تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۷  ، 
کد خبر : ۲۷۶۳۲۸

اخبار ویژه روزنامه های 24 خرداد


کیهان

پروتکل ما و آمریکا هر دو الحاقی است اما این کجا و آن کجا؟!
اجرای بی‌قید و شرط پروتکل‌الحاقی نگران کننده است چه رسد به اینکه طبق بیانیه لوزان «دسترسی‌های بیشتر» نیز پذیرفته شود.
وبسایت رجانیوز در تحلیلی نوشت: ایران بر اساس بیانیه لوزان پذیرفته که 1- پروتکل الحاقی را تا زمان تصویب دائمی آن در مجلس به طور موقت اجرا کند 2- به منظور روشن شدن موضوعات گذشته و حال، اجازه استفاده آژانس از فن‌آوری‌های مدرن و همچنین دسترسی‌های بیشتر را برای آژانس فراهم نماید.
مطابق مفاد فوق ایران به اجرای پروتکل الحاقی از روز اجرای توافق ملزم خواهد بود و اضافه بر دسترسی‌های گسترده‌ای که پروتکل الحاقی فراهم می‌کند ایران ملزم خواهد شد که دسترسی‌های بیشتری نیز فراهم کند. پس توجه به این نکته لازم است که دامنه نظارت و بازرسی آژانس به پروتکل الحاقی محدود نمی‌باشد و نظارت‌های بسیار گسترده‌تری در انتظار ایران است. نظارتهایی که به گفته اوباما براساس توافق اقدام مشترک، ایران با بازرسی‌هایی روبرو خواهد شد که نظیر نداشته‌اند؛ یا به گفته رئیس سازمان سیا در دانشگاه هاروارد یک رژیم منحصر به فرد برای بازرسی از ایران ایجاد خواهد شد. بنابراین مجموعه نظارت‌ها و بازرسی‌های آژانس به پروتکل الحاقی محدود نمی‌شود و محدود کردن بحث نظارت‌های بیانیه لوزان به پروتکل الحاقی مخفی کردن امری به مراتب بدتر از پروتکل الحاقی از چشم مردم می‌باشد.
رجانیوز درباره این استدلال روحانی و ظریف که 120 کشور، پروتکل الحاقی را پذیرفته‌اند، نوشت: بخش عمده‌ای از این کشورها اساساً دارای صنعت هسته‌ای نیستند، به دنبال دستیابی به آن نیز نیستند و توان علمی و فنی این کار را نیز ندارند. بنابراین وقتی کشوری صنعت هسته‌ای ندارد و در آینده نیز به دنبال آن نیست از امضای پروتکل الحاقی چه نگرانی‌ای خواهد داشت؟ بخشی از کشورهایی هم که صنعت هسته‌ای دارند پروتکل الحاقی را به طور کامل نپذیرفته‌اند. دو مثال بارز از آن، کشورهای آمریکا و هندوستان هستند.
آمریکا در ماده یک پروتکل الحاقی قیدی را اضافه کرده که با اضافه شدن آن قید، دست آمریکا برای محدود کردن نظارت‌های آژانس کاملاً باز می‌باشد. مطابق این قید، کلیه اقدامات، اطلاعات و مکان‌هایی که در ارتباط مستقیم با امنیت ملی آمریکا هستند از شمول پروتکل الحاقی خارجند و آژانس حق دسترسی به آنها را نخواهد داشت. ضمناً این آمریکاست نه آژانس که تعیین می‌کند چه مواردی به امنیت ملی مربوط می‌شود. بنابراین هر مکانی را که آمریکا صلاح نداند می‌تواند با استناد به این بند از دسترس آژانس خارج کند. اما در پروتکلی که ایران امضا می‌کند مدیریت دسترسی‌ها منوط به تأمین نظر آژانس است و آژانس تعیین می‌کند که نظرش تأمین شده یا نه. بنابراین ایران باید کاملاً تابع نظر آژانس باشد. چرا دولتمردان ما نمی‌گویند پروتکلی که ایران می‌خواهد بپذیرد زمین تا آسمان با پروتکلی که آمریکا پذیرفته متفاوت است؟ ما هم با کمال میل حاضریم همان پروتکلی را که آمریکا امضا کرده بپذیریم و آن پروتکل ضرری برای کشور نخواهد داشت.
هندوستان نیز 9 ماده از 18 ماده پروتکل الحاقی را اصلاً نپذیرفته است و 9 ماده باقیمانده را نیز به طور کامل قبول نکرده است. ما هم پروتکلی را که هند امضا کرده است نه یک نسخه که در ده نسخه امضا می‌کنیم!!!. چرا دولتمردان ما نمی‌گویند سندی که ما امضا می‌کنیم با سندی که هندوستان امضا کرده متفاوت است؟
در ادامه این یادداشت آمده است: اگرچه علاوه بر ایران 125 کشور دیگر نیز پروتکل الحاقی را پذیرفته‌اند اما نظارت‌های منحصر به فرد را تنها ایران پذیرفته است و هیچ کدام از آن 125 کشور چنین تعهدی را نپذیرفته‌اند. چرا دولتمردان ما نمی‌گویند تعهدی را که در ذیل «دسترسی‌های بیشتر» پذیرفته‌اند منحصر به فرد است و هیچ کدام از آن 125 کشور نپذیرفته‌اند؟ چرا بحث نظارت و بازرسی و قیمومیت را صرفاً به پروتکل الحاقی محدود می‌کنند؟ چرا نمی‌گویند براساس قید «دسترسی‌های بیشتر» که در بیانیه لوزان آمده است رسماً نظارت و قیمومیت آژانس را پذیرفته‌اند و براساس آن خرید، فروش و انتقال انبوهی از کالاها و صنایع باید با اجازه و تأیید آژانس باشد و این به مراتب از پروتکل الحاقی خطرناک‌تر است.
رجانیوز خاطرنشان کرد: دسترسی مدیریت شده باید به گونه‌ای باشد که خواست آژانس برآورده شود. یعنی اگر بازدید آژانس دلبخواهی نیست دسترسی مدیریت شده توسط ایران نیز دلبخواهی نیست، بلکه باید مدیریت دسترسی‌ها به گونه‌ای باشد که خواست و رضایت آژانس را برآورده کند و نظر آژانس تأمین شود. بنابراین با تمسک به همین قید بازرسان آژانس می‌توانند بر تحقق خواسته‌شان پافشاری کنند و آن اجازه‌ای را که به کشورها برای مدیریت بازرسی‌ها از تأسیسات غیر هسته‌ای داده شده است عملاً بی‌خاصیت می‌شود. مطابق بیانیه لوزان، اروپا و آمریکا زمانی تحریم‌های اقتصادی و مالی مرتبط با هسته‌ای را تعلیق خواهند کرد که آژانس تأیید کند ایران به تعهدات کلیدی هسته‌ای خود عمل کرده است.

خوش‌چهره: بسیاری از مشکلات اقتصادی ارتباطی به تحریم‌ها ندارد
در ارزیابی تحریم، عمده مشکلات ناشی از بی‌برنامگی دولت‌ها و خوش‌بینی آنهاست.
دکتر محمد خوش‌چهره اقتصاددان و استاد دانشگاه درباره سخنان هفته گذشته رئیس‌جمهور در بزرگنمایی تحریم‌ها نوشت: نمی‌توان این واقعیت را نادیده گرفت که بخشی از مشکلات اقتصادی کشور ناشی از تحریم است؛ اما سنجش و ارزیابی میزان و حوزه‌های اثرگذاری آن اهمیت بالایی دارد چراکه در حوزه‌های مختلف اقتصاد میزان تأثیرگذاری تحریم‌ها متفاوت است. از سوی دیگر، نباید از نقش سوءمدیریت در بروز مشکلات اقتصادی نیز غفلت کرد. برخی از موانع و مشکلات که مثلاً در بخش کشاورزی وجود دارد شامل عدم خرید تضمینی با قیمت مناسب، مشکلات آب و سرمایه‌های اولیه و امثال آن است و این مشکلات قبل از آن که به مسائل بیرونی ربط داشته باشد به ضعف مدیریت اقتصاد کلان نسبت به مسائل کشاورزی برمی‌گردد. خیلی از این موارد با اصلاح سیاست‌های اقتصادی و همچنین اصلاح شیوه‌های مدیریتی و با کمک و مساعدت‌هایی که می‌تواند در مصوبات مجلس یا سیاست‌های دولت باشد قابل حل است و از همین مسیر می‌توانیم از ظرفیت‌های خالی اقتصاد کشور استفاده مطلوب کنیم تا به افزایش اشتغال و سایر شاخص‌های اقتصادی کمک کنیم. مثلاً بخش مسکن که 90 درصد منابع مربوط به آن داخلی است، به دلیل ضعف دولت‌ها در رکود عمیقی قرار گرفته و متأسفانه بر آن سوداگری غلیظ و مخربی حاکم شده است و این درحالی است که با اصلاح رویه‌های موجود می‌توان از ظرفیت بالای اشتغالزایی آن استفاده کرد.
وی ضمن یادداشتی در روزنامه جام‌جم می‌افزاید: تهدید و تحریم به صرف تهدید یا تحریم بودن قابل قضاوت و ارزشیابی نیست بلکه مدیریت تهدید یا تحریم است که آن را ارزشیابی می‌کند؛ یعنی اگر مدیریت و قوانین صحیح در اقتصاد کلان وجود داشته باشد، با رصد کردن، توجه به دلایل تحریم، بررسی شیوه‌های اعمالی، برآورد پیامدها و طراحی برنامه مقابله، تهدیدها را تبدیل به فرصت می‌کند. در ارزیابی مشکل تحریم، عمده مشکلات ناشی از بی‌برنامه‌گی دولت‌ها، مخصوصاً ساده‌انگاری، محدودنگری، خام‌نگری و خوش‌بینی آنها بوده که باعث شده تحریم‌هایی که قابل کنترل، مهار و کم‌اثر و بی‌اثر کردن بود. بالعکس در برخی حوزه‌ها به شدت تأثیرگذار باشد. بنابراین گرچه باید درخصوص اختلالات موجود در اقتصاد و همچنین میزان اثرگذاری تحریم‌ها و شیوه‌های برون رفت از آن به تنویر افکار عمومی پرداخت اما نباید این‌طور القا شود که با یک لبخند و روی خوش نشان دادن به کشورهایی مثل آمریکا همه مسائل کشور به‌طور بنیادی حل می‌شود، چراکه بخش زیادی از مشکلات اقتصادی مربوط به مسائل داخلی است و ریشه در اشتباهات و برخی سیاست‌های اعمالی هم دارد.
این استاد دانشگاه معتقد است در همین راستا باید بر این نکته تأکید کرد که فضای اقتصادی متأثر از عوامل اقتصادی و در بعضی از مقاطع مهم‌تر از آنها عوامل غیراقتصادی مخصوصاً آن دسته از عواملی است که باعث منفی کردن جو روانی فعالان اقتصادی و آحاد مردم می‌شود.
خوش‌چهره خاطرنشان کرد: با توجه به این که در حال حاضر ما کمتر از 50 درصد ظرفیت‌های تولیدمان استفاده می‌کنیم، قبل از آن که به ظرفیت‌سازی‌های جدید که هم زمان‌بر است هم با اما و اگرهای متعددی همراه است بپردازیم باید به رفع موانع از سر راه تولید ملی بپردازیم و با افزایش این ظرفیت، که ریشه در عوامل درون‌زا دارد، می‌توان سطح اشتغال ملی را دو برابر کرده و تأثیر کاهنده جدی بر تورم و کاهش فقر گذاشت. بنابراین این خطای استراتژیک است که فکر کنیم رشد و تعالی ملی که از طریق تولید پویای ملی حاصل می‌شود و آن هم ریشه در اولویت دادن به منابع داخلی دارد، با تزریق خارجی آن هم در فضای تخاصم حاکم کنونی ممکن است.

گری ‌سیک: حمایت از تروریست‌ها دامن عربستان را خواهد گرفت
مشاور اسبق امنیت ملی آمریکا تأکید کرد همان گونه که حمایت از طالبان در افغانستان به ضرر آمریکا تمام شد، حمایت از دیگر شاخه‌های القاعده در سوریه و عراق به ضرر عربستان تمام خواهد شد.
گری ‌سیک ضمن تحلیلی در پولیتکو خاطرنشان کرد: عربستان و اسرائیل به شدت از هژمونی و گسترش نفوذ ایران نگران هستند. عامل تعیین‌کننده استراتژی سعودی ترس از هژمونی منطقه‌ای ایران است. این ترس البته مسئله جدیدی نیست و از ابتدای روزهای دولت بیل ‌کلینتون عربستان سعودی به واشنگتن برای مهار ایران وابسته بوده است.
وی با اشاره به نفع ایران از حملات به طالبان و صدام که هر دو دشمنان تهران بودند، نوشت: «در عراق به جای صدام یک دولت شیعه دوست جایگزین شد. ایران به مؤثرترین دولت در خلیج فارس تبدیل شد. نفوذ منطقه‌ای ایران با وجود تحریم‌های سخت آمریکا در حال تداوم و گسترش بود».
گری ‌سیک با اشاره به مذاکرات هسته‌ای و ادعای «تلاش آمریکا برای عدم دستیابی به سلاح اتمی» تأکید کرد: «واکنش اسرائیل و کشورهای عربی خلیج فارس به هیستری یا اختلال روانی نزدیک بوده است که نگرانی اساسی کشورهای خلیج فارس و اسرائیل واقعاً خطر تسلیحات اتمی ایران نبود بلکه نفوذ سیاسی آن در منطقه از عراق تا سوریه، لبنان و این اواخر یمن بوده است. آنها ترس دارند که کاهش تحریم‌ها ناشی از توافق هسته‌ای نفوذ سیاسی ایران را در سراسر منطقه گسترش دهد».
استاد دانشگاه کلمبیا معتقد است: «حملات سعودی‌ها به یمن برای مقابله با انصارالله به ضرر امنیت عربستان است... تهدید اسلامگرایی افراطی سنی تنها تهدید خارجی برای استقلال و تمامیت ارضی سعودی است. ایران هرگز نیت و قصدی برای بی‌ثبات کردن عربستان سعودی یا یک دولت سنی دیگر نشان نداده چه برسد به اینکه بخواهد به آن حمله کند. جنگ هشت‌ساله ایران با عراق در پاسخ به تجاوز صدام حسین صورت گرفت؛ تجاوزی که توسط عربستان سعودی و دیگر پادشاهی‌های خلیج فارس حمایت و تأمین مالی شد».
او در ادامه نوشت: «امروز، عربستان سعودی به همراه قطر و ترکیه در حال حمایت و کمک مالی از اسلامگرایان افراطی سنی در سوریه از قبیل جبهه النصره هستند. نتیجه این اقدامات تقویت ائتلاف غیرقابل کنترلی از افراط‌گرایان خواهد بود. برکناری اسد سبب پایان جنگ داخلی سوریه نخواهد شد و تنها سبب تغییر بازیگران و افزودن حامیان اسد به درگیری‌های این کشور خواهد شد».
سیک تصریح کرد: «همان طور که حمایت آمریکا و عربستان سعودی از مجاهدین افغانستان به شکل طالبان و القاعده به ضرر آمریکا شد، آنهایی که در حال تشویق گروه‌های وابسته به القاعده در سوریه هستند، از ضربه اجتناب‌ناپذیر آنها در  امان نخواهند بود».
وی افزود: «به نظر می‌رسد رهبری جدید سعودی با مبنا قرار دادن سیاست‌هایش براساس مفاهیم به شدت فرقه‌گرایانه، در حال سوزاندن این پل‌ها (ارتباطات عربستان و ایران) است؛ پل‌هایی که بازسازی آنها به شدت سخت خواهند بود».

پرونده را منتشر کنید تا مظلوم‌نمایی نکنند
سایت وابسته به یار غار سابق یک مفسد اقتصادی نوشت بدون روشن شدن ابعاد فساد نامبرده، صرف محکومیت وی چیزی را عیان نمی‌کند.
خودنویس که از سوی نیک‌آهنگ کوثر- همکار سابق مهدی هاشمی در سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت- اداره می‌شود، نوشت: زندان رفتن مهدی هاشمی در حالی که اطرافیانش او را بی‌گناه و مصون از خطا می‌پندارند و حکم او را  سیاسی می‌دانند، بی‌آنکه معلوم کند میزان کمیسیون‌های دریافت شده از سال 1371 تا 1384 چقدر بوده، از توتال و ده‌ها شرکت دیگر چقدر دریافت شده و چه کسانی به چه روش‌هایی نقشی در انتقال پول‌ها و به ثمر رسیدن قراردادها داشته‌اند، بی‌ارزش است. در بند شدن مهدی هاشمی، بی‌آنکه معلوم شود چه کسانی در رسانه‌های داخل و خارج از کشور با او در ارتباط مستقیم بوده‌اند و بی‌آنکه معلوم شود کدام رسانه‌ها و نویسندگانی را نمک‌گیر کرده، کاملاً بی‌فایده است. زندانی شدن مهدی هاشمی بی‌‌آنکه کسی چگونگی تبدیل یک جوان 22، 23 ساله به مهم‌ترین فرد در پذیرش و یا عدم پذیرش قراردادهای نفتی را بفهمد، چه به دانسته‌های ما می‌افزاید؟
خودنویس می‌افزاید: فرستادن مهدی هاشمی به سلول زندان بدون اینکه پول دریافتی او از کمیسیون‌های نفتی در طول این همه سال به جیب مردم باز گردد، چه نفعی به جامعه خواهد رساند؟ محبوس کردن مهدی هاشمی بدون اینکه ماجرای قرارداد کرسنت را کامل بگوید و عیان کند میزان کمیسیون این قرارداد چقدر بوده و ارتباط یک مدیر سابق شرکت آتیه بهار که الان از مدیران شرکت کرسنت شده، با کل ماجرا چیست؟ چگونه مهدی هاشمی را به زندان می‌فرستند بدون آنکه سر در بیاورند چه میزان از بودجه‌های بهینه‌سازی و دانشگاه آزاد برای دو انتخابات ریاست جمهوری هزینه شده است؟ باید شرکای مهدی هاشمی معلوم شوند.
یادآور می‌شود نیک‌آهنگ کوثر همکار بسیاری از نشریات زنجیره‌ای است که توسط مهدی هاشمی به عنوان مدیر سایت سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت منصوب شد و پس از فرار وی از کشور نیز در خارج کشور با او ارتباطات نزدیک داشت. مهدی هاشمی در این مراودات خواستار تشدید تحریم‌ها برای فشار بیشتر بر دولت دهم شده است.

ایران
درخواست غرامت عربستان بابت حادثه مشهد
معاون کنسول عربستان سعودی در مشهد اعلام کرد به درخواست خانواده‌های قربانیان عربستانی حادثه هتلی در مشهد، کنسولگری این کشور در نظر دارد شکایتی طرح کند.
به گزارش «عصر ایران» به نقل از «عرب نیوز»، «عبدالیحیی الحمرانی» افزود: «بابت کشته شدن 4 کودک و مصدومیت 36 شهروند سعودی به درخواست خانواده‌های قربانیان و آسیب دیده‌ها، درخواست دریافت غرامت (دیه) خواهیم کرد.» گفتنی است بنا به درخواست خانواده‌های سعودی، پیکر چهار زائر عربستانی روز پنجشنبه با حضور دیگر زائران سعودی در گورستان مشهد به خاک سپرده شده است.

ممنوعیت استفاده از گوشی‌ هوشمند برای مسئولین
رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشوراعلام کرد:‌مسئولینی که اطلاعات طبقه بندی شده دارند مجاز نیستند از گوشی‌های هوشمنداستفاده کنند. سردار غلامرضا جلالی در نشست مطبوعاتی خود با اصحاب رسانه درباره‌ استفاده مسئولین از گوشی‌های هوشمند اظهار کرد: برای این موضوع دستورالعملی تهیه کردیم که در حال ارسال برای تصویب است.
چون مسئولینی که اطلاعات طبقه بندی شده دارند مجاز نیستند از گوشی‌های هوشمند استفاده کنند. و برای این دست کارکردهای اداری طبقه بندی شده باید از سایر گوشی‌ها استفاده کنند. وی ادامه داد: معمولا از اطلاعاتی که وارد گوشی های هوشمند می‌شود یک بک آپ گرفته می‌شود که دیگر قابلیت حذف آن وجود ندارد وبه نوعی شرکت‌های سازنده به آن اطلاعات دسترسی دارند پس کسانی که از گوشی های هوشمند استفاده می‌کنند باید بدانند که اطلاعاتی که در گوشی خود دارند به راحتی در اختیار شرکت‌های سازنده قرار می‌گیرد. جلالی تاکید کرد: استفاده از گوشی‌های هوشمند باید هوشمندانه باشد و بهتر است آن دسته از اطلاعاتی که نباید به دست کسی بیفتد روی گوشی های هوشمند قرار نگیرد.




مسئولان دولت قبل در همایش اصولگرایان
روز گذشته مجتمع آدینه تهران میزبان اصولگرایانی بود که از ماه‌های گذشته در پی ایجاد «وحدت انتخاباتی» در انتخابات مجلس دهم هستند؛ هر چند زعمای این جریان در همین راستا تا کنون  چند نشست در تهران و شهرستان‌ها برگزار کرده بودند اما آنچه نشست دیروز را از اسلاف خود متمایز می‌کرد، حضور پر شمار مسئولان دولت قبل بود.
به گزارش ایران، حضور مدیران دولت سابق در همایش اصولگرایان در شرایطی بود که جبهه یاران کارآمدی و تحول ایران اسلامی(یکتا) متشکل از مسئولان دولت قبل در روزهای آینده اعلام موجودیت خواهند کرد.
روایت نماینده ازساخت رانتی هتل 7ستاره جنگلی
نماینده تنکابن و رامسر در مجلس با اشاره به زمین خواری در برخی مناطق شمالی کشور گفت:« منطقه ای در شمال وجود دارد که در دولت نهم و دهم براساس روابط ویژه و خاص به فردی واگذار شده و وی نیز با قطع درختان جنگلی اقدام به ساخت هتل 7 ستاره کرده است>». شمس الله شریعت نژاد در گفت وگو با « ایرنا » افزود:«این فرد به صورت رسمی با دولت قبل مکاتبه کرده و اجازه چنین کاری را به صورت غیرقانونی دریافت کرده است».
نماینده تنکابن در مجلس ادامه داد:« خوشبختانه دستگاههای اطلاعاتی، قضایی و امنیتی در این پرونده ورود پیدا کرده اند و از فرد مورد نظر خلع ید شده است». وی با بیان اینکه « این اقدامات خلاف قانون با دستور بالاترین مقامات دولت گذشته و همراهی برخی مسوولین محلی انجام شده است»، اضافه کرد: «افرادی که پول های مفت به دست می آورند و از رانت های خاص استفاده می کنند باید شناسایی شوند و برخورد جدی با آنان صورت گیرد».

قدس

تعطیلی بیمارستان قاچاق اعضای بدن!

تسنیم: بیمارستانی که وزارت بهداشت از کارهای غیرقانونی آن از جمله پیوند غیرقانونی شکایت داشت، در نهایت تعطیل و پزشکان متخلفش نیز از طبابت محروم شدند.

 تغییر24 مدیر در گناوه!

مهر: عبدالنبی یوسفی، فرماندار شهرستان گناوه گفت: از ابتدای دولت یازدهم تا به امروز ۲۴ مدیر در سطح شهرستان گناوه تغییر کرده‌اند. وی گفت: تغییرات مدیران در شهرستان ما نسبت به خیلی از شهرستانهای استان بوشهر به صورت نسبی بیشتر بوده است. یوسفی افزود: باید بگویم که واقعاً دیدگاه دولت تدبیر و امید، دیدگاه شخم زدن نیست.

 اعمال فشارافراد ذی‌نفوذ ممنوع

قدس آنلاین: موسی غضنفرآبادی، عضو کمیسیون قضایی مجلس گفت: افراد صاحب‌نفوذ نباید بحثهایی مثل پرونده‌های قضائی را سیاسی کنند، بلکه باید به نشانه دموکراسی از احکام قضایی تمکین کنند. این نماینده مجلس گفت: اینکه افراد بخصوص کسانی که در عرصه‌های بالای کشوری قرار دارند، روحیه خودبرتربینی نداشته باشند، بسیار خوب است. 

چرایی توقف تفحص از بانک پاسارگاد!

مهر: محمد حسین میرمحمدی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از توقف تحقیق و تفحص از بانک پاسارگاد توسط هیأت رئیسه مجلس خبر داد. وی افزود: هیأت رئیسه مجلس معتقد است، مجلس نمی تواند از ارگانهای غیر دولتی تحقیق و تفحص کند، به همین دلیل اجازه بررسی تقاضای این تحقیق و تفحص در صحن علنی مجلس را نداد.

 

چرا  بقایی بازداشت شد؟

تسنیم: یک منبع آگاه قضایی، دلیل بازداشت حمیدرضا بقایی، معاون رئیس‌جمهور سابق را اعلام کرد. وی افزود: بقایی از مدتها قبل توسط دستگاه قضایی احضار شده بود، اما به این احضاریه‌ بی‌توجهی می‌کرد که در نهایت این بی‌توجهی به احضاریه و خودداری از حضور در مرجع قضایی، منجر به بازداشت وی شد.

 بودجه 212 میلیاردی برای مساجد

ایسنا: حجت‌الاسلام والمسلمین صادق‌زاده، رئیس مرکز فعالیتهای دینی شهرداری تهران از بودجه 52 میلیارد تومانی شهرداری برای کمک به مساجد خبر داد. وی با بیان اینکه 160 میلیارد تومان برای ساخت مساجد در نظر گرفته شده است، ادامه داد: بنا داریم طی یک برنامه یک ساله 400 مسجد در پایتخت بسازیم.

 خمیرمرغ برای خوراک دام!

ایسنا: نیره پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد گفت: خمیرمرغ ممکن است به عنوان خوراک دام یا غذای سگ و گربه استفاده شود، اما به هیچ وجه اجازه استفاده از آن را در فرآورده‌های گوشتی نمی‌دهیم.

 

الکل در مدارس!

تابناک: دکتر علی محمدی، مسؤول برنامه سند الکل دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه هشدار داد که معضل مصرف الکل به دبیرستانها و مدارس نیز کشیده شده و دانش‌آموزان نیز از این آسیب دور نمانده‌اند. 

ایرانیان خارج‌نشین پولدار

ایرنا: سیدجواد قوام شهیدی، دبیرکل شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور گفت: میزان سرمایه ایرانیان خارج از کشور حدود دو هزار میلیارد دلار برآورد می شود. 

انتقاد شدید از تخریب یک امامزاده

ایسنا: حجت‌الاسلام غلامعلی حسین‌نژادیان، امام جمعه بروجن با اشاره به تخریب بقعه امامزاده حمزه علی در تاریکی شب و انتقاد از اینکه مسؤولان در این خصوص شفاف سخن نمی‌گویند، گفت: ما منتظر بودیم تا ببینیم کسانی که به طور مخفیانه، ناشیانه و عجولانه به این کار اقدام کردند، آیا مردانه حرف می‌زنند یا نه؟ تمام مسؤولان ذیربط در یک نشست خبری به طور مستقیم و در پخش زنده، پرسشها را مردانه پاسخ دهند. 

قیمت چند برابری خودروهای وارداتی

فرارو: فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو گفت: قیمت خودروهای وارداتی در ایران به طور میانگین دو برابر نرخ این محصولات در کشورهای همسایه است. خبرها حاکی است که برخی از خودروهای خارجی نیزدر برخی نمایندگی های آنها در کشور به چندین برابر قیمت اصلی آن در کشورهای همسایه ایران به فروش می رسد.

 30 میلیون فقیر در روسیه

ایسنا: طبق آمار دولتی، شمار روسهایی که زیر خط فقر زندگی می‌کنند، به میزان 1/3میلیون نفر در سه ماهه اول سال 2015 افزایش یافت. گفته می شود که در روسیه حدود 30میلیون نفر زیر خط فقر زندگی می کنند. 

ورود ۸۰ مستشار آمریکایی به عراق

واحد مرکزی خبر: عید عماش، عضو شورای استانداری استان الانبار از ورود 80 مستشار نظامی آمریکایی به پایگاه الحبانیه در شرق الرمادی خبر داد وگفت: مستشاران نظامی به آموزش نیروهای امنیتی و عشایر و ارایه حمایتهای تدارکاتی و طرحهای جنگی درجنگ آزادسازی الرمادی و فلوجه خواهند پرداخت.

 

حقوق صدها میلیونی بازیگران سینما!

جهان: کاظم راست‌گفتار، کارگردان سینما گفت: برخی از چهره‌های سینمایی زمانی که در فیلمی با بودجه ارگانهای دولتی همچون بنیاد سینمایی فارابی حضور پیدا می‌کنند، دستمزدهای کلانی می‌گیرند، به طور مثال بازیگری ۹۰۰ میلیون تومان برای حضور در یکی از آثار این بخش دستمزد گرفته است. قطعاً این بازیگر نمی‌تواند با هزینه‌هایی که در بخش خصوصی وجود دارد، حضور پیدا کند.

 اگر زنان ورزشگاه نروند چه اتفاقی می‌افتد؟

فارس:‌ آیت‌ا... ناصر مکارم‌شیرازی، یکی از مراجع عظام تقلید در دیدار فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی وحدت در جامعه اصلی مهم و کلیدی به شمار می‌رود، خاطرنشان کرد: نباید برخی از دولتی‌ها به گونه‌ای سخن بگویند که در تضاد با برنامه‌های ناجا باشد. وی با اشاره به مطرح شدن مسأله ورود زنان به ورزشگاه‌ها اظهار کرد: اگر زنان وارد ورزشگاه نشوند، چه اتفاقی می‌افتد؟

 مرغ ارگانیک تقلبی

رئیس انجمن صنفی پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی گفت: عده‌ای کلاهبردار با ارسال پیامک به مردم، به فروش گوشت مرغ به اصطلاح مرغ ارگانیک به قیمت کیلویی 12 هزار تومان اقدام کرده‌اند.

 

مردم را باور ندارند

مشرق: محسن رفیقدوست رئیس اسبق بنیاد مستضعفان و جانبازان با انتقاد از گره زدن همه مشکلات به تحریم گفت: این مسأله از باور نداشتن مردم ناشی می شود. نباید حل مشکلات مردم را به لغو تحریم‌ها متصل کنیم.

خراسان

نامه نیوز خبر داد

ضرغامی رییس پیشین صدا و سیما در صفحه اینستاگرامش با اشاره به مناظره انتخابات ریاست جمهوری نوشت : در هر سه جلسه مناظره، شخصاً در اتاق توجیه، جزئیات نحوه اداره جلسه را برای نامزدها تشریح می کردم که با اطلاع و آمادگی کامل مناظره را شروع کنند... بدون دیده شدن در تصاویر، چای و شیرینی در جلسه توزیع می شد تا فشار نامزدها نیفتد!

تابناک مدعی شد

وزیر ارشاد در اظهاراتی به جای واژه دلواپسان از واژه دیگری استفاده کرد. علی جنتی در مراسم تقدیر از دست‌اندرکاران نمایشگاه کتاب از برخی تنگ‌نظری‌ها از طرف «دلسوزان کج‌اندیش »گلایه کرد.

عصر ایران مدعی شد

معاون کنسول عربستان سعودی در مشهد اعلام کرد به درخواست خانواده های کشته شدگان عربستانی حادثه هفته گذشته در مشهد، در نظر داریم شکایت کرده و خواهان دریافت غرامت شویم.

جمهوری اسلامی

* یک مفتی سعودی، جهاد نکاح با محارم را نیز جایز دانسته است! به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه اینترنتی النخیل، ناصر العمر از مفتی‌های سلفی سعودی به جنگجویان موجود در سوریه اعلام کرد: درصورتی که هیچ زنی برای جهاد نکاح یافت نشد آنها حتی می‌توانند با محارم خود جهاد نکاح انجام دهند! این مفتی وهابی در اظهارات خود که شبکه وصال از شبکه‌های وابسته به جنبش‌های افراطی آن را پخش کرد، افزود: برخی‌ها از فتواهایی که برای تشویق برادران مجاهد ما در سوریه صادر می‌شود انتقاد می‌کنند، اما کشتار زنان و کودکان بی‌دفاع سوریه را نمی‌بینند! این، نخستین بار نیست که ناصر العمر فتواهای جنسی بحث برانگیز صادر می‌کند، وی در فتوای قبلی خود اجازه به اسارت بردن زنان شیعه و توزیع آنان بین جنگجویان مسلح موجود در سوریه را صادر کرده بود.
* یک مسئول دانشگاهی هشدار داد، پای الکل به مدارس هم باز شده است! دکتر علی محمدی، مسئول برنامه سند الکل دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت معضل مصرف الکل به دبیرستان‌ها و مدارس نیز کشیده شده و دانش‌آموزان نیز از این آسیب دور نمانده‌اند. وی به تاثیرات الکل بر ایجاد اختلال در سیستم مغزی نیز اشاره کرد و افزود: متاسفانه مصرف این ماده تاثیر بسیاری بر عملکرد مغز داشته و پرخاشگری افراد را رقم خواهد زد و بسیاری ناهنجاری‌های جامعه و درگیری‌های فیزیکی که میان افراد رخ داده و منجر به استفاده از چاقو و ابزارهای مشابه می‌شود، به مصرف الکل بر می‌گردد. محمدی افزود: اگر از افرادی که درگیری‌های فیزیکی در سطح جامعه ایجاد می‌کنند تست الکل گرفته شود، قطعاً در بخشی از آنها سابقه مصرف الکل محرز می‌شود. وی گفت: تا زمان تشکیل بانک اطلاعاتی مصرف الکل آمار دقیق و کاملی درخصوص میزان مصرف الکل در جامعه وجود ندارد، ولی در همین حد می‌توان گفت که این معضل به دبیرستان‌ها و مدارس نیز کشیده شده و دانش آموزان نیز از این آسیب دور نمانده‌اند. وی تصریح کرد: زمانی که مصرف این ماده به مدارس کشیده شده باشد، وضعیت جامعه و قشرهای دیگر مشخص است و می‌توان گفت درحال حاضر الکل یکی از معضلات جامعه ما محسوب می‌شود و مصرف الکل در جامعه یک فاجعه بزرگ است که هرچه سریعتر باید با آن مقابله شود. متاسفانه درحال حاضر الکل در حجم زیادی عرضه می‌شود که باید هرچه سریعتر برای مقابله با آن اقدام جدی صورت گیرد.
* سران رژیم غاصب صهیونیستی در ادامه جنگ روانی علیه ایران، باز هم ادعا می‌کنند ایران درصدد ساختن بمب اتمی است! به گزارش تایمز آو اسرائیل، آویگدور لیبرمن وزیر امور خارجه سابق رژیم صهیونیستی در مصاحبه‌ای با این نشریه گفت: اسرائیل اقدامات لازم برای ممانعت از دستیابی ایران به بمب را به عمل نخواهد آورد. وی افزود: بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل درباره ایجاد مانع بر سر راه ایران فقط حرف می‌زند و در عمل واضح است که او هیچ قصدی برای این کار و انجام اقدامات لازم برای جلوگیری از دستیابی ایران به توانمندی‌های هسته‌ای ندارد. او گفت کابینه اسرائیل درحال انعقاد «توافقی در سکوت» با حماس است که طبق آن این گروه می‌تواند زیرساخت‌های نظامی‌اش در غزه را بازسازی کند و ارتقا دهد. او همچنین پیش‌بینی کرد که جنگ دیگری با حماس در تابستان 1395 به وقوع می‌پیوندد. لیبرمن گفت: «ایرانی‌ها لحظه‌ای بیکار نمی‌نشینند. هدف آنها نابودی اسرائیل است و آن را علناً می‌گویند، در دوران روحانی آنها هر هفته این موضوع را تکرار می‌کنند. واقعاً وحشتناک است که کشورهای دنیا خودشان را برای حفظ روابط دیپلماتیک و رسیدن به توافق با کشوری آماده می‌کنند که سیاست رسمی آن نابودی اسرائیل است. این امر از دید اخلاقی وحشتناک است. آنها می‌دانند که می‌خواهند با کشوری توافقنامه امضا کنند که علناً هدفش نابودی اسرائیل است. مقامات کشورها با آنها ملاقات می‌کنند، می‌خندند، دست می‌دهند و با هم غذا می‌خورند و با آنها توافق امضا می‌کنند.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات