تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۴  ، 
کد خبر : ۲۷۶۴۵۷

جان کری: به گذشته ایران کاری نداریم/ به وین می‌روم

تنها دو هفته به مهلت تعیین‌شده برای دستیابی به توافق جامع هسته‌ای باقی مانده است. معاونان وزیر خارجه ایران به وین بازگشته تا مذاکرات را ادامه دهد. وزیرخارجه آمریکا هم می‌گوید به زودی به مذاکرات در وین ملحق می‌شود.

 دو هفته مانده به پایان مهلت تعیین‌شده برای دستیابی به توافق هسته‌ای، دور دیگری از مذاکرات از امروز با بازگشت عباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی از تهران به وین آغاز خواهد شد.

 

 

آخرین خبرها و مواضع درباره برنامه هسته‌ای و مذاکره با ایران:

جان کری: مذاکرات بر گذشته ایران متمرکز نیست

 

به نوشته بی بی سی، وزیر خارجه آمریکا گفته است که کشورش به جای نگاه به گذشته، در پرونده هسته ای ایران نگاه رو به “آینده” دارد.

به گزارش آسوشیتدپرس، جان کری روز سه‌شنبه ۲۶ خرداد از طریق ویدئو کنفرانس در نشست خبری سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شرکت کرد و گفت: آمریکا و دیگر کشورهای عضو گروه ۱+۵ حاضر در مذاکره با ایران بر این مسئله (ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران) متمرکز نیستند، چرا که اطلاعات کاملی از فعالیت های گذشته ایران دارند.»

کری این سخنان را از طریق ارتباط تصویری بین منزلش در بوستون با وزارت خارجه در شهر واشنگتن بیان کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا تصریح کرده است که نگرانی گروه ۱+۵ بر فعالیت‌های آینده ایران متمرکز است.

جان کری گفته است: «ابعاد نظامی احتمالی (برنامه هسته‌ای ایران) در برخی از مذاکرات مطرح شد، ما روی این فعالیت‌ها متمرکز نشده‌ایم که به طور دقیق بررسی کنیم و آنها توضیح بدهند که در یک نقطه زمانی مشخص چه کاری را انجام داده‌اند.»

 

 

 

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه بدون آنکه دلیل و شاهدی ارائه کند، مدعی شد: «می‌دانیم که آنها این اقدامات را انجام داده‌اند، تردیدی نداریم. ما اطلاعات کاملی از فعالیت‌های نظامی مشخصی که انجام داده‌اند، داریم. آنچه ما از آن نگرانیم آینده است. برای ما در آینده حیاتی است که بدانیم این فعالیت‌ها متوقف شده‌اند و ما می‌توانیم از طرق و مسیرهای مشروع از این موضوع اطمینان حاصل کنیم.»

 

جان کری تاکید کرد: خیلی روشن است دستیابی به توافقی مشروع مستلزم پیگیری چنین مسئله‌ای است.

 

وزیر امور خارجه آمریکا با این حال تاکید کرده است که به مذاکرات هسته ای با ایران در وین ملحق خواهد شد.

 

به نوشته سایت آمریکایی رادیو فردا، پس از آن که ایران و گروه ۱+۵ در سال ۲۰۱۳ در ژنو به توافق موقت دست یافتند، یک مقام دولت باراک اوباما گفت که روشن کردن مسائل باقیمانده در خصوص ابعاد نظامی احتمالی فعالیت‌های هسته‌ای ایران یکی از پیش شرط‌های دستیابی به توافق نهایی با تهران است.

 

 

 

 

ایران، پیش از این بارها اعلام کرده که به دنبال ساخت سلاح اتمی نبوده و نخواهد بود اما دولت‌های غربی که خود مجهز به زرادخانه‌های اتمی هستند و در مقابل بمب‌های اتمی صهیونیست‌ها هم سکوت کرده‌اند ایران را متهم به فعالیت‌های مشکوک برای ساخت سلاح اتمی می‌کنند.

 

موضوع “پی ام دی” (PMD) یا ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای ایران به قبل از سال  ۱۳۸۲ برمی‌گردد که طبق آن دولت‌های غربی مدعی شدند ایران به دنبال ساخت سلاح اتمی بوده است.

 

سناتور “باب کروکر” رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، از جمله مخالفان غربی تفاهم لوزان است. وی در نامه روز گذشته‌اش به اوباما خواستار گنجاندن بندی در توافق نهایی با ایران شده بود که در آن تأکید شود برنامه هسته‌ای ایران پیش از این نظامی بوده است.

 

با مخالفت ایران با وجود چنین مسأله‌ای در توافق نهایی، بی بی سی نوشته است: سخنان وزیر خارجه آمریکا می تواند نشان دهنده این باشد که گروه ۱+۵ آمادگی دارد تا از گنجاندن چنین بندی در متن توافق بگذرد.

 

تیترمشابه سایت‌های فارسی‌زبان غرب از سخنان کری:

  

 

 

 

معاونان ظریف در راه وین/ عراقچی: مشکلی به نام “همزمانی”

 عباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی، معاونان وزیر خارج ایران که برای برخی هماهنگی‌ها به تهران آمده بودند، برای دور آخر مذاکرات هسته‌ای رهسپار وین شده‌اند.

 سید عباس عراقچی روزگذشته گفت: «ما امشب به محل مذاکرات می رویم تا ۱۰ تیر در آنجا مستقر می شویم تا بتوانیم آخرین کارها را انجام دهیم.»

 

آقای عراقچی می‌گوید در مذاکرات پیش‌رو با هلگا اشمیت تلاش می‌شود که “پرانتزهای داخل متن را که حاکی از اختلاف است کاهش دهیم.”

 

وی تأکید کرد: «احتمالا تعدادی از اختلافات که مقداری کلیدی و اساسی تر است برای روزهای آخر می ماند تا وزرا ملحق شوند و در سطح آنان تصمیم گیری شود.»

 

عراقچی تصریح کرد که موضوع همزمانی رفع تحریم‌ها با اقدامات پذیرفته‌شده از سوی ایران، همچنان محل اختلاف است: «مشکلی به نام همزمانی وجود دارد که کماکان در حال بررسی آن هستیم و یکی از پرانتزهای بسیار مهمی که هنوز باز مانده همین نکته ای است که آنچه از ترتیبات یا مقدمات فنی باید آماده سازی کنیم در مقایسه با مقدماتی که آنان [۱+۵] باید فراهم کنند مقداری زمان بیشتر می برد.»

 

رئیس جمهور کشورمان، یکی از دلایل طولانی شدن مذاکرات را دبه درآوردن طرف مقابل مرتبط دانست و گفت: «طرف مذاکره‌کننده وقتی در جلسه‌ای به تفاهم می‌رسیم، در جلسه بعد به چانه‌زنی می‌پردازد و این کار مذاکرات را طولانی‌تر می‌کند.»

 

 

 

آمریکا: بازرسی‌های ویژه از ایران

 

دولتمردان آمریکایی که در داخل کشورشان با فشار لابی‌های صهیونیستی مواجهند، می‌گویند توافق بدون بازرسی از مکان‌های نظامی ایران را امضا نمی‌کنند.

 

سایت صدای آمریکا (VOA) نوشته است: سامانتا پاور، نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد به کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا اطمینان داد که دولت آمریکا توافقی را که نسبت به دسترسی به تاسیسات نظامی مشکوک ایران اطمینان ندهد، رد خواهد کرد.

 

نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل که روز سه‌شنبه ۱۶ ژوئن(۲۶ خرداد) در جلسه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا شرکت کرده بود، در پاسخ به ابراز نگرانی اعضای این کمیته از روند مذاکرات با ایران گفت: «باراک اوباما هر توافق نهایی هسته‌ای با ایران را که در کسب اطمینان از دسترسی به تاسیسات نظامی مشکوک ایران ناتوان باشد، رد خواهد کرد.»

 

 

 

 

سخنگوی کاخ سفید نیز روز سه شنبه اعلام کرد الگویی با مشخصات ویژه برای بازرسی از برنامه اتمی ایران طراحی کرده است.

 

جاش ارنست گفت: «آژانس بین المللی انرژی اتمی، پروتکل استانداردی برای این نوع از تحقیقات دارد.»

 

او گفت: «وضیعت اتمی ایران با کشورهای دیگر قابل مقایسه نیست.[!] اما اطمینان می دهم که در جریان گفتگوهای ۱+۵ با تهران، از قالب مشخصی برای بازرسی ها پیروی می شود، که اساسا به خاطر دسترسی مدیریت شده به برنامه اتمی ایران، و تعیین میزان پیروی  تهران از توافق ها، طراحی شده است.»

 

سخنگوی کاخ سفید گفت: «اما نکته مهم در این مورد این است که، این بازرسی ها تنها محدود به سایت های اتمی یا نظامی ایران نمی شود؛ بلکه در این الگو، بازرسی از خط تولید و انبارهای ذخیره اورانیوم و نحوه انتقال احتمالی نیز در نظر گرفته شده است.»

 ایران به دلیل مسائل امنیتی و حفظ اسرار نظامی، بازرسی از مراکز نظامی‌اش را رد کرده است. آژانس انرژی اتمی در دهه 80 شمسی دو بار از مرکز نظامی پارچین بازدید کرد اما مدتی پس از هر بازدید، ادعاهای گذشته خود را تکرار کرد و خواستار بازرسی مجدد شد.

منبع: جام نیوز

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات