تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۲  ، 
کد خبر : ۲۷۶۳۴۹

اخبار ویژه روزنامه های 25 خرداد


کیهان

اسلحه خروج از حاکمیت را کشیدیم اما نباید مسئله را حیثیتی می‌کردیم!
دبیرکل حزب منحله مشارکت می‌گوید خروج از حاکمیت حرف بی‌حساب و کتابی نبود و چیزی مثل ژست کشیدن اسلحه است. او در عین حال می‌گوید این طرح، عملا طرحی برای انجام نشدن بود!
رضا خاتمی در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفته است: این تئوری آقای عبدی آن زمان حرف بی‌خود و بی‌حساب و کتابی نبود اما اجرایش به زمینه‌هایی نیاز داشت. آقای عبدی حرفش درست بود. بالاخره ما باید خطوط قرمزی داشته باشیم. باید معلوم باشد خطوط قرمزمان کجاست. اگر طرف مقابل احساس کند که هر چه به پیش بیاید و شما عقب‌نشینی می‌کنید بی‌شک جلوتر می‌آید. همین بود که می‌گفت یک جایی باید سرجای‌مان بایستیم. اما این طرح اساسا خوش‌باورانه مطرح شده بود چرا که زمان‌هایی هست که اگر از دست برود شما فرصت ندارید دیگر از پشتوانه اجتماعی‌تان استفاده کنید و البته اگر هم بیجا و بی‌موقع بخواهید از این سرمایه استفاده کنید، جز استهلاک و میرایی جریان دستاوردی نخواهیدداشت. این طرح در آن زمان نمی‌توانست همه جوانب ماجرا را با هم ببیند. ایشان می‌گفت؛ باید نشان دهید یک سلاحی دارید و هر آن ممکن است این سلاح را بکشید.
وی افزود: این طرح اجزای مختلفی داشت که یکی هم این بود که جریان مقابل باید احساس کند هر آن احتمالا برگ برنده شما که همان پشتوانه اجتماعی و مردمی است رو خواهد شد. نکته دوم این است که اگر بخواهد این اجرا شود همه اصلاح‌طلبان درون حاکمیت باید آن را قبول کنند که این عملا غیرممکن بود. گفته می‌شد برویم اصلاح‌طلبان را توجیه کنیم. رئیس دولت اصلاحات، دولت و مجلس و جاهای دیگر را توجیه کنیم که متحد شوند تا به طرف مقابل بگویند اگر نگذارید کار کنیم ما حاضریم همگی کنار برویم.
وی می‌افزاید: رئیس دولت اصلاحات در برابر این طرح گارد داشتند. عده‌ای از دوستان آقای عبدی و ما بودند که مسخره می‌کردند. طبع‌شان این طور بود. رئیس دولت اصلاحات به شدت مخالفت می‌کرد و آن را تند و غیرعملی می‌دانست.
گرچه گاهی اوقات حوادثی پیش می‌آمد که آقای عبدی می‌گفت پیش‌بینی من تحقق پیدا کرد. مثلا همان‌جا که رئیس دولت اصلاحات می‌گوید اگر این دو لایحه نشود فایده‌ای ندارد یا مثلا اینکه می‌خواهند تدارکاتچی باشیم.
رضا خاتمی گفت: مهم‌ترین اشکالی که بخواهیم به رئیس دولت اصلاحات وارد کنیم یک جاست؛ آنجا که رئیس دولت اصلاحات سرنوشت را به آن دو لایحه گره زد. خیلی از دوستان معتقد بودند که این دو لایحه را نباید حیثیتی کرد.
وی در پاسخ این سوال که مشکل اصلاح‌طلبان با طرح آقای عبدی چه بود؟ می‌گوید: اگر قرار بودچنین کاری اجرایی شود همه اصلاح‌طلبان درون حاکمیت باید آن را قبول می‌کردند که این عملا غیرممکن بود.
ما می‌گفتیم ابتدا باید برویم و همه اصلاح‌طلبان از رئیس دولت اصلاحات، دولت و مجلس و جاهای دیگر را توجیه کنیم که متحد شوند تا به طرف مقابل بگویند اگر نگذارید کار کنیم ما حاضریم کنار برویم.
واقعا این طرح قابلیت اجرا داشت؟ رضا خاتمی در پاسخ این سوال گفت: طرح خروج از حاکمیت عملا طرحی برای انجام نشدن بود.
وی می‌افزاید: اصلاحات آن زمان در اوج نبود. درست است که رئیس دولت اصلاحات 22 میلیون رای آورده بود اما اصلاحات در اوج نبود. همچنین احتمال انجام نشدن آن زیاد بود. دوستان معتقد بودند که وقتی این طور یک مسئله‌ای حیثیتی بشود و به هر دلیلی به فرجام خوشی نرسد، ابهت اصلاحات فرو می‌پاشد.
یادآور می‌شود افراطیون مدعی اصلاحات خروج از حاکمیت و استعفا را در مجلس و دولت مدعی اصلاحات به اجرا هم گذاشتند و شماری از نمایندگان و معاونین وزرا تهدید به استعفا و جلوگیری از برگزاری انتخابات مجلس هفتم کردند، اما قاطعیت نظام و رهبر معظم انقلاب، باعث هزیمت افراطیونی شد که علنا و رسما از سوی رژیم آمریکا و برخی دولت‌های اروپایی تحت عنوان رفرمیست (اصلاح‌طلب) حمایت می‌شدند.
رضا خاتمی در مصاحبه خود توضیح نمی‌دهد که چگونه این جریان در برابر نظام جمهوری اسلامی خط قرمز داشت اما واجد کمترین خط قرمزی در مقابل آمریکا و انگلستان و برخی رژیم‌های مشابه نبود و مثلا از سرکشیدن جام زهرتسلیم در مذاکرات هسته‌ای سخن می‌گفت!!
یادآور می‌شود تحصن افراطیون مدعی اطلاحات در مجلس ششم با دهن‌کجی مطلق مردم و سرشکستگی و انگشت‌نمایی افراطیون مواجه و پس از آن نیز فهرست یاران خاتمی در انتخابات مجلس با عدم اقبال مردم مواجه گردید به نحوی که از این فهرست 30 نفره فقط علیرضا محجوب - آن هم به خاطر حضور در تشکیلات خانه کارگر - توانست رای مردم تهران را کسب کند.

پیشنهاد شوک‌درمانی به رحم اجاره‌ای اصلاح‌طلبان
عضو شورای شهر منحله تهران که دولت روحانی را رحم اجاره‌ای اصلاح‌طلبان خوانده، تصریح کرد دولت، استراتژی پایه کارآمدی ندارد و هر دستگاهی کار خودش را می‌کند. اصغرزاده در عین حال اصلاح‌طلبی را یک گفتمان و اعتدال را یک روش توصیف کرد.
ابراهیم اصغرزاده در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: به نظر من ضعف استراتژی دولت روحانی پس از رسیدن به توافق نهایی با کشورهای 5+1 ممکن است تشدید شود. دوران پسا توافق به زودی فرا خواهد رسید و شما آنجا ضرورت اتخاذ راهبرد روشن را خواهید دید. دولت اما به نظر می‌رسد دنبال بقاست و به روزمرگی قانع است.
وی می‌افزاید: دولت نزدیک به دو سال است اولویت نخست خود را آن هم به قیمت تعویق سایر برنامه‌ها به حل مناقشه هسته‌ای داده که قابل قبول است. بنابراین مردم حق دارند آثار فوری نتایج این توافق را نیز ببینند.
عضو حزب همبستگی معتقد است: دولت روحانی با گذشت نزدیک به دو سال از فقر تعهد مدیران میانی‌اش رنج می‌برد. سازمان اداری دولت روحانی باید درک مطلوبتری از پیروزی روحانی در سال 92 داشته باشند.
وی خواستار شوک‌درمانی شد و گفت: آقای روحانی برای عبور از بحران ناکارآمدی اداری نیازمند نوعی «شوک‌درمانی» است. به نظر می‌رسد برخی دولتمردان باید در درک مفهوم اعتدال وسواس بیشتری داشته باشند و کارکرد این اصطلاح را در گفتمان سیاسی خاص خود دریابند، در واقع اعتدال شیوه‌ای برای رسیدن به اهداف اصلاح‌طلبانه است و لاغیر.
وی می‌گوید: معنی ندارد که بعضی‌ها فکر کنند چون تابلوی دولت اعتدالی است باید سهمی هم به «ضداصلاحات» بدهد. اینجاست که من معتقدم روحانی باید برای دولتش استراتژی تعریف کند وگرنه هر یک از اعضای دولت از زاویه دید و حمیت صنفی خودش عمل خواهد کرد. اصلاح‌طلبی اگر یک گفتمان با تمام عناصر گفتمانی است؛ یعنی هم تئوری، هم روش و هم هدف دارد. اعتدال یک روش است برای اجرای اصلاحات.
اصغرزاده همچنین گفته است: چون دولت استراتژی پایه کارآمدی ندارد، هر دستگاهی کار خودش را می‌کند. ظاهرا هر وزارتخانه سرگرم کار خودش است و به نظر می‌رسد ستادی که باید آنها را هماهنگ کند و استراتژی پایه دولت را پیش ببرد و تاکتیک‌های متناسب برگزیند باید منسجم‌تر باشد. شاکله بودجه کشور نشان می‌دهد هنوز هزینه‌های جاری دستگاه‌ها بالاست. نرخ رشد اقتصادی و سهم نفت در بودجه سالانه که باید در انتهای برنامه پنجم به صفر می‌رسید کجای این استراتژی می‌گنجد؟ در غیاب یک راهبرد پایه ای هر دستگاه سعی خواهد کرد بر تعصب سازمانی و صنفی و بخشی خود تکیه کند.
اصغرزاده که پیش از این گفته بود «دولت روحانی، رحم اجاره‌ای اصلاح‌طلبان است»، اکنون می‌گوید: اصلاح طلبان توقع ندارند آقای روحانی خود را یک «اصلاح طلب» معرفی کند. ولی بر این باورند که کار ویژه دولت روحانی راهگشایی آزادی‌های مدنی و حامل «ژن» دموکراتیزاسیون است بنابراین نباید به نیروهای ضددموکراسی باج بدهد.
گرفتن ژست دموکراتیزاسیون و اصلاح‌طلبی و اعتدال از سوی امثال اصغرزاده در حالی است که وی و 14 عضو دیگر شورای شهر تهران با انبوهی از رفتارهای رادیکال، آنارشیستی و غیردموکراتیک اسباب بن‌بست شورا و درگیری با شهرداری و سرانجام، انحلال شورا از سوی دولت اصلاحات شدند.

آیا خرید هواپیمای مسافربری هم به بمب اتم ربط دارد؟!
موضع آمریکا مبنی بر کارشکنی علیه پرواز هواپیماهای جدید خریداری شده از سوی ایران می‌تواند به تنشی جدید در حین مذاکرات منجر شود.
نیویورک تایمز با انتشار یک تحلیل نوشت: در لحظات حساس مذاکرات هسته‌ای و پایان ضرب‌الاجل، تنشی جدید میان آمریکا و ایران با محوریت موضوع خرید هواپیماهای جدید توسط شرکت هواپیمایی «ماهان» ایجاد شد. در شرایطی که تنها چند هفته به مهلت ضرب‌الاجل نتیجه‌دهی گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران باقی مانده، دو کشور به علت تقاضای اخیر ایران برای خرید 9 فروند هواپیمای جت «ایرباس» توسط شرکت هواپیمایی «ماهان ایر» تا آستانه یک عرصه تقابل دیگر پیش رفتند. «ماهان ایر» بیش از سه سال است در فهرست سیاه تحریم‌های آمریکا علیه ایران جای دارد.
این شرکت هواپیمایی در راستای برنامه خود برای گسترش دامنه پروازهای بین‌المللی‌اش، ماه مه گذشته از فروشندگانی در عراق، سوریه و امارات تقاضای خرید هشت فروند هواپیمای مدل s340A و یک فروند هواپیمای مدل s340A کرد.
نیویورک تایمز افزود: به دنبال اعلام تقاضای ایران، وزارت خزانه‌داری آمریکا که بر حسن اجرای تحریم‌ها نظارت دارد اعلام کرد این اقدام ایران ضمن آنکه نقض صریح قانون تحریم‌های این کشور است، بلکه شرکت هواپیمایی «ماهان ایر» نیز در فهرست شرکت‌های ممنوعه است و هواپیماهای در تملک و یا اجاره آن حق پرواز در فرودگاههای کشورهای متحد آمریکا را ندارند.
«علیرضا جهانگیریان» رئیس سازمان هواپیمایی ایران اعلام کرد که آمریکا سعی دارد هواپیماهای مورد نظر را توقیف و یا برنامه شرکت هواپیمایی «ماهان ایر» را برای انجام پروازهای بین‌المللی خنثی کند و این موضوع هرگز قابل تحمل نیست.
کارشکنی آمریکا در حالی است که بنابر گزارش نیویورک تایمز «از تعداد نقض قانون تحریم‌های ایران در ماه آوریل به میزان قابل توجهی کاسته شده که یکی از دلایل آن این است که ایران همچون قبل، راغب به نقض تحریم‌ها نیست».

گزینش خبرنگاران برای یک مصاحبه تشریفاتی
تشریفاتی بودن کنفرانس مطبوعاتی رئیس‌جمهور غیر از رسانه‌های منتقدان، اعتراض روزنامه‌های حامی دولت را هم برانگیخت.
روزنامه اعتماد در این زمینه نوشت: در چهارمین نشست خبری رئیس‌جمهور خیلی وقت برای سوال‌های جدی نبود، همین طور برای حامیان و منتقدان جدی دولت. نه روزنامه‌های اصلاح‌طلب چندان زمانی برای طرح پرسش پیدا کردند و نه رسانه‌های اصولگرا. همه قبل از شروع نشست حدس می‌زدند که نوبت سوال فقط به عده‌ای از آن 200 خبرنگار حاضر برسد، اما کسی فکرش را نمی‌کرد که جای رسانه‌های اصلی دو طیف اینقدر در میان سوال‌کنندگان خالی باشد. در شرایطی که برخی رایزنی‌ها با مدیران نشست خبری رئیس‌جمهوری در میانه برگزاری آن‌قدری در ترکیب رسانه‌های منتخب تغییر ایجاد کرد، اما دست خیلی‌ها در آن میانه برای همین رایزنی‌ها هم بسته بود. آن‌قدر بسته که هم سوال رسانه‌های اصولگرایی چون خبرگزاری تسنیم و فارس در جیب خبرنگارهای‌شان باقی ماند و هم پرسش رسانه‌های اصلاح‌طلب.
وجه مشترک سوالات پرسیده نشده همه این رسانه‌ها اما انتقادی بودن آن بود، چه اصولگرایان و چه اصلاح طلبان. اصولگرایان منتقد دولت با همان انتقادات همیشگی آمده بودند و اصلاح‌طلبان با اعتراضی به وضعیت سیاست داخلی. قبل از نشست گفته بودند که به ترتیب ثبت سوالات در نهاد ریاست جمهوری به رسانه‌ها نوبت پرسش داده می‌شود. برنامه که شروع شد اما مسیر تغییر کرده بود؛ خیلی‌ها به این بهانه که در نشست‌های قبلی سوال خود را پرسیده‌اند، حذف شدند. قاعده‌ای که البته استثنا هم داشت؛ مثل صدا و سیمایی‌ها و رسانه‌های دولتی.
اعتماد می‌افزاید: پایان مراسم اما آغاز اعتراضات بود؛ اعتراض به گزینش خاص خبرنگاران برای این نشست. گزینشی که تا توانست جان سوالات جدی را گرفت.
در همین حال خبرگزاری نسیم در واکنش به تبدیل مصاحبه مطبوعاتی به یک امر تشریفاتی نوشت: در مصاحبه رئیس‌جمهور از کیهان و وطن امروز و جوان و فارس و نسیم و تسنیم خبری نبود؛ نه اینکه نبود، بودند اما میکروفون به آنها نرسید! رسانه‌هایی که - فارغ از درست بودن یا غلط بودن - بعنوان جدی‌ترین رسانه‌های منتقد دولت شناخته می‌شوند. اما از آن طرف؛ با اغماض، حداقل هفت رسانه که یا دولتی هستند یا حامی دولت امکان طرح سوال پیدا کردند. به این لیست، شش خبرنگار که به نمایندگی از رسانه‌های خارجی پشت تریبون رفتند را هم اضافه کنید.
و این در حالی است که رئیس‌جمهور در پاسخ به یک خبرنگار گفت: دولت هم وظیفه دارد روشنگری کند تشویش اذهان عمومی کار نادرستی است ضمن اینکه نقد مشفقانه لازم و به نفع دولت است اگر دولت اجازه نقد ندهد یعنی مستبد است.

وطن امروز

فرد عامل وابستگی به نهادهای اطلاعاتی نداشت
ذوالفقاری: پرونده مهاباد در وزارت کشور بسته شد
حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی- انتظامی وزارت کشور در گفت‌و‌گو با تسنیم، از بسته شدن پرونده حادثه مهاباد در وزارت کشور خبر داد و گفت: پرونده مهاباد مورد بررسی دقیق کارشناسان ما قرار گرفت و به جمع‌بندی لازم در این زمینه رسیدیم و مشخص شد بیشترین علت وقوع تجمع در مقابل هتل تارای این شهر تحریک مردم از طریق شبکه‌های اجتماعی بوده است. وی افزود: پرونده این حادثه در وزارت کشور با شناسایی و بررسی دقیق حادثه بسته شد. حقیقتا حادثه مهاباد یک جریان ساختگی بود که اخبار خلاف واقعی در فضای مجازی ایجاد شد و خیلی از افرادی که در مقابل هتل تجمع کرده بودند با استناد به مساله حیثیتی و ناموسی در آنجا جمع شده بودند. معاون امنیتی وزارت کشور با بیان این مطلب که اساسا مشکلی متوجه آن خانمی که خود را از طبقات بالای هتل به سمت پایین پرتاب کرد نشده بود، اظهار داشت: اینکه آن فرد عامل مامور دستگاه اطلاعاتی باشد واقعیت نداشت و ما به این قطعیت رسیدیم که هیچ مامور دولتی یا اطلاعاتی در این اتفاق دخیل نبوده است. ذوالفقاری ادامه داد: آن فرد عامل هم‌اکنون در زندان است و رسانه‌ها می‌توانند برای مصاحبه نیز سراغ او بروند تا اساسا عدم وابستگی آن فرد به دستگاه‌های دولتی برای عده‌ای که هنوز هم دنبال چیز دیگری هستند ثابت شود. ذوالفقاری خاطرنشان کرد: یک عده با اغراض سیاسی می‌خواستند وارد این موج شوند تا مساله را به شکل دیگری مطرح کنند که با درایت مسؤولان و معتمدان محلی این غائله ختم به خیر شد.

مجوز ندادن به تجمع حمایت از یمن، اشتباه استراتژیک دولت
خلیل موحدی، عضو شورای شهر مشهد در گفت‌وگو با فارس با اشاره به عدم مجوز از سوی فرمانداری مشهد به تجمع مردمی که قرار بود روز گذشته در حمایت از مردم مظلوم یمن در این شهر برگزار شود، گفت: مجوز ندادن به تجمع حمایت از مردم مظلوم یمن، اشتباه استراتژیک دولت بود؛ اشتباهی که باعث تقابل و بی‌اعتمادی مردم به آنها می‌شود چرا که این شیوه به نوعی تحریف عملی سیره ظلم ستیزی امام‌(ره) است. عضو شورای شهر مشهد تصریح کرد: متاسفانه صبوری مردم، سیاستمداران ما را به اشتباه انداخته و گمان می‌کنند مردم متوجه کم‌کاری آنها نیستند ولی باید بدانند معمار انقلاب به گونه‌ای جامعه را هدایت کرده که شاخص اصلی از سوی مردم رصد می‌شود. وی گفت:‌ این حقیقت را دشمنان ما فهمیده‌اند ولی برخی مسؤولان ما متوجه نشده‌اند که مردم گرسنگی و سختی را تحمل می‌کنند ولی تحقیر و محدودیت و فضای امنیتی را هرگز.

حجت‌الاسلام مهدی مطلبی صبح دیروز به لقاءالله شتافت
 حجت‌الاسلام ‌مهدی مطلبی از مبلغان شاخص حوزه‌ علمیه‌ قم و مؤلف کتاب‌های تحلیلی نقد مذاکرات هسته‌ای، صبح دیروز به لقاءالله شتافت. به گزارش وتر، وی که به دعوت سپاه بیت‌المقدس کردستان جهت نقد روند مذاکرات هسته‌ای به سنندج می‌رفت، در 40 کیلومتری این شهر دچار سانحه شد و دعوت حق را لبیک گفت. مهدی مطلبی فارغ از تألیف 2 کتاب تحقیقی در موضوع مذاکرات هسته‌ای با عنوان «عقب‌نشینی ممنوع» و «راز آنچه مرقوم داشته‌اند» نقشی کلیدی در برپایی دوره‌های آموزشی و نشست‌های تحلیلی در موضوع هسته‌ای در حوزه علمیه قم داشت. نقد مذاکرات هسته‌ای در نشست‌های متعدد در حوزه‌ها، دانشگاه‌ها، هیئات و مساجد سراسر کشور از دیگر فعالیت‌های مطلبی بود. حجت‌الاسلام مطلبی در آخرین روزهای حضور در قم در همراهی با دهمین برنامه کوهپیمایی هسته‌‌ای طلاب، قله‌ شهید حسن طهرانی‌مقدم بلندترین قله‌ ارتفاعات هسته‌ای فردو را فتح کرد.

 

ایران

پاسخ  استانداری تهران به خبرسازی‌های رسانه‌ای
استانداری تهران در اطلاعیه‌ای با اشاره به «انتشار برخی اخبار و تحلیل‌های خلاف واقع در برخی از خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها و سایت‌ها درخصوص حواشی ایجاد شده در حین سخنرانی ریاست جمهوری در روز 13 خردادماه»، اعلام کرد: «براساس گزارش برخی از خبرگزاری‌ها، در بین دستگیرشدگان نام فردی ذکر شده است که از فعالان فتنه و بازداشتی حوادث 88 بوده که با بررسی‌های انجام شده، این خبر صحت نداشته و خلاف واقع است.» این اطلاعیه افزوده است: «در برخی از خبرگزاری‌ها، سایت‌ها و مطبوعات محتوای بازجویی‌های انجام شده از دستگیرشدگان منتشر شده که از جمله اطلاعات طبقه‌بندی شده است و انتشار آن خلاف موازین قانونی است.»

«نشنال جئوگرافیک » عکاسان ایرانی را تحریم کرد
موسسه آمریکایی «نشنال جئوگرافیک » در آخرین اطلاعیه خود برای یک مسابقه عکاسی، اعلام کرده، عکاسان ایرانی نمی توانند در این مسابقه شرکت کنند.در اطلاعیه این موسسه آمده است مشارکت عکاسان از کوبا، ایران، کره شمالی، سودان و سوریه در این مسابقه ممنوع بوده و به دنبال آن برگزاری این مسابقه در این کشورها نیز منع می شود.به گزارش «تابناک»،«نشنال جئوگرافیک » دلیلی برای تصمیم خود اعلام نکرده است. در این تحریم هنری علاوه بر ساکنان این کشورها برخی دیگر همچون کارکنان استخدامی این موسسه و اعضای درجه یک خانواده آنها از شرکت در این مسابقه منع شده اند.

سخنرانی مک کین برای نشست منافقین
جان مک کین، سناتور تندرو جمهوریخواه امریکایی دیروز در نشست سالانه گروهک منافقین در فرانسه در قالب یک ویدئو از پیش ضبط شده سخنرانی کرد. به گزارش «عصر ایران» به نقل از واشنگتن تایمز، در این نشست که به منظور مخالفت با توافق هسته‌ای و درخواست برای تغییر رژیم در ایران بود جمع معدودی از مقام‌های سابق امریکایی و اروپایی که همواره نقش لابی گروهک منافقین را برعهده دارند و در جلسات و گردهمایی‌های این گروهک شرکت دارند، حضور داشتند. مک کین در سخنرانی خود مدعی شد که حکومت ایران کانون اصلی افراط‌‌گرایی اسلامی در جهان است.

اولویت پرداختن به حجاب  بر رباخواری
آیت‌الله جعفر سبحانی تأکید کرد: «اکنون پرداختن به مسأله حجاب مهم‌تر از پرداختن به رباخواری است.» به گزارش «انتخاب»، وی  که  در دیدار فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران سخن می‌گفت، افزود: «حجاب نماد جمهوری اسلامی است؛ بدحجابان به نظام دهن‌کجی می‌کنند در حالی که رباخواران کاری به نظام ندارند و برای کسب سود بیشتر در پستوها ربا می‌خورند.» آیت‌الله سبحانی در بخش دیگری از سخنان خود درباره نقشه‌هایی که برخی معاندان و بدخواهان برای ترویج بدحجابی در قم دارند، هشدار داد و گفت: «افرادی با پوشش‌های بد و نامناسب به قم فرستاده می‌شوند تا در اطرف حرم تردد کنند و با این کار خود قبح عمل بدحجابی را از بین ببرند.»

هفت ایرانی تبار در پارلمان سوئد
پس از اعلام نتایج انتخابات سراسری سوئد، مشخص شد هفت نفر ایرانی‌تبار به پارلمان این کشور راه یافته‌اند. به گزارش «تسنیم» به نقل از «رادیو سوئد»، میانگین سنی هفت ایرانی‌تبار حدود 30 سال است.

حکم عربستان برای ماموران فرودگاه جده نهایی نیست
 نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت اعلام کرد:« حکم عربستان برای دو مامور فرودگاه جده نهایی نبوده و قرار است تا چند روز دیگر دادگاه دیگری برگزار شود». به گزارش «ایسنا» حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی عسکر در حاشیه مراسم ترحیم پدر رئیس سازمان حج و زیارت درباره پیگیری‌های ایران به دنبال صدور حکم دادگاه بدوی عربستان اظهار کرد: «هنوز تکلیف روشن نیست، باید صبر کنید».

خراسان

انتخاب نوشت

علی مطهری در «ارزیابی اجمالی دولت تدبیر و امید» در دو سال اخیرنوشت : شاید مهم‌ترین دستاورد این دولت، سوق‌دادن دولت و به‌طور کلی جامعه به سوی قانونگرایی است. طبیعی است که عبور از آن فضا و قرار دادن همه اقدامات مسئولان اجرایی در ریل قانون، کار بزرگی است که صورت گرفته؛ هر چند هنوز نیاز به اقدام دارد تا قانون‌گرایی و احترام به قانون برای همه به صورت یک ملکه اخلاقی درآید.

عصر ایران خبرداد

خبرگزاری رسمی ترکیه مدعی شد هیئت طالبان افغانستان در سفر به ایران درخواست رسمی افتتاح دفتر نمایندگی در تهران را ارائه کرده است.این خبرگزاری به نقل از یکی از فرماندهان ارشد طالبان افغانستان ادعا کرد: هیات 11 نفره از طالبان افغانستان در سفری سه روزه به تهران آمد و با شماری از مقامات ایرانی از جمله محمدجواد ظریف وزیر خارجه دیدار و درباره مقابله با داعش گفت وگو کرد. به ادعای این خبرگزاری ایران با این درخواست موافقت کرده است .

دولت بهار مدعی شد

در پی درگذشت همسر محمدرضا رحیمی، محمود احمدی نژاد رئیس جمهور سابق پیام تسلیتی صادر کرد.

پارس نیوز مدعی شد

جبهه جدید اصولگرایان برای ساماندهی بدنه ناامید از رفتارهای محمود احمدی نژاد آغاز به کار می کند. جبهه «یاران کارآمدی و تحول ایران اسلامی» با محوریت برخی از اعضای کابینه دولت نهم و دهم امروزاعلام موجودیت می کند و اعضای محوری و اصلی آن مشخص خواهند شد.بر اساس پیگیری های خبرنگار پارس، سخنران اصلی همایش اعلام موجودیت این جبهه، آیت ا...موحدی کرمانی دبیر کل جامعه روحانیت مبارز است. همچنین بر اساس تصمیم هیات موسس، جبهه «یاران کارآمدی و تحول ایران اسلامی» کاملا در فرآیند وحدت جریان اصولگرایی حضور خواهند داشت.

تابناک مدعی شد

جمعی از طلاب حوزه‌های علمیه در نامه‌ای به رهبر انقلاب و مراجع تقلید، درباره حضور بانوان در ورزشگاه‌ها ابراز نگرانی کردند و خواستار ممانعت از این قبیل اقدامات شدند.

جهان نیوز نوشت

آقای دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه چهارشنبه شب برای دومین بار طی ماه های اخیر و در کوران مذاکرات هسته ای در ارکستر سمفونیک تهران حضور یافت و ساعاتی را به گوش جان سپردن به ترنم موسیقی و احتمالاً تمدد اعصاب بعد از مذاکراتی سخت و فشرده و یا در آستانه دور بعدی مذاکرات گذراند.

قدس

تمام بازارهای کشور راکدند

قدس آنلاین: ارسلان فتحی پور، نماینده مجلس با بیان اینکه دولت شتاب تورم را به قیمت رکود کنترل کرد،گفت: کشور نه تنها از رکود خارج نشده، بلکه رکود روز به روز گسترش می یابد. وی افزود: تمام بازارهای کشور راکدند و در اقصی نقاط کشور بخصوص مناطق محروم این رکود کاملاً مشهود است.

 بازگشت پیکر شهید کجباف به کشور

تابناک: پیکر مطهر سردار شهید حاج «هادی کجباف»، از مدافعان حرم به کشور بازگشت. سردار  کجباف طی عملیاتی در منطقه بصر الحریر استان درعا در سوریه به مقام رفیع شهادت نایل آمد. 

مسأله حجاب مهم‌تر است

مثلث آنلاین: آیت ا... سبحانی، مرجع تقلید شیعه در قم در دیدار فرمانده نیروی انتظامی نسبت به بروز برخی ناهنجاری های اخلاقی و اجتماعی در شهر مقدس قم هشدار داد و گفت: دایره مسؤولیت را قانون معین کرده است؛ اگر مزاحمتی در کار نباشد، بهتر است تا نیروی انتظامی فراتر از وظیفه خود عمل کند؛ اکنون پرداختن به مسأله حجاب مهمتر از پرداختن به رباخواری است.

 حکم این افراد اعدام است

فارس: نوری مالکی، معاون رئیس جمهور عراق گفت: افسران و سربازانی که از نبرد با داعش عقب نشینی کردند، ترسو و خائن هستند و بر طبق قانون حکمشان اعدام است. وی در سخنانی تصریح کرد که سقوط رمادی و موصل توطئه بوده است 

نامه اعتراضی مداحان به علی لاریجانی

تسنیم: پس از صحبتهای یک نماینده مجلس درباره عملکرد مالی بنیاد دعبل، جمعی از مداحان کشور نامه‌ای به علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نوشتند و از این گفته ابراز ناراحتی کردند. یکی از نمایندگان مجلس چند روز قبل حین نطق پیش از دستور، با نام بردن از بنیاد دعبل، اعلام کرد که مأموریت این بنیاد مشخص نیست و بودجه‌هایی بدون حساب‌ و کتاب و بدون نظارت به این بنیاد پرداخت می‌شود.

 قرائتی: از برخی ها ناراحتم

مهر: حجت‌الاسلام قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز گفت: من از منبرهایی که در آن خواب نقل می‌کنند، ناراحتم. در حالی که باید از کلام الهی و از قرآن برای مردم در منبرها گفت.

 سود  میلیاردی دلالهای میوه

ایرنا: سید عنایت ا... هاشمی، نماینده مردم سپیدان در مجلس از دولت خواست دست دلالها و واسطه ها را که چندین برابر تولید کننده سود می برند، کوتاه کند و گفت: با سرمایه اندک می توانند تولیدات کشاورزان را توسط تعاون روستایی با قیمتی مناسب خریداری و آن را با قیمت مناسب به دست مردم برسانند و دلالها و واسطه ها را حذف کنند. اظهارات هاشمی در حالی است که خبرها حکایت از آن دارد که برخی دلالهای معروف، اما پنهان بازار میوه، به دلیل وجود نقدینگی مکفی یک قلم ویا چندین نوع میوه را از سر زمین به قیمت بالاتری از کشاورز خریداری کرده وبا فضاسازی در بازار قیمت محصول مورد نظر را تا چندین برابر بالا می برند که به این وسیله سودهای میلیاردی هم نصیب آنان می شود. 

 دعوت برای افطاری های آنچنانی!

مهر: احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده مردم قم با تأکید بر لزوم جلوگیری دولت از مراسمهای افطاری در ماه رمضان با بودجه بیت‌المال، گفت: برخی دستگاه‌ها از همین الان در حال دعوت از میهمانان خود برای این مراسم هستند.

 بیکاری در کدام شهر بیشتر است؟

مهر: جمشید انصاری، استاندار زنجان با تأکید بر اینکه برای کاسته شدن از نرخ بیکاری شهری و ایجاد اشتغال پایدار باید برنامه‌ریزی صورت گیرد، گفت: شهرستان خرمدره بالاترین میزان نرخ بیکاری شهری را در استان زنجان دارد. 

ادعای عجیب خبرگزاری ترکیه

عصرایران: خبرگزاری رسمی ترکیه(آناتولی)  مدعی شد که هیأت طالبان افغانستان در سفر به ایران درخواست رسمی افتتاح دفتر نمایندگی در تهران را ارایه کرده است.

 حکم 2 مأمور خاطی نهایی نیست

ایسنا: حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی عسکر، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت اعلام کرد: حکم عربستان برای دو مأمور فرودگاه جده نهایی نبوده و قرار است تا چند روز دیگر دادگاه دیگری برگزار شود.

 ادعای یک روزنامه عربی

تسنیم: یک روزنامه عرب زبان وابسته به جریان مستقبل لبنان نوشت که توافق سیاسی هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 قطعی شده است.

 تشدید بحران آب در برخی شهرها

مهر: رحیم میدانی، معاون وزیر نیرو با اشاره به بروز بحران شدید آب در برخی شهرهای کشور، از اجرای طرحهای اضطراری آبرسانی به این مناطق خبر داد.

 واکنش به ادعای ناامنی در غرب کشور

ایسنا: سردار محمدجواد زاده‌کمند، جانشین معاون هماهنگ‌کننده نیروی انتظامی در واکنش به برخی رسانه‌های ضد انقلاب که از فعالیت گروه‌های تروریستی در اطراف و حاشیه‌های مرزهای غربی کشورمان خبر داده بودند، گفت: هیچ مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد و تمامی نیروهای مسلح نیز در آمادگی کامل هستند.

 مرگ هزاران قطعه مرغ در مازندران

ایسنا: دلاور حیدرپور، رئیس جهاد کشاورزی مازندران از معدوم شدن 1000 قطعه مرغ مشکوک به ویروسی خاص در روستای هتکه پشت بابل خبر داد. 

پرونده حادثه مهاباد بسته شد

تسنیم: حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور از بسته شدن پرونده حادثه مهاباد در وزارت کشور خبر داد و گفت: پرونده مهاباد مورد بررسی دقیق کارشناسان ما قرار گرفت و به جمع‌بندی لازم در این زمینه رسیدیم و مشخص شد که بیشترین علت وقوع تجمع در مقابل هتل تارای این شهر، تحریک مردم از طریق شبکه‌های اجتماعی بوده است.

 پیشنهاد خواهرخواندگی سیاتل و اصفهان

ایرنا: روزنامه آمریکایی سیاتل تایمز در اقدامی پیشنهاد خواهرخواندگی دو شهر اصفهان و سیاتل را برای تسهیل روابط تهران - واشنگتن مطرح کرد.

 تکذیب یک خبر

ایسنا: استانداری تهران در خصوص حواشی ایجاد شده در حین سخنرانی رئیس جمهور در حرم مطهر حضرت امام( ره) توضیحاتی ارایه داد واعلام کرد  که براساس گزارش برخی از خبرگزاری‌ها، در بین دستگیرشدگان نام فردی ذکر شده که از فعالان فتنه و بازداشتی حوادث 88 بوده که با بررسی‌های انجام شده، این خبر صحت نداشته و خلاف واقع است.

 ردپای پول‌های کثیف در گیلان

فارس: جبار کوچکی‌نژاد، نماینده مردم رشت در مجلس گفت: قرارداد طرح آمایش سرزمین گیلان موجب خروج مقدار زیادی از پولهای این استان شد و در واقع این همان پولهای کثیفی است که وزیر کشور مطرح کرده و می‌تواند یک نمونه از ردپای آن را در گیلان بیابد.

 رفع توقیف شماره‌گذاری اسکانیا!

فارس: حسین آذین سخنگوی کمیسیون اصل90 مجلس گفت: موضوع شماره‌گذاری اتوبوس‌های اسکانیا با حضور مسؤولان امر در کمیسیون بررسی و مقرر شد تا از فردا (سه‌شنبه) شماره‌گذاری این اتوبوس‌ها از سر گرفته شود.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات