تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۳  ، 
کد خبر : ۲۷۶۵۰۶
اسداللهی در گفتگو با بصیرت:

قسمت اعظم تصرفات داعش در سوریه مناطق بیابانی است

قسمت اعظمی از اماکن تصرف شده توسط گروه های تکفیری در سوریه، مناطق بیابانی، خشک، بی آب و علف است و اصولا منطقه مسکونی به حساب نمی آید و اخباری که می گوید بخش زیادی از مناطق سوریه در دست داعش است، یک جنگ روانی است

پایگاه بصیرت؛ گروه بین الملل: طی هفته قبل نیروهای کُرد سوری که در جبهه مقابل داعش در سوریه هستند، توانستند شهر تل ابیض را از اشغال داعش آزاد کنند. اخبار جدید نیز حاکی از این است که مدافعان کرد پس از درگیری‌های شدید با عناصر تروریست داعش، 22 روستا را در جاده بین المللی حد فاصل تل تمر تا حلب شمالی، آزاد کردند. از سوی دیگر در حملات موشکی گروه های تروریستی به شهر حلب هشت نفر کشته و تعدادی مجروح شدند. با این حال خبرها موازنه قدرت را در برخی مناطق به نفع تروریست ها و در برخی مناطق به نفع دولت سوریه نشان می دهد.

مسعود اسداللهی، کارشناس مسائل منطقه در گفتگو با خبرنگار گروه بین الملل بصیرت، ابعاد نبرد میدانی سوریه را بیشتر توضیح می دهند که در ذیل می آید:

بصیرت: با توجه به شکست داعش در تل ابیض، معادلات جنگ در سوریه را چگونه ارزیابی می کنید؟

اسداللهی: شکست اخیر داعش در شهر تل ابیض، شاهد یک تحول جدید در تحولات نظامی صحنه سوریه است.

شهر تل ابیض در مرز سوریه و ترکیه قرار دارد که یکی از گذرگاه های اصلی مسافر و گمرگ در قبل و بعد از بحران سوریه بوده است. بعد از بحران سوریه، داعش بر این شهر و گمرک مرزی حاکم شد. متاسفانه شاهد آن بودیم که دولت ترکیه به جای این که گمرک مرزی را تعطیل کند، کاملا آن را دایر نگه داشت تا از این طریق یکی از معبرهای باشد که نیروهای مسلح به داعش ملحق شوند. همچنین تل ابیض یکی از گذرگاه هایی است که نفت سوریه توسط داعش قطع و از آن طریق به ترکیه صادر و به فروش می رسد. بنابراین تصرف و آزادسازی این شهر توسط گروه های کُرد یک تحول خیلی مهم برای سوریه می باشد.

 از طرف دیگر آزادسازی تل ابیض توسط سوریه، یک شکست نظامی بزرگ برای داعش به حساب می آید، چون از این طریق یکی از گذرگاه مهم خود را از دست این گروه می گیرد و این موضوع وضعیت مشکلی را برای داعش ایجاد می کند. شهر تل ابیض فاصله کمی با شهر رقه دارد. رقّه پایتخت داعش است و داعش از ابتدای حضور در شهر رقّه سوریه اعلام موجودیت کرد و از این شهر شروع به پیش روی به سمت شهرهای دیگر کرد. بنابراین با سقوط شهر تل ابیض به دست کردها، نیروهای همراه با ارتش سوریه می توانند حملات جدیدی را علیه رقّه آغاز کنند و اگر موفق شوند که رقه را آزاد کنند آن موقع کمر داعش در سوریه شکسته می شود.

از طرف دیگر در ماه های اخیر داعش در سوریه از سمت شمال به سمت حلب پیشروی کرده بود و در آنجا با دیگر گروه های مسلح در سوریه از جمله جبهه النصره درگیر شده بود و بنابراین داعش در سوریه از پشت جبهه ضربه خورده و مجبور می شود بخشی از نیروهای خود را از جبهه حلب به سمت رقّه ببرد و بعد از آن به سمت تل ابیض برگرداند که این هم وضعیت مشکلی را برای داعش ایجاد می کند.

 

بصیرت: برخی اخبار ناامیدکننده از اوضاع سوریه وجود دارد به این معنا که جبهه نبرد به نفع ارتش سوریه نیست. نظر شما در این رابطه چیست؟

اسداللهی: این موضوع از یک منظر درست است، اما از بابت دیگری یک جنگ روانی است؛ ارتش سوریه در پی 4 الی 5 سال جنگ بی امان با تروریست ها، فرسوده شده است. ارتش سوریه، ارتش کلاسیک است و در درگیری با گروه هایی که تاکتیک جنگ شهری و چریکی را در پیش می گیرند به موفقیت نمی رسند. این یک اصل است و ما آن را در جنگ ویتنام و خیلی جاهای دیگر شاهد بودیم، بنابراین طبیعی است که ارتش کلاسیکی مثل ارتش سوریه در مقابله با این گروه ها دچار مشکل شود. نکته مهم دیگر این که طرف مقابل نظام سوریه، نیروهای جدیدی به تروریست ها اضافه می کند، یعنی مرتبا با تحریک احساسات مذهبی اهل سنت زمینه ترغیب جوانان سنی مذهب را از سراسر جهان اسلام به این گروه های تکفیری ایجاد می کند، بنابراین به تدریج کفه توازن به هم می خورد.

از طرف دیگر این یک جوّ رسانه ای است که موفقیت هایی گروه های تکفیری را دالّ بر این که سقوط نظام سوریه خیلی نزدیک است، تبلیغ می کنند و یا طوری تبلیغ می کنند که هشتاد درصد خاک سوریه به تصرف این گروه ها درآمده و قطعی است، در حالی که چنین حرفی به هیچ عنوان صحیح نیست. قسمت اعظمی از اماکن تصرف شده توسط گروه های تکفیری، مناطق بیابانی، خشک، بی آب و علف است و اصولا منطقه مسکونی به حساب نمی آید. بنابراین این درصدهایی که گفته می شود برای جوسازی، تضعیف و خراب کردن روحیه ارتش سوریه و گروه هایی که از نظام سوریه دفاع می کنند، است.

البته واقعیتی هم وجود دارد که باید یک فکر اساسی برای تزریق نیروهای داوطلب آموزش داده شده به ارتش سوریه کرد. همچنین ارتش سوریه باید در سطح وسیع تری با گروه های تکفیری درگیر شود، بنابراین همه این اطلاعات درست نیست و بخش عمده آن جنگ روانی است./

با تشکر از جناب آقای اسداللهی که وقت خود را در اختیار پایگاه بصیرت قرار دادند.

مصاحبه از: وحید قاسمی 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات