تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۴ - ۰۴:۵۵  ، 
کد خبر : ۲۷۶۵۱۸

اخبار ویژه روزنامه‌ها 1 تیر


روزنامه کیهان **

رازگشایی از محبوبیت ایران و مهارت در حل بحران‌های منطقه

یک نشریه آمریکایی تأکید کرد مقاومت و مهارت موجب گسترش نفوذ ایران در منطقه خاورمیانه شده و پیشبرد این سیاست متوقف به برداشته شدن تحریم‌ها نیست.

نشنال اینترست با این استدلال که توافق هسته‌ای با ایران موجب افزایش مداخله ایران در منطقه خواهد شد نوشت: چنین استدلالی گمراه کننده است و نشانگر عدم درک از ماهیت و چرایی توسعه نفوذ شدید ایران در منطقه طی سال‌های اخیر می‌باشد. در این راستا، به منظور درک علت رسیدن ایران به جایگاه یک قدرت منطقه‌ای، باید ساز و کارهایی را که این کشور توانسته با بهره‌گیری از آن‌ها، دیگران را با خود همسو کند، ارزیابی کنیم.

این نشریه می‌افزاید: در محور استراتژی ایران، ایدئولوژی انقلابی این کشور یا آنچه از آن با نام «مقاومت اسلامی» یاد می‌شود، قرار دارد. ایران تصویری از مقاومت اسلامی را نشان داده که از مرزهای قومی فراتر رفته و با رویکردهای محبوب ضد آمریکایی، ضد صهیونیستی و ضد افراط‌گرایی در منطقه ارتباط برقرار می‌کند. با وجود اینکه به دلیل ماهیت فرقه‌گرایانه برخی بحران‌های منطقه، این تصویر با چالش‌هایی نیز مواجه شده، ایران همچنان منطقی‌ترین متحد برای شمار زیادی از اعرابی است که به دولت‌های منطقه خلیج فارس بی‌اعتماد بوده و نیازمند سلاح برای مبارزه با افراط‌گرایان هستند.

نشنال اینترست تصریح کرد: در کنار ایدئولوژی انقلابی، مسأله مهم دیگر، وجود این حقیقت است که ایران خواد را در پاسخ دادن به بحران‌های منطقه‌ای ماهر نشان داده است. در جایی که دیگران شکست خورده‌اند، ایران راه‌حل‌های سیاسی و نظامی خود را مطرح کرده که توانسته به سرعت سبب پر کردن خلأ قدرت و به موفقیت رسیدن متحدانش شود. نمود این امر به خوبی در عراق قابل مشاهده است.

ایران به مدت بیش از سه دهه، تحت تحریم‌های شدید بین‌المللی قرار داشته است. از سوی دیگر، درست در میان جنگ ویرانگر ایران و عراق بود که ایران توانست ریشه شکل‌گیری حزب‌الله را در لبنان ایجاد کند که اکنون به مهمترین بازیگر غیر دولتی در منطقه تبدیل شده است. درعراق، با وجود منابع فراوانی که آمریکا از نظر مالی دارد، نفوذ ایران از این کشور بیشتر است.

نشریه مذکور خاطرنشان کرد: حتی اگر بپذیریم که ایران با استفاده از ثروت خود اقدام به توسعه نفوذ می‌کند، این استدلال که برداشته شدن تحریم‌ها به مداخله بیشتر ایران منجر خواهد شد، صحیح نیست. این استدلال نه تنها نوع کارکرد سیستم سیاسی ایران را نادیده می‌گیرد، بلکه ظرافت‌های سیاست منطقه‌ای ایران را نیز در نظر نمی‌گیرد. این استدلال که برداشته شدن تحریم‌ها به افزایش نفوذ ایران در منطقه منجر می‌شود، به دلایل مختلف صحیح نیست. چندین دهه تحریم علیه ایران، نتوانسته در این امر تغییر خاصی ایجاد کند و برداشته شدن تحریم‌ها نیز تأثیر چندانی بر سیاست منطقه‌ای ایران نخواهد داشت.

 

واقعا هاشمی نگران فشار تحریم‌ها بر مردم است؟!

رفیق گرمابه و گلستان مهدی هاشمی می‌پرسد آیا واقعا هاشمی مخالف تحریم و نگران آثار آن است؟

نیک آهنگ‌کوثر (مدیر) منصوب مهدی هاشمی برای مدیریت سایت سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت و یار غار وی به هنگام فرار از کشور، در سایت شخصی خود (خودنویس) نوشت: مهدی هاشمی فراموش نکرده با چند نفر در واشنگتن تماس تلفنی گرفته تا بتواند رابطی پیدا کند تا اطلاعاتی به مقام‌های خزانه‌داری برای افزایش تحریم‌ها علیه ایران بدهد. مطمئنا یادش هم هست وقتی از او پرسیده شد که وقتی پدرش در آن سال (1389)، رئیس مجلس خبرگان و رئیس مجمع تشخیص مصلحت بوده و یکی از «استوانه‌های نظام»، چه پاسخی درباره ارتباط پدرش و خودش با ماجرای تحریم داده است؟ حالا در نظر بگیرید هاشمی رفسنجانی را که امروز دارد درباره اثر تحریم‌ها حرف می‌زند.

هاشمی اخیرا گفت تحریم‌ها پدر مردم را درآورده و استخوان آنها در حال خرد شدن است.

خودنویس می‌افزاید: مهدی هاشمی فراموش نکرده وقتی درباره تقسیم وظایف بعد از سال 88 حرف می‌زد، او یک وظیفه داشت، پدرش یک وظیفه، و فائزه هاشمی وظیفه‌ای دیگر. خوشبختانه یا متاسفانه، این حرف او مستند شده است وقتی می‌گوید: «ما تقسیم کار کرده‌ایم هر کسی کار خودش رو می‌کند. بابا کار خودش رو می‌کند. اینها به من گیر داده‌اند چون می‌خواهند وظیفه اصلی‌ام را انجام ندهم. وظیفه من به عنوان مهدی هاشمی این نیست که رسانه‌های خبری را کنترل کنم. من وظیفه‌ای برایم تعریف شده که آن را انجام می‌دهم.» مهدی هاشمی به عبارتی می‌گوید که براساس وظیفه‌ای که برایش تعریف شده کار می‌کند و خارج از آن محدوده نمی‌رود. آیا تلاش برای افزایش تحریم‌ها علیه کشور خودش، بر پایه همین تقسیم وظیفه است؟

در ادامه این یادداشت آمده است: مهدی هاشمی حتما به یاد دارد که در روز 13 اکتبر 2010، بعد از بحث مبسوطی درباره متابولیزم و اهمیت خوردن دارو (احتمالا تحریم نشده) درباره تشدید تحریم‌ها چه گفته؟ لابد وکیل محترمش که منتظر روزهای خوبی است، چنین چیزی را هم «دروغین» می‌خواند. به اعتراف وزیر ارشاد، ایران باید خسارتی 14 میلیارد دلاری به شرکت اماراتی کرسنت بپردازد، ولی احتمالا کسی که ضرری از این بابت نخواهد خورد، جورکننده قرارداد است.

یادآور می‌شود نیک‌آهنگ کوثر کاریکاتوریست بسیاری از نشریات زنجیره‌ای است که در طول سالها به ترور شخصیت‌ هاشمی مشغول بود اما به مرور با عناصری نظیر مهدی و فائزه هاشمی رفیق صمیمی شد.

 

پولیتیکو: قرار نیست توافق هسته‌ای گشایشی در اقتصاد ایران ایجاد کند

نشریه آمریکایی پولیتیکو در گزارشی به آثار اقتصادی توافق هسته‌ای پرداخت.

این نشریه نوشت: اگر تحریم‌ها به سرعت متوقف یا لغو شوند، جمهوری اسلامی بلافاصله به منابع مالی عظیمی دست می‌یابد که ممکن است براساس نگرانی عده‌ای از آنها برای فعالیت‌های تروریستی خود بهره بگیرد. در مقابل عده‌ای هستند که خبر از تهدیدی دیگر می‌دهند. به عقیده این گروه، اگر تحریم‌ها به سرعت متوقف نشوند و تهران احساس نکند که از بار آنها دست‌کم تا اندازه‌ای خلاص شده، ممکن است انگیزه خود را برای اجرای توافق جامع از دست بدهد.

پولیتیکو افزود: با این حال الیزابت روزنبرگ مشاور سابق وزارت خزانه‌داری آمریکا در امور تحریم در این باره گفته است؛ حقیقت این است که بنا به چند دلیل توقف تحریم‌ها نه سریع خواهد بود و نه آسان.

پولیتیکو نوشت: مسئله گشایشی که قرار است توقف تحریم‌ها ایجاد کند نیز در دراز مدت در هاله‌ای از ابهام است. از جمله اگر در سال 2016 یک جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برنده شود، آن گاه به تعهد ایالات متحده به اجرای تواقف جامع اتمی نیز نمی‌توان اعتمادکرد.

نشریه آمریکایی نوشت: بنا به دلایلی از همین قبیل، تحلیل‌گران معتقدند کمپانی‌های آمریکایی همچنان در برابر ایران و تجارت در این کشور دست به عصا خواهند بود و دیگر کمپانی‌های خارجی هم ترجیح خواهند داد محتاطانه رفتار کنند تا مبادا مورد غضب آمریکا واقع شوند.

به عقیده روزنبرگ، این امر می‌تواند باعث استیصال و عصبیت در تهران شده و از انگیزه مقامات جمهوری اسلامی برای اجرای توافق جامع بکاهد.

پولیتیکو خبر می‌دهد در کنفرانس سالانه جروزالم پست که اوایل ماه جاری میلادی در نیویورک برگزار شده است، جک لو وزیر خزانه‌داری آمریکا تأکید کرد، بهبود فوری اقتصاد ایران پس از لغو تحریم‌ها افسانه‌ای بیش نیست. اینجاست که این احتمال پیش می‌آید که بهبود اقتصادی کند و پس از توقف تحریم‌ها دست تندروها در تهران را قوی کند که از ابتدا با مذاکرات اتمی و دادن امتیاز به غرب در ازای رهایی از تحریم‌ها مخالفت کرده‌اند.

 

آن سخنان فقط برای انتخابات بود؟!

مسئولان و حامیان دولت، در دوره دولت قبل ریشه مشکلات اقتصادی کشور را سوءمدیریت دولت وقت می‌دانستند و نقش تحریم‌ها را ناچیز عنوان می‌کردند. اما از دو سال پیش با تغییر دولت، مواضع آنها هم تغییر کرده و اکنون می‌گویند ریشه مشکلات اقتصادی، تحریم‌ها است و رفع تحریم‌ها نیز به توافق با آمریکا منوط است.

مروری بر مواضع روحانی در 2 سال پایانی دولت دهم نشان می‌دهد آن زمان روحانی اعتقاد داشت که دلیل اصلی مشکلات اقتصادی کشور، سوءمدیریت است و تحریم تاثیر ناچیزی دارد. سایت مشرق با مرور سخنان روحانی در گذشته می‌پرسد، «روحانی قبل از ریاست‌جمهوری تحریم‌ها را چقدر موثر می‌دانست؟»  روحانی 23اردیبهشت 92 در مورد اینکه تورم و تحریم تا چه حد با هم در ارتباطند، گفت «یکی از دلایل تورم کاهش تولید است. هر چند تورم و تحریم با هم در ارتباطند اما اگر تحریم هم نمی‌بود ما تورم را داشتیم. الان دولت نقدینگی را به 7 برابر افزایش داده است. وقتی نقدینگی زیاد باشد، گرانی هم خواهد بود. این کاهش ارزش پول ملی هم به معنای تورم جدید است. ضمن اینکه باید روابط ما با دنیا معتدل و منطقی باشد و همه اینها در شرایط اقتصادی کشور موثر است.»

 روحانی همچنین 7 اردیبهشت 92 با بیان اینکه یک مدیریت خوب می‌توانست جلوی تحریم‌ها را بگیرد، گفته بود: آیا اموری چون افزایش نقدینگی در جامعه و 7 برابر شدن آن و تبدیل 68 هزار میلیارد تومان نقدینگی جامعه در عرض 7 سال به 450 هزار میلیارد تومان ربطی به تحریم‌ها داشت؟ یا به مدیریت ضعیف مسئولان امر برمی‌گردد؟ رشد اقتصادی ایران در شرایط امروز یا صفر و یا زیر صفر است در حالی که ما هیچ‌گاه چنین شرایطی را نداشتیم و از این رو به نظر می‌رسد مشکل از مدیریت داخلی است؛ البته بخشی از مشکلات به تحریم‌های بین‌المللی برمی‌گردد، اما این موضوع هم به مدیریت داخلی کشور برمی‌گردد، چرا که یک مدیریت خوب می‌توانست جلوی تحریم‌ها را گرفته یا حداقل این تحریم‌ها را تقلیل کند.

روحانی در تاریخ 22 فروردین‌ 92 نیز تصریح کرده بود: مدیریت اقتصادی کشور به جای آنکه در این شرایط حساس با تکیه بر قدرت مقاومت و ابتکار مردم عزیز و سرفراز ایران پیام رشد پایدار به جهان بدهد، متاسفانه پیام ضعف به تحریم‌کنندگان می‌دهد... همه ضعف‌ها و ناکارآمدی‌ها را نمی‌توان پای تحریم نوشت.

 حسن روحانی 23 مهر 91 نیز خاطرنشان کرده بود: مگر از سال 1385 تحریم نشدیم، اما برای شرایط تحریم چه کار کردیم؟ آیا به فکر اقتصاد مقاومتی و برنامه‌ریزی برای این شرایط بودیم؟ آنچه مهم است سرمایه اجتماعی است اگر مردم بدانند و مطمئن باشند مسئولان می‌فهمند و دلسوزند و به دنبال حل مشکلات و مسائل هستند، از این شرایط عبور می‌کنیم. اما شرط اساسی این مسئله امید به آینده است دیگر دوران شعار دادن و درشت‌گویی گذشته است و مردم از بس حرف شنیدند خسته شدند.

پرسش مهم این است که اکنون چه اتفاقی افتاده که آقای روحانی حتی آب خوردن و محیط‌زیست را هم به لغو تحریم‌ها مشروط می‌کند!

 

قاچاق کالا در سال 93

4برابر واردات رسمی!

یک روزنامه حامی دولت اذعان کرد میزان قاچاق کالا در سال 93، چهار برابر واردات رسمی به کشور بوده است.

روزنامه آفتاب یزد در گزارشی نوشت: قاچاق دیگر آنقدر تکراری شده که نوشتن از آن و ارائه راهکار برایش نه تازه است و نه چاره‌ساز، گویی مانند سرطانی به جان اقتصاد کشور افتاده است. اما شاید کمتر باری «قاچاق کالا از مبادی قانونی» به گوشمان رسیده باشد.

قاچاق کالا از مبادی قانونی به چند شکل صورت می‌گیرد و علل آن متعدد است؛ پولشویی، کم‌اظهاری، پرداخت سود و عوارضی کمتر از میزان واقعی.

مجیدرضا حریری، عضو کمیسیون واردات اتاق بازرگانی قاچاق کالا به صورت رسمی و قانونی را الفاظی صوری می‌داند و معتقد است باید از آنها به «تخلفات گمرکی» یادکنیم. وی می‌گوید: «این مفاهیم به صورت صوری به کار برده می‌شود، اما معنی مشخصی ندارد. اتفاقی که در گمرک افتاده است، این است که اظهار در حال حاضر به صورت الکترونیکی انجام می‌شود. زد و بندهای بین صاحب کالا و مامور ارزیابی گمرک می‌تواند در عدم ارائه اظهارها کمک کند.»

حریری می‌افزاید: در سال 93 کالای ساخته شده‌ای که توسط تجار جابه‌جا شد، در مجموع 5 میلیارد دلار بود. اما آنچه که قاچاق شد، 20 میلیارد دلار بود، یعنی 4 برابر واردکنندگان قانونی.

این اقتصاددان تاکید می‌کند که عده‌ای سعی دارند آدرس قاچاقچی را گم کنند، با کارهایی مثل تعریف قاچاق معادل کوله‌بری و... با این کارها می‌خواهند آدرس قاچاقچی را گم کنند که چه کسی است. یک مثال یخچال فریزر ساید بای ساید است. مگر چقدر یخچال فریزر ساید بای ساید از گمرک ترخیص می‌کنیم. آمارها موجود است، اما نگاه کنیم، ببینیم چقدر یخچال فریزر ساید بای ساید در بازار موجود است و فروخته می‌شود. نمی‌توانیم بگوییم یخچال فریزر ساید بای ساید با قاطر یا کوله‌بر قاچاق می‌شود، قطعا به صورت سازمان‌یافته قاچاق می‌شوند. آدرس‌های غلط و پرت کردن حواس مردم از موضوع اصلی قاچاق، کار غلطی است. همه چیز تمیز و حساب‌شده وارد می‌شود. پیدا کردنش هم در عین حال کار سختی نیست.

آفتاب یزد همچنین درباره سوءاستفاده‌های میلیاردی از کارت‌های بازرگانی نوشت: متاسفانه برخی از فعالان اقتصادی برای فرار از پرداخت مالیات به سراغ افراد ناآگاه می‌روند و با دادن مبلغ ناچیزی به ‌آنان، برایشان کارت بازرگانی می‌گیرند سپس با انجام فعالیت‌های اقتصادی گوناگون با استفاده از این کارت‌های بازرگانی سودهای کلان و میلیاردی می‌برند. این در حالی است که دارنده کارت باید مالیات بدهد و این دسته از فعالان اقتصادی از این طریق از پرداخت مالیات فرار می‌کنند.

در این باره، مدیرکل امور مالیاتی استان کردستان با اشاره به تخلفاتی در صدور کارت بازرگانی استان گفت: کارت بازرگانی برای زن 75 ساله، بدون اطلاع وی 12میلیارد تومان با این کارت فعالیت اقتصادی انجام شده است و از سوی اداره مالیات نیز برگه مالیاتی یک میلیارد تومانی برای این شخص صادر شده است.

در همین حال محمود دودانگه مشاور وزیر صنعت می‌‌گوید: چیزی که مسلم است این است که اتاق‌های بازرگانی باید دقت خود را بیشتر کرده و در تکمیل مدارک و صدور کارت یک نظام‌مندی داشته باشند و حتی بعد از صدور بازرگانی دائما این پایش و کنترل را انجام دهند.به نظر من اتاق‌های بازرگانی می‌توانند دقت بیشتری داشته باشند تا سوءاستفاده از کارت‌های بازرگانی انجام نشود.

*********************************

روزنامه قدس **

فاجعه نابودی ذخایر آب   زیر زمینی

 مهر: رحیم میدانی، معاون وزیر نیرو با اعلام اینکه ذخایر آب تجدیدشونده کشور سالیانه ۲۶ میلیون مترمکعب کاهش یافته است، گفت: ۲۰ سال زمان نیاز است تا منابع زیرزمینی آب کشور احیا شود.

 

 باز هم اختلاس میلیاردی

تابناک: خسروی وفا، رئیس دادگستری استان اصفهان گفت: یکی از تخلفات مالی سنگین در اصفهان طی ماه های اخیر که اکنون پرونده آن رسانه ای شده است، اختلاس 42 میلیارد و 300 میلیون ریالی در یکی از شعبه‌های پست بانک اصفهان است. این اختلاس از سوی دو نفر از کارمندان این بانک انجام شده و به گفته رئیس دادگستری استان اصفهان، متهمان دستگیر شده اند.

 

 خانه‌های مد ساماندهی می‌شوند

عصرایران: کارگروه ساماندهی مد و لباس در اطلاعیه ای اعلام کرد که در تلاش است با شناسایی خانه های مد و آموزش دادن به مسؤولان آن، فعالیت این گروه را در حوزه مد و لباس مانند سایر بخشها ساماندهی کند.

  

موج تفکیک جنسیتی در صدا و سیما

ایلنا: بتازگی منابع آگاه از صدور بخشنامه‌ای به دستور معاون صدا خطاب به مدیران شبکه‌های رادیویی مبنی بر آغاز طرح تفکیک جنسیتی خبر دادند.

 

  کشف 650 میلیون داروی ورزشی تقلبی

قدس آنلاین: سرهنگ محمدمهدی کاکوان، رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات تهران بزرگ از کشف مکملهای ورزشی و داروهای جنسی غیرمجاز به ارزش بیش از 5/65 میلیارد ریال خبر داد.

  

بازداشت مدیرعامل اسبق منطقه آزاد قشم

مهر: حجت الاسلام محمدصادق اکبری، رئیس کل دادگستری هرمزگان در مورد آخرین وضعیت پرونده تخلفات مالی و زمین خواری در جزیره قشم گفت: پرونده در شعبه مورد نظر در حال بررسی و پیگیری است و تعدادی از مدیران و افراد مرتبط با پرونده جهت بازجویی و جمع آوری اطلاعات احضار شدند که در روند بررسی پرونده یکی از مدیران اسبق منطقه آزاد قشم به صورت موقت بازداشت شد.

 

  بازداشت وکیل ۲۰۰میلیاردی

 واحد مرکزی خبر: عبداللهی، رئیس کل دادگستری استان مرکزی از دستگیری وکیل ۲۰۰ میلیارد ریالی خبر داد و گفت: این وکیل از یکی از شرکتهای بزرگ اراک که بخشی از سهام آن دولتی است، در پرونده ای حدود 200 میلیارد ریال  تحت عنوان حق الوکاله گرفته است و برابرسیاستهای کشور رسیدگی به تخلفات وی با قوت و جدیت دنبال می‌شود.

 

 آخوندی در مترو پاریس 

 مشرق: آخوندی، وزیر راه و شهرسازی کشورمان در سفر به فرانسه به دعوت آلن ویدالیس، وزیر مشاور دولت فرانسه در امور حمل و نقل، با او دیدار و گفت‌وگو کرد. گفته می‌شود، پس از این دیدار، وزیر راه وشهرسازی ایران از متروی پیشرفته پاریس بازدید کرد.

 

 70 هزار افغانی شاغل در کرمان!  

 ایسنا: رضا اسماعیلی‌پور، مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان کرمان گفت: اتباع بیگانه، بسیاری از فرصتهای شغلی استان را ربوده‌اند و نزدیک به 70 هزار شاغل افغانی در استان داریم که سه هزار نفر از آنها به صورت قانونی و بقیه غیرقانونی کار می‌کنند.

 

 بحران آب در فلات مرکزی ایران 

 مشرق: مسعود میرمحمدصادقی یک مقام مسؤول در وزارت نیرو با اعلام اجرای طرح بستن چاه های غیرمجاز گفت: بحران آب از طریق زاینده رود به فلات مرکزی ایران رسید.

 

 هزینه یک عروسی ساده چقدر است؟

 قدس آنلاین: بررسی های میدانی نشان می‌دهد که هزینه برگزاری یک جشن عروسی با در نظر گرفتن مواردی همچون خرید طلا، اجاره سالن مراسم، خرید لوازم منزل، اجاره یک منزل، داشتن یک خودرو، وسایر ملزومات زندگی حدود 50میلیون تومان مخارج به همراه دارد.

 

 نگرانی از کم توجهی به تفسیر قرآن

 باشگاه خبرنگاران: آیت ا... مکارم شیرازی با ابراز نگرانی از عدم توجه به تفسیر قرآن کریم در جامعه، گفت: اصالت بخشی به الفاظ قرآن و در حاشیه نگاه داشتن مفاهیم آیات موجب نگرانی است که امیدوارم آن را برطرف کنیم.

 

 رکود بی سابقه در بازار خودرو

قدس آنلاین: خبرها حاکیست که رکود بازار خودرو طی سه ماهه سالجاری نسبت به سال گذشته به اوج خود رسیده است بطوریکه به گفته برخی نمایشگاهداران این بازار تاکنون چنین کسادیی را به خود ندیده است. کارشناسان بازار خودرو معتقدند که به دلیل نبود نقدینگی، این بازار هم اکنون پنچر شده و احتمال دارد این وضعیت بازار تا سال آینده نیز ادامه داشته باشد. گفته می شود در برخی نمایشگاهها طی سه ماه گذشته حتی یک قولنامه نیز نوشته نشده است.

 

 واردات افزایش یافت 

مشرق: براساس گزارش مرکز آمار از ارزش ریالی آمار بازرگانی خارجی ایران، واردات کشورمان در 2 سال اول دولت یازدهم معادل 4 سال دولت دهم بوده است. این آمار نشان می‌دهد میانگین واردات کشور در دو سال اول دولت یازدهم 130 هزار میلیارد تومان بوده در حالی که میانگین واردات چهار ساله دولت دهم 7/67 هزار میلیارد تومان اعلام شده است.

*********************************

روزنامه جمهوری اسلامی **

* ورود مجدد مداحان به صحنه سیاست و تلاش برای کوبیدن بزرگان انقلاب و رئیس‌جمهور همزمان با مطرح ساختن افراد خارج از صحنه که این روزها به بهانه‌های مختلف از جمله تشییع شهدا و محافل مذهبی ماه مبارک رمضان صورت می‌گیرد، یک برنامه حساب شده است که به انتخابات مجلس در اسفند ماه مربوط است. عناصر افراطی که با حضور دولت اعتدال در صحنه و استقبال مردم از اقدامات این دولت برای پایان دادن به تحریم‌ها، آینده خود را دچار ابهام می‌بینند با دامن زدن به این قبیل مطالب درصدد جلب توجه مردم و کسب آراء آنها در انتخابات هستند. حملات تندی که بلافاصله از قم علیه بزرگان انقلاب و بیت امام صورت گرفت نیز برنامه‌ریزی شده بودن این جریان‌سازی را تایید می‌کند و بر ضرورت رعایت موازین توسط مجموعه بیت امام و پرهیز از بهانه دادن به دست مخالفان را مورد تاکید قرار می‌دهد.

* استاندار گیلان ضمن تاکید بر بهره‌گیری از فیوضات معنوی ماه مبارک رمضان، برپایی سفره‌های افطار از سوی ادارات دولتی استان در این ماه را ممنوع اعلام کرد. به گزارش ایلنا، محمد علی نجفی در جلسه شورای برنامه‌ریزی گیلان با تبریک فرا رسیدن ماه مبارک رمضان با اشاره به رویکرد اقتصاد مقاومتی و انضباطی بودن بودجه، گفت: دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌ها باید بر صرفه‌جویی بیشتر در هزینه‌هایشان دقت کنند. وی با تاکید بر لزوم صرفه‌جویی در مصرف سوخت، انرژی و هزینه‌های جاری در دستگاه‌ها، افزود: باید در برخی از بخش‌ها صرفه‌جویی شود که می‌تواند هم صرفه‌جویی مالی و اداری ایجاد و هم منابع کشور را حفظ کند. استاندار گیلان، خاموش کردن لوازم اداری وسایل سرمایشی پس از ساعت اداری را در حفظ سرمایه‌های ملی و بیت المال ضروری دانست و یادآور شد ممنوعیت برپایی سفره‌های افطاری توسط ادارات در ماه مبارک رمضان، در قالب دستورالعمل به تمام دستگاه‌ها و فرمانداری‌ها و واحدهای زیرمجموعه ابلاغ شده است.

*********************************

روزنامه خراسان**

رد درخواست يک وزير به علت تاثير بر تورم

بر اساس دستور روزهاي اخير يک مسئول مهم اجرايي به تعدادي از اعضاي کابينه، اعلام شده است که با توجه به بررسي هاي صورت گرفته، درخواست شماره ۰۲ /۱۰۰ /۲۰۳۶ وزارت راه و شهرسازي براي افزايش نرخ عوارض جابه جايي کالا، ضمن بررسي شوراي اقتصاد پس از بحث در اين خصوص با توجه به سياست دولت در تعديل و کاهش تورم، درخواست مذکور به طور رسمي رد شده است.

 

ابلاغيه جديد براي لغو يک مصوبه دولت احمدي نژاد

بر اساس ابلاغيه يک مسئول ارشد اجرايي به آخوندي و ظريف، مقرر شده براي مذاکره، پيش امضا (پاراف) و امضاي موقت پروتکل اصلاحي موافقت نامه حمل و نقل هوايي بين دولت جمهوري اسلامي ايران و دولت اوکراين که در تيرماه سال ۱۳۷۲ به امضاي دو طرف رسيده بود، ظرف ۳ سال از تاريخ ابلاغ اين تصويب نامه اقدام و مراحل قانوني تا تصويب نهايي پيگيري شود. بر اساس بند دوم اين ابلاغيه، مصوبه دولت سابق که در آخرين روزهاي فعاليت اش در اين خصوص تصويب شده، لغو خواهد شد.

 

جهان نيوز مدعي شد

هفته‌نامه صدا در شماره اين هفته خود دست به ابداع عجيبي زده است و مانند بقيه سوژه‌‌هاي خود که اصرار بر پيدا کردن ما به ازاي خارجي براي افراد و پديده‌‌هاي کشور دارد، روحاني را با مرسي در مصر مقايسه کرده و علت اين مشابه‌سازي را به سخنان آيت‌ا... جنتي در جمع فرمانداران ربط داده است و با چاپ عکسي از آيت‌ا... جنتي و قاليباف تلاش کرده براي اين مدعاي انتزاعي چفت و بست پيدا کند.

 

 رجا نيوز مدعي شد

وب سايت دکتر سعيد جليلي با انتشار فيلم کوتاهي از سخنان وي در جمع دانشجويان دانشگاه‌هاي استان البرز و اميرکبير، جزئيات بيشتري درباره مذاکرات وي در سال‌هاي ۸۶ تا ۹۲ را منتشر کرده است.در اين فيلم جليلي با تعريض به عملکرد فعلي سازمان انرژي اتمي و آژانس بين المللي که به صورت کلي مذاکرات را جلو مي‌برند و موارد اختلافي ميان ايران و آژانس را «مورد به مورد» حل نمي‌کنند، تاکيد مي‌کند که اين روند به نتيجه نخواهد رسيد.

 
 پارس نيوز مدعي شد

 

وزارت ارشاد، 26 تير 94 را به عنوان «روز جهاني قدس» اعلام کرده است ولي شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي تصميم ديگري اتخاذ کرده است. با توجه به اينکه جمعه آخر ماه مبارک رمضان در کشورهاي مختلف احتمالا 23 رمضان مصادف با 19 تير است. شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي تصميم گرفته تا به صورت جهاني مراسم اين روز، همزمان در 19 تير برگزار شود.

 

 نامه نيوز خبرداد

اولين نشست شوراي مرکزي جديد مجمع نيروهاي خط امام هفته گذشته و با پايان کار شوراي مرکزي قبلي و پس از کنگره اخير اين تشکل اصلاح طلب برگزار شد.در ابتداي اين جلسه جهت انتخاب دبير کل به صورت کتبي راي گيري به عمل آمد که به اتفاق آرا حجت الاسلام والمسلمين سيد هادي خامنه‌اي براي بار ديگر به دبير کلي اين تشکل انتخاب شد .

 

 صراط نيوز مدعي شد

در شرايطي که در ماه‌هاي گذشته، اصلاح طلبان تلاش زيادي به خرج دادند تا ناطق نوري را وارد رقابت‌هاي انتخاباتي کنند، به نظر مي‌رسد اکنون حضور او کاملا منتفي شده و نظر ناطق، با فرداي انتخابات 76 که تصميم به دوري هميشگي از انتخابات گرفت، هيچ تغييري نکرده است.به اين ترتيب، با ورود جدي عارف به موضوع انتخابات مجلس، سرليستي او قطعي تر از هر زمان ديگري به نظر مي‌رسد هرچند خود اصلاح طلبان هنوز به اين جمع بندي نرسيده اند.

 

 جماران خبرداد

حاميان دولت در استان فارس و جواد جمشيدي، رئيس ستاد انتخاباتي حسن روحاني در انتخابات سال 92 در استان فارس، در نامه‌اي خطاب به رئيس‌جمهوري نسبت به عملکرد مديريت ارشد استان فارس از طرف حاميان دولت ابراز نگراني کرده است و نتيجه‌ اين نگراني‌ها را نشر نااميدي در ميان ياران روحاني پيش‌بيني کرده است.

*********************************

روزنامه ایران**

تحریم‌هایی که می‌ماند

 هماهنگ‌کننده ضدتروریسم وزارت خارجه امریکا گفته است که هیچ یک از تحریم‌های مربوط به آنچه او حمایت ایران از تروریسم خواند، بعد از توافق هسته‌ای احتمالی ایران و 1+5 لغو نمی‌شود. به گزارش فارس، «تینا کیداناو» هماهنگ‌کننده ضدتروریسم وزارت خارجه امریکا روز جمعه همزمان با انتشار گزارش سال ۲۰۱۴ تروریسم گفت: «این گزارش، لزوماً حرفی درباره تعداد حملاتی که به تحریک‌ یا حمایت برخی کشورهای خاص در تمامی موارد صورت گرفته‌ است اشاره‌ای نکرده است... اما ما همچنان بسیار بسیار درباره فعالیت سپاه و همچنین واسطه‌های آنها که از جانب ایران فعالیت می‌کنند، نگران هستیم.»

 

تکذیب ساخت مجسمه روحانی

 دبیر ستاد مردمی جشن بزرگداشت ۲۴ خرداد در سرخه اخبار مربوط به ساخت مجسمه رئیس‌جمهوری را تکذیب کرد. «تدبیر و امید» نوشت؛ «مهدی غلامی سرخه با ارسال یادداشتی اعلام کرد: «این اثر حجمی نه قرار بود سردیس باشد و نه مجسمه‌ای که اساساً ساخت آن با هنر دینی و اسلامی و روحیات و اخلاقیات جناب رئیس‌جمهوری همسو نیست؛ بلکه یک اثر هنری فاخر ماندگار است که تصویر پرتره رئیس‌جمهوری با کنار هم قرار دادن تعدادی میله فلزی نمادی از سال‌های مبارزه ایشان در پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون می‌باشد، طراحی شده است که پیشنهاد شد در ورودی زادگاهش نصب شود.»

 

پاسخ زیباکلام به حدادیان

 صادق زیباکلام در نامه‌ای به سعید حدادیان نوشت: «فرموده بودید که آقای‌ هاشمی رفسنجانی به جای بازدید از جبهه‌ها و رفتن با کاروان راهیان نور، به کیش و جت اسکی می‌روند و... ای کاش جنابعالی هم به کیش و جت اسکی تشریف می‌بردید اما در عوض ۶ میلیون جوان مملکت امروز بیکار نبودند؛

 ای کاش جنابعالی و همفکرانتان هم به کیش و جت اسکی می‌رفتید اما از در و دیوار مملکت پرونده فساد نمی‌ریخت؛ ای کاش جنابعالی هم عید نوروز به کیش و جت اسکی می‌رفتید اما صف فارغ‌التحصیلان بهترین دانشگاه‌هایمان در مقابل سفارتخانه‌های غربی هر روز طولانی‌تر نمی‌شد؛ ای‌کاش جنابعالی هم به جت اسکی می‌رفتید اما به فکر سرمایه‌گذاری و تأمین آب مملکت هم می‌بودید؛ ای کاش جنابعالی هم به کیش می‌رفتید اما جنگل‌های مملکت به واسطه بی‌توجهی و کمبود امکانات این چنین در معرض نابودی قرار نمی‌گرفت؛ ای کاش جنابعالی هم به کیش و جت اسکی می‌رفتید اما در عوض محیط زیست‌مان در این حال و روز نبود؛ ای کاش جنابعالی و یارانتان هم به کیش و جت اسکی می‌رفتید اما شمار هم‌میهنان‌تان که به زیر خط فقر رفته‌اند چند برابر نشده بود؛ ای کاش و ای کاش و باز هم ای‌کاش...»

 

حمله سیاسی به «اینستاگرام» یک روحانی

 حجت الاسلام زائری که چندی پیش در صفحه «اینستاگرام» خود انتقاداتی را نسبت به حضور احمدی نژاد بر روی سن در مراسم تشییع شهدای غواص کرده بود، اخیرا با تهمت ها و فحاشی هایی در این صفحه و از سوی برخی فعالان مجازی مواجه شده است که بر اثر همین موضع طی نامه ای به وزیر اطلاعات که در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرده است خواستار رسیدگی به این موضوع شده. در بخشی از این نامه آمده است:« کاملا واضح است این هجوم مجازی به شکل سازماندهی شده برای اهداف سیاسی در ماههای آینده و در آستانه انتخابات مجلس و خبرگان و در حمایت از یک جریان خاص صورت می گیرد. می گویند در سالهای گذشته ارقام هنگفتی اموال ناپدید شده است و سرنخی از آنها به دست نیامده ، اینک این سرنخ را بگیرید و ببینید به کجا می رسید. شاید بخشی از آن اموال دارد اینجا برای اشتغال زایی برای جماعتی بی ادب و هتاک در پشت مانیتورها و به شکل گروهی هزینه می شود» .

*********************************

 روزنامه جام جم**

عذرخواهی ستاد برگزاری مراسم تشییع پیکرهای شهدا از مردم

ستاد برگزاری مراسم تشییع پیکرهای مطهر 270 شهید خط‌شکن و غواص با تشکر از حضور مردم در بی‌نظیرترین مراسم تشییع شهدا در سال‌های اخیر، با صدور بیانیه‌ای توضیحاتی در این زمینه ارائه کرد.به گزارش فارس، در این بیانیه آمده است: از بروز پاره‌ای ناهماهنگی‌های تحمیلی و مشکلات فرساینده که با وجود تجربیات موفق چند ساله و باوجود تدابیر و برنامه‌ریزی‌های اولیه و به دلیل چند برابر بودن جمعیت نسبت به برآوردها و تخمین‌های اولیه، هنگام برگزاری مراسم باشکوه تشییع پیکرهای مطهر شهیدان رخ داد، از تک تک شرکت‌کنندگان اعم از زنان و مردان باغیرت و مسلمان در این رویداد عظیم عذرخواهی و به‌دلیل تنگناهای ایجاد‌شده، طلب حلالیت و پوزش می‌کنیم.

همچنین فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستادکل نیروهای مسلح با اشاره به مراسم تشییع شهیدان، در مطلبی نوشت: برخی افراد که از دلسوزان نظام اسلامی و در جبهه خودی قرار دارند با گلایه‌مندی از حضور لحظه‌ای برخی شخصیت‌ها در محل جایگاه مراسم شهدا، گمانه‌زنی‌هایی داشته و آن را حمل بر اغراض سیاسی برگزارکنندگان مراسم نمودند؛ لذا جا دارد برای تنویر افکار عمومی توضیح دهم که در روز برگزاری مراسم برای هیچ‌یک از مسئولان عزیز اعم از لشکری و کشوری حاضر در میدان یا نزدیک و پشت جایگاه منعی برای حضور در جایگاه وجود نداشت و معدود افرادی هم که در جایگاه حضور یافتند با میل و علاقه شخصی خودشان بوده است.

 

افشاگری ویکی‌لیکس درباره مهاجرانی

سایت افشاگر ویکی‌لیکس حدود 500 هزار قطعه سند جدید از وزارت خارجه عربستان سعودی منتشر کرده که یکی از این سندها نشان می‌دهد سفارت این کشور در لندن هزینه تحصیل پسر عطاالله مهاجرانی، وزیر فرهنگ و ارشاد دولت اصلاحات را تامین کرده ‌است. این سند که تاریخ آن مربوط به دهم اکتبر سال 2011 است، اشاره می‌کند که به درخواست عطاالله مهاجرانی این بورس تحصیلی در مقطع دکترا برای پسرش توسط سفارت عربستان تامین شده است. به گزارش فارس، این سند اشاره دارد که سفارت عربستان در لندن هزینه بیش از 12 هزار پوندی برای هر سال تحصیلی (چهار سال ـ از 2011 تا 2015) و هزینه‌ای بالغ بر 4256 پوند برای هزینه‌های زندگی این آقازاده را تامین می‌کند. همچنین یکی دیگر از این اسناد مربوط به سند مورخ ۲۳ ژوئن ۱۹۹۹ تحت عنوان «زیبای صورتی‌پوش» است که در آن به سفر فائزه هاشمی به عنوان معاون کمیته ملی المپیک به عربستان اشاره شده و حضور او در ضیافت شام همسر ملک عبدالله با آنچه «پوشش نامتعارف» عنوان شده، در کانون توجه قرار گرفته است.

 

نشست مشترک مجلس و دولت

نشست مشترک نمایندگان مجلس و اعضای کابینه عصر امروز همراه با ضیافت افطار در سالن اجلاس سران برگزار می‌شود. محمدحسین فرهنگی، عضو هیأت‌رئیسه مجلس در گفت‌وگو با فارس، گفت: دولت میزبانی این نشست مشترک را به‌عهده دارد.

 

نجار: چون نظامی هستم در «یکتا» عضویت ندارم

مصطفی محمدنجار، وزیر کشور دولت دهم در واکنش به برخی اخبار مبنی بر عضویتش در تشکل «یاران کارآمدی و تحول ایران اسلامی» (یکتا) گفت: من عضو این جبهه نیستم چون یک فرد نظامی هستم. وی در گفت‌وگو با فارس افزود: از من دعوت شده بود و من نیز در همایش جبهه «یکتا» شرکت کردم و کاملا افراد این جبهه را قبول دارم زیرا قصد این عزیزان خدمت است و به دنبال این هستند که تجربیات خود را مدون کرده و در اختیار نظام قرار دهند.

 

درخواست توکلی برای تجدیدنظر

احمد توکلی، نماینده تهران در مجلس گفت روز یکشنبه (امروز) با حضور در شعبه 78 دادگاه کیفری استان تهران به حکم صادره از این شعبه اعتراض و تقاضای تجدیدنظرخواهی را ارائه خواهد کرد.وی در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد لایحه دفاعیه خود را برای تجدیدنظرخواهی نسبت به حکم صادره آماده کرده است. توکلی که مدیرمسئولی سایت الف را به‌عهده دارد، 16 خرداد به اتهام توهین به احمدی‌نژاد، آیت‌الله آملی‌لاریجانی و قضات کشور از سوی شعبه 78 دادگاه کیفری استان تهران به شش ماه حبس تعزیری محکوم شد که با توجه به سوابق وی و عدم سوء‌نظر این حکم تا دو سال تعلیق شده است.حکم توکلی به گفته او به دلیل انتشار نظرات مردمی درباره عملکرد مسئولان کشور در سایت الف بوده است.

 

امین‌زاده خبر استعفای خود را تکذیب کرد

معاون حقوقی رئیس‌جمهور با تکذیب برخی شایعات مبنی بر استعفای وی برای شرکت در انتخابات مجلس گفت: من هم جمعه‌شب از طریق رسانه‌ها خبر استعفای خود را از معاونت حقوقی رئیس‌جمهور شنیدم اما چنین خبری به هیچ وجه صحت ندارد.

الهام امین‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این‌که معاونت حقوقی رئیس‌جمهور در این دوره، نقش جدیدی پیدا کرده و در حال سازماندهی بحث اموال غیرمنقول دولتی است، اما این پیگیری‌ها بر سودجویان خوش نیامده و به همین دلیل از طریق رسانه‌های خود چنین اخباری را برای مقابله با این طرح پخش می‌کنند. وی اظهار کرد: ما با وزرای مختلف درباره اموال وزارتخانه‌ها بحث کرده و به دنبال مراقبت از اموال غیرمنقول دولتی هستیم؛ رهبری و رئیس‌جمهور هم بر جلوگیری از زمین‌خواری و فساد تأکید دارند و ما در این زمینه موفقیت‌های خوبی داشته‌ایم.

 

توضیحات ترکان درباره حضورش در جمع اصلاح‌طلبان

مشاور ارشد رئیس‌جمهور در واکنش به انتشار برخی اخبار مبنی بر حضور وی در نهاد عالی اصلاح‌طلبان به عنوان نماینده دولت گفت: من نه در این جلسه و نه در هیچ جلسه سیاسی دیگری نماینده دولت و حزب اعتدال و توسعه نبوده‌ و نیستم. اکبر ترکان به تسنیم گفت: اصلا دولت در چنین مواردی هیچ مداخله و نماینده‌ای ندارد.ترکان با بیان این‌که من در حزب اعتدال و توسعه عضویت دارم، افزود: اما به عنوان نماینده حزب اعتدال و توسعه به من مأموریت نداده‌اند در جایی شرکت کنم. وی گفت: این شب‌ها نیز بنده را افطاری دعوت می‌کنند و خیلی از رفقای قدیم و همکارانم حضور دارند؛ خواهش می‌کنم اگر ما جایی افطاری می‌رویم، رسانه‌ها نگویند که یک داستان سیاسی است.

***********************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات