تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۴:۴۸  ، 
کد خبر : ۲۷۶۵۰۲

اخبار ویژه روزنامه‌ها 31 خرداد


روزنامه کیهان **

تبرئه رژیم سعودی و تخطئه فرهنگ ایرانی از سوی آقای مشاور!

همکار سابق روحانی در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع می‌گوید، حس همکاری در میان ما ایرانی‌ها بسیار کم است وگرنه عربستان مایل است با ما همکاری و شراکت کند؟

محمود سریع‌القلم در مصاحبه با روزنامه زنجیره‌ای شرق گفت: ایران فی‌الذاته باید قدرتش درهمه صحنه‌ها افزایش پیدا کند. اما اگر این افزایش قدرت باعث شود که ما با همسایگان خود وارد یک جنگ سرد شویم، آنگاه معلوم است که درتاکتیک‌ها و روش‌هایمان ایراد وجود دارد. چه ما بخواهیم و چه نخواهیم، عربستان یک کشور مهم منطقه است؛ به لحاظ سیاسی، نظامی، نفتی و اقتصادی. ما باید نهایت تلاشمان را بکنیم که با عربستان همکاری داشته باشیم و آنها از اینکه قدرت ما افزایش یابد، هراسی نداشته باشند. آنها احساس می‌کنند ما حاضر نیستیم شریک‌شان شویم.

وی می‌افزاید: عربستان در محافل بین‌المللی خیلی می‌گوید بیاییم در مسائل منطقه‌ای با همدیگر شریک شویم. شما سیاست خارجی‌تان را چند جانبه‌گرایی کنید. حتی عربستان بارها این را گفته که حضور ایران در عراق، ضرورتی ژئوپلیتیک است اما اگر قرار باشد این حضور به ضرر دیگران باشد، خوب نیست. این حضور باید با همکاری دیگران باشد. بالاخره عراق و عربستان با همدیگر همسایه و عرب هستند و تاریخ مشترک هم دارند. حتی آنها تا آنجا پیش می‌روند که می‌گویند حضور ایران در سوریه و لبنان هم یک ضرورت ژئوپلیتیک است. اما اگر قرار باشد این یک بازی صفر-یک باشد و ایران با قدرت‌های منطقه‌ای همکاری نکند، آنها هم می‌روند و با بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای شریک می‌شوند و قدرت نظامی خودشان را روز به روز افزایش می‌دهند.

سریع‌القلم با تخطئه فرهنگ مردم ایران گفت: ما با دولت‌های منطقه، همکاری‌های جدی و پایداری نداشته‌ایم. البته از دیدگاه توسعه‌گرایان، من این را به فرهنگ ایرانی مرتبط می‌دانم. امیدوارم اشتباه کنم. ولی مطالعه و تحقیق و مشاهده، این را به من می‌گوید. حتی به لحاظ تاریخی، من از فرهنگ عمومی و رایج ایرانی این را می‌فهمم که ایرانی‌ها در سهیم شدن با همدیگر مشکل دارند. به نظر می‌رسد که لابه‌لای رفتارهای فرهنگی ما چنین ناخودآگاهی وجود دارد که اگر من با کسی همکاری کنم، از ابهت، شوکت، جایگاه و امنیتم کم می‌شود. بنابراین حس همکاری در ایرانی‌ها بسیار کم است.

این اظهارات در حالی است که عربستان از حامیان و تحریک‌کنندگان رژیم صدام برای جنگ 8 ساله علیه ملت ایران بود و پس از آن نیز علی‌الدوام به خصومت با کشورمان در حوزه نفت و امنیت منطقه‌ای ادامه داده و غیر از کشورمان بر علیه منافع ملت‌های مسلمانی چون عراق، افغانستان، سوریه، بحرین، یمن، لبنان، مصر و لیبی وارد عمل شده است.

نظر آقای سریع‌القلم کجای این رفتار خصمانه علیه ملت‌های منطقه - و نه فقط ملت ما- بوی همکاری و شراکت می‌دهد؟ و اگر بنای بر شراکت باشد در کدام جنایت‌های عربستان باید شریک شد یا بر سر منافع کدام یک از ملت‌های منطقه باید معامله کرد؟ از جناب سریع‌القلم باید پرسید مثلا در عراق یا سوریه چگونه می‌توان با عربستان تعامل کرد در حالی که بی‌ثباتی و ناامنی امروز این کشورها مشخصا زیر سر دلارهای نفتی و استخبارات عربستان است که به نیابت از آمریکا و رژیم صهیونیستی عمل می‌کنند؟ سؤال بعدی این است که آیا از قبل تعامل‌کذایی و ادعایی، گستاخی آل سعود در تعرض به زائران ایران، کارشکنی در بازار نفت و گسترش جنایت‌ها علیه یمن سر بر نیاورد؟ و آیا خصومت سعودی‌ها امروز بیش از چند سال قبل نیست. که نگاه رفاقت و همکاری با عربستان هنوز در دولت حاکم نشده بود؟ خباثت و سرسپردگی عربستان را چرا باید توجیه کرد و وضعیت فعلی را به فرهنگ و روحیه ایرانی نسبت داد؟

سریع‌القلم البته برخلاف جریان تبلیغات رسانه‌ای که آمریکا را طرف میانه‌رو در مذاکرات می‌داند و به تخطئه اسرائیل می‌پردازند، اعتراف جالبی درباره مذاکرات کرده مبنی بر اینکه « اگر بخواهیم جایگاه و توانایی 5+1 را در مذاکرات کمی کنیم، من می‌گویم چین: صفر، سه کشور اروپایی: صفر، آمریکا: 85، روسیه: 15. 95 درصد از عدد آ‌مریکا هم، مربوط به قدرت و تشکیلات یهود در آمریکا است.»

اینکه 95 درصد سهم آمریکا در مذاکرات متعلق به تشکیلات صهیونیستی است، معلوم می‌کند که ادعای تقابل آمریکا و اسرائیل در مذاکرات از اساس دروغ است.

 

نرخ رشد ادعایی دولت چه قدر محتوا دارد؟

مانور برخی مسئولان دولتی روی آمار رشد اقتصادی با انتقاد برخی روزنامه‌های حامی مواجه شد.

روزنامه شرق از قول محمد قلی یوسفی، اقتصاددان و عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی نوشت: طبق آخرین آمار از سوی بانک مرکزی، رشد اقتصادی سه درصدی برای سال گذشته اعلام شده است، اما باید گفت این رشد حتی اگر وجود داشته باشد نیز چیزی را نشان نمی‌دهد، چرا که رفاه و پیشرفت اقتصادی منتج از آن حاصل نشده است. به عقیده من، هر نوع رشد در اقتصاد باید به افزایش کارآیی، بهره‌وری و ایجاد اشتغال در کشور برسد تا بتوان آن را دارای اهمیت خواند.

وی می‌افزاید: وقتی این رشد اقتصادی هیچ یک از این ویژگی‌ها را ندارد، اهمیت آن زیر سؤال می‌رود، چرا که هر کشوری در هر مقطعی هم که باید رشد را تجربه می‌کند، اما میزان و نتایج آن باید مد نظر قرار گیرد. از سویی باید بررسی کرد که چه شاخص‌هایی برای تبیین رشد اقتصادی در نظر گرفته شده است و این رشد چه تأثیری روی زندگی مردم دارد. رشد زمانی معنادار است که با افزایش تولیدات صنعتی و کشاورزی، رفاه بیشتر و اشتغال همراه باشد. در غیر این صورت به راحتی می‌توان مشاهده کرد که رشد اقتصادی از طریق تزریق پول یا صادرات نفت یا فعالیت‌های غیر مولد، ایجاد شده باشد که کمکی به تقویت اقتصادی کشور نخواهد کرد.

از سوی دیگر روزنامه آرمان در یادداشتی خاطرنشان کرد: جامعه به آمار و ارقام‌های منتشر شده چندان اعتمادی ندارد. یکی از مهمترین دلایل کم‌اعتمادی آحاد جامعه نسبت به آمار و ارقام اعلامی از سوی مؤسسات دولتی تطبیق وضعیت معیشتی موجود نسبت به میزان تورم اعلام شده از سوی دولت است.

آرمان افزود: مقایسه این نرخ تورم با نرخ تورمی که هر روز آحاد جامعه در برابر خرید روزانه سبد معیشتی خود می‌نمایند تردیدهایی را در مورد صحت این آمار پدید می‌آورد. همین امر ممکن است باعث شود باور مردم نسبت به سایر آمارهای دولتی صرف‌نظر از هر منشأ اعلامی نیز با چالش روبه‌رو شود. گذشته از اینکه اگر نرخ 3 درصد رشد اقتصادی هم واقعی باشد ظرفیت جذب نیروی آماده به کار کشور را ندارد، علی‌ایحال این رشد اقتصادی 3 درصد در قیاس با سایر متغیرهای اقتصادی همخوانی ندارد. متأسفانه رسم بر این شده که مسئولین برای فرصت بخشیدن به اظهارات خود از آمارها کمک بگیرند و به سبب تعدد آمارها گاهاً از آن دسته از آمارهایی بهره می‌گیرند که بیشتر با هدف آنان سازگار است.

از سوی دیگر فرشاد مؤمنی اقتصاددان معتقد است: در ادبیات توسعه ذیل حداقل 21 عنوان تصریح می‌شود که می‌توان شرایطی را در نظر گرفت که رشد اقتصادی اتفاق بیفتد بدون اینکه تغییر معنی‌داری در بنیه تولید ملی و کیفیت زندگی عامه مردم حاصل شده باشد و علی‌الاصول مسئولان اقتصادی دولت هم به این کاستی‌ها و محدودیت‌های شاخص مورد اشاره آگاهی دارند اما مرتب این را تکرار می‌کنند. فقط می‌توان از سر شفقت و دلسوزی برای دولت و آینده کشور این مسئله را گوشزد کرد که مبادا آنچه به عنوان ابزار تبلیغاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد در ذهن سیاست‌گذاران هم جدی گرفته شود.

وی در یادداشت خود در آرمان تصریح می‌کند: واقعیت این است که با مقیاس‌های متعددی در گزارش‌های تهیه شده در همین دولت نشان داده شده که بخش قابل اعتنایی از کاهش تورم بیش از اینکه محصول اعمال سیاست‌های مشخصی از ناحیه دولت باشد، در واقع محصول واکنش عقلایی مردم نسبت به توقف روندهای تهدیدزا و تنش‌آفرین بوده است.

این اقتصاددان معتقد است: بیشترین تکیه‌گاه دولت محترم و دست‌اندرکاران امور اقتصادی آن، تمرکز در کند کردن رشد پایه پولی است و این در حالی است که در همان دوره‌ای که چنین ادعایی مطرح شد گزارش‌های رسمی حکایت از رشد نسبتاً معنی‌دار نقدینگی داشت. بنابراین اگر مردم نسبت به سیاست‌های تنش‌آفرین و آینده‌هراسانه انتظارات خود را تفسیر کرده‌اند این به معنای اتخاذ سیاست‌های اقتصادی مشخص و کارآمد از ناحیه دولت نیست.

وی ادامه می‌دهد: باید مشفقانه از مسئولان اقتصادی کشور خواست تا به سمت ارتقای بنیه تولید ملی و ایجاد ظرفیت‌های جدید برای تقاضای فرصت‌های شغلی حرکت کنند.

 

مگر آمریکایی هستید که «مرگ بر آمریکا» به شما برخورد؟!

رسانه‌های زنجیره‌ای به حضور گسترده و معنادار مردم در مراسم تشییع و بدرقه پیکر شهدای غواص با عصبانیت واکنش نشان داده و تلاش کردند این حادثه تاریخی را به حاشیه ببرند.

به گزارش جهان، در حالی که جمعیت شرکت‌کننده در مراسم تشییع شهدای غواص خواستار ادامه راه این شهدا و عمل به پیام شهادت مظلومانه آنان مبنی بر تسلیم‌ناپذیری در مقابل دشمنان شده بودند، رسانه‌های زنجیره‌ای تلاش کردند شعارها و دست‌نوشته‌های انقلابی مردم را در این مراسم زیر سؤال ببرند.

گرچه انتظار می‌رفت که رسانه‌های مذکور و همچنین دولت و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با تأسی از پیام‌های انقلابی شرکت‌کنندگان در تشییع پیکر شهدا، پیام این مراسم باشکوه را درک کنند اما با فرافکنی و متهم کردن مردم، راه فرار از پاسخگویی را انتخاب کردند. اعتراض این رسانه‌ها به دست‌نوشته‌ها، شعارها و نیز سخنان سخنرانان مراسم تشییع شهداست. آنها شرکت کنندگان را متهم می‌کنند که این مراسم را تبدیل به میتینگ سیاسی کرده‌اند، در حالی که به گواهی شاهدان عینی، ایستادگی در مقابل دشمنان و باج ندادن به آنها و تسلیم‌ناپذیری و نبرد با دشمنان شعار اکثریت قریب به اتفاق بدرقه‌کنندگان شهدا بوده است. با این حال مشخص نیست که چرا «دولت‌دوستان» شعارهای ضداستکباری را به خود گرفته‌اند و خود را مخاطب شعارهایی همچون «هیهات منا‌الذله»، «مرگ بر آمریکا»، «آب خوردن ما وابسته به سلام بر حسین است نه تحریم‌ها»، «تا آخر ایستاده‌ایم»، «خون شهیدان ما قابل اکسید نیست»، «در منطق شهادت تحریم حرف مفت است»، «نه سازش نه تسلیم نبرد با آمریکا»، «عزت قابل مذاکره نیست حتی اگر دستهای ما بسته باشد»، «لب تشنه جان دهیم سازش نمی‌کنیم»، «این سند جنایت کدخداست» و صدها شعار انقلابی و خط امامی دیگر می‌پندارند؟

به راستی اگر اینها خود را در خط امام می‌دانند و مدعی هستند که در مقابل دشمنان کوتاه نیامده‌اند، چرا از این شعارها برافروخته شده‌اند؟ چرا بدون اشاره و بیان عبارت مورد نظر در مورد همه شعارها حکم کلی می‌دهند؟ چرا خود را مخاطب شعارهای ضد آمریکایی مردم می‌دانند؟ آیا بدرقه کنندگان اقدام اشتباهی کرده‌اند که بیانات امام و رهبری را به دست گرفته و فریاد زده‌اند؟ آیا اشتباه کرده‌اند که بر سر آمریکا فریاد زده‌اند و ماهیت قاتلان اصلی شهدای مظلوم غواص را افشا کرده‌اند؟ آیا خلاف کرده‌اند که از مذاکره‌کنندگان و دولت خواسته‌اند که از تحریم نهراسند و همه چیز را به تحریم گره نزنند و عزت ملی را با هیچ چیز معامله نکنند؟

 

فیتز پاتریک: پروتکل الحاقی فراتر از نمونه‌برداری محیطی است

طبق پروتکل الحاقی، تأسیسات نظامی نیز مورد بازرسی قرار می‌گیرند و این موضوع صرفاً به نمونه‌برداری محیطی محدود نمی‌شود.

مارک فیتز پاتریک (مدیر برنامه خلع سلاح هسته‌ای در مؤسسه بین‌المللی مطالعات راهبردی) با اشاره به این مطلب تصریح کرد: ایران با اجرای پروتکل الحاقی در لوزان موافقت کرده؛ طبق این پروتکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از حق نمونه‌برداری محیطی از هر منطقه‌ای از ایران برخوردار است که طبق ادله منطقی مشکوک به انجام فعالیت در زمینه مواد هسته‌ای یا چرخه سوخت هسته‌ای است. تأسیسات نظامی از شرط «هر منطقه» مستثنی نیستند.

وی در وبسایت مؤسسه مذکور نوشت: پروتکل الحاقی امکان «دسترسی تکمیلی» بازرسان به تأسیسات را به منظور حل مسایل مربوط به درستی آنچه یک کشور درباره برنامه هسته‌ای‌اش اعلام می‌کند، فراهم می‌آورد. طبق بیانیه‌ای که ایران و 5+1 در دوم آوریل در لوزان سوئیس امضا کردند، حقوق مربوط به دسترسی آژانس به تأسیسات ایران تقویت شد. براساس سندی که آمریکا منتشر کرد، ایران ملزم به دادن اجازه بازرسی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تأسیسات مشکوک و یا ادعاها درباره وجود تأسیسات غنی‌سازی مخفی، تأسیسات تبدیل، تولید سانتریفیوژ یا تأسیسات تولید کیک زرد در  هر کجای این کشور خواهد بود.

فیتز پاتریک افزود: حسن روحانی رئیس جمهور ایران در کنفرانس خبری به این سؤال پاسخ نداد که آیا بازرسان مجاز به دسترسی به تأسیسات نظامی و دانشمندان هسته‌ای ایران خواهند بود بلکه گفت «ایران هرگز اجازه نخواهد داد خارجی‌ها به بهانه‌ای به اسرار کشور دسترسی پیدا کنند.»

فیتز پاتریک تصریح کرد: نمونه‌برداری از اطراف تأسیسات مورد نظر ممکن است امکان تشخیص انجام فعالیت با استفاده از مواد هسته‌ای را فراهم کند. اگر این فعالیت مورد نظر ارتباطی با مواد هسته‌ای نداشته باشد اما، به عنوان مثال، در ارتباط با اقدامات تسلیحاتی باشد، نمونه‌برداری محیطی کافی نیست. نمونه‌برداری محیطی در مواردی که ایران اقدام به پاکسازی و از بین بردن نشانه‌ها و رد پای اورانیوم می‌کند نیز کافی نیست. در چنین مواردی آژانس باید بر ورود به تأسیسات پافشاری کند. مذاکرات باید موجب برخورداری از حقوق دسترسی فراتر از موارد ذکر شده در پروتکل شود.

ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا در مصاحبه با پی‌بی‌اس تصریح کرد، که موضع آمریکا درباره دسترسی بر سایت‌های نظامی ایران تغییر نمی‌کند.

*********************************

روزنامه قدس **

پیام تبریک آمریکایی‌ها به ایران

فرارو: وزارت خارجه آمریکا در پیامی در صفحه توییتر رسمی فارسی زبان این وزارتخانه نوشت: «ضمن تبریک به تیم والیبال ایران، برای هر دو تیم در بازی بعدی آرزوی رقابتی خوب داریم».

 

موجودی آب سدها منفی شد  

مشرق: میزان آب ذخیره شده در پشت سدها تا پایان بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، بیش از 3/1 میلیاردمترمکعب کمتر شده و در آستانه تابستان، تنها ۵۴ درصد حجم ایجاد شده سدهای کشور از آب پُر شده است.

 

علت ‌پرداخت نشدن معوقات ‌بازنشستگان

جهان: علی اصغر بیات، رئیس کانون عالی بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تأمین اجتماعی، پرداخت نکردن معوقه‌های مستمری بگیران تأمین اجتماعی را، بدهی دولت به این سازمان عنوان کرد. وی گفت: عدم پرداخت بدهی‌های دولت، سازمان تأمین اجتماعی را با بحران مواجه می‌کند.

 

کلاهبرداری میلیاردی از زائران قمی 

نسیم: محسن نظافتی، مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت با اشاره به کلاهبرداری صورت گرفته از متقاضیان زیارت عتبات در شهر قم گفت: این کلاهبرداری میلیاردی بوده است.

 

اختلاط در دانشگاه، زمینه‌ساز فساد

عصرایران: آیت‌ا... صافی‌گلپایگانی از مراجع عظام تقلید، در دیدار مدیرکل نظارت و ارزیابی ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور، با انتقاد از کسانی که معتقدند، فضای اختلاط در دانشگاه‌ها مشکلی ایجاد نمی‌کند، گفت: باید این افکار را مجاب کرد که اختلاط دختر و پسر در دانشگاه‌ها زمینه‌ساز فساد است و به تحصیل آنان لطمه وارد می‌کند.

 

ممنوعیت سفره‌های دولتی در ماه رمضان

تابناک: دکتر محمدعلی نجفی، استاندار گیلان با اشاره به اینکه برپاکردن سفره‌های دولتی در ماه مبارک رمضان ممنوع است، گفت: صرفه‌جویی تکلیف دستگاه‌های اجرایی است.

 

نگرانی‌های انتقال آب کارون

ایلنا: داوود رضا عرب، مدرس دانشگاه و کارشناس مسایل آب با تأکید براینکه در انتقال آب کارون به زاینده رود نگرانی‌های راهبردی وجود دارد، گفت: این مسأله اختلافات قومی را منجر می‌شود.

 

اتهامات آل خلیفه به ایران

فرهنگ نیوز: رئيس پليس بحرين مدعی شد که نيروهای امنيتی اين کشور موفق شده‌اند مواد منفجره‌ای بيابند که قرار بوده در سلسله انفجارهايی در بحرين و عربستان سعودی استفاده شود. طارق الحسن ادعا کرد که تکنيکهايی که در ساخت اين مواد منفجره استفاده شده، به وضوح «مشابه» روشهايی است که گروه‌های وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ايران استفاده می‌کنند(!).

 

توصیه نقویان به پولداران یزدی

خبرآنلاین: حجت الاسلام ناصر نقویان، استاد حوزه و دانشگاه در مسجد حظیره یزد با اشاره به بی تحرکی مردم بخصوص بانوان گفت: پولدارهای یزدی به جای ساخت مسجد و حسینیه، باشگاه ورزشی و استخر بسازند تا این‌گونه شاهد بیماری در جامعه نباشیم و زمینه شادی و ورزش فراهم شود. نقویان گفت: ساخت مسجد و حسینیه در یزد بس است!

 

بیکاری تحصیلکرده‌ها

مهر: نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد، نرخ بیکاری مردان تحصیلکرده 9/18 درصد و بیکاری زنان به ۳۳ درصد رسیده و دولت بشدت نگران اتمام تحصیل 5/4میلیون دانشجویی است که بزودی متقاضی کار خواهند شد.

 

درخواست لغو مأموریت خارجی نمایندگان

نواندیش: ابراهیم نکو، عضو فراکسیون رهروان ولایت گفت: مأموریت خارجی نمایندگان در این شرایطی که چند ماه بیشتر از عمر مجلس باقی نمانده، تنها جنبه تبلیغاتی دارد و برای کشور دستاوردی نخواهد داشت، از این رو مجلس باید این مأموریتها را لغو کند.

 

آتش‌سوزی در جنگل‌های گرگان

مهر: آتش‌سوزی وسیع در اراضی جنگلی روستای توشن گرگان که به دلیل خطای انسانی گزارش شد، با حضور آتش نشانان و نگهبانان محیط زیست منطقه خاموش شد.

 

لغو افطاری‌های مجلس

خانه ملت: مجلس شورای اسلامی در ماه مبارک رمضان سال جاری در راستای صرفه‌جویی، مراسم افطاری برگزار نمی‌کند.

 

حمله و فحاشی کذب است

فرارو: دکتر امید مجد، استاد ادبیات دانشگاه تهران، در مورد خبر تجمع علیه استادی که دانشجویش را کتک زد، این مسأله را بشدت تکذیب کرد و اتفاقات اخیر و هجمه‌های صورت گرفته علیه خود را به پرونده شکایت از شخص دیگری مربوط دانست و گفت: خبر حمله و فحاشی کذب است. تمام این دشمنی‌ها به دلیل شخصی است که توسط من در دادگاه محکوم شده و حکمش بزودی اعلام می‌شود.

 

دستگیری عاملان تیراندازی در شیراز

ایسنا: سردار سرتیپ احمدعلی گودرزی، فرمانده انتظامی استان فارس از دستگیری عاملان تیراندازی در شیراز خبر داد وگفت: متهمان به همراه اقلام مکشوفه برای تشکیل پرونده و سیر مراحل قانونی به مقر انتظامی انتقال داده شدند.

 

تالاب پیرسلمان خشک شد

ایرنا: تالاب فصلی و زیبای پیرسلمان اسدآباد همدان به دلیل خشکسالی، کاهش بارندگی و برداشتهای غیراصولی و رعایت نکردن الگوی مصرف خشک شد.

 

عضو نهاد اصلاح‌طلبان نیستم

تسنیم: اکبر ترکان، مشاور ارشد رئیس جمهور در واکنش به خبر حضور خود در نهاد عالی اصلاح‌طلبان به عنوان نماینده دولت گفت: من نه در این جلسه و نه در هیچ جلسه سیاسی دیگری نماینده دولت و حزب اعتدال و توسعه نبوده‌ام و نیستم.

 

پاسخ امام‌جمعه کرمان به کوچک‌زاده

خبرآنلاین: آیت ا... جعفری، امام جمعه و نماینده ولی فقیه در کرمان در دیدار با مدیران جدید و قدیم آموزش و پرورش کرمان، در پاسخ به اظهارات کوچک زاده(نماینده مجلس) علیه هاشمی رفسنجانی گفت: «من نمی‌گویم هاشمی معصوم است، اما آن وقت که تو در شکم مادرت بودی، او داشت شکنجه می‌شد».

 

استانداری مسؤول پیگیری شد

جماران: یک مقام آگاه در وزارت کشور گفت: پس از توهینی که به مقامها، بویژه روسای قوای مجریه و مقننه در مراسم تشییع پیکر شهدا در روز چهارشنبه گذشته از سوی عده‌ای صورت گرفت، پرونده این موضوع برای پیگیری به استانداری تهران ارجاع شد.

 

احتمال جیره‌بندی آب در همدان

تابناک: هادی حسینی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان گفت: با آغاز فصل گرما و شرایط موجود کم آبی و خشکسالی در استان احتمال جیره‌بندی آب وجود دارد.

 

ورود ۲۶۳ هزار افغانستانی به سیستان!

مهر: علی اوسط هاشمی  استاندار سیستان و بلوچستان در دیدار با مدیریت و کارکنان اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی گفت: مهمان نوازی این دیار به گونه ای بود که تنها در سال گذشته ۲۶۳ هزار نفر افغانستانی، از مرز میلک به صورت قانونی وارد سیستان شدند.

 

ساخت و ساز یک بانک خصوصی درشمال تهران  

مشرق: در ادامه رقابت‌ بانک‌های خصوصی برای تصرف زمین‌های مرغوب، یک بانک خصوصی با خرید یک قطعه زمین در منطقه یک تهران مبادرت به ساخت یک مجتمع  تجاری و فرهنگی کرده است.

*********************************

روزنامه جمهوری اسلامی **

* مفتی دربار آل سعود، قاتلان مردم بی‌دفاع یمن را مجاهد و حافظ مرزها نامید و به آنان اجازه روزه‌خواری داد. به گزارش شبکه خبری العالم، عبدالعزیز آل الشیخ در یک فتوای سفارشی که به دستور دربار سعودی صادر کرده، عناصر ارتش متجاوز سعودی در مرزهای یمن را «مجاهد و حافظ مرزهای کشور» دانست و به آنها اجازه روزه‌‌خواری داد. این مفتی وهابی که مرزهای عربستان با یمن را مرزهای اسلام می‌داند و افراد مهاجم به غیرنظامیان یمن را «مرزداران اسلام و مجاهد» می‌نامد، این سئوال را بی‌پاسخ گذاشته است که مردم یمن که در برابر تجاوز وحشیانه رژیم سعودی ایستادگی می‌کنند، آیا خارج از اسلام هستند؟

* دولت چین، کارگران بخش خدمات شهری، دانش آموزان و معلمان منطقه مسلمان نشین سین کیانگ را از روزه‌داری در ماه رمضان منع کرد. به گزارش پایگاه‌های اینترنتی رسمی چین، دولت کمونیستی چین حتی به رستورانها و مشاغل مرتبط با تامین آذوقه عمومی شرق کشور دستور داد همه ساعات ایام ماه مبارک رمضان به کار بپردازند. این گزارش به نقل از یادداشتی که هفته گذشته در پایگاه اداره غذا و داروی استان‌های شرق چین و استان‌های دارای اکثریت مسلمان قرار گرفت اعلام کرد این مراکز به هیچ وجه حق ندارند در ایام ماه رمضان اقدام به روزه‌داری و یا هرگونه فعالیت دینی نمایند. گروه‌های حقوق بشری استان اویغور، محدودیت‌های اعمال شده برای ماه رمضان در شرق کشور را منشاء تنش‌های قومی در منطقه‌ای توصیف کردند که طی سال‌های اخیر درگیری‌های قومی خونبار زیادی را تجربه کرده است. اگرچه دولت چین با متهم کردن برخی مقامات رسمی منطقه به افراطی‌گری دینی اعلام کرد که با هرگونه تهدید تروریستی مقابله می‌کند اما «دیلخات رخیت» سخنگوی کنگره اویغوری‌های در تبعید، در پایگاه خبری این کنگره نوشت دولت چین با اعلام ممنوعیت اجباری روزه‌داری قصد دارد مردم منطقه را به زور از فرهنگ اسلامی اویغوری دور سازد.

*********************************

روزنامه خراسان**

درخواست 60 ميلياردي 2 وزير براي افزايش حقوق اساتيد بازنشسته

بر اساس گزارش وزارتخانه هاي علوم و بهداشت، اگرچه حقوق اعضاي هيئت علمي در اواخر سال 1383 متناسب با سطح تورم و افزايش قيمت ها تا حدودي افزايش يافت اما آن عده از اعضاي هيئت علمي که طي سال 1384 بازنشسته شده اند مشمول اين افزايش قرار نگرفته اند.

اين دو وزارتخانه در ادامه گزارش خود از دولت خواسته اند حقوق اين اساتيد بازنشسته که حدود 2500 نفر هستند، افزايش يابد که اين موضوع حدود 60 ميليارد تومان در سال هزينه براي دولت در بر دارد.

 

پارس نيوز مدعي شد

فرزند يکي از مسئولين عالي رتبه که در امور پزشکي فعال است از «نااميدي» پدرش درخصوص به نتيجه رسيدن پرونده هسته اي و برداشته شدن تحريم ها خبر داده و تاکيد کرده است: آمريکايي ها تا امتياز بزرگي از ما نگيرند در مورد تحريم ها کاري نمي کنند و لذا بعيد است که مذاکرات به نتيجه برسد و آنها تحريم ها را بردارند. از اين فرزند مسئول عالي رتبه درباره علت نرفتن پدرش به عربستان سؤال شده که وي جواب داده که پدرم قصد داشت به عربستان برود و مي توانست مشکل بين دو کشور را حل کند، اما آقاي روحاني خيلي خوشش نيامد. دکتر روحاني دوست داشت که از کانال دستگاه ديپلماسي خودش موضوع حل شود.

 

 نامه نيوز نوشت

به دنبال سخنراني سعيد حداديان عليه هاشمي رفسنجاني و فرزندش مهدي، برخي سايت هاي ارزشي اصولگرا از جمله سايت افسران نرم با انتقاد از سعيد حداديان خطاب به وي گفتند بهتر است به جاي مهدي هاشمي مراقب پسر خودش باشد.

 

 سايت خرداد مدعي شد

براساس شنيده ها، بابک دربيکي، مشاور وزير ارشاد و رئيس  مرکز روابط عمومي وزارت ارشاد ، از سمت خود استعفا کرده است تا براي دهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي نامزد شود.دربيکي از حلقه اوليه ياران روحاني و رئيس روابط عمومي ستاد انتخاباتي وي بود.

 

خبر آنلاين مدعي شد

آيت ا... جعفري امام جمعه کرمان در ديدار با سيد داود ملکي و ابراهيم جهانگيري مديران جديد و سابق آموزش و پرورش استان در بخشي از سخنانش به انتخابات آتي مجلس اشاره کرد و گفت: چندي قبل جلالي (رئيس دفتر مصباح يزدي در کرمان) پيش من آمد و به آقايان روحاني، لاريجاني، باهنر و هاشمي رفسنجاني با الفاظي مانند ... توهين کرد.وي افزود: به وي گفتم بر چه اساسي اين مردان مسلمان را لعنت مي کني که وي گفت من اجازه گرفتم.وي همچنين افزود : کوچک زاده با چند نماينده ديگر آمده بودند اينجا،وقتي اسم هاشمي را بردم کوچک زاده برآشفت و گفت هاشمي چنين است و چنان.به او گفتم :من نمي گويم هاشمي معصوم است اما آن وقت که تو در شکم مادرت بودي او داشت شکنجه مي شد.

 

 دولت بهارمدعي شد

علي اکبر جوانفکر در پاسخ به صادق خرازي نوشت : ابراز چنين سخناني از سوي يک مقام حزبي و سياسي در هر کشور دموکراتيکي با تبعات سنگين سياسي و قضايي ، از جمله سلب صلاحيت سياسي آن فرد مواجه مي شود و در حيرتم که چگونه دستگاه هاي نظارتي ايران نسبت به اين سخنان تحريک آميز و خطرناک، سکوت اختيار کرده اند؟

*********************************

روزنامه ایران**

سفر هیأت بلندپایه دانشگاهی امریکا به ایران

«مؤسسه بین‌المللی تعلیم و تربیت» مستقر در نیویورک، اعلام کرد که هفته گذشته یک هیأت بلندپایه از نمایندگان ارشد مؤسسات آموزش عالی امریکا با سفر به تهران با نمایندگان 13 دانشگاه و مؤسسه علمی ایران برای افزایش همکاری‌های دانشگاهی بین دو کشور گفت‌وگو کردند. به گزارش «فارس»، این مؤسسه در بیانیه‌ای که روز پنجشنبه روی وب‌سایت خود قرار داده، از یک طرح ابتکاری جدید موسوم به «طرح آموزش عالی ایران» برای گسترش گفت‌وگوی علمی بین ایران و امریکا خبر داده است. دکتر «آلن گودمن» در بیانیه‌ای اعلام کرد: «دیپلماسی آموزشی در صدر تلاش‌ها برای باز کردن باب گفت‌وگو میان دو کشور، حتی قبل از احیای کامل روابط دیپلماتیک قرار دارد.» مؤسسه بین‌المللی تعلیم و تربیت همچنین اضافه کرده اعضای این هیأت با مقام‌های وزارت علوم و تحقیقات ایران هم دیدار کرده‌اند.

 

استاد اخلاق به ظریف چه گفت؟

 استاد مشهور اخلاق با حضور در یکی از برنامه‌های تلویزیونی شبکه خبر گفت: «بسیاری از افراد که اسم‌شان متدین است و به دید دینی به آنها نگاه می‌کنیم، افکار را خراب کرده‌اند و متوجه نیستند که در حال انجام چنین کاری هستند.» حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی طباطبایی به شعارهای نادرست و ناصواب جریان‌های تندرو درباره مذاکره کنندگان هسته‌ای اشاره و تصریح کرد: «تندروهایی که با شعارهای خود دل مردم را خالی و آنها را پریشان می‌کنند، عزت اسلام را نمی‌خواهند و مرتکب گناه کبیره می‌شوند.» وی افزود: «من به آقای ظریف وزیر خارجه پیام دادم که شما قدر خود را بدانید، وقتی درخت پربار باشد با سنگ بیشتر آن را می‌زنند، شما مثل درخت گردو پربارید.»  سیدمهدی طباطبایی افزود: «ملت باید پشتیبان افراد متفکری که در حال خدمت هستند، باشد. همه خدمتگزاران از رئیس جمهوری تا رفتگر شهرداری، خدا همه‌شان را حفظ کند.»

 

مأموریت استانداری تهران  برای بررسی حواشی تشییع شهدا

 استانداری مسئول پیگیری توهین به مقامات در مراسم تشییع شهدا شد. یک «مقام آگاه» در وزارت کشور روز گذشته به «جماران» گفت که پرونده اهانت به مسئولان از جمله رئیس جمهوری و رئیس مجلس برای انجام بررسی‌ها و اقدامات لازم به استانداری تهران واگذار شده است. وی با بیان اینکه «پرونده توهین به رئیس مجلس و رئیس جمهوری در مراسم تشییع پیکر شهدا در حال حاضر ارتباطی به وزارت کشور ندارد» در پاسخ به این سؤال که نتیجه اقدامات استانداری چه زمانی مشخص و اعلام خواهد شد، تأکید کرد: «استانداری تهران پس از انجام بررسی‌های لازم در این خصوص اظهار نظر خواهد کرد.»

 

محتوای طرح هسته‌ای مجلس تغییر کرد

 محتوای طرح هسته‌ای مجلس که قرار است امروز با اولویت در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گیرد، پیش از طرح در جلسه علنی دستخوش تغییر شد.  به گزارش «ایرنا»، این طرح که «الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ملت ایران» نام دارد، پیش از این نیز سه بار تغییر کرده بود. از جمله آخرین اصلاحات آن پیش از رسیدن به صحن می‌توان به تأکید بر مصوبات شورای عالی امنیت ملی اشاره کرد و اینکه وزیر امور خارجه هر

6 ماه یک بار باید روند اجرای توافق را به مجلس گزارش کند. یک فوریت طرح الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ملت ایران در ۱۴ بهمن ۹۳ و تقاضای در اولویت قرار گرفتن آن هم در جلسه علنی ۲۷ خرداد ۹۴ تصویب شد.

*********************************

روزنامه جام جم**

تبریک روحانی به سران کشورهای اسلامی

رئیس ﺟﻤﻬﻮری در ﭘﯿﺎم ﻫﺎی ﺗﺒﺮﯾﮏ ﺟﺪاﮔﺎﻧﻪ‌ای ﺑﻪ ﺳﺮان ﮐﺸﻮرﻫﺎی اﺳﻼﻣﯽ‌ ﺑﻪ ﻣﻨﺎﺳﺒﺖ ﺣﻠﻮل ﻣﺎه مبارک رمضان، ابراز امیدواری کرد با تحکیم وحدت و مودت، امنیت و آرامش در میان امت اسلامی بیش از گذشته، گسترش یابد.

به گزارش سایت ریاست جمهوری، حسن روحانی در این پیام‌ها تصریح کرده است: «پیام ماه مبارک رمضان، رحمت و صلح، برادری و دوستی است؛ امیدوارم در این ماه خجسته با اتکاء به تعالیم اسلام، بیش از گذشته شاهد تحکیم وحدت و مودّت و گسترش امنیت و آرامش در میان امّت اسلامی باشیم».

 با اشاره به این‌که «در برهه کنونی که تروریسم و قتل بیگناهان، گسترش خشونت و افراطی‌گری، ایجاد تفرقه میان مسلمانان و ارائه تصویر نادرست و خشونت بار از اسلام و مسلمین، چالش‌های جدّی روز جهان اسلام است»، تاکید کرده است: ضرورت دارد بیش از هر زمان دیگر کشورهای اسلامی با همدلی و همکاری مضاعف، وحدت و اخوت دینی خویش را در راستای تحقق آرمان‌های متعالی دین مبین اسلام تقویت نمایند. رئیس‌جمهوری از خداوند متعال، سربلندی و نیک‌بختی دولت‌ها و ملّت‌های کشورهای اسلامی را مسالت کرده است.

 

آیت‏‌‏الله سبحانی: دولت‏‌‏ها هنوز کاری در مورد حجاب نکرده‏‌‏اند

آیت‌الله جعفر سبحانی، یکی از مراجع تقلید گفت: حجاب و عفاف برای مسلمانان یک نماد است؛ دولت‏‌‏ها یکی پس از دیگری می‏‌‏آیند و قول می‏‌‏دهند در این زمینه اقدامات عاجل انجام دهند، ولی هنوز موفق به این کار نشده‏‌‏اند. به گزارش فارس، این مرجع تقلید گفت: جمهوری اسلامی باید از نظر حجاب نمونه باشد و مساله عفاف نیز در این میان از اهمیت بسیاری برخوردار است و باید عفاف در همه جای این کشور به چشم بیاید.

 

 هیات مرکزی نظارت بر انتخابات مجلس مشخص شد

اعضای شورای نگهبان در جلسه عصر چهارشنبه خود، اعضای هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و نیز هیات مرکزی نظارت بر انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی را انتخاب کردند.

به گزارش روابط‌عمومی شورای نگهبان، اعضای هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات که در اجرای ماده (1) قانون نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان رهبری و ماده (1) قانون نظارت بر انتخابات مجلس شورای اسلامی، در جلسه مورخ 27/3/94 شورای ‌نگهبان انتخابات شده‌اند این افراد هستند:

 

 آیت‌الله احمد جنتی، آیت‌الله محمد یزدی، محمدرضا علیزاده، سیامک ره‌پیک و سیدابراهیم رئیسی.

 

گفتنی است طبق قانون، پیش از شروع انتخابات، از سوی شورای نگهبان پنج نفر از افراد مسلمان و مطلع و مورد اعتماد، ‌به عنوان هیات مرکزی نظارت بر‌ انتخابات، با اکثریت آرا انتخاب و به وزارت کشور معرفی می‌شوند. براساس تبصره این قانون، از پنج نفر عضو هیأت مرکزی نظارت، حداقل یک نفر باید عضو شورای نگهبان باشد.

 

احتمال نصب دوربین‌های مداربسته در شعب اخذ رای

حسینعلی امیری، قائم‌مقام وزیر کشور در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به احتمال نصب دوربین‌های مداربسته در شعب اخذ رای گفت: این موضوع را آقای رئیس‌جمهور مطرح کرد و به‌عنوان یکی از مصادیق شفاف‌سازی، در مرحله بحث و بررسی است.

 

کاهش فهرست ۲۳ نفره بازجویی‌ هسته‌ای به ۱۵ نفر

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این که با توجه به رایزنی‌های تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان، فهرست ۲۳ نفره بازجویی‌های هسته‌ای به ۱۵ نفر کاهش یافته است، گفت: مجلس به هیچ عنوان اجازه بازجویی از این ۱۵ نفر را هم نخواهد داد.به گزارش فارس، محمدصالح جوکار اظهار کرد: نفراتی که از فهرست بازجویی‌ها کم شده‌اند بیشتر فرماندهان نظامی کشورمان هستند.

 *********************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات