تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۵:۳۳  ، 
کد خبر : ۲۷۶۳۸۸

اخبار ویژه روزنامه ها 28 خرداد


روزنامه کیهان **

کاخ سفید: بازرسی از ایران یک سناریوی منحصر به فرد است

سخنگوی کاخ‌سفید تصریح کرد بازرسی مدنظر از برنامه هسته‌ای ایران فراتر از پروتکل الحاقی و یک بازرسی ویژه است.

جاش گفت: بازرسی تمام زنجیره تامین دقیقا به ما این اطمینان را می‌دهد که مسیر مخفی برای دستیابی به سلاح هسته‌ای وجود نخواهد داشت.

وی گفت: کارشناسان در حال حاضر در حال گفتگو درباره جزییات این مسئله در اروپا هستند. ما شاهد هستیم ایران در توافق سیاسی که اوایل آوریل به آن رسیدیم اساسا به همکاری با سرزده‌ترین بازرسی‌ها که تاکنون بر یک کشوری اعمال شده، موافقت کرده است.

سخنگوی کاخ‌سفید گفت: آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای یک پروتکل استاندارد دارد که در انجام این نوع بررسی‌ها از آن تبعیت می‌کند اما مسلما اوضاع درباره ایران به خاطر شرایط منحصر به فرد برنامه هسته‌ای ایران متفاوت است. ارنست گفت: آنچه که در این سناریوی خاص منحصر به فرد است این است که بازرسی‌ها در سراسر زنجیره تامین انجام می‌شود. ما فقط به تاسیسات هسته‌ای یا تاسیسات نظامی نگاه نمی‌کنیم بلکه بازرسی‌ها شامل برخی تاسیسات تولید که برای عملیاتی شدن تاسیسات هسته‌ای مهم است نیز می‌شود. این بازرسی همچنین شامل منابع اورانیوم در داخل ایران می‌شود تا زمانی که این مواد اکتشاف یا انتقال می‌یابند، مورد بررسی قرار گیرند. بنابراین ما به همه زنجیره تامین نظارت خواهیم داشت که می‌تواند به آمریکا و شرکای بین‌المللی این اطمینان را بدهد که ایران به توافق گسترده‌تر (جامع) پایبند است و فقط زمانی که ایران این گام‌ها را بردارد، آمریکا و جامعه بین‌المللی آماده خواهد بود نوع خاصی از کاهش تحریم‌ها را پیشنهاد کند که می‌دانیم سران و مردم ایران مشتاق آن هستند.

وی افزود: نگرانی‌هایی درباره ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران وجود دارد که کارشناسان در اروپا در حال گفت‌وگو درباره آن هستند و در متن توافق نهایی باید حل و فصل شوند اما بازرسی تمام زنجیره تامین دقیقا به ما این اطمینان را می‌دهد که مسیر مخفی برای دستیابی به سلاح هسته‌ای وجود نخواهد داشت. ما می‌دانیم تجهیزات خاصی برای راه‌اندازی هر نوع تاسیسات هسته‌ای نیاز است. بنابراین با رفتن به تاسیسات تولید و راستی آزمایی درباره این که این تجهیزات تولید نشده است و اگر تولید شده باشد به کجا می‌رود. اطمینان زیادی بدست خواهیم آورد که تجهیزات تولید شده در این تاسیسات برای مسیر مخفی برای دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست. همین کار را می‌توانیم در تاسیسات استخراج انجام دهیم. ما خواهیم دانست که این مواد به کجا می‌روند و می‌توانیم راستی‌آزمایی کنیم که این مواد برای مسیر ناشناخته برای رسیدن به سلاح هسته‌ای نیست.

 

آمریکا به بهانه داعش پایگاه‌های جدید در عراق می‌سازد

وزارت دفاع آمریکا قصد دارد به بهانه نزدیک کردن مستشاران نظامی خود به خطوط جنگ با داعش، پایگاه‌های نظامی جدیدی در عراق ایجاد کند.

به گزارش العالم، استیو وارن سخنگوی پنتاگون گفت پایگاه التقدم در استان الانبار ممکن است جزء نخستین پایگاه‌های جدید آمریکا در عراق باشد و 450 نظامی آمریکایی که اخیراً به دستور اوباما به عراق اعزام شده بودند، در این پایگاه مستقر خواهند شد. ما در حال بررسی ایجاد پایگاه‌های دیگری شبیه به پایگاه التقدم در مناطق دیگر عراق هستیم.

این یگان در پایگاه هوایی جدید التقدم واقع در حدود 40 کیلومتری رمادی مستقر خواهد شد که هدف آن پشتیبانی از هنگ هشتم ارتش عراق و آموزش آن برای بازپس‌گیری رمادی مرکز استان الانبار و بزرگترین شهرهای استان عراق است.

ژنرال دمپسی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا تصریح کرد که می‌توان همزمان با اقدام ارتش عراق در بازپس‌گیری مناطقی که پیشتر تحت کنترل داعش بود، می‌توان پایگاه‌های نظامی آمریکایی جدید دیگری پس از پایگاه التقدم ایجاد کرد.

وی افزود: ما همواره در حال بررسی مسئله ضرورت ایجاد پایگاه‌های جدید هستیم. می‌توانم یک پایگاه را در محور بغداد- تکریت- کرکوک به سمت موصل، دومین شهر بزرگ عراق و مرکز استان نینوا را تصور کنم.

خبرگزاری رویترز می‌گوید با وجود آنکه 3100 سرباز فعلی، بسیار کم‌تر از 170 هزار سرباز، در اوج حضور ارتش آمریکا در عراق- زمان ریاست جمهوری جرج بوش- است، اما این افزایش نیرو، نخستین نشانه تصمیمات تازه در استراتژی اوباما در عراق است. داعش یک سال پیش موصل را تصرف کرد.

 

واکاوی 2 سال عملکرد دولت در روزنامه اصلاح‌طلب

«با واکاوی عملکرد 2 ساله دولت به این نتیجه می‌رسیم که جز یکسری کارهای روبنایی و گران کردن کالاها هیچ کار مهمی انجام نگرفته است.»

روزنامه آرمان در یادداشتی نوشت: مردم همچنان امیدوار و منتظر فعالیت‌های دولت برای بهتر شدن شرایط اقتصادی و ارتقای سطح زندگیشان هستند. همچنین پایبند بودن دولت به تعهداتش، مسأله مهم دیگری که مردم روی آن تأکید بسیار دارند و از رئیس جمهور منتخب خود می‌خواهند که اگر قولی به مردم داده‌اند، حتماً آن را انجام دهند و به تمام وعده‌هایشان وفادار باشند تا مردم فرق این دولت با دولت پیشین را قلباً احساس کنند.

این روزنامه افزود: اما با واکاوی عملکرد دو ساله دولت تدبیر و امید به این نتیجه رسیده‌ایم که طی دو سال گذشته به جز یکسری از کارهای روبنائی از جمله توزیع یک دفعه سبد ناقص و نیمه کاره کالا، رفت‌وآمد چند هیأت اقتصادی خارجی به ایران و آغاز فاز دوم و سوم طرح هدفمندی یارانه‌ها که حاصلی جزء گرانی کالاها را در پی نداشته و طرح بیمه سلامت متأسفانه هیچ کارخانه ورشکسته‌ای احیاء نشده است. چه میزان اشتغال ایجاد کرده‌ایم؟ چه میزان تورم را (البته در عمل نه در حرف) کاهش داده‌ایم؟ وضعیت ارز و نرخ آن نسبت به سال گذشته چقدر تغییر کرده است؟

این روزنامه می‌نویسد: سایه رکود بیش از پیش بر سر مردم باقی مانده و دهها مورد و سؤال دیگر... که در ذهن همه مردم و فعالان اقتصادی وجود دارد.

آرمان افزود: اوضاع اقتصادی کشور و وضعیت معیشتی باید بهبود یابد و ساختارهای اقتصادی کارآمدتر شوند تا بتوانند مطالبات مردم را برآورند. مع‌الاسف استنباط بر این است که هنوز طی دو سالی که گذشته نتوانسته‌ایم به وعده‌های داده شده جامه عمل بپوشانیم و باید با اجرای دقیق‌تر و مطلوب‌تر برنامه‌های اقتصادی سطحی از رضایت‌مندی مردم را تأمین کنیم.

 

افزایش نقدینگی در کنار حاکمیت رکود خلاف تبلیغات روحانی بود

آقای روحانی در تبلیغات انتخاباتی نقدینگی را عامل تورم می‌خواند اما حالا که نقدینگی به شکل چشم‌گیری رو به فزونی گذاشته، رکود نیز حاکم شده است!

وبسایت «فردا» در این زمینه با مرور سخنان رئیس جمهور نوشت: «به عرض ملت بزرگ ایران برسانم، اولین عامل بزرگ که موجب تورم شده، رشد بی‌حساب نقدینگی در جامعه بود. در سال 84 نقدینگی، 68 هزار میلیارد تومان بود، در پایان دولت رقمی در حدود 470 هزار میلیارد تومان که در حال حاضر هم از مرز 500 هزار میلیارد تومان عبور کرده است. شما 68 را نسبت به 500 در نظر بگیرید، هفت برابر شده است، یعنی نقدینگی کشور 7 برابر شده است.»، «جلوگیری از رشد افسار گسیخته نقدینگی که اثرات بدی بر تورم داشته و مشکلاتی جدی به وجود می‌آورد و از سویی اقتصاد را از رونق خواهد انداخت در دستور کار دولت قرار دارد.» و... اینها تنها نمونه‌هایی از اظهارات حسن روحانی در خصوص رشد نقدینگی و در نقد آن است که از پیش از انتخابات سال 92 آغاز شد و هر بار با شدت بیشتری ادامه یافت. انتقادی که البته به دولت قبل وارد بود اما دولت یازدهمی‌ها نگاه به آمار نقدینگی در طول بیش از 2 سال فعالیت خود را فراموش کرده‌اند. بنابر تعریف علم اقتصاد، افزایش نقدینگی برابر است با افزایش تورم. تورمی که در شرایط بد تولید رکود می‌آورد و به گواهی کارشناسان اقتصادی زیربنای اصلی مشکلات اقتصادی ایران است. در واقع روند صعودی حجم نقدینگی در کشور را باید هشداری برای کشور تلقی کرد، هشداری که نشان از رکود تورمی در کشور دارد.

فردا می‌افزاید: تجربه نشان داده است که تورم با نقدینگی رابطه مستقیم دارد و با افزایش نقدینگی، باید منتظر تورمی بالا در کشور بود. در واقع در مقابل هر میزان رشد نقدینگی، باید ارائه کالا و خدمات در جامعه افزایش یابد و اگر این توازن ایجاد نشود، تورم ایجاد می‌شود.

مهر ماه سال 93 بود که ابوالفضل اکرمی، مدیر کل اقتصادی بانک مرکزی از رسیدن حجم نقدینگی به 640 هزار و 700 میلیارد تومان در پایان مرداد و رشد 3/30 درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل خبر داد و گفت: پایه پولی با 9/4 درصد کاهش 110 هزار میلیارد تومان و ضریب فزاینده با 4/12 درصد رشد به 8/5 رسیده است. به تازگی هم به گفته رئیس کل بانک مرکزی، حجم نقدینگی در پایان سال 1393 به 782 هزار میلیارد تومان رسیده است.

با این تفاسیر، براساس آمار، دولت‌های نهم و دهم طی 8 سال مجموعاً حجم نقدینگی کشور را حدود 400 هزار میلیارد تومان افزایش داد، اما دولت یازدهم فقط در 20 ماه نخست خود این رقم را 300 هزار میلیارد تومان بیشتر کرده است.

براساس آمار بانک مرکزی، در پایان تیر ماه سال 1392 یعنی همزمان با تغییر دولت، حجم نقدینگی کشور نزدیک به 480 هزار میلیارد تومان بود. از سوی دیگر و به گفته رئیس کل بانک مرکزی، حجم نقدینگی در پایان سال 1393 به 782 هزارمیلیارد تومان رسیده است.

مقایسه این آمار نشان‌دهنده آن است که در 20 ماه فعالیت دولت حجم نقدینگی حدود 62 درصد یعنی معادل 300 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. به عبارت دیگر در حدود 600 روزی که از عمر دولت می‌گذرد روزانه 500 میلیارد تومان به حجم نقدینگی کشور افزوده شده است.

فردا می‌نویسد: نکته مهم اینجاست که نقدینگی رشد داشته اما رکود هنوز براقتصاد کشور حاکم است و رونق هم به تولید بازنگشته است.

 

شاهزاده سعودی: با اسرائیل هستیم و مخالف ایران

شاهزاده عیاش و جنایتکار سعودی گفت ما مخالف شیعه و ایران، و در کنار اسرائیل هستیم.

ولید بن طلال بن عبد العزیز در مصاحبه با شبکه بلومبرگ گفت: عربستان و کشورهای عرب از حمله اسرائیل به ایران جهت از بین بردن برنامه هسته‌ای این کشور حمایت می‌کنند، زیرا ما مخالف ایران و شیعه هستیم.

وی افزود: کشورهای اهل تسنن هر چند این موضوع را اعلام نمی‌کنند، اما آن را تأیید کرده و در دیدارهای محرمانه با مقامات رژیم صهیونیستی حمایت خود را از این اقدام ابراز داشته‌اند.

وی تأکید کرد: اعراب معتقدند که از سوی ایران و نه اسرائیل، تهدید می‌شوند ما و اسرائیل هر دو نسبت به موضوع برنامه هسته‌ای ایران اهتمام داشته و از آن نگرانیم.

میلیاردر سعودی در پاسخ به سؤال خبرنگار شبکه اقتصادی بلومبرگ در مورد اینکه آیا اگر اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران حتی در صورت دستیابی گروه 5+1 به توافق با تهران حمله کند، کشورهای عرب از تل‌آویو حمایت خواهند کرد یا خیر، گفت که فرصتی برای موفقیت‌آمیز بودن این موضوع نمی‌بیند، اما با این وجود فاش کرد، کشورهای عرب فقط در رسانه‌های گروهی به محکوم کردن حمله اسرائیل به ایران خواهند پرداخت، اما در جلسات خصوصی از آن حمایت و پشتیبانی می‌کنند.

وی ادعا کرد: ما از نظر تاریخی، ایران را تهدید بزرگی برای خود می‌دانیم و همواره میان دو امپراطوری فارس و عرب به ویژه مسلمانان اهل تسنن درگیری دایمی وجود داشته است.

وی تأکید کرد: اعراب احساس می‌کنند از سوی ایران و نه اسرائیل مورد تهدید قرار خواهند گرفت. امپراطوری فارس در گذشته بر تمام منطقه حکمرانی می‌کرد و هم اکنون در بحرین و عراق و سوریه و به واسطه حزب‌الله در لبنان و به واسطه حماس در غزه حضور دارد.

گفتنی است ولید بن طلال همان شاهزاده‌ای است که چند هفته پیش اعلام کرد به خلبانان بمباران کننده مردم یمن یکصد خودروی گران‌قیمت هدیه می‌کند.

اخیراً نشریه آمریکایی فارن افرز در گزارشی تصریح کرده بود عربستان سعودی و اسرائیل 50 سال است که روابط مخفیانه دارند.

همزمان با سخنان ولیدبن طلال، موشه یعلون وزیر جنگ رژیم اسرائیل گفت که اعراب و کشورهای عربی خطری برای این رژیم ندارند و از جانب آنها خطری احساس نمی‌شود.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، موشه یعلون در کنفرانس امنیتی هرتزیلیا در نزدیک تل‌آویو به وضعیت راهبردی این رژیم پرداخت و گفت: «خطر یک حمله عربی امنیت اسرائیل را تهدید نمی‌کند.»

یعلون با بیان اینکه در سایه کاهش خطرات معمول و سنتی علیه اسرائیل تلاش‌ها برای سلب مشروعیت افزایش یافته است، گفت: «خبر خوب این است که خطر یک حمله از سمت کشورهای عربی وجود ندارد.»

*************************************

روزنامه قدس ***

وام های کلان را پس نمی دهند!

جهان: پرویز فتاح، رئیس کمیته امداد گفت: در حالی که افرادی وامهای کلان از بانکها دریافت کرده‌اند و حاضر به باز پس دادن آن نیستند، مددجویان کمیته امداد برای دریافت وامهای چند میلیونی با مشکل ضمانت مواجه هستند.

 

پورشه‌سواران بازهم یارانه می‌گیرند؟!

تسنیم: اسماعیل دوستی، عضو شورای شهر تهران گفت: این چه عدالتی است که به فردی که در خیابان زعفرانیه زندگی می‌کند و خودروی پورشه دارد، ماهانه ۴۵ هزار تومان پرداخت می‌شود و به فردی که در الیگودرز یا هرمزگان زندگی می‌کند، همین مبلغ پرداخت می‌شود.

 

هدیه 9هزار میلیاردی ایرانی‌ها به ترکیه

تابناک: خبرها حاکی است که ترکیه به گردشگران ایرانی یارانه سفر می‌دهد. گفته می شود که 6 میلیون ایرانی سال گذشته به ترکیه رفتند که اگر میزان ارزبری را 500 دلار، یعنی حدود 5/1 میلیون تومان در نظر بگیریم، رقمی برابر با 9 هزار میلیارد تومان ارز از کشور خارج شده و در آغوش ترکها جای گرفته است.

 

تجمع علیه حضور زنان در ورزشگاه

عصرایران: جمعی در اعتراض به آنچه حضور بانوان در ورزشگاه ها عنوان شده، دیروز مقابل وزارت ورزش و جوانان تجمع کردند.

 

جو گیر شدن یک سخنران

ایلنا: یکی از سخنرانان مراسم تشییع پیکر 275 شهید جنگ تحمیلی، به برخی مسؤولان کشور توهین کرد. وی در این مراسم گفت: مردمی که در وسط جنجال هسته‌ای در این مراسم حاضر شده‌اند، آمده‌اند به کسی که  می‌رود و می‌نشیند و می‌گوید، توافق هسته‌ای کمتر از شهادت نیست، بگویند که اگر مردی، یک ساعت بیا در شلمچه، اگر مردی، یک ساعت بیا در هور،‌ اگر مردی، یک ساعت بیا در بید مجنون.

 

امضای طلایی مانع مبارزه با فساد

مهر: ابراهیم شاهرخیان، معاون برنامه‌ریزی و امور مجلس سازمان بازرسی كل كشور با تأکید بر اصلاح ساختار و سیستم اداری سنتی موجود كشور گفت: تا وقتی امضای طلایی وجود دارد، نمی‌توان با فساد مبارزه کرد.

 

تبعات منفی مؤسسه‌های مالی غیرمجاز

قدس آنلاین: خبرها حاکی است که بسیاری از افرادی که در گذشته وامهای صدها میلیونی ومیلیاردی از مؤسسه‌های مالی واعتباری غیرمجاز دریافت کرده اند، به دلیل تعیین تکلیف نشدن این مؤسسه‌ها، از پرداخت اقساط ویا اصل پول به این مؤسسه‌ها خودداری می‌کنند.

 

حضور زنان تماشاگر ممنوع شد

ایسنا: خبرها حاکی است که ورود تماشاگران خانم‌ به سالنهای والیبال در دیدار تیم ملی ایران مقابل آمریکا ممنوع شد. یک منبع آگاه در فدراسیون والیبال این خبر را تأیید کرد.

************************************

روزنامه جمهوری اسلامی ****

: * صادق آهنگران، مداح دفاع مقدس، در گردهمایی هیئات مذهبی و مداحان اهل بیت(ع) در زاهدان، در زمینه ورود سبکهای غربی به مداحی بواسطه دستهای پنهان هشدار داد. این مداح اهل بیت(ع) با اشاره به برنامه‌ریزی بیگانگان برای ورود به جامعه مداحان افزود: بحث ورود گروه‌های انحرافی به هیئات مذهبی قابل بررسی است. ورود شعرهای محاوره‌ای همراه با سبکهای غربی از جمله آسیب‌هاست که دشمن با برنامه‌ریزی روی جوانان مداح اهداف خود را اجرائی می‌کند. آهنگران گفت: کار مداحی حساس است اگر ما جلوی علماء و روحانیون خط انقلاب زانو نزنیم قطعاً راه ما به بیراهه می‌رود. ما باید تابع روحانیت باشیم و به خطوط قرمز که مقام معظم رهبری مشخص کرده‌اند توجه داشته باشیم. یکی از تجربیات بنده این است که کسانی که ادعا دارند و از مسیر روحانیت خارج می‌شوند قطعاً دچار انحراف شده‌اند. وی افزود: با وجود سبک‌های اصیل در کشور چه اتفاقی افتاده است که مداحان ما به سمت و سوی سبک‌های غربی و غیرمتعارف می‌روند؟ قطعاً پشت این تمایلات دست‌هایی پنهان است.

* جنبش «آزادگان نجران» با عضویت قبایل این منطقه تاسیس و تاکید کرد اولین نبرد خود را در مناطقی آغاز خواهد کرد که نظامیان رژیم اشغالگر سعودی در جنوب نجران آن را به اشغال خود در آورده‌اند. «ابوبکر ابواحمد السلامی»، فعال عربستانی و یکی از اعضای این جنبش در گفت و گو با خبرگزاری فارس گفت جوانان و فعالان سیاسی منطقه نجران از کمیته‌های انقلابی و برادران و همسایگان و تمام بستگان می‌خواهند به جوانان این منطقه آموزش نظامی دهند. این فعال عربستانی با تاکید بر اینکه جنبش «آزادگان نجران» تمام قبایل این منطقه را در بر می‌گیرد، افزود: حکومت سعودی گمان می‌کند تنها حامی و مدافع اسلام است، اما بداند که ما اولین مدافعان اسلام و حرمین شریفین در صورت نیاز و ضرورت خواهیم بود. وی تاکید کرد که مسلمانان و علما و روحانیون باید همچون سد مستحکم در برابر فتنه‌های تکفیری سعودی بایستند و تدابیر لازم برای مقابله با آنها را اتخاذ کنند. همچنین قبایل نجران اعلام کردند که نیروهای نظامی و افراد مسلح هوادار آل سعود را در چندین منطقه نجران هدف گرفته‌اند و از درگیری‌های شدیدی خبر دادند که در برخی از محله‌های این منطقه روز سه شنبه گذشته بین آنها و نیروهای نظامی سعودی رخ داده است. قبایل منطقه نجران چند روز پیش جنگ علیه رژیم سعودی را اعلام و آن را به خیانت به تمام معاهدات و توافقات گذشته محکوم کرد و خواستار جدائی نجران از عربستان شد.

*************************************

روزنامه خراسان ***

پارس نيوز نوشت

جريان اقليتي در اصولگرايي وجود دارد که اجازه دينداري به مردم نمي دهد و کارکردش از اين جهت با ديگر گروه هاي سکولار تفاوتي ندارد.اين جريان دين ورزي را در انحصار خودش مي داند و معتقد است دين ورزي و ارزش مداري جز در قبيله آنها يافت نمي شود.بنابراين انقلاب يعني آنها. شهدا براي آنهاست. مقاومت را فقط آنها مي فهمند و در يک کلام دينداري در سياست آنها خلاصه مي شود.آمدن شهدا را تقويت شعار دلواپس ها دانستند. مهمترين پيام دستان بسته شهداي غواص را دستان باز خائنين مذاکره کننده ناميدند.پيام تشييع جنازه را نه بزرگ به دولت معرفي کردند. طبيعي است که در چنين مراسمي احمدي نژاد هم بايد روي سن برود و براي طرفدارانش دست تکان دهد. گويي که تشييع جنازه شهدا تجمع صنفي شان است...

 

تابناک نوشت

جمعيت انصار حزب ا... ظهر ديروز جلوي  وزارت ورزش و جوانان تجمع اعتراضي در خصوص حضور بانوان در ورزشگاه ها برگزار کرد.

 

انتخاب مدعي شد

قدرت ا... عليخاني با هدف شرکت در انتخابات دهمين دوره مجلس، ازسمت مشاورپارلماني رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام استعفا داد.

 

تابناک خبر داد

طي هفته اخير دو رسانه غربي مدعي شدند که ايران به طالبان اجازه تاسيس دفتر در مشهد داده است. وب سايت تلگراف (The Telegraph )مدعي شد که ايران اکنون دست کم 4 اردوگاه آموزشي براي طالبان در تهران، مشهد، زاهدان و کرمان ايجاد کرده است.

 

عصر خبر نوشت

به گفته عبدالرضا مهاجري، معاون فني اداره کل منابع طبيعي و آبخيزداري استان اصفهان، ريزگردهاي ناشي از خسارت هاي جنگ آمريکا در عراق، به اصفهان هم مي رسد به گونه اي که بخشي از ريزگردهاي موجود در اصفهان، غبارهايي که حاوي اورانيوم ضعيف شده است، هستند.

 

تابناک نوشت

حجت الاسلام حيدر مصلحي وزير سابق اطلاعات گفت :  من به عنوان کسي که در دوره اي مسئوليت داشته ام و از برخي اخبار پشت پرده مطلع هستم تأکيد مي کنم که نامگذاري امسال به عنوان همدلي و همزباني از سوي رهبر انقلاب يک توطئه بزرگ داخلي را خنثي کرد چون همه تلاش استکبار اين است که کشور را دوقطبي کند.

 

دولت بهار مدعي شد

در پي انتشار تصاوير حضور محمدرضا رحيمي در مراسم تشييع و تدفين مرحومه لطيفه عرفاني، همسر وي و طرح گمانه هايي در برخي سايت ها و شبکه هاي اجتماعي در خصوص دليل استفاده از عينک آفتابي، محمدرضا رحيمي ، شايعات منتشره را به شدت تکذيب و اعلام کرد به دليل عمل جراحي چشم و درمان آب مرواريد، به توصيه پزشک معالج از عينک آفتابي استفاده کرده است. وي تصريح کرد به دليل عارضه آب مرواريد چشم و به تشخيص پزشکان با مرخصي استعلاجي وي موافقت شده و سپس عمل جراحي صورت گرفته است.

 

رجا نيوز مدعي شد

با گذشت نزديک به ۲۴ ساعت از حماسه ۲۶ خرداد و تشييع پيکر شهدا، حالا يک سوال اين که چرا درچنين مراسم عظيمي که مردم مختلف از هر سليقه و تيپ ظاهري دور هم گرد آمده بودند تا پيام شهدا را فرياد بزنند، رييس جمهور حضور نداشت؟

************************************

روزنامه ایران******

تجمع «انصار حزب الله» مقابل وزارت ورزش

در پی فراخوان «انصار حزب‌الله» و مدرسه علمیه ایروانی، دیروز معترضان حضور زنان در ورزشگاه‌ها مقابل وزارت ورزش و جوانان، تجمع کردند و نماز ظهر را مقابل وزارت ورزش و جوانان اقامه کردند. امام جماعت «انصار حزب‌الله» پس از اقامه نماز به سخنرانی پرداخت و خواستار برکناری و معرفی شهیندخت مولاوردی معاون رئیس جمهوری به دادگاه به خاطر رواج منکر شد و تأکید کرد باید با افرادی که از وزارت کشور درخواست مجوز حضور زنان در ورزشگاه‌ها‌ را داشتند، برخورد شود.

 امام جماعت «انصار حزب‌الله» در مورد اینکه ممکن است به خاطر ممانعت از حضور زنان در ورزشگاه‌های ایران در لیگ جهانی والیبال با محرومیت مواجه شود، گفت: «ما در گذشته هم عزت خود را حفظ کرده‌ایم.» تجمع‌کنندگان در پایان اعلام کردند اگر مسئولان به وعده‌هایشان عمل کنند، تجمع روز جمعه در بازی ایران مقابل امریکا در لیگ جهانی والیبال مقابل ورزشگاه آزادی به تعویق خواهد افتاد وگرنه، این تجمع با شدت هر چه بیشتر ادامه می‌یابد.

عبدالحمید محتشم دبیرکل «انصار حزب‌الله» در جلسه توجیهی دوشنبه گذشته این تشکل به حاضران گفته بود: «اراده گروه‌های مختلف حزب‌الله بر این است تا در روز موعود در مقابل ورزشگاه آزادی حضور بازدارنده خود را اعلام کند، چرا که هنوز ابطال آیین‌نامه خلاف شرع در وزارت کشور اعلام نشده و البته سابقه نشان داده که در صورت تعلل و غفلت ممکن است طرف مقابل اقدام خود را انجام دهد. هرچند در صورت تغییر رویه احتمالی مسئولین در لحظات آخر نیروهای حزب‌الله وظیفه خود می‌دانند که با تمام مقدورات ممکن از ورود زنان به ورزشگاه‌ها جلوگیری کنند اما براساس قواعد فعلی امید است حضور حزب‌الله در ورزشگاه آزادی در حد همراهی با نیروهای انتظامی به عنوان ناظر بر روند مقابله با ورود زنان به ورزشگاه‌ها باشد.»

 بزودی؛ اعلام و اجرای احکام خاطیان فرودگاه «جده»

عادل بن احمد الجبیر، وزیر خارجه عربستان در دیدار با معاون عربی آفریقای وزیر امور خارجه کشورمان، حادثه فرودگاه «جده» را محکوم کرد و گفت که احکام صادره درخصوص مأموران خاطی بزودی اجرا خواهد شد. به گزارش ایسنا، حسین امیرعبداللهیان نیز در این خصوص به خبرنگار سیما گفت: «در این دیدار ضمن اعلام غیرسازنده بودن رویکرد نظامی در منطقه، دیدگاه ایران مبنی بر ضرورت دور کردن منطقه از جنگ و تقویت روند سیاسی مجدداً مورد تأکید قرار گرفت و اعلام شد گفت‌وگو و همکاری مؤثر، مهم‌ترین عامل در برون رفت از مشکلات منطقه و رسیدن به امنیت پایدار جمعی است.»

واکنش معاون قوه قضائیه به لغو کنسرت‌ها

معاون فرهنگی قوه قضائیه با اشاره به مسئولیت «ناجا» در برخورد با جرائم مشهود گفت: «آیا مسئولی که در وزارت ارشاد مجوز برای برگزاری کنسرت صادر می‌کند، تاکنون بررسی کرده است که ممکن است چه تخلفاتی پیرامون کنسرت‌ها رخ دهد یا چرا اصلاً ناجا از برگزاری آن ممانعت می‌کند.» حجت‌الاسلام والمسلمین هادی صادقی، معاون فرهنگی قوه قضائیه در گفت‌وگو با فارس، در مورد موضوع لغو کنسر‌ت‌ها توسط نیروی انتظامی که گفته می‌شود از وزارت ارشاد مجوز داشته‌اند، گفت: «نمی‌دانم چرا این وضعیت پیش می‌آید و اینقدر بر سر مقوله‌ای که می‌تواند خیلی بهتر از این حل و فصل شود، کشمکش ایجاد می‌شود.» وی تصریح کرد: «قبلاً جایی گفتم که باید بین دستگاه‌ها هماهنگی وجود داشته باشد و با هماهنگی همدیگر مجوز دهند تا همگان پشتیبانی کنند و این کاری است که باید صورت گیرد.» صادقی ادامه داد: «این موضوع معنا ندارد که یک ارگان بدون توجه به محذورات طرف دیگر مجوز صادر کند یا طرف دیگر با توجه به محذورات خود جلوی آن را بگیرد.»

محسن میردامادی آزاد شد

وکیل‌مدافع محسن میردامادی از آزادی موکلش از زندان پس از تحمل 6 سال حبس خبر داد. هوشنگ پوربابایی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این مطلب گفت: «میردامادی دبیرکل جبهه مشارکت ایران اسلامی به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی و فعالیت تبلیغی علیه نظام به 6 سال حبس تعزیری محکوم شده بود که شامگاه سه‌شنبه پس از گذراندن دوران محکومیتش از اوین آزاد شد.» وی ادامه داد: «موکلم از خردادماه سال 88 به دلیل حوادث پس از انتخابات در زندان بسر می‌برد.»

***********************************

 روزنامه جام جم**

ویروس «دوگو» علیه مذاکرات

خبرگزاری رویترز جزئیات تازه‌ای از حمله سایبری به سه هتل میزبان مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 منتشر کرده و نوشته است: تحقیقات بیشتر درباره حمله سایبری به هتل‌های میزبان مذاکرات هسته‌ای نشان می‌دهد ویروس‌های مورد استفاده در این حمله، از اعتبارنامه‌های دیجیتالی به سرقت رفته از شرکت «فاکس‌کان»، بزرگ‌ترین تولیدکننده قطعات رایانه‌ای و الکترونیکی جهان، سوءاستفاده کرده‌اند.

به گزارش فارس، شرکت امنیتی «کاسپرسکی» اعلام کرد که تحقیقات نشان داده‌اند ویروس «دوگو» با استفاده از یک اعتبارنامه دیجیتالی از شرکت «فاکس کان» مسیر ترافیک رایانه‌ای را منحرف کرده است.

 

چرا نام بقایی رسانه‌ای شد؟

غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه در مورد برخی اظهارات مبنی بر غیرقانونی بودن اعلام نام بقایی معاون رئیس‌جمهور سابق کشورمان به‌عنوان متهم بازداشتی به مهر گفت: در ماده ۱۸۸ قانون آیین دادرسی کیفری مصوبه سال ۱۳۷۸ آمده است که محاکمات دادگاه علنی است، بجز مواردی مانند اعمال منافی عفت و جرایمی که برخلاف اخلاق حسنه است؛ امور خانوادگی یا دعاوی خصوصی به درخواست طرفین و مواردی که علنی بودن محاکمه مخل امنیت یا احساسات مذهبی باشد. در تبصره این ماده قانونی که در سال ۱۳۸۵ اصلاح شد، آمده: منظور از علنی بودن محاکمه، عدم ایجاد مانع جهت حضور افراد در جلسات رسیدگی است. خبرنگاران رسانه‌ها می‌توانند با حضور در دادگاه از جریان رسیدگی گزارش مکتوب تهیه‌کرده و بدون ذکر نام یا مشخصاتی که معرف هویت فردی یا موقعیت اداری و اجتماعی شاکی و مشتکی‌عنه باشد، منتشر کنند. تخلف از قسمت اخیر این تبصره در حکم افتراست. او ادامه داد: آیا این تبصره می‌گوید یعنی اگر فردی بازداشت شد، بگوییم بازداشت نشده است؟ یا مثلا نامش را نگوییم؟ اگر خبرنگاری سوال کند آیا آقای بقایی یا آقای رحیمی بازداشت شد، نباید پاسخ دهیم؟ در نشست‌های خبری اگر خبرنگاری سوال کرده باشد آیا فلان مدیر یا فرد به این اتهام بازداشت شده است، من در پاسخ گفته‌ام از بیان جزئیات به دلایل قانونی معذورم تا حکم قطعی شود؛ چون نام فرد با اتهام گفته شده است، اما اگر پرسش شود فلان فرد مثلا آقای سیاسی در پرسپولیس بازداشت شده است؟ پاسخ خواهم داد، بله این فرد بازداشت شده، چون خبرنگار به اتهام اشاره نکرده است.

 

«یکتا» فهرست انتخاباتی نمی‌دهد

به دنبال اعلام حضور جبهه یکتا متشکل از مدیران ارشد دولت قبل، کمتر از 9 ماه مانده به انتخابات مجلس دهم، مسعود زریبافان، عضو هیات مؤسس جبهه یکتا با بیان این‌که این جبهه از دو سال قبل کار خود را آغاز کرده است،‌ گفت: ما قصد دادن فهرست در انتخابات را نداریم و اگر کسی بخواهد از این جبهه نامزد شود، می‌تواند برای خود تصمیم بگیرد.

وی در گفت‌وگو با تسنیم اظهار کرد: جبهه یکتا برای انتخابات ایجاد نشده و برای کار گفتمانی و عملیاتی کردن گفتمان انقلاب، امام(ره) و رهبری تشکیل شده است.

 

تغییر 80 درصدی مواضع هاشمی

عباس عبدی، چهره شاخص سیاسی اصلاح‌طلبان در گفت‌وگو با تسنیم در پاسخ به این پرسش که «آقای هاشمی گفته‌اند: من عوض نشده‌ام، بلکه آنها (اعم از موافق و مخالف) عوض شده‌اند و برخی نیز گفته‌اند 50 درصد حرف ایشان درست است، نظر شما چیست؟» اظهار کرد: به نظر می‌رسد هر دو طرف درست می‌گویند، آنان که معتقدند آقای هاشمی تغییر کرده براساس استنباط از گفتارش و موضعگیری ایشان نسبت به دیگران قضاوت می‌کنند که در این صورت نه‌تنها 50 درصد که بالای 80 درصد تغییر کرده است.

***********************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات