تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۵:۳۰  ، 
کد خبر : ۲۷۶۳۶۷

اخبار ویژه روزنامه‌ها 27خرداد


روزنامه کیهان **

آقای هاشمی نمی‌داند چه کسانی گرای تحریم‌هارا دادند؟!

هاشمی رفسنجانی گفت تحریم‌ها پدر مردم را درآورده و استخوان آنها را خرد کرده است.

وی در مراسم رونمایی از کتاب تاریخ جامع ایران گفت: عده‌ای پیدا می‌شوند که تعامل با دنیا را ذلت‌بار می‌شمارند. چه ذلتی! دست از شعارهای کم محتوا بردارید، شعارهایی که جلوی پیشرفت را می‌گیرد.

وی در ادامه گفت: ایران ما نباید از هیچ حرفی بترسد، ما نباید از هیچ مذاکره‌ای بترسیم، چون حرف حسابی و منطق داریم. اما اگر این مسیر را نرویم دچار ابتذال خواهیم شد. ما باید از این مسئله جلوگیری کنیم، ما باید راه‌ها را باز کنیم. تعاملی که امام می‌خواست ایجاد کند در آن انحرافی پیدا شده که باید این انحراف را به نحوی حل کنیم. پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند اگر یکی از مشرکین درخواست کرد که بیاید و کلام خدا را بشنود به او این اجازه را بدهید و امنیتش را تأمین کنید. ما این‌طور مذاکره می‌کنیم.

وی گفت: امروز برخی حرف‌های عجیب و غریب می‌زنند، مثلاً می‌گویند تحریم به نفع ما بود. واقعاً اگر از جیب مردم خبر داشتند از این حرف‌ها نمی‌زدند. این قشر مزدبگیر جامعه که اکثریت جامعه را هم تشکیل می‌دهند را ببینید که امروز استخوان‌هایشان هم در حال پوسیده شدن است. امروز ما طرح‌های بسیار بزرگی داریم اما به دلیل همین تحریم‌ها ناقص مانده است. این دلیل شرعی ندارد که ما نتوانیم برای رفع مشکل‌مان با جهان صحبت کنیم. پیامبر اکرم(ص) هم از طبیب ایرانی برای معالجه استفاده می‌کردند.

وی گفت: ما باید به نقطه مشترک با دنیا برسیم و به عقل جمعی دنیا برسیم ولی این عده محدود کار را به جایی رسانده‌اند که دانشگاه‌های بزرگ، دانشجویان ایرانی نمی‌پذیرند که کشورمان به دانش آنان نیاز دارد.

وی همچنین گفته که «اگر در مذاکرات ناحق می‌گوییم باید راهمان را عوض کنیم»!

درباره این اظهارات چند نکته قابل تأمل است: 1- اینکه «عده‌ای تعامل با دنیا را ذلت‌بار می‌شمارند» یک دروغ بزرگ است؟ کدام سیاستمدار یا جریان مؤثر سیاسی چنین ادعایی را مطرح کرده است؟ 2- چرا آقای هاشمی و برخی افراد مشابه وی اصرار دارند رابطه با «شیطان بزرگ» (تعبیر صریح امام) را «تعامل با دنیا» جا بزنند؟ آیا غیر از این صورت که به شهادت منطق دین،‌اصول امام و رهبری، و تجارب متعدد، ارتباط با شیطان بزرگ به هیچ نحو قابل دفاع نیست و بنابراین در این میان حامیان رابطه به هر قیمت مجبورند مغالطه کنند؟! 3- امام کی دنبال تعامل با آمریکا بود و کجا آمریکا را «کدخدا» یا «ابرقدرتی که نمی‌توان با او رابطه نداشت»- ادعای سابق هاشمی- خطاب می‌کرد؟ چرا آقای هاشمی هم خط امام را تحریف می‌کند و هم با پیشدستی و نوعی فرار به جلوی ناشیانه مدعی انحراف از تعامل مورد نظر امام می‌شود؟! آیا این ظلم مضاعف نیست؟ 4- تلاش برای رابطه یک سویه (رابطه ظالم و مظلومی) با آمریکا چه ارتباطی به فرموده پیامبر(ص) دارد مبنی بر اینکه اگر یکی از مشرکین خواست بیاید و کلام خدا را بشنود، به او این اجازه را بدهید؟! یعنی افکار عمومی و نخبگان ما خبر ندارند اما آقای هاشمی مثلاً خبر دارد که احیاناً اوباما و جان‌کری و دیگر جلادان نسل‌کش آمریکایی درخواست شنیدن پیام اسلام را دارند؛ که مدام ملت ایران را متهم به تروریسم و تهدید به حمله نظامی می‌کنند؟ آیا این رسم جدید درخواست برای شنیدن صدای اسلام است؟!

5- نگرانی آقای هاشمی برای جیب مردم و شکستن استخوان آنان در حالی است که خود ایشان به عنوان یکی از افراد ذی‌مدخل در فتنه سبز بهتر از همه می‌دانند که چه کسانی از طرف سران جنبش سبز کذایی گرای تحریم‌های فلج کننده را به آمریکا و اروپا دادند تا به خیال خود از دولت وقت (دولت دهم) انتقام بگیرند؟ نمی‌شود که جریان مدعیان دروغین اصلاح‌طلبی و اعتدال، از یک طرف گرای فشار اقتصادی علیه ملت ایران را به بیگانگان بدهند تا ناکامی فتنه سبز در بسیج مردم علیه حاکمیت جبران شود و هم خود را به عنوان نگران و دلواپس تحریم‌ها و منجی اقتصاد کشور جا بزنند.

6- پیامبر اعظم(ص) و امت او در سخت‌ترین شرایط تحریم و محاصره در شعب ابیطالب که گاه هیچ غذایی برای خوردن نداشتند، آیا با صدای بلند به نحوی که مشرکان بشنوند گفتند که کمر ما در این محاصره شکست و پوسید؟ یا با صلابت تمام استقامت کردند؟

7- ثم ماذا؟ آقای هاشمی برای چندین بار است که با هر انگیزه‌ای کشور را ضعیف و مستأصل نشان می‌دهد و سؤال این است که آیا چنین تصویری، خدمت به تیم مذاکره کننده است یا بستن دست آنها؟ غرب باید از شنیدن قبیل اظهارات آقای هاشمی، میل به تعامل و دادن حق ملت ایران بکند یا فشارها را بر ملت ما بیفزاید؟

8- اگر فشار دشمن و تحریم‌های خصمانه وی نبود -که معلوم است گرای آن از کجاها داده شد- جریان تجدیدنظرطلب ورشکسته در فتنه سبز، چگونه می‌خواست مردم ما را بترساند و به خود بخواند و خود را منجی جا بزند و معترضان به آن عملکرد سیاه در فتنه را تخطئه نماید؟! البته که از این نظر تحریم برای حامیان فتنه، یک امتیاز(!) محسوب می‌شود هر چند که در ظاهر خود را نگران جیب و زندگی‌ مردم نشان دهند.

به قول معروف فعلاً که تحریم‌های حامیان خارجی فتنه، برای حامیان داخلی آن هم آب شده و هم نان!

*************************************

روزنامه قدس ***

تجمع کارگری در زرند

ایلنا: حدود 60 نفر از کارگران شرکت معدنی معدنجو زرند روز گذشته در اعتراض به توقف فعالیت این معدن و بیکاری بیش از 350 کارگر با تجمع در ابتدای جاده پابدانا، اقدام به بستن جاده کردند.

 

مسیر کمک به داعشی‌ها مسدود شد

باشگاه خبرنگاران: یکی از فرماندهان کردهای سوریه از بسته شدن مسیر کمک رسانی به عناصر داعش از تل ابیض به الرقه خبر داد.

 

اعلام علت حادثه سپاهان شهراصفهان

ایرنا: استانداری اصفهان دلیل انفجار گلوله در شهرک مسکونی سپاهان شهر در جنوب اصفهان را شلیک خطای یکی از یگانهای نظامی مستقر در منطقه عنوان کرد.

 

بازار سرمایه بسته شده

تابناک: سیدحمید حسینی، عضو اتاق بازرگانی با بیان اینکه در بحث تولید، تجارت و صنعت بیش از 50 درصد مشکلات به تحریم برمی گردد، گفت: متأسفانه بازار سرمایه در تحریم بسته شده است.

 

انتقام سعودی ها از حادثه مشهد

فارس: درپی حادثه هتل توحید مشهد که چهار زائر عربستانی جان خود را از دست دادند، وزارت خارجه عربستان سعودی از اتباع سعودی خواست از سفر به ایران خودداری کنند.

 

هشدار درباره فاجعه ملی

عصر ایران: خبرها حاکی است که حدود 800 هزار کودک زیر6 سال ایرانی از سوء تغذیه رنج می برند. برآوردها حاکی است که نیمی از این تعداد، بر اثر عواملی مانند بیماری و فقر فرهنگی درگیر سوء تغذیه اند و نیمی دیگر از این کودکان زیر 6 سال، فقط و فقط به این خاطر دچار سوء تغذیه و رشد ناکامل مغزی هستند که در خانواده های تهیدست به دنیا آمده اند.

 

۶ میلیون «یارانه بگیر یواشکی»!

شبکه خبر: احمد میدری، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با اشاره به تکلیف مجلس به دولت مبنی بر کاهش 6 میلیون تن از ثروتمندان یارانه بگیر گفت: چیزی که رئیس جمهور از ما خواسته، این است که در این باره «خطای تشخیص» نداشته باشیم و کسی را به اشتباه از دریافت یارانه محروم نکنیم. وی افزود: برابر آمار بانک اطلاعاتی ما، این افراد شناسایی و یارانه شان قطع می شود.

 

اخراج شيعيان به دستور بن سلمان

واحد مرکزی خبر: خبرگزاری عراقی نخیل اعلام کرد: امارات به درخواست مستقیم محمد بن سلمان، وزیر دفاع و جانشین ولیعهد عربستان سعودی، صدها شیعه افغان را از این کشور اخراج کرده است.

 

توصیه ترکان برای زنان سرپرست خانوار

فارس: اکبر ترکان، مشاور ارشد رئیس‌جمهور در همایش طلوع امید با اشاره به اینکه صنعت رستورانها، آشپزخانه‌ها و... صنایع خوبی برای اشتغال زنان هستند، گفت: ما می‌توانیم زمینه ایجاد اشتغال برای زنان سرپرست خانوار را در این زمینه‌ها ایجاد کنیم.

 

اخراج دختر ایرانی از دانشگاه نروژ

مشرق: حمیده کفاش عضو دانشگاه «علوم و فناوری نروژ» به بهانه تحریم، از درس خواندن در این دانشگاه محروم واخراج شد. وی گفته که در این خصوص به دادگاه نروژ شکایت می کند.

************************************

روزنامه جمهوری اسلامی ****

* مهندس اکبر ترکان در مراسمی که به مناسبت 24 خرداد سالروز انتخابات ریاست جمهوری با عنوان «طلوع امید» در سالن آمفی‌تئاتر سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان برگزار شد، با اشاره به مشکلات بی‌شمار دولت تدبیر و امید از دولت‌های قبل به جای مانده است گفت: برخی از این اندوه‌ها به صورت کوهی از یخ مخفی است به طوری که بدهی‌های دولت از سال گذشته به سیستم بانکی کشور اضافه می‌شوند و دولت قبلی هزار هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت فروخته است و حالا این اوراق سررسید شده‌اند. به گزارش «پیک خبر» وی با تاکید بر اینکه حجم نقدینگی ناشی از سررسید شدن اوراق مشارکتی در کشور بالا رفته است گفت:‌ بدهی‌های ناشی از فروش اوراق مشارکت و سررسید شدن آن‌ها از دولت قبلی به بانک‌ها حدود 90 هزار میلیارد تومان است. وی به کشفیات جدید دولت درخصوص بدهکاری‌های به جا مانده از عدم برنامه‌ریزی دولت قبلی اشاره کرد و گفت:‌ اخیراً متوجه شده‌ایم 35 میلیارد دلار از سپرده‌های بانک مرکزی نزد شرکت نیکو که از زیر مجموعه‌های شرکت نفت بوده قرار دارد و حجم گرفتاری‌های پیچیده‌ای از این محل ایجاد شده است. دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد افزود: بدهی دولت قبلی به سایر بانک‌ها نیز حدود 12میلیارد دلار بوده که در مجموع دولت قبلی 47 میلیارد دلار بدهی برای وزارت نفت تراشیده است.

* کارمندان منتقل شده از تهران به شهرستان‌ها می‌گویند هنوز وعده‌های داده شده به آنان عملی نشده است. این کارمندان که با توجه به مصوبه هیات وزیران در دولت گذشته، داوطلبانه و برای همراهی با دولت و اجرای این مصوبه حاضر شدند از تهران و سایر کلان شهرها به شهرهای کوچک‌تر منتقل شوند همچنان در انتظار عملی شدن وعده‌های داده شده به آنان هستند.

* استاندار اردبیل در مصاحبه با خبرنگاران در پاسخ به این سئوال که چرا هنوز مدیران دوران ریاست جمهوری نهم و دهم در مدیریت‌های پست‌های حساس، سیاست‌های قبلی را دنبال و کارشکنی می‌کنند گفت تغییر مدیران زمان بر است. وی همچنین گفت: طی 20 سال گذشته، افراد جذب شده به شهرداری‌های استان توسط شوراهای شهرها بیش از 3 برابر نیاز بوده که بدون تاثیرات مثبت، ماهانه مبلغ کلانی از اعتبارات صرف پرداخت حقوق به آنها می‌شود.

* دبیرکل سازمان ملل می‌گوید حدود یک میلیارد نفر از مردم جهان، فاقد غذای کافی هستند. بان کی مون، در پیامی که به مناسبت روز مقابله با بیابان زائی منتشر کرد، گفت: بیابان زایی و فرسایش زمین دو عامل نقض حقوق بشر هستند و انسان‌هایی که از زمین‌های فرسایش یافته امرار معاش می‌کنند بیشترین رنج را متحمل می‌شوند. وی افزود: اگر طبق پیش‌بینی‌ها تا سال 1414 میزان تولید غذا در جهان به دلیل فرسایش زمین 12 درصد کاهش یابد وضعیت این افراد بدتر خواهد شد. دبیرکل سازمان ملل همچنین هشدار داد: امنیت غذایی نیز تحت تاثیر کاهش منابع آبی قرار گرفته است. به دلیل فرسایش زمین آب و برف کمتری در زمین ذخیره می‌شود و ممکن است از هر سه نفر طی 10 سال آینده دو نفر در شرایط کم آبی زندگی کنند.

*************************************

روزنامه خراسان ***

مجوز ويژه کابينه براي جاده چالوس

بر اساس مصوبه روزهاي اخير هيئت دولت، مقرر شده است با توجه به حجم بالاي تردد جاده اي در محور کرج – چالوس و لزوم ايمن سازي جاده مذکور، مبلغ 100 ميليارد ريال به صورت تملک دارايي سرمايه اي از محل منابع ماده 10 قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت، به منظور انجام اقدامات پيشگيرانه و مقابله با حوادث غيرمترقبه از طريق بهسازي محور مذکور در اختيار دستگاه هاي مربوطه قرار گيرد تا برابر قوانين و مقررات مربوط هزينه شود.

دستور دولت براي افزايش 2 برابري برخي جرايم قانوني

بر اساس ابلاغيه روزهاي اخير يک مسئول ارشد اجرايي به تعدادي از اعضاي کابينه، اعلام شده است که با توجه به موافقت هيئت وزيران و به استناد ماده ۱۵۶ قانون امور گمرکي، مبالغ تعدادي از جرايم قانوني مانند تاخير در خروج وسايل نقليه و کالاهاي ورود موقت، اعلام مشخصات کالا بر خلاف واقع و نيز ورود و خروج وسايل نقليه بدون انجام تشريفات مربوطه، از زمان ابلاغ اين مصوبه جديد، در مقايسه با قانون مصوب سال 90، دو برابر خواهد شد.

انتخاب نوشت

حسين اميرعبداللهيان معاون وزير خارجه در نشست سازمان همکاري اسلامي در جده شرکت کرد ولي هنگام سخنراني عبدربه منصور هادي رييس مستعفي و فراري يمن در جلسه حضور نداشت.امير عبداللهيان  در سخنراني  خود در نشست جده بر وحدت و تماميت ارضي يمن تاکيد و از تداوم انهدام زيرساخت هاي يمن شديدا انتقاد کرد.

 

جماران نوشت

صفحه منسوب به جماران در اينستاگرام با انتشار تصاويري از ظريف روي تخت و عراقچي که در کنارش نشسته و عکسي از جان کري و صالحي در بيمارستان ، نوشته است: با قرار گرفتن اين تصاوير در کنار يکديگر، اولين نتيجه اي که به دست مي آيد، اين است که مذاکرات هسته اي براي هر دو طرف مذاکره کننده آنقدر اهميت دارد که حتي در شرايط حاد بيماري، مصدوميت و يا بستري شدن در بيمارستان نيز کار را رها نمي کنند.

 

تابناک مدعي شد

آيت ا... غلامعلي نعيم آبادي، نماينده ولي فقيه در هرمزگان با انتقاد از سازمان بنادر و دريانوردي عنوان کرد: با توجه به پيشرفت کشتي‌سازي در کشور، عده‌اي از آقايانِ مسئول، کشتي را در خارج از کشور خريداري مي کنند و با رنگ زدن کشتي، آن را توليد داخل معرفي مي کنند.وي با بيان اينکه «شايد سبيل عده‌اي در اين امر چرب مي‌شود»، گفت: کشتي سازي با تمام ظرفيت‌هاي خوبي که دارد مي‌تواند نقش موثري در کمک به اشتغال فرزندان ما داشته باشد.

 

راه دانا مدعي شد

مراسم گرامي داشت روز ۲۴ خرداد که به مناسبت سالروز پيروزي دولت تدبير و اميد در انتخابات سال ۹۲ روز گذشته در اکثر شهرهاي کشور برگزار شد با حاشيه هاي فراواني همراه بود که موجب شد جشني که به نام جشن حماسه سياسي مطرح بود، رنگ و بوي جناحي و حزبي به خود بگيرد.جشن هاي برگزار شده در سراسر کشور در شرايطي با حضور مسئولان استاني و دولتي برگزار شد که در اکثر شهرها، اين جشن همراه با رقص و پايکوبي و با طعم تلخ تخريب مسئولان نظام انجام گرفت. اين در شرايطي است که دولت يازدهم همواره بر عدم تخريب افراد و اشخاص و رعايت مباني اعتدال تاکيد داشته اما گره خوردن اين جشن ها با تفکرات اصلاحاتي، موجب شد تا هيچ رنگ و بويي از اعتدال و ميانه روي در ميان نباشد.

 

جهان نيوز مدعي شد

خبرگزاري اسپوتنيک روسيه به نقل از منابع آگاه گزارش داده است که تهران و روسيه در حال رايزني براي لغو شکايت ايران از روسيه هستند.يک منبع مطلع در «نمايشگاه ارتش 2015» در مسکو به خبرگزاري ريانووستي گفته است که در حال حاضر ايران و روسيه در حال بحث و گفت‌وگو براي شروع مجدد پروژه تحويل اس-300 هستند. وي تاکيد کرد که طرف روسي خواستار لغو شکايت و امضاي يک قرارداد جديد است.

 

تابناک نوشت

حداد عادل گفت: امروز دشمنان به بهانه دروغين هسته‌اي نفت ما را نمي‌خرند اما نفت داعش را مي‌خرند.

 

سايت اميد مدعي شد

يکي از مشاوران جوان احمدي‌نژاد که توانسته است در اداره کل تشکل‌هاي دانشگاه آزاد که به‌نوعي مرکز سياسي اين دانشگاه محسوب مي‌شود تکيه بزند نيروهاي جريان اعتدال را از اداره تشکل‌ها حذف کرد.گفته مي‌شود که اين فرد به دليل نزديکي و فشار جريان احمدي‌نژاد قصد دارد با حذف نيروهاي جريان اعتدال از حوزه تشکل‌هاي دانشجويي نيروهاي جريان احمدي‌نژاد را وارد حوزه تشکل‌هاي دانشجويي کند تا از اين طريق اقدام به کادرسازي و در اختيار گذاشتن فضاي دانشگاه آزاد براي نيروهاي جريان حامي احمدي‌نژاد کند.

************************************

روزنامه ایران******

سوء استفاده سیاسی دلواپسان از مراسم تشییع شهدا

عده ای با طرح شعارها و پخش بنرها و نشریات سیاسی، سعی کردند به مراسم تشییع پیکر ۲۷۰ شهید تازه تفحص شده؛ رنگ و بوی جناحی بدهند. به گزارش «انتخاب» روز گذشته در این مراسم بنرهای سیاسی «تحریمیم - میفهمی؟!» و نشریات منتقد مذاکرات هسته ای توزیع شد. همچنین روی برخی اتوبوس‌ها و خودروها، عباراتی مانند «تجمع امت حزب‌الله برای اعلام انزجار از حضور زنان در ورزشگاه ها» نقش بسته بود و برخی شعارهای «لبیک یا حسین»، «هیهات من الذله» و «مرگ بر منافق» سر دادند.

طرح سناتورها برای دریافت غرامت  از ایران

سنای امریکا در تدارک تصویب لایحه‌ای است که براساس آن به دیپلمات‌های امریکایی که در آغاز روی کار آمدن جمهوری اسلامی در ایران به گروگان گرفته شدند، غرامت پرداخته ‌شود. به گزارش «رادیو فردا»، سناتورهای امریکایی هفته گذشته به طور مشترک بر سر فرمولی به توافق رسیدند که بر اساس آن به هر یک از گروگان‌ها، روزانه 6 هزار و 750 دلار غرامت پرداخت شود. به این ترتیب برای مدت زمان 444 روزی که اعضای سفارت امریکا در تهران در گروگان بودند، رقمی حدود سه میلیون دلار پرداخت خواهد شد. بر اساس پیشنهادی که در سنای امریکا در دست بررسی است، این غرامت نه از طریق دولت ایران که از محل جریمه‌های بانک‌ها و شرکت‌های ناقض تحریم‌های جمهوری اسلامی تأمین خواهد شد. پیشنهاد جدید پرداخت غرامت، تعدیل شده پیشنهادی است که پیش از این از جانب جانی آیزاکسون، سناتور جمهوریخواه ایالت جورجیا، ارائه شد و در آن مبلغ غرامت چهار میلیون دلار بود. با توجه به رأی مثبت تمامی اعضای کمیته روابط خارجی سنای امریکا احتمال تصویب این پیشنهاد در صحن مجلس سنا نیز فراوان است.

مصوبه درخواست مجلس امریکا از ایران

مجلس نمایندگان امریکا به اتفاق آرا به قطعنامه‌ای که خواستار آزادی اتباع امریکایی زندانی در ایران است، رأی داد. به گزارش فارس، مجلس نمایندگان امریکا قطعنامه‌ای را برای آزادی افرادی که «امریکایی‌های زندانی در ایران خوانده شده‌اند» به تصویب رساند. این قطعنامه که به ابتکار «دان کلیدی»، نماینده جمهوریخواه ارائه شده بود بامداد سه‌شنبه با 391 رأی موافق و بدون رأی مخالف به تصویب رسید. قطعنامه یاد شده از مقامات ایران می‌‌خواهد «سعید عابدینی»، «امیر حکمتی» و «جیسون رضائیان» را از زندان  آزاد و برای یافتن «رابرت لوینسن» همکاری کند.

توضیح آیت‌الله سبحانی

در پی انتشار سخنان آیت‌الله سبحانی درباره ربا و حجاب، وی با ارسال متنی خطاب به «مسئولین محترم خبرگزاری‌ها» اعلام کرد: «متن گفتار اینجانب در دیدار فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران به صورت صحیح درج نشده است. در حالی که روزنامه اطلاعات به صورت صحیح آورده است. آنچه بنده گفته بودم این بود که رباخواری محاربه با خداست؛ چنانچه قرآن می‌فرماید: «فاذنوا به حرب من الله...» و جرم آن قابل قیاس با بی‌حجابی نیست، ولی حجاب در جمهوری اسلامی ایران به صورت نماد درآمده است. کسانی که حجاب را رعایت نمی‌کنند، نوعی دهن‌کجی به نظام دارند. بنابراین متن خبر درج شده در سایت را اصلاح فرمایید.»

************************************

روزنامه جام جم**

حرف و حدیث‌ها درباره تندیس روحانی

در پی انتشار خبر رونمایی از تندیس «حسن روحانی» در زادگاه رئیس‌جمهور، بسیاری از چهره‌های سیاسی به این اقدام واکنش نشان دادند. بر همین اساس احمد پورنجاتی، فعال اصلاح‌طلب با انتقاد از این موضوع، از رئیس‌جمهور درخواست کرد جلوی این اقدام را بگیرد. به گزارش فارس، او در صفحه خود در فضای مجازی نوشته است:‌ شنیده‌ام که در ولایت زادگاهتان سرخه سمنان از تندیس شما رونمایی کرده‌اند و قرار است در میدان شهر نصب شود. اگر چنین باشد، به گمانم هر شیرپاک‌خورده‌ای که بانی این کار بوده آگاه و ناآگاه به قصد خیر یا به انگیزه‌ای مرموز، یا جنابعالی را با «حاجی میرزا آقاسی» عوضی گرفته یا پوست خربزه‌ای نذر کفش‌های مبارک شما کرده است. وی نوشته است: این‌گونه کارها به همان اندازه که برای قدرشناسی از اهل دانش و پژوهش و فرهنگ و هنر، ستودنی و لازم است برای اهالی سیاست و قدرت بویژه تا هنگامی که بر کرسی صدارت و منصب‌اند و حتی هنوز در این جهان تشریف دارند، چندان خوشایند نیست. پیشنهاد خیرخواهانه‌ام به عنوان یک شهروند ایرانی که به شما رای داده، این است که اگر دروغ است، بسرعت تکذیب کنید و اگر راست است، بسرعت جلوی این کار ناپسند را بگیرید.

 

موافقت مشروط با انتخابات الکترونیکی

نجات‌الله ابراهیمیان، سخنگوی شورای نگهبان درباره تصمیم وزارت کشور به برگزاری انتخابات الکترونیکی در شهرهای بزرگ به تسنیم گفت: اگر دولت زیرساخت‌های فنی لازم و امنیت آن را تامین کند، هیچ مشکلی با برگزاری انتخابات به‌صورت الکترونیک نداریم. او درباره طرح استانی شدن انتخابات هم گفته «ما و برخی از اعضا، مذاکراتی با برخی نمایندگان داشته‌ایم... و گفته‌ایم در گذشته طرحی با این ویژگی‌ها و شبیه همین ایده‌های فعلی در مجلس تصویب شده و با مخالفت شورای نگهبان مواجه شده است. بنابراین کسانی که طرح جدیدی تنظیم می‌کنند باید این سابقه را لحاظ کنند و در نظر بگیرند آیا در این اقدام جدید نگرانی‌هایی که در آن زمان شورای نگهبان اعلام کرده بود، رفع شده است یا خیر.»

 

دیدار موتلفه، ایثارگران و پایداری با آیت‌الله یزدی

همزمان با ادامه فعالیت‌های حزبی برای رقابت‌های انتخاباتی مجلس دهم، دبیرکل حزب موتلفه از دیدار سه تشکل موتلفه، ایثارگران و پایداری با رئیس جامعه مدرسین خبر داده است. او درباره ادامه روند دیدارها با پایداری و ایثارگران در گفت‌وگو با فارس خاطرنشان کرد: مبنای ما این است که این نشست‌های سه‌جانبه را ادامه دهیم و جلسه بعدی آن نیز بزودی برگزار خواهد شد. همزمان، صادق محصولی، عضو ارشد جبهه پایداری نیز از برگزاری همایش این جبهه پس از ماه مبارک رمضان خبر داده است.

 

توضیحات پورمحمدی درباره فیلترینگ

مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری در گفت‌وگو با ایسنا به موضوع فیلترینگ اشاره و بیان کرده است: «درصددیم خدماتی را که شهروندانمان می‌خواهند با تکنیک داخلی و برخورداری از مزایای داخلی تولید کنیم؛ یعنی با نرم‌افزار و سرور داخلی شبکه اجتماعی بومی ایجاد کنیم. ما باید شهروندان را تشویق کنیم تا از شبکه و جستجوگرهای داخلی استفاده کنند». وی درباره برخی اظهارنظرها درباره کنترل مطالب در شبکه‌های اجتماعی هم انتقاد کرده است که «واقعا جای ایراد است مردم ما بر کنترل داخلی کشور وسواس دارند و نسبت به کنترل جهانی بی‌تفاوت‌ هستند.»

 

مشکل ازدواج جوانان هم به تحریم‌ها ربط پیدا کرد

در ادامه سلسله اظهارنظرهای مقامات دولتی درباره ارتباط تحریم با مشکلات روزمره مردم، فارس به نقل از علی یونسی دستیار ویژه رئیس‌جمهور نوشته است: جوانان استطاعت مالی برای ازدواج ندارند و دولت وظیفه دارد این مشکلات را برطرف کند و امیدواریم با لغو تحریم‌ها این مشکلات برطرف شود.

 

پست‌ها فقط برای یاران اصلی

اکبر ترکان، مشاور ارشد رئیس‌جمهور دیروز در همایش طلوع امید که به مناسبت سالروز حماسه 24 خرداد در خرم‌آباد برگزار شد، گفت: این که برخی می‌خواهند خود را یاران اصلی دولت برای پست گرفتن معرفی کنند، برای ما قابل قبول نیست و نباید عده‌ای از «مجاهدان شنبه» که پس از انتخابات به رئیس‌جمهور می‌پیوندند، پست و مقام بگیرند. به گزارش فارس، او اظهار کرد: اگر کسانی بخواهند تغییر رویه دهند و با دولت همراه شوند ما با آنها مشکلی نداریم، اما اگر کسانی بخواهند جلوی پست گرفتن یاران اصلی دولت را بگیرند، باید جلوی آنها گرفته شود.

 

درخواست اعمال ماده ۱۸

سیدمحمود علیزاده‌طباطبایی، وکیل مدافع مهدی هاشمی در گفت‌وگو با تسنیم از تصمیم موکلش مبنی بر ارائه لایحه اعمال ماده ۱۸ به رئیس دستگاه قضا خبر داد.

گفتنی است تقاضای اعمال ماده 18 به رئیس قوه قضاییه تقدیم می‌شود و اگر خلاف بین شرع بودن حکم از سوی رئیس دستگاه قضا تائید شود، رئیس قوه قضاییه حکم را نقض می‌کند اما درخواست اعاده دادرسی به دیوان عالی کشور ارائه می‌شود. همزمان، غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، معاون اول رئیس قوه‌قضاییه به میزان گفت: در حال حاضر پرونده مهدی هاشمی مراحل اجرایی را طی می‌کند.

***********************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات