تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۰  ، 
کد خبر : ۲۷۶۶۲۶

سیدمحمدصادق خرازی: سخنرانی سال ٥٩ مقام معظم رهبری درباره تحزب راهگشاست


سید محمد صادق خرازی رییس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان طی سخنانی در نشست گرامیداشت روز جوان که در دفتر مرکزی حزب ندای ایرانیان برگزار شد گفت: برای رسیدن به آرمان تشکل سیاسی نیازی به حمایت از یک قدرت سیاسی یا یک دولت نیست. به گزارش ندای ایرانیان، صادق خرازی در جلسه اعضای شاخه جوانان حزب ندای ایرانیان با مورد توجه قرار دادن موضوع تحزب و جایگاه آن اظهار کرد: حزب بستری برای تعریف زندگی شفاف و زندگی‌ای که بتواند یک داوری و قضاوت درست داشته باشد و سره را از ناسره تشخیص دهد، است. وی افزود: در همین راستا در جوامعی که سر سازگاری با تحزب ندارند مطبوعات آزاد نیستند و مردم قدرت سخن گفتن ندارند و کلام‌شان نافذ نیست. در چنین شرایطی جامعه شفاف نیست و در آن فساد دیده می‌شود و نشانی از خلاقیت و برنایی به چشم نمی‌خورد.

آزادی مطبوعات، جامعه باز و احزاب فعال از مولفه‌های جامعه مدرن

خرازی با بیان اینکه در ایالات متحده امریکا یا در اروپا و کشورهای در حال توسعه مردم‌سالاری، دموکراسی، آزادی بیان، مطبوعات و تحزب یک فرمول به هم پیوسته‌ای است که یک تعریف دارد و جامعه‌ای مدرن و پیشرفته را نوید می‌دهد ادامه داد: نمی‌توانیم جامعه‌ای مدرن را بیابیم که مولفه‌هایی مثل آزادی مطبوعات، جامعه باز و احزاب فعال در آن نقش نداشته باشند. رییس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان خاطرنشان کرد: حزب بر پایه اصول خاص خود می‌تواند تبدیل به اتحادی شود که منافع ملی را از منافع فردی جدا کند و اگر ما در هشت سال پر ملال و سخت پیشین دارای احزاب قدرتمند و مدرن بودیم و اگر احزاب به جای اینکه به دنبال منافع شخصی‌شان باشند دغدغه منافع ملی داشتند مطمئن باشید که شکل و شمایل امروز ما به گونه‌ای دیگر بود. خرازی با بیان اینکه استثمار و استبداد دو لبه یک قیچی هستند که بر گلوی تحزب سیاسی قرار گرفتند و نمی‌خواهند اینها به جایی برسند اظهار داشت: اگر ما در جهت تعریف از تفکر خود و حرکت‌های مدنی که به آن فکر می‌کنیم به شیء و لوازم آن التزام واقعی و عینی داشته باشیم این موضوع متضمن وجود احزاب است که باید بر طبق نظریه توسعه سیاسی و البته با الهام از مبانی دینی و بومی‌سازی آن گام‌های جدی و عینی‌برداریم تا به اهداف خود برسیم.

تحزب تعارضی با مبانی اعتقادی ندارد

وی ادامه داد: اگر این فرصت نوین از دموکراسی در قالب همین مردم‌سالاری دینی تجلی پیدا کند موقعیت ما را از گذشته متفاوت خواهد کرد. خرازی در ادامه با تاکید بر اینکه تحزب تعارضی با مبانی اعتقادی، کتاب، سنت خدا و سیره پیامبر اکرم ندارد اظهار کرد: این موضوع در آرای امام خمینی‌(ره) و بسیاری از متفکران و کسانی که به عنوان مصلحان سیاسی شناخته می‌شوند همچون رئیس دولت اصلاحات مشخص است. رییس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان در همین راستا ادامه داد: من متن سخنرانی‌ای را در سایت مقام معظم رهبری در کنگره حزب جمهوری اسلامی در سال ٥٩ دیدم. این سخنرانی یکی از تاریخی‌ترین سخنرانی‌های ایشان است که در آن نسبت بین باورهای سیاسی و تحزب را بیان کرده‌اند و اگر کنشگران سیاسی ما بتوانند همین مقاله و دیدگاه را به خوبی مورد توجه قرار دهند مطمئن هستم که ما در سپهر سیاسی ایران گام‌های بزرگی برخواهیم داشت و نگاه اصلاحی را در جامعه با قدرت دنبال می‌کنیم.

وی همچنین گفت: فقر بینش، آگاهی و دانایی ما باعث شده که ما به کج‌راهه برویم و در این راستا پدیده جامعه جوان که از مهم‌ترین شاخصه‌های اندازه‌گیری یک کشور است می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد چرا که هر جوانی مهم‌ترین سرمایه برای نظام سیاسی ما محسوب می‌شود. رییس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان گفت: تنها راهی که می‌تواند جوانان را در تمام احزاب سیاسی ایران و تشکل‌ها و انجمن‌های سیاسی تعریف کند این است که محور تحلیل‌شان را براساس نظام ارزشی که در آن قرار داریم، بگذاریم.

خرازی تصریح کرد: زمانی حاکمیت یا دولت‌ها احزاب سیاسی را شکل می‌دادند و می‌خواستند از موقعیت قدرت خود احزاب سیاسی را در جامعه برای دسترسی به منویات خود استفاده کنند در حالی که هم‌اکنون این دوران گذشته است و برداشت من این است که دوران تمرکززدایی برای رسیدن به آرمان‌ها پایان پیدا کرده است. برای رسیدن به آرمان تشکل سیاسی نیازی به حمایت از یک قدرت سیاسی یا یک دولت نیست. اگرچه حق هر دولتی است که برای حرکت و پیوند گام‌های خود با توسعه و دموکراسی از تشکیلات و احزاب برخوردار باشد. وی افزود: آنچه امروز به عنوان یک درد مشترک مورد توجه است اینکه نهاد تحزب در کشور ما در مهجوری و مشتاقی خود قرار گرفته و خیلی مظلوم واقع شده است.

نیازمند یک منشور ملی اخلاقی- حزبی هستیم

وی ادامه داد: با توجه به انقلاب مشروطه نهضت ملی نفت و انقلاب اسلامی فرصت ویژه‌ای پیدا شده بود تا کشور برای توسعه همه‌جانبه خود از تحزب برخوردار باشد ولی متاسفانه با فشار داخلی و استعمار خارجی و هرج و مرج‌های فکری، سیاسی و التقات فکری که در ایران وجود داشت تحزب به قربانگاه خود نزدیک شد. خرازی با مورد توجه قرار دادن وجود برخی رذیلت‌های شیطانی در موضوع تحزب سیاسی در ایران گفت: ما نیازمندیم یک منشور ملی اخلاقی- حزبی و سیاسی را تعریف کنیم و این منشور سوگندنامه‌ای برای همه کنشگران سیاسی باشد تا از این طریق رذیلت‌ها از فضیلت‌ها جدایی پیدا کند و آن اخلاق اسلامی که در رفتار پیامبر دیده می‌شود و نه آنچه لقلقه زبان برخی است مورد توجه قرار بگیرد. رییس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان برگشتن به جمع و جماعت را تنها راه رسیدن به آرمان‌های ملی عنوان کرد و گفت: برگشتن به جماعت تنها راه برگشتن به مدینه فاضله‌ای است که بزرگان دین ما برای آن مجاهدت کردند و البته یکی از راه‌های جماعت توسعه تحزب است و قبل از آن پیوند سیاسی و اخلاقی باید مدنظر قرار بگیرد. وی خطاب به جوانان حاضر در این جمع گفت: شما جوانان بیشترین نقش را برای ایجاد تحولات بزرگ برای آینده ایران دارید و باید قدر این سرمایه عظیم و موقعیت ویژه را بدانید.

اصلاح جامعه را به توسعه کشور متصل می‌دانیم

مجید فراهانی، دبیرکل حزب ندای ایرانیان در ادامه این نشست طی سخنانی گفت: نمونه حزب ندای ایرانیان نه تنها در تاریخ کشور ما بلکه در دیگر کشورها بسیار نایاب است. فراهانی افزود: تحزب و حزبی شدن راهکاری برای جامه عمل پوشاندن به دغدغه‌هایی است که ما به شکل فردی داریم اما تلاش می‌کنیم در یک گروه همفکر آن نظرات و دغدغه‌ها را دنبال کنیم. دبیرکل حزب ندای ایرانیان با مورد توجه قرار دادن شکل‌گیری تشکل متبوعش خاطرنشان کرد: حزب ندای ایرانیان با معدل سنی پایین و ویژگی جوان و پر انرژی بودن تشکیل شد و این جوان‌گرایی فرصت‌های زیادی را در اختیار ما می‌گذارد.

محوریت اصلاحات با رییس دولت اصلاحات است

فراهانی با بیان اینکه ما در این راستا اصلاح جامعه را به توسعه کشور متصل می‌دانیم خاطرنشان کرد: حزب و مجموعه‌ای در کشور موفق می‌شود که توسعه پایدار را محور خود قرار دهد. وی با بیان اینکه امروز دیگر فضای شعارهای تند، افراطی و عصبانیت‌های زودگذر سیاسی نیست تاکید کرد: امروز فضا، فضای توسعه و پیشرفت و برون کردن گریبان جامعه از دیو تورم و توسعه‌نیافتگی است. فراهانی در بخش دیگری از سخنان خود توجه حزب ندای ایرانیان به محوریت اصلاحات و شخص رییس دولت اصلاحات در چارچوب قانون اساسی را با اهمیت خواند و خاطرنشان کرد: ما ایده‌ها و مبانی اصلاح‌طلبانه را دنبال می‌کنیم و معتقدیم با حاکمیت اخلاق است که می‌توانیم به اهداف خود برسیم. وی ادامه داد: کشور ما در وضعیت فعلی در حال گذر از یک گردنه خطرناک است که منافع ملی ما را مستقیما تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. در این راستا توسعه کشور امروز در گرو تعاملات بین‌المللی کشور قرار گرفته و بسیاری از مشکلات موجود به واسطه فضای محدود و ایزوله‌ای است که بخشی از آن به وجود یک دولت نابخرد در هشت سال گذشته برمی‌گردد.

فراهانی اضافه کرد: امروز کسانی که دلواپس مذاکرات هستند، دلواپس اختلاس‌های متعدد در کشور نبودند. آنها همچنین برای تورم بالای ٤٠ درصد دلواپسی نداشتند و همچنین نگران آمار بالای جوان بیکار و فسادهای اجتماعی و اخلاقی که از رهگذر توسعه‌نیافتگی در کشور به وجود آمد نیز نبودند. وی گفت: این دلواپسان همواره جلوتر از رهبر معظم انقلاب که از تیم هسته‌ای و مذاکرات، در حالی که تیم در حال مذاکره است دفاع کرده‌اند، حرکت کرده‌اند و تلاش می‌کنند زیر پای تیم مذاکره‌کننده را خالی کنند. وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: خودسازی داخلی و آموزش‌های داخلی، تشکیلاتی، فکری، سیاسی از جمله اولویت‌های حزب ندای ایرانیان است و در این راستا در مرداد ماه اردوی تشکیلاتی حزب با محوریت آموزش برگزار خواهد شد. دبیرکل حزب ندای ایرانیان افزود: توجه به دانشگاه‌ها از دیگر اولویت‌های ما است و شاخه جوانان حزب باید بتواند با تشکیل هسته‌های دانشجویی در فضای دانشگاه‌های مختلف هسته‌ دانشجویی را شکل دهد. فراهانی همچنین گفت: با همراهی سایر جوانان اصلاح‌طلب تشکیل پارلمان دانشجویی را مدنظر قرار داده‌ایم و این موضوع در دستور کار ما قرار گرفته است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات