تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۴:۵۴  ، 
کد خبر : ۲۷۶۲۶۵

اخبار ویژه روزنامه‌ها 21 خرداد


روزنامه کیهان **

بی‌بی‌سی: اصلاح‌طلبان تمام شده‌اند هر چند برای بقا زیر سایه اعتدال رفتند

شبکه دولتی انگلیس که بیش از یک دهه است از مدعیان اصلاح‌طلبی حمایت علنی می‌کند تأکید کرد روزگار این طیف برزخی شده است.

وبسایت بی‌بی‌سی در یادداشتی با عنوان روزگار برزخی اصلاح‌طلبان نوشت: فرض کنید سال‌ها بعد پژوهش‌‌گری دست به کار تحلیل تاریخ گفتارها در ایران است، به واژه پر کاربرد «گفتمان اصلاحات» در 30 دهه اخیر برمی‌خورد. اگر این پژوهشگر سعی کند تا گفتمان یا همان گفتار تعریف کند چه متن‌هایی به کارش می‌آید؟ باید پوپر و رورتی بخواند؟ سخنرانی‌های محمد خاتمی را تماشا کند؟ و یا از تک مقاله‌های حجاریان و میزگردهای هفته‌نامه‌ها و ماهنامه‌ها راه به جایی ببرد؟

بی‌بی‌سی ضمن اشاره به روی کار آمدن اصلاح طلبی در سال 76 می‌نویسد: با این حال حضور اصلاح‌طلبان در رده‌های بالای قدرت ایران طولی نکشید و از سال 84 به بعد، پروژه اصلاح‌طلب‌زدایی آغاز شد طرد اصلاح‌طلبان طردی مضاعف بود؛ از یک سو، از رده‌ بالای قدرت حکومتی پس زده شدند، و از سوی دیگر، در جلب نظر رأی‌دهندگان در انتخابات 84 هم ناکام ماندند.

بی‌بی‌سی ادامه می‌دهد: پس از سال 1384 گفتار اصلاح‌طلبان در حین فروپاشی به آشفتگی افتاد. چهره‌های برجسته اصلاح‌طلبان به  دو اردوگاه مدافعان و منتقدان تقسیم شدند و اردوگاه دوم از لزوم بازبینی، عبور از خاتمی، و حتی مرگ اصلاح‌طلبی سخن می‌گفتند و گاه حتی شعار می‌دادند «اصلاحات مرد؛ زنده‌باد اصلاحات». اما تفاوت این شعار با شعار آوان‌گاردهای هنری در این بود که اصلاح‌طلبان کماکان علاقه‌ای به نفی خود، به حفظ تنش با خود، و یا فرآوری از ایده‌های پیشین مبتنی بر سیاست دولتی نداشتند.

این تحلیل می‌افزاید: آنچه در سال 88 بر اصلاح‌طلبان گذشت و آنها را از بازی سیاست بیرون راند، پیش از آنکه به دستگیری و سرکوب نظام‌مند آنها مربوط باشد، نقیصه گفتاری آنها در توضیح و درک وضعیت بود. اگرچه پس از فروکش کردن جنبش سبز، اصلاح طلبان تلاش کردند تا سایه گفتار خود را بر سر بدنه پاره‌پاره شده این جنبش، حاکم کنند. اما گفتار آنها پیشاپیش قدرت دوران اصلاحات را از دست داده بود. گفتاری که به شدت وابسته به نمایندگان حکومتی‌اش بود، حالا دیگر به گفتاری یدکی بدل می‌شد و بی‌جهت نبود که باید برای ادامه بقای خویش، زیر سایه گفتار اعتدال قرار می‌گرفت.

 پژوهشگر مفروض ما در آینده احتمالا با رسیدن به نقطه کنونی از تاریخ معاصر ایران نتیجه خواهد گرفت که گفتار اصلاح‌طلبی دیگر چیزی به جز یک ترفند انتخاباتی نیست؛ نا«گفتاری» که پایان دوران خود را هنوز باور ندارد.

 

برخورد دولت با اقتصاد کاملا سیاسی و فاقد برنامه است

دولت در ماجرای یارانه‌ها سیاسی برخورد می‌کند؛ اشکال از همین جا شروع می‌شود که حسین راغفر کارشناس اقتصادی در پاسخ این سوال که «مگر دولت از مردم نخواست که داوطلبانه از دریافت یارانه نقدی انصراف دهند و چرا همه ثبت‌نام کردند؟ گفت: اشکال دولت از همین جا شروع می‌شود. زیرا کاملا سیاسی با مسئله برخورد کرد قبلا هم دولت سیاسی برخورد کرده بود و فضای کشور با تغییر دولت برای حذف یارانه نقدی بسیاری از یارانه‌بگیرها مساعد بود. در این فرآیند تعداد ثبت‌نام‌کنندگان کاهش یافت اما دولت در اعلام برنامه‌های خود با تناقض مواجه شد از یک‌سو اعلام کرد که با کمبود منابع مالی مواجه هستیم و از مردم خواست که همکاری کنند، از سویی فضای عمومی کشور کاملا آماده بود اما همزمان اعلام کرد که قیمت‌ها را افزایش خواهیم داد و در این شرایط اگر دولت اعلام نکرده بود قیمت حامل‌های انرژی را افزایش می‌دهیم قطعا تعداد بسیاری آمادگی داشتند که از ثبت‌نام دریافت یارانه نقدی انصراف دهند.

وی در مصاحبه با آرمان می‌افزاید: نکته مهم‌تر اینکه فرمی که دولت درخواست کرده بود اجرای نادرستی و اطلاعات ناقصی داشت و روش مشخصی برای شناسایی افراد ذی‌حق نداشت در حالی که می‌شود افراد را شناسایی کرد. دولت در انجام این کار عجله کرد ضمن اینکه قصد حذف گروه‌های مختلف را نداشت. بسیار امیدوار بود که جمعیت بزرگی داوطلبانه کنار بروند که به نظرم به دلیل فقدان هوشمندی لازم و عدم افزایش قیمت‌ها باعث شده که مردم در واقع انتظار خود را با ثبت‌نام پیگیری کنند و این اشکال از خود دولت بود در حالی که فضای سیاسی کشور برای کاهش جمعیت یارانه‌بگیرها فراهم بود و اگر دولت ابتدا جمعیت قابل توجهی را حذف می‌کرد، هیچ مشکلی پیش نمی‌آمد و افکارعمومی در آن زمان کاملا آمادگی این مهم را داشت و با تعلل دولت این مشکل هنوز ادامه دارد.

وی همچنین گفته است به نظرم 60 درصد افرادی که یارانه می‌گیرند استحقاق دریافت یارانه نقدی را ندارند و کاملا قابل شناسایی است و دولت می‌تواند با حذف آنها میزان قابل توجهی در منابع مالی کشور صرفه‌جویی کند و این هزینه‌ها را مصروف توسعه تولید کند تا افزایش عرضه به کاهش تورم کمک کند. تورمی که از طریق رکود کاهش یافته باشد، در عمل امر موفقی نیست و علائم موجود نشان می‌دهد که کاهش تورم به دلیل گسترش و تعمیق رکود صورت گرفته است و نه رونق اقتصادی، هنوز هم بسیاری از بنگاه‌ها فعالیت خود را تعطیل می‌کنند و یا به دلیل مشکلات اقتصادی موجود در معرض تعطیلی قرار دارند. اصلاح اقتصادی نیازمند یک عزم جدی و دولتی فعال است. همچنین برنامه پویا و فعال که متاسفانه شاهد چنین برنامه‌ای نیستیم و شاخص‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد که ریشه تورم نقدینگی است. در حالی که تورم کاهش یافته اما نقدینگی حدود دو برابر شده است و نشان می‌دهد نقدینگی عامل کاهش تورم نبوده بلکه این تورم ناشی از رکود اقتصادی بوده است.

 

راه‌حل ساده وزیر راه برای خانه‌دار کردن مردم

یک روزنامه اصلاح‌طلب از 5 روش برای خانه‌دار کردن مردم خبر داد و از قول وزیر راه و شهرسازی نوشت: راه‌حل ساده برای خانه‌دار کردن اقشار متوسط حاصل شد.

روزنامه اعتماد نوشت: وزیر راه و شهرسازی روز رونمایی از طرح جامع مسکن گفت: «در این طرح قرار است از جهت مکان به درون شهرها برگردیم. از جهت مخاطب طبقه متوسط به عنوان جامعه اصلی هدف مورد نظر قرار گیرد، از جهت روش اقتصاد خانوار به دنبال پس‌انداز رفته و از جهت کسری منابع به سمت مابه‌التفاوت سود خواهیم رفت.»

وزیر راه پس از گذشت حدود یک سال از مشخص شدن کلیات طرح جامع مسکن اعلام کرد:‌ امروز توانستیم اعلام کنیم که برای اقشار متوسط و خانه اولی‌ها راه‌حل ساده‌ای برای خانه‌دار شدن ایجاد کرده‌ایم و هر فرد با مقداری پس‌انداز و مقداری وام می‌تواند خانه‌دار شود. این مدل را باید برای گروه‌های درآمدی مختلف ایجاد کرد زیرا تقویت بانک مسکن، توسعه اشتغال و خروج از رکود را در پی دارد.

اعتماد می‌افزاید: تشکیل صندوق پس‌انداز مسکن یکم برای زوج‌های خانه اولی در حالی از روز گذشته کارش را شروع کرد که دولت برای سایر اقشار نیز طرح‌های جداگانه‌ای را تدارک دیده است. مصوبه شورای پول و اعتبار علاوه بر وام 80 میلیونی خانه اولی‌ها برای پرداخت 60 میلیون تسهیلات به خرید و ساخت مسکن عامه مردم توسط بانک‌های تجاری و خصوصی را هدف‌گذاری کرده است. در مجموع مصوبه تسهیلات 60 میلیونی برای عموم مردم، صندوق پس‌انداز مسکن یکم برای خانه اولی‌ها، حساب امانی پیش‌فروش مسکن، لیزینگ مسکن و تسهیلات بافت فرسوده از مهم‌ترین برنامه‌های این وزارتخانه برای تسهیل خانه‌دار شدن مردم است.

اعتماد در عین حال می‌نویسد: این طرح‌ها البته همان طور که وزیر راه و شهرسازی نیز تاکید می‌کند زمان‌بر است و در بلندمدت می‌تواند به کمک اقشار متوسط بیاید. چرا که به جز مهیا نبودن شرایط اجرای برخی از آنها، هنوز بانک‌ها برای اعطای تسهیلات پیش‌بینی شده ابلاغی آمادگی ندارند. با وجود آنکه پرداخت تسهیلات 60 میلیون تومانی برای عموم مردم ابلاغ شده است اما تا این لحظه مورد اقبال نظام بانکی قرار نگرفته است.

شواهد موجود نشان می‌دهد، نه بانک مرکزی به عنوان نهاد سیاستگذار و نه بانک‌ها و موسسات اعتباری تمایلی به شکل‌گیری جدی فرآیند پرداخت تسهیلات 60 میلیون تومانی خرید مسکن برای عموم مردم را ندارند.

اعتماد همچنین از قول رئیس بانک مرکزی نوشت: «بخش مسکن جایگاه ویژه‌ای در اقتصاد دارد، پس از هشت دوره متوالی رکود اقتصادی در سال 93 شاهد رشد اقتصادی بودیم بنابراین استمرار این موضوع در سال 94 بحثی جدی است.»

این اظهار درحالی است که بنا بر آمار رسمی بانک مرکزی معاملات مسکن در یک سال اخیر 41 درصد کاهش یافته است.

 

تبحر ویژه در اشتباه گرفتن منتقدان با آمریکا!

«آقای روحانی یک بار دیگر نشان داد تبحر ویژه‌ای در اشتباه گرفتن منتقدان داخلی به جای آمریکا دارد و این بار نیز آقای روحانی هر چه فریاد داشت را به جای دشمن، بر سر منتقدان دولت یازدهم کشید.

روحانی که روز یکشنبه در مراسم گرامیداشت هفته محیط زیست سخنرانی می‌کرد، در بخشی از اظهاراتش ضمن ربط دادن رفع مشکل کم آبی به تحریم‌ها! گفت: «کسانی که (در دولت گذشته) تحریم را بر ما تحمیل کردند، ظلم بزرگی به ملت کردند، زیرا تحریم ظالمانه به مثابه بیماری می‌ماند که در صورت ادامه می‌تواند لطماتی به دنبال داشته باشد و برخی در آغاز معنای تحریم را نمی‌دانستند.» به گزارش رجانیوز این اظهارات در حالی توسط رئیس جمهور محترم بیان شد که ظاهراً ایشان هنوز بعد از سالها حضور در عرصه سیاسی کشور اطلاع دقیقی ندارد مسبب اصلی وضع تحریم‌های کنونی علیه ملت نظام استکبار و در رأس آن آمریکاست که بدون هیچ منطق و دلیل مشخصی، هر گاه تصمیم به فشار علیه مردم ایران گرفته است، تحریم‌های یک جانبه و چند جانبه‌ای را وضع کرده است و اساساً اگر قرار باشد برای تحمیل تحریم‌ها به کشور به دنبال عامل داخلی باشیم، قبل از هر چیز باید به سراغ مردمی رفت که در بهمن 1357 با رهبری امام خمینی(ره) انقلاب اسلامی را رقم زدند و بعد از آن آمریکا به دلیل کوتاه شدن دست خود از منابع ایران، تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی خود علیه مردم کشورمان را آغاز کرد.

رجانیوز می‌افزاید: متأسفانه ادبیات آقای روحانی در این سخنرانی آن‌قدر به دور از جایگاه رئیس جمهور نظام اسلامی است که هر انسان منصفی را به تحیر وا می‌دارد که چرا باید عالی‌ترین مقام اجرایی کشور آن هم بعد از سالها حضور در عرصه‌های مدیریتی ارشد نظام جمهوری اسلامی، تا این حد به افکار عمومی آدرس غلط دهد و با جستجو برای یافتن مقصر تحریم‌ها در دولت‌های گذشته، سعی کند ناکارآمدی دولت خود برای اداره کشور را توجیه کند؟ آیا واقعاً رئیس جمهور محترم اطلاع ندارد که تحریم‌های ظالمانه علیه کشور از همان سالهای اول انقلاب آغاز شد و طی سه دهه گذشته به دلیل غیر منطقی بودن آمریکا، تشدید شده است؟ و از آن مهم‌تر آیا در دو سال گذشته که بارها و بارها وزیر امور خارجه ایران و آمریکا با یکدیگر گفت‌وگو کرده‌اند، روند تحریم‌ها علیه کشورمان متوقف شده یا برخلاف توافق ژنو افزایش هم پیدا کرده است؟

براساس کتاب خاطرات هسته‌ای آقای روحانی، علت اصلی ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت نه عملکرد دولت گذشته است و نه دولت اصلاحات، بلکه بی‌منطقی و بهانه‌گیری طرف غربی بوده است. هر چند اگر قرار باشد به سبک حامیان دولت برای این کار مقصری پیدا شود، می‌توان این موضوع را هم به عملکرد تیم مذاکره کننده زمان اصلاحات ارجاع داد که بگونه‌ای عمل کردند که بسترسازی لازم برای ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت انجام گرفت. در این باره روحانی در کتاب «امنیت ملی و دیپلماسی هسته‌ای» می‌نویسد: «اروپا در مذاکرات تهران تعهد کرده بود تا زمانی که فعالیت نطنز آغاز نشده است، از ارجاع پرونده هسته‌ای به شورای امنیت جلوگیری کند ولی در بهمن 1384 در شرایطی پرونده هسته‌ای به شورای امنیت ارجاع شد که نطنز در تعلیق بود بنابراین اروپا تعهد خود را نقض کرده بود.» (ص 599)

روحانی در قسمت دیگری از این کتاب نیز می‌نویسد: «در دولت نهم هم تعلیق نطنز هشت ماه ادامه یافت و حتی اگر شورای حکام به دلیل راه‌اندازی یو‌سی‌اف اصفهان، پرونده را به شورای امنیت ارجاع نمی‌داد و پرونده در آژانس می‌ماند بی‌تردید نطنز به آن زودی راه‌اندازی نمی‌شد و مسیر مذاکرات ادامه می‌یافت. راه‌اندازی نطنز در واقع پاسخ به اقدام غیرمنطقی شورای حکام آژانس بود... اساساً دولت نهم در هیچ موردی تعلیق را به انتخاب خود نشکست، تعلیق اصفهان که در دولت هشتم شکسته شد و تعلیق نطنز هم به دلیل ارجاع پرونده به شورای امنیت شکسته شد.» ص 611

معنای ساده این بخش از خاطرات آقای روحانی این است که ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل ربطی به احمدی‌نژاد یا لاریجانی یا جلیلی نداشت، بلکه ما تعهداتی به سه کشور اروپایی داده بودیم که آنها تعهداتشان را نقض کردند و بدون هیچ منطق و دلیلی، پرونده ایران را در سال 84 به شورای امنیت بردند.

*************************************

روزنامه قدس ***

«کشتی نجات» سیاسی کاری نبود

ایسنا: دکتر سیدامیرمحسن ضیایی، رئیس جمعیت هلال احمر ضمن رد برخی شایعات در فضای مجازی مبنی بر فروش کمکهای بشردوستانه ایران توسط تجار عرب، گفت: اعزام «کشتی نجات» سیاسی کاری نبود. از کشتی باربری که حداکثر با سرعت 20 کیلومتر در ساعت حرکت می‌کند، چه انتظاری می‌رود. برخی اظهارنظرها درباره اعزام این کشتی و امدادگران بی‌انصافی و غیرکارشناسی است.

 

بازداشت عامل ترور‌ رئیس‌گمرک «‌دیر»

ایرنا: حمزه اعتماد، فرماندار دیر گفت: عامل ترور نافرجام رئیس گمرک این بندر توسط پلیس شناسایی و دستگیر شد.  وی افزود: فرد یادشده که مالک و ناخدای یک فروند لنج باری در بندر دیر است در واکنش به صدور رأی به معدوم سازی محموله‌اش به سوء قصد علیه رئیس گمرک بندر دیر اقدام کرده بود.

 

رد پای بانکها در مفاسد اقتصادی

مهر: ارسلان فتحی‌پور، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: رد پای برخی بانکها در مفاسد اقتصادی و کشف فسادهای بزرگ مالی مشاهده می‌شود.

 

لغو کنسرت وحید تاج در رشت

فرارو: کنسرت گروه موسیقی «پایور» به خوانندگی وحید تاج برای دومین بار پیاپی در شهرستان رشت لغو شد.

 

آزادی ایرانی ربوده شده در سوریه

فارس: مجتبی عباسی یکی از شهروندان ایرانی که به منظور زیارت به سوریه رفته بود، پس از هشت ماه اسارت در دست گروه‌های مسلح در منطقه غوطه دمشق، با تلاشهای سفارت ایران روز سه‌شنبه گذشته آزاد و به آغوش خانواده‌اش بازگشت.

 

اثری از تحریم‌ دیده نمی‌شود!

فرارو: محمدباقر قالیباف، شهردار تهران با بیان اینکه مشکلات مالی خللی در اداره شهر ایجاد نمی کند، گفت: اقدامهای مؤثر و هدفمند مدیریت شهری به گونه‌ای است که نشانه‌ای از تحریم در هیچ نقطه شهر زنده و سالم تهران به چشم نمی خورد.

 

نظری در مورد حضوربانوان در ورزشگاه

فارس: آیت‌ا... محمدعلی علوی‌گرگانی از مراجع تقلید گفت: بتازگی برخی خواستار حضور زنان در ورزشگاه‌ها هستند که در پاسخ به این افراد باید گفت آیا مردم ایران انقلاب کرده‌اند تا بانوان در ورزشگاه‌ها حضور داشته باشند.

 

می گفتند پولها را پس نمی دهیم

نسیم: سردار اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده سابق ناجا در برنامه «امشب» که سه‌شنبه شب از شبکه اول سیما پخش شد، گفت: در چهار ماه پایان تصدی ام به پرونده فساد اقتصادی در بنیاد تعاون برخوردیم.  وی با اشاره به فعالیت شرکت سرمایه‌گذاری «قدر» به عنوان یکی از زیر مجموعه‌های بنیاد تعاون افزود: این شرکت نباید جایی را اداره می‌کرد، زیرا شرکت سرمایه‌گذاری بود. ولی مشخص شد سهام خریداری می‌کند و سرمایه‌گذاری زیر ۵۰ درصد دارد. همچنین شرکتهایی را بیرون تاسیس کرد که این خلاف بود و نباید این شرکت در دو طرف معامله یکی می‌بود.

 

به جوان بینماز، زن ندهید

ایسنا: محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز کشور در چهارمین جشنواره سراسری فرهنگی، هنری نماز در گرگان ازدواج با فرد بی‎نماز را نهی کرد و گفت: به جوانی که بی‎نماز باشد زن ندهید، کسی که لطف خدا را نادیده می‎گیرد بی‌تردید لطف شما را نادیده می‎گیرد.

 

 اعلام ۴ مشتری برای خرید زندان اوین

مهر: اصغر جهانگیر، رئیس سازمان زندانها با بیان اینکه چهار مجموعه شامل شهرداری تهران و سه مجموعه دیگر تقاضای خرید زندان اوین را دارند، گفت: تا کنون موافقتی از سوی رئیس قوه قضاییه در این ارتباط اعلام نشده است.

 

اسکانیا بازهم حادثه آفرید

عصرایران: سرهنگ مهدی شاکری، جانشین رئیس پلیس راه استان همدان از واژگونی یک دستگاه اتوبوس اسکانیا در جاده همدان-ساوه خبر داد وگفت: در این تصادف خوشبختانه هیچ یک از مسافران فوت نکردند، اما دو نفر از آنها به طور جدی و هشت نفر دیگر نیز سطحی آسیب دیدند.  سردار احمدی مقدم ادامه داد: ما با مسؤولان این شرکت صحبت کرده و اعلام کردیم عملشان خلاف است و باید اموال را برگردانید، ولی برایشان سودآور بوده و ده‌ها میلیارد تومان باید سود می‌دادند، بنابراین دست از عمل خود بر نداشته و ما هم موضوع را به دستگاه قضایی ارجاع دادیم.

 

شاید مجلس بدتری تشکیل شود

ایسنا: غلامعلی حدادعادل، نماینده مجلس در سومین همایش تجلیل از بازنشستگان روحانی عقیدتی سیاسی نیروهای مسلح گفت: قطعا دشمن برای انتخابات بی‌برنامه نیست.  وی افزود: باید کاری کرد که مجلسی پدید نیاید شبیه آنچه در گذشته بود که مسلمان نشنود، کافر نبیند. یادتان است که چه دورانی بود، شاید مجلسی بدتر پدید آید.

 

ساخت‌وساز غیرمجاز در محوطه باستانی شوش

ایسنا: علی درویشی، دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی شوش گفت: شهرداری شوش بدون هماهنگی و استعلام در محوطه‌ای باستانی شروع به حفاری و ساخت‌وساز کرده است.

 

بی کیفیتی داروی ایرانی دروغ است

فردا: محمد پیرورام، دبیرکل سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارو با انتقاد از تبلیغات سوء علیه داروی ایرانی، گفت: هنوز تحقیقات مستندی از بی کیفیت بودن داروی ایرانی ارایه نشده است.

 

شکایت دولت از ۱۳ نماینده

مشرق: عزیز اکبریان، عضو هیات نظارت بر رفتار نمایندگان از شکایت دولت از ۱۳ نماینده به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان خبر داد و اعلام کرد، تذکرات نمایندگان در راستای انجام وظایف نظارتی آنها تشخیص داده شد.

 

بازیگر آمریکایی به جنگ داعش رفت

فردا: «مایکل انرایت»، بازیگر هالیوودی که برای بازی در فیلم «دزدان دریایی کارائیب» شهرت دارد، برای جنگ علیه داعش به سوریه رفت.

 

سایه رکود بر سر صنوف مرتبط با ساختمان

قدس آنلاین: خبرها از سطح بازار حاکیست که اکثر شغل های مرتبط با ساخت وساز در کشور مانند درب وپنجره سازی، فروش ابزار آلات ساختمانی، لوله کشی ساختمان، کابینت سازی، ایزوگام وسایر صنوف مرتبط، با رکود بی سابقه ای دست وپنجه نرم می کنند.

 

واردات کابل فشار قوی از چین

مشرق: در حالی که مسؤولان وزارت نیرو مدام بر حمایت از تولید داخلی در حوزه صنعت برق تاکید می‌کنند خبرها حاکی از این است که شرکت برق منطقه ای تهران درصدد است ۲ هزار کیلومتر کابل فشار قوی از چین خریداری و وارد کشور کند.

 

در بازار خودرو مشتری نیست! 

مشرق: خبرها حاکیست که بازار خودرو ساکت ترین روزهای خود را می گذراند بطوریکه رکود حاکم بر این بازار مشکلات زیادی را نیز برای تولید کنندگان خودرو و نمایشگاه داران به وجود آورده است. این بی رونقی تا جایی رفته که حتی خودروهای کارکرده نیز در بازار با بی مهری مواجه شده اند.

************************************

روزنامه جمهوری اسلامی ****

* نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت کشورهای عربی همانند این رژیم درخصوص توافق هسته‌ای احتمالی گروه 1+5 با ایران نگران هستند. به گزارش شبکه العالم، «بنیامین نتانیاهو» در کنفرانس امنیتی هرتزیلیا نزدیک تل آویو افزود: «این نگرانی درباره توافق هسته‌ای به اسراییل محدود نمی‌شود بلکه سران عرب با او در این خصوص موافق هستند که موافقتنامه هسته‌ای با ایران نمی‌تواند از دستیابی تهران به سلاح اتمی جلوگیری کند.

* عربستان سعودی با ارسال نامه‌ای محرمانه به «گلبدین حکمتیار» از وی خواست به منظور انتقام از اسلام آباد در عدم اعزام نیرو به یمن، در خاک پاکستان سلسله عملیات تروریستی اجرا کنند. به گزارش الف، پایگاه خبری الوعی نیوز در خبری افشا کرد:‌ عربستان سعودی اخیراً نامه محرمانه به گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان ارسال کرده است. این پایگاه خبری در این باره نوشت: از آنجا که دولت پاکستان به درخواست عربستان برای اعزام نیرو به منظور جنگ در یمن مخالفت کرد، پادشاهی سعودی به منظور انتقام گیری از این اقدام اسلام آباد، از رهبر حزب اسلامی افغانستان خواسته است در خاک پاکستان عملیات تروریستی انجام دهند. این خبر می‌افزاید: تاکنون از کمیت و کیفیت اجرای این عملیات چیزی مشخص نشده اما عربستان از حکمتیار خواسته تا سلسله عملیات‌های تروریستی در بین قبایل پاکستان و شخصیت‌های پاکستانی صورت دهد. حزب اسلامی افغانستان به رهبری گلبدین حکمتیار در اوایل تجاوز نظامی عربستان به یمن، هم از این اقدام عربستان حمایت کرد و هم اینکه در مقطع زمانی دیگری رسماً برای اعزام نیروی کمکی به عربستان برای حمله به یمن اعلام آمادگی کرد.

* ولیدبن طلال شاهزاده سعودی در گفت و گو با یک خبرنگار آمریکایی در بیان کینه دیرینه خود نسبت به ایران گفت: «ایران دشمن ما و اسرائیل دوست ماست. ما این را می‌دانیم اما برخی افراد این موضوع را نمی‌دانند و به آن باور ندارند». سخنان این شاهزاده سعودی با پاسخ جالب حسین الموسوی نماینده مجلس لبنان روبرو شد. الموسوی در واکنش به اظهارات ولید بن طلال گفت: «به کسانی که از اینگونه سخنان به زبان می‌آورند توصیه می‌کنم کمی قرآن بخوانند. به آنها می‌گویم کمی قرآن‌های خاک خورده خود را بخوانید تا ببینید خداوند درباره قوم یهود چه گفته است «لتجدن اشد الناس عداوه للذین آمنوا الیهود والذین اشرکوا». به کتاب خدا باز گردید و بخوانید:‌ «و ا‌ذا اردنا ان نهلک قریه امرنا مترفیها ففسقوا فیها فحق علیها القول فدمرناها تدمیرا». توصیه این نماینده لبنانی به شاهزادگان سعودی و حاکمان سرزمین وحی، خواندن آیات قرآن درباره یهود است که به وضوح نشان می‌دهد تا چه اندازه خاندان سعود در خلاف جهت قرآن می‌اندیشند و بر خلاف قرآن حرکت می‌کنند.

*************************************

روزنامه خراسان ***

عتدال مدعي شد

سرلشکر يحيي رحيم صفوي، در بخشي از يادداشت هايش، به حواشي قبل از شروع يک برنامه تلويزيوني اشاره کرده است که نشان‌دهنده تفکر حاکم بر برنامه هاي سياسي صداوسيما است.رحيم صفوي مي نويسد: ساعت 18:30 به شبکه 2 سيما رفتم تا در برنامه زنده تلويزيوني نگاه 2 حضور پيدا کنم. قبل از برنامه با مجري و تهيه کننده برنامه صحبت کردم.برخي از سوالات مجري به نظرم تند بود و پاسخ هاي تندي مي طلبيد . گفتم نبايد فضاي جامعه را به سمت جنگ و تهديد پيش ببريم مردم ما به اندازه کافي مشکل دارند. ما با حضور در اين برنامه ها قصد داريم به مردم اطمينان خاطر بدهيم . گفتم انسان هاي نابخرد کشور را به سمت جنگ و انسان هاي خردمند کشور را به سمت پيشرفت و امنيت مي برند .

 

آفتاب نيوز مدعي شد

بسيج دانشجويي دانشگاه امام صادق(ع) در چهل و پنجمين شماره از نشريه فتح، ويژه نامه اي به مناسبت ولادت حضرت مهدي (عج) منتشر کرد. ويژه نامه اي در چهارصفحه رنگي که برخلاف عنوان ويژه نامه منحصر به اعياد شعبانيه نبود و تنها مذاکرات هسته اي را با تيتر اصلي «چشممان به جمکران است؛ نه لوزان» نشانه رفته بود.اين موضوع وقتي جالب تر مي شود که بدانيم محل توزيع اين نشريه – البته پرتيراژ- نه در محافل سياسي و نه دانشگاهي که مسجد جمکران و در ميان مردم عادي بود؛ مردماني که شايد کمتر در جزييات دقيق مذاکرات هسته اي باشند.

 

پارس نيوز مدعي شد

برخلاف آنچه توسط «نهاد عالي اصلاح طلبان» تکذيب مي شود ، اين گروه، مصوبات بسياري در جلسه اول خود داشته از جمله اينکه در مورد تکثير رسانه هاي حزبي تاکيد کرده است.«نهاد عالي اصلاح طلبان» که زير نظر رييس دولت اصلاحات است در مصوبه اخير خود تاکيد کرده که احزاب و گروه هايي که حتي حالت سمن(NGO) دارند نيز به دنبال دريافت مجوز نشريات حزبي و گروهي باشند که اين تا پايين ترين رده هاي اين جريان در شهرستانها نيز مدنظر قرار گيرد.بر همين اساس رايزني هايي با اسحاق جهانگيري(معاون اول رييس جمهور) و مجيد انصاري به عنوان رابطان دولت و اصلاح طلبان نيز صورت گرفته است تا سخت گيري در مجوز احزاب و نشريات حزبي و گروهي صورت نگيرد.

 

تابناک مدعي شد

هفده عضو سابق دولت احمدي نژاد از جمله طريقت منفرد، فريدون عباسي، مسعود زريبافان، حميدرضا حاجي بابايي، کامران دانشجو، کامران باقري لنکراني و ... با رياست «مصطفي محمد نجار» وزير کشورش، تحت عنوان «يکتا» به ميدان مي آيند. جبهه ياران کارآمدي و تحول ايران اسلامي عنواني است که آنان براي حزبي که قرار است تاسيس کنند، انتخاب کرده اند.آنها مي گويند که هيچ ارتباطي با احمدي نژاد نداريم.

 

جهان نيوز مدعي شد

اين سايت در گزارشي با اشاره به اعترافات دستگير شدگاني که در مراسم سخنراني رئيس جمهور د ر حرم امام (ره) اغتشاش کردند مدعي شد :کليد اغتشاشات سخنراني رئيس جمهور در حرم امام از جيب کودتاگران ۸۸ در آمد! يکي از دستگير شدگان ضمن اذعان به سازمان يافته بودن شعارها، گفت: قبل از برنامه ما را توجيه کرده بودند که قرار است افرادي از دلواپسان شعارهايي عليه دولت سر دهند و شما بايد برويد با شعارهاي خود با آنها مقابله کنيد. يکي ديگر از بازداشت شدگان گفت: يکي از مسئولين شهر ملارد که از فعالان و محکومان اغتشاشات سال ۸۸ بود براي سازماندهي کاروان اعزامي با آقاي «ک» هماهنگ کرد که ايشان هم در انتهاي برنامه از همه تشکر کردند.

************************************

روزنامه ایران******

«سپاه»،پیگیر اتفاقات مراسم سالگرد ارتحال امام(ره)

قائم مقام وزیر کشور گفت: «بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی، سپاه پاسداران مسئول حفظ امنیت حرم حضرت امام خمینی(ره) است.» به گزارش ایسنا، حسینعلی امیری درباره اتفاقات مراسم سالگرد ارتحال امام و تلاش عده‌ای برای بر هم زدن سخنرانی رئیس‌جمهوری اظهار کرد:‌ «دوربین‌های داخل حرم در اختیار سپاه پاسداران است، پیگیری‌های معاونت امنیتی وزارت کشور نیز مشخص کرده که سپاه پاسداران در حال بررسی موضوع حرم حضرت امام(ره) است.» قائم مقام وزیر کشور افزود: «افرادی هم شناسایی شده‌اند اما اطلاعات هنوز تکمیل نشده و بررسی‌ها ادامه دارد.» وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو پیرامون تصمیم وزارت کشور درباره ورود زنان به ورزشگاه‌ها گفت: «وزارت کشور مسئول این امر نیست و وزارت ورزش و جوانان در این حوزه مسئول است.»

نتانیاهو: اعراب هم با مواضع ضد ایرانی من هم‌عقیده‌اند

نخست وزیر اسرائیل گفت: «سران عرب با من موافق هستند که موافقتنامه هسته‌ای با ایران نمی‌تواند از دستیابی تهران به سلاح اتمی جلوگیری کند.» به گزارش آسوشیتدپرس، نتانیاهو که این سخنان را در کنفرانسی بیان می‌کرد، ادامه داد: «من تنها صدای مخالف موافقتنامه هسته‌ای با ایران در خاورمیانه نیستم.» نتانیاهو این اظهارات  را چند روز پس از آن مطرح کرد که «دوری گولد» از نزدیکان مورد اعتماد وی، نشستی را با یک ژنرال عربستانی برگزار و در این نشست درباره ایران گفت‌وگو کرد.

کشف بد افزار جاسوسی اسرائیل در هتل مذاکره هسته ای

شرکت امنیتی «کاسپرسکی» گزارشی از کشف بد‌افزار جاسوسی ‌روی سیستم های سه هتل که محل برگزاری مذاکرات هسته ای ایران و 1+5  است منتشر کرده. گفته می‌شود ‌این بد‌افزارهای جاسوسی، طراحی رژیم اسرائیل است. به گزارش «تابناک»، به نقل از «وال استریت ژورنال»، چندی پیش که یکی از شرکت های امنیتی متوجه هک شدن سیستم های خود به وسیله  برخی بد‌افزارهای هوشمند شده بود، تصمیم به بررسی این موضوع گرفت که کدام یک از نهاد‌های دیگر به این بد افزار آلوده شده اند. در این بررسی چند  میلیون سیستم رایانه ای دیگر بررسی و مشخص شد ‌سه هتل لوکس اروپایی نیز به این بد افزارها آلوده شده اند، در حالی که سایر هتل های بررسی شده در این خصوص کاملا ًپاک بودند. محققان در لابراتوار کاسپرسکی متوجه شدند ‌این سه هتل دقیقا هتل های در محل برگزاری مذاکرات هسته ای و سری بین ایران و گروه 1+ 5بوده است.

آزادی یک ایرانی ربوده شده در سوریه

یکی از اتباع ایرانی که به منظور زیارت به سوریه رفته بود، بعد از هشت ماه اسارت در دست گروه‌های مسلح در منطقه «غوطه» دمشق آزاد شد. مجتبی عباسی سه‌شنبه 19 خردادماه با تلاش‌های سفارت جمهوری اسلامی ایران و سازمان‌های ذیربط، آزاد شد و به آغوش خانواده‌اش بازگشت. به گزارش فارس، این تبعه ایرانی شخصاً و بدون هماهنگی برای زیارت به سوریه سفر کرده بود.

پاسخ «مجمع اصلاح طلبان» به منقدان روحانی

«اینستا گرام» مجمع اصلاح طلبان با انتشار مطلبی در موردانتقادات شدید از سخنان اخیر روحانی نوشته است که جریان دلواپس منتقد دولت و رسانه های نزدیک به ایشان سهواً و یا از روی عمد نسبت به دو نکته تغافل می کنند: نخست آنکه حل معضلات زیست محیطی، همانطور که رئیس جمهوری نیز در سخنان خود تأکید کرد، نیاز به سرمایه فراوان و ابزارهای فنی مورد نیاز دارد. با تحریم های گسترده مالی و بانکی که علیه کشورمان اعمال می شود، امکان سرمایه گذاری دولت در این زمینه بسیار محدود است. ضمن آنکه ابتیاع ابزارهای مورد نیاز نیز منوط به رفع تحریم های مالی و تکنولوژیک است. نکته دوم که این افراد و رسانه ها تمایلی به بازگویی و پرداختن به آن ندارند این است که اگرچه نمی توان و نباید مشکلات زیست محیطی ایران را به تک علت «تحریم» فروکاست، اما عمده ترین مشکلات زیست محیطی کشور از زمانی آغاز یا شدت یافت که دولت وقت از سویی تحریم ها را ورق پاره هایی بی اثر می خواند، و از دیگر سو در سایه همان تحریم ها و با توجیهات گوناگون، دست برخی افراد و نهادهای حامی اش را برای بهره‌برداری بی رویه از منابع محیطی کشور باز گذاشته بود.

************************************

روزنامه جام جم***

آخرین وضع پرداخت بدهی‌های مه‌آفرید

 غلامعلی ریاحی، وکیل مه‌آفرید امیرخسروی، متهم ردیف اول پرونده فساد 3000 میلیاردی با بیان این‌که بدهی بانک‌ها از طریق تهاتر، فروش اموال در مزایده‌های قانونی یا پرداخت‌های متعدد در پرونده موکلش پرداخت شده است، گفت: مزایده‌های اموال به پایان رسیده و فعلا مزایده نداریم.وی در گفت‌وگو با مهر افزود: اکنون در حال گفت‌وگو و جلسه با بانک ملی هستیم تا بدهی موکلم به این بانک را پرداخت کنیم و به نوعی در حال چانه‌زنی هستیم. گروه ملی فولاد هم بخشی از اموال موکلم است که آن را هم در موضوع تهاتر قرار دادیم.وکیل مه‌آفرید گفت: قطعا بدهی‌ها پرداخت خواهد شد.

در سفر چند ساعته ظریف به مسقط چه گذشت؟

سفر چندساعته وزیر خارجه کشورمان در روز دوشنبه به عمان، گمانه زنی‌هایی را درخصوص اهداف این سفر به همراه داشته است.عمان کشوری است که نقش مهمی در شکل گیری دور جدید مذاکرات هسته‌ای در دولت یازدهم داشته است و محمدجواد ظریف و برخی از دیپلمات‌های کشورمان تاکنون سفرهای متعددی در این زمینه به مسقط داشته‌اند. اما بتازگی و پس از تجاوز عربستان به یمن، این موضوع نیز به یکی از محورهای مهم مذاکرات مقامات ایرانی و عمانی تبدیل شده است.

آن‌طور که خبرگزاری فارس گزارش داده در سفر چند ساعته وزیر خارجه کشورمان به عمان، اوضاع یمن از محورهای مهم گفت‌وگوی مقامات دو کشور بوده است؛ بخصوص این‌که قرار است 24 خرداد نشستی میان وابستگان رئیس‌جمهور فراری یمن و انصار‌الله در ژنو برگزار شود.این دومین سفر چند ساعته ظریف به مسقط در ماه جاری بود.

عربستان هم صحبت از گزینه کرد

سفیر عربستان در انگلیس در سخنانی گفت که اگر مذاکرات هسته‌ای گروه 1+5 و ایران شکست بخورد، عربستان آماده خرید سلاح‌های هسته‌ای است و تمام گزینه‌ها برای ریاض روی میز خواهد بود.به گزارش تسنیم و به نقل از راشاتودی، محمد بن نواف بن عبدالعزیر السعود که با تلگراف گفت‌وگو کرده است به این نشریه گفت: «ما تلاش رئیس‌جمهوری آمریکا در این موضوع را می‌ستاییم، به‌شرطی که هرگونه توافقی که حاصل شود بدون منفذ بوده و از نوعی نباشد که به ایران اجازه دهد سیاست‌های بی‌ثبات‌کننده خود را در این منطقه ادامه دهد.»

اطلاعیه روابط عمومی مجلس درباره حجاب خانم هلندی

به دنبال حاشیه‌ساز شدن دیدار اخیر هیات پارلمانی اتحادیه اروپا با رئیس مجلس به دلیل حجاب نامناسب یکی از اعضای این هیات، روابط عمومی مجلس شورای اسلامی در این زمینه توضیحاتی ارائه کرد.به گزارش اداره اخبار مجلس شورای اسلامی، در این اطلاعیه آمده است: در زمان حضور هیات پارلمانی اروپا در مجلس، یکی از نمایندگان زن اروپایی، پوشش مناسب را رعایت نکرد .این اطلاعیه افزوده است: در این موارد، مهمانان خارجی ملزم به رعایت قوانین و مقررات جمهوری اسلامی هستند و هنگام ورود به کشور، آداب و قوانین به ایشان اعلام می‌شود، اما متاسفانه در این دیدار، این نماینده زن پارلمان اروپا، چند لحظه پیش از حضور در جلسه، پوشش سر خود را تغییر داد و با پوششی غیرمتعارف حاضر شد.روابط عمومی مجلس تاکید کرده است: رعایت آداب، پروتکل‌ها و قوانین مربوطه، بایستی به‌صورت جدی به این فرد یادآوری می‌شد که در این زمینه تذکرات لازم به عوامل اجرایی، برای جلوگیری از تکرار موارد مشابه داده شد.

دیروز همچنین ابوالقاسم جراره، نماینده مردم بندرعباس در مجلس در تذکری شفاهی خطاب به رئیس مجلس اظهارکرد: وظیفه رسانه‌ها اطلاع‌رسانی است؛ متأسفانه از ورود خبرنگاران پارلمانی خبرگزاری‌های فارس، تسنیم و ایسنا به مجلس به دلیل انعکاس خبر حضور نامناسب هیات پارلمانی اروپا که نه آداب دیپلماتیک و نه آداب عرفی و قانونی کشور را رعایت کردند، جلوگیری شده است.محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز که در غیاب علی لاریجانی ریاست جلسه علنی پارلمان را بر عهده داشت، در پاسخ به این تذکر گفت: مشکل ورود خبرنگاران حل شده است.

رفیق‌دوست: ایدئولوژی انقلاب، راهی برای سازش با آمریکا نگذاشته است

محسن رفیق‌دوست با مقایسه فضای تحریم فعلی و تحریم زمان جنگ تاکید کرد: راه برداشته شدن تحریم‌ها چانه‌زنی و ژنو و وین نیست؛ بلکه برداشتن موانع تولید در داخل کشور است و ما این را در جنگ ثابت کردیم.وی در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: همه مسئولان باید درک کنند که ایدئولوژی انقلاب اسلامی ما هیچ راهی برای سازش با آمریکا نگذاشته است، نه این‌که ما نخواهیم با آنها بسازیم، آنها اگر با ما بسازند، هویت خود را از دست داده‌اند، مثل شب و روز که هیچ‌گاه بهم نمی‌رسند.رفیق‌دوست گفت: آقا همان حرف‌های امام را می‌فرمایند، نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی؛ همان حرف‌هایی که امام زد، مردم باید همه‌کاره باشند و همه کار باید دست مردم باشد، نه این‌که دولت به نیابت از مردم بخواهد همه کار کند و مردم هیچ‌کاره باشند.

*****************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات