پایگاه بصیرت: درحالیکه تیم مذاکرهکننده هستهای کشورمان با گروه 1+5 در حال مذاکرات فشرده بر روی موارد باقیمانده و پرانتزهای اختلافی هستند و خبرها نیز از کندی روند مذاکرات حکایت دارد و درعینحال، برخی از کارشناسان و سیاسیون هم خبر از احتمال توافق میدهند؛ اما اظهارات فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه در تلآویو و لوگزامبورگ بدبینیها و نگرانیها نسبت به هرگونه توافق احتمالی ایران با طرف غربی را، بیش از پیش افزایش میدهد؛ چراکه طرف غربی، همانگونه که فابیوس در اظهاراتش در لوگزامبورگ گفت، خواهان آن است که با کوچکترین بهانهای، تحریمهای ایران بهطور خودکار بازگردد! این گفته در کنار استفاده چندباره وزیر امور خارجه فرانسه از واژه «توافق بد» در سخنانش که تکیه کلام همیشگی صهیونیستها درباره توافق احتمالی غربیها با ایران است، نشان میدهد که نمیتوان به توافق عادلانه و برابر که منافع دوطرف مذاکرهکننده را تأمین کند (بهویژه طرف ایرانی) دل بست. اگر اینگونه اظهارات در کنار دیگر سخنان گاه و بیگاه مقامات غربی و اصرار زیاد آنان بر گنجاندن بازدید از مراکز نظامی و گفتوگو با دانشمندان ایرانی را از نگاه اخیر تحلیلگر روزنامه آمریکایی «کریستین ساینس مانیتور» ببینیم، مهر تأییدی بر ادعای نگرانی از هرگونه توافق احتمالی با 1+5 است. این روزنامه آمریکایی بهتازگی در تحلیلی قابل تأمل، بهدرستی اهداف پشت پرده غرب از تأکید زیاد بر بازرسی از مراکز هستهای و دانشمندان ایران را فاش کرد. این روزنامه مینویسد: «برخی تحلیلگران براین باورند که دسترسیهای عمیقتر به برنامه هستهای ایران براساس یک توافق، میتواند مسیری برای انتخاب اهداف ازسوی آنها (غربیها) برای هرگونه حمله نظامی در آینده باشد!» و به روشنی، هدف از اصرار غرب بر بازدید از مراکز نظامی و گفتوگو با دانشمندان هستهای ایران را جاسوسی برای هرگونه حمله احتمالی علیه ایران میداند، یعنی همان کاری که غرب با بازرسیهای گسترده از مراکز نظامی و حتی کاخهای آن بر سر صدام معدوم آورد. البته این افشاگری روزنامه آمریکایی پیشتر نیز ازسوی برخی تحلیلگران غربی و غیرغربی گفته شده است و این بدین معناست که اگر خودمان را با گفتن اینکه بازرسیها، مدیریتشده خواهد بود، گول بزنیم، قطعاً قافیه را خواهیم باخت و کشور را در خطر جدی امنیتی قرار خواهیم داد. باز میگوییم، به تیم مذاکرهکننده کشورمان اعتماد داریم؛ اما نباید از حیله و فریبکاری طرف غربی نیز غافل بود. رفتار غرب تاکنون نشان داده است، آنها هیچگاه به توافقی خوب، که دو طرف از آن نفع ببرند، راضی نمیشوند و غرب سعی دارد به بهانه نگرانی از فعالیتهای هستهای، امنیت ملی و منافع کشور را مورد چالش قرار دهد و شاهد این ادعا نیز اظهارات این روزنامه آمریکایی و اظهارات گاه و بیگاه مقامات غربی در بزنگاههای مختلف است. پس نباید از کنار اینگونه سخنان بهراحتی عبور کرد. خوشبینی زیاد به غرب برای رسیدن به هر توافقی و صرفاً «به توافق رسیدن» کاری منطقی و عقلانی نخواهد بود. تیم مذاکرهکننده ایرانی باید به دقت این مسئله را در هرگونه توافق احتمالی مدنظر قرار دهد.