وزیر خارجه آلمان به من گفت: «تا مادامی که یقین پیدا نکردیم عراق هیچ چیزی ندارد، به آن حمله نکردیم. تمام تلاشمان این بود که به عمق توان عراق دست پیدا کنیم». خُب، این هدف دشمن را نشان میدهد؛ لذا باید در اینجا خیلی حساسیت داشته باشیم؛ زیرا قطعاً دشمن قابل اعتماد نیست».
همانگونه که تاکنون مشخص شده، مذاکرات هستهای ابعاد مختلفی دارد که از زمان نگارش پیشنویس طرح جامع، این ابعاد بیشتر آشکار شده و به تبع تعدد ابعاد درباره آنها نگاههای کارشناسی متفاوتی نیز وجود دارد که کموبیش ارائه شده است. شاید طرح نگاههای کارشناسی گوناگون درباره این ابعاد بتواند به یافتن راه و تصمیم درست کمک کند؛ اما در اینمیان بحث موضوعات نظامی، از جمله بازدید بازرسان از مراکز نظامی ایران مقوله امنیتی است که به هیچوجه نمیتوان درباره آن مباحث کارشناسی متفاوتی داشت که به هر نحوی حداقل رخنه در دیواره امنیتی نظام را در پی داشته باشد. در این وضعیت حساس همه بدون استثنا وظیفه دارند دیواره امنیتی نظام را بیش از پیش تقویت کنند و یکی از راههای در دسترس آن که دشمن زمینهاش را فراهم آورده، سخن واحد و قاطع درباره مخالفت با هرگونه تقاضا برای بازرسی از مراکز نظامی است. تنها چنین موضع واحد و محکمی است که دشمن را به عقبنشینی نادمانه وامیدارد.