تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۲  ، 
کد خبر : ۲۷۶۳۹۶
حمایت مقامات سیاسی از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای

سکوت شکست


مقامات سیاسی کشور به دفاع از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و سیاست‌های هسته‌ای دولت برخاستند؛ تیم و سیاستی که این روزها زیر تیغ تیز منتقدان قرار دارد. منتقدان عمدتا دلواپسی که در شهرهای مختلف با مجوز و بی‌مجوز تجمع می‌کنند و آنچه را خود می‌خواهند به نام مردم فریاد می‌زنند که «ما نمی‌گذاریم». اسحاق جهانگیری، معاون اول و محمدباقر نوبخت دیروز یکی در ساری و دیگری در تهران از حمله و هجمه به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای انتقاد کردند و با دفاع از سیاست‌های هسته‌ای دولت آن را در چارچوب خطوط قرمز تعیین‌شده نظام قلمداد کردند.

علی لاریجانی: مذاکرات هسته‌ای در مسیر دقیقی قرار دارد 

رئیس مجلس گفت: «شورای خاصی به نام شورای عالی امنیت ملی و در راس آنها رهبر معظم انقلاب قرار دارد که راهنمایی‌های لازم را در این مذاکرات دارند و در مسیر دقیقی کار به جلو می‌رود.» او دیروز در همایش سراسری فرمانداران افزود: «مساله بین‌المللی ما تا حد زیادی به مساله هسته‌ای مربوط می‌شود که مسیر روشنی در کشور برای این امر طراحی شده است.» علی لاریجانی ادامه داد: «با تلاش‌هایی که انجام می‌شود امیدوارم سرانجام خوبی رقم بخورد و من فکر می‌کنم در این موضوع باید توجه داشت در بعضی از اظهاراتی که گفته می‌شود و نگرانی‌هایی که در جامعه نشان داده می‌شود باید به کلیت این مساله نگاه شود. مساله هسته‌ای و پرونده آن چیزی نیست که مسیر مذاکرات را آنها به ما تحمیل کرده باشند.»

اسحاق جهانگیری: با نهایت عزت از تمام خطوط قرمزی که مقام معظم رهبری مشخص کرده‌اند، حفاظت کرده‌ایم

در حالی که این روزها تیم مذاکره‌کننده کشور در حال مذاکرات فشرده و تنگاتنگ با قدرت‌های جهانی است. اسحاق جهانگیری هم که جزء اولین حامیان تیم مذاکره‌کننده به حساب می‌آید، در جلسه سراسری فرمانداران در بخشی از سخنان خود به مذاکرات هسته‌ای پرداخت و تاکید کرد: «کسی گمان نمی‌کرد که ما در مذاکرات دستاوردهای خوبی داشته باشیم، اما با نهایت عزت از تمام خطوط قرمزی که مقام معظم رهبری مشخص کرده‌اند، حفاظت کرده‌ایم.» معاون اول رئیس‌جمهوری ادامه داد: «رئیس‌جمهور به صورت مرتب مسائل مذاکرات را به مقام معظم رهبری گزارش داده و از راهنمایی‌های ایشان استفاده می‌کند.» او با بیان اینکه «نقد مذاکرات هسته‌ای حق صاحب‌نظران است»، گفت: «رئیس‌جمهور به مسائل هسته‌ای اشراف کاملی دارد و حتی قبل از شروع مسئولیت خود برای برنامه هسته‌ای وقت گذاشته است.

‌او از همفکری روسای سایر قوا و افراد صاحب‌نظر در مسائل هسته‌ای و بین‌المللی نیز استفاده کرده است.» جهانگیری تاکید کرد: «این دروغ است که گفته می‌شود چشم دولت به خارج است. ما حتی برای شرایط تشدید تحریم‌ها برنامه داریم.»  با وجود دلواپسی‌های دمادم مخالفان در موارد مختلفی که دولت درگیر آنهاست، این روزها شدت دلواپسی‌ها بیشتر شده تا جایی که به برگزاری تجمعات بدون مجوز رسیده است.

معاون اول رئیس‌جمهوری شاید برای تذکر در این باره گفت «مردم باید باور کنند که صاحب دولت هستند» و عنوان کرد: «تضعیف این باور موجب خودسری و خودرایی شده و امور اجرایی را مختل می‌کند. دولت ضعیف، نظام و سایر قوا را ضعیف می‌کند.» او همچنین افزود: «بزرگ‌ترین سرمایه نظام حمایت مردم است. فرمانداران می‌توانند زمینه‌ساز جذب مشارکت مردم باشند، زیرا انتخابات هرچه پرشورتر باشد، هم نظام تقویت می‌شود، هم دشمنان مأیوس می‌شوند و هم مدیران دولتی از پشتیبانی مردم برخوردار خواهند شد. انتخابات قانونی، شفاف و رقابتی زمینه‌ساز جذب مشارکت مردمی است.» مساله یارانه‌ها جزء موضوعاتی است که دولت یازدهم از ابتدا با آن درگیر بوده است؛ از یک طرف اقتصاددانان اجرای آن را به ضرر کشور اعلام می‌کنند و از طرف دیگر دولت به دلیل برخی سیاست‌ها نمی‌تواند این طرح را به کنار بگذارد. جهانگیری هم در ادامه این جلسه بار دیگر به دغدغه یارانه‌ای دولت اشاره و آن را به بندهایی تشبیه کرد که دست و پای دولت را بسته است.

محمدباقر نوبخت: دستگاه دیپلماسی مدام در حال مبارزه است، اما برخی ناجوانمردانه علیه این تیم حرف‌های زشت و سخیف به کار می‌برند

«دولت نهم و دهم طی هشت سال بیش از 800 میلیارد دلار از محل فروش روزانه چهار میلیون بشکه نفت به ارزش هر بشکه 108 دلار درآمد داشته، درآمدی که خورده شده و چیزی از آن باقی نمانده است.» این عبارتی است که محمدباقر نوبخت، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در مراسم چهاردهمین سالگرد درگذشت عزت‌الله دامادی نماینده فقید مردم ساری در دوره چهارم مجلس شورای اسلامی بر زبان آورد. او در ادامه به شرایط حاکم بر دولت یازدهم پرداخت، شرایطی که فقط یک میلیون بشکه نفت به قیمت حدود 50 دلار به فروش می‌رسد، اما به دلیل تحریم‌های غرب علیه بانک مرکزی، این مبلغ وارد کشور نمی‌شود. بنابراین در شرایط کنونی که منابع مالی ایران بلوکه شده، اگر تحریم‌ها لغو شوند، حدود 100 میلیارد دلار به منابع اقتصادی کشور تزریق خواهد شد.

نوبخت سپس به فشارهای داخلی علیه تیم مذاکره‌کننده ایرانی توسط منتقدان اشاره کرده و گفت: «امروز تیم مذاکره‌کننده ایران با شش کشور جهان پشت میز مذاکره نشستند تا بتوانند بار تحریم‌ها را برداشته و با حفظ عزت نظام از میزان فشارها بر ایران بکاهند، اما با وجود همه این تلاش‌ها آنها کماکان آماج حملات منتقدان و مخالفان مذاکرات هسته‌ای قرار دارند.

دستگاه دیپلماسی مدام در حال مبارزه است، اما برخی ناجوانمردانه علیه این تیم حرف‌های زشت و سخیف به کار برده، سطح مناسبات را درک نکرده و به مردان عرصه دیپلماسی اهانت می‌کنند.» معاون رئیس‌جمهوری در ادامه سخنان خود به برنامه‌های سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اشاره کرد و گفت، این سازمان برای توسعه کشور برنامه‌هایی را ارائه داده است، برنامه‌هایی که اجرای آن نیازمند لغو عزتمندانه تحریم‌هاست. رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در ادامه به برنامه‌های این سازمان پرداخت و گفت: «سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور برای منابع فعلی و احتمالی پس از حذف تحریم برنامه‌ریزی کرده است، در سفر‌های رئیس‌جمهوری نیز برای اجرا و به بهره‌برداری رسیدن حداکثر دو ساله طرح‌های عمرانی وعده‌هایی داده شده است. بنابراین قرار است مسئولان طرح‌های توسعه‌ای را که در کمتر از دو سال به بهره‌برداری می‌رسد، هر چه زودتر به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور معرفی کنند.»

علی‌اکبر ولایتی: مصمم به ادامه مذاکراتیم و امید زیادی داریم که به نتایج مثبت و مطلوب ایران منتهی شود

علی‌اکبر ولایتی، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک: جمهوری اسلامی ایران مصمم به ادامه مذاکرات هسته‌ای است و امید بسیاری دارد که این مذاکرات به نتایج مثبت و مطلوب ایران منتهی شود. مصمم به ادامه مذاکراتیم، اما زیر بار هیچ تحمیلی نخواهیم رفت. مذاکرات شرایطی هم دارد که یکی از آنها زیربار بازدید از مراکز نظامی نرفتن است. شرط دیگر این است که بازجویی، بازپرسی و سوال کردن از دانشمندان هسته‌ای را نمی‌پذیریم و این دو مهم از شرایط ما محسوب می‌شود. امیدواریم که مذاکرات تا زمان تعیین شده به نتیجه برسد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات